SS
■4
iMsiisHMCiuraiciP
Dit nummer bestaat nit 20 bladzijden, waarnoder het
geïllustreerd Zondagsblad in acht bladzijden.
De jaarvergadering
der R. K. Kiesvereeniging
„Credo Pugno"
Voornaamste Nieuws
f3000.- f750.' SSSSioï! f250.-1125.- SSffiSSl f50 - KT»™ f *0.-
Leekepreeken.
Zaterdag 8 Januari 1927# 4»
50ste Jaargang No. 16450
Aangliie moet, op slrafie van ternes van alle rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier en twintig uren na het ongeval
PLAATSELIJK NIEUWS.
Gemeentezaken.
Wij controleeren Uwe uitlotingen gratis mei volledige
garantie tegen renteverlies
Diefstal te Houtrakpolder.
De verkoop van de
Weldadigheidszegels.
Postbestelling
te VogelenzangBennebroek.
EEN INTERESSANTE REDE
VAN
PATER J. CORVER S.C.J.
„Tijdgeest en Apostolaat".
in dit nummer.
J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Koningstraat 10
Haarlem.
De woningbouw aan de Pijlslaan
Een gestoorde filmvertooning.
ZWEMMEN.
De abonnementsprijs bedraagt voor
Haarlem en Agentschappen:
Per week 0.25
Per kwartaal3.25
franco per post per kwartaal bij
vooruitbetaling 3.58
Bureaux: NASSAULAAN 49.
Telefoon No. 13866 (3 lijnen)
Postrekening Ne. 5970.
MEUWE
Advertenties 35 cents per regel
/raag- en aanbod-advertentiën 1-4
/egels 60 cL per plaatsing: elke
regel meer 15 ct., bij vooruitbetaling
Advertentiën tusschen den tekst,
als ingezonden mededeeling 60 ct,
per regeL
Bij contract belangrijke korting.
bij verlies v. een
170.
DE STER IN HET OOSTEN.
Er is geen ontroerender verhaal, geen aan
grijpender poëzie ,dan die is afgebeeld op
de triptiek van d. a kersttijd. Negentien eeu
wen lang hebben er zich aan verlustigd en
ieder jaar opnieuw wordt 't menschdom ge
grepen door de ta'reelen van een kind in
een kribbe, als eenige verwarming de adem
van een os en een ezel en als gezelschap
aanbiddende herders; van de besnijdenis van
datzelfde kind, in de armen van een jeug
dige moeder, waarover als een schaduw ge
bogen staat een oude ziener, een wonder
bare toekomst voorspellend; en als derde
tafreel rijke en machtige vorsten, afstap
pend van hun kameelen en neerknielend
voor het kind, goud en wierook offerend
als aan een koningszoon. Vooral het besluit
van de Kersttrilogie, het verhaal van de reis
der Drie Koningen, is in den eenvoud en
om de teekenende bijzonderheden, waarmee
Matthaeus het vertelt, van aangrijpende
kracht. Het is het verhaal van een roeping,
het laat zien, hoe de menscb voor een taak
wordt aangewezen en hoe een edelmoedige
«iel aan die stem gehoor geeft.
Wordt het verhaal der ,,Drie Koningen"
'de poëtische vertelling van de Ster in het
Oosten, wel zóó door ons begrepen en ge
waardeerd?
Laten wij nog even luisteren naar enkele
te weinig beluisterde noten in het Evangelie
verhaal. Er kwamen, zegt de Evangelist, in
'de dagen, dat Jezus in Bethlehem geboren
was, wijze mannen, sterrekundigen, van het
Oosten naar Jeruzalem. In dien éénen zin
ligt het verhaal van drie menschenlevens be
sloten. Er volgt uit, dat er op verren af
stand van Palestina's hoofdstad menschen
leefden in de verwachting van een bijzon
dere gebeurtenis; die uit de schriften of de
mondelinge overlevering de geboorte van
een machtigen Koning en bevrijder der Jo
den verwachtten. Tot zij op 't onverwachts
aan het oostelijk firmament een ster
zien schitteren van ongemeenen glans. En
zonder aarzelen laten zij hun rijdieren zade
len en ondernemen een voor dien tijd
moeieliiken en gevaarlijken tocht door de
woestijn en rijden naar Jeruzalem. Geen
twijfel aan het welslagen van hun reis kan
hen hebben weerhouden; want als zij in Je
ruzalem aankomen gaan zij regelrecht naar
Herodes, den koning dier dagen, en stellen
hem, volgens het Evangelieverhaal, als de
meest natuurlijke zaak der wereld de vraag;
Waar is hij, die ah Koning der Joden zoo
pas geboren is? Want wij hebben Zijn ster
in het Oosten gezien en zijn gekomen om
Hem te aanbidden. Hieruit spreekt een vaste
óvertuiging en een onwankelbaar geloof in
éen roepstem. En als hun alt geboorteplaats
Bethlehem is aangewezen, rijden zij daar
heen en zien weer de ste. voor hen uit,
dezelfde, die hen in het Oosten had opge
vorderd en die ster volgen zij, tot zij staan
blijft boven den stal, waarin een arm kind
ligt. En ook hier vertelt de Evangelist niets
van eenige aarzeling over teleurstelling,
niets over twijfel, niets omtrent een opko
mend vermoeden van vergissing of dwaling
Enkel maar dit ééne: zij waren verheugd
de ster weer te zien en wel met een aller
grootste vreugde, de ster boven den stal..
