Het 28ste Internationaal Eucharistisch Congres. w Voornaamste Nieuws i milïioen deelnemers De Pontificale Hoogmis op Zondag De installatie van den Kardinaal^ Legaat Een toespraak van Kardinaal Mundelein Een groote rede van Mgr v. d. Wetering. s^pl Maandag 21 Juni 1926 50ste Jaargang No. 16280 Vanochtend is tc Chicago onder de Solemneele Hoogmis, de „Mis der Engelen", door zestigduizend school kinderen gezongen. Om dit geweldige koor te onderrichten, was een groot aantal onderwijzeressen noo dig. Men ziet ze hierboven op een der repetities, onder leiding van den algemeenen directeur. in dit nummer. Het program van heden, Maandag 21 Juni. Telegraphïsch Weerbericht 5e abonnementsprijs bedraagt voBr ""er week 0.25 Haarlem en Agentschappen: Per kwartaal3.25 Franco per post per kwartaal bij Vooruitbetaling 3.58 Bureaux: NASSAULAAN 49, •Telefoon No. 13866 (3 lijnen). Postrekening No. 5970. Bij contract belangrijke korting. Advertentiën 35 cents per regeL Advertentiën tusscben den tekst, als ingezonden mededeeling, 60 ct. per regel; op de te pagina's 75 ct per regeL Vraag- en aanbod- advertentiên, 14 regels 60 ct per plaatsing, elke regel meer 15 ct, bij vooruitbetaling. Alle abonne» op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvoorwaarden f Qfllfin Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f 7tjn - ^ij een ongeval met OCH bij verlies van een hand, flOC t tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen: I OU UU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen: 1 Vit. doodelijken afloop: l'"1»' een voet of een oog: t bij verlies van een f Kil duim of wijsvinger: oU. bij 'n breuk van f m bij verlies v. een been of arm: ItU" andere vinger. AAN DEN VOORAVOND. CHICAGO, 19 Juni. Een groot aantal pel grims is alhier samengestroomd uit alle dee- len der wereld, ter viering van het grootste Eucharistisch Congres, dat ooit plaats had en nog steeds voeren spoortreinen en booten nieuwe deelnemers aan De kerken JVaren den geheelen dag ge vuld met biechtelingen als voorbereiding voor de millioen H. Commun'ën op Zondag. Uitgebreide sanitaire maatregelen "zijn ge nomen. Zoo staat een corps van 400 genees- heeren gereed, om eventueel hulp te bieden. DE PLECHTIGHEDEN VAN ZONDAG. CHICAGO, 20 Juni. Reuter Bijzondere dienst. Met schitterende statie en ongeziene pracht werd het Eucharistisch Congres ge opend. De pontificale Hoogmis weid opge dragen in de kathedrale kerk, toegewijd aan den H. Naam Jezus, in tegenwoordigheid van 11 Europeesche en Amerikaansche kardina len, door Z. D. H. Mgr. T'n. Heylen, Bisschop van Namen en voorzitter van de Internatio nale Eucharistische Congressen. Z. Em. Kardinaal Bonzano werd formeel geïnstalleerd na voorlezing van een adres van welkom door Z Em. Kardinaal Munde lein, Aartsbisschop van Chicago. In zijn welkomstwoord tot Kardinaal Bon zano zeide Kardinaal Mundelein o.m.: „Aan de groote menigte van ernstig denkenden buiten de Kerk heeft dit Congres eveneens een boodschap. Het is verre van ons, dit Congres te doen geiden als een demonstratie van, onze kracht en ons aantal. Het zou ons weinig baten, te pochen op onze superiori teit en onzen eigen lol te zingen. Veel meer is het te hopen, dat vet bewijs van onze le vendige gehechtheid aan de H. Eucharistie en de klaarblijkelijke waardcering van de gift, ons daarin geschonken hen moge aanmoedi gen om te leeren, we'.ke een weergalooze ne- derbuigende minzaamheid God daarin toont jegens de menschen." Meer dan 6000 H. H Missen werden gele zen in de 367 kerken van het Aartsbisdom Chicago van des morgens 5 uur tot 12 uur in den middag. Pelgrims van alle volkeren ver- eenigden zich in een geestelijk bouqnet van één millioen H. H. Communiën, aan Z. H. den Paus beloofd door Kardinaal Mundelein. Onder de solemneele Hoogmis is door Mgr. Dennis J. Dunne voorlezing gedaan van de pauselijke breve, waarvan wij Zaterdag reeds den tekst hebben gepubliceerd. Des middags te drie uur kwamen de ver schillende secties bijeen. Des avonds te 8 uur werd „Het heilig uur" gehouden. In al de kerken van het aartsbis dom Chicago werden