ANDERS DAN ANDERE „ST. WILL1BRORDUS" Dit nnmmer bestaat uit 24 bladzijden, waaronder het geïllustreerd Zondagsblad in aebt bladzijden. l Li Voornaamste Nieuws. Leekepreeken. 1 4 j 1 1 Uw reisgeld draagt U het veiligst in den vorm van een credie brief bij U. Stadsnieuws. |to abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen: an Zaterdag 20 Nov. 192b^ 50ste Jaargang No. 16410 AanglUe moei, op slralfe van verlies van olie rechten, geschieden uiierlljk driemaal vier en Iwinilg uren no Ir el ongeval IOC bij verhes van een f KO bij 'n breuk van f in bij verlies v. eeaj lltJ, duim of wijsvinger«IU.~ been of arm; KIJK OP UW THERMOMETER Amsterd. An thraciet Mij. Letad°reshet Groote Houtstraat 187 - Tel. 12504 Ook A'dam, Hilversum, Bussum, Leiden 1 i IN EN OM HAARLEM. Een Gemeentelijk Waschhuis. in dit nummer. J. J. WEBER ZOON OPTICIENS FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. Verzekering-Maatschappijen is de Neerlandsche Verzekering- iVlaatschappij Verzekerd kapitaal RUIIV1 ELF IVilLLIOEN GULDEN. Zij be steedt een groot deel der Netto-Winst aan Zieke en Zwakke Verzekerden. Thans worden er Z E S patiënten in Sanatoria verpleegd Ons streven is aan dit verplegingswerk de grootst mogelijke uitbreiding te geven. Door Uwe verzekeringen te sluiten bij „ST. WILLIBRQRDUS" helpt U ons dit doel be reiken. Inlichtingen worden gaarne verstrekt door de Directie CATHARIJNESINGEL 48, UTRECHT. en door hare Vertegenwoordigers. ;enda 21 November Agenda 22 November Per week 0.25 Per kwartaal3.25 Franco per post per kwartaal bij Vooruitbetaling3.58 Bureaux: NASSAULAAN 49. Telefoon No. 13866 (3 lijnen). Postrekening No 5970. NIEUWE HAARLEM COURANT Bij contract belangrijke kortingi Advertentiën 35 cents per regek Advertentiën tusscben den tekst( als ingezonden mededeeling 60 ct> per regeL Vraag- en aanbod, advertentiën, 14 regels 60 ct. per plaatsing: elke regel meer 15 ct., bij vooruitbetaling. Alle abonné's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsyoorwaarden f Qfjfïn Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f 7Cft bij een ongeval met f QRfï 1 dUUU." verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; wU." doodelijken afloop "3 tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen 1 dUUU." verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; I /3U," doodeiij ken afloop I ^311." een voet of een oog duim. of wijsvingeri UIP. been of arm 1 ÏU." andere vinger.' 163. KERKELIJKE ZORG EN MENSCHELIJKE BEMOEIZUCHT. De laatste tien dagen is er een ware storm losgebroken tegen de redactie van dit blad en den schrijver van deze wekelijksche be schouwingen, over het feit, dat daar zoo maar niets geschreven werd over het gemengde huwelijk van den Kroonprins van België met de Zweedsche prinses Astrid, geschreven, natuurlijk wel over de voorbereiding en de voltrekking van het huwelijk, dat, ge lijk in dergelijke gevallen gebruikelijk is, met veel openbaren luister gepaard ging; maar geschreven over het feit van het g e- mengde huwelijk, dat nog wel in de hoofdkerk van Brussel door den Aarts bisschop is ingezegend. Van verscheiden t kanten heeft men mij tot de orde geroepen, Waarom ik daarover mijn stem nu niet eens liet hooren. Laat ik een der mopperaars hier even aan het woord laten. Aan een brief uit Vogelen zang, dt. 12 November, is het volgende ont leend, wat nu juist niet klinkt als zoet ge- Buit. De vraag, die mij dezer dagen is opgeko men is de volgende: „Waarom is den Katholieken Prins van België wel toegestaan, dat-zijn huwelijk met Prinses Astrid (een Lutersche, meen ik) kerkelijk werd ingezegend, terwijl dit nooit of bijna nooit, onder geen enkele voor waarde aan andere Katholieke personen Wordt toegestaan?" U zult misschien antwoorden: „Dat zijn Zaken, die u niet raken'', daar heeft de Paus toestemming voor gegeven, en wat Die doet, dat zal wel het beste zijn. Alles goed en wel, maar ik vind, dat dit niet zoo is. Of heeft Z. H. toestemming gegeven, omdat dit een huwelijk geldt tusschen een Prins en een Prinses? Maar iedereen is toch, tenminste zoo werd mij geleerd één in het Katholieke Geloof. Dezelfde rechten en dezelfde plich ten. Hoevele menschan zijn er niet van twee verschillende overtuigingen, die onder geen enkele voorwaarde toestemming krijgen van de R.