En binnengaande vonden zij het kind met
Maria, zijn moeder en peervallend op hun
knieën aanbaden zij het en offerden ge
schenken, goud, wierook en myrrhe.
Dit volgen van de ster is het meest tref
fende verhaal van het gehoorzamen aan een
roeping, hetwelk de wereldliteratuur kent.
Daarom blijft het alle geslachten grijpen,
omdat het in zijn eenvoud zoo ontwijfelbaar
echt en waar aanvoelt. En toch is de histo
rie zelf de meest onwaarschijnlijke, welke
een dichterlijke verbeelding maar uiidenk'-n
kan: dat ergens in Klein-Azië drie aanzien
lijke en geleerde mannen, wellicht onafhan
kelijk van elkaar, op het vreemde schijnsel
van een ster besluiten een reis van dagen
en nachten wellicht, vol moeilijkheden en
gevaren te ondernemen en zich door die
ster laten brengen in een hut, waar een
arme vrouw, kind nog welhaast, een zuige
ling toont, in een paar doeken gewonden;
en dat die grooten der aarde voor dat arme
kind knielen, het als God erkennen en god
delijke vereering bewijzen.
Alleen bet geloof, alleen de overtuiging,
dat een hoogere inspraak de Wijzen uit het
Oosten verlichtte, doet het Evangeliever
haal aannemelijk maken.
Maar waarom blijft dan het Driekoningen-
verhaal geslacht na geslacht boeien, ook de
vele duizenden, die geen of weinig begrip
hebben van genade en goddelijke inspraken?
Omdat „het volgen der ster" in ieder nog
niet geheel bedorven menschenhart iets
wakker roept van de eeuwigheidsgedachte,
van een Vader, die boven de sterren leeft
en der schepselen lot leidt met vaste hand.
Want de mensch mag zich onder zijn mede-
menschen, in het volle leven, in drukke ge
zelschappen, zelfstandig, onafhankelijk, sterk
en machtig gevoelen, alleen aan het strand
van de zee, of onder den nachthemel, be
zaaid met milliarden sterren, waarvan hij
weet, dat ieder grooter is dan de aardbol,
alleen tegenover den dood en het mysterie
na dit leven gevoelt hij zijn nietigheid en
dringen de geweldige vragen zich op: waar
ga ik heen, waarom ben ik hier? En in die
eeuwigheidsmeditatie komt dan het gevoel
van hulpeloosheid hem overweldigen en hij
grijpt oir, zich heen naar een steun en heime
lijk komt dan het verlangen op: ging er voor
mij ook maar een ster vooruit, zooals voor
'de Wijzen in het Oosten! Zulk een duidelijk
teeken zou ik gaarne volgen!
En niet enkel de twijfelaars in het geloof
slaken zulke ijdele zuchten. Er zijn er even
eens velen onder de christenen, die het
meer of minder bewust, vaag en b&lf uitge
sproken den Schepper misduiden, dat hun
geen leidenSfe ster op hun levensweg is mee
gegeven. Zij zouden anders willen leven dan
thans, omdat zij veel onchristelijks voelen in
hun dngelüks'-he tijkzij zouden minder
van de wereld willen zijn zelfs naar vol
maaktheid willen streven; alleen de leidende
ster ontbreekt hun. En zoolang deze weg
blijft, volharden zij in een levensgang, waar
over zij zelf onvoldaan zijn.
Hebben zij eenig recht van spreken? Valt
er met reden te klagen? Neen; immers voor
alle menschen en zeker voor ons, Chris
tenen, is de Ster in het Oosten opgegaan.
De beteekenis en het doel van onzen levens
weg ligt klaar en helder beschenen door
hooger licht voor ons open. Aarzeling kan
hier enkel uit zelfverblinding voortkomen.
Maar, zoo klagen er toch velen, er is in
een menschenleven zoo veel duisters en
onbestemd; zooveel raadselachtig en onze
ker. Er gebeurt zooveel, wat ons als het
ware benevelt cn bedwelmt en den weg zoek
maakt. Daar hebt ge de keuze van een le
vensstaat; de keuze van een beroep; de
keuze van een levensgezel of gezellin vóór
de poort van het huwelijk; slagen van wat
het blinde noodlot lijkt, sterfgevallen; het
wegrukken van onmisbare levens; tegensla
gen ei}., armoede, zonder aanwijsbare schuld;
raadsels bij de opvoeding van kinderen.
