LOTTGERING m J.Th. KORT GROOTE PRIJSVERLAGING WOLLEN DEKENS 12. WiTERJEKKERS t Kachelplaat of Vulemmer Mag. „De Roode Kat" t ^kïZzidhcha Somcml Sb groote keuze en lage prijzen nMaSMMUMEl LANGE VEERSTRAAT VAN ALLE GOEDEREN EXTRA VERLAAGDE PRIJZEN vanaf f 9.75 HAARLEM BEDDENZAAK, als reclame, de LEDIKANTEN - MATRASSEN SATINET EN MOLTON DEKENS Wilt U een SOLIDE woniMOEn onDER GARANTIE STRAAT 106 Z HAARLEM. Theater „De Kroon". 'DR Al5fi1 A-van VALKEHBÖRG'S 'iLtVlr.RTRAA Credo Pugno. 700NEEL. Binnenbrand. puim VOOR gg| STOOMEN EnJS I "T VERVEN 6r. Houtstraat 5a - Telefoon 10771 Ifii Javaansche Kunstavond. Euphoriia-Concert. WIJ VERKOOPEN IN ONZE NIEUW INGERICHTE TEGEN N e v enstaand Schitterend model met ceintuur en plooi in den rug Nieuwste kleuren en solide stof Alleen eigen fabrikaat Groote Houtstraat 36 Koningstraat 29 voor een BIJZONDER LAGEN PRIJS, ziet dan even onze SPECIALE ETALAGES en U zult overtuigd zijn van onze No. 11. kooper dan anderen Tel. 12517 Is voor LEIDEN en OMSTREKEN het aan gewezen DAGBLAD voor ADVERTENTI EN. VRAAGT PROEFEXEMPLAAR ONTSMETTEIS WIJ RIJKS-, GEMEENTE'en PARTICULIERE In een Portugeesche kolonie in U. S. A. Woont een moeder-weduwe met haar zoon. De jongen is alles voor zijn moeder en de moeder is alles voor haar jongen. De jongen die naar den naam van Tony luistert, heeft zijn hart weggeschonken aan een Portu- geesch meisje, waarmede hij zeer zeker ge trouwd zou zijn, indien er op een goeden dag niet een zeer mondain meisje met haar vader en moeder, welke laatste eveneens uit de kolonie is voortgekomen, de zomermaanden op het eiland komen doorbrengen. Ket meisje is getiteld Betty" en weet den jongen Tony voor haar in te palmen, iets, wat voor een vrouw dikwijls een klein kunstje is. Van alles wat die twee besluiten deugt de helft niet, en als dan op een goeden dag Tony bij de moeder van Betty inbreekt en een paarlsnoer steelt, om 't „meisje Betty" te kunnen geven wat zij verlangt, komt het einde van het drama. De moeder die zich inmiddels met een braven zeerob verloofd heeft, slaat haar zoon liever met een brok hout tegen den grond dan dat zij hem met het meisje zijner keuze naar New-York laat vluchten. En dat is nu de daad waarvoor de schrijfster van het scenario bij den aanvang een oproep doet op het moederhart, en zegt dat alleen Zij haar zullen begrijpen. Het flirtende meisje krijgt ook haar trek ken thuis en zij boft riet bijzonder een moeder van de Portugeesche kolonie te hebben. Die blijkt wat mans te zijn. De avonture van Felix de Kat, is als steeds Weer de onnavolgbare geestige tusschenfilm, die tintelt van gezonden humor. Iedere ver anderde pose van dit poesebeest is een grap pige vondst op zich zelf. H. M. de Mode een comedie twee-acter, en een gedeelte van de wereldgebeurtenissen „met de welwillende medewerking van den operateur," (het nieuwste op filmgebied) vormen het gedeelte voor de pauze. Over eenige détails moeten wij voor on vol wassenen reserve maken. r »•'"*- LEEU WARDEN-^" In gebouw St. Bavo werd Vrijdag door de R. K. Kiesvereeniging een vergadering ge houden, waar Ir. L. J. M. Faber sprak over ^Eenheid en Organisatie." De voorzitter Dr. Th. Koot, opende te kwart na acht met den Christelijken Groet. Na voorlezing der notulen, die onder dankzegging werden vastgesteld, was aan de orde de aanvulling van het bestuur en van de P. A. C. Tot leden van de P. A. C. in de vacatures van v. d. Keulen en Nijboer de heeren mr. \v. Schreurs en J, Stalpers. Tot bestuurslid werd bij enkele candidaatstelling