i? Brieven uit Rome Tweede Blad NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Woensdag 5 Mei 1926 [Je tuchtiging der Haarlemmers na het beleg. Dc Amsterdatnsche Poort en omgeving. Je üroote Houtstraat, vanaf het Verwulft, met gezicht op de Groote Kerk. (Foto v. d. Werf.) UIT DE PERS. De bestorming van de Kruispoort gedurende het belesr van J572. De Spekstraat, gezien vanuit de Groote Houtstraat. (Foto v. d. Werf.) Een hoekje van den Burgwal. (Foto v. d. Werf). BINNENLANDSCH NIEUWS. JRuïne der vestingwerken bij den voormaligen Pijntoren. (Foto v. d. Wen)» Oud Haarlem Wij mogen het van algemeene bekend heid achten lat zich op het stedelijk archief in 't stadhuis een rijke verzameling schilde rijen. teekeningen en etsen bevindt, die sa men den door het geheele land bekenden en zelfs beroemden „Atlas van Haarlem" vormen De kern van dezen Atlas beslaat uit een verzameling van Schneevoogd, die later gecompleteerd is door schenkingen van verschillende burgers die zich daad werkelijk voor de geschiedenis van bun stad interesseerden. Vooral wijlen de beer Gonnet heeft door zijn bemoeiingen den Atlas van Haarlem onafscheidelijk aan zijn naam verbonden. De vereeniging „Haerlem", die de ken nis en belangstelling der Haarlemmers voor Haarlem levendig houdt en verrijkt, is op de gelukkige gedachte gekomen van de mooiste en interessantste dezer teekeningen lantaarnplaatjes te laten maken. Op ver schillende lezingen zijn deze plaatjes niet groot succes vertoond De vereeniging stelt zich voor op vergaderingen en bijeenkom sten van vakbonden, ontspanningsvereni gingen en andere organisaties, aldus den Atlas te populariseeren en in Haarlem algemeen bekend te maken De lantaarn plaatjes zullen bijv. voorzien van een hand leiding, ter beschikking worden gesteld van hoofden van scholen, om de leerlingen boeiend en onderhoudend van Haarlem's groei en ontwikkeling te kunnen vertellen Daartoe door het bestuur der vereeniging „Haerlem" welwillend in staat gesteld, hebben wij een keuze uit deze plaatjes ge maakt. om ze voor onze lezers af te druk ken Van verschillende zijden zijn ons be tuigingen van instemming en sympathie toegekomen, waaruit blijkt dat onze leztrs met genoegen en belangstelling kennis heb ben genomen van onze in de laatste maan den gepubliceerde artikelen over oud en nieuw Haarlem, zoodat wij ons voorstellen, dat zij met genoegen deze plaatjes in ons blad zien afgedrukt Verschillende onder wijzers hebben o.a. hun leerlingen aange raden de foto's uit ons blad te knippen, om aldus een mooie verzameling over Haar lem van vroeger eeuwen te krijgen. Uit den aard der zaak hebben wij een keuze moeten doen,v een keuze die, gezien de ver scheidenheid der foto's, zeer moeilijk was Wij hebben echter getracht de mooiste en interessantste uit te zoeken en zeer zeker laten wij deze serie door meerdere volgen Men bekijke de plaatjes aandachtig en make een vergelijking met het Haarlem van tegenwoordig Niemand zal de verbeteringen in verkeer en behuizing ontkennen, die de jaren hebben aangebracht en een vergelij king tusschen de toestanden nu en toen gaat natuurlijk niet op. De omstandigheden zijn veranderd en stellen eischen, waaraan niet te ontkomen is. Maar het stadsbeeld heeft er niet altijd in schoonheid bij ge wonnen. Men zie bijv het bruggetje 'op den Burgwal. Is het geen schilderijtje van Pieter de Hoogh? En geeft men voor de rust en de harmonie van dit stadshoekje niet gaarne onze rechte straten met steenklompen voor huizen en hout-met glas-gevaarten voor winkels? Zoo ook het plaatje van de Spekstraat, zooals die er 250 jaar geleden uitzag Wij vestigen de aandacht op de verschillende bouwstijlen, waarvan men hier in de drie buizen een specimen vindt: de vroege trapgevel op den achtergrond (Spekstraat) de trapgevel van lateren datum, met de hal ve cirkelbekroning, geheel rechts, en den gevel in 19 eeuwschen stijl links, op den boek SpekstraatGroote Houtstraat Gp den voorgrond ziet men de