-K. Kerk, om een gemengd huwelijk aan te gaaD. En hier wordt die toestemming wel gegeven. Dit maakt toch een zeer scheeven indruk, niet alleen aan de anders denkenden, maar ook voor de Katholieken. De andersdenkenden zullen zeggen: „Als je bij jelui maar hoog in aanzien bent, dan is alles toegestaan" en de Katholieken zullen leggen: „Waarom een Kroonprins wel, en een gewoon mensch, of althans iemand lager op den maatschappelijken ladder, niet." Wat wea* „Homo Sapiens" hiervan te Zeggen? Ja, wat weet hij hiervan te zeggen? Ten eerste, dat het al heel onbillijk is daarvoor ter verantwoording te roepen, hem, die aan deze zaak part noch deel heeft. Gij blaft mij aan, mijn lieve vrienden, of ik familie van den Kroonprins van België ben! Heusch, ik sta een trapje Jager op den maat. schappelijken ladder, waarvan ik intusschen geen spijt heb. En wel zóó laag, dat ik iedere week trouw laat blijken maar een leek te zijn. Ook daarom was hun beroep op mij ïn deze zaak van kerkelijk recht al heel ongegrond. Maar gesteld al, ik zou de lust en den durf gehad hebben om over deze netelige zaak anderen van voorlichting te dienen, dan was dit al geheel overbodig ge worden door de publicatie van een artikel in het dagblad „de Tijd" van de hand van een zoo bekend en ervaren theoloog, den oud seminarie professor en tegenwoordig en Amsterdamschen pastoor G. van Noort, een artikel, dat bovendien in de Nieuwe Haarl. Crt. van 8 November nagenoeg geheel werd overgenomen. Laat men toch eens leeren z'n courait geheel te lezen, of althans geheel door te zien en zich niet bepalen tot z'n vaste pagina's en rubrieken, nu ook de ge westelijke pers in omvang groeit en een weelde van bedrukt papier in huis brengt. Dat slecht lezen van de krant behoort, naar ik wel eens verneem, tot de grootste zorgen Van de dagbladredacties. Als laatste en niet geringste reden, Waarom ik over dat vorstelijke gemengde huwelijk gezwegen heb, zou ik kunnen aan voeren: een ieder dient te weten, dat een plechtigheid als de vorige week in de St. Gudulekerk te, Brussel plaats had, alleen met speciale goedkeuring van den Paus kan geschieden. Onze ouders en grootouders waren gewoon om in de""1'"1"' gevallen, welke zij niet heel best konden verklaren, te zeggen: De H. Vader zal 't wel beter weten dan wij! Maar die geest van vertrouwen in het gezag is niet meer van onzen tijd, heeft integendeel plaats gemaakt voor een geest van wantrouwen. Daartegen is niet veel te doen. Het beste is dan nog maar om in ieder voorkomend geval aan te toonen, dat het wantrouwen misplaatst is, opdat langzamer hand weer een betere geest ontstaat. Op gevaar af van deels in herhalingen te vallen van iets wat in het artikel van pa.'oor van Noort onverbeterlijk is gezegd, wil ik dan ook mijnerzijds iets over dat vorstelijke gemengde huwelijk zeggen. Men denke zich daarbij stevig in den toe stand van beide partijen, n.m. de vorstelijke families eenerzijds, de Kerk anderzijds in en late voorloopig zijn eigen gevoelens en opvattingen buiten spel, het eenige middel om tot een eerlijk en juist oordeel te komen. Wij zien dan het feit, dat een Katholiek Vorstenzoon zich op een bepaald oogenblik