Hoeveel twee- ep driesprongen komen er
niet op ons levenspad, die ons in vertwijfe
ling doen staan en doen vragen: waarheen
nu?
Matthaeus' verhaal over de Wijzen in het
Oosten geeft ons het antwoord. Was die
Ster, die daar aan den Oosterhemel voor
de verbaasde blikken der drie Oosterlingen
blonk, zelf niet een groot raadsel? Zij wer
den geroepen, meenden dit althans, maar
waarheen? Zullen er geen vragen vol twijfel
bij hen gerezen zijn? Maar zij onderdrukten
allen twijfel en gingen op weg, onwetend van
hun doel, onzeker van het einde. Zij gingen
en volgden. Ziedaar de eenige manier om
veilig en gerust door het leven te' gaan; de
ware gesteltenis van enkel te willen wat de
Schepper van ons wil. Maar aan die gestel
tenis ontbreekt juist bij velen heel wat. Zij
willen een teeken van den Hemel, maar zóó
een, dat zij niet enkel het begin, maar ook
het midden en het einde van den weg kun
nen overzien. Zij willen niet enkel, zooals de
drie Wijzen, door de ster in het Oosten wor
den opgeroepen, maar er tevens een stem
bij hooren, die zegt, wat zij op hun tocht
zullen ervaren. En toch, de drie Wijzen za
gen niets anders dan de Ster boven de woes
tijn; zij volgden, naar Jeruzalem, naar Hero
des en raakten haar toen kwijt. En weer op
weg gaande verscheen ze weer en eerst in
Bethlehem zagen ze hun einddoel, maar ge
heel anders, dan zij zich hadden ingebeeld.
Doch zij waren getrouw gebleven, hadden
niet geaarzeld oj getwijfeld en toen volgde
ook de belooning: de genade om in een arm
kind den Christus te zien.
Vraag eens degenen, die reeds een groot
eind van den levensweg hebben afgelegd en
die gij bewondert om- hun rustigen gang, om
de kalmte van hun gemoed, om de zekerheid
van hun blik en den nooit stervenden glim
lach om hun lippen. Vraag eens die weinige
gelukkige stervelingen, wie niets schijnt te
kunnen schokken in het geloof en Godsver
trouwen, ot zij steeds een ster als geleidster
op hun jsnd hebben gehad. En zij zullen u
zeggen: ja! Iedere tegenslag, iedere onver
wachte gebeurtenis, ieder raadsel in mijn
leven, was mij als een wenk van boven. En
dan luisterde ik, stil en aandachtig, en vroeg
om licht en vooral om kracht, om niet mijn
eigen wil te doen, maar Gods wil te mogen
volgen.
Ziedaar het geheim. Wij spelen te veel
onze eigen voorzienigheid. Bij iedere gebeur
tenis in ons leven slaan wij aan het werk
met menschelijke berekeningen. Over een
schijnbaar ongeluk, dat wellicht als een ge
luk voor ons bedoeld is, slaan wij aan het
jammeren en nemen in wilde smart de meest
dwaze besluiten. Een schijnbaar geluk, dat
inderdaad een beproeving is en een gevaar,
maakt ons duizelig en brengt onze zinnen
op bol; wij genieten er van en vergeten onze
hoogere bestemming. Ziedaar de reden,
waarom wij vergeefs klagen, dat ons geen
Ster verschijnt, welke wij kunnen volgen. De
sterren zijn er, maar onze volgzaamheid ont
breekt!
Laten de Wijzen uit het Oosten ons lee-
ren, dat het niet voldoende is om geroepen
te worden door een lichtend schijnsel, maat
dat het welslagen van onzen tocht gelegen is
in onze gesteltenis van bereidwiligheid en
volgzaamheid,
HOMO SAPIENS.
noemden datum op de hulpkantoren Benne-
brcek en Vogelenzang gelegenheid bestaan
de met trein 870 aangebrachte avondbladen
gedurende de openstellingsuren van het
hulpkantoor kosteloos af te halen.
B. en W, vragen den Raad machtiging van
N. M. Smit aan te koopen een weiland, groot
1.88.48 H.A., kadastraal Haarlemmerliede en
Spaarnwoude, sectie E. Nrs. 212, 213, 233 en
237.
B. en W. stellen voor het voor eerste
inrichting van de Montessori-school aan de
Bakkerstraat verleende crediet van 1370
te verhoogen met 425.
B. en W. stellen voor met ingang van 27
Januari te benoemen tot gemeente-vroed
vrouw Mevr, H. v. Tijn-Oostra, tegen een
jaarwedde van ,400.
