Het Ziekenapostolaat voor de Radio. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT. Tweede Blad Dinsdag 16 Maart 1926 De verheven beteekenis en wonder bare werking van het Apostolaat. WIJK AAN ZEE EN DUIN. ZANDVOORT. UIT DEN OMTREK. HAARLEMMERMEER. HEEMSKERK. SCHOTEN. IJMUIDEN. HEEMSTEDE. BLOEMENDAAL. BEVERWIJK. INGEZONDEN. SPÓRT EN WEDSTRIJDEN. VOETBAL. R.K.V.V. „H. B. C." GYMNASTIEK. Uit den Kennemer Turnkring. Voor de radio sprak Zondagmorgen in de St. Dominicuskerk te Amsterdam de Zeer- Eerw. Heer Pastoor L. J. Willenborg van Bloemendaal over het Ziekenapostolaat. Om het ongetwijfeld interessante van het onderwerp laten wij hier de uiteenzetting, door Pastoor Willenborg gegeven volgen. De gewijde spreker had tot text gekozen: Sequebatur eum multitudo Magna, quia videbant signa, quae faciebat super his, qui infumabantur." „Eene groote menigte volgde Hem, omdat zij zagen de wonderteekenen, die Hij over de zieken wrochtte." Evangelie Laetare Jo. VI 2. Er ligt voor mij iets buitengewoon be koorlijks aldus spr., in het feit, te mogen spreken over het we-k der Zieken op dezen Zondag, zoo genoemd, omdat de Mis begint met Lactara. 't Is immers de Zondag, mid den in de H. Vasten, die dagen van boete en versterving, dien tijd van overweging over 's Heeren lijden, waarop de H. Kerk ons zoo dringend uitnoodigt in de gebeden der H. Mis tot innige blijdschap, en die vreugde zich uiten mag in orgelspel en zang onder het H. Offer, in bloemen op het altaar en het rozeroode Misgewaad. Een groot voor recht acht ik het, u te mogen spreken over het Euch. Triduum voor Zieken en in 't bij zonder over de blijvende vrucht van dit Triduum het Apostolaat der zieken, dat meer en mSer bekend wordt en geest en hart van'Priester en Volk, van Zieken en ge zonnen heeft opgewekt tot eene vreugde, zoo groot, als wij ons kunnen denken onder de groote menigte in Galilea, welke ons het Evangelie van dezen Zondag voorstelt, Je zus in dankbare opgetogenheid volgend, wijl zij de wonderteekenen zagen, die Hij wrochtte over de zieken. Immers de gansche predika!ie, waarin ik u de wording, de wer king groei en vrucht van het Triduum zoo wel als van het Apostolaat wil doen kennen, heeft geen ander doel, dan luider en drin gender de uitnoodiging der H. Kerk te her halen. „Verheug U Jerusalem en houdt een bijeenkomst, gij allen, die haar lief hebt, "er- bli'dt U in vreugde, die in droefheid ge weest zijt, opdat gij moogt juichen en U ver zadigen met den overvloed harer vertroos ting Die overvloed der vertroosting waarmede de H. Kerk door hare Liturgie van het Mis- sale en Rituale Romanum hare kinderen verzadigt, is in stroomen neer, in golven uitgestort in de zegenrijke dagen van het Euch. Triduum voor Zieken en blijft nu krach'.ig doorstrocmen in het kostbaar Zie ken Apostolaat. De hartader van dien stroom is Jezus Christus zelf, vol van genade en waarheid, uit Wiens volheid wij allen ontvangen heb ben, die gisteren heden en morgen tot in de eeuwen der eeuwen leeft en regeert in Zijn Kerk, Zijne Bruid en in overtuiging met Haar en door Haar Zijn stroomen van levend water van genade en waarheid uitzendt over de gansche aarde en allen blijft toe roepen: „Wie dorst heeft kome tot Mij en drinke". O, dierbare zieken, tot u vooral is deze uitnoodiging van Jezus Goddelijke Liefde ge richt, want wie heeft er meer dorst dan een zieke. Zooals het lichaam door ziekte en lij den uitgeput klaagt over dorst en water vraagt, zoo ook dorst de ziel der zieken naar het levend water van genade en waar heid, dat alleen licht en liefde, moed en kracht, opbeuring en verkwikking geven kan. Wij hebben dit kunnen getuigen in de dag en van 't Triduum. Vandaag tot tweemaal toe herhaalt bidddend, zingend, jubelen hoe jubelde het in de dagen van het Zieken Tri duum in het hart der zieken: „Ik verheug mij erover, dat gezegd wordt: Naar het huis des Heeren zullen wij gaan". Zij waren ook in zoovele jaren niet in de kerk geweest. In Bloemendaal was er zelfs een zieke van ongeveer 30 jaren, die nog nooit een H. Mis had bijgewoond. Ja Jezus heeft medelijden met dien dorst der zieken: Hij, die zelf aan het Kruis zou uitklagen: Ik heb dorst, en daarom wilde Hij het eerste dien dorst lesschen en gin>g onderwijzen, zooals de Paus in zijn^ jongste Encycliek den missionarissen in herinnering brengt en Hij vermaande Zijne leerlingen eerst voor de zieken te zorgen en aan hen de zegeningen van het Rijk Gods mede te deelen. En ziet, beminde geloovigen, de wijze, waarop de eerste geloovigen hun zie ken naa' den Zaligmaker en later naar de Apostelen gebracht hebben, hun voorbeeld dus is de verblijdende aanleiding geworden van het zegenrijke Triduum voor zieken, dat nu reeds op vier plaatsen in Nederland gehouden is. Immers op den dag, dien ge- denkwaardigen quatertemper-Woensdag in de Pinksterweek,. toen er voor de E E.H.H. Directeuren van den Euch. Bond gesproken