verlooft me* een niet-Katholieke prinses. Keurt de Kerk dat goed? Neen, natuurlijk! En men kan gerust aannemen, dat de hier bevoegde kerkelijke overheid, zoodra de ge ruchten omtrent de verloving ontstonden, haar invloed zal hebben aangewend, om dit huwelijk te voorkomen. En dit wel te meer, omdat het hier een kroonprins, een aan staand vorst betrof. Behalve toch het ziele- heil, dat de Kerk bij ieder van haar kinderen ter harte gaat, kwam hierbij nog het slechte voorbeeld, hetwelk door een vorstenzoon, een leider van het volk, zou gegeven worden op een der punten, waarbij de Kerk terecht zoo uiterst streng optreedt. Maar, zooals wij helaas dagelijks moeten constateeren, naar zulke vermaningen wordt maar heel zelden geluisterd, wanneer eenmaal tot een huwe lijk besloten is. Wie het kwaad van het ge mengde huwelijk wil tegen gaan, moet vooral vóóraf de jongelieden van den ernst en de beteekenis van het huwelijksleven door dringen, opdat op den weg van de gemengde verkeering niet de eerste, meestal heil- looze stap wordt gezet. Tot het huwelijk van den Belgischen Kroonprins met. de niet-Katholieke Zweedsche prinses was dus besloten; de kerkelijke Overheid stond voor een voldon gen feit. Nu kon tweeërlei beslissing val len: de kerkelijke inzegening weigeren of toestaan. Men weet, dat de Bisschop, wan neer hij .daartoe een speciale Pauselijke vol macht heeft en anders de Paus zelf dispen satie kan geven voor een gemengd huwe lijk. In dit geval omdat het vorstelijke personen betrof moest dc dispensatie in ieder geval in Rome worden aangevraagd. Die mogelijkheid van dispensatie is in het kerkelijk recht natuurlijk niet ter wille van een bepaalden stand of klasse opgenomen, maar enkel en alleen voor het zieleheil, om, in bepaalde gevallen, van twee kwaden het minste te kunnen kiezen, om erger te voor komen. Zoo kan ik mij voorstellen, dat een Katholieke jonge man in een vreemd en onherbergzaam land vooi een speciale expe ditie, voor een handelsonderneming of wat ook een functie heeft aangenomen; dat zijn heelt omgeving nagenoeg uit negers of andere inboorlingen bestaat, waartegen zijn rasgevoel in opstand komt, wanneer hij denkt aan een huwelijksverbintenis; dat hij in Sahraking komt met een meisje van zijn ras, dat daar als een zeldzame parel leeft, maar dat niet Katholiek is. Wanneer alle voorwaarden overigens vervuld worden, zal de Kerk in zulk een geval allicht een reden tot dispensatie aanwezig achten, wanneer n.m. alles vergeefs is beproefd om den jóngen man van zijn verkeerden stap af te houden en beide partijen de zeer strenge voorwaarden voor een dispensatie plechtig hebben aanvaard. Nu staan wij tegenover den Belgischen Kroonprins wel eenigszïns in een gelijk ge val. Katholieke Vorstenzonen hebben niet te kiezen uit een breeden kring van jonge vrouwen. Wanneer zij naast de eischen van hun stand, die een vrouw van koninklijken biosde vraagt, ook nog de wenschen van bun hart laten spreken, is de keuze al zeer gering. Natuurlijk mag dit nimmer als excuse gelden om de wetten der Kerk te overtreden. Integendeel, men moest juist van de hoogstgeplaalsten kunnen zeggen, dat zij aan het volk in alle opzichten een voorbeeld gaven; dat zij behalve hun per soonlijken plicht nog de zware verantwoor delijkheid hebben te dragen, dat de heele wereld naar hun daden en hun gedrag kijkt. En dat is zeker ook de maatstaf, welke de Kerk aanlegt. Maar, wanneer eenmaal het onafwendbare zich voordoet, dat een Katho lieke prins niet van een huwelijk met een niet-Katholieke is tegen te houden, dan ontstaat een andere toestand. Dan heeft de betrokken kerkelijke overheid zich af ie vragen, wanneer een dergelijk verzoek in komt, of hier een uitzonderingsgeval aan wezig