i Radio-Omroep. M A PI IM een verward praatje IMHrlüIN, door FRANS MEIJER B B ELCK WAT WILS TREKJES. Derde Blad NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT. Zaterdag 8 Januari 1927 Griep of katterigheid. Radio en Oudejaar. Ook een prijsvraag. Over den koning van, Spanje en de Heilige Theresia. KUNST EN KENNIS. Koffie niet schadelijk No. 479. De feestdagen liggen thans achter ons en van de periode van katterigheid zijn we zoetjesaan overgegleden in een griep-epide- mie. Wanneer we echter de verschijnselen van deze epidemie nagaan, is het niet moei lijk de relatie aan te wijzen met de beruch te verschijnselen van een te overvloedig ge bruik van panje en dergelijke vochten, die volgens sommigen niet voor de eenden ge brouwen worden, hetgeen men dan tevens met een bovenmatig aantal bijbelteksten weet te bewijzen. Het is nu een week geleden dat het Oude jaar ons verliet en van de traditioneele voornemens van het Nieuw-jaar liggen e: weer verscheidene in de papiermand en niet nader te noemen plaatsen. Het smeltende gevoel van eindelooze naastenliefde en vre desgezindheid, dat we gewoon zijn te koes teren bij geslaagde liefdadigheids-predica- ties en Oudejaars-avondfuiven, is reeds op ettelijke plaatsen beschadigd en als er even een kleinigheid in den weg komt, staan we alweer klaar om onze kennissen het tegen deel toe te wenschen van hetgeen we hen bij de wisseling van het Oude en Nieuwe toewenschten. Als je een Oudejaarsavond aan de Radio meemaakt heb je het idee dat je de aarde ruischend door de onmetelijke ruimte hoort gaan, of de kringloop der hemellichamen iets tastbaars is geworden. Eer, die aan den lijve ondervonden heeft, dat uren, dagn, maanden, jaren, als een schaduw heenvliegen, iets op van een dominé in Beverwijk, die een spook zag, dat hem een rol papier toe wierp, waarin zijn sterfdatum vermeld stond, van een meisje dat slapende een dood kist naast haar bed zag en twee dagen later dood was, van een oude dame die te Am sterdam meemaakte, dat haar broer, die als zouaaf in het Pauselijk leger streed, het ge vecht bij Mentana meemaakte en door het dreunend spreken van den overigens eer- biedwaardigen grijsaard, het zingen van Handels Largo, het gedempte licht dat de hoeken in het duister houdt, ben je lang zamerhand zóó murw geworden dat je alles begint te gelooven en je b.v. niet geneert te bekennen dat je gelooft ook al eens zoo iets gezien te hebben. Het Largo zingt door den ether, en trilt ver weg, misschien niet alleen onze damp kring, maar heel de oneindige ruimte door en je ontwerpt' een dolle fantasie die iets rijstebrijachtigs heeft en waarin het Nietz- sche-stelsel over den onvermijdelijken terug keer van alle dingen en de leer van de Har monie der sferen een belangrijk aandeel hebben. Opeens herinner je je een artikeltje van Henri Borel gelezen te hebben over zijn be zoek aan de Zuster van de Heilige Theresia van LfSieux, en met het heerlijke gevoel ook iets aan de stemming van absolute deugd zaamheid bij te dragen, breng je het gesprek op dit chapiter. De muziek te Hilversum zet in: „Uren, dagen, maanden, jaren." Je voelt het oude jaar wegglijden. Ik heb het gevoel dat ik eens had, toen ik ziek was en men meende dat ik aan stalten maakte het tijdelijke met het eeuwi ge te verwisselen. Ik droomde op een biljart te liggen en zigzag-gewijze weg te zinken in een eindelooze ruimte. Later bleek het maar een beetje humbug geweest te zijn, ge tuige mijn springlevende gezondheid van deze dagen. Maar zoo leek het