fi25.- sni'tsr f5o.-- NIEMEIJER'S NIEMEMER'S ANDERS DAN ANDERE „ST. WILLIBRORDUS" Dit nummer bestaat uit 20 bladzijden, waaronder bet geïllustreerd Zondagsblad in acht bladzijden. De verkeersverbindingen Ir Haarlem. Voornaamste Nieuws Een electrisch Onderstation Verkeersongevallen. Het Militaire Hospitaal. Leekepreeken. Amsterdamsche Anthraciet My. I Plaatselijk Nieuws. CATHARIJNESINGEL 48, UTRECHT. Zaterdag 25 Sept. 1926 50ste Jaargang No. 16363 f 4fl - bi> vJenies.v- in dit nummer. Wij controleeren Uwe uitlotingen GRATIS met volledige garantie tegen renteverlies. GR. HOUTSTRAAT 187, TELEF. 12504 Zorgvuldige bediening in elk opzicht Verzegelde zakken. Ook te Amsterdam, Hilversum, Bussum, Naarden, Leiden. land; 52 gevallen te W*. van Lochem. KONINGINNEDAG TE HILLEGOM Dit vouwwagentje behaalde een len prijs. j. J. WEBER ZOON OPTICIENS FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem Algeheele slooping. KONINGINNEDAG TE HILLEGOM. Bij den dezer dagen te Hillegorn gevierden Koninginnedag werd een wedstrijd in het ringsteken gehouden. Hierboven versierde fietsen, welke als mooist geheel aangemerkt werden. W. Biesheuvel f Verzekering-Maatschapijen is de Nederlandsche Verzekering- Maatschappij Verzekerd kapitaal RUIM ELF MILLIOEN QULDEN. Zij be steedt een groot deel der Netto-Winst aan Zieke en Zwakke Verzekerden. Thans worden er ZES patiënten in Sanatoria verpledtjd. Ons streven is aan dit verplegingswerk de grootst mogelijke uitbreiding te geven. Door Uwe verzekeringen te sluiten bij „ST. WILLIBRORDUS" helpt U ons dit doel be reiken. Inlichtingen worden gaarne verstrekt door de Directie. Het ontwerp van de nieuwe St. Willebrorduskerk te Heilo. Het ontwerp is van den Architect Jan Stuyt. Dé abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen: Per week 0.25 Per kwartaal3.25 Franco per post per kwartaal bij vooruitbetaling3.58 Bureaux: NASSAULAAN 49. Telefoon No. 13866 (3 lijnen). Postrekening No. 597C. NIEUWE HAARLED» Bij contract belangrijke korting Advertentiën 35 cents per regeL Advertentiën tusscben den tekst, als ingezonden mededeeling 60 si. per regeL Vraag- en aanbod. advertentiën, 14 regels 60 ct per plaatsing; elke regel meer 15 ct., bij vooruitbetaling. Alle abonné's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvoorwaarden fOflflO Levenslange geheele on tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uilkeeringeti: olluU.-erlies van beide armen. ongeschiktheid tot werken door f7C|j bij een ongeval mei f OM bij verlies van een hand. beide beenen of beide oogen H UU. doodelijken afloop 1 LliiXl. een voet of een oop neen or arm; 1 ™u. andere vingi 155. GEESTELIJKE INFECTIE. Dezer dagen was ik bij mijn vriend den journalist, over wien ik u vroeger al eens meer gesproken heb. Op zijn schrijftafel zag ik onder veel paparassen een klein blaadje, dat mijn aandacht trok. Het was een num mer van het „Populair Wetenschappelijk Bijvoegsel" van het dagblad „Het Volk." En het eerste artikel daarin sprak mij met de groote letters van den titel dadelijk aan: De Roomsch-Katholieken en wij. „Daar ga je zeker tegen in," vroeg ik mijn vriend, toen ik mijn oogen over de vier kolommen had laten weiden en daar nog al bedenkelijke dingen zag staan. „Och neen," zei bij, ,,'t is, zooals je ziet, al vier dagen oud. Niemand heeft daarop gereageerd. 't Is immers weer betzelfde liedje, dat Roomsch-zijn en socialist-zijn best samen gaat. Die menschen bekeer je toch niet,'' Omdat ik op het eerste oog zulke vreemde dingen in dat artikel had zien staan, stak ik het blaadje in mijn zak om het thuis eens rustig te lezen. Welk een vreemde geestes gesteldheid sprak daar uit! 