TROPENADEL1000 KEER Radio-Omroep 11 ELC K WAT WILS TREKJES. Derde blad NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT. Zaterdag 20 Nov. 1926 Esther de Boer van Rijk. Lang leve de commissie door FRANS MEIJER Nou daar gaat ie. Huldiging. De 'stoet. Het groote zwijgen. Van cadetjes en levertraan. Rollade en zeeschuim. Mevrouw Over communisten en een uitsmijter. 1% W Medetieelingen van den K. R. 0. No. 472 SS3 S?'s Mevr. de Boer van Rijk kwam in Haarlem kaar lOOOsten Tropenadel geven, voor, dc duizendste maal zou ze den onverbeterlijken bastaardvloek ten beste geven, dien ze er uit robbelt, zoodra ze de planken betreedt, voor den lOOOsten keer zou ze staan te stumperen voor den mysterieuzen potdich ten Javaan, voor den lOOOsten maal zou ze eruit flappen, dat het in Kattenburg was waar ze het eerste levenslicht aanschouwde. Eerst moest er papiei wezen om te schet sen, zoodat ik het waagde bij de fa Bosse binnen te stappen, waar ik verschillende heeren achter de toonbanken vond wegge scholen. Daar hier echter zeer particuliere redenen in het spel zijn, kan ik mij daar niet verder over uit laten. Voor hen echter, die er kwaad achter mochten zoeken, zij hier meegedeeld dat geen van ben ooit geld bij mij geleend heeft. Tijdens mijn verblijf in meergenoemde zaak, kwam de feestelijke stoet juist voorbij, en de zwarte walm van de toortsen men gelde zich met de grijze mist, die de straten der stad des avonds omsluierde. Vlak bij den schouwburg stiet ik op dichte drommen menschen, waaraan geen doorkomen mogelijk was. Mijn geduld zou op zeer zwaren proef zijn gesteld, ware hel tige roomtaart, alsof ze er nooit meer van daan mo'esl. Zoolang deze apathische rust duurde was er wel met haar op te schie ten, maar nauwelijks was er beweging in De heer Mertens, dir. v. h. Haagsche tooneel. het gevaarte gekomen of het begon te mop peren als een oude aap, die zich aan klap pernoten overeten heeft. Haar bezorgd heid bleek hoofdzakelijk uit te gaan naar het uur van den aanvang, hetwelk bij haar blijkbaar nauw verband hield met het uur van vertrek. Meenende gedienstig te zijn lichtte ik haar in goed of verkeerd, dat weet ik nog niet dat er ca. half een nog wel een trein naar Den Haag ging, welke opmerking een hevig protest des wiegelenden massa's uitlokte. En toen ik maar door bleef strijden werd ik door het Spinozistisch wezen (denken en uitgebreidheid] ingerekend tot een klasse ontoerekenbaren, waarmede men beter niet kan discussieeren, zonder zijn eeuwige za ligheid in gevaar te brengen. Dies wendde ze zich af met de opmerking dat ze niet van ruzie hield en vervolgde haren wiebe- lenden gang naar de onderwereld, waar langs zij in het donkere souffleurshok moest belanden. Het probleem zou opgelost worden. Welk probleem, vraagt ge. Wel, misschien het grootste probleem van den avond, n.l. of deze geweldigheid zichzelf in hel souffleurshok zou persen of wel erin geperst moest worden. Op het oogenblik dat het gebeurde, stend mijn hart stil. Ik was op het tooneel gebleven, ter wijl het groot, met stof omkleede bewust zijn naar lagere regionen daalde. Opeens zakte de Schouwburg Iks c.M., tot groote ontsteltenis van den Directeur. Daarop klonk een geweldig gekraak. Het was klaarblijkelijk het oogenblik dat het geweldige zich in het nauwe hokje wrong een bruingebakken cadetje met vergeet i me-niet-oogen, die luisterde naar den wel wat al te. weidschen naam van Keizer, waarvoor de man m.i. niet doortastend ge noeg is en teveel oprechtheid bezit. Hij onderhoudt mij over de al of niet toelaat baarheid van mijn nederige persoonlijkheid op het tooneel en beroept zich daarbij op een geval, dai korten tijd geleden in den