mij thans of de wereld op een plankje lag vastgebonden en langzaam vergleed naar een land waai tijd noch ruimte is. te wenschen en opeens is het de spook- oom met zijn fantastische verhalen, die de opmerking maakt, dat wijn en champagne zoo gauw sentimenteel maakt, en tot over maat van ramp voegt hij daaraan toe dat het eigenlijk onzin is Nieuwjaar te vieren, omdat het slechts een denkbeeldige punt is, die we achter een bepaalde periode gezet hebben. j De klokken van de Sint-Vitus-toren ein- digen met eenige verstrooide klanken en door een zwaai aan de knop zeilen we naar Engeland, waar het nog tien minuten vóór twaalven is en waar het Nieuwjaar zijn in trede nog niet gedaan heeft. Dan is het of de tijd iets tastbaars is en of je de aarde vóelt gaan. Terwijl buiten donderbussen en ouderwet- sche revolvers knappen, dreunen van gene zijde der zee de psalmen aan. Dan begint er eveneens een klok te luiden. De klanken hebben een heel ander karakter, zijn voller en muzikaler. Het duurt slechts kort, want opeens knalt de feestvreugde los in Al- bert-Hall. Een geweldig spektakel brandt er los, ei wordt gegild en gejoeld, geschaterd en ge- ljruld en boven dit alles uit stampt en hijgt de jazz-band. Ik hou van je Want eerst is het Berlijn dat de noodige voorbereidingen maakt voor de ontvangst van het Nieuwe jaar, maar omdat je buur man op denzelfden golf zit te peuteren stem je heel gauw af op Hilversum, waar een klein trio Handels Largo inzet, waardoor je, in combinatie met de genoten vochten, al heel gauw op dreef komt en je gevoelens gaat koesteren en dingen gaat zeggen, die je onder iedere andere omstandigheid kinder achtig zouden lijken. Het gesprek van den ouden oom, die met zijn tijd geen raad wist is langzamerhand op de dooien terecht gekomen en vandaar op spoken en spookverschijningen die tot 's mans dagelijksche connecties schijnen te be- hooren. In een doezelige stemming vang je ,.j_ >*t'i oom, die op Oudejaarsavond spook geschiedenissen ophaalt. Zelfportret 5 Jan. 1927. Van tijd tot tijd stuurt je buurman, die nog even vóór het Nieuwe-jaar een ander station wil opvisschen, net als een straat jongen nog even vlak vóór de tram wil oversteken, nog even je stemming in den war, door ongenadig te genereeren, maar je bent reeds murw genoeg geworden om ge durende enkele minuten je medemenschen alle leed te vergeven dat ze je aandoen of hebben aangedaan. Dan opeens beeft de stem van den Draad- loozen omroeper door de blauwe sigaren walm heen en nauwelijks heeft hij zijn Nieuwjaars-wensch gesproken of de toren klok van de Sint-Vitus-kerk te Hilversum begint te luiden. Het is een warreling van bronzen-klanken die door de ruimte cir kelt. Moeizaam heffen we ons omhoog uit de diepe stoelen om elkaar een Zalig Nieuwjaar Je t'aime Het heeft iets demonisch. Het is of je het bruisen hoort van. een geweldigen heksenketel. De banjo's ratelen in feilen cadans, en de bedienaar van de schuiftrompet lijkt den helschen gloed op te poken. Het is het stalen geraas van een gonzende fabriek waarboven uitgillen de sirenen, het is of de aarde dreunt onder het geweld van duizenden dynamo's. Zoo is het Nieuwe jaar ingezet. Terwijl ginds in de eindelooze ruimte de klanken van Handel's Largo nog potentieel aanwezig zijn, omdat de ethergolven Zt voortdragen door de ongekende ruimten, is hier het nieuwe jaar begonnen met den heftigen cadans van de nieuwe phase, die de wereld is ingegaan. En als we den tijd hebben om te wachten hooren we uren later dezelfde stemmingen