moest worden over den opbloei van het Euch. Leven in de parochies, en het plan bestond het offer der zieken als een der middelen te bespreken: stond er in het tweede Epistel der H. Mis te lezen: men droeg zelfs zieken naar buiten en legde ze op rustbedden en banken, opdat bij de komst van Petrus althans zijn schaduw iemand hunner zou beschaduwen. Doch ook de volksmenigte rondom Jeruzalem kwam bijeen en bracht zieken en door onreine geesten gekwelden, die allen genezen wer den. (Handelingen der Apost. V). Op eens rees toen de gedachte: Ja, dat is het. Wij moeten onze zieken uit hun hui zen dragen naar Jezus brengen op rustbedden en banken in de kerk, waar Je zus woont met lichaam en ziel, zoo waar achtig als Hij wandelde in Galilea en Judca: krachtens zijn belofte Ik zal u niet als we zen achterlaten. Ik zal bij u blijven tot aan het einde der tijden. Wat zullen de zieken blij zijn: Ja ieder zieke moet zich verheugen dat er tot hen gezegd wordt: Naar het Huis des Heeren zult Ge opgaan. Ook Amster dam is er getuige van geweest en hier als elders was er een groote menigte gelijk weleer in Galilea in dankbare opgetogen heid bijeengekomen wijl ze de teekenen zagen van Jezus werking over de zieken. Ja Jezus werking over de zieken) Immers al wat de H. Kerk in hare Liturgie voor de zieken bezit in het Missale: de H. Mis voor de zieken: in het Rituale de zegeningen, de gebeden, de vijf Psalmen en Evangeliën, de wijding van genees- en verbandmiddelen, van olie en wijn voor de zieken de plech tige handoplegging, de processie en de ze geningen met het Allerheiligste, wat is het anders dan Jezus' werking onder de zieken. Deze waarheid leeft zoo bewust in het hart der geloovigen, dat. niemand niemand het vreemd gevonden heeft en iedere geloovige het als van zelf sprekend vindt op het schilderstuk, door de zieken als dankbare herinnering aan het le Euch. Triduum te Bloemendaal geschonken, Jezus voorgesteld te zien met het kasuifel omkleed de H. Communie uitreikend aan een zieken man. Jezus in toga superplie ep stool een ziek kind de handen opleggend. Jezus in albe en koorkap en Velum een zieke vrouw ze genend met den monst-ans. Het zijn de drie meest ontroerende mo menten van het Triduum waarin de zieken verzadigd werden met zulk een overvloed van vertroosting, dat tranen van vreugde vloeiden over de wangen van zieken en gezonden. Ja wij beleefden het Evangelie als een Hemel op aa-de. Zoo was Jezus drie dagen lang met zijn bevoorrechte lievelingen de zieken en de groote menigte gezonden volgden Jezus met oogen en hart, met ge bed en zang met gejuich en jubel, wijl zij de teekenen zagen van Jezus' werking over de zieken. Is het te verwonderen, bem. gel. dat na dit eerste Euch. Triduum voor zieken wel dra Amsterdam, Nijmegen en 's-G-avenhage volgden. Zal het iemand onzer verwonderen nis straks in de zomermaanden van Juni tot September in alle centra van Katholiek le ven b.v. in alle dekenaten van de vijf Bis dommen van Nederland zuik een Triduum voor de zieken herhaald wordt? En als st-aks door de krachtige publicatie van den Z.E. Pater Püdbrack in tijdschriften voor r-riesters en bladen voor het volk dit Tri duum over heel het Duitsché Spraakgebied tot in Brazilië®en Canada bekend geworden is, wie onzer zal dan verbaasd zijn als het langzame-hand over heel de Katholieke we reld gehouden wordt? De geloovigen van de twintigste eeuw zijn voor hun zieken niet minder bezorgd en liefderijk als die van weleer in Judea en Galilea, en de over vloed van vertroosting stroomt uit het hart der Kerk nu even k achtig als weleer uit het hart der Goddelijke Liefde: immers Je zus is gisteren heden en- morgen dezelfde; Hij blijft altijd bij pns; Hij leeft en regeert door Zijn Ke-k in de eeuwen der eeuwen. En de vrucht van het Triduum? Ik zou U slechts behoeven te toonen het gouden boek met 120 handteekeningen, elk met een kort onderschrift, geschreven door du zieken zelf op den sluitingsdag, zooals ik dit aan Monseigneur den Bisschop van Haarlem mocht toonen; met tranen in de oogen las mgr. van het eerste tot het laat ste onderschrift, overvloeiend van geluk, dankbaarheid en vreugde; en de kostelijk ste, blijvende vrucht, de vrucht van het Apostolaat, der zieken, zien wij reeds ont luiken, in deze dergelijke onderschriften: „Al mijn lijden voof de priesters", God schenke Bloemendaal een Eucharistisch leven. Op het Bagijnhof stond een gezonde jonge man, die getuige was geweest van de zegening der zieken: „Ik ben genezen," zeide hij tot iemand, die naast hem stond. „U genezen? U is toch gezond?" „Mijn ziel is genezen," was zijn ant woord. Hij had God, hij had zijn geloof terug gevonden HET APOSTOLAAT DER ZIEKEN. Maar nu ik gekomen ben aan het Apos tolaat der zieken, nu richt ik mij vooral tot U, dierbare zieken, aan wie God reeds lijden overzond, en ook tot U, bem. gel. die straks door ziekte of ongeluk, door God