B. en W. stellen voor den heer G. A
v. Schaik definitief te benoemen tot leeraar
in de plant- en dierkunde aan de H. B, S.
B, met 5-jarigen cursus.
B, en W. stellen voor den heer B. Bult
huis, onderwijzer aan school 4 over te plaat
sen naar school 24, en den heer C. J. Knop,
onderwijzer aan school 31, over te plaatsen
naar school 32,
zijn stem te kunnen uitbrengen op dè
groslijst. Het bestuur is wel bereid dit jaar
deze maatregel zoo soepel mogelijk te hand
haven, maar men dienst toch te zorgen, dal
vóór den bepaalden tijd het ledental is
leven zoo leeg geworden en ontaard tot een
leege dolle jool, een roes.
Die inzinking maakt ook ons Holland
heidensch. Men moet dat eens hooren en
beluisteren in het volle leven; dan hoort men
opgevoerd, opdat er een zoo groot moge- het, J)e lucht hangt vol met spotlach voor
lijke bevrediging zal kunnen plaats vin-i eer en deugd.
De heer van Tetering prijst deze ziens
wijze vqn het bestuur, maar dringt er toch
op aan, dat, wanneer eenmaal het Politiek
Advies bekend wordt, de deuren voor toe
treding gesloten worden.
De voorzitter antwoordt, dat dit ook de
bedoeling van het bestuur is.
Verder spoort de voorzitter aan tot bij
woning van den cursus in Staatsinrichting,
die onder auspiciën van de R. K. Volks
universiteit 14 Januari aanvangt.
Uit de mededeelingen, die door den secre.
taris worden gedaan, stippen wij aan, dat
door het bestuur ais candidaten voor de
Prov. Staten worden aanbevelen: Mr.
Bomans en de heer Hooy, beide aftredend
en de heer v. Kessel uit Bloemendaal als
eerste plaatsvervanger. Tot en met 6
Januari was gelegenheid om candidaten op
te geven; deze zijn echter niet ingediend.
Verder is het wenschelijk, dat een vaca-
Een 20-jarige jongeman, genaamd M., en
sedert een half jaar in dienst bij den wa
genmaker S., in den Houtrakpolder, heeft
zics schuldig gemaakt aan diefstal. S. heeft
n.l. een wagenmakerij, die binnenshuis m
verbinding staat met een smederij van V,
en een rijwielzaak van H. Doordat S. ziek
werd, zag hij zich genoodzaakt M. te ont
slaan. Het toeval wilde, dat ook V. en v.
H. ziek waren, zocdat alle 3 zaken waren
gesloten, M. heeft van den bstaanden toe
stand gebruik gemaakt en verschillende dee-
len hout, kogellagers en rijwielonderdeelet:
ontvreemd, naar schatting een waarde van
p.l.m. 300. Gedeeltelijk was het gestolene
ondergebracht in zijn kosthuis, de rest in 'n
smederij1' in den Grooten IJpolder.
De politie, die aanstonds een ijverig onder
zoek instelde, had spoedig mooie resultaten
te boeken; zoo goed als alles is opgespoord.
De dader, die inmiddels naar Gorinchem
vertrokken was, is op verzoek van de po
litie aldaar gearresteerd en naar Halfweg
overgebracht. Het moet in de bedoeling van
M. zijn geweest, om binnenkort voor eigen
rekening te beginnen.
Gedurende de maand Decembera dat de
weldadigheidszegeis voor het kind werden
verkocht, zijn in totaal 108096 zegels ver
kocht onder verdeeld in 30694 zegpls van 2
ct. (kostprijs 4 ct.i; 26 708 zegels van 5 ct.
(kostprijs 8 ct.); 39.0040 zegels van 10 ct.
(kostprijs 13 ct.) en 11.654 zegels van 15 ct.
(kostprijs 18 ct.)
Met ingang van 10 dezer zal de laatste
bestelling te VogelenzangBennebroek
plaats hebben in aansluiting op de treinen,
die te Vogelenzang te 4.31 en 4.43 n.m. aan
komen.
Er zal' voorts mei ingang, van laatstge-
In gebouw St. Bavo hield de R.-K. Kies
vereeniging „Credo Pugno" Vrijdagavond
haar jaarvergadering.