in de Nieuwe Wereld aan gene zijde van den Oceaan Als je zoo de uitingen van feestvreugde in de verschillende landen overziet, krijg je onwillekeurig den indruk, dat wij Hollanders, waarschijnlijk wel de degelijkste menschen ter wereld zijn. We zijn ten allen tijde dege lijk, tot zelfs in onze ondeugden. Dezer dagen werd ergens niet in Ne derland, want daar zijn wij te degelijk voor, nietwaar een prijsvraag uitgeschreven voor een naam voor drie kleine, pasgeboren hondjes. Het aantal inzendingen was legio, omdat er een heeleboel menschen waren die niets anders te doen hadden, en de jury had een moeilijke taak zooals men dat pleegt uit te drukken. Eindelijk was men het erover eens ge worden en werd de prijs toegekend aan een juffrouw, die voorstelde de beestjes Bebe, Nini en Toto te noemen, aldus te zamen vormende den voornaam van Benito Mus solini. Als je zooiets hoort, voel je onmiddellijk dat onze Nederlandsche taal een sof is. Hoe Largo v. Handel. zou men dergelijke diepzinnige kunstjes moeten uithalen met onze banale Holland sche namen als Van Aalst en Mengelberg. Laten we b.v. den geëerbiedigden naam van onzen burgemeester eens nemen. Nog daargelaten, dat het woord Maarschalk al leen voor tweelingen bruikbaar zou zijn, hoe zou het klinken, als we onze huisdier tjes Maarmaar en Schalk-Schalk gingen noe men. 't Klinkt eenvoudig allerellendigst. De naam Heerkens Thyssen is opzichzelf al onbruikbaar, omdat men daarmede alleen vierlingen kan bedienen en deze zeer wei nig voorkomen. Welke namen u overigens ook bedenkt, ze blijken allen onbruikbaar voor het ver heven doel. Welke andere conclusie valt hieruit te trekken, dan dat onze taal absoluut onbruik baar is, misschien uitstekend geschikt is voor handelaars in metselmaterialen en mai- garinefabrikanten, maar absoluut onvoldoen de moet heeten voor de zoetere aandoe ningen des levefcs. Daar een liefdesverklaring algemeen als een der zoetste evenementen in het leven wordt bschouwd, kunnen wc deze crisis tot voorbeeld nemen. Vergelijken we slechts het smeltende „je 't'aime" van den Fransch- man met het blikkerige „ik hou van je" van den Hollander, waarmee je je zelfs onder de beste condities zoo stumperig voelt. Er zijn er meer, die het zoo gevoeld heb ben en het is niet voor niets, dat Hooft ergens zegt van een Spaanschen koning wie het geweest is, weet ik waarachtig niet meer, (misschien dat Dr. Sterck mij op weg zou kunnen helpen) dat deze vorst Spaansch sprak met zijn volk, Fransch met zijn hof, Latijn met God en Italiaansch met de dames, wien hij, naar Spaansche zede, achtereenvolgens zijn liefde schonk. Vóór mij ligt 'n Hcllandsche vertaling van het bekende werk van de Kleine Theresia: „Histoire d'une ame, écrite par elle même". Het is een flinke, zorgvuldig bewerkte uit gave, maar nergens is de schrijver erin ge slaagd den zuiveren, ontróerenden toon te treffen, die het oorspronkelijke werk ken merkt. De naieve poëzie en de kinderlijke vergelijkingen gaan in onze taal e-nvoitdig Knock-out. kapot en krijgen iets gemaakts, hetgeen in het origineele Fransch niet het geval is. Ik geloof zelfs, dat men door het lezen va:> deze Hollandsche vertaling een héél ver keerden indruk zal krijgen van deze Hei lige en dat zelfs zij, die niet door een sterk inwendig geloofsleven met deze teederheid reeds eerder vertrouwd raakten, een zeke ren afkeer zullen ondervinden. Daarom, als het even mogelijk is, moet men dit werk in het Fransch lezen, zooals het geschreve;» is en waarin de sublieme