geroepen zal worden to' het lijden, cm u te zeggen, wat het Apostolaat der zieken wil, hoe het ontstond, hoe het werkt,'hoe het vooruitgaat. Het Apostolaat der zieken wil aller eerst de zieken bewust maken van de waarheid, die Jezus Christus zoo plechtig verkondigd heeft in zijn rede over net laatste avondmaal: waarin hij tot de rechtvaardigen zeggen zal: Ik was ziek, en gij hebt Mij bezocht: en als dezen dan zeggen zullen: Heer wanneer zagen wij U ziek, en bezochten wij U, het antwoord hooren van den Oppersten Réchter: Wat gij aan de minsten der Mijnen gedaan hebt, hebt gij gedaan aan Mij, Treedt bin nen in de vreugde uws Heeren Deze waarheid straalde bliksemend voor den geest van Saulus op den wg naar Damascus, toen hij de vervolgde dus de lijdende christenen wilde gevangen ne men: Saulus, Saulus waarom vervolgt gij Mij? Door de kracht van die waarheid zoo oud als het christendom zelf heeft de Kath. Kerk in de negentien eeuwen van haar bestaan hare heerlijke Liturgie voor de zieken samengesteld en uitgeoefend in alle eeuwen onder alle volkeren in ieder Bisdom, in iedere parochie, door eiken priester. Door de kracht van die waarheid heeft de Kerk hare hospitalen en ziekenhuizen met onuitputtelijke liefdadigheid opge bouwd en onderhouden. Door de kracht van die waarheid heeft de Kerk duizenden en duizenden mannen en vrouwen opgevoed tot ziekenbroeders en ziekenzusters, in allerhande congregaties en Broederschappen en gij allen eerwaarde broeders en zusters, die wellicht op dit oogenblik in de ziekenhuizen naar mij luis tert gij allen herinnert U de maanden van uw noviciaat en de dagen van uw retrai tes, waarin u telkens en telkens aan die waarheid herinnerd werdt en herinnerd wordt: In de zieken den lijdenden Jezus te zien, erkennen en behandelen. Wat wil nu het Apostolaat der zieken? diezelfde waarheid bewust maken en doen leven in de zieken zeiven. Zoo waarachtig als de ziekenbroeders en zusters hun op offerend leven van verpleging zelfs der meest afzichtelijke zieken bezielen kan en bezielen moet door de waarheid: Wat ik aan de zieken doe, doe ik aan mijn bemin den Heer en God, mijn Verlosser mijn Za ligmaker, zoo waarachtig kan en moet de zieke door dezelfde waarheid zijn lijden bezielen en heiligen: Ik lijd, ja, maar eigen lijk niet ik, Christus lijdt in mij. Wordt die waarheid in de zieken bewust, gaat de zieke leven in die waarheid, dan volgt het Apostolaat van zelf, want zooals door Jezus leven en lijden het Ri'k Gods gekomen is op de aarde, zoo zal door het leven en lijden der Kerk het Rijk Gods over de wereld worden verbreid en be vestigd en bekrachtigd In het bewustzijn van die waarheid schreef dan ook de groo te Apostel Paulus: Ik vul aan in mijn vleesch wat aan het lijden van Christus ontbreekt en wel voor het Rijk Gods de Kerk Daarom kon St. Paulus dertig jaren na den dood van Christus schrijven: Waar de smarten van Christus overvloedig in ons zijn, daar vloeien ook over in ons Christus vertroostingen. Welnu, zooals Christus zijn lijden en ster ven als de Hoogepriester van het Nieuwe verbond heeft opgeofferd, omdat hij het zelf wilde, zoo volgt de roeping van eiken lijdenden Christen, als hij het zelf maar wil, uit de woorden van Christus: Wie mijn leerling wil zijn neme zijn kruis op en volge mij, volge mij tot het einde, tot op Golgotha, met mij lijdend, met mij offerend; daarom vermaande de Apostel Paulus: Weest navolgers van God als veel gelieFde kinderen en wandelt in de liefde gelijk ook Christus ons heeft liefgehad en zich zeiven heeft overgeleverd voor ons als een offer ande en slachtoffer, Gode tot welriekenden geur. Daarom kon St. Paulus dan ook dat wonder- schoone woord uitspreken, wat wij geko zen hebben tot devies van het Apostolaat: Christo Confixus Sum Cruci, met Christus ben ik aan het Kruis geacht. Nu begrijpt u ook, dierbare zieken, waar om deze drie voorwaarden noodzakelijk maar ook voldoende zijn voor het Aposto laat: le. de vaste wil en het krachtig besluit het lijden aan te nemen uit de hand van God; 2e. het lijden te dragen volgens den Wil van God als Christen in den Geest van Christus; 3e. het aan te bieden en op te dragen als een offer aan God in vereeniging met het offer van Christus voor het Rijk van God. Het zenden van naam en adres aan het Secretariaat van het Zieken Apostolaat, R.K. Pastorie Bloemendaal, wordt beschouwd en aanvaard als de uitdrukking van dien wil en het vastleggen van dit besluit Elf honderd zieken hebben sinds 1 No vember 1925 zich reeds aangemeld uit alle rang en stand: priesters, religieuzen, Kloo- sterbroedets en Zusters, ri.ken en armen, ontwikkelden en ongeletterden, jeugdigen en ouden van dagen, en honderden brieven zijn bewaard in het archief die getuigen hoezeer di! Apostolaat begrepen, gewaar deerd en beoefend wordt, zoodat ik het woord v^n St. Paulus aan de Thessaloni- censen ten volle mag zeggen: Wij moeten God