't Is waar, mijn vriend heeft gelijk, 't is altijd hetzelfde liedje: men kan heel goed Katholiek en socialist tegelijk zijn, beweert men nog maar altijd uit den treure in zekere kringen. Maar, zooals dat liedje hier gezongen werd door iemand, die blijkbaar vroeger Roomsch ge weest is en die met groote hartstochtelijk heid spreekt, ook namens andere met hem overgeloopen geloofsgenooten, zoo leek het mij toch niet heel gewoon. Eerlijk gezegd, van al die praatjes, welke in roode bladen en op roode meetings over „het socialisme, dat niet tegen den gods dienst is," worden uitgekraamd, daarvan zijn de meesten wel overtuigd, dat de schrijvers en sprekers zelf niet gelooven, wat zij op- disschen. Maar dat er in bepaalde kringen, ook onder onze eigen Roomsche menschen, ven, en wanneer wij nu lezen van zielver- woesterij, dan denken wij aan hen, die sinds jaar en dag hun beste geloovigen uit de kerk werpen. Men vindt er zeker in onze rijen, die be halve met de R.K. politiek ook inet den ge- iijknamigen godsdienst gebroken hebben, maar wij hebben ook velen die handelen als de gemiddelde R.K. middenstander, d.w.z. geloovig in kerk en practijk, maar georgani seerd daar, waar hij zijn belangen het vei ligst acht. Wij hebben overtuigde Katholie ken, die geen kerk bezoeken, omdat daar hun politieke overtuiging wordt beleedigd en verguisd, maar we hebben ze ook, die desniettegenstaande toch nog zoo ver mo gelijk hun religieuze plichten waarnemen. Onze Engelsche partijgenooten kunnen wij zen op de R.K. leden in het kabinet-Mac Donald. Zelfs de „Limburger Koerier" moest begin Mei j.l. erkennen, dat de menschen, die meeliepen in den socialistischen optocht toch het passeerend „Ons Heer" de gebrui kelijke eerbewijzen brachten. Er zouden nog veel meer staaltjes aan te halen zijn van oprechten godsdienst, zoowel van R. K. als van andere vormen van gods dienst, alles binnen de organisaties van S. D. A. P. en N. V. V., maar dat zou overbo dig zijn. Wat weerhoudt dan de linkscche elemen ten in het R. K. kamp om in massa over te gaan naar onzen kant? Niets anders dan vrees voor de kerkelij ke tuchtmiddelen, die hier te lande door de R. K. geestelijkheid zoo mild en o.i. ten on rechte worden toegepast. Dat nu moet anders worden, meent de schrijver in het roode weekblad, en hij denkt er iets op gevonden te hebben. Er moet onderzocht worden, langs welke we gen en met welke middelen een R. K. zijn politieke en godsdienstige rechten tegen over zijn geestelijkheid in veiligheid kan brengen. Daarvoor moeten een of meer ernstige R, K. personen gevonden worden, die er op gesteld zijn eenerzijds hun gods dienstig leven ongeknot en met overtui ging te kunnen leiden, anderzijds vrij wil len zijn om hun zelf gekozen maatschap pelijke socialistische levensbeschou- de dagelijks op de wereld van de persen komen, met name te noemen. In geweten is ieder mensch gehouden daar al te blijven, omdat die gemeenheden enkel in staat zijn om zijn ziel te bezoedelen, zijn laagste drif ten op te wekken, zijn geest te vertroebe len; omdat die lectuur hem enkel tot schade en tot niets nuttigs kan zijn. Evenzo staat het met het zich aansluiten bij een materialistische levensbeschouwing, als het socialisme is. Toen het Nederlandsch Episcopaat in 1918 zijn bekend verbod over de aansluiting bij socialistische en anarchis tische vereenigingen uitgaf, toen deed het niets anders dan vast leggen, waartoe ieder katholiek al reeds in geweten verplicht was, Wanneer dan ook de schrijver van bovenbe doeld artikel zegt, het niet te begrijpen, dat