godsdienstoefeningen gehouden, waarbij een van de bisschoppelijke gasten een predicatie hield. Na afloop volgde een plechtig lof met den zegen van het H. Sacrament. Zooals wij boven me'dden kwamen des middags 3 uur da» verschillende secties niet officieel bijeen. Omtrent deze vriendschappe lijke ontmoeting der Nederlandsch sprekende congressisten kunnen wij nog het volgende melden: Nog vóór de eigenlijke opening van het congres was gisteren, 20 dezer, door een Bel gischNederlandsche commissie, onder pre sidium van den Zeereerwaarden heer Julius E. de Vos, president en den Zeereerwaarden heer L. P. Hurkmans, vice-president eh den Zeereerwaarden heer J. A. van Heertum, O. P-aem„ een vergadering belegd, waartoe de Nederlandsche en Belgische deelnemers aan het congres en de Amerikaansche Ne derlandsche en Belgen waren uitgenoodigd. REDE MGR. VAN DE WETERING. Op die vergadering werd door Mgr. H. van de Wetering, Aartsbisschop van Utrecht, een rede uitgesproken over HET KATHOLICISME 11^ NEDERLAND. Wij laten den tèkst der rede hier volgen: Wie, afgaande op de dithyramben, die men daaromtrent wel eens hoort, meenen zou, dat de Katholieken in Nederland in een paradijs leven, waar de duivel, de wereld en 't vleesch niet langer de zielen belagen, zou zich een geheel verkeerd denkbeeld van de werkclijk- slag der maatschappij, het huisgezin te on dermijnen. Herbergen en danshuizen, theaters en bioscopen lokken oud en jong weg van den huiselijlten haard. Neutrale sportvergo- ding en padvinderij pogen de kinderen te onttrekken aan den invloed van ouders en Kerk. Stelselmatige ontheiliging van Zon- en feestdagen neemt hand over hand toe. Beproefde grondbeginselen der Katholieke opvoeding worden aan even onredelijke als smadelijke critiek onderworpen, gewaagde en zelfs verderfelijke theoriën over vrijheid en zelfstandigheid verheerlijkt. Eerbied en ontzag jegens ouders en andere overheden worden uit den tijd geacht cn 't wordt mode dat kinderen vader en moeder met jij en jou aanspreken, dat jeugdige personen van bei derlei sexe rooken, drinken, zonder toezicht in eikaars gezelschap uitgaan en den huis sleutel meekrijgen, om bij nacht en ontij in de ouderlijke woning terug te kunnen kee- ren. In het' openbare leven voeren materialisme, godloochening en zedenverbastering een hoog woord. Ontevredenheid wordt systema tisch aangekweekt en vergalt het leven van duizenden. Een ongebreidelde zucht naar ge mak en weelde vaart doior de hoofden en harten. Eenvoud, werklust en spaarzaamheid zijn niet meer in eere als voorheen. Een vloed van neutrale, godsdiensthatende en zedelooze lectuur bedreigt het zielenheil van kleinen en grooten. Een schandelijke vrou wenmode laat niat af, het schaamtegevoel van vrouwen en meisjes af te stompen, het denken en willen van mannen en jongens te bezoedelen en aldus in de zielen schrikba rende verwoestingen aan te richten. Neen, de Katholieken in Nederland wande len waarlijk niet op rozen; zij hebben voort durend een zwaren inwendigen en uitwendi- gen strijd te voeren tegen de loge en hare trawanten, tegen liberalisme en socialisme, tegen ongeloof en zedenbederf. En met bloe dend hart moet ik constateeren, dat velen hunner in dien strijd diepe zielewonden be- loopen, ja, den geestelijken ondergang vin den. Nieuw leven. Maar daartegenover staat, dat vooral de laatste jaren tal van verschijnselen er op wij zen, dat nieuw krachtig leven de zielen begint te doorslroomen Het is het op bloeiende leven van den Christus Eucharis- ticus! God zij geloofd en geprezen, dat ik het nog aanschouwen mag, hoe de gehoorzaam heid aarf de decreten van den onvergetelij- ken Pais X over de veelvuldige Communie (1905) en de Kindercommunie (1910 en 1922), rijke vruchten begint te dragen. Maakten in 1849 de Katholieken in Neder land nog 38.15 percent uit van de totale be volking, sindsdien bracht tot 1909 iedere volkstelling een daling van dat percentage, zij 't ook, dat die daling steeds kleiner werd. In 1909 bedroeg het 35.02. Maar daarna trad voor het eerst de stijging in. In 1920 bleek hef percentage Katholieken te zijn 35.61. In elf jaar tijd was de daling van meer dan twintig jacfr ingehaald! 