Stadsschouwburg plaats had en waar een brandweerman het ook aan den stok had gekregen met een journalist, die er later zóó'n stuk over in de krant schreef. Hij had het eens moeten weten, wie die ver vloekte journalist was. De andere brandweerman had een lever traangezicht. tanig en gerookt, wel een prettige kerel. Voor zoover mijn menschen- kennis gaat, zou hij een goed en kundig pruimer kunnen zijn. Een heerlijkheid was het de oogeri te mo gen laten weiden aan dc glimmende ver schijning van den uit de kluiten geschoten Directeur van het Haagsch Tooneel, tfen heer Mertens, wiens begrenzingen ook nogal wijd uiteenloopen. Desondanks eer. kwiek heer, vlug en beweeglijk als een ietwat abnormaal gevormde 'gazelle, met een hals als een zeer geslaagde rollade, wangen als gepolitoerde Icdikantknoppen, witte blanke haren fonkelend als het schuim der zee, maar minder bruisend en een Mevr. E. de Boer van Rijk in Tropenadel. niet dat een lieftallige jonge dame mij ver- zpcht op mijn schouders te mogen steunen, welke manipulatie het bittere wachten aan merkelijk verzoette. Als het aan mij gelegen bad, stond ik daar misschien nu nog. De politie, die zorg had te dragen had de handen vol en maar op gevaar af, wederom de vriendschap der Haarlemsche politie te verliezen, moet ik toch zeggen, dat het op treden, van eenige politiemannen bij de brug JanswegJansstraat, ruw en onbehoorlijk was. Zulks te zeggen, eischt mijn gevoel van eerlijkheid, 'een natuurlijke deugd, die zeer sterk in mij is. Want eerlijk ben ik steeds, behalve een heel enkele keer, wanneer mijn vrouw vraagt, waarom ik zoo ltiat thuis kom. Laat ik hierbij even aanmerken dat de journalistiek voor uithuizige echtgenooten een paradijselijk beroep is. Reeds bij mijn binnentreden in de too- neelruimte was mijn aanAcht sterk ge- trcii.ken door een groote, wiebelende massa, iets als een geweldige hoop kik kerdril. Deze massa ontpopte zich later als de .souffleuse,, een dame, die luisterde naar den bedriegelijken en zeer misleidenden 'liaam van Rika Klein, een geposeerde dame zoowel ruimtelijk als tijdelijk, een levend en onloochenbaar protest tegen allt nieuwe v.'ijsgeerige theoriën omtrent betrekkelijk heid en onbestaanbaarheid van ruimte en tijd. De geweldige dame zat daar ais de neer gekwakte garneering van een monsterach- De heer Wildebocr uit de Huldigings commissie. lichaam, dal wint aan omvang wat het te kort schiet aan klassieken bouw. De verschijning van mevrouw Esther dc Boer van Rijk is een kleine verrssaing. Kwiek en lenig galoppeert het jubelende vrouwtje naar Mertens toe en staat met hem te praten vol kleine gebaartjes en pittige beweginkjes. Ze bloost en glimt als een- bellefleur, en haar kleine oogjes lijken voch tig. Een wil zijden vest omsluit de zeer slanke gestalte, hel spier-witte polka-kopje, waarvan de haren omhoogkuiven, omgeeft hel blijde, stralende oude-vrouwen-gezichtje met een zilveren licht. Met echte Amster- damsciie accentjes, die je bij haar niet zou willen missen,, praat ze honderuit en ver telt om de minuut dat ze beelemaal niet zenuwachtig is, hetgeen héél goed waar kan Wc kunnen ons voorstellen, dat mevr. de Boer bij de oprechte hartelijkheid van een der zonen van de Pers, de koningin der De heer Joh. Kaart, dir. v. d. Schouwburg. arde. we mogen dtlk zeggen, bij die op rechte hartelijkheid van een Prins, zich diep getroffen moet hebben gevoeld. Roerend was het ook, te zien, hoe hij iedere gelegenheid te baat nam om haar de hand te drukken; en zelfs toen Polygoon filmde en de persfotografen kiekten, zeifs toen geneerde hij zich niel op alle moge lijke manieren te latén blijken, hoe innig de verknochtheid was tusschen