altijd over u danken bloeders, gelik billijk is, omdat uw geloof grootendeels aan wast en de liefde van een ieder uwer tot elkander overvloedig word.t zoodat ook wij zeiven in de gemeenden Gods op u roemen over uw geduld en geloof onder al uw ver volgingen en verdrukkingen, die gij ver draagt, ten bewijze van Gods rechtvaardig oordeel dat gij het Rijk van God, waar voor gij ook lijdt waardig geacht wordt.... en dit volgend woord: Daarom bidden wij ook ten allen tijde voor u, dat onze God u zijne roeping waardig keure en allen den vollen wil van zijne goedheid en het werk des geloofs Krachtigiijk volbrengen, opdat de naam onzes Heeren Jezus Christus ver heerlijkt worde in u en gij in Hem naar de genade van onzen God en van den Heer Jezus Christus. In het Apostolaat wordt dus het lijden gedragen in den geest van Christus en be schouwd als een verlenging in voortzetting van Jezus lijden. En zooals Gods Recht vaardigheid verheerlijkt werd in Jezus lij den, gelijk Christus getuigde in de woor den: Als er zoo met het groene hout ge schiedt, wat zal er met het dorre geschie den, zoo ook wordt het Christelijk gedra gen lijden een verheerlijking van Gods rechtvaardig oordeel. Immers iedere ziekte, alle lijden in de wereld is straf voor de zonden der wereld, volgens Gods recht vaardig oordeel. Ware de zonde niet ge schied, de mensch zou gebleven zijn zoo als hij uit de hand van God was voortge komen, goed en gelukkig, een paradijsleven leidend op de aarde, zonder lijden en dood. Daarom begint het gebed van het Aposto laat aldus: „Mijn Heer en mijn God, ik aan vaard, ik aanbid, ik bemin uw Rechtvaardig oordeel in mijn lijden" geheel in den geest der H. Kerk, die heden bidt in de collecte: Verleen, smeeken wij, almachtige God, dat wij, die naar de verdiensten onzer daden gestraft worden, door de vertroosting uwer genade mogen verademen. Door O. H. J. Chr. Maar ook zooals Gods Barmhartigheid aan Jezus lijden en sterven verbonden was, zoodat Jezus genoemd moet worden het Lam Gods, dat wegneemt de zonden der wereld omdat het Jezus, de Welbeminde Zoon Gods was, die Zijn leven offerde en in die offerbede verhoord wed door den Vader om wille van Zijne eerbiedwaardig heid, zoo zal Gods Barmhartigheid ook ver bonden blijven aan het lijden van hen, die navolgers willen zijn van God als veelge liefde kinderen en wandelen in de liefde, waarmede Christus ons heeft liefgehad Immers wie wandelt in de liefde, blijft in de liefde en wie in de liefde blijft, Jezus ge tuigt het: Hij blijft in Mij en lk in hem. Wie. dus in die liefde ook zich zeiven overlevert tot een offerande en slachtoffer, doet dit in vereeniging met Jezus en kan dus ver zekerd zijn dat zijn offer als Jezus offer Gode is tot aangenamen geur, maar ver bonden aan Gods Welbehagen Gods Liefde Gods Barmhartigheid omdat en in zooverre het Jezus is, die in de zieken lijdt. Op deze waa-heid, die leeft in het hart der Kerk grondt zich dan ook de practijk, waarvan de Paus spreekt in zijn laatste en cycliek over de bevordering der H. Missie, als hij er op wijst hoe de H. Teresia van Lisieux vooral de heftige smarten van hare ziekte placht op te dragen voor een be paalden missionaris, dien zij zoo wilde steu nen. Al de zieken begrepen dit als van zelf in de dagen van het Triduum, toen ik hen in de eerste H. Mis vroeg hun lijden en ziekte bij de offeiande te 'eggen Op het altaar naast het offerbrood op de pateen en bij den offerwijn in de kerk en onder» de consecratie te zamen met Jezus olfer aan God aan te bieden voor de zielerust mijner pas gestorven moeder, in de tweede H Mis voor zegen over de zieken, in de derde H Mis voor den bloei van mijn parochie. On middellijk hebben allen zonder uitzonde ring blijmoedig zoo hun lijden als offer op gedragen. Ze waren dankbaar en voelden zich bevoorrechten, nu hun ziekte hun lij den zoo beschouwd en als iets kostbaars gewaardeerd werd; ja dit kostbare werd nog klaarder ingezien toen alle zieken ie zamen in hetzelfde geloof, met dezelfde liefde, met dezelfde vreugde, hunne ziek ten mochten opdragen. En ziedaar de betee kenis van de inschrijving in het Aposto laat: wat iedere zieke afzonderlijk kan doen en misschien ook wel gedaan heeft, vooral als een biechtvader of priester dit heeft gevraagd wordt nu door duizend, straks door tienduizend tezamen gedaan, wat iedere zieke telkens doen kan als een min of meer losstaande daad, wordt nu door de inschrijving in het Apostolaat ge maakt tot een blijvende slaat, zoolang de ziekte duurt, tot een lijdensstaat, tot een roeping, een verheven roeping in het Rijk van God. Ja, inderdaad, wat is het verhe ven, in het lijden Gods rechtvaardig oor deel te erkennen, te aanbidden, te bemin nen. Dit lijden aanvaarden en opdragen voor het Rijk van God. Door dit lijden het Rijk van God waa-dig gekeurd worden. Geroe pen worden door God tof het Irden en het waard geacht worden Gods Heiligen