woorden van deze kinderlijke Heilige in de ware atmosfeer gekend kunnen worden. „Zien we af van patiënten, die hierom trent hun dokter behooren te raadplegen, dan kan gevoegelijk worden gezegd, dat een zelfs meer dan normaal gebruik van koffie vols rekt niet nadeelig is voor de gezondheid van den drinker." Aldus dr. A. avn Raalte, directeur van den gemeen telijken keuringdienst van waren, te Am sterdam, in een hoofdartikel in „Voeding en Hygiëne." En hij geeft daarover een in e- ressante beschouwing, waaraan we het vol gende ontleenen: „Laat ons eens zien: Als moeder de vrouw koffie zet, zoodat op ieder lid van het gezin 'A lood (is. 5 gram) koffie word. genomen, dan is zij royaal! Nemen we aan, dat alle daarin aanwezige caffeine in de koffie overgaat, dan krijgt ieder van ons met de gezette koffie 50 m-G. caffeine naar binnen. Drinken we nu driemaal daags kof fie, dan nemen we per dag dus 150 m. G. caffeine tot ons. Welnu, de Nederlandsche Pharmacopoea geeft als grootste hoeveelheid caffeine, die men mag nemen, per keer 250 m.G., per dag 1 gram. Zelfs een stevig koffiedrinker blijft dus ver beneden de hoeveelheid, die hij onge straft kan drinken en daaruit blijkt dat de schadelijkheid van koffie voor gezonde personen een fabel is. ZONDAG 9 JANUARL HILVERSUM, 1050 M. 10.1512 uur, uit zending van den dienst in de St. Domini- cuskerk te Amsterdam. De Gregoriaan- sche gezangen zijn: Voor het Kyrie: Spreuken 23 v. 24-25. Na het Gloria: Ps. 26 v. 4 (St. B. Ps. 27). Ps. 83 v. 5 (St. B. 84). Isaias 45 v. 15. Na het Credo: Lucas 2 v. 22. Na het Agnus Dei: Lucas 2 v. 5. Door het koor der St. Dominicuskerk wordt uitgevoerd: De „Missa in honorem Sanctissimae Trinitatis", van Hub. Cuy- pers, voor 4st. mannenkoor o. 1. v. den heer G. Kimmijzer. Orgel Evert Haak. Na de H. Mis: Het „Tantum ergo", van Witt en het „Jubilate" 4-st. mannenkoor van C. Aiblinger. Predikatie door den Wel- eerw. Heer P. J. de Roos, voorz. v. h. Hong. Kindercomité te Amsterdam, over Liefde zonder Grenzen. 12.30 Kamer muziek door het Trio „Pro Arte", be staande uit de heeren: H. Boudijn, viool. P. Rich. Sombroek, cello. G. J. Haalebos, piano 2.30 Namiddag-concert door de Amsterdamschc Orkestvereeniging, o. 1. v. Frans van Diepenbeek. In „Artis", Amsterdam. 5.20 Uitzending van den dienst in de Geref. Kerk te Hilversum (Zuiderkerk). Voorganger: Ds. N. Willemse te Abcoude. 1. Orgelspel. 2. Votum en Zegen. 3. Zangen Ps. 95 v. 1. en 4. 4 Lezen Geloofsbelijdenis en 2 Kor. 5:11-21. 5 Zingen Ps, 106 v. X 6 Gebed. 7. Tekst: 2 Kor. 5:17. 8. Inleiding preek. 9. Zingen Ps. 103 v. 2 en 3. 10 le ged. preek. 11 Tusschenzang Ps. 119 v. 9. 12 2e ged. preek. 13 Dankgebed. 14 Zingen Ps. 92 v. 7 en 8. 15 Uitspreken van den Zegen. 8 uur Persber. 8.10 „Rigoletto", groote opera in 4 bedr. Muziek van G. Verdi. Voorbereiding en alg. leiding: Chris de Vos. De Hertog van Mantua J. R. Schulze. Rigoletto Paul Pul. Gilda (dochter van Rigoletto) Jeanne Baci'.ec. Sparafucil, een Bravo Henri Bloemgar- aen. Madeleine, zijn zuster Annie Hof man. Joanna, gouvernante van Gilda Jo Jansen. Graaf Montezone M. v. Reen. Marcello Ridder A. Hendriks. G-aaf Ceprano B. Leeuwin. De Gravin, zijn echtgenoote Kitty Florel. Het stuk speelt in Mantua in de 16e eeuw. Het ver sterkte H. D. O.-orkest, Dir. J. J. v. Amerom. DAVENTRY, 1600 M. 3.50 Russisch pro gramma. Symphonie-orkest en R. Radfort, bas. Solomon, piano 5.506.20 „Sis ter Clare" van L. Housman, tooneclstuk. 8.20 De klokken van St. Martin-in-the- fields. 