de Koningin van het Tooneel en den Zoon van de Koningin der Aarde. Bewonderenswaardig ook was de meesterlijke hand van dezen mensch, die met breed gebaar alle artis- ten van de planken joeg, opdat alleen mevr de Boer met de gloriëerende commissie op de planken zouden achterblijven. Waarlijk, als mijnheer Wildeboer geen burgemeester van Haarlem wordt, zal het niet nan hem liggen. Aardig was het oogenblik .waarop Mevr. dc Boer moest opkomen. ,Jk ben heelemaai niet zenuwachtig, probeerde ze herhaaldelijk wijs te maken. „Zeg," probeerde er een haar te instru- eeren, „als je direct opkomt beginnen ze natuurlijk te kloppen. Dan moet je even wachten, vóór je begint." „Dat moet je mij vertellen," spotten de glinsterende oogjes. Met een „nou, daar gaat-ie" zeiit ze been. Er kraakt een lang applaus. „Kijk eens, het lieve mensch speelI nog door ook," wordt er door de collega's ge mompeld. 't Is toch zoon schat Dsn komt de pauze met de' huldiging, een officieele plechtigheid, gedurende welke de heer Wildeboer zich bijzonder onder scheidt. Verder valt er niets bijzonders van te vertellen. Na afloop ga ik kalm .huiswaarts. Achter mij wardelën twee heeren, blijk- - o - j m denier ujij wei zijn, in aanmerking genomen dat „1 roPe"' baar bestuursleden van een of andere vak- in »r/if Cr>h 1 I 1 Ptl tl O Cl Pfi Ptl flfllf P.T~ L. Poolman uit Tropenadel in de kleedkamer. Mevr. Crispfjn wacht op haar beurt. en volgens dc verklaringen van ooggetui gen verschenen er op den wand van het hokje hooge bulten, die elk oogenos dreigden te bersten. Nog was alles met gebeurd, want nauwelijks een. seconde la- ter beven de grond te golven, als bij een aardbeving. Er ontstond een ware paniek en slechts aan de indrukwekkende kalmte van den Directeur van het Haagsche Tooneel, den heer Martens, was het te danken, dat er geen erger dingen gebeurden. De grond scheurde rondom iie' souf fleurshok weg, waarop een beuauwenoc stilte ontstond die deed vreezen dat er alleen nog maar een geweldige massa Sol en '••nt nauwe hokje w is achtergebleven. Bij nadere beschouwing eer ter b'eck de souffleuse niet overleden, waarop ^de voor stelling zonder een:* bezwaar kon aan vangen I Natuurlijk waren er ook de onafsche.de- liike brandweerlieden, de een. blozend als reeds in verschillende steden achter een zijn duizendste voorstelling beleefde. Als een, jong meisje holt ze weer naar de kleedkamer terug. Voor het scherm speelt de muziek de be kende fox-trots en steps, die bij een der gelijke gelegenheid passen en mevrouw Chrispijn uit haar kleedkamer lokken in een toilet, dat men gemeenlijk aan de toilet tafel pleegt te dragen, een peignoir van rose zijde, met bont omzoomd. Met ontstellenden durf Charlestont ze het tooneel over, en ie houd je hart vast dat hare beenen zich zul len verslikken en naar dep verkeerden kant zouden doorslaan. Wat niet gebeurt. Kort voor den aanvang der 'voorste ling werd Mevr. de Boer v. Rijk begroet door eenige leden van het huldigingscomité, den heer Wildeboer, een collega en den h.er v. Eden, wiens droppijpen en hoestballetjes een zeer verdiende vermaardheid genieten. De laatste was daar als afgevaardigde van Haarlems Tooneei. Vooral de heer Wildeboer onderscheidde zich door zijn beminnelijk gebaar en liefde vollen blik. Na een tamelijk gelukte poging om mevrouw de Boer te omhelzen, meen ik zelfs geconstateerd te hebben, dat WJ haar met gespitste lippen een kusje of freerde, zij het dan ook een zeer zuinig baisertje. vcreemging. „Bende op 't oogenblik in Indië, hè?" „Ja.... dat loopt nog mis.. „Ach, ze zijn daar weer veel te laksch. Ze moesten al die communisten daar maar meteen doodschieten. Maar ehga je mee kijken of we nog een uitsmijter kun nen krijgen'-'" Ie. „De Telegraaf" verklaarde in een der bewuste artikelen, dat zij de gegevens voor den polemiek tegen ons blad had van den H.D.O. Hiertegen werd geen verzet aangeteekend. 