1) Daarvoor vallen natuurlijk en bovenna tuurlijke oorzaken aan te wijzen, maar zoo wel deze als gene wellen uit de Bron van alle goed: Katholiek leven is Christusleven! Voor den groei en den bloei van dat leven spant Katholiek Nederland zijn beste krachten in, In kinderlijke gehoorzaamheid jegens den H. Stoel werken Bisschoppen, priesters, religieuzen en leeken eendrachtig samen om dat leven te behouden en te ver meerderen in de kinderen, in de jongelingen en jongedochters, in de volwassenen. En daarmede dat spreekt vanzelf gaat ge paard een krachtige missieactie. Ziedaar meteen de punten aangegeven, waarover ik U zeer beknopt het een en an der ga mededeelen. Zeer beknopt. Het is eenvoudig onmogelijk U in een half uur de vele en velerlei uitingen van hel Katholieke leven in Nederland in bijzonderheden te be schrijven. Op volledigheid maak ik dan ook allerminst aanspraak. Kerkelijke indecling. Katholiek Nederland vormt de kerkprovin- parccbfën en er zijn ruim 50 rectorale hulp kerken. Het telt ongeveer 2millioen Hier bloeit de boom des levens dag aan dag, In or.ze talrijke priesterroepingen begroe ten wij heerlijke bloesems van den boom des levens. Sinds de straks genoemde de creten van Pius X nemen zij gestadig toe. Gedurende de laatste vijf jaren steeg het aantal studenten op onze k'i-iii-seminanes van ongeveer 3700 tot onge-cer 5700 en dat op onze groot-seminaries van ongeveer 1600 tot ongeveer 2000. Het aantal Neder landsche priesters mogen we thans veilig schatten op ongeveer 5000, van welk bijna een derde deel zich aan het missiewerk geeft, terwijl de overigen zich aan zielzorg in Nederland wijden; aan de bediening der H.H. Sacramenten; aan de verkondiging van Gods Woord; aan het onderricht in de catechismus; aan het geven van retraites en conferenties; aan de leiding van godsdienstige ver- ecnigingen als de Derde Orde. de Maria- Congregaties, de H. Familie, den Euc'naristi- schen Bond; aan het bestuur van scholen en patrona ten, jongelingsvereenigingen; aan het zelf geven van onderwijs; aan de zielzorg in het leger eru op de vloot; aan de bevordering en beoefening van kunsten en wetenschappen aan het geestelijk adviseurschap van Katholieke vereenigingen op allerlei gebied. Zoo kan de kerk in Nederland niet alleen de zielzorg behoorlijk uitoefenen, maar ook leiding, 'voorlichting, steun geven overal, waar die noodig zijn- Eucharistisch leven. De Eucharistische beweging, de hartslag van het Katholiek leven, wijst dan ook op toenemende gezondheid. De Eucharistische Kruistocht neemt voortdurend in omvang toe. Naar de laatste gegevens telt de Eucha ristische Bond reeds 165 afdeelingen met ongeveer 100.000 leden en jaarlijks^ 1980 Eucharistische dagen. De Altaarwacht in het aartsbisdom Utrecht had in 1924 reeds 77 afdeelingen met ruim 23.000 leden. De Eucharistische tijdschriften, één voor pries ters, 4 voor leeken en 2 voor kinderen, tel len hün abonné's bij duizenden. In 1924 werden in het bisdom Breda bijna 7 millioen. in het aartsbisdom Utrecht ruim 10- millioen, in het bisdom 's-Hertogenbosch ruim 16 millioen en in het bisdom Haar lem in hetzelfde jaar bijna 20 millioen H.H. Communies uitgereikt. In het laatste jaar groeide het aantal in Nederland uitgereikte H.H. Communies ver over de 50 millioen per jaar. Maar laat ik mij aan zijn indeeling houden en U spreken over onze kinderen. Het Katholiek onderwijs. Steekt het geboortecijfer der Katholieken gunstig af bij dat van andersdenkenden, de sterfte onder hunne kinderen baart .vooral in het Zuiden des lands, nog zorg. Krachtige pogingen worden aangewend, om daarin verbetering 'te brengen, vooral door de op richting van Kath. -vroedvrouwenscholen In het be-waaschoolonderwijs staan de Katholieken in Nederland met hunne ruim 800 scholen en meer dan 80 duizend kinde ren aan de spits. Dat danken wij vooral aan de Zustercongregaties, die zich daarvoor groote offers getroosten. Immers slechts enkele gemeenten geven ^inancieelen steun, de overigen subsidieeren het bewaarschool