slede, die vroe ger algemeen inplaats van vrachtwagens werd gebruikt en die ouden van dagen m hun jeugd nog hebben gekend. Eenzelfde beeld van een typisch stads deel uit onze gouden eeuw, biedt net kiek je van de Groote Houtstraat. Het aspect van aarlem's hoofdstraat is wel veranderd ge durende twee eeuwen Het straatbeeld is zoo intiem en-gezellig, dat wij net ons vol komen kunnen indenken, dat onze voor vaders hun geheele leven jp straat sleten Ook de omgeving van de Amsierdamscbe Poort is radicaal veranderd De Heerenvest was een rustige wandeldreef met een jaag pad, waarlangs het paard van de trekschuit liep De weg op den voorgrond is de Oude Weg naar Spaarndam. Op den achtergrond ziet men, met boomen beolant. den straat weg (het zal indertijd wel een verharde landweg geweest zijn) naar Amsterdam. Er langs staan de optrekjes en landhuisjes. waar de burgers hun Zondagen en vacan- tietijd doorbrachten en op zomeravonden thee dronken. Ook veie gezeten Araster dammers hadden hun zomerverblijf in den omtrek van de Spaarnestad fMultatuli in „Woutertje Pieterse" en J. v Lennep ver telt er o.a van). Een ander plaatje, naar de schilderij van H. Spilman, laat de bestorming van de Kruispoort zien, tijdens het beleg door de Spanjaarden in 1572. Men weet dat de be legerden na dappere verdediging de vrouwen streden mede onder aanvoering van de sinds wereldbekende Kenau Hasse Z.H. DE PAUS EN HET PAROCHIAAL LEVEN Paus Pius XI heeft van het begin van Zijn pontificaat met groote welwillendheid en belangstelling het parochiaal werk te Rome gevolgd Wordt het parochiaal werk in alle groote steden steeds moeilijker, uitgebreider en ingewikkelder, te Rome, dt wereldstad waar 't getal van achthonderdduizend inwo ners bijna is overschreden, waarvan 't grootste gedeelte, bijna de algemeenheid den katho lieken godsdienst belijden, heeft het geheel buitengewone verhoudingen aangenomen Velen «'eliswaar dezer Romeinsche katho lieken, zijn niet wat men noemt practisee- rend, of vervullen hunne godsdienstige plich ten slecht of in 't geheel niet, maar dit maakt het parochiewerk niet gemakkelijker Integendeel, er wordt dan van de zielzorgers nog veel meer zorgvuldigheid, oplettenHheid, ijver verwacht om de afgedwaalden op het rechte spoor terug te brengen. Trouwens al zijn er velen onder de mannen die anti godsdienstig of onverschillig zijn, de vrou wen en kinderen bezoeken over 't algemeen getrouw de kerk en hebben als parocnrafien recht op de zielzorg der geestelijken. Z.H. de Paus had er een gewoonte van gemaakt bijna eiken Zondag, a)s geen groote plechtigheden of andere gewichtige audiën ties dit verhinderden, de parochies volgens beurt in audiëntie te "ontvangen en toe te spreken Gedurende het Heilig Jaar moest vanzelf op deze gewoonte zeer dikwijls een litzondering worden gemaakt, daar er bijna geen dag voorbijging zonder dat een of meer bedevaarten door den Paus ontvangen en toegesproken werden. Maar ook gedu rende dit Jubeljaar werden meerdere paro chies of parochiale vereenigingen door den H Vader ontvangen en mochten zijn verhe ven woord aanhooren. Nu dit Heilig Jaar met zooveel succes is beëindigd, heeft Z.H de Paus deze vroegere gewoonte hernomen en er gaat geen Zondag voorbij of de eerste communiecantjes, of een vereeniging of broederschap van een parochie, of geheel de parochie, worden door Zijne Heiligheid in audiëntie ontvangen Daarbij heeft de H. Vader steeds de groot ste belangstelling getoond voor wat men te genwoordig noemt de parochiale congressen bijeenkomsten waarbij alle parochianen ge laar den strijd tegen de overmachtige durende een paar dagen, samenkomen waar troepen van Philips II moesten opgeven. De ontploffing, die de krijgers meters hoog in de lucht slingert, lijkt ons, gezien de technische hulpmidde len dier dagen, min of meer anarchronistiscb voorgesteld. Nadat de stad door de Spanjaarden genomen was, werden als afschrik wekkend voorbeeld om verdere rebellie in de Nederlanden te smoren honderden verdedigers om het leven gebracht. Velen werden, twee aan twee gebonden in het Spaarne verdronken; anderen wer den onthoofd of opgehan gen. De oude schilderij waarvan wij hier een af beelding geven, geeft er wel een realistische voor stelling van. Het onder schrift luidt: Nach dem sich Haerlem ergeben hatt 1st angericht ein gross blut batt. Da hangen und kopfen nahm kein endt,. Den weiber auch wurde da leben nicht geschenk! 