2e. In een der artikelen stonden twee briefjes, een van den heer Tindal en een van den heer Suermondt beide met de expres se bedoeling om ze door „De Telegraaf" te laten uitspelen tegen ons wat natuurlijk met heel veel genoegen gedaan werd. De heer Tindal is - voorzitter, de heer Suermondt bestuurder van den H.D.O. 3e. De foto met de leden van den H.D.O. werd door her. afgestaan ter publicatie in „De Telefgraaf". Wij willen gaarne aanne men, dat men niet te voren wist, wat het onderschrift zou zijn, maar men wist wel na de bewuste artikelen, dat het blad de foto zou opnemen om op deze wijze te vereeren hen, die zoo goed hadden meedegeholpen. En toen in het beruchte onderschrift de heeren van den H.D.O. gehuldigd werden als „Manmoedige strijders tegen de secra- rische infectie", had niemand van die heeren genoeg „noblesse de coeur" om deze hulde af te wijzen. Na deze, niet weg te redeneeren feiten, kan de heer W. V. in „De Luistergids" verklaren dat alle „medewerking of inspiratie van den H.D.O. absoluut uitgesloten was", niemand, die de zaak nuchter beziet, zal hij met zijn verklaring bevredigen. En nu ronduit gezegd het spijt ons dat het zoo geloopen is en dat voor heel Nederland de sarnenhoorigheid van den H. D. O. met „De Telegraaf" vast staat. Het spijt ons vooral ook voor den heer W. V. die zonder twijfel als persoon met ons in pa(s en vree zou willen leven en dat niet alleen om de „vereenigingsmunt" maar ook omdat hij gelijk hij schrijft Pastoor Perquin een „Beminnelijk" man vindt. Maar hij zit nu eenmaal aan de H.D.O. vast en deze zou hem niet willen of kunnen missen. Want om maar eens iets te noemen, als propagandist voor den H.D.O. is hij onovertroffen. In de verhoudingen van den laatsten tijd tusschen H.D.O. en K.R.O. deze week b.v. nog een Katholiek kapelaan met een Ketholiek kerkkoor te doen op treden en diens conterfeitsel in „De Luister- gids" tweemaal te kunnen en mogen plaatsen, 't Is een pracht reclame voor den H.D.O. en een pracht verblinding voor onnoozele Katholieken. Het is een kunst van reclame, waarvoor ik mijn hoed afneem en de vlag strijk. Maar om al die pracht persoonlijke kwaliteiten gaat het hier niet en het is daarom jammer, dat de afgeloopen campagne in „De Telegraaf" bij ons een ideaal heeft doen verdwijnen dat èn in den persoonlijken omgang èn in de vergaderingen van den Staatscommissie zich zoo vriendelijk voor onzen geest had getoond de oprechte samenwerking, met eerbied voor ieders overtuiging v Dit zal moeielijk weer zóo kunnen wor den, als wij ons dit hadden voorgesteld. Maar wij zijn daarvan niet de oorzaak, wel zij, die zich lieten verleiden om met de onwaardige Telegraaf-artikelen nlede te werken en daarvan het publiek hun sanctie te geven. :En zoolang zij geen andere bewijzen van hun 'onschuld kunnen geven als die in het laatste luistergidsnummer en zij ongemoeid en zonder protest „De Telegraaf" laten door- faan met spotprenten als b.v. weer in het ondagsblad van 14 November, kan nie mand het ons ren kwade duiden dat wij onze opinie met betrekking tot de mentaliteit van den H.D.O. handhaven. Hiermede hebben wij ons laatste woord gezegd in deze onaangename aangelegenheid. Wij gaan nu denken aan onze eigen zaken. L. H. PERQUIN, Voorz. K.R.O, De heer v. Deinum in de Huldigings commissie. Een verklaring die niet geaccepteerd kan worden. De heer W. V. schrijft in het laatste num mer van „De Luistergids" het volgende Wanneer men nu weet dat in