De bijeenkomst, die maar matig bezet
was, werd bij ontstentenis van den presi
dent dr, Th. Koot, geleid dóór den Vice-
vborzilier, den heer M. L. A. Klein, di«
na opening met den Christelijken groet de
aanwezigen en in 't bijzonder pater Cor-
ver welkom hèette. Waar de vergadering
nog onder het octaaf van Nieuwjaarsdag
gehouden wordt, uit spr. tevens een geluk-
wensch voor het nieuwe jaar, dat voor de
vereeniging om tweeërlei redenen een be
langrijk jaar is, n.l. wegens de verkiezingen
voor Prov. Staten en voor den gemeente
raad, welke laatste, naar spr. hoopt, ge
houden mogen worden voor Groot-Haar
lem. Wil echter de verkiezing goede
vruchten afwerpen voor de R. K. Staats
partij, dan moeten alle „hands' aan dek en
daarom doet spr. vooral een beroep op de
propagandisten, want er zal veel van hen
gevorderd worden. Reeds in de andere
politieke partijen is men met krachtige ac-
ïie voor de verkiezingen begonnen en spr.
hoopt, dat die actie Weerklank moge vinden
hij de R.-K. propagandisten, in dien zin,
dat ook zij de actie met ijver zullen begin
nen.
De parochiale propagandaclubs laten nog
wel eens wat te wenschen over, naar spr.
meent, ten opzichte van het ledental. Spr.
hoopt, dat daarin verandering moge komen
en dat 1927 een gezegend jaar moge zijn
in de politiek.
De notulen worden hierna goedgekeurd.
In zijn jaarverslag wijst de secretaris er
op, dat 1926 kan worden gekenmerkt als
een alleszins bevredigend jaar. De leden
vergaderingen waren echter niet bijzonder
ture-Klijn in de Politieke Advies Commis
sie wordt aangevuld.
Voorgedragen worden de heeren v. d.
Linden en Spruit.
Een der leden vraagt, waarom op de aan
beveling voor de Prov. Staten als eerste
plaatsvervanger geen Haarlemmer is ge
plaatst.
De voorzitter antwoordt, dat de kieskring
ook o.a. Bloemendaal omvat en het bestuur
heeft gemeend, dat het niet alles aan de
buitengemeenten moet ontnemen. Trouwens,
de heer v. Kessel is ook aftredend van de
vorige lijst. Door deze aanbeveling is ver
der ook gevolg gegeven aan den wensch van
het landelijk bestuur om zoowel intellec-
tueelen, middenstand en arbeidersstand te
doen vertegenwoordigen.
Mededeeling word! gedaan van het feit,
dat het bestuur den heer Luyten, hoofd der
R. K. sehool aan de Gedempte Oude Gracht
bereid heeft gevonden, in het bestuur zit
ting te nemen. Het bestuur zal intusschen
nog een tweeden persoon voor de aanbe
velen trachten te verkrijgen.
Na een kort inleidend woord van den
voorzitter verkrijgt daarna de WelEerw.
pater J. Corver S.C.J. het woord.
Rede pater Corver.
Een politieke rede in den strengen zin van
het woord, aldus vangt spr. aan, mag men
van mij niet verwachten, alhoewel, wanneer
de omstandigheden dit eiscben, het de plicht
is van den priester voor de heiligste rech-
iHii van zijn God en Koning op te komen. Toch
zal spr.s rede soms wel de politiek raken.
Bespreken wil spr. den huidigen heiden-
schen tijdgeest; het menschdom, dat zich
ontwringt aan het gareel van Gods wetten;
den heidenschen tijdgeest met zijn gevolgen,
n.l. de afvloeiing van God en van het Evan
gelie, en het eenige middel daartegen; het
menschdom terugdrijven naar God en het
Evangelie. Dat moet onze edele taak zijn,
vooral ook als lid der R. K, Kiesvereeni
ging.
„Tijdgeest en Apostolaat,' zoo zou spr.
zijn rede willen betitelen. Geen eeuw, aldus
spr. is zoo ontwrongen aan Gods heilige
wetten, als de huidige, de eeuw. van het
modern heidendom. Staat er nog wel een
tweede zulk e'en blad in het geschiedenis
boek?
De menschen dulden het niet meer te
loopen in het gareel van het geloof. Het ge
goed bezet. Daarom verbindt de secretaris j loof en de zedelijkheid zijn weggeschroeid
in zijn veslag aan deze opmerking een op
wekkend woord.
Als een belangrijke gebeurtenis in 1926
mag worden genoemd de reorganisatie der
R.-K. Staatspartij en de samenstelling van
den partijraad.
Betreurenswaardig is het, dat het leden
tal der R.-K. Kiesvereeniging zoo achter
uit gaat. De secretaris spoort de R.-K.
kiezers en kiezeressen aan om zich bij de
R.-K. Kiesvereeniging aan te sluiten en be
sluit zijn verslag met den wensch, dat allen
zich mogen scharen achter het banier der
R.-K. Kiesvereeniging.
De voorzitter vestigt nog eens de aan
dacht op het geringe vergadering'bezoek.
Dit kan misschien thans zijn oorzaak vin
den in het feit, dat ook andere R.-K. vcr-
eenigingen dezen avond vergaderen. Dit was
aan het bestuur der R.-K. Kiesvereeniging
niet bekend.