gekozen de heer H. J. Nelissen. De vervulling van de vacatures, ontstaan door het vertrek van het bestuurslid mej. Smits, werd tot de vol gende vergadering aangehouden bij gebrek aan candidaten. Rede Ir. L. J. M. Feber. Spr. zeide na te willen gaan hoe wij ons gedragen hebben in den pclitiek-normalen toestand nu wij na het verbreken van de coalitie, zooals de Haagsche Briefschrijver van „De Tijd" zegt, ons bevinden in een abnormalen toestajid. Coalitie wil zeggen het betrachten der kunst van geven en te nemen. Wij hebben blijk gegeven te beseffen dat coalitie be- teekent, waar noodig, water in den wijn te doen, al gaan wij er groot op dat de Room- sche wijn zuiver is gebleven. Wij hebben blijk gegeven dat de coalitie vraagt zich te onthouden van hoonende opmerkingen. Wij hebben veel verdragen, ter wille van het groote beginsel dat wij êên hadden met de bondgenooten bestendiging van het pro cessieverbod, van art. 123 van het I.R.R hebben wij aanvaard. Wij hebben het ver dragen, dat Christelijk Historischen den Paus voorstellen ongeveer als den afgezant van den Antichrist. Wij hebben gedurende het bestaan van de coalitie getoond model bondgenooten te zijn. De coalitie rustte op een gemeenschap van beginsel en wij hebben ons met de Anti-Revolutionairen en Christe- lij k-Historischen vereenigd om het land te regeeren volgens dat gemeenschappelijke beginsel. Daartoe hebben wij vaak, wenschen en meer dan wenschen laten varen. „Daar zitten zij nu, de Katholieken, de partij van het geduld," heeft afgevaardigde Duyseens in de Tweede Kamer uitgeroepen, toen er oneenigheid heerschte onder de leiding der rechterzijde. Wij zijn werkelijk de p3rtij van het geduld geweest, in de dagen na de reformatie. De geest van anti-Katholicisrr.c heerschtte in bestuur van Staat en de samenleving, de kerken werden ons ontnomen, openbare ambten konden wij niet bekleeden en nog moeten wij het H. Mirakel van Amsterdam Vereeren in de stilte van den nacht. Wij hebben het geduld, tot de moderne wereldgeest, de geest van hoogmoed, mate rialisme, en twijfel, zacht begon in te dringen in het Katholieke huisgezin. Toen stonden v/ij op, toen kwam Le Sage ten Broek en Thijm, toen trok het Roomsche volk ten strijde onder den maarschalk Dr. Schaep- men. Bij principieele kwesties, o.a. den school strijd, vonden wij de beide Christelijke par tijen naast ons in den strijd. De drie partijen die geleid door hetzelfde beginsel, hetzelfde doel nastreefden, vonden elkaar in een bondgenootschap. En nu, na een coalitie van 25 jaar, we mogen de Anti-Revolutionairen en de Christelijk-Historischen dankbaar zijn uit den grond van hun hart, dat zij in die moeilijke dagen ons tot bondgenoot kregen, het beginsel-vaste, godsdienstig êên en gesloten Roomsche volk. Maar nu wordt integendeel gezegd, niet docr een loslippig redenaar of een onbetee- kenden scribent, maar door de leiders der Christelijk-Historische Partij, dat de Coalitie zoo'n prachtig middel is geweest om de ver vulling van Katholieke wenschen te verhin deren en dat zij den Christelijk Historischen geen enkel offer heeft gekost. Verlangen wij .eer zoo'n coalitie? De huidig» politieke toestand is abnormaal zegt men ja 't is b.v. abnormaal dat in de Kamer 3 partijen zitten met 56 stemmen, die aangewezen zijn samen te regeeren en der drie het samengaan onmogelijk maakt. Ket is abnormaal dat die onmogelijkheid wordt daargesteld door de kleinste van die partijen. Het is abnormaal dat die on mogelijkheid wordt bestendigd door