en liefderijken Wil volbrengen door het lijden. Met dit lijden, het werk des geloofs, de uitbreiding van het Rijk Gods voltooien met kracht. In dit lijden den naam onzes Heeren Je zus Christus verheerlijken in U en zelf ver heerlijkt worden in Hem, overeenkomstig dit lijden en naar de mate van dit lijden deelgenoot en uitdeeler worden van de ge nade van onzen God en van den heer. Je zus Christus. ïs er verhevener, machtiger, heerlijker Apostolaat te denken, dan het Apostolaat van het lijden. Ja, met recht mag zulk een Apostolaat den offerzang van dezen Zon dag herhalen: Looft den Heer, want Hij is goed, prijst Zijn Naam op het Psalter, want Hij is liefelijk; wat Hij wil, doet Hij in den hemel en op aarde; en de bede: Wil, smee ken wij Heer, genadig neerzien op deze of fergaven, opdat zij èn onze godsvrucht, èn onze zaligheid mogen bevorderen. Hier leeft het geloof, dat naar het getui genis van P. Janvier, zoo machtig sterk is uitgesproken door die groote vrouw, wier leven een Apostolaat van het lijden in den volsten zin genoemd mag worden, van Elis. Leseur. De elfhonderd ingeschrevenen in het Apostolaat belijden met haar: Ik geloof dat het lijden door God aan den mensch gegeven is in een groote ge dachte van liefde en barmhartigheid. Ik ge loof, dat Jezus Christus het lijden van ge daante heeft veranderd, geheiligd, ja bijna vergoddelijkt heeft. Ik geloof, dat het lij den voor de ziel is de groote werkplaats van verlossing en heiligmaking. Ik geloof, dat het lijden vruchtdragend is evenzeer en soriis meer dan onze woerden en onze werken en dat de uren van Chris tus' lijden machtiger voor ons en grootscher voor den Vader geweest zijn, dan zelfs de jaren van Zijn prediking en aardsche werk- za-mheid. Ik geloof, dat er onder de zielen hier op aarde, die boeten èn het ware leven be reikt hebben, een breede, ononderbroken stroom rondgaat, die gevormd is door het lijden, de verdiensten en de liefde van al deze zielen, en dat ons geringste lijden, onze geringste moeiten, door de Goddelijke we-king contact kunnen krijgen met naast- bestaande of verwijderde zielen en haar kunnen aanbrengen licht, vrede, heiligheid. Ik geloof, dat wij in de eeuwigheid de welbeminde zullen terugvinden, die het Kruis gekend en bemind hebben, en dat hun smarten en de onzen zich zullen verliezen in de oneindigheid der Goddelijke liefde en in de vreugde van de onherroepelijke ver eeniging. Ik geloof dat God Liefde is, en dat het lijden in Zijne hand het middel is, wat Zijn Liefde geb uikt om ons te omvormen en zalig te maken. Omdat nu dit geloof het sterkst leefde in du grootste vrouw der wereld, Maria de Moeder Gods. Omdat geen menschenleven zoo één is geweest met Christus' leven als het leven der Moeder met haren Zoon; omdat geen menschenlijden zoo één is geweest met Christus' lijden, dan dat van de Moeder der Sma-ten, die stond onder het Kruis, daar om staat het Apostolaat der Zieken onder de hoede en de banier van de Koningin der Apostelen en de Koningin der Martela ren en bidt iedere Apostel zoo gaarne tel kens en telkens weer: „O, Maria, Koningin der Apostelen, ga mij voor; O, Maria, Ko ningin der Martelaren, zegen mij- Geen kind schaamt zich den zegen te vra gen en te ontvangen van zijn vader of moe der. Zoo ook schaamt zich geen leerling van Jezus, tot Maria op te zien en haar zegen te vragen, omdat Jezus gezegd heeft: Ziedaar uwe Moeder. Gaan wij dus voort in vrede in den naam van Christus als ware Apostelen, lijdend en offerend voor het Rijk van God. Bij tientallen, bij vijftigtallen groeien de gelederen aan, steeds onder de schutse van de Koningin der Martelaren, onder aan voering van den Koning van het Lijden, Jezus Christus, nu in Nederland, straks in Duitschland, Zwitserland, Oostenrijk, Bel gië, Frankrijk en verder in Canada en Noord- en Zuid-Amerika, ja, God geve het, over de geheele wereld, vast aaneengeslo ten in het Apostolaat trekken zij op de zie ken, de lijdenden, als de stammen des Heeren, en de Kerk, het Rijk Gods, worde verbreid en versterkt door het lijden van duizenden zieken, en dit hee-lijk optrekken doet ons zingen met de Kerk de communie- zang: Jeruzalem, dat gebouv)d is als eene st^d, welke dicht aaneengesloten is; der waarts immers gaan de stammen op, de stammen des Heeren, om Uwen Naam te loven, o Heer. En grooter, steeds grooter zal de volks menigte worden, die Jezus volgen wil, naar Jezus luisteïen wil, Jezus als Koning er kennen wil, wijl ze de wonderteekenen zien, die Jezus ook nu noch over de zieken wrocht door de Euch. Tridua en het Zieken Apostolaat. Verheug u dus Jeruzalem, en houdt een bijeenkomst, gij allen, die haar lief hebt, verblijdt u in vreugde, die in droef heid geweest zijt, opdat gij moogt juichen en u verzadigen met den overvloed harer vertroosting. Amen. Gemeenteraad. De raad dezer gé- meenta ven adert op Vrijdag, 19 Maart a.s., des namiddags te twee ure. De