is, waarvoor dispensatie kan worder gegeven. Verschillende motieven zullen b het geven van een dusdanige beslissing ir aanmerking komenwij noemden er al een de beperktheid van de keuze. Er kunnen e; nog verschillende andere zijn: b.v. de zeker heid, welke bestaat, dal een dergelijk huwelijk ook tegen het verbod der Kerk in, toch gesloten zou worden met de zeer ernstige gevolgen, welke voor de Katholieke gemeenschap uit zulk een conflict tusscben Rome en het Vorstenhuis in het bepaalde land zouden kunnen voortvloeien. Een ander motief kan zijn, dat de waarschijnlijkheid bestaat van een overgang der niet-Katho lieke partij tot het Katholieke geloof na de huwelijksverbintenis, terwijl zulks om poli tieke en nationale redenen vóór het huwelijk niet wel mogelijk is. Kan men zich niet indenken, dat in een protestanlsch land als Zweden een overgang van prinses Astrid tot het Katholicisme op zeer groot verzet zou hebben gestuit, niaar dat een dergelijke be keering na het huwelijk, wanneer dus de Zweedsche van nationaliteit veranderd is, zonder moeilijkheden mogelijk is? Zoo kunneu er nog vele overwegingen zijn en zijn die er vermoedelijk ook wel, welke de bevoegde kerkelijke Overheid hebben doen beslissen, dat hier aanleiding was om bij uitzondering gebruik te maken van dc mogelijkheid tot het geven van dispensatie. Maar welke ook die motieven zijn geweest, zeker was daarbij niet de overw eging: het geldt hier een Vorstenzoon en dus moet er een uitzondering worden gemaakt, ter wille van diens rang en stand. De geschiedenis heeft geleerd, dat de Kerk nooit voor onre delijke aanspraken van Koningen en Keizers uit den weg is gegaan; dat, wanneer zij tot de uiterste grens van inschikkelijkheid ging, dat altijd was om grooter kwaad te voor komen en in het belang van de Katholieke gemeenschap zelf. Veronderstellingen van het tegendeel, beweringen, dat de Kerk wijkt voor hoogere standen is een beleedi- ging even laag als historisch onjuist. Nog bij het hier besproken huwelijk is dit gebleken, toen de gelukwenschen van het Belgisch Episcopaat aan het jonge paar uitbleven; toen niet afgeweken werd van de kerkelijke plaatst in het Rozenprieel of de Leidsche Buurt of in den Vijfhoek, waar men zeker zooveel nut van die inrichting zal hebben. Wil men de voordeelen aan een waschhuis verbonden volkomen uitbuiten, dan moet zoo'n inrichting niet te ver af zijn van de woning van haar, die er gebruik van maken. Men moet de huisvrouwen niet twintig mi nuten met haar wasch laten sjouwen. Er zouden dan waschhuizen moeten komen in het Slachthuiskwartier, minstens een twee tal in de Amsterdamsche Buurt, een stuk of vier, vijf in het Rozenprieel, even zooveel in de Leidsche Buurt, een drietal in de omgeving van den Vijfhoek en een aantal in den omtrek van de De Witstraat en andere punten van de stad. Het voorstel der sociaal-democ&aten is dus zeer onvolledig. Men voert, niet aan, dat het eene te stichten waschhuis slechts een proef zou zijn, want die proef is al genomen in Am- RNE en op Uw horlogeGij zult er ver baast over staan als Gij ziet in hoe'n korten tijd Uw kamer heerlijk warm is als Gij onze prima An- thraciet gebruikt. Verzegelde zakken. wet, welke de huwelijksmis en de speciale huwelijkszegen weigert aan hen, die met dis pensatie een gemengd huwelijk aangaan Daarmée is voldoende aangetoond, dat de Kerk ook dit gemengde vorstelijk huwelijk betreurt; dat zij de volle verantwoordelijk heid voor de daad aan de betrokkenen laat, dat zij niet anders, dan door de omstandig heden daartoe geprest, noode in deze ver bintenis heeft berust. Het geval zelf moge nog eens een aan maning tot voorzichtigheid zijn voor hen, die maar al te spoedig klaar staan met een oppervlakkig oordeel, om