'dc vereenigingen in oogenschouw. Er waren ongeveer alle standen-klassen der parochie vertegenwoordigd, vanaf de prinselijke fa milie der Barberini, tot werklieden met vrou wen en kinderen. Plaats nemend op den troon, hield de H. Vader tot deze parochianen een gewichtige redevoering. Dc Paus sprak hen over het ge houden congres, wenschte hen geluk met deze bijeenkomsten, die zoozeer de geest van eenheid bevorderen, onder de leiding van de door de overheid aangestelde her ders, die voor hun zielenheil arbeiden Over de parochiale congressen in 't alge meen, zei de Paus van welk groot nut ze zijn, daar de parochianen elkaar daar terug vinden, elkaar beter leeren kennen, beter weten wat ze zijn en kunnen, en zien, dat de ware en goede werkers voor den godsdienst niet zoo weinig talrijk en niet zoo klein zijn. En dit is al zeer nuttig om 't vertrouwen in te boezemen aan degenen, die dit verloren had den, om moed in te spreken aan de vrees- achtigen, die steeds klagen en beschouwin gen houden over de bedorvenheid van het menschdom, om meer wilskracht en ijver te geven in den strijd voor het goede. Zulk een congres is gelijk aan een wapenschouw, het opmaken van de balans van al wat de pa rochie bezit in strijdkrachten voor de Katho lieke Actie die den Paus zoozeer ter harte figt. De priesters, zoo ging de H. Vader voort, hebben als eerste en uitsluitende plicht het zielenheil der hun toevertrouwde parochia nen, de uitbreiding van het Rijk van Chris tus, den Koning, Die alle rechten bezit op allen en alles. Maar wat kunnen dc priesters doen als zij alleen aan dezen hunnen plicht worden overgelaten? Tegenwoordig al zeer weinig Ook de Apostelen hadden de opdracht van Christus alle menschen samen te roepen onder het Kruis van Christus. Ze konden deze opdracht alléén niet vervullen zonder een voortdurend en immer hernieuwd won der van Gods Voorzienigheid, wonder dat God niet wil beperken. Immers de Godde lijke Voorzienigheid wil dat allen medewer ken aan bet zielenheil. Dit is de orde be paald door God en den Verlosser. Terecht wordt gezegd „Die u schiep zonder u, zal u niet zalig maken zonder u." En dit is ook niet meer dan rechtvaardig en billijk Op onze schouders heeft God een hoofd ge plaatst om te denken. Hij gaf ons een wil om te beslissen, krachten om te handelen De Heer riep ons om zelf mede te werken aan onze zaligmaking, en daarvan leggen dc mannen en vrouwen ten tijde der Apostelen Als laatst van deze serie geven wij een afbeelding van de ruïne der oude vesting werken van de stad Haarlem, bij den voor- maligen Pijntoren Deze toren stond onge veer waar nu bet nieuwe gebouw van onze drukkerij .,De Spaarnestad" verrijst Uit de kleeding der personen, die op de foto voorkomen, blijkt wel dat het een af beelding van recenten datum is. alle werken in de parochie bestaande en het geestelijk leven in 't algemeen besproken, toegelicht aanbevolen worden. We herinneren ons een eerste dergelijk congres in de parochie van Santa Maria m Traspontina, de volksparochie der Borgo's en dezer dagen werd zulk een congres ge houden in de parochie aan 't andere einde, meer aristocratische deel der stad in de paro chie van den H. Camillus. Zondag j.l. werd dit congres besloten met een algemeene H Communie der parochianen, waarop volgde een plechtige processie met het Allerheilig ste om aan de zieken der parochie de H reeds getuigenis af, daar ze met deze Apos telen medewerkten ook aan het zieeheil van anderen. De Paus verheugde zich dan over dit con gres waarin de