Het financieel verslag van den penning
meester vermeldt aan ontvangsten
f 1174.34, uitgaven 697.92, een batig
saldo dus van 476.42.
Minder gunstig is het feit, dat het le
dental in het algeloopen jaar met 230 te
rugliep en nu nog 1360 bedraagt.
Daardoor komt er dus minder belang
stelling voor de R.-K. Kiesvereeniging en
tevens minder in kas. Gaat 't zoo door, dan
zullen de vergaderingen spoedig voor le
dige stoelen gehouden worden.
Oorzaken daarvan zijn misschien de
slechte tijdsomstandigheden, de werkloos
heid, het oprichten der R.-K. Volkspartij
enz. Alles moet gedaan worden om het le
dental op te voeren en de animo voor het
bezoeken der vergaderingen te versterken.
Het financieel verslag sluit met den
wensch, dat 1927 een goed jaar moge zijn
Beide verslagen worden goedgekeurd,
waarna de voorzitter er op wijst, dat, hoe
wel 1926 een gunstig jaar was, de kas toch
wel aan bloedarmoede lijdt en 1927 zal
veel vragen.
Een verschijnsel acht spr. het, dat steeds
legen de verkiezingen het ledental der
kiesvereeniging oploopt, maar daarbij wil
spr. er tevens de aandacht op vestigen,
dat volgens nieuwe reglementaire bepaling,
men twee maanden lid behoort tezijn om
door de vlammen van lage lusten en harts
tocht en daarmede is de Liefde uit het
maatschappelijk organisme weggevloeid.
De Liefde is verwrongen, verlaagd tot
passie en drift.
De geheele aardbol is één chaos, waarin
alle» door den modernen tijdgeest is aan
getast; alles schijnt onderstboven te moeten.
Het oude, hechte, fundamenteele is uit den
smaak en moet plaats maken voor een broos
zedelijk gebou^r, een aluminiumgebouw.
Hinderpalen, zooals God, geloof, religie
enz. moeten uit den weg worden geruimd en
dat heet dan cultuur, beschaving, vrijheid.
Ja, een vrijheid, die alles ondermijnt en
gelijk slaat met het los zijn van allen dwang
en beheersching, waarmee de mensch om-
kluwd wordt. Dat heet vrijheid
Als de mensch geëmancipeerd is van God,
ailes doet tegen Zijn heilige wetten in, dan
juicht de menigte.
Dat is juist de vergissing van onze wereld,
dat vrijheid synoniem geworden-is met
ongebondenheid, losbandigheid.
Maar alleen de overwinning van zich
zelf leidt tot de grootste vrijheid.
Nu nog, na 2000 jaren is het menschdom
op zoek naar moraal en dit. heet dan de
crisis der moraal.
Wij katholieken weten, dat ons geloof en
het katholicisme alleen antwoord kan geven
op dit zoeken, want de grootste en sterkste
zedelijke macht is het katholicisme, dat
heerlijk levend organisme, toegerust voor
alle eeuwen.
De godsdiensiloosheid is de hoofdbron
van alle zedelijk kwaad en de ééne hoofd
bron. De rest is er het gevolg van, In
kernachtige bewoordingen en met rake
typeering der toestanden bespreekt spr.
meer gedetailleerd den heidenschen tijd
geest, die ook in ons land ingang heeft ge
vonden. Zeker er leeft nog goed en be
proefd geloof in ons land en vele heerlijke
Vanwaar nu die onzalige tijdgeest en dat
verval? Vele en verschillende oorzaken zijn
daarvoor aan te geven, maar de hoofdoor
zaak is het grootelijks ontbreken van ge
loofskennis bij de slappe katholieken.
En de heidensche tijdgeest maakt zijn
slachtoffers onder alle rangen en standen en
ook onder ons, Roomsched, helaas!
In scherpe trekken schetst spr. de tal
rijke vormen, waaronder het moderne kwaad
opduikt. Hèvig is het verlangen van den
mensch, maar dat verlangen zal alleen be
vredigd worden in God en Godsdienst.
Ons hart is onrustig totdat het rust in God.
De strijd is fel, is hevig en de moderne
mensch heeft zulk een slappen wil.
Juist die onevenredigheid tusschen wil en
verlangen is een der grootste bronnen van
ellende; het is de innerlijke strijd tusschen
de mensch dierlijke lust en het groot-
menschelijk geweten.
Dat is de ellende van onzen tijd. Gods
geboden zijn verbannen en waar Christus
verdwijnt, verdwijnt recht, liefde en moraal.
Concludeerend stelt spr. vast: Twee
wonden zijn er geslagen; een schromelijk
tekort aan onderlinge liefde en een teveel
aan eigen-liefde.
Een middel ter genezing? Eén middel is
er en dat is het eenige: Terug naar God!
