China's intrede in de beschaafde wereld.
Schouwburg Jansweg.
Geest en letter.
Een R.K. MMdelliare Schooi
voor Meisjes.
V erkeer songe vallen
Voornaamste Nieuws
Plaatselijk Nieuws
OORDEELT NIET"
SCHOUWBURG AAN
DEN JANSWEG
BON..
Woensdag 21 April 1926
50ste Jaargang No. 16230
Dit nummer bestaat uit 8 bladzijden - Eerste blad
DE BUITENPLAATS
„RUSTENBURCH" TE
BLOEMENDAAL.
Voor 51.000 verkocht.
St. Franciscus Liefdewerk.
VEREENIGING
TOT UITBREIDING VAN DE
VERZAMELING VAN KUNST
EN OUDHEDEN IN HET
FRANSHALS-MUSEUM.
EEN LEGAAT VAN DEN HEER
GONNET.
Castricum aan Zee.
De Amsterdammer Boottrein
naar Hoek van Holland.
Langs de spoorbaan.
Haarlemsche Padvindershuis.
R. K. Reisvereeniging.
Het nieuwe clubgebouw van
,,'t Spaarne."
E. A. vt BHderbeek.
in dit nummer.
i. J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Koningstraat 10 Haarlem,
Telegraphisch Weerbericht
Opgedragen.
Verlof Drankwet.
morgen (Donderdag-)
avond
Balcon 1.—
Stalles en Frontloge 0.80
Zijloges en Parterre 0.60
Amphitheater0.40
Gaanderij 0.25
PLAATSBEWIJZEN
DONDERDAG VAN 10 TOT 3 UUR
voor de abonné's op de Nieuwe
Haarlemsche Courant.
Oordeelt niet'
De abonnementsprijs bedraagt voor
Haarlem en Agentschappen:
Per xyeek 0.25
Per kwartaal3.25
Franco per post per kwartaal bij
Vooruitbetaling 3.58
Bureaux: NASSAULAAN 49.
Telefoon No. 13866 (3 lijnen).
Postrekening No. 5970,
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Advertentiën 35 cent» per re gek
Bij contract belangrijke korting.
Advertentiën tusscben den tekst,
als ingezonden mededeeling, 60 et
per regel; op de le pagina's 75 ct.
per regel. Vraag- en aanbod,
advertentiën, 14 regels 60 ct
per plaatsing; elke regel meer
15 ct, bij vooruitbetaling.
Alie abonné's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvoorwaarden f 9001) Levenslange' geheeïe ongeschiktheid tot werken door f7£[\ bij een ongeval met f OTfl
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen: UUUU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen: J wU."doodetijk«n afloop: 1
bij verlies van een hand, f IOC „bij verlies van een f CQ bij 'n breuk van
een voet of een oog: 1 duim of wijsvinger: 1 «*U. been of arm: 1
bij verlies v. een
andere vinger.
D e T ij d heeft het gisterenavond in een
uitvoerig artikel opgenomen voor prof.
Veraart tegen, wat bet Amsterdamsche blad
noemt een „vergissing" onzerzijds. Jammer
voor den Delftschen hoogleeraar, dat die
verdediging nu eerst, door een dagbladre
dactie, moei worden ondernomen en dat
daarvoor zooveel ten onderste boven
moet-, worden gebaald! Geen beter bewijs
voor onze bewering, dat prof. Veraart ver
leden Vrijdag een goede gelegenheid heeft
laten voorbijgaan. En het is jammer, dat
D e T ij d daaraan niet meer aandacht
heeft gewijd. Door dezen voornaamsten op
zet van ons artikel uit het oog te verliezen,
heeft onze collega den strijd aangebonden
tegen een betoog, dat wij niet geleverd heb-,
ben! Volgens de Tijd zouden wij met de
Morgen het gemis aan een evenredigheids
stelsel in het reorganisatierapport betreurd
hebben; zouden wij dit en dat beweerd
hebben, wat door de redactie van het Mi-
chaëlistenorgaan verdedigd wordt. En dan
volgt daartegen een breed bétoog; dan
wordt ons uiteengezet, dat die evenredig
heidsgedachte een dwaze illusie is en trou
wens volgens den geest van de redactie van
„De Morgen" nooit door St. Michaël is be
doeld; dat er'voor het treffen van een ac-
coord indertijd door „St. Michaël" zeven
punten werden vereischt en dat er zes in
het reorganisatierapport zijn verwezenlijkt-
Prof. Veraart 'had dus het grootste gelijk
van de wereld het rapport te onderteeke-
nea en wij hadden hem daarover niet ter.
verantwoording mogen roepen!