onderwijs evenmin als het rijk. Wat het lager onderwijs betreft, verkee- ren de - Nederlandsche Katholieken verge leken bij die in andere landen, in benijdens waardige positie. Hunne scholen worden uit de publieke kassen bekostigd naar den zelfden maatstaf als de openbare en niette min worden zij geheel vrijgelaten in de rich ting van het onderwijs, in de benoeming van de leerkrachten, in de keuze van boe ken en andere leermiddelen .Zij moeten dan echter voldoen aan de voorwaarde die^ Je wet stelt ten aanzien van de schoolgebou wen, de bevoegdheid en het aantal leer krachten, den duur en den omvang van het onderwijs in de profane vakken, enz. Honderd jaren lang hebben zij moeten strijden, zware financieelc lasten moeten MM heid vormen. De strijd tegen 4e erfvijanden van het waarachtig menschelijk geluk is daar minster^ even zwaar als in andere landen. Inwendige en uitwendige strijd. De heiligheid van het huwelijk moet onop houdelijk verdedigd worden tegen de heftig ste aanvallen van tegenstanders. De ge mengde huwelijken zijn een ware ramp, die tal van zielen "voor de Kerk verloren doet gaan. Een heidensche wereldbeschouwing ziet mét onverschilligheid de ongehuwde moeders in aantal toenemen en voert een rustelooze en schaamtelooze propaganda voor het neo-malthusianisme. Van alle kanten wordt getracht den grond- Katholieken. Een eenvoudige deeling wijst uit, dat een parochie gemiddeld uit 2 a 3000 zielen bestaat. In de groote centra is dat aantal beduidend grooter, in plaatsen op het platteland kleiner. Zoo-veel mogelijk wordt er echter voor gezorgd, dat geen parochie meer dan 5000- zielen telt. Dit systeem van kleine parochiën elk met een eigen kerk onder een eigen pastoor, die zoo noodig door één of meer kapelaans wordt bijgestaan, is in hooge mate wensche- lijk zoo niet beslist noodzakelijk, wil de zielzorg eenigermate tot haar recht komen. Maar het eischt priesters, veel priesters en zal men vragen vanwaar heeft Neder land die? Ik antwoord met Vondel: dragen, vóórdat die financieele gelijkstelling en die vrijheid van richting in de Grondwet geschreven werden. Thans zijn zij dicht ge naderd tot het ideaal; alle Katholieke v kinderen op Katholieke scholen. Het jaarverslag over 1925 vermeldt 1917 Katholieke scholen met te zamen ruim 330 duizend leeijlingen .Van die 1917 scholen worden er 1245 bestuurd door een bisdom, een parochiaal kerk- of armbestuur, 177 door een vereeniging van pastoors met enkele leeken, 393 door een religieuse con gregatie en 102 door een Katholieke leeken- vereeniging. Aan die scholen zijn verbonden bijna 10.000 leerkrachten, waarvan ongeveer een derde fraters of zusters zijn. 44 Katholieke kweekscholen zorgen voor de opleiding der leerkrachten; ze worden door het Rijk op vrijwel denzelfden voet bekostigd als de openbare kweekscholen. Het catechismusonderwijs aan de kinde^ ren wordt meerendeels in de scholen ge geven door de priesters, bijgestaan door het onderwijzend personeel, dat zonder godsdienstdiploma niet benoemd kan wor den. In het bisdom Haarlem kunnen leeken en religieuse leerkrachten, na met goed ge volg een verzwaard godsdienst-examen te hebben afgelegd, de missio canonica voor het catechismusonderwijs op de scholen er langen en zoo den priester nog krachtiger bijstand verleenen. Ik kan niet alles wat bovendien buiten Kerk en huisgezin en school door Katholie ken voor het kind gedaan wordt, vermelden, maar ik kan toch niet zwijgen van de talrijke internaten, bestuurd door religieusen, van de zusters der St. Reinildastichting, die zich de missie onder de heidenkinderen in onze groote centra ten doel stellen, van de Ka tholieke vacantiekolonies, die voor zwakke kinderen een weldaad zijn, van het Katholiek Huisvestings-comité, dat de uitzending van zulke kinderen naar kolonies en particulieren georganiseerd heeft, van de Katholieke kin dertehuizen, van het schitterend werk der instituten voor doofstomme, blinde, achter lijke, idiote kinderen, doch waar zal ik ein digen? Het Katholieke jeugdwerk. Een volgend-punt wacht op bespreking; de zorg van Katholiek Nederland voor