de R. K. democraten niet protesteeren te gen het „godsdienstig-poiitiek schandaal" van het aflezen van het bekende verbod op den 4'en Zondag van den Advent, dan blijkt hieruit, dat deze gewezen Katholiek geen Ook was hij sedert vele jaren lid van het bestuur van de afdeeling Haarlemmermeer van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw en de afdeeling Zuidelijk Noord- Holland van den ChristeHjken Boeren- en Tuindersbond. Een dezer dagen deelden wij mede dat e: onderhandelingen gevoerd werden tussche; het gemeentebestuur van Haarlem en dt Brockway-maatschappij omtrent het instel len van een autobusdienst in Haarlem te verbinding van de stadswijken met het eer. trum. Naar wij vernemen beteekent dit allet. dat door het gemeentebestuur nadere inlici tingen en schema's zijn gevraagd voor he geval de Brockway-maatschappij de exploi tatie. op zich zou nemen. Het wil natuurlij; niet zeggen dat reeds een beslissing zou zij genomen. De beslissing: gemeentelijke aut busdiensten of particulier initiatief, moet <3 gemeenteraad nemen, doch voor beide o- Hef rerdrag met België. De memorie tk 1 antwoord spoedig verwacht. Critiek op de gestie van het Rijksinkoop, bureau. Het plaatsen van reclame-borden in het landelijk deel van gemeenten in Z,-Holland. De zaak Verschoor voor de Rechtbank. Eisch: 3 jaar gevangenisstraf. RIME IMK twijfel bestaat aan de onmogelijkheid van de combinatie goed Roomsch en socialist, dat wing te volgen. Daarvoor moet tegen staat wel vast. Hoe langer hoe meer schijnt Nederlandsche Bisschoppen te Rome bij den groei van het socialisme in de breedte, en bij het afnemen van den gevaar lijke uiterlijkheden der roode politie partij, de opvatting toe te nemen, dat men alleen in Nederland als Katholiek geen socialist kan zijn, omdat de bisschoppen het hier nu «enmaal niet willen hebben. Dat dit in het buitenland echter wel kan en dat er teó deze ook hier wellicht binnen alzienbaren tijd wel een kentering zal komen. In het artikel in bovenbedoeld blaadje komt deze opvatting wel op een heel spre kende manier uit. Laat ik tot kenschetsing van deze mentaliteit een paar zinnen uit dat artikel overnemen: Volgens de huidige gegevens, aldus de Schrijver, is in Nederland 35.6 pCt. der be volking, dus ruim 1/3 deel, R.-K. van gods dienst. D.w.z. deze allen hebben zich vrij willig, zonder eenigen dwang, op de volks- tellinglijsten als R.-K. geloovigen gepresen teerd. Ofschoon ér naar mijn weten geen cijfers ter beschikking zijn, is het niet te boud te beweren, dat ruim de helft dier be volking uit arbeiders bestaat en dat de R.-K, arbeidersbevolking in Nederland veilig op ruim 20 pCt. der totale bevolking kan wor den geschat. Deze allen vallen volgens hun maatschappelijke positie te zijner tijd in de termen om deel uit te maken van S. D. A, P. en (of) N. V. V. Het loont dus de moeite om te overwegen of alle middelen reeds in akfie zijn om te komen tot de politieke en sociale bekeering onzer R.-K. geloovige medearbeiders. In R.-K. kringen ziet men met bekende ge voelens het afvloeien hunner menschen naar S. D. A. P. en N. V. V. en met het nemen van maatregelen hiertegen is men niet kies keurig. Wij behoeven bier niet alles onder de loupe te nemen. Bisschoppelijk goedge keurde broodroof, weigering der genademid delen enz. is aan de orde van den dag. Alle middelen worden gebezigd. Op de meest onkiesche manier wordt er omgegraaid in de intiemste persoonlijke aangelegenheden *an de besten onder ons, en dan wordt er nog gesproken van zielverwoesterij. Ook wij hebben vaak hieromtrent onze gedachten laten gaan en ons afgevraagd: Hoe komt het dat zoovelen, (waaronder de talrijken diehet om eigen maatschappelijke positie niet behoefden te doen) uit het kamp der z.gm. geloovigen zijn overgegaan naar S. D. A..P. en N. V. V,? Waarom sorleeren de kerkelijke maatregelen zóó weinig effekt? Is het niet omdat men van officieel geloovigen kant nalaat mee te werken tot verbetering der samenleving. Men heeft daar altijd hen die dorstten naar (politieke en andere) rechtvaardigheid de kous op den kop gege- proces worden gevoerd. Dat zal veel geld kosten, hetwelk de Nederlandsche katho lieken eigenlijk zelf zouden moeten beta len, want het is immers hun zaak op de eerste plaats. Maar, omdat hierop niet te rekenen valt, moet bij de andere geïnte resseerden, de S.D.A.P. en het N.V.V, wor den aangeklopt. De roode partij-propaganda- fondsen moeten voor dit doel beschikbaar worden gesteld.... Menig van mijn lezers zal lachen, wanneer hij dit leest. En toch, uit heel het artikel blijkt, dat de man die het neerschrijft, em stig meent wat hij zegt. En in den grond denken velen evenals hij, zij het dan, dat zij minder krijgshaftig zijn aangelegd. Wat uit dit alles spreekt is de valsche opvatting, als zou het socialisme niet om zich zelf, maar alleen vanwege een kerke lijk verbod, in een bepaalde streek verbo den zijn. Zij schijnen zich dit vóór te stel len als de bepalingen omtrent vastendagen, waarvan dispensatie kan worden verleend en welke naar plaatselijke en tijdelijke om standigheden geregeld worden. Dat het socialisme een geestelijke infectie is, even erg of erger dan het liberalisme in de vo rige eeuw, dat wil bij velen maar niet door dringen. Wordt het geen tijd, dat de zaak ook eens van den anderen kant wordt bekeken, en dat eens eerlijk onderzocht wordt, hoe de Nederlandsche Bisschoppen tot hun verbod omtrent aansluiting bij een socialistische partij of vakbeweging en het lezen van so cialistische lectuur gekomen zijn? Laten wij eens verder redeneeren: wanneer dit formeele verbod niet bestond, zou het een katholiek dan wel geoorloofd zijn lid te wezen van de roode politieke partij of van een roode vakvereeniging? Die vraag is heel gemakkelijk te beantwoorden. Het staat hiermede precies als met de kerke lijke boekenwet. Mag de eerste de beste katholiek alles lezen wat niet uitdrukkelijk op den Index is geplaatst? Neen! Van al wat verboden is, staat maar een zeer klein gedeelte op de zwarte lijst, omdat die kerkelijke boekenwet in het algemeen alles veroordeelt, wat tegen geloof en goede ze den strijdt; omdat het bijv. onmogelijk zou zijn, om al die vuile stapel» lectuur, welke Hauw begrip o f van het socialisme, o f van het Katholicisme, vermoedelijk van geen van beiden, heeft. Toch zal het noodig zijn, dat de onmoge lijkheid van de combinatie Roomsch-Socia- list krachtiger gaat spreken en tot een over tuiging groeit. Het gemakkelijkst geschiedt dit met een twijfelaar op dit punt te vra gen, zich eens in te denken in den toestand van iemand, die met hart en ziel katholiefc en met evenveel vuur socialist wil zijn. Zoo iemand zou het dagblad der roode partij en een of meer roode vakbladen moeten lezen, om op de hoogte te blijven van wat er in het roode kamp, in zijn maatschappelijke kringen omgaat. Hij vindt daar dan dag aan dag in woord en beeld het openbaar en het geeste lijk gezag bespot, hij hoort het „eigendom is diefstal", in alle toonaarden verdedigen; hij Ikiort den haat prediken tegen alle bezit ert alle bezitters; geen dag gaat voorbij, of hij verneemt, dat alleen door den strijd, den lellen strijd der maatschappelijke standen, de onderste lagen boven