8.35 Kerkdienst. Preek door Rev. Fleming. 9.15 Causerie: The Royal Northern Hospital. 9.20 Weerber., nieuws. 9.35 Vocaal concert door het koor o. 1. v. S. Rovinson, Strijkmuziek. 9.5011.05 Concert. F. Woondman, sopraan. K. Goodson, piano. A. Samsons, viool. 11.1011.20 The silent Fel lowship. PARIJS „RADIO-PARIS", 1750 M. 1.052.10 Concert. Orkest en Cadex, zang. -- 5.055.55, Conce-t door de Jazz Symphonic. 8.5011.20 Concert. Or kest, jazzband en vocale solisten. Popu lair programma en dansmuziek. KÖNIGSWÜSTERHAUSEN, 1300 M. en BERLIJN. 484 en 566 M. 8.20 Morgen concert. Orgelspel en koorzang. 10.50 12.10 Concert. Symphonisch blaas-orkest. 3.506.20 Concert. Steiner-kapel. 7.50 Wagner-avond. Orkest. 9.5011.50 Dansmuziek door het orkest Eette. LANGENBERG, 468.8 M. 8.20—9.20 Mor genconcert. Preek. koor, orgelspel. 10.2010.35 Een kwartiertje over Goefhc. Voordracht door Dr. Barthel. 11.20 12.20 Concert. Dortmunder strijkkwartet (2 violen, viola, cello). 3.505.20 Orkest concert. 7.209.15 Orkestconcert (or kest van 60 musici). 9.2010.50 Dans muziek. HAMBURG, 394.7 M. 8.35—9.50 Morgen- concert. 12.251.05 Orkest-concert. 1.051.50 Kamermuziek. 4.205.50 Orkestconcert. 7\2311.15 Concert. Uit de bekende opera's en operette s. BRUSSEL, 509 M. en ANTWERPEN, 266 M. 8.5010.50 Orkestconcert. Mme. Germain, zang. Om 9.50 onderbroken door een lezing. •Steects het Nieuwste ia/tactto. Gjg* Va/c/cunctr<ze /tersteftï//<?cn yeMiarbo/yd. MAANDAG 10 JANUARL Hilversum 1050 M. 12.00 Politieber. 3.30 4.00 Vrouwenhalfuurtje door Mevr. Rhé- monda. 5.00—5.00 Kinderuurtje door Mevr. Ant. v. Dijk. 6.006.45 Concert door het H.D.O.-orkest. Engelsche muziek. 6.45 7.15 Tuinbouwpraatje door den heer P- Lemkes, over: Behandeling van eokele kamerplanten. 7.157.45 Engelsch* les voor beginners. 7.45 Politieber. 10.00 Persber. 8.10 Roosendaalschr avond. 1 K. E. Harmonie „Vlijt en Volharding", dir. Adr. Somers 2. St. Alfonsus-koor, dir. Th. Gieles. 3. Spreker: de heer J. F. Stadhou ders, over: Roosendaal en zijn inwoners. 4. Symphonie's Unie en Kat-h. Kring, dir. A. Somers. 5. Dubb. mannenkwartet, dir. J. Tierolff. 6. K. E. Harmonie „Erato", dir. A. J. Maas. 7. St. Janskoor, dir. J. Tierolff. 8. Pianosolo mej. A. Somers. 9. Jubileumcantate 1923, gem. koren van Kath. Kring en de Ver. lot voortzetting der K. H. Unie. onder leiding van Hr. Somers. 10. Jazzband, leider: Broeder Ar- senius. 11. Trio. 12. R. K. Mannenkoor „Concordia", Ant. Tierolff. 13. Chr. Gem. Zangver. „Excelsior", dir. H. J. Schulte. 14. Roosendaalsche liedjes. 15. N. K. Har monie „Vlijt en Volharding", dir. Hr. So mers. Daventry, 1600 M. 11.201.20 Concert Da- ventry-kwartet en solisten (sopraan-con tra alt tenor piano). 1.202.20 Orgel concert van de St. Michaëls-kerk 4.20 Dansmuziek door de IL A. C. band. 5.20 Huishoudpraatje. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Orkestconcert. 6.45 Padvindersbulletin 6.50 Weerber. nieuws. 7.05 Orkestcon cert. 7.20 Causerie. 7.35 De 48 Preludes en Fugues van Bach. Pianomuziek. 7.45 Spaansche lezing. 8.05 Vocaal concert door het koor van de Featherstone Road- boy's school. 8.35 „Rouget de l'lsle", le gende van de Marseillaise van Wilts en Langbridge. 9.05 Liederen van Brahms, door Mark Raphaët-zang met pianobe- gel. 9.20 Weerber. nieuws. 9.35 Causerie. 9.50 Fraser-Simson avond, o. 1. v, den componist O. Groves-sopraan. D. Noble, bariton, orkest. 10.50 Populaire balletmu ziek. 11.2012.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris" 1750 M. 10.5011.20 Persber. en muziek. 