parochianen toonen op mo derne wijze mede te willen werken met de herders aan de zielzorg van allen. Zulke congressen, zei de H. Vader, hebben ook het zeer groot nut van de toekomst voor te be reiden, volgens het spreekwoord der Ro meinen dat er niets is gedaan als alles niet is gedaan. De Jeugd vooral met haren fris- schen en moedigen, alles trotseerenden on dernemingsgeest, ligt de toekomst bescho- tenis aan dezen dag en dit feest, en ver volgens de kinderen toesprak met een dier redevoeringen waarvan Paus Pius XI het geheim bezit en die hun weg vinden naar de geesten en harten der kleinen als die der grooten. De H. Vader sprak hen over hun eerste H. Communie, over de christe lijke leer die ze aangeleerd haddén, over de plicht steeds te leven volgens deze leer en over het werk, dat nu vijf en twintig jaar bestond. De Hertogzaal, waar de audi ëntie plaats had, leverde een verrukkelijk schouw spel op met den H. Vader op den troon, omgeven door Monsignori en edel- wachten en in de zaal de talrijke kinderen, de meisjes in 't wit met wit ten sluier, de jongens in een rood toogje met witte supcrpli CIVIS ROMANUS ROOMSCH- KATHOLIEKE DANSEN. We lezen in „St. Anto- nius", R K. Maand schrift voor het Katho lieke Volk: Wij zouden kunnen verwijzen naar Sint Antonius XXV (1919) 8183. Daar wordt kort en krachtig op de vraag „Is dansen ge oorloofd geantwoord: „Ja, 't is geoorloofd" Wij zouden echter den schrijver van toen onrecht doen, als wij ook zijn nadere preci seering hier niet overnamen. Aldus gaat hij n.l verder: „Dansen is in zich een geoorloofde ontspanning. Er zijn echter, vooral in den 'aatsten tijd, dansen in zwang gekomen ''als de beruchte one-step en two-step, welke zoo zinnelijk en prikkelend zijn, dat zij absoluut veroordeeld en verbo den moeten worden. Maar ook dansen, die in zich niet afkeurenswaardig zijn. kunnen Communie te brengen tot vervulling van den Paaschplicht. In alle parochies van Rome bestaat deze loffelijke en stichtende gewoonte met groo ten luister en processiegewijs op een der Zondagen na Paschen aan de zieken der pa rochie de H. Paasch-commume te bren gen. In den namiddag van dezen Zondag dan, werden de parochianen van Sint Camillus, die zich voor deze audiëntie bij den Pastoor hadden ingeschreven, door den H Vader ontvangen. Er waren ruim 4000 parochianen aanwezig met den pastoor en de leiders de» katholieke parochiale kerken De plechtigheid had plaats in de groote zaal der Zegeningen of Zaligverklaringen, gelegen boven het groote portiek van de Baseliek van Sint Pieter, de grootste zaal van het Vaticaan. Toen de H. Vader op den kleinen draagstoel de zaal werd binnengedragen, ging een luid geiuich op onder de parochianen van Sint Camillus Z. H. nam plaats op den Pau ■elijken troon en deed aanstonds den pas. toor der parochie bij zich komen, dien Z H ondervroeg over het resultaat en het geluk ken van het parochiaal congres. Daarna daalde de Paus van den Troon en nam, blijkbaar met genoegen, de verschillen de banieren, vanen, enz, van de verschillen- ren. Deze voorbereiden is het werk van allen. Denzelfden morgen had de Paus in audiën tie ontvangen zeshonderd kinderen, jongens en meisjes van het werk der christelijke leer. Dit werk vierde Zondag zijn vijf en twintig jarig bestaan. Hét werd gesticht door een jonge dame die tijdens haar bezoeken aan de armen van liet genootschap van den H. Vincentius van Paulo opgemerkt had welke onwetendheid er heerschte omtrent de Christelijke leer. evenals de verwaarloozing der kinderen in dit opzicht, die nauwelijks de eerste gebeden kenden .Op raadgeving van den toemaligen Monseigneur Merry del Val begon ze het werk met zes meisjes en vier jongens en nu smaakt ze de voldoening haar werk uitgebreid te zien en overgeplant in bijna alle parochies van Rome. In den vroegen morgen waren de zeshonderd kin deren opgegaan naar- de Basiliek van Sint Pieter waar Z Em Kardinaal Merry del Val dc H Mis voor hen opdroeg en het de H Communie