zijn jon gelingen en jongedochters. Het Katholieke jeugdwerk beo-ogt de vor ming der jongelieden van ongeveer 12- tot ongeveer 21-jarigen leeftijd. Onder de jeugd- instellingen nemen de patronaten de voor naamste plaats in. Een patronaat omvat zooveel mogelijk alle jongeren van 1218 jaar in de parochie, voor zoover dezen naast het huisgezin nog afzon derlijk, zorg vereischen, In de grootere paro chies met name yin die van de steden bestaan bovendien^ afzonderlijke jeugdver- eenigingen voor meer ontwikkelden; de burgerjongelingen- en de jong-studenten-ver- eenigingen. Over de verwaarloosde jeugd ont fermt zich het Franciscus-liefdewerk. De jongelieden boven de 18 jaar hebben hunne eigen organisaties, die ook aan leden een plaats in hun bestuur inruimen, al blijft de opperste leiding berusten bij den priester. De voornaamste vormen zijn de Gezellen- vereeniging, de Jonge Wetkman, de Jonge Boer, de Jonge-mannenvereeniging voor de. mannelijke en de Jonge-Vrouwenbond voor de vrouwelijke jeugd. Over de gansche linie van het jeugdwerk is de scheiding der geslachten doorgevoerd. Parochiaal en diocesaan staat het geheele jeugdwerk onder leiding der locale en dio cesane geestelijke Overheid. De priester, die met de onmiddellijke leiding der jeugdver- eenigingen is belast, wordt door een staf van hoogstaande mannen of vrouwen ter zijde gestaan. De godsdienstige vorming is in het jeugd werk hoofdzaak. Om haar bijzonder te behar tigen is er op tal van plaatsen naast of in de jeugdvereeniging een zuiver godsdienstige vereeniging opgericht, een Maria-Congrega- tie, een afdeeling van de Derde Orde, enz. Ongeveer honderdduizend jongeren zijn lid van zulk een vereeniging. Afzonderlijk gods dienstonderwijs, gemeenschappelijke gods dienstoefeningen, op gezette tijden gezamen lijk biechten en communiceeren, triduums, retraites, enz. zijn de voornaamste middelen, waardoor het Katholiek leven in de rijpere jeugd onderhouden en vermeerderd wordt Jeugdvereenigingen, die zich de beharti ging van een of ander onderdeel der jeugd- vorming ten doel stellen, bestaan naast, ook wel in de reeds genoemde: de vereenigingen „Voor Eer en Deugd" tot bevordering der kuischheid, de drankbestrijdersjeugdbonden, de vereenigingen voor lichamelijke oefening, die ter behartiging van vakbelangen, enz. Dergelijke vereenigingen worden niet tot de directe zielzorg gerekend, de priester treedt hier meer op als raadgever dan als leider. Het jeugdwerk der Katholieken wint het in omvang en ledental verre van dat van an dere richtingen. De pdtronaten voor jongens tellen ongeveer 30.000 leden, die voor meis jes 10.000. De organisaties van de manne lijke jeugd boven 18 jaar zullen tezamen 15.000 leden hebben, waarvan 8000 tot de Gezellenvereenigingen behooren. De geheele Ka+holieke jeugdorganisatie omvat ongeveer 150.000 leden. Het onderwijs voor de rijpere jeugd. Het onderwijs aan de rijpere Katholieke ieugd neemt voortdurend toe in gr.oei en bloei, nu de strijd op het gebied van het la ger onderwijs volstreden is. Wel is zijn posi tie nog niet zoo gunstig als die van het lager onderwijs, maar dat de regeering toch reeds krachtigen financieelen steun biedt moet dankbaar erkend worden. De Katholieken in Nederland hebben thans reeds 10 gymnasia met ruim 1400 leerlingen, 19 boogere burgerscholen met ruim 2300 leer lingen en 11 lycea mêt bijna 1700 leerlingen; verder 7 middelbare handelsscholen met bijna 300 en 5 hoogere met bijna 200 leerlin gen; bovendien 39 handelscursussen met ruim 2500 leerlingen; land- en tuinbouwonderwijs wordt gege ven op 14 dagscholen aan bijna 800 leerlin gen en op 97 avondscholen aan bijna 2100 leerlingen; voor nijverheidsonderwijs in verschillende vormen aan jongens en meisjes hebben de Katholieken 35 dagscholen met ruim 4200 leerlingen en 144 avondscholen met bijna 12.000 leerlingen. In het belang van heel het Katholieke on derwijs aan kleinen en grooten en van heel het Katholieke jeugdwerk werd in het jaar 1919 door het Nederlandsch episcopaat op gericht het R. K. Centraal Bureau voor On derwijs en Opvoeding, dat in Juli 