aan kerkelijke beslissingen overwegingen toe te schrijven, welke daaraan ten eenenmale v.ecmd zijn. Een goed Katholiek deed beter met te be ginnen vertrouwen te stellen in de wijsheid van Rome, die nu al negentien eeuwen lang de moeilijkste problemen heeft opgelost en dit; alleen in staat is om met volle kennis van zaken te oordeelen. Zulk een ver trouwen van de eigen kinderen zou de zorgen van de Kerk niet weinig verlichten! HOMO SAPIENS. Het onderwerp is er en dus willen wij er wat van zeggen. Bij den Haarlemschen Gemeenteraad is een voorstel ingediend docr eenige sociaal democratische raadsleden om B. en W. van Haarlem uit te noodigen bij den Raad te komen met plannen en een kostenbereke ning in te dienen voor de stichting van een gemeentelijk waschhuis in bet Slachthuis kwartier. Duidelijkheidshalve voegen wij hier even aan toe, dat dit dus niet is een gemeente lijke waschinricting, waar van gemeente wege de wasch wordt behandeld, maar een waschhuis, waar huismoeders, die nu hun wasch zelf doen, die wasch kunnen was- schen en drogen, om ze dan weer schoon mee naar huis te nemen. In Amsterdam beslaat zoo'n inrichting. Wanneer het tegen den tijd der verkie zingen loopt, zijn wij gewend dat vooral door de sociaal-democraten met mooie denkbeelden en beloften wordt gecolpor teerd om kiezerszieltjes te winnen Het is echter goed dat zoo nu en dan de mooist klinkende op practischc bruikbaarheid worden onderzocht Niemand zal ontkennen, dat het een mooi denkbeeld is om de wasch uit het huishouden te halen en die in een of andere inrichting te behandelen of te doen behan delen. Doch er zijn meerdere mooie denk beelden en waren wij sociaal-democraat,, dan zouden wij kans zien nog vele andere rooi leuzen aan dc hand te doen. Wij noemen voor de vuist weg: Verlaging, liefst, tot beneden kostprijs, an de tarieven van gas en electriciteit; gratis verstrekking van duinwater, wijl iermede een uiterst gewichtig hygiënisch belang gebaat wordt; aanzienlijke ver laging van de nog altijd veel te hooge huurprijzen der met overheidssteun ge bouwde arbeiderswoningen; opruiming van alle krotwoningen met verstrekking van z°° goed als kosteloos, nieuwe woningen voor de allerarmsten onder ons; verlaging of afschaffing van alle school gelden; stichting van overdekte bad- en zwem inrichtingen in vele wijken der stad, wijl het van belang is, dat de Nederlander ook in den winter baadt en zwemmen leert; van gemeentewege voor iedere huisvrouw een stofzuiger op afbetaling; ten behoeve van de ontwikkeling en ont spanning gratis tooneel- en muziekuitvoe ringen, lezingen enz. en gratis ter beschik king stellen van radio-toestellen voor iederen bewoner Zoo zouden wij kunnen doorgaan en ieder zal toegeven, dat in elk dezer denkbeelden iets goeds zit. Maar ten slotte begrijpt ook iedereen, dat zulke leuzen wel kunnen ge lanceerd worden, maar de uitvoering er van aan grenzen gebonden is. In dit kader past ook een voorstel om een gemeentelijk waschhuis te stichten. De voorstellers wenschen één waschhuis. Waarom één waschhuis in het Slachthuis kwartier? Waarom dat waschhuis niet ge- sterdam en daar wordt gebruik gemaakt van de inrichting. De nadeelen zijn d»»- dat de vrouwen soms uren moeten wachten om een plaatsje te krijgen en Cat ue luiu.te veel te beperkt is om allen te gerieven. Maar ook is bekend, dat de inrichting in Amsterdam aan de gemeente veel geld kost en wil men het waschhuis zoo in richten, dat de huisvrouw er werkelijk nut en voordeel van heeft, dan zal ook de inrichting in Haarlem veel geld kosten. Deze financieele offers dienen dus vermenig vuldigd te worden met het aantal wasch huizen, dat in Haarlem noodig zou zijn om het doel van de waschhuizen volkomen tot zijn