R. L. no. 4.3 en no. 44 onomwonden is te kennen gege ven. dat het optreden van „De Telegraaf" geheel zelfstandig geweest is dat de daarin verschenen artikelen niet met medewerking of op inspiratie van den H. D. O. zijn geschre ven en dat evenmin de foto met het „Man moedig" onderschrift op ons verzoek is geplaatst, dan is het toch billijk clat men het afkeurt, dat voortgegaan wordt om vereeni gingsmunt te slaan hit een voorstelling van zaken, die niet met de werkelijkheid strookt. Wij nemen met het grootste genoegen nota van deze verklaring en begrijpen er uit. dat de H.D.O. bij monde van zijn secretaris hier mede de „Telegraaf" wil voorstellen als geheel gehandeld te hebben m zijn campagne tegen ons, uit eigen initiatief. Er blijkt verder uit., dat de H.D.O. bij ons niet te boek wil staan als onze vijand. Dit apprecieeren wij. En dat vereenigingsmunt" ons niet onge vallig is, evenmin als aan den schrijver beamen wij vol-komen. 't is alleen maai de vraag of wij daarom de H.D.O. voorstelden aan de luisteraars als zijnde ons vijandig gezind. En nu willen wij wel bekennen dat het optreden van den H.D.O. met de „Tele graaf" voor ons een fortuintje was, maar wij verklaren toch ook, dat de expresselij ke bedoeling om uit die situatie vereenigings munt te slaan bij ons niet heeft voorgezeten. Toch, hoezeer wij het schrijven in den heer W. V. op prijs stellen, kan hij ons met van de blanke onschuld van den H.D.O. in de Telegraaf kwestie overtuigen, en wel om de volgende redenen ZONDAG 21 NOVEMBER. HILVERSUM. 1050 M. 8.30—9.30 R. K. Morgenwijding, mevr. A. Schreu- der-Viebelhoff, sopraan, de heer André de Wolf, bariton. Spreker Hr. Paul de Waart, redacteur van „De Tijd". De heer J. de Langen, piano. 1. Anima Christi, Mars (bariton). 2. Benedictus, Mozart (sopraan). 3. Beatimertui, Bezozzi. (bari ton). 4. Rede door Hr. de Waart, overz „De gedachtenis der Dooden". 5. Ave Maria, Franck {sopraan). 6. Jesu dulcis memoris, Hamers (bariton). 7. „Als de ziele luister", C. v. Rennes (sopraan). 10-15 12.00 uitzending van den kerkdienst in de St. Dominicuskerk te Amsterdam. Voor het„ Kvrie", Ps.84. Na het „Gloria", Ps. 129. Na het „Credo", Ps. 129. Na het „Agnus Dei", Mare. 11 Gezongen wordt de Missa in Honoretn St. Alphonsi. voor 4 stemmen,gemengd koor van Hub. Cuy- pers, door het zangkoor van de kerk „De Liefde" in Amsterdam, oJ. van Hr. W. Toi. Voor de H. Mis orgelspel door H. Tol Toccate van Dubois. Predikatie door Pater G. M. Gallenkatnp, van de Witte Patersoverste van de missie St. Charles te Kasongo (Belg. Congo), over „Onze Katholieke Missieactie". Na de, H. Mis wordt gezongen „Ave Maria a capella" 5 st. gemengd koor. 3.00 Concert door het H.D.O.-Orkest, o.l.v. Nico Treep, Henriette Sala, sqpraan. 5.45 dienst in de Geret. Kerk op de Keizersgracht te Amsterdam. Voorganger Ds. Wielings. Preek naar aanleiding van „De 47e Zon dag uit de Heidelbergsche Catechismus". 8.00 Persberichten en sportuitslagen. 8.10 De gebroeders N. en L. Ze zijn allebei erg oud. N is de alleroudste. Maar ze zijn zóó taai, dat iedereen zegt: „die kunnen niet dood. Leelijk zijn ze ook. Afschuwelijk leelijk. Er zijn veel leelijke mannen. Maar ais je verklaart, dal er op de neele wereld geen gemeener tronies bestaan, dan die van de gebroeders N. en L„ dan geeft geen enkel verstandig mensch ie ongelijk. De e -dste heeft 'n vuil-geie (cop, met n paar oogen er in, die zoó diep in nun holle kassen liggen, dat het net lijkt, of er >n die zwarte galen keen >ogen meer zijn: z n wan- gen doen denken aan stukken nat Perk'1" ment; z'n mond, die lan weerskanten kwij.t, hangt altijd half open, waardoor immer n paar groote, puntige tanden zichtbaar