kunnen komen; tegen Kerstmis vertelt men hem, dat de ge boorte van een Christuskindje een aardig sprookje was en heel het Christendom een uitvinding van koningen en geldmagnaten, om den kleinen man er onder te houden, maar dat de ware „vrede op aarde'" alleen door dep socialistischen klassestrijd te be reiken is; tegen Paschen wordt hem in woord en beeld het verbreken van de maat schappelijke boeien, als de verrijzenis der nieuwe menschheid voorgesteld. En omdat godsdienst en zeden vrije begrippen zijn, waarover ieder mag denken, zooals hij wil, vindt hij in zijn lijfblad vortdurend uiteen zettingen over het recht der vrije liefde, of de eerbiedwaardigheid van het moeder schap buiten het huwelijk, over den plicht van den Staat om de kinderen buiten hei gezin op te voeden.... 't Is maar een kleine greep. En zoo iemand, die zich dagelijks door zijn partijgenooten laat infecteeren met de afschuwelijkste dwalingen van onzen tijd, zoo iemand moet men het recht geven om in een Katholieke kerk zich een volgeling van Christus te noemen, Wiens leer is versterving, gehoor zaamheid aan het wettig gezag, heiliging van gezin en huwelijk, naastenliefde als hoogste gebod. Is het feit, dat er over de mogelijkheid van een samengaan van de Katholieke en de socialistische levensbeschouwing in één en denzelfden persoon, openlijk wordt ge praat en gedebatteerd al niet een teeken, dat hét socialisme heel onze samenleving al reeds als een geestelijke infectie heelt aangevreten? Als er geklaagd moet worden is het slechts over dit ééne, dat de strijd van al wat christen wil zijn, tegen deze be smetting niet krachtdadiger is. HOMO SAPIENS. vattingen worden nu voorbereidende inlich tingen genomen. De beer Reinalda, de wet houder, wien dit bedrijf aangaat, voelt zeli, zooals bekend is, het meest voor een ge meentelijk bedrijf. Intusschen zal de kwestie pas tot een op lossing komen als we wat meer omtrent de annexatie weten. Vóórdien is een regeling zeer moeilijk uitvoerbaar, omdat Haarlem zoo klein is dat een dienst weldra op het grondgebied van een naburige gemeente rijdt. Let op het adres. H rmscfia eerenbaai Tabak ons ai De typhus in ons Breda en omgeving. Uitstel van herhalingsoefeningen en eer« ste oefening. Het beleid der Duitsche delegatie te Ge- ■icve wordt door het Rijksministerie goe'* gekeurd. De incidenten op de Jangtse worden door den Cbineeschen afgevaardigde officieel in de Volkenbondsvergadering ter sprake ge bracht. De Spaansche koning heelt een onderhoud met den conservatieven oud-premier San chez Guerra, De voorstellen der Britsche mijnwerker» door de mijneigenaren afgewezen. Zie verder ook Laatste Nieuws. Op het stalionsemplacement wordt, ter hoogte van de Garenkokerskade, door de directie der Spoorwegen opgericht een onderstation voor electrische tractie ten be hoeve der electrificatie van den spoorweg AmsterdamRotterdam. De kosten worden geraamd op 81.000. Den 7en October a.s. hoopt de heer W. v. Lochem, stations-assistent te IJmuiden, zijn 25-jarig dienstjubileum bij de Nederl. Spoorwegen te herdenken. Het eerst was de heer van Lochem ver bonden aan het station der H. IJ. S. M. te Voorschoten, waar hij na eenige jaren, OP HOL. Donderdagmiddag sloegen bij het bieten rijden twee voor een boerenwagen bespan nen paarden van den landbouwer v. A. aan den Aalsmeerderweg in de Haarlemmer meer, bij het afrijden van een kluft nabij den Aalsmeerderdijk op hol. De wagen, die geweldig heen en weer slingerde, raakte van de paarden los en kwam aan stukken en brokken in de sloot terecht. De be stuurder wist intijds van den wagen te springen en