recht te doen komen. Wij gaan verder en stellen vast, dat de huisvrouw, die haar wasch in het waschhuis behandelt, daarvoor eenige uren uit haar gezin moet breken er, haar kinderen thuis aan onvoldoende, misschien zonder toezicht moet achterlaten Er zullen er zijn, die wellicht een wandeling van 20 minuten naar het waschhuis moeten maken en daar moe ten vertoeven op uren, dat hear tegen woordigheid thuis vereischt wordt, bijv. op of tegen ètenstiid. Daarom zou feitelijk h t allerbeste geval Z"n, dat het waschhuis vbk bij huis staat. En nu maken wij toch heusch geen grapje als wij onzen wet houder voor de Volkshuisvesting er »een ernstig verwijt van maken, dat de nieuwe met overheidssteun gebouwde woningen zoo krap zijn gebouwd, dat de vrouw geen bijkeuken beeft, waar zij zich roeren kan en zoo noodig de wasch kan doen; dat de meeste buizen zonder zolder, dus zonder drooggelegenheid, Zijn gebouwd. Nu tracht men dit nadeel van sociaal-democratische zijde uit te buiten door voor te stellen een waschhuis te stichten, maar veel beter zal het zijn, dat de wethouder er zijn aandacht aan wijdt om ruime, geriefelijke woningen te doen bouwen met keukens waar men zich in draaien kan ten nv'nste en een zolder. Wie de wasch zelf dóet, prefereer! die wasch thuis te doen als.... men dat daar behoorlijk kan doen. Het financieele1 bezwaar, dat voor de ge meente aan de stichting van waschhuizen is verbonden, dient niet te worden onder schat en wanneer men dat financieele offer in cijfers omzet, dan dient toch wel te worden overwogen, of er geen andere sociale voorzieningen zijn, die minstens even urgent zijn. Wij denken aan huurver- laging, aan ruime en geriefelijke wonin gen voor de altijd nog stiefmoederlijk be deelde groote gezinnen, d;e nog immer, wat wij bij ondervinding weten, de groot ste moeite hebben een fatsoenlijke woning te krijgen, aan goedkoopere geneeskundige hulp en ziekenhuis verpleging voor de min der financieel krachtige Haarlemmers, aan zoovele andere dingen. Maar zooals gezegd: ook aan de uitgaven van de gemeente moeten grenzen woroen gesteld en als wij dat alles naar vorer. bren gen, dan wil dit niet zeggen dat morgen aan den dag de gemeente in al deze behoeften moet voorzien, maar om te doen uitkomen, dat de stichting van één waschhuis nu niet precies het eenige en allernoodzakelijkste is maar dat er heel veel mooie leuzen en denk beelden zijn uit te vinden, die met wat re clame en -propaganda op de sympathie van 'n massa Haarlemmers kunnen bogen. Tegen over de leuzen van de sociaal-democratpn kunnen andere partijen meerdere en zeker zoo pakkende voorstellen en beloften doen. De goede bedoeling het mooie denkbeeld om één waschhuis te stichten dan alle recht doende wedervaren, meeoen wij de practi- sche bruikbaarheid er van wel in twijfel le hebben getrokken. Omdat de sociaal-demo craten overal met dit voorstel vtoor den dag komen, is het nog niet de voornaamste so ciale voorziening in onze maatschappij en is het zeker nog niet het allerbeste middel om in deze ongeriefelijkheid voor de huis vrouwen te voorzien. Zoo juist verscheen van het Algemeen Se cretariaat van den R. K. Nat. Vakbond van Waschindustrieëelen een brochure, die het W'aschhuisvraagstuk behandelt. Begrijpen wij de tendenz van deze bro chure goed, dan vindt de schrijver hiervan de gemeentelijke waschhuizen voor de vrou wen, die zelf de wasch doen, wel mooi, maar geen ideale oplossing van het vraagstuk. Hij doet het denkbeeld aan de hand, dat de ze groep vrouwen zou geholpen worden door het particulier waschbedrijf zoo begrij pen wij het dal den vrouwen de wasch kastklaar zal afleveren. De gemeente zou dan i echter, inplaats van de geldelijke opoffer .n- 1 gen, die zij aan