Terug naar Christus! Terug naar het Evan
gelie!
Dat zal de oplossing blijken te zijn van
de sociale kwestie en de instauratie van
den gevallen mensch. „Omnia instaurare in
Christo." Alles herstellen in Christus!
Dat devies moet weerklank vinden in aller
geest en hart. Van de individueele verbete
ring intusschen zal de massale verbetering
afhangen.
Dat aileen kan het Evangelie bereiken.
Met het Evangelie ten grondslag is elk
land een paradijs, zonder het Evangelie
is het waarlijk een hel.
Dat bekeerings-.verk is het werk van de
leden der R. K. Kiesvereeniging; dat is hun
apostelwerk; onze heiligste beginselen hoog
voor zich uit te dragen om door hun levens
voorbeeld allen te trekken.
Debezieling van het apostolaat zij dc
kracht van den arbeid.
Ieder propagandist moet onwankelbaar in
zijn levenswandel staan, want de saneering
der maatschappij kan alleen komen van
hechte katholieken.
Laat anderen bluffen, wij houden ons
„Credo" hoog.
Wij gelcoven in geen internationale, tenzij
in dc R.-K. Internationale.
De echte vrijheid, gelijkheid en broeder
schap is alleen in de groote R. K. Interna
tionale.
„Met het kruis in top, zoo varen wij ten
hoogen hemel op."
Al kost het moeite en mannenmoed:
„Pugno," wij blijven vechten, wij blijven
strijden voor onze Roomsche beginselen.
Nu: Vooruit. „In nomine Domini," In den
naam des Heeren.
In een enthousiaste peroratie eindigde
spr. zijn rede. Een langdurig en hartelijk
applaus was het welverdiende loon, waar
aan de voorzitter nog woorden van oprech
ten dank toevoegde.
Vervolgens werd een stemming gehouden
voor de vervulling der vacature-Klein in
de P. A. C.
Uitgebracht werden op den heer v. d.
Linden 31 stemmen, op den heer Spruit 21
stemmen en 2 stemmen van onwaarde, zoo
dat gekozen was de heer v. d. Linden, die
de benoeming aannam.
In de commissie tot nazien van de boeken
en bescheiden van den penningmeester,
werden benoemd de heeren v, Opzeeland en
Hubers.
Medegedeeld werd nog, dat in de ver
gadering van 18 Febr. a.s. door den heer
Chris Jansen uit Amsterdam een rede zal
gehouden worden.
Na een kort en krachtig opwekkend
woord, sloot de voorzitter de bijeenkomst
met den Christelijken groet.
Het melkbdrijf in de Hoofdstad. Het con
tract tusschen veehouders en handel
De treindienst op West-Sumatra weder
normaal. 4.5 tnillioen voor legernitbrelding.
Een telegram van den gouverneur-generaal.
Uitvoering vleeschkeuringswet. Einde van
den overgangstermijn op 31 Mei a.s.
Alkmaar's kaasomzet in 1926 met 12 mil-
lioen gulden verminderd.
Moeilijkheden der industrieën. Het rapport
van den Nijverheidsraad. De valuta-concur-
rentie niet de hoofdoorzaak. Voor en tegen
regeeringsmaatregeien.
De formatie der Gerechtshoven. Inkrimping
van het aantal kantongerechten.
Inzake de schuldregeling met Rusland
heeft de Franschc regeering een gezant-
schapsraad naar Moskou gezonden ter on
derhandeling.
De onrust te Hankan duurt voort. Engel-
scken en Amerikanen evacueeren. Ook in 't
Zuiden en Westen van China trekken de
Engelschen weg.
Senator Borah spreekt als zijn meening
uit, dat er geen reden is voor de V, S»
voor interventie in Nicaragua.
Barometerstand, 9 uur v.m., 7.68 vooruit.
Licht op. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 4.34 en overmorgen
cm 4.35.
Groote Houtstraat 187, Tel 12504
Zorgvuldige bediening in elk opzicht.
Verzegelde zakken.
Ook A'dam, Hilversum, Bussum, Leiden.
Op den 9den Januari a.s. zal den heer F.
van der Meij, ladingmeester aan bet goede
renstation, nabij de Vischhal tc IJmuiden,
den dag herdenken, waarop hij voor 25 jaar
in dienst kwam bij den H. IJ. S. M.. De heer
F. van der Meij was vanaf 9 Januari 1902
tot en met 4 April 1913 aan genoemd station
in dienst alsa schaailknecht en sinds 5 April
1913 tot heden als ladingmeester. Daar den
a.s. jubilaris gedurende zijn 25 dienstjaren
enkel en alleen te IJmuiden zijn arbeid heeft
verricht zoo zal het hem op dien dag aan
belangstelling niet ontbreken.