Eilieve, het wordt bijna vermakelijk! Van
dit alles hebben wij geen woord geschre
ven en het spijt ons, dat de Tijd in haar
ijver om den spreker op de Amsterdam
sche vergadering te verdedigen, zóó slecht
gelezen heeft.
In do twee artikelen aan het reorganisa
tierapport gewijd, hebben wij duidelijk la
ten uitkomen, dat wij daarmee accoord
gingen; ook met het niet voldoen aan een
verlangen naar evenredige vertegenwoordi
ging. Ons eenig bezwaar ging tegen den
wijdschen titel van een Partijraad, welke niet
veel meer is dan een college van advies.
Van alle andere Michaëlistiscbe smetten
weten wij ons dan ook volkomen vrij. En
geen rustig lezer van ons artikel van Maan
dag jl. za! er ook maar één in ontdekken
Wat wij wilden betoogen was, dat iemand
als prof. Veraart, die het vorig jaar zich als
leider van de Michaëlisten heeft opgewor
pen, de eerste de beste gelegenheid bat'
moeten aangrijpen om zich over zijn hou
ding publiek te verantwoorden. Daarvoor is
hij een openbaar persoon. En nu kan men
zooals d e T ij d doet, betoogen, dat prof.
Veraart zijn oorspronkelijke wenschen bijna
alle vervuld beeft gekregen, maar onder
die wenschen behoort dan de instelling van
een partijraad; de wijze, waarop deze ver
gaderen zal, wie er in zullen zitten enz
Maar een }tind kan begrijpen, dat, wanneer
die partijraad iets anders is, dan men zich
oorspronkelijk had voorgest.eld, er van al
die wenschen toch maar bitter weinig over
blijft. En nu kan men de letters van het
accoord gaan tellen en zeggen: zie 80 pro
cent van die letters hebben de Michaëlisten
gekregen. Het gaat niet om de letters, h-
gaat om den geest. En iedereen in Neder
land weet, dat de eischen van prof. Ver
aart van een jaar geleden niet gedekt wor
den met het nu gepubliceerde reorganisatie
plan. Dat behoeft weinig bewijs. Op de
zelfde pagina, waarop de Tijd een artikel
wijdt aan onze „vergissing" meldt bet blad,
dat de St. Michaëlclub te Nijmegen het
vertrouwen in prof. Veraart heeft opgezegd.
Een dag te voren werd gemeld, dat de St.
Michaëlclub in den Haag let wel den Haag
bijna eenstemmig zich tegen het door
prof. Veraart mede onderteekende reorga-
nisatierapport heeft uitgesproken. De rest
der clubs zal wel volgen; die verzekering
durven wij wel aan. En op een aanstaanden
landdag der St. Michaëlcubs zalwel blij
ken dat er niet wat de Tijd beweert
«en meeningsverschil tusscben den hoofd
redacteur van de Morgen en prof. Veraart
bestaat, maar dat de St. Michaëlbeweging
blijft wat ze was, ondanks prof. Veraart in
de Kamer is gekomen, ondanks de leider
het rapport heeft onderteekend; de bewe
ging blijft, nu zonder prof. Veraart.
Trouwens, wanneer dit niet bet geval
was, zou de heele R.K. Staatspartij volgens
de berekening van de Tijd voor zes zeven
de Michaëlistisch worden! Maar dit is niet
het geval; prof. Veraart geeft zijn Michaë-
lisme op en zijn legerscharen blijven in slag
orde tegen de Staatspartij en nu ook tegen
prof. Veraart opgesteld.
Wij hebben dezen loop van zaken voor
zien, omdat wij de houding van den leider
van St. Michaël gevolgd hebben, ook nadat
hij tot afgevaardigde der R.K. Staatspartij
was gepromoveerd. Een jaar geleden was
prof. Veraart de toegejuichte woordvoerder
der Michaëlisten; de vurigste en de voorste
ook in hun rijen. AI spoedig zal hem zoo
wel in de Kamer, in de practiscbe politiek
en in de commissie voor „reorganisatie" der
R.K.- Staatspartij gebleken zijn, dat het ge
makkelijker is eischen te formuleeren op
«en zelf gemaakte basis, dan beloften in te
lossen op een verantwoordelijke plaats.
Nogmaals, dat is een veel voorkomend ver
schijnsel. Maar wij hadden verwacht, dat
prof. Veraart althans de moeite zou nemen
zijn oude legerscharen te overtuigen, dat
men wat te bard van stapel is geloopen;
dat er eigenlijk niets te reorganiseeren valt;
dat die oude R.K. Staatspartij nog zoo
kwaad niet was, zeker niet in haar regle
ment, enz. Wij voor ons meenen, dat een
leider van een groep leider moet blijven,
ook al wijzigen zich zijn meeningen. Dat
brengt de verantwoordelijkheid mee. Over
die verantwoordelijkheid nu hebben wij ge
schreven; daarover alleen ging ons artikel
van jl. Maandag en het spijt ons, dat de
Tijd daaraan in het geheel geen aandacht
heeft gewijd!