gemeentelijke waschhuizen zou geven, aan de particuliere waschinrich- tingen een subsidie of iets van dien aard ge ven. Wij weten niet of dit denkbeeld inder daad ernstig gemeend is Nergens blijkt in de brochure, dat het niet ernstig geineend zou zijn, maar in dat geval verzuimt de schrijver zijn denkbeeld nader uit te wer ken. Wij mogen dan even eenige bezwaren tegen dit denkbeeld naar voren brengen, die nadere toelichting behoeven en tevens wijzen op een gevaar. Het duidelijkste komt ons bezwaar pit door de vraag te stellen: gesteld dat de ge meente met de particuliere waschbedrijven zou samenwerken en dus een subsidie zou verleenen om kosteloos of tegen geredu- ceerden prijs de wasch te behandelen voor haar, die nu zelf wasschen, welke huisgezin nen zouden daarvan dan moeten profiteeren? Hoe zal de grens aangeduid worden, dat een wasch gemeentelijk gesubsidieerd wordt of niet? Men is er niet met te zeggen: al de genen. die nu de wasch zelf doen krijgen dan gemeentelijke subsidie, want over tien aar bestaat die maatstaf niet meer, en bo vendien zijn er tal van huisvrouwen, die nu noodgedwongen haar wasch buiten de deur doen, maar ook zeer zeker voor gemeente lijke subsidie in aanmerking komen. Zal de aanslag in de inkomstenbelasting wellicht een maastaf zijn? Inderdaad zou dit nog de beste zijn mischien, maar iedereen voelt dat dit bezwaren en onbillijkheden mee zou bren gen. Wie bepaalt, dat een huisvrouw haar wasch gemeentelijk gesubsidieerd kan krij gen? Het armbestuur? Of een nieuw in te stellen College? Wie zal controle uitoefe nen, opdat zij, die eerst subsidie genoten en later in beter doen geraken, niet blijven j>rofiteeren van den gemeentelijken steun? Zou een en ander geen uitvoerige ambtelijke administratie meebrengen. Moet de gemeente niet ook een stap verder gaan en die huis gezinnen, waar de uitzet aan linnengoed niet voldoende is om de wasch buiten de deur de doen aan de noodige kleedingstuk- ken te helpen. Wie A. zegt moet ook B. zeggen. Ons dunkt dat er aan het geopperde denkbeeld nogal eenige bezwaren verbonden zijn, die nadere toelichting wenschelijk maken. Een gevaar is er, dunkt ons voor de waschindustriëelen ook verbonden aan de zen eersten stap, die de gemeente op dit terrein zou zetten. En wel dit: Het zal den waschindustriëelen om het even zijn, wie door de gemeente geholpen worden. Wij kunnen ons voorstelen, dat net cloor velen in de hand zal worden gewerkt. Maar is het gevaar denkbeeldig, dat ten slotte de gemeente zoovéél geld aan subsi die uitgeeft, dat ze voordesliger eigen was- scherüen exploiteert en lijkt die gemeente lijke hulp dan niet op een baanbreekster voor de uiteindelijke socialisatie van de waschin- dustrie, waarin de waschindustriëelen niets anders zullen zijn dan gemeentelijke wasch- bazen? Wij spreken hier niet over een nabije De heer J. Schreuders, een der directeu ren der Hollandsche Handelsbank gearres teerd. Uitbreiding der Arbeidswet. Bepalingen voor winkelpersoneel, koetsiers, chauffeurs, en toonkunstenaars. De opstand van communisten op Java. Een aanval van 40 gewapende verzetslieden afgeslagen. Overval van 500 opstandelingen op de politie-kazerne te Soerakarta voor komen. Kleine schermutselingen in Bantam. De subsidie aan de Vrijwillige Burger wachten is in de Tweede Kamer met 47 te gen 25 stemmen aangenomen. Droogmaking der Zuiderzee. Welke pro vincies moeten bijdragen in de kosten? Commissie van Advies benoemd. Zwendelpraclijken in 't groot. Hooge prij zen, die nooit werden uitgekeerd. De drankconventie tusschen de Veree- nigde Staten en Spanje geralificeert. Interventie van de Vereenigde Staten in Nicaragua. Spoorwegongeluk tusscben Birmingham en York; negen dooden. Ock in den Elzas heeft een spoorweg ongeluk plaats gehad, dat één slachtofïer eisckte. Twee Fransche soldaten trachten bij Lndwigshaien een trein te doen derailleerec. Officiëele nitslag der stemmingen in de Britfcbe mijndistricten: een meerderheid van 147.606 stemmen tegen aanneming der regeeringsvoorstellen. iïiwnut. Barometerstand 9 uur v.m.: 736. Vooruit. Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 4.28 en overmorgen om4.27. toekomst, maar doelen op een ontwikke lingsgang van eenige jaren, misschien tien tallen jaren. Hel zou wel wenschelijk zijn, dat deze punten verduidelijkt, worden. Al blijft dan nog altijd de vraag bestaan, in hoeverre de gemeentelijke financiën het zullen toelaten voor dit punt gelden te voteeren. Het lijkt ons toe dat de fout in de denk beelden, én van de sociaal-democraten die een gemeentelijk waschhuis willen, èn wn hen die de oplossing van het vraagstuk in gemeentelijke hulp zien, hierin ligt, dat rij de Overheid willen laten aanvullen, wat aan het loon van sommige huisgezinnen te kort komt. Immers zij, die de wascb uit buis wil len hebben, meenen, dat dit tot de eerste levensbehoeften kan worden gerekend en dat de vervulling daarvan moet verkregen worden met steun van de Overheid. Welnu, dat is onjuist. Iedereen moet in staat zijn, enkele gevallen uitgezonderd, zijn eerste le vensbehoeften te kunnen voldoen uit het loon, dat hij bij zijn arbeid ontvangt. Is dat loon daarvoor onvoldoende dan moet er naar gestreefd werden om dit te verhoogen. Onjuist is het echter een tekert aan loon met een aalmoes van de Overheid aan te vullen Ideaal is, dat de ioonen van dien aard zijn, dat aan iedere -edelijke levensbe hoefte kan worden voldaan door het indi vidu zelf. Wij weten wel, dal dit nog niet het geval is, maar daarom is dc grondgedachte voor Overheidssteun nog niet juist en er is alles voor te zeggen om gezamenlijk er naar te streven dat het doel bereikt wordt. In dit geval de wasch uitUiuis voor hen, die dit wenschen, want er zijn er ook nog, die dat niet wenschen zou dat kunnen bereikt worden door de loonen omhoog te werken of te trachten de waschindustrie zoo te per- fectioflceren dat de fabriekmatige waschbe- handeling binnen de draagkracht van alle! ingezetenen komt te liggen. Overigens gelooven wij dat het al of nictl totstandkomen van een gemeentelijk wasch-' huis geen concurrentie beteekent voor de waschindustriëelen, omdat de klantjes van| het waschhuis in den regel wel geen klanten van de waschindustrie zijn. Dat zij intusschen aar de oplossing van een sociaal vraagstuk willen medewerken strekt hun tot eer. Sociëteit „Si. Bavo" Overveensche Mu- ziekvereeniging „Euphonia" 8 uur. St. Josephsgezellci"gebouw Jansstr. 59. Geopend van 122 uur en van half 6 tot 10 uur Verplichte opkomst van 8 to': half 10 uur Spaarkas 8 uur. Stadsschouwburg „Als de jonge wijn bloeit" 8 uur. Schouwburg Jens weg „Tropenadel" kwart over 8 uur. „Luxori'-Thceter Bioscoopvoorstelling 8 uur. Knnstzaaï F. H. Smit .Groo.e Houtstraat 69 Tentoonstelling portretten van H. M. Krabbé, van 10 uur v.m. tot 6 uur a.m. Sociëteit „St. Btvo" Rederijkerskamer „Alberdingk Thijm" 8 uur R.-K. Vereeniging „Voor Eer en Deugd" 8 uur Tooneelclub R.-K. Vrouwenbond 8 uur R.-K. Radiovereeniging half 9 uur Haarlem's Zanggenot 8 uur R.-K. Bevolkingsbureau 8 uur Bestuur R. K. Grafische Bond 8 uur. St, Jcsephsgezellengebouw Jansstraat 59 Repetitie leerlingen „Utile Dulci" 8 uur. Schouwburg Jansweg „De Gevangene" kwart over 8 uur. „Luxor" Theater Bioscoopvoorstelling 8 uur. Kunstzaal F. H. Smit. Groote Houtstraat 69 Tentoonstelling portretten van H. M. K-abbé, van 10 uur v.m. tot 6 uur n.m. Kleine Thcresia Stichting. Tehuis voor

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 1