agenda luidt 1. Mededeelingen. In gekomen stukken, 2. Voorstel B. en W. ver- leenen voorschotten op de gemeentelijke vergoeding aan de bijzondere lagere scholen voor het jaar 1926, 3. Voorstel B. en W. aan vaarding van een perceel grond aan den Zee weg, 4. Voorstel B. en W. goedkeuring be grooting inkomsten en uitgaven gemeenschap pelijke keuringsdienst voor het jaar 1926, 5. Voorstel B. en W. tot het verleenen van eene verhoogde subsidie aan het Burgerlijk Armbestuur ever het jaar 1925, 6. Vast stelling percentage Plaatselijke Inkomsten belasting, 7. Benoeming Lid Plaatselijke Commissie van Toezicht op het Lager Onder wijs. Benoeming raadslid. Mevr. De Braaivan den Broek, benoemd tot lid van den Raad in de plaats van den heer J. Bram- son, heeft den voorzitter van het Hoofd bestuur bericht, dat zij de benoeming niet aanneemt. Burgerlijke Stand. Van 1215 Maart. 1926. Geboren Levenlooze d. v. J.H. Spaar garen en W. van Andel Hendricus Epke Franciscus, z. v. H. Lammers en C.J. de Lange Klazina Petronella, d. v. H.M.- van Alphen en P.N.C. Hamelink Sjoerd, z. v. A. van der Ploeg en L. ZwartLeendert Cor nells, z. v. J. van Os en N. GouloozeCor nells, z. v. D. Koopmans en G.A. Hartung. Overleden Jacoba Maria van Iterson, 57 j. geh. m. L.G.J. Bogaards. De waterleiding. De werkzaamheden verbonden aan het leggen van een zinker in de voorhaven bij de sluizen aan den Aals- meerderdijk zijn thans geëindigd. Men zal nu een aanvang maken met het leggen van den zinker voor de waterleiding in de ringvaart nabij de brug bij Aalsmeer. Pontveer. Door den heer J. C. Co- kart wonende aan den Aalsmeerderdijk no. 699 alhier, is een verzoek gericht tot ge deputeerde Staten van Noord-Holland om vergunning tot het oprichten van een pont- veer voor het overzetten van passagiers en het kleine rijvervoer van Haarlemmermeer naar Aalsmeer. Zijn bedoeling is om ongeveer tegenover het graanpakhuis „Graan voor visch" aan den Aalsmeerderdijk een aanlegsteiger te maken met een of meer palen en dan een overzetpont ten dienste van het publiek ver keer beschikbaar te stellen, tot verbinding van den ringdijk (kanaaldijk) van den Haar lemmermeerpolder met den Uiterweg te Aalsmeer. Deze pont wordt van hout, met een diep gang van ongeveer 20 c.M.. loopende aan een sleepketting, welke in zijn geheel ligt op den bodem van het ringvaartkanaal; zij wordt met de hand bediend door een z.g. lier en is aan beide'zijden van houten oprijbruggen voor zien. Op dit oogenblik is er daar ter plaatse een viij drukke overzet, hetwelk geschiedt door een roeiboothet drukke verkeer eischt evenwel een ander vervoermiddel, dat vlug ger bediend kan worden en in staat is meer personen tegelijk over te brengen. Onvoorzichtig. Bij een landbouwer onder deze gemeente was in de schuur een eg geborgen. Men had dit landbouwwerktuig zeer onvoorzichtig neergelegd met de tanden naar boven gericht. Nu heeft het toeval gewild dat de vorige week een koe losbrak. Het beest kwam in de nabijheid van de landbouwgereedschappen en koes in het duister eèn ligplaatsboven op den omgekeerden eg. Als bajonetten drongen de punten in het lichaam van het arme dier, en veroorzaakten oen groot aantal, op sommige plaatsen zeer diepe wonden. Toen het ongeval ontdekt was, moest men het koebeest dadelijk afmaken. Een nalatigheid en een ongelukkige samen loop van omstandigheden veroorzaakten dezen schadenost 1 Woeste rijders. Zondag werd door de politie de snelheid van motorrijtuigen gecon troleerd Het gevolg was. dat tegen verschil- lerde personen proces-verbaal werd opge maakt wegens het rijden met te groote snel heid in de bebouwde kom van de gemeente Feestavond Schotensche Brandweer. In gebouw Géko aan den Spaarndammerweg werd Zaterdag-avond een feestavond ge houden ter gelegenheid van het 1-jarig be staan van de Schotensche Vrijwillige Brand weer. Het gebouw was voor deze gelegenheid in feestdos gestoken een aardige versiering was aangebracht. De feestcommissie be staande uit de heeren C. Ph. Leonhardt, P. Bosch en W. A. v. Daalen, had een mooi programma samengesteld, waaraan mevr. v. d. BergDe Munnik, de heeren Vreeswijk Schmidt, Serné en Leonhardt, hun mede werking verleenden. Het ten tooneele ge brachte, de cabaret-liedjes van mevr. v. d. BergDe Munnik en van den heer Vrees wijk, en de voordrachten van de overige heeren vielen zeer in den smaak van de aan wezigen. De staf van de Haarlemsche brand weer was vertegenwoordigd. De heeren wer den door den heer Leonhardt toegesproken hetgeen voor de heer v. d. Broek als comman dant aanleiding was de heeren en dames toe te spreken. Het feest werd in uitstekende stemming gevierd. De asphalteering van den Rijksstraat weg. De Rijkswaterstaat heeft opdracht gegeven met het grondwerk in - en op den Rijksstraatweg te beginnen voor het asphal- teeren van het gedeelte ten noorden van de Overtonstraat tot de nieuwe brug. Vrijdag is daarmede