Heel gaarne hadden wij met onzen Am-
sterdamschen collega gejuicht over het
Michaëlistische schaap, dat in den kooi der
ééne R.K. Staatspartij was teruggekeerd,-
wanneer de 99 andere maar niet buiten wa
ren blijven staan. Tot hen had prof. Ver
aart moeten gaan, desnoods met het boete
kleed aan, hetwelk den man niet ontsiert,
om ook hen binnen te leiden. Nu hij dit
verzuimt kunnen wij hem moeilijk met de
Tijd uitroepen als den apostel die moet gaan
prediken, tot hen, die geen bekeering noo-
dig hebben!
(Herplaatst wegens misstelling.)
De bovengenoemde Middelbare Meisjes
school wordt geopend 1 September 1926.
Ziedaar het belangrijke nieuws, dat de
Zusters Franciscanessen aan de vele be
langhebbende ouders en kinderen bij dezen
te vermelden hebben.
Allereerst brengen we hulde aan het wak
ker initiatief der Eerwaarde Zusters, die
toch deze instelling willen ondernemen, ge
heel op eigen risico, zonder gèidelijken
steun van Staatswege.
Het verlangen van Z. D. Hoogwaardigheid,
den Bisschop, uitgesproken bij de inwijding
van het R. K. Lyceum te Overveen, gaat
hiermede volledig in vervulling.
Wat brengt ons deze Middelbare Meisjes
school?
Deze vraag zullen we beantwoorden na
de korte revue van de leervakken:
Godsdienstleer én Liturgie, Kerkelijke en
Bijbelsche Geschiedenis, Nederlandsche,
Fransche, Hocgduitsche en Engelscbe Taal
en Letterkunde, Geschiedenis, Staatsinrich
ting, Aardrijkskunde, Natuur- en Scheikunde
(Warenkennis), Nat. Historie, Gezondheids
leer, Handelswetenschappen, Kerklatijn,
Kunst geschiedenis, Vrouwelijke handwer
ken, Handteekenen en Schilderen, ingen,
Lichamelijke oefening (rhytmische bewe
ging), Knippen en naaien.
Deze vakken worden gedoceerd in de
vierde en vijfde klas, terwijl de bestaande
Mulo den onderbouw za vórmen vatt de M.
M. S.
Zoo geeft de inrichting aan ieder meisje,
dat Mulo-diploma bezit, toegang tot de hoo-
gere klassen, terwijl ook de meisjes, die in
•algemeene ontwikkeling hiermee gelijk staan
ook het, onderwijs der hoogere klassen kun
nen genieten.
Uit deze revue blijkt allereerst, dat de
Zusters voor diverse vakken leerkrachten
zullen noodig hebben, om haar in de uit
voering te steunen. Ongetwijfeld zal het
leeraren-korps van het Triniteitslyceum te
Overveen voor verschillende vakken de ge
vraagde hulp bieden.
Uit deze revue blijkt vervolgens, dat deze
school een krachtige stem zal zijn in het
koor der kentering die allervyege opkomt,
om het meisje terug te brengen in de ware
intellectueeie vrouwelijke sfeer.
Deze school is een propaganda voor de
idee dat de vrouw haar vrouw-zijn trachte
te verheffen met de middelen voor hare
natuur geschikt; niet met de middelen, die
den man allereerst passen.
Hoe welkom moet deze instelling dan ook
zijn voor reeds vele Ouders, die de kente
ring mede gevoelen, die juist deze ontwik
keling voor hunne dochters wenschen met
zekerheid van succes, omdat in dit leerplan
alle struikelblokken zorgvuldig zijn ge
weerd.
Aldus zal deze School, onder Gods zegen
gediend, een keurkorps vormen, waaruit de
intellectueeie jongeman kan kiezen een le
vensgezellin, die hem begrijpt en hem tevens
aanvult.
Toch zullen êr Ouders zijn, die met een
zekere reserve deze nieuwe instelling wel
kom heeten. Deze school namelijk, hoewel
staand onder de inspectie van den Staat
geeft gelijk andere gangbare M. M. S. een
Schooldiploma en geen Staatsdiploma.