Aan den Raad der gemeente Haarlem is
door A. de Vries Zn., Gebr. van Lunen
burg, Maatschappij Metselmateriaien, firma
Peltenburg Zoon, C. Molenaar, Heenk's
IJzernandel. Samenwerkende Patroonsver-
ceniging in de Bouwbedrijven, P. Pape, D.
Baes Zn., N.V. Stoomtimmer- en Meubel
fabriek v.h. G. F. J. Beccsri, firma Pieter
Schoen, Eerste Rotterdamsche Maatschappij
tot Verzekering van Ongevaiien een request
gericht, waarin zij uiteenztten, dat zij werk-
zaamhenen, leveranties en andere prastaties
ten behoeve van dien na de verleening van
getuigenissen zijn daarvoor aan te halen, j surséance var. betaling hebben verrich; en
Maar daarnaast is veel, zeer veel armoede 'uit dien hooide nog te vorderen is het be
en ellende op geestelijk gebied. drag van 150.000 door de bewindvoerders
De moderne menscb stelt zich blijkbaar in hun request genoemd,
in zijn leven slechts twee polen: zwoegen en Z wenschen het verzoek van de bewind-
vermaak. voerders met aandrang te ondersteunen.
De wijde horizon in het menschelijk be- j Zij verzoeken daarom een bedrag van
staan is vernauwd en van duizenden is het (twintigduizend gulden boven het thans be
schikbaar gedeelte der aanneemsom aan be
windvoerders uit te keeren om te strekken
tot voldoening van adressanten en tot bil
lijke vergoeding der door bewindvoerders
bewezen diensten.
Bij dé bioscoopvoorstelling, die gister
avond in café „Rusthoek" te Bloemendaal
werd gegeven, had een klein incident plaats.
Pas was de vertooning van het hoofdnum
mer „De Sheik" begonnen, of het toestel
werd stopgezet, daar de film op last van de
Paramount film-compagnie te Amsterdam,
door een deurwaarder in beslag werd geno
men, aangezien de operateur, die de film
vertoonde, niet het recht bezat deze film
openbaar af te draaien.
De aanwezigen werden eenigszins tevre
den gesteld, doordat er een paar andere
films voor in de plaats werden gegeven.
LUXOR-THEATER.
Na een zeer verdienstelijke natuurop
name van „Op de baren" waar men op en
top van de watersj>ort kan genieten, zonder
den kouden waterwind te voelen, komt er
een comédie in 2 actes „Meer geluk dsn
wijsheid", Hoewel wij voor een dergelijk
geluk zouden passen, en ook niet naar de
bescheiden wijsheid, die hier aan oer-stom-
heid grenst, zouden willen solliciteeren.
krijgt men toch vele vermakelijke momenten
te zien. O.a. een spoorwegongeluk, althans
auto-ongeluk door den trein, meer althans
een sympathiek ongeluk op een onbewaak-
ten overweg.
Luxor-nieuws brengt de gebruikelijken
Polygom actualiteiten van onzen eigen,
grond, welke daardoor alleen reeds meer
dere aandacht verdienen.
Het Hoofdnummer bestaat uit 8 acten.
is getiteld „Kiki en is genomen voor bet
bekende blijspel van André Picard en David
Belasco,
De inhoud is van nul en geener waarde,
wat echter dubbel en dwars vergoed wordt
door talrijke'aardige opnamen.
Een zeer eenvoudig krantenmeisje zeer
geforceerd er. onnatuurlijk door Norma Tal-
madge gespeeld, wil hooger op en krijgt op
typische wijze een betrekking als koriste
bij een revue. De directeur hiervan wli haar
graag kwijt, doch zij blijft als een klit han
gen, zet het 'neele huis op stelten en doet
duizend andere dingen, die nergens op
lijken. In de 8ste acte, wanneer zij op straat
gezet zal worden, weet zij door schijndood
haar vervoer onmogelijk te maken en dan
ontdekt de directeur pas dat hij die „halve
jongen" heeft lief gekregen. »De rest laat
zich raden.
Om een avond van vroolijkheid te heb
ber., meenen wij voor volwassenen geen
bezwaar te moeten maken.
Het orkest verdient extra vermelding
voor de muzikale illustratie, die in vele op
zichten meer dan uitsiekend was.
Voor de nationale zwemwedstrijden op
10 Januari a.s. van de Waterratten, heb
ben de volgende vereenigingen ingeschreven;
AZ, DJK, HDZ, HZ DC. ODZ. RZC.
DWR, LZC, ADZ en „het IJ". Verder zullen
nog deelnemen voor de schoolestafettc de
volgende scholen: Middelbaar Technische
School; Hoogere Burgerschool B; de Han
delsschool en de M.U.L.O.-schooL Voorts
zal nog een waterpolomatch gespeeld wor
den tusschen de zeventallen vaa D.W.R. J
en L. Z. C. IL