zijn leelijke tanden, als die van n valsche buidog. Z'n handen hebben veel overeen- konist' met die van arendspwaten. en z.jn altijd in grijphouding. Het gezicht van die andere is moeilijk ze z'n beschrijven, omdat hei meestal v oor óroolste deei verborgen blijft achter n noog opgeslagen jaskraag en n in de oogen ge duwde hoed of pet. Je ziet alleen 'n neus, 'n lange, spitse.... precies de snavel van 'n gier. Z n mond, waaruit 'n walgelijke stinkende adem boert, herbergt 'n dunne stangentong, die altoos lekkende beweginkjes maakt, juist als n geniepig vlammetje. 'n Vaste woon- ot verblijfplaats nebben niet ie ziel ze overal, meestal met tweeën, maar ook wel afzonderlijk. Je ontmoet ze op straat, in winkels, in kantoren. fabrieken, werkplaatsen, bede- laarskrotten, arbeiderswoningen, villas, pa leizen, kerkportalen, op visschersboolen. koopvaardijschepen, luxe zeekasteelen, in treinen, auto's, bussen, trams, kazernes, m rijks- en gemeende-lokalen, in bosschen. 'parken, plantsoenen, stegenoveral heb ben ze toegang. U zult zeggen: „dat is gek, zoo n paai leelijke ouwe kerelswat doen ze daar allemaal zn wie laat ze binnen, wie laat toe dat ze zich niaar overal indringen Dat is dan ook het rechte woord: i n- dringen. 't Zijn 'n paar brutale schooiers, die over- al welen in te komen, voora! de jongste heeft daar n handje van, want die verstaat i de kunst zich minder atzichteiijk voor te ïilijk tedoen dan hij in werkelijkheid is, 'n Gladjanus is t. Overal weet ie zich apn te passen en overal heeft ie zóó'n fijn smoesje en weet ie zóó netjes te praten, dat je onwillekeurig naar 'm moet luisteren, ook al. omdat ie 't altijd over dingen heeft, waarnaar bijna iedereen graag luistert. Hij is reuze ont wikkeld, is overal geweest, komt nog over al en spreekt alle talen, alles precies zoo als z'n oudere broer, die z'n leermeester ts. Tn Frankrijk spreekt ie Fransch, in Spanje Spaansch, in China Chinecsch. in Indië zoo wel Hollandsch als Maleisch: hij spreekt de taal der Hottentotten, die der Roodhuiden, die der Eskimo's en in iedere stand en in ieder land leeft en spreekt ie zooals daar geleefd en gesproken wordt. Bij de boeven spreekt ie boeventaal, bij kooplieden koopmanstaal, bij aristocraten is liij ook aristocraat en bij de diplomaten piomaat. Bij de landlieden is hij landman, bij d' winkeliers is hij ook winkelier, bij dc mijl' werkers is hij mijnwerker, bij de zeevaren den is hij matroos, stuurman, hofmeester ot kapitein. Hij kan kellner zijn en hofmaarschalk, conducteur en minister, stratenmaker en se cretaris-generaal, kantoorbediende en be drijfsleider. dat alles heeft z'n broer hem in de puntjes geleerd. U zult vragen: „Wat doen die twee. Wat. willen ze? Waar leven ze .van? Wat voor doel heeft dat alles? De oudste heelt 'n geweldig inkomen, dat hem in staat stel! te gaan en te leven waar Dat inkomen verkrijgt hij met anderen ongelukkig te maken, voornamelijk door hen met behulp van z'n jongere broer, van 'n eervolle positie te berooveu, of iets der gelijks, waarvoor geen middel hem te laag is Hij heeft al heel wat op z'n geweten en in z'n veeljarig leven bergen misdaden op el kaar gestapeld, waaronder een onnoemelijk aantal moorden, lichamelijke en zedelijke. Hij heeft gemaakt, dat koningen, keizers, pij-v ministers en andere staatslieden om het le ven werden gebracht...