12.502.10 Concert. Orkest Gayina en Mme Allard, zang. 5.05 5.55 Literaire matinee. Declamaties en muziek (piano en viool). 9.0510.50 Con cert Orkest en vocale solisten. Königswusterhausen, 1300 M. 1.502.20 en 2.507.20 Lezingen en lessen. 7.359.50 uitzending van het programma van Leip zig. Groot orkest-concert. Nieuw-Russi- sche avond. Declamaties. Langenberg, 468.8 M. 10.20—11.50 Orkest- concert. 3.203.50 Lezing: Die kunst des Sprechens. 3.505.2Q Concert door klein- orkest. 6.206.50 Causerie over het avond-concert. 7.209.20 Symphoniecon- cert. 1. Dopper: Ciacona Gotica; 2. Bruck ner: 7e Symphonie. Hamburg 394.7 M. 11.501.20 Orkestcon cert. 1.252.05 Kamermuziek. 3.354.20 Kamermuziek en balladen. 5.206.20 Or kestconcert. 6.459.20 „La Bohème," ope ra van Puccini. Brussel 509 M. en Antwerpen 266 M. 8.20 De Radio-courant. 8.5010.50 Operette muziek. Orkest en solisten. WENSCHT U EEN RADIO- ontvang-installatie die in elk opzicht af is, laat U deze dan aanleggen door RADIO MOORS, Koningstraat 27 Haarlem, en U is ten volle tevreden. Alle installaties met volle garantie. 4233 6 Tooneelpraatje naar aanleiding van De liefhebberij voor tooneelspelen zit ons, Katholieken, in het bloed. We behoeven maar een blik te slaan in het R.K. vereenigingsleven, en we ontmoe ten tientallen jongens, meisjes, jongeman nen, jongedochters, dames en heeren, die zich in hun vrije uren bezig houden met deze kunst, of althans trachten hun planken prestaties aan het woord „Kunst" tejverbin- den. Het feit, dat de oorsprong van het too- neelspel (van het tooneelspel als „waarschu wende spiegel") te vinden is bij onze Room- sche voorouders, zal hieraan wel niet heele- maal vreemd zijn. We kunnen dus gerust spreken van een overlevering. Zeker, de heidensche Germanen hadden reeds hun wapendansen en zwaardspelen als middel tot ontspanningde Grieken hadden hun comoediën en tragoediën, die weer door de Romeinen werden afgekeken maar toen het Christendom zich met het tooneelspel ging bezighouden werd deze kunst van lieverlede algemeen beoefend. Het was wel noodig ook, dat de Christenen Zich er mee gingen bemoeien. Om hiervan overtuigd te zijn behoeven we alleen maar te herhalen de uitspraak van een Chryso- Stomus, die reeds toen het tooneel noemde „een school der zwelgerij, en een oefenter rein der uitspattingen". Wel hebben som mige geschiedschrijvers het doen voorko men alsof Chrysostomus zich kantte tegen alles wat tooneel heette, de waarheid is, dat hij alleen het slechte tooneel veroor deelde en het goede heeft helpen bevorde ren. Je moet onwillekeurig glimlachen wanneer anti-katholieken bij onze campagnes tegen slechte stukken en films uitroepen, dat die Roomschen tegenwoordig overal hun neus in steken. Van begin af aan toch is er de strijd geweest tusschen het goede en het j slechte tooneel, zooals die er altijd ook ge weest is tusschen goede en slechte lectuur, schilderkunst, danskunst enz. Het Room se he tooneel heeft altijd zijn taak, zijn roe- ping gehad en in steeds aanwassende macht hebben door al e eeuwen de nieuwe geslach ten die taak voortgezet. Wel jammer is het, hoewel verklaarbaar, dat het begrip roeping ten opzichte van 'de tooneelkunst door de veelvuldigheid der beoefening erg aan het verwateren is. Verklaarbaar, omdat zoo zoetjesaan alles in de tooneelkunst is gaan liefhebberen. Het begint eigenlijk al met de kleuters, die, verkleed als nonnekes, paterkes, Chi neesjes, engeltjes, heiligen, apostelen enz. in de H. Kindsheid-processie meeloopen. Dat