Ook hierin zullen de Eerw. Zusters of>
ingenieuse wijze voorzien. Met ingang van
1 September stellen n.l. de Zusters een spe-
cialen autodienst in van Haarlem op Am
sterdam, waar het R.K. Lyceum voor Meis
jes, onder leiding van dezelfde Eerw. Zus
ters, een sieraad vormt van de Reynier Vin-
keleskade. In gezelschap van een Zuster
zullen de meisjes den heen- en terugtocht
maken, zoodat alle nadeelen verbonden aan
het dagelijlcsch heen en weerreizen met
tram of trein zijn uitgeschakeld.
Het past ons een eeresaluut te brengen
aan de Eerw. Zusters Franciscanessen, die
op deze dubbele wijze alles bieden wat de
R. K. Ouders voor hunne meisjes maar kun
nen verlangen.
De Rector van het R. K. Lyceum,
Overveen.
(Van twee zijden was ons omtrent boven
staand plan een uiteenzetting toegekomen,
welke wij gisterenavond plaatsten. Achteraf
blijkt de eerste mededeeling niet juist te zijn.
Om verwarring te voorkomen, geven wij de
juiste lezing hierboven nogmaals, waaraan
betrokkenen zich dus gelieven te houden.
Redactie.)
Gisteren heeft ten overstaan van notaris
mr. J. A. de la Hayze in openbare veiling
plaats gehad de toeslag op de buitenplaats
„Rustenburch," Bloemendaalscbe weg 2, te
Bloemendaal.
De buitenplaats werd de vorige week in
gezet op 50/400 door H. Smolenaars, te
Haarlem,
Zij werd thans door denzelfde gemijnd op
600, zoodat zij voor 51.000 door den
heer Smolenaars gekpcht werd.
<!«>or
Dr. ANGELO PALMIERI, te Rome.
China, het ontzaglijke land,, met zijn 400
millioen inwoners, maakt op het oogenbük
een crisis door, die niet alleen in staatkun
dig, maar in elk ander opzicht, hoogst merk
waardig en wetenswaardig mag genoemd
worden. De voortdurende revoluties en bin-
nenlandsche beroerten zijn slechts de uiter
lijke onafschijdelijke verschijnselen van een
geweldige inwendige omkeering van alle ver
houdingen in dit meest uitgestrekte land der
wereld. Voor ons. Europeanen, valt er uit
de ontwikkelingsgeschiedenis van het „Rijk
van 't Midden" wel een en ander te Ieeren.
Beschaving en ontwikkeling stonden van
oudsher in China in hooge eere. Echter, zij
bleef eeuwen lang beperkt tot de kennis der
Chineesche klassieken, waarbij kwam, dat
die beschaving en ontwikkeling voor slechts
een gering getal uitverkorenen bereikbaar
waren. Eigenlijke volksscholen waren er zoo
goed als niet. Alleen zij, die hun loopbaan
als ambtenaar dachten te beginnen, moesten
zich aan een examen onderwerpen. Tot dit
doel namen deze Chineesche aspirant-amb
tenaren hun intrek in reusachtige gebouwen,
als kloosters ingericht, waaronder er een
was met 29000' cellen. Hierin werden de
Chineesche jongelui opgesloten; ieder in één
cel. Zij kwamen samen in groote zalen,
waarin zij onder begeleidend gezang hun
klassieken zaten te bestudeeren, terwijl een
oude leeraar, die midden in de zaal gezeten
was, rustig zijn pijp rookte en het tofezicht
over de studenten uitoefende.
Onder de opeenvolgende keizers in China
was het voldoende als de, op deze orgirieele
wijze studeerende studenten, die later amb
tenaar moesten worden, een zeker aantal
bladzijden uit de klassieken van buiten kon
den opzeggen en de taal der geleerden, zoo
goed en zoo kwaad als het ging, lezen en
schrijven konden De keizerlijke regeenng
nam aan, dat zij, die deze twee dingen on
der de knie hadden, ook in staat waren, als
ambtenaren mede-bestuurders van 'net Rijk
te worden.
Nu dient in 't oog gehouden, dat de taal
der geleerden in China, een geheel andere
taal is dan de Chineesche volkstaa:. wie de
taal der geleerden niet kent, kan ook Confu
cius, de groote Chineesche godsdienststich
ter, niet lezen, fa, zelfs kan men dan met de
brieven leeen die men ontvangt. Want het
geldt in China voor een groote onbeleefd
heid, wanneer men zich bij briefwisseling van
een andere taal als die der geleerden be
dient. Daardoor zou men voor een onbe
schaafd man van gering allooi doorgaan.