- hij heeft gezorgd, dat heele landen ten onder gingen gezinnen tot de -diepste ellerfcle en armoede vc.rv.ie- len. Hij heeft levens verwoest bij duizend- tallfen en zielen vermoordt bij nonderddui- zendtallen. Niemand was en is veilig voor hein.... bracht en brengt onschuld tot zonde. sdaad tot nog grootere misdaad, eer tot verachting der menschen. roem tot schande, deugd tot ondeugd. Hij heeft van recht- schapen menschen verdoemden gemaakt en doet dit nog elk uur van iedere dag. Het schijnt wel, of die twee gebroeders overal tegelijk zijn, want in de kranten van de heete wereld worden ze gesignaleerd. Ze orden niet overal gezien, wel gevoeld, en niemand ziet kans ze onschadelijk te maken. O, ze zijn zoo geslepen, zoo slim. Oorlog, burgertwist, verdrukking van volkeren, diefstal, sociale rampen, gods dienstvervolging, overal hebben ze de hand in. De oudste werkt meer achter de scher men; die loopt te veel in de gaten met i n vies, afstootend smoelwerk. Maar de jongste, die zich netjes, zelfs on schuldig kan voordoen, treedt meer in t openbaar op.... maar 'och weer zoo, dat je haast niks van z'n bedoelingen merkt, ia, haast sympathie voor 'm gaat voelen, om dat ie zich zoo fijntjes als de tnaatschap- erbeteraar kan aanstellen,... en spij zen te eten geeft, die naar meer smaken. Het is gebeurd, dat ie als eenvoudig land arbeider in 'n braaf, voorbeeldig gezin kwam Niemand merkte iets van z'n bedoelingen, want hij was braaf en eenvoudig met de braven en eenvoudigen. 'n Flink poosje bleef ie daaren toen ie weg ging toen .was er in dat gezin achterdoont, on- eenigheid, twist, die uitliep op onverzoen lijke haaten moord. Het is gebeurd, dat ie, op bevel van z n oudere broer, zich maakte tot vertrouweling van een machtig vorst, die echter zijn macht niet misbruikte, doch rechtvaardig cn goed was voor zijn onderdanen. Het duurde niet lang, of die vorst was n heel ander mensch geworden. ■- ruw, on genaakbaar. wreed.... Hij meende, dat hij Concert in de Zendingskapel te Amster dam To v. d. Sluijs, sopraan, Chris, da Vos, tenor, Louis Zimmerman, viool, Frans Hasselaar, orgel en piano. 1. Tröis pieces, Pierné, Prelude, Cantilène, Scher zando (orgei). 2. So wie die Taube, Handel, Mein glaubiges Herze, Bach, (sopraan). 3. Sonate no. 4 E-gr. t.. Har del (viool en ongel). 4Sanetus, Gounod (tenor). 5 Suite gothique, Boëllman (orgel). 6 Chaccrne, Vitali (viool en orgel). Pauze. 7 Ich Zclie- be, Strauss. Trauni durch die Damme- rung. Standchen (sopraan). 8 Aria uit Elias, Mendelssohn (tenor). 9 O roosken root vol melodyen, Zagwyn. De crans es uytghehangen, den Haene-v- Hoof. De nachtegaal, Zagwyn (sopraan). 10 Ada gio le vioolconcert, Bruch (viool en pia no). DAVENTRY, 1600 M. 3.50 „Hassan" tooneelstuk van C. Lewis. Orkest, koor en solisten. 5.506.20 Preek door Rev. J. Black. 8.20 Klokkengelui. 8.27 Orgelconcert van de St. Mary-Le- Bow. 8.35 Studio-kerkdienst. 9.05 Orgelconcert door J. E. Humphreys. 9.15 Causerie Tne sunshine guild. 9.20 Tydsein, weerber.. nieuws. 9.35 PARYS I,RADIO-PARIS", 1750 M. I.052.10 Concert. Orkest en Mil. Mo-» rin zang. 5.055.55 Dansmuziek door de Radio Jazz Symphonie. 8.50 —9.35 Concert. De Arizette Jazz. Mil. Dufour en Hr. Robert zang. 9.35—» II.20 Dansmuziek. Orkest Mario Cazes WöNIGSWiiSTERHAUSEN, 1300 M. en BERLYN, 483 en 566 M. 8.20 Mor genconcert. 10.50 Klassieke muziek. 12.30 „Die Sonate". 3.50 Kamer muziek. 7.20 Der Einsiedler", can tate van M. Reger op 144. Orkest 5 stemm. koor en C. Bronsgeest bari* ton. „Ein Deutsches Requiem van Brams op. 45.'Orkest, koor sopraan en bariton. MüNSTER. 303 M. 8.20—9.20 Mor genconcert. 10.3511.20 Lezing. 11.20—12.20 Lezing. 2.50—3.50 Le zing Tristan en Isolde. 3.504.20 en 4.20—5.20 Lezingen. 5.20 „Tristan en Isolde", opera in 3 acten van Wagner.- BRUSSEL, 508,5 M. en ANTWERPEN, 265,5 M. 8.50—9.50 Concert. Or kest en Mme. de Beurme zang. 9.50 Causerie. 10.05—10.50 Concert door hetradio-orkest. 