1920 te 's-Gravenhage werd geopend. Dat bureau, bestuurd door een priester-directeur, beschikt over een deskundig personeel van ongeveer 20 personen. Het geeft aan Katholieken, die zich in Nederland en zijne koloniën met on derwijs en jeugdwerk bezighouden, geschre ven, gedrukten en mondelingen raad en voorlichting, het bestudeert en verklaart wetten en verordeningen; het verzorgt de statistiek, geeft een jaarboek uit, enz. Nog moge ik vermelden het Centraal Ziel kundig Kantoor tot voorlichting bij beroeps keuze, het R. K. Jeugdleidersinstituut,' de R. K. Leergangen tot opleiding van leerkrach ten met bijna 600 studenten en de 12 Volks universiteiten met bijna 5000 cursisten. In October 1923 werd te Nijmegen de kroon op het werk gezet door de opening dei Kath. Universiteit, die wel gemeentelijke maar zoo goed als geen Rijkssubsidie geniet en waarvan dé stichting en instandhouding dus grootendeels voor rekening der Katho lieken zelf komt. Op 't oogenblik zijn er on- veer 300 studenten ingeschreven. Het Katholieke leven der volwassenen. Zoo ben ik ongemerkt reeds begonnen met de bespreking van mijn derde punt: het Ka tholieke leven der volwassenen. In het tijdvak 19191920 kwamen in Ne der land per 1000 gehuwde vrouwen gemid deld per jaar 216 geboorten voor. In de overwegend-Katholieke provincies Noord- Brabant en Limburg bedroeg dat jaargemid delde ongeveer 293. Daaruit en uit het groote ledental van den Katholieken Bond -van groote gezinnen blijkt wel, dat het Katho liek gezin in het algemeen krachtig weer stand biedt aan verderfelijke invloeden. Wat het godsdienstig, speciaal liet Eucha ristisch leven, betreft, gaf ik reeds bemoe digende cijfers-. Een machtige impuls gaat voortdurend uit van de zielen-sanatoria, de retraite huizen. In de jaren 1906 tot 1921 werden ruim 5000 retraites gegeven voor bijna 250.000 retraitanten, waarvan de grootste helft mannelijke. Verder komt het Katholieke leven tot uiting in de werkzaamheid van een onaf zienbare rij van Katholieke vereenigingen op godsdienstig, charitatief, sociaal en po litiek gebied. De Derde Orde, de Maria-Congregaties, de H. Familie, enz. bloeien in Nederland. De St. Vincentius- en de St. Elisabeths- vereenigingen, de 'Malthezerridders, het Witgele Kruis, de ziekenverpleging, de drankbestrijding, de reclasseering van ge vangenen, de meisjesbescherming, de door gangshuizen enz. zijn glanzende parelen aan de Katholieke kroon. De Katholieke maatschappelijke standen, de arbeiders, de boeren, de militairen, de middenstanders, de onderwijzers, de leera ren, de studenten, de ambtenaren, de werk gevers, enz. zijn op zuiver-Katholieken grondslag georganiseerd, evenals de Katho lieke vrouwen. Dat de Nederlandsche Ka tholieken ook in dit opzicht geluisterd heb ben naar de stem%van Pausen en Bisschop pen, hebben zij nooit behoeven te betreu ren. Integendeel, want onder Gods zegen hebben hunne organisaties zich een krach tige, invloedrijke positie veroverd, niette genstaande slechts ruim een derde van de Nederlaódsche bevolking Katholiek is. Zoo b.v. gaan de Katholieke arbeiders thans groot op de macht hunner tweevou dige organisatie, de standsorganisatie, die hen opvoedt in Katholiek-socialen zin, en de vakorganisatie, die hunne speciale vak belangen behartigt. Die standsorganisatie geeft apologetische en sociale cursussen, houdt bijzondere gods dienstoefeningen, bevordert de retraiten, zij heeft instellingen in het leven geroepen, als een volksbank, een centrale ziekenkas, een levensverzekering, eigen sanatoria, een wo- ningbouwcentralc, coöperatieve .bonden, bu reaux voor rechtskundigen bijstand enz.; ook heeft zij eigen organen. De vakorganisatie omvat 25 Katholieke nationale vakbonden onder één centrale leiding, dezelfde, die de standsorganisatie bestuurt; het hoofdbureau is te Utrecht. Deze machtige Katholieke arbeidersorga nisatie wordt, plaatselijk, diocesaan en na tionaal, ter zijde gestaan door priesters, die den titel dragen van adviseurs. Deze pries ters zijn over 't algemeen parochie-geeste lijken, voor wie het parochiewerk hoofd zaak is en blijft, maar