is nog wel geen tooneel, maar toch de eerste stap er naar toe. Later spelen de jon gens en meisjes mee in stukjes voor school feest-uitvoeringen, wéér later in de patro naatsclubs of andere jeugdkringen.dan in de tooneelafdeelingen van Jonge Vrou wenbond, Gezellen, R.K. Sportclubs, St. i Franciscus-Liefdewerk, Francisca-Romana, Jonge Middenstand, R.K. Volksbond, Kring, R.K. Studenten-vereeniging, Lyceum, enz. enz., trien gelieve zelf het ontbrekende maar aan te vullen. I Zooals gezegd je kijkt maar rond en je ziet 'n getal tooneel-enthousiasten. Tegen woordig hebben ook verschillende vak- organisaties 'n eigen tooneelclub in andere plaatsen hebben we vaste tooneel :lubs van de R.K. Postbeambten, Politieagenten, I onderwijzers (essen) tooneelclubs van Ja- min-personeel, van Philips-personeel en van employe's van ettelijke industrie-onderne mingen voorts hebben in 't Zuiden zoo j goed als alle Harmonie- en Fanfai e-gezel schappen, alsook vele zangvereenigingen een afzonderlijke tooneelafdeeling.en wordt er aan tooneel gedaan zoowat op alle pensionaten, kweekscholen, gymnasiums, missiehuizen en andere Katholieke inrich tingen van opvoeding en onderwijs. Het kleinste gehucht heeft zijn tooneelclubs van werk! e 'envereeniging, patronaat, Ma- ria-vereeniging en Kruisverbond. In alle hoeuen en gaten van ons landje wordt co- medie gespeeld. Als de lezer nu denkt, dat ondergeteeken- de dit verschrikkelijk vindt, of zachter ge zegd afkeuit, dan heeft hij 't mis Die tooneelliefhebberij op zich zelf, mits onder bevoegde leiding, kan heelemaal geen kwaad en mag onder de onschuldigste genoegens worden gerangschikt. Maar er zijn er velen, die het zoo ongeveer gelijk stellen met het genoegen van biljarten, ke gelen, visschen, of dat van 'n kaartclub of naaikransje. Anderen spelen tooneel, om hun eigenliefde te streelen, om te laten zien dat ben ik en dat lean ik wéér anderen, om 'n zekere „nadere kennismaking" te vergemakkelijken en er zijn er ook, die het doen, omdat ze 't „zoo lollig" óf „zoo leuk" I vinden. Het doel, dat toch zoo mooi is, wordt uit het oog verloren.Wat praten we Velen hebben er zelfs nooit aan gedacht, dat er nog zooiets als 'n roeping aan vast zat. „Ik speel voor m'n liefhebberij" Zeggen ze „en daarmee uit l" Goed, dan doet u datniemand zal het u beletten, of u dat genoegen misgun nen.... maar vergeet dan asjeblieft niet, dat ge katholiek zijt, en als katholiek, óók al is het louter liefhebberij van u, toch nog een plicht hebt na te komen. Biljarten, vis schen, kaarten, schaken, dammen, kegelen doet ge voor uw eigen genoegen, maar too neelspelen doet ge voor het genoegen van een anderen die ander is uw geloofs genoot, die komt, om wat goeds te zien en te hooren, al behoeft het dan (in uw geval) direct niet stichtend te zijn. Laat het gebo- dene nóg zulke lichte amusements kost zijn, ge hebt in ieder geval te zorgen, dat de eer lijke, volle, gezonde, de Roomsche lach door uw zaal klinkt, en die moet ge verkrijgen door het geven van nou ja „kunst", die in zien toch degelijk is en waaraan ern stige studie is voorafgegaan. Waarmee we tevens willen zeggen, dat uw repetitie avonden werkelijk ook oefen-avonden moe- ten zijn, die beheerscht worden door de wil, om iets moois te brengen. In de uren, dat gij uw toeschouwers werkelijk amuseert, zal er geen tijd zijn voor verkeerde daden of gedachten en als ge, door steeds beter te willen, uw publiek blijft trekken, dan houdt ge het af van ont: panning, waarvan de soliditeit niet zoo safe