10.50 Nieuwsber. MAANDAG 22 NOVEMBER. HILVERSUM 1050 M- 12.00 Politie- ber 5.006.00 Kinderuurtje door Ant. v. Dijk. 6.00—6.30 Celloconcert* A. d. vleugel Willem van Warmelo. 6,307.00 Tuinbouwpraatje door den heer J. G. A. Doorenbos, over Het ge bruik van heesters in particuliere tuinen. 7.00 „Tristan und Isolde", handeling in 3 acten van R. Wagner. Dirigent Rich. Straus. Koor der Wagnerver. Orkest v. h. Concertgebouw. Ie bedrijf duurt 1)- uur. 2e 1 uur en bet deroe 1 1/4 uur. In de pauze Korte causerie door den heer Louis Schmidt, over Tristan und Isolde". Isolde Gertrud Kappel. Tristan Jacques Urlus. König Marke Rèrm. Marowski. Kurwenal J. Groenen. Brang.ine Lydia Kindermann. Hirt und iunger Seemann t 'Carl Seydel. Melot L. Kern. Steucnnann: R Lohting. 8.30 Politieber. 10.00 Persbej:. DAVENTRY 1600 M. 1.1.20—1.20 Concert door het radiokwartet en solisten (sopraan, tenor, piano). 1202.20 Orgelconcert van de St. Michael's kerk. 3.20 Lezing Flat Fis'nes. 4.20 Dans muziek door de R. A. C.-band. 4.35 Lezing Makers of modern Europe, Bis marck. 4.50 Dansmuziek.door de R.A. C.-band. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Dansmuziek door de radio dansband. 7.20 Tijdsein Big Ben, weerber., nieuws. 7.50 Muziek. 8.00 Causerie. 8.20 Variété. Het Hearpe kwartet J! Allistcne en T. Handley, komieken. Jane Ayr soubrette. 8.50 St. Cecilia s day. Con*- cert, door blinde altisten (tenor, bartion, humorist, viool, cornet). S. Dunstans s dansband. 9.50 Causerie How airman, finds his way. 10.05 Liederen van Schu bert,, gezongen door F. Keisev. 10 20 Tijdsein, weerber., nieuws. 10.35. Let laatste nieuws op rijm en humoristisch voorgedragen door Mr. Flotsam en Mr. Jetsam. 10.50—11.20 Concert. F. Mul ling, tenor. R. Whitehead, bas. 11.20— 12.20 Dansmuziek van het New Princes restaurant. PARUS „RADIO-PARIS" 17d0 M. 12.50—2.10 Concert dcor het orkest Gavina. Mme. Allard, zang. 5.05—5.55 Concert. Hr. Landeau en Hr. Rostand, declamatie. Mmme. Maulton- zang. 8.50—10.50 Concert. Solisten en koor van de Soc. C. Franck. Orkest Radio-Paris. Orgel Mustek KÖNIGSWUSTF.RHAUSEN 1300 M.— en BERLIJN 483 en 566 M. 1.50— 7.20 Lezingen en lessen. 7.20 Uit zending van het programma van Stuttgart. Orkest en vocale solisten MiiNSTR 303 M. 10.50—11.50 Or kestconcert. 12.501.50 Schlagers door orkest. 3.20—3.50 Lezing. 3.50—5.20 Kamermuziek van L. Spohr. 5.207.20 Lezingen. 7.208.50 Pianbtrio s yaa Beethoven, (piano, viool, cello). 8.55 9.50 Vroolijke avond. O. F. Krausz humorist en orkest. BRUSSEL 508.5 M. en ANTWERPnN 265.5 M. 8.50 Orkestccncer-. 10.05 Gramaloonmuziek.Oude en nieuwe dansen. 10.25—10-50 Orkestconcert. van verschillende kanten werd ocdreigd en in iedere onderdaan zag hij eer bejager, oic hem «naar zijn troon en zijn 'leven stond. Vele onderdanen werden zijn slachtoffers en moesten op de meest gruwelijke wijze het leven laten. De jongste dtr twee gebroeders heeft hon derden vorsten gemaakt als deze vorst en in ettelijke millioenen families heeft hij tweedracht gezaaid en gezorgd, dat heele geslachten hierdoor in vijandschap bleven leve# En nog altijd trekken ze voort, de twee gebroeders, en zoo oud als ze zijn, ze blijven taai en sterk.... nooit zijn ze ziek of moe wel maken ze de halve wereld ziek. Ze zullen pas sterven als er geen wereld meer bestaat. Ze zullen dus waarschijnlijk nog veel ou der worden. En ze zijn als zoo verschrikkelijk oud. Want de oudste leefde al toen Kaïn z n broeder dood sloeg. Die oudste heet idjd. De jongste kreeg, toen ie gebor&n werd, de naam Laster. Je ziet ze overalJe ontmoet zc op straat, in winkels, kantoren, krotten. En zoo zouden we opnieuw kunnen beginnen in duizend historische variaties. G. N.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 9