enkele politici van die partij, terwijl de werkelijke I leiders, de kopstukken verklaren het niet eens te zijn met de houding en de politiek van hun partij. I Norma?! is het dat wij niet naar hen gaan tot het aangaan van een nieuw verbond, maar dat zij tot ons komen. Normaal is het dat dit overgangstijdperk, nu de coalitie tot het ver leden behoort, benut wordt om de gemoede ren te kalmeeren, om te komen tot een kalme objectieve beschouwing van den toestand. Wij Katholieken moeten dezen tijd, nu wij in isolement verkeeren, meer dan ooit onze ge lederen gesloten houden en ons overtuigen welk een waan het is vruchten te plukken van een strijd dien wij onderling gescheiden aan gaan. Ondanks alles dat er tekort moge zijn aan geest en organisatie moeten wij meer dan ooit de noodzaak voelen van een R. K. staatspartij, van een R. K. Volkspartij in den waren zin des woords, d. w. z. een partij die het gansche Roomsche volk omvat, die dat volk wil omhoog heffen door de kracht van het Roomsche beginsel, een partij die zóó één is, dat andere partijen, met name de S. D. A. P. en de Vrijheidsbond zich afvra gen, hoe is een dergelijke eenheid mogelijk? Wij kunnen niet ontkennen dat er in de R. K. Staatspartij tusschen de verschillende maatschappelijke klassen somtijds wrijving ontstaat. Dat is het menschelijke in die partij de geest van ontevredenheid en jalouzie, die scheuring wil veroorzaken en die daarom uitgeroeid moet worden. Maar het boven- menschelijke in de partij, het Katholieke geloof d3t ons samenbindt en vereenigt voor het groote doel, voert ons behouden door de kleine stormpjes en bewaart de eenheid. Die eenheid is misschien gemakkelijker te hand haven bijv. in de S. D. A. P. de partij van den strijd, die niets te verliezen heeft, de partij van de ééne klasse, of aan den Vrijheidsbond, de partij van de mammonistische kapitalisten, de partij die de toestanden van voor 1914 terugwenscht, de partij van de economie al leen, dan in de partij die alle maatschappelij ke klassen vereenigt in één organisatie en waar de leiders soms verplicht zijn ons toe te roepen Tot hiertoe gaan uw rechten en l'niet verder. Die eenheid moet tot uiting komen en in het nauw contact tusschen kiezer en gekozene het contact dat niet is de verhouding als tus schen zaakwaarnemer en client, als tusschen het Kamerlid die de persoonlijke belangen van den kiezer behartigt of hem zegt hoe hij een request aan de Koningin moet opstel len. De gekozene moet zijn de vertegenwoor diger, die zijn kiezers achter zich weet, van wie hij weet dat zij met hem één zijn. Het is de plicht van alle standen om de een heid hechter te maken, om den vertegenwoor digers in den Partijraad een faire kans van welslagen te geven. Niemand intellectueel noch werkgever noch arbeider mag zich ont trekken. Als allen hun critiek en voorlichting brengen op de plaats waar zij behoort; d.i. de politieke organisatie, dan krijgen wij wat werkelijk is een R.K. Staatspartij, die Katho liek is door den goeden geest van samenwer king, die waarlijk Katholiek is, d.w.z. alge meen en alomvattend, die aldus invloed kan uitoefenen op den gang van zaken in het be stuur van ons vaderland. De voorzitter dankte Ir. Féber voor zijn rede, die meermalen door applaus onderbro ken werd en uitte de hoop, dat zijn woorden tot resultaat mochten hebben, dat de eenheid, oolc te Haarlem, hersteld mocht worden. Bij de rondvraag kwam ter sprake de uit lating van ex-minister Colijn, dte op een ver gadering te Leeuwarden gezegd zou