is. Vat ge uw „liefhebberij" zóó op, dan kunnen we toch nog respect er voor hebben. Meer respect hebben we echter voor de 1 amateurs, die de waarachtige roeping van het Roomsche tooneel begrijpen en daar naar trachten te handelendie, in ferme eenheid van Roomsche clubgeest, hun best doen, om de Katholieke gemeenschap we zenlijke kunst te brengen. Goddank zijn er velen onder onze dilettanten, die met ernst dat mooie doel nastreven. Maar onder die velen zijn er óók weer, die, hoewel bezield met een prijzenswaar dige goede wil, door gemis aan voldoende kennis, vaardigheid en goede lei i g niet kunnen geven wat noodig is, om de rijen der strijders naar behooren aan te vullen. Het is heelemaal niet erg als ge een be scheiden plaatsje op de tooneelplanken inneemt.ook niet erg als ge zelfs op dat bescheiden plaatsje nog wat onbeholpen staatAls ge steeds de gedachte op die planken meedraagt „Ik help naar vermo gen mede aan een daad van Katholiek be lang", dan zal uw werk vruchtbaar zijn en ge zult met leergierigheid aanvaarden wat ernstig meenende voorlichters u zeggen en raden. Wanneer zwakken en sterken, bekwamen en minder bekwamen, gedreven door een zelfde eerlijk enthousiasme, optrekken tot het verrichten van die goede taak, die toch óók een zaak van God is, dan zal het Room sche amateurstooneel nog veel en groot sociaal werk kunnen doen. In dit teek** zullen staan de twee cursus avonden over Katholiek Dilettanten-tooneel, die de R.K. Volksuniversiteit zal geven op aanstaande Maildag 10 Januari, en op Maandag 24 Janöfn in een der zalen van de Sociëteit St. Bkvo. Als spreker zal optreden de welbekende heer H.B. v.d. Sande, een man, die tiental len jaren midden in de praktijk van het R.K. liefhebberij-tooneel heeft gestaan, die ons, Roomsche dilettanten, een warm hart toe draagt en bezield is met een heilig vuur, om de Roomsche tooneelkunst te helpen verheffen en veredelen. Hij zal u niet ver moeien met ver achter ons liggende toon eel- histories of idealistische toekomstmuziek, die vaak is gecomponeerd, maar nooit ge speeld zal worden doch in eenvoudige, bevattelijke taal wil hij spreken tot alle Katholieke tooneeldilettanten van Haai Lm en omstreken en met hen bespreken de vraag „Wat moeten we doen en hoe moeten we het doen V' We verwachten al onze Katholieke too- neelbcoefenaars, en dat zijn er niet weinig, want het Jaarboekje van Katholiek Haarlem vertelt ons, dat alleen reeds in onze stad meer dan twintig Roomsche tooneelcluba en tooneelafdeelingen van Katholieke or ganisaties zijn. Die het goed meenen met de taak van het Roomsche tooneel, hun taak dus, beginnen met aanstaande Maandag naar St. Bavo te komen, waar de leden vaa „Alberdingk Thijm" hen als ware tooneel- vrienden zullen ontvangen. Voor hen, wier vereeniging onder K.S.A.-verband staat (leden van R.K. Standsorganisaties dus) bedraagt het cursus-geld één kwartje per avond voor particulieren 50 cents per avond. Practisch komt het hierop neer, dat bijna iedereen voor 25 cents per avond van deze leerzame cursus zal kunnen profiteeren. Ook de mannelijke en vrouwelijke Room sche tooneelisten ten Zuiden en ten Noorden van Haarlem verwachten we. Laten we, door groote opkomst, toonen, dat in en rond onze Spaarnestad liefde en ijver is voor onze mooie Roomsche tooneelkunst Dat u nog niet in 't bezit zijt van een toe gangsbewijs behoeft geen bezwaar te zijn. Men zal u er Maandagavond aan de zaal gaarne alsnog van voorzien. G. N.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 9