een begin gemaakt. Evenals het gedeelte, dat het vorige jaar "easphalteerd werd, zal ook. nu weer een dikke laag puin worden gestort en gewalst waarop de alphaltlaag komt. Het rijverkeer wordt door de Timor- straat geleid. In de vischhal. De storm van de vorige week heeft in zooverre de IJmuider visschers- vloot, naar het schijnt, weinig schade berok kend, dat slechts een zeer klein aantal sche pen 'n betrekkelijk lichte averij in bekwamen Tenzij later nog iets anders blijken mocht. Maar, ten aanzien van vangst en prijzen, schijnt zij van zeer groote beteekenis te zijn. Voor enkele weken terug waren de aanvoeren bevredigend, soms ruim te noemen en het was de voortgaande, regelmatige daling der prijr zen, waardoor de besommingen kleiner wer den. Met het stormachtige weer, wellicht ook doordat de trawlers dan veel moeten steken, zijn de aanvoeren beduidend geringer, zoodat slechts een stijgende prijs de besommingen over het algemeen stationair doet zijn. Die mindere aanvoer manifesteert zich niet alleen in de hoeveelheid per schip, maar ook in den reischuur, dus in het aantal schepen dat per dag binnen komt. Dat aantal was toen 20 tot 30, des Maan dags zelfs wel 50. De vorige week was het aantal Maandag 30, de andere dagen 10 a 12 en deze Maandag 20 trawlers en 4 loggers. Dus slechts 50% van de eerstgenoemde cij fers. Nu mogen we echter hopen dat het erg ste weer voorbij is. Van zeer groote beteekenis is evenwel de invloed der prijsbeweging. Vanaf Maandag zag men een aanhoudende stijging der prij zen, die slechts Donderdag (de slechtste dag) even tot staan kwam, om zich daarna weer voort te zetten. Een handelaar, wiens afzet gebied voornamelijk het binnenland is, waar op in den vastentijd altijd veel gebouwd wordt vertelde ons dat hij in den loop der vorige week verschillende orders niet had kunnen uitvoeren, omdat de prijzen het opgegeven bestek ver te boven gingen. Statuten. De „Staatscourant" bevat de statuten van de N.V. Visch Import en Export Mij. „Eureka", alhier. Britsch Visscberij-politievaartuig te IJmui- den. Het Britsch politievaartuig „Liffey" is gisteren van de Noordzee in de Visschers- haven te IJmuiden aangekomen en zal al daar eenige dagen vertoeven. De nieuwe rijwielbewaarplaats aan de R.K. Kerk, Reeds eenige jaren geleden was het een doorn in het oog van het R.K. Kerkbestuur dat onder de H.H. Missen het kerkgebouw werd ontsierd door een groot aantal rijwielen dat tegen het kerkgebouw stond, of zelfs de portalen der kerk vulde. Toen werd een rijwielbewaarplaalsje ge maakt voor een 50-tal rijwielen, ruim ge noeg wel voor de rijwielen die toen naast het kerkgebouw geplaatst waren. Weer met een bewaarplaats kwamen ook meerdere personen per fiets, en den laat- sten tijd moesten tientallen rijwielen buiten geplaatst worden, en was iedere controle onmogelijk. Om nu maar in eens van die misère af te zijn, besloot het Kerkbestuur op royale wijze in dezen nood te voorzien en werd door den architect N. J. Nijman een ruim plan ontworpen, gelegenheid ge vend voor pl.m. 300 rijwielen. Bij onders- handsche aanbesteding werd den heer C. A, M. Jonckbloedt de bouw opgedragen en thans is het gebouw geheel voltooid. Wij gaven er reeds een dezer dagen een foto van. De oppervlakte is 16 bij 23 M.Het geheel biedt plaats voor circa 300 rijwielen, te plaatsen in ruime hekken, zoodat be schadigen is buitengesloten. Er is gezorgd voor ruime, afzonderlijke in- en uitgangen, zoodat zoowel het inbren gen als weghalen, wat meestal in een goed kwartier moet geschieden, n.m. tusschen de verschillende H. Missen zeer vlot kan ge schieden. Het dek is ruim voorzien van draadglas, waardoor het licht voldoende kan binnen komen, terwijl er voor den avond voldoen de electrische verlichting is aangebracht. Voor de kerkgangers, die van verre moe ten komen is deze gelegenheid tot stalling 'n groote verbetering, en een geruststelling dat zijn rijwiel goed bewaard is. Bloemendaalsche Reddingsbrigade. In verband met het bericht, dat de heer G. Cornelisse, bestuurslid der Bloemend. Red dingsbrigade, die kort geleden om princi- piëele redenen bedankte als lid der B. R. B. op zijn besluit zou zijn teruggekomen en weder als-Jid der B. R. B. zou zijn toege- t-eden, deelt de heer Cornelisse ons mede dat dit onjuist is. De heer Cornelisse heeft geenszins de bedoeling weder als lid der B. R. B. toe te treden Aanrijding. Hedenmorgen reed dok ter B. met zijn auto achteruit den weg op uit de garage in den Potgieterweg en reed daarbij de stilstaande melkwagen van wed. S. aan. Wagen en inhoud bekwam een flin ke schade wat door dokter B. vergoed wordt Valsch kwartje. Gisteren is bij een ingezetene een valsch kwartje in betaling gegeven. Het is bij de politie gedeponeerd. Stille Omgang. A.s. Donderdagavond vergadert het Genootschap van den Stillen Omgang in het K.S.A. gebouw. Vóór deze vergadering houdt het bestuur zitting, tot