kwam met den schrik vrij. Zon der verder onheil te veroorzaken, konden de paarden spoedig tot staan worden ge bracht. Barometerstand 9 uur v.m.: 755. Stilstand, Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 7.19 en overmorgen om 7.17. De gemeenteraad van Haarlem besloot onlangs tot slooping van het Militair Hospi taal aan de Kinderhuisvest en Magdalena- straat. Even is er nog aan gedacht om de kapel van het vroegere Magdalena-klooster te behouden, indien daarvoor een bestem ming kon gevonden worden. Zelfs heeft de directeur van het Rijksbureau voor Monu mentenzorg, de heer Kalff, en de onder- directeur de heer de Hoog met den heer Reinalda en de heeren de Bordes en Daniël; van Openbare Werken daar voor dit doe] een bezoek gebracht. Thans is besloten het hospitaal geheel te sloopen daar voor de kapel geen bestemming is gevonden. 1 Na eenige dagen in een ziekenhuis te Haarlem verpleegd te zijn geweest, is Don derdagavond in zijn woning aan den Aals meerderweg bij dén Bennebroekerweg te Haarlemmermeer op" bijna 56-jarigen leef- tijd overleden de heer Willem Biesheuvel, een bekende persoonlijkheid uit deze ge meente, die verschillende openbare be trekkingen bekleedde. Hij werd geboren te Haarlemmermeer op 27 September 1860 en heeft voor de ont wikkeling van dezen polder in navolging van zijn in 1921 overleden vader, den heer Barend Biesheuvel, die aan den bloei en de welvaart van deze gemeente zoo krach tig meewerkte ook goede diensten be wezen. De heer Biesheuvel was sedert 1919 lid van den gemeenteraad van Haarlemmer meer, werd in 1922 gekozen tot Hoofd ingeland en in het vorige jaar tot Heem raad van den Haarlemmermeerpolder en in 1923 tot hoofdingeland-plaatsvervanger van het hoogheemraadschap van Rijnland. n.l. op o uii ui. \ve,cl aangesietü. Op 25 November van het daaropvolgende jaar legde de heer van Lochem met goed gevolg het examen af voor assistent van den buitendienst, in welke functie op 7 Januari 1905 aan het station Hardinxveld- Giesendam op proef werd aangesteld; zijn definitieve benoeming volgde 7 Juni van hetzelfde jaar. Tot i Mei 1906 bleef de a.s. jubilaris daar werkzaam, om achter eenvolgens overgeplaatst te worden naar Vork en den len April 1908 naar Go- rinchem. In dien tusschentijd had de heer van Lochem zich bekwaamd voor het examen van stations-assistent, hetwelk door hem op 11 November 1911 met goed gevolg werd afgelegd. Nadat hij intusschen nog te Veeaendaal was gestationneerd geweest, volgde op 27 Juli 1912 zijn benoeming tot stations-as sistent te IJmuiden, welke post hem onaf gebroken tot nu toe werd bekleed, zijn de tacheering gedurende eenige maanden bij het Hoogovenbedrijf niet in aanmerking ge nomen. De heer Van Lochem is namelijk in 1924 gedurende het tijdvak van half April tot half Juli gedetacheerd geweest bij de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken, als instructeur van den rangeerdienst, belast i met de opleiding van het rangeerperso-neel, zoowel als met de samenstelling van ver schillende voorschriften, op den dienst be trekking hebbende. Een opdracht, waarvs hij zich tot groote tevredenheid der direc tie van het Hoofdovenbedrijf heeft gekwe ten. In het Katholieke leven is de heer van Lochem geen onbekend figuur. Zoo is hij secretaris van het R. K. Verenigingsge bouw. Ofschoon het ons bekend is, dat de a.s. jubilaris afkeerig is van uiterlijk huldebe toon, gelooven wij toch te mogen verwach ten, dal het hem op zijn iubileumdag niet aan blijken van belangstelling zal ontbre ken. en door hare Vertegenwoordigers.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 1