Wij, Europeanen, meenen veelal, dat Con
fucius vooral een godsdienststichter en een
wijsgeer was. Eigenlijk was hij vóór alles 'n
compilator, een verzamelaar van wijze
spreuken, uit de voornaamste klassieke ge
schriften ontstaan, ongeveer 500 j. v. Chr. v
Dit laatste werd hem als een onschatbare
verdienste aangerekend, zoodat hij als de
Vader van de Chineesche cultuur vereerd
wórdt. Bedoelde klassieke geschriften zijn
echter in hoofdzaak van religieuzen aard
en zoo komt het dat Confucius algemeen ais
de stichter van den Chineeschen godsdienst
wordt beschouwd.
Eerst in 't begin der 20ste eeuw, na den
val van het Keizerrijk, begonnen de ideeën
op onderwijs gebied door de leiders der
modern-Chineesche beweging voorgestaan,
meer en meer veld te winnen. Zij begonnen
met de oprichting van een groot aantal
scholen, waarop modern onderwijs werd ge
geven, geheel in den geest zooals dit in
West-Europa geschiedt. Ongelukkig ge
raakte men in dien tijd in China juist in een
voortdurenden oorlogstoestand; roof, moord
en plundering waren aan de orde van den
dag en tal van nieuw gebouwde scholen
werden aan haar bestemming onttrokken
en tot kazernes ingericht. Van de ongeveer
80 millioen leerplichtige kinderen bezoeken
tegenwoordig niet meer dan 5 millioen de
volksschool; daaronder zijn slechts 200.000
meisjes. Aardig is daarbij te zien, in ver
band met den studie-lust der jeugd, den
grooten bloei van den handel in brillen. In
beschaafde gezelschappen behoort het tot
den goeden toon een bril te dragen, niet
zoozeer om beter en scherper te kunnen
zien, dan wel om den indruk van een ge
leerd en belezen persoon te maken.
Die brillen zijn meestal van gewoon ven
sterglas; dikwijls zit er zelfs in "t geheel
geen glas in.
Het klassieke, van oudsher gebruikelijke
schrift in China, blijft met dit al een be
zwaar voor de school en voor de leerboe
ken, De woorden van dit schrift bestaan
niet uit letters, maar elk begrip heeft zijn
speciaal teeken. Zoo zijn er niet minder dan
44,449 verschillende schriftteekens. Natuur
lijk zijn al die teekens door niemand, ook
niet door de knapste Chineezen in 't ge
heugen te prenten; de begaafsten brenger,
het zelden boven de 5 êt 6000 teekens.
Bovendien zijn de zelfde schriftteekens
zeer dikwijls nog voor verschillenden uitleg
vatbaar, die bij 't schrijven in den samen
hang, bij 't spreken door den toonval wor
den aangegeven.
Aan het gebruik van zetmachines, zooals
wij die in onze drukkerijen kennen, valt in
Chin» dan ook niet te denken. Men' tracht
daar het Chineesche schrift wel te vereen
voudigen, maar daarbij toch zoo veel mo
gelijk de oorspronkelijke vormen er van te
behouden. Eigenaardig is het, dat de mo
derne Chineezen hun best doen; de Euro-
peeschè beschaving na te volgen en in hun
land in te voeren en tegelijkertijd die be
schaving als minderwaardig verachten en
zich aan de eigen, oude beschaving vast
houden.
Hand aan hand met moderniseering van
het schoolwezen, is men in China bezig de
pers naar Europeesche wijze in te richten.
Zooals bekend, werd lang vóór de uitvin
ding der boekdrukkunst in Europa, in China
reeds een gedrukte krant uitgegeven. De
nog bestaande „Pekingsche courant" is het
oudste - blad der wereld. Zij werd voor 't
eerst in de 8ste eeuw gedrukt. Tien eeuwen
lang was zij het ófficieele regeeringsorgaan.
Tot 1351 verscheen zij op ongeregelde tij
den; maar van af dit jaar, dus van af 1351,
kwam de „Pekingsche courant," vier maal
in de maand uit.
Eerst in den jongsten tijd werd zij tot
dagblad gepromoveerd en was tot in 't mid
den der vorige eeuw de eenige krant in 't
tehéele uitgestrekte Chineesche Rijk.
Toen kwam de Amerikaan, Dr. Allen, en
richtte een maandblad op.
De eerste .moderne krant in de Chinee
sche 'taal was de „Schun Pao," die vanaf
1872 in Shangai yerschijnt. Tegenwoordig
2ijn er in Shangai met z'n 1/4 millioen in
woners, ongeveer 100 dagbladen. Daaronder
bevinden zich slechts weinigen, die in 't
Engelsch of in 't Fransch geredigeerd wor
den; de meesten verschijnen in de Chinee
sche taal. Ook Peking, dat 1.200.000 inwo
ners telt, heeft zijn 75 kranten. Meest allen
hebben de oude taal der geleerden aan den
kant gezet. Er-zijn nog wel bladen, die ge
heeïe kolommen in die oude taal drukken,
maar daarnaast staat een uiteenzetting in
Je vereenvoudigste taal. Al deze kranten
zijn sterk nationalistisch getint en den
vreemdelingen viiandig gezind. De leus is:
„China voor de Chineezen."