uitreiking van de ledenkaarten. Op den avond van den Ommegang, dus a.s. Zaterdagavond, wordt in de St. Agatha- kerk om kwart na 9 een kort Lof gecelebreerd voor hen, die de reis naar Amsterdam te voet zullen gaan maken. Deze pelgrims zullen om 10 uur uit Beverwijk vertrekken. Om 11 uur wordt wederom een Lof gece lebreerd voor de bedevaartgangers, die te ruim half 12 in twee booten naar de Amstêl- stad zullen afreizen. Voor den inhoud van deze rnbriek stelt de Redactie zich niet aansprakelijk. ROOMSCHE MANNEN Morgenavond 19 Maart is er een vervolg- vergadering van 8 Maart j.l. om te komen tot een Roomscb Katholiek Mannen Zang koor, als onderafdeeling van den R.K. Volks bond. Komt .allen u opgeven als lid. Denk of zeg niet: ik kan toch niet zingen; ieder gezond mensch kan zingen. Weet dan, Rocmsche mannen, dat zang en vooral goe de zang, de ziel verheft en u eenige oogen- blikken de aardsche zorgen doet vergelen. Was Sint Cecilia niet een verheven heilige, om maar een voorbeeld te noemen? Doch er zijn er zoovelen die in den zang hun zie- leleven uitzingen. Helpt ons een zangver- een'ging oprichten, die de snaren der ziel van ons en onze geloofsgenooten zal doen trillen. Heeft de zang groote waarde voor de ziel, ook voor 't lichaam is de zang van belang. Ja, Roomsche sportmannen, wilt gij uw longen en stembanden versterken, sluit u aan hij onze zangvereeniglng. Komt dus morgenavond om 9 uur in het Bavo-gebouw Smedestraat, om met ons op te richten een mannenzangkoor dat klinkt als een klok. Er moet geen feestavond of vergadering ge houden worden, waar niet het Roomsch- Katholiek Mannenzangkoor aanwezig is. Dus vrienden, komt allen. Aanvankelijk was deze vergadering gesteld op half negen, maar daar het Lof in de Jansstraat om kwart over acht begint, is het niet moge lijk om half 9 in St. Bavo te zijn. Men heeft ons dan ook verzocht een half uur later aan te vangen. Dus. Roomsch Katho lieke mannen boven de 18 jaar, wij reke nen op u morgeavond om 9 uur in het St Bavogebouw, Smedestraat, ahier. Uw mijnheer de Redacteur hartelijk dan kend voor de verlende plaatsruimte, A. J. HOONAKKER. Harmenjansweg 18. VoorL voorz HET KAMPIOENSCHAP VAN STORM- VOGELS. Dat de geheele voetbalwereld met de Stormvogels meeleeft, kon zij dezer dagen onderv.nden. Van verschillende zijden ont ving het bestuur brieven en telegrammen van gelukwensch met het behaalde kam pioenschap. Dat zelfs in het buitenland het kampioenschap vreugde heeft verwekt, be wijzen o. a. telegrammen van leden en oud leden uit Davos, Engeland, en Amerika. Laatstgenoemd telegram was natuurlijk van Visser, die daar aan den overkant van den Oceaan, zeer begrijpelijk ten volle met zijn club meeleeft. Ten zeerste stelde het be stuur ook op prijs den telegrafischen geluk wensch van een oud-lid van Stormvogels, den heer Wiersma, die voor herstel van zijn gezondheid in Davos verblijft. Onder de clubs, die ook blijken van belangstelling gaven behoort ook Sparta, Zondagmiddag speelde A. R. C. I tegen Vitesse 2 van Castricum en heeft na een inspannenden wedstrijd gewonnen met 6—2 Zondag 21 Maart speelt H. B. C. een oefenwedstrijd tegen Lisse op het terrein van laatstgenoemde vereeniging aan de Es- senlaan te Lisse om half 3. Lisse is kampioen van den D. H. V. B. en weet goed spel te geven, zoodat het er spannen zal. Supporters die wenschen mede te gaan, kunnen zich tot Donderdagavond opgeven bij den voorzitter, N. J. v. d. Linden, Haem- stedeplein 13. Overwogen zal worden om de reis heen en terug gezamenlijk af te leggen. Zaterdag vergaderde de Technische Com missie van den Kennemer Turnkring, welke vergadering gedeeltelijk bijgewoond werd door den Turnkringvoozitter, den heer J. Hop. Door vertrek naar Indië zag de heer A. W. L. Schieffelers zich genoodzaakt als lid en voorzitter der T.K. te moeten bedan ken. De heer T. Dekker zal tijdelijk als voorzitter optreden, terwijl de heer P. Dijk stra als secretaris, den heer Dekker zal ver vangen. Bij genoegzame deelname zal begin Mei een aanvang worden gemaakt met de grens- en slingerbal-competitie. Op Hemelvaarts dag zal een fietstocht worden georganiseerd voor leden der aangesloten vereenigingen, waarschijnlijk naar Castricum aan Zee. De wedstrijden in gymnastiek zullen ook dit jaar worden gehouden voor dames op 27 Mei te Haarlem, voor heeren 1 Juni, zoo mogelijk te Beverwijk. De wedstrijden staan voor de dames onder leiding van den heer P. Dijkstra, voor de heeren onder lei ding van den heer T. Dekker. De adspiran- tendag zal plaats vinden te Haarlem op Zon dag 1 Juli. Aan het einde der vergadering dankte de heer J. Hop namens den Kring, den heer Schieffelers voor zijn arbeid in 't belang van den K.T.K. verricht. Heb bet nlts'ekendst» aan te bieden dat iemand wenschen kan. hoe zal de wereld het weten, indien gij niet adverteert JOHN. P. ROCKEFELLER.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 5