hebben, dat de Katholieken Protestantsche gevoe ligheden moeten ontzien. Ir. Féber antwoordde, dat deze uitlating nog eens klem legde op zijn betoog, dat Jiet noodig is, dat enkele Katholieke wenschen op het program eener nieuwe coalitie ge plaatst worden, o.a. opheffing van het pro cessieverbod en wijziging van artikel 123 Die uitlating is echter zoo beneden het peil van het staatmansbeleid van den ex-pre mier, dat men geneigd is te denken dat Colijn het voorzichtiger heeft uitgedrukt dan in het verslag in de pers is vermeld, of dat vermoede lijk, zooals later de voorzitter gelegenheid had op te merken, dat bedoelde uitlating in het verslag uit haar verband is gerukt. Een der aanwezigen vroeg, naar aanleiding van de rede van Ir. Féber waarom het noodig was, dat de coalitie werd hersteld, indien de drie rechtsche partijen elkaar toch vinden in de Kamer zoodra een principieel Christelijk beginsel wordt aangerand of in gevaar ge bracht. De spreker zeide hiermede m te stemmen dit raast echter alleen de negatieve zijde der zaak. De drie oude bondgenooten zullen on getwijfeld er voor waken, dat er iets, wat volgens Christelijk beginsel is gemaakt, wordt afgebroken, doch individueel, op zichzelf staande zijn zij niet in staat opbouwend werk te verrichten. Alleen een meerderheid, zij het een zwakke meerderheid kan het land regee ren in dit geval, regeeren in Christelijken zin. Van het huidige ministerie bijv. is niet te ver wachten dat het het fsrocessieverbod zal op heffen of een wet indienen tot wijziging van artikel 123 R.R. Dergelijke maatregelen kan men verkrijgen door een politiek van geven en nemen in de coalitie. Nadat alle vragen beantwoord waren, sloot de voorzitter de vergadering met den Chris telijken Groet. VERKEERSREGELINGEN. Op de vluchtheuvels, die liggen op het kruispunt Kruisweg-Parklaan, zijn aan beide zijden paaltjes geplaatst met in den boven kant blauw glas. De3 avonds schijnt het licht der aankomende automobiellantaarns in het blauwe glas en waarschuwt de bestuurders voor de vluchtheuvels. TOONEEL. Olly-Polly. Operettes zijn amusements-stukken. Olly- Polly amuseert het publiek terdege dus mag het een goede operette' heeten. De vondst, waar alles om draait, is deze dat de knappe rijke Olly, om den man dien zij liefheeft te winnen zich verkleedt 'als een onmogelijke leelijke juffrouw. De herhaalde verandering van Oily tot Polly en omgekeerd, door Fientje de la Mar kranig uitgevoerd en met vlot spel en gaven zang opgeluisterd, was van een niet geringe komische kracht, die aan 't heele stuk ruggegraat gaf. De onge noemde schrijver slaagde er zelfs in, de uit werking tot drie bedrijven met niet al te veel trucs tot stand te brengen. Terwijl Louis de Bree meer door spel, André Span meer door zijn zang uitmuntte en Annie Bakker in beide gelijkelijk voldeed, toonde Sylvain Poons zich telkens weer een echten komiek. Zijn deel aan 't succes der opvoering is niet gering. Alleen, dunkt ons, dient in 't samenspel vermeden te worden het improviseerend grappigzijn buiten het libretto om. In 't vuur van 't spel bemerkt men dan niet, dat men al zevenmaal met 't herhalen van éénzelfde zinnetje werkte. Loffelijke vermelding verdient het danspas- trio op 'een touwtjespring-rhythme, een aar dige vondst, die groot succes had. ïeta fijner nog dan de vermakelijke intrige en 't gladde spel is de muziek van Walter Koilo-stukken beter dan veel van de operette muziek, die de laatste jaren uit Berlijn kwamj Niet alleen zijn de wijsjes vloeiend en po