De invloed die deze pers op het Chinee
sche volk uitoefent, kan niet te hoog aan
geslagen worden. De kranten dringen tegen
woordig door tot in de uiterste hoeken van
het reusachtige rijk, waarbij men echter niet
moet vergeten, dat slechts 5 tot 10 procent
der bevolking ontwikkeld genoeg is- om de
krant te kunnen lezen. Maar zij die lezen
kunnen, zijn juist daarom de leiders van
het volk, dat met ontzag en vereering tot
die ontwikkelde landgenooten opziet. Bo
vendien staan de Chineesche kranten tegen
woordig vol met afbeeldingen, waardoor zij
die de kunst van lezen niet verslaan, er
toch met graagte naar grijpen.
Aan de verbreiding van het Christendom
nu, zijn door de moderniseering van China,
zoowel voor- als nadeelen verbonden. Als
nadeel o.m, is te beschouwen het feit, dat
door de invoering eener zuiver technische
beschaving en vooruitgang, de Chineesche
bevolking* alleen in materiëele welvaart toe
neemt, op de zelfde wijze als dit in Japan
Geschied is. Een tweede nadeel is, dat de
Protestantsche missies, die over veel meer
leid kunnen beschikken dan de Katholieke
missionarissen, daardoor meer nut dan dezen
kunnen trekken uit de moderniseering der
scholen en van de pers. Verder zit in het
sterk aangewakkerde nationalisme, mei als
gevolg, haat tegen de vreemdelingen, een
niet te onderschatten gevaar, al dient te
worden erkend, dat tot nu toe de Katho
lieke missies, niet veel last daarvan hebben
ondervonden.
Als voordeelen der nieuwe orde van za
ken in China voor de verkondiging en ver
breiding van 't Katholieke Geloof, mogen
worden genoemd, de faciliteiten die daaruit j
voor het Katholieke onderwijs voortvloeien,
speciaal de vrijheid om de waarheid zoowel
in de, school als door de pers tot gemeen
goed van allen te kunnen maken, en niet
het minst, in het langzame verdwijnen der
groote belemmering voor den zegenrijken
arbeid onzer missionarissen, n.l. de afschaf
fing der ingewikkelde taalverhoudingen. Tot
nu toe, was het voor onze missionarissen
een uiterst moeilijke taak, om zich in den
gewonen omgangstaal duidelijk verstaan
baar te maken.
Dit zal nu, naar wij hopen, anders en be
ter worden. Het zal onzen geloofsverkon
digers thans veel gemakkelijker vallen, het
Chineesche volk te verstaan en in de Ge
loofsleer te onderrichten. Daarom is het van
het grootste belang, dat wij Katholieken
blijken geven van geloofsijver voor de be
keering van China, want de toekomst van
het dichtst bevolkte land der geheele we
reld, hangt misschien in de eerste tientallen
van jaren, daarvan af.
Waarschijnlijk hebben de dieven het kistie
van uit den trein in de sloot willen werpen
Wat langs een stille spoorbaan al niet te
vinden is!
(Ingezonden.)
De helder kleppende „Damiaatjes" van
Zaterdagavond zijn er blijkbaar niet in ge
slaagd, hun metalen bedelklanken voort te
stuwen naar alle hoeken van Katholiek
Haarlem.
Wèl mochten wij met Franciscaansche
dankbaarheid eenige giften ontvangen van
stereotiepe, ons trouw gebleven „vrienden
in den nood", maar toch hadden wij, te
midden der Paaschvreugde over den rouw-
moedigen terugkeer naar het Vaderhuis van
vele afgedwaalden. meerdere liefdescijnspen-
nirigen verwacht, die toch de herkennings
teekenen zijn van alle géloovigen.
Edoch: wij blijven nog turen naar eenige
windstreken van onze goede Spaamëstad.
hopelijk met beter resultaat, dan wijlen zus
ier Anna.
Wij laten den moed nog niet zinken!
Onze 23 jongens zullen a.s. Zondag (25
April) hun 1ste H. Communie doen, en we
twijfelen er niet aan, of in de dagen, die
ons vóór dien datum resten, zullen we nog
menig uitgestelde of vergeten gift ontvangen,
om alsnog zorg te kunnen dragen voor pas
sende kleeding en schoeisel, dien verheven
dag waardig.
Giften en gaven worden gaarne ingewacht
bij:
Pater TH. NOORDERMEER. O.F.M.
Nieuwe Groenmarkt 12.
