Nationale Spaar- en
Emissiebank
STADSNIEUWS
Dit nummer bestaat uit 22 bladzijden, waaronder bet
geïllustreerd Zondagsblad in aebt bladzijden.
Leekepree ken.
3 pCt
Voornaamste Nieuws
AMSTERDAM :CHE AHTHRACIET Mij m ma
Zaterdag 15 Januari 1927*
50ste Jaargang No. 16456
Aangifte moei, op straffe van verlies van olie rechten, geschieden uiterïijls. driemaal vier en twintig uren na het ongeval
Voor eemgszms belangrijke bedragen a deposito, ver
strekken wijdesgewenscht onderpand.
DE ZETEL VAN BLOEM-
BOLLENCULTUUR.
in dit nummer.
Voorgesteld wordt Figée aan
te koopen.
Totale kosten f 312.000.
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS *- FABRIKANTEN
Koningstraat 10
Haarlem-
tegen een kleine vergoeding bekomen. 5""t
De abonnementsprijs bedraagt voor
Haarlem en Agentschappen:
pcr week 0.25
per kwartaal3.25
franco per post per kwartaal bij
Vooruitbetaling 3.58
Bureaux: NASSAULAAN 49.'
Telefoon No. 13866 l3 lijnen)
Postrekening Nr. 5970.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Advertentiën 35 cents per regel
traag- en aanbod-advertentiên 1-4
egels 60 et per piaatsing: elke
regel meer 15 ct„ bij vooruitbetaling
Advertentiën tusschen den tekst,
als ingezonden mededeeling 60 ct.
per regel.
Bij