pulair, maar interval en rhythme g£ven menig staaltje van geest en door de harmonie speelt overal de frissche lucht. De uitvoerders, hoewel weinigen, gaven een bevredigend ensemble en in een pauze oogstten zij met 'n paar salonstukken (Tschaifcowsky kwam zelfs even de operette den muzi kalen loef afsteken) terecht een extra applausje. Amerikaansche huwelijksopvatting en 'n paar onkiesche grapjes dwingen tot voor behoud voor volwassenen. In perceel Ravelingsteeg 10 ontstond Vrijdagavond 8 uur brand in de wand kast van de slaapkamer Twee kinderen sliepen in de kamer, het derde kind, dat naar bed wilde gaan, ontdekte den brand en waarschuwde de buren. Het vuur werd met een emmer water gebluscht. De bewoners waren niet thuis. De brandweer was aan wezig, doch behoefde niet op te treden. FRANKEN's OVEN doet VOLLEDIG ALLEN arbeid aan het brood. En in Haarlem is geen bakker die U ooit zpo'n schouwspel bood. Zelfs het stempelen der brooden gaat MECHANISCH in z'n werk. Wie 't aanschouwt in FRANKEN's oven zegt bewonderend «OA's STERK!" Ter opening van het seizoen heeft Vrijdag avond de Vereeniging „Geloof en Weten schap", in het gebouw „St. Bavo", een Ja- vaanschen Kunstavond georganiseerd,waarop Raden S, Hardjodiringgo zeer velen de zaal was overvol aan zich verplicht heelt, door hen een beter inzicht te geven in de Javaansche kunst, dan ze tot nog toe had den en we zouden haast zeggen, wegens het gemis aan voorlichting hadden kunnen hebben. Raden Hardjodiringgo begon met 'n inlei ding op de Wajang-vertooning, waarin hij sptak over de weinige kennis, die de Neder lander van Indië, de Indiër van Nederland heeft en de wenschelijkheid, dat daarin ver andering zal komen. Hoeveel Nederlanders, die jaren in Indië gewoond hebben, zijn er niet, die van het Indische volk niets weten, die nooit met andere inlanders in aanraking zijn geweest,, dan met koelies en als ze weer in Nederland komen, daar aan familie en kennissen vertellen van de onbeschaafdheid en onwetendheid van „den Inlander'. Het zou hetzelfde zijn, zei de inleider, alsof ik de beschaving der Nederlanders ging afme ten naar wat ik zie in de onderste lagen der maatschappij, In aansluiting hiermee sprak Raden Har djodiringgo over die oude kunstuiting der Javanen, de wajang de wajang Pairvak, de wajong top eng, de wajong wong en al die andere wajangsoorten, waarvan hij den aanwezigen een denkbeld gaf van wat die op liet eerste gezicht* een Europeaan fan tastisch lijkende uit buffelhuid gesneden poppen, wel hebben uit te drukken. En, zóó verklaard, zijn de poppen niet fantastisch meer, zijn het werkelijke wezens, wier ka rakters uit de beelden te lezen zijn. Vooral als daar dan ook nog de vertooning van de wajang bij komt, de figuren beginnen te leven en, door den mond van den vertoo- ner, beginnen te spreken, ieder met zijn eigen karakteristieke stem. Dan voelt men, hoe zulk een wajang-vertooning den Javaan moet boeien, die in deze vertooningen de verhalen uit het Mahabarata en het Rama- jan. Het Mahabarata is het geweldige epos der Indieërs, mythische verhalen bevattend, die de wereldschepping en de godenleer be handelend van den Indischen prins Rama, 'n werk, dat ontstaan is in het tijdperk tus schen de 4e eeuw vóór en de 4e eeuw na Christus, De verhalen in deze beide werken worden den Inlander reeds in zijn prilste jeugd verteld, hij groeit op met de avonturen van Rama, met de goden uit het Mahaba rata en ziet dus m de wajang-vertooning meer dan de Europeanen, die over het al gemeen deze