H. W. M. VAN OS,
Ged. Oude Gracht 76.
E. C. A. M. SCHLATMANN.
Zijlweg 56.
F. BEAUFORT. Kinderhuisvest 49.
S. MIDDELDORP. Ruychaverstr. 5.
F. A. LAMPE, Gierstraat 29.
terwijl het St. Franciscus Li.fdewerk aan
gesloten is bij den postcheque en giro on
der No.98246,
De badplaats Castricum treft alle voor
zorgen om de strandbezoekers gemakkelijk
te ontvangen.Aan diverse aanvragers zijn
de voorwaarden verzonden, welke door het
gemeentebestuur gesteld zijn, betreffende
het verkrijgen van stand- en stopplaatsen
voor het onderhouden van autobusdiensten
Castricum Station—Castricum aan Zee,
Een drietal zal worden toegestaan week
om week te rijden, vanaf 31 Mei, terwijl de
Zondagsdienst zal worden ingevoerd 13 Mei
a.s., Hemelvaartsdag. Een dienstregeling is
vastgesteld, terwijl tarieven, enz., eveneens
verplichtend worden gesteld. t,
Aan een tweetal aanvragers is de gevraag
de vergunning geweigerd, terwijl als aanvul
lend een vergunning is gegeven op Zondagen
te rijden zoodra en zoolang de andere bus
sen,, die een geregelden dienst onderhouden,
bezet zijn.
Eenigen taxi's, is ook vergund stand- en
stopplaatsen in te nemen. Echter is de ver-
voerprijs hooger gestld dan per bus.
Als maatregel van orde is bepaald, dat de
bussen elkander niet voorbij mogen rijden
en dat aan zee passagiers alleen mogen wor
den uit- of ingelaten op de daarvoor aan te
wijzen plaatsen.
In verband met de invoering van den zo
mertijd in Engeland is de loop van den Am
sterdammer boottrein naar Hoek van Hol
land gedurende het tijdvak van 18 April tot
en met 14 Mei ongeveer A uur vervroegd.
Te IJmuiden.
Gisterochtend deed de ondernemer van 'n
aufobusdienst, H., aancufte, dat zijn autobus
op de Kanaalkade te IJmuiden was aangere
den door den vischauto van M., tengevolge
waarvan aan de autobus-schade werd toege
bracht.
De politie stelde een onderzoek in.
Eenige jongens vonden langs den slootkant
aan de spoorbaan tusschen Warmond en
Voorhout een ijzeren open geldkistje, waar
in nog eenige resten van halfvergane polis
sen. en effectenrekeningen. Een vakje in het
kistje was nog gesloten' en bleek niet te'
openen.
Na de napierresten er uit te hebben ge
nomen. wierpen de iongens het kistje we
derom achteloos in de sloot.
De vondst kwam de gemeentepolitie ter
oore, die, daar zij het niet onmogelijk achtte
dat een en ander-wel eens afkomstig kon
zijn van diefstal, de gevonden stukken in
beslag nam om. de zaak nader te onder
zoeken.
Pogingen, om het weggeworpen kistje uit
de sloot op te dreggen, hadden geen resul
taat.
Uit het onderzoek bleek later, dat het
kistie voor enkele jaren terug is gestolen te
Delft. Het gestolen geld en de effecten zijn
later teruggevonden, dóch het ijzeren kistje
was niet -meer te vinden.
De daders van den toén gepleegden dief
stal rijn intusschen reeds veroordeeld.
In de gisteren gehouden vergadering van
leden van bovengemelde vereeniging heeft de
voorzitter, de gestorven leden Gonnet en
Joh. de Breuk met toepasselijke woorden
herdacht.
Medegedeeld werd, dat de heer Gonnet
5000 heeft gelegateerd, vrij van succesie-
rechten, aan de vereeniging, welke som aan
het stamkapitaal zal worden toegevoegd.
Tot bestuurslid werd benoemd de heer
Jhr. F. Teding van Berkhout Jr., en tot
secretaris-penningmeester de heer Jan
Veder.
Zaterdag a.s., des middags 3 uur, zal in
het voormalig Militair Hospitaal, ingang Kin
derhuisstraat, de opening plaats vinden van
het Haarlemsche Padvindtrsbuis.
J^orgen- Donderdagavond, 8 uur, zal de
heer Eug. de By, journalist, voor de R. K.
Reisvereeniging een lezing houden met licht
beelden in een der zalen van café Centraal,
Groote Houtstraat.
Onderwerp: „Finland, het land der duizend
meren". De avond zal worden opgeluisterd
door Finsche muziek
De bijeenkomst is voor iedereen toeganke
lijk.