uitreikte Na de kleine plech tigheid bood de Kardinaal den kleinen een ontbijt aan in het Pauselijk Hospitium van Santa Marta. Tegen één uur werden de kinderen in audiëntie ontvangen door Z. H. den Paus, Die allen een medaille uitreikte als gedach- toch tot de ongeoorloofde vermaken afdalen, wanneer zij door de plaatsen, waar en de tijden, waarp gedanst wordt én meer nog door de deelnemers aan de danspartij gevaar opleveren voor de deugd." Aldus werd geschreven in 1919 Wij zijn thans zeven jaar ouder. Ook wijzer? De men schen zijn waarlijk in dien tijd niet deugdza mer geworden. De genotzucht neemt beang stigend toe. In werkelijkheid: men danst, danst, maar danst op een vulkaan, die zoo aanstonds zijn verblindend en verzengend vuur zal uitbraken, vernietigend en vernie lend, wat aan deugd en vroomheid en geloof bij veLn^nog over is. Wie leert en hoort, wat lichamelijk en ze delijke ellende de huidige danswoede ver oorzaakt, hij verafschuwt in woord en in hart deze perverse uiting van hedendaagsche zie kelijke en overprikkelende vermaakmanie. Om het gewicht gaan wij daarom dieper op deze zaak in Wat zijn Roomsch-Katholieke dansen? Geen andere dan deze, die in zich en omstandigheden geschieden overeenkomstig de zedeleer der Katholieke Kerk. Een Roomsch-Katholieke dansclub is een zooda nige, waar slechts zulke dansen en met in achtneming van zulke voorzorgen, worden ge leerd en uitgevoerd, dat het geheel in geen enkel oozicht in strijd komt met de Katholie ke zedeleer. Of het vooral in de tegenwoordige om standigheden niet raadzamer is dat R. K. weg te laten, willen wij niet beoordeelen. De bedoeling echter kan en mag geen andere zijn, dan wij hier aangeven. Wat echter te denken van de moderne dansen? Dc zoogenaamde moderne danseD zijn in hun ooisprong beslist onzedelijk, zijn ook in zich zelf, volgens hun wezen, onzedelijk, de moderne schuif- en waggeldansen zijn ook in hun bedoeling onzedelijk. Het zijn duivels-uit- vindsels Men prate ons s.v p.niet van aange brachte wijzigingen Iets wat in zijn oor sprong, wezen, bedoeling, onrein en gemeen is, is door enkele toevallige veranderingen niet rein te maken, wat de ondervinding be wijst. En de mogelijkheid daarvan zelfs toe gegeven, dreigt toch altijd, zooals ook voor heen de Roermondsche geestelijkheid ver maande, dat met verloop van tijd die dan gewijzigde dansen op de oorspronkelijke, zedekwetsende manier worden uitgevoerd. Heeft genoemde R. K. Vereeniging, waar over de vragesteller ons interpelleerde, zulke dansen toegelaten, doen uitvoeren, dan wra ken wij haar handelwijze als beslist afkeu renswaardig als strijdig met de Katholieke leer Zij is haar naam van R. K Vereeniging beslist onwaardig Zijn met haar toelating dansen uitgevoerd, die in zich geoorloofd wa ren, dan treft haar geen schuld. Wij veron derstellen dan, dat de gevaren, ook aan ge oorloofde dansen verbonden, door omstan digheden van tijd, plaats en deelnemers rede lijkerwijze waren uitgesloten. Of het op de lijn ligt van de R. K. Ver eenigingen, het dansvermaak te bevorderen, wij aar-zelen dit te bevestigen. Want al zijn dc dansen geoorloofd en overige gevaren naar vermogen voorkomen, onthoude men toch dit: ook in geoorloofde vermaken, in ons ge val het in zich en in omstandigheden geoor loofde dansen, kan misdreven worden door het: te veel. Te veel verraadt zucht en passie. En harts tocht blijft niet bij het geoorloofde! Hoe meer in onze dagen van Katholieke zijde en wij denken hier speciaal aan de Tertiarissen de dansmanie wordt bestre den hetzij door onthouding ervan, hetzij waar niet anders mogelijk door de eenmaal bestaande zucht in zedelijke banen te leiden, hoe beter het is. Heusch, de wereld danst op een vulkaan! HEFFING VAN GEMEENTE-BELASTING. Naar dc L. Ct. verneemt, heeft de re geering het verzoek van het gemeentebe stuur van Leeuwarden toegestaan, om weer door eigen administratie de belasting tc beffen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 5