werken niet kent en in elk geval er niet in'meeleeft, omdat ze zich niet aansluiten aan zijn Europeesche begrippen. Toch, nu zullen de zeer velen die giste ren de voorstelling van Raden Idardjodi- ringgg bijwoonden, begrepen hebben, door dat zi; niet alleen een wajang-vertooning hebben gezien, maar haar ook hebben hooren verklaren, een voorrecht, dat zelfs maar weinig Europeanen die misschien meer malen in Indië zelf den wajang hebben zien vertoonen, is ten deel gevallen. Er zullen nu misschien in Haarlem meer personen zijn, die de wajang begrijpen, dan er onder de in Indië levende Europeanen zijn. Na de pauze volgde een voordracht van „Saïdja en Adinda", in natinoale kleeder dracht, Wij hebben dit verhaal vroeger hooren voordragen door Rooyaards, en we waren geestdriftig over diens voordracht. Nu hoorden we 't van. een man van het ras van Saïdja zelf en kwamen aanstonds onder de bekoring van diens voordracht, die, hoe geheel anders ook dan die van Rooyaards, toch even machtig aangreep, evenzeer boeide. Vooral zijn mimiek en zijn gebaren waren van buitengewone expressie en kleurden het verhaal met dien Oosterschcn gloed, die er een zoo groote bekoring aan gaf en een zoo juisten indruk gaf van 't gemoedsleven van den Javaan- Tot slot volgden nog een drietal dansen: de klana-dans, de demonen-dans en een Javaansche volksdans, die in aansluiting met de vorige vertooning ons van het kunst leven van den ontwikkelden Javaan een duidelijk inzicht gaf. A. T. DE AQUARIA- EN TERRARIA- TENTOONSTELLING. De aquaria- en terrariatentoonstelling in het Kennemer Lyceum wordt druk be zocht. Vrijdagmiddag kwam mej. M. v. De- dem uit Aerdenhout de tentoonstelling bezoeken. Zij was de 1500ste bezoeker en om dit feit werd haar een geschenk over handigd. Ook voor den eventueelea 2000slen bezoeker is een geschenk gere serveerd. KAMERMUZIEKAVONDEN TOON KUNST. Het Bestuur der Haarlemsche Afdeeling van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst deelt ons mede, dat in het a.s. sei zoen weder vijf Kamermuziekavonden zul len worden gegeven in den Stadsschouw burg Wilsonsplein. In verband met de algemeene Beethoven Herdenking in 't voorjaar van 1927 is weder om de medewerking verzekerd van 't onover troffen Capet kv/artet voor eenige kwartet ten van Beethoven, terwijl kort daarna onze bekende stadgenoot de pianist Karei de Jong een avond zal wijden aan eenige sona ten van den grooten componist. De datums zijn als volgt vastgesteld Vrijdag 22 October 1926, „Triestiner Kwartet" Woensdag 24 November 1926, Josef Wolfsthal, Violist Woensdag 19 Janu ari 1927, Liesel von Schuch, Sopraan Maan dag 23 Februari 1927, Capet KwartetDon- j derdag 17 Maart 1927, Karei de Jong, Pianist. Als Ie concert was aangekondigd „Poulet Kwartet," doch wegens langdurige ziekte van den Heer Gaston Poulet, is biervoor in plaats gesteld 't beroemde „Triestiner Kwar tet" hetwelk op denzelfden datum zal optre den. Voor verdere bijzonderheden betreffende bovengenoemde Kamermuziekavonden ge lieve men zich te wenden tot Concert bureau A. Vcrnout, Warmoesstraat 10, Telefoon 10547. Vrijdagavond gaf het R. K. Harmonie- gezelschap „Euphonia" uit Overveen, zijl laaste concert in het Bloemendeelsche Bosch Het mistige weer en de frische temperatuui waren waarschijnlijk oorzaak, dat 't bezoel ditmaal niet zoo groot was als anders. D< 7uphonisten lieten er zich echter niet dom ontmoedigen en bliezen hun programma o] flinke wijze. Riviarvischmarkt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 2