Reeds geruimen £iid geleden meldden wij.
dat bij de Roei- en Zeilvereeniging ,,'t Spaar-
ne" plannen bestonden om te komen tot
den bouw van een nieuw clubgebouw aan
het uider ZBuitenspaame. In de bestuursvcrr
gadering. die dezer dagen gehouden werd.
is thans definitief tot den bouw besloten.
Wegens drukke werkzaamheden heeft de
heer E, A. v. Bilderbeek bedankt als lid
Wijzigingen in het Visscherijbesloit van
1922.
Belangrijke verlaging met 1 Mei van do
telegram-tarieven NederlandIndië.
Een halve eeuw rijkslandbouwonderwijs.
Oud-minister BongaerU lid van den Zm«
derzee-raad.
De tocht van bet luchtschip „de Norge".
De moord aan de Noordermarkt le Am
sterdam.
Het Britsche kabinet besluit een belasting'
op bet wedden voor te stellen.
De Tsjecho-Slowaaksche minister van bui-
tenlandsche zaken, Benesj, over het nieuwe
Duitsch-Rnssische verdrag.
25 April a.s. zal Mgr. van Roey gewijd
worden tot aartsbisschop van Mechelen.
De voorloopige besprekingen in Marokko,
Een nieuw schandaal in de Duitsche za
kenwereld.
Pallavicint's heftige aasklacht tegen do
regeering-Bethlen.
Hevige storm op de westkust van Japan.
(Zie verder ook Laatste Nieuws).
Barometerstand 9 uur v.m.: 740. Stilstand.
Licht op. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 7.38.
Medegedeeld door het Kon. Ned. Meteoro
logisch Instituut te De Bildt
Naar waarnemingen is den morgen van
21 April.
Hoogste Barometerstand 759.5 m. M. te
Akureyrn
Laagste Barometerstand 740.0 m. M, te
Brussel.
Verwachting van den avond van 21 April
tot den avond van 22 April:
Zwaarbewolkt met tijdelijke opklaring,
waarschijnlijk regen of hagelbuien, aanvan
kelijk kouder.
van het hoofdbestuur van de vereeniging
„Koninginne dag".
De N.V. Algemeene Confectiehandel van
C. A. Brenninkmeyer, te Amsterdam,
heeft het sloopen en opnieuw bouwen van
haar pand Anegang, hoek Frankestraat. te
Haarlem, onder architctuur van K. Sickler,
te Amsterdam, opgedragen aan -den heer J.
Vtrheus, aannemer, te Amsterdam.
Burgemeester en Wethouders van Haarlem
brengen overeenkomstig art. 37 der Drank
wet, ter openbare kennis, dat is ingekomen
een verzoekschrift van H. A. van Emmerik,
om verlof, tot het verkoopen van alcoholhou
denden drank anderen dan 'sterken drank,
voor gebruik ter plaatse van verkoop in de
gelagkamer van het perceel aan de Berck-
heijdestraat 13.
De opvoering van
3 acten,
spel van menscheniwee in
HERMAN SMITS, welke
te 8 u. 15 min. gegeven wordt in den
zal volgens onze overeenkomst met de
Schouwburgdirectie, voor onze abonné's toe
gankelijk zijn tegen gehalveerde prijzen, na
melijk:
waarbij geen andere kosten komen, dan
alleen 10 ets. per persoon voor het bespre
ken der plaatsen,
In ons nummer van Zaterdag j.l. heeft
men eene uitvoerige bespreking kunnen
vinden van dit aangrijpend drama, waarin
het leven der gevangenen, in dé eenzame
cel en na hun terugkeer in de maatschappij,
op boeiende wijze wordt weergegeven. Zoo
wel om de belangrijkheid vap het stuk, als
om het treffende spel en de verrassende
décors, kunnen wij onzen lezers het bijwo
nen van deze uitvoering ten zeerste aanbe
velen.
Om van de genoemde reductie (voor 4
plaatsen) te kunnen profiteeren, moet door
onze abonné's, bij het nemen der
en het bespreken der plaatsen, waarvoor
aan den Schouwburg gelegenheid bestaat,
onderstaande bon worden overgelegd.
Op vertoon van dezen bon kunnen
onze abonné's voor de voorstelling van
op DONDERDAGAVOND 22 APRIL
1926, 's avonds te 8% ure in den
Schouwburg aan den Jansweg te Haar
lem 4 plaatsbewijzen verkrijgen tegen
de gereduceerde prijzen van: Balcon
1.Stalles en Frontloge 80 ct;
Zijloges en Parterre 60 ct.; Amphi
theater 40 ct.; Gaanderij 25 ct.
Waarbij geen andere kosten komen
dan alleen 10 ets. per persoon voor
het hespreken der plaatsen.