die in de bestuurs- en ledenvergaderingen der organisaties er voor waken, dat de godsdienstig-zedelijke taak tot haar recht kome en de Katholieke beginselen geen gevaar loopen; overigens gaan de arbeiders-leiders hun gang. Het aantal Katholiek-georganiseerde arbei ders liep na den wereldoorlog op 160.000, liep daarna echter wegens de economische malaise terug tot 100.000. De Katholieke ar beidersorganisatie heeft getoond een zegen te zijn voor Nederland, een machtige factor voor bet behoud van het voorvaderlijk ge loof, voor welvaart, orde en gezag. De politieke organisatie. Ook in politiek opzicht staan de Neder landsche Katholieken op zuiver principicele basis. Georganiseerd in Katholieke Xiesver- eeniginger, vormen zii de Katholieke Staats partij. Bij de jongste verkiezingen brachten zij bijna 900.000 stemmen uit, dat is bijn a een derde van het. totaal. In de Tweede Kamer bezettenjhunne afgevaarligden 30 zetels van de 100; in de Eerste Kamer 16 van de 50. Met de Protestanten vormden zij de z.g. coalitie, die herhaaldelijk de meerderheid veroverde en een krachtige succesvolle on derwijs- en socialie politiek voerde. De Katholieke pers. Ja. het Katholieke leven. God zij dank, groeit en bloeit in Nederland. Maar wat zou het zijn zonder onze onvolprezen Katholie ke pers met haar staf van brave Katholieke journalisten, die een apostolaat vervullen te verhevener en verdienstelijker, omdat het de persoonlijke ijdelheid zoo weinig voldoening schenkt! Een dertigtal Katholieke dagbladen en een menigte Katholieke tijdschriften voorzien ons volk geregeld van gezond, geestelijk voedsel, De Missie-actie. Ten slotte nog iets over de Missie-actie. Allereerst die ten bate van de andersden kenden in Nederland zelf. De St. Petrus- Canisiusvereeniging, het Geert-Groote-Ge- nootschap ontplooien in dat opzicht een schitterende activiteit. In de groote steden schrikken moedige Katholieken zelfs niet terug voor marktprediking en openlijke col portage. De retraites voor andersdenkenden doen pachtig werk. Wat de missie-actie ten bate van het buitenland betreft, daarin is nog lang niet de volmaaktheid bereikt; toch neemt Ne derland onder alle landen, waar voor de Missie gewerkt wordt, een eereplaats in. Nederland heeft maar 234 millioen Katho lieken. maar geeft toch aan de missie meer dan 1500 priesters, bijna 800 scholastieken en broeders en meer dan 1400 zusters; teza men ruim 3700 missionarissen. Van dezen rijn er 23 bisschoppen en 6 apostolische pre fecten mef het bestuur van 'n missiegebied belast Op elke 675 Katholieken is er één man of vrouw missionaris. Daar zijn in Nederland 36 strice missie scholen en nog 29 andere, waar de leerlin gen voor een deel tot missionaris worden epgeleid. Het aantal seminaristen van deze missiescholen bedraagt meer dan 3600,waar van er 2200 uitsluitend tot missionaris wor den opgeleid. De Nederlandsche afdeeling van den Priester-missiebond telt 3700 leden; bijna alle seculiere en reguliere priesters. Vooral door de parochie-geestelijken wor den de Pauselijke Missie-Genootschappen krachtig gepropageerd, zoodat het Genoot schap van de Voortplanting des Geloofs en dat van de H. Kindsheid in bijna alle, en het Pauselijk Liefdewerk van den H. Petrus in rdim de helft van de parochies is opge richt. De plechtige opening van het 28ste Intern. Eucharistisch Congres te Chicago. Particulieren tegenover overheidszorg in zake volkshuisvesting e^stsdenbouw. Zwendel met meststoffen. Het vleeschinvoerverbod. Internationale conferentie tegen het revo lutiegevaar te 's-Hage. Suriname met hongersnood bedreigd. Het referendum in Duitschland beeft een meerderheid vóór onteigening opgeleverd. Briand opnieuw kabinetsformateur. Ver moedelijk zullen Poincaré en Caillanx zitting nemen. De sneltrein Parijs—Bordeaux gederail leerd. Vijf dooden en een 30-tal gewonden. Zie verder Laatste Nieuws. In 1925 werd door het Genootschap tot Voorplanting des Gelotofs bijna 263 duizend gulden ingezameld, door de H. Kindsheid 164 duizend en door St. Petrus' Liefdewerk 200 duizend: te zamen ver over de 600 000 gulden. Hiervan kwam uit het aartsbisdom alleen voor de Voortplanting des Geloofs 80.000, voor de H. Kindsheid 25.000 en voor St. Petrus' Liefdewerk 52.000, in totaal 157.000 gulden. De Nederlandsche afdeeling van St. Petrus' Liefdewerk ondersteunt 430 inlandsche se minaristen in de missielanden. De drie Pauselijke Missie-Genootschappen doen elkander geen afbreuk, maar steunen elkaar in broederlijk samenwerken Behalve de Pauselijke Missie-Genoot schappen werken er in Nederland nog 40 particulieren Missievereenigingen en worden er meer dan 50 Missie-tijdschriften en ka lenders uitgegeven. W^ar zooveel Missiehuizen, Missievereeni gingen en Missie-tijdschriften bestaan, mo gen we vrij 'aannemen, dat er bebalve de 600.000 gulden aan de Pauselijke Missie-Ge nootschappen, het drie-dubbele aan particu liere Missie-werken wordt geschonken. Dat de 234 millioen Katholieken van Nederland ook onder verschillende vormen 234 millioen gulden voor de Missiën opbrengen, is niet te ruim berekend, f Ik ga eindigen. Wat zal ik tot besluit van dit al te on volledig overzicht beter doen, dan aan God en aan God alleen de eer te geven van wat er in onze Katholieke gaarde te groien en te bloeien staat. Non nobis, Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam! Wat zal ik op dit schitterend Eugaristisch Congres beter doen, dan over het leven en streven van Katholiek Nederland den zegen af te smeeken van den Christus Eucharisti- cus! Daartoe verleene Onze Lieve Vrouw van het H. Sacrament mij Haar machtige be middeling. Haar bid ik dan met de woorden van den priester-dichter Gezelle; „O Móeder Gods, ons Koninginne, O lieve Vrouw, vol eed'ler minne, Al wat wij einden en beginnen, Beveel het onzen Lieven Heer." Ook de Nederlandsche Katholieken zullen ongetwijfeld van dit zeer belangwekkend exposé, door den aartsbisschop gegeven, kennis nemen. 1) Totale bevolking 1849 3.056.879 1859 3.309.128 1869 9 3.579.529 1879 4.012.693 1889 4.511 415 1899 5.104.137 1909 5.858.175 1920 6.865.314 Van 18491909 constante, kleiner wordende daling. Van 19091920 stijging R'-K. In v 1.166.256 1.229.092 1.307.765 1.439.137 1.596.482 1.790.161 2.053.021 2.444.583 hoewel •h. tot. 38.15 37.14 36.53 38.86 35.39 35.07 35.02 35.61 steeds Vandaag was het „Children's day", de dag, der kinderen. Te tien uur had de eerste algemeene vergadering van het congres plaats. Deze geweldige bijeenkomst geschiedde in het stadion van „SoId:ers Field", onder voor zitterschap van mgr. Heylen. bisschop van Namen, voorzitter van het paemanent comité der Eucharistische congressen. Op deze eerste bijeenkomst werd het congres toegesproken door kardinaal von FauLhaber, aartsbisschop van Munchen; door den Hoog Eerw Heer David Ignatius Walsh uit Glinti. (Massachusetts); Jwor Kardi naal Dubois, aartsbisschop van Parijs en door mgr. Daniel Mannix. aartsbisschop van Melbourne. De Pauselijke Legaat, Kardinaal Bonzano, draagt de Pcntificale Hoogmis op. Een koor van 60.000 kinderen van de parochiale scholen van de stad Chicago zingen de Mis der Engelen, onder leiding van prof. Otto Singenberger. directeur der muzikale stu diën aan het Seminarie van Maria aan het Meer, te Mundelein Onder de plechtige Hoogmis houdt de aartsbisschop van Baltimore (Maryland), mgr. Michael J. Curley, een toespraak. Te twee uur in den namiddag hebben heden de priesterconferenties in het latijn plaats. Daar spr. d m. onze landgenoot Pater Van Dijk O. S. A. in het Theologisch Seminarie van St Mary of the Lake. Munde lein. Te drie uur vergadert de groep van En- gelsch sprekenden in het coliseum. Te half negen heeft een nieuwe bijeen komst voor de Engelsch sprekenden plaats. Medegedeeld door het Kon Ned Meteoro- logiscb Instituut te De Bildt Naar waarnemingen in den morgen van 21 Juni: Hoogste Barometerstand 767 6 m.M. te Rennes. Laagste Barometerstand 7- m.M. ta Thorshavn. Verwachting van den avpnd van 21 tot den avond van 22 Juni: Matige Zuidwestelijke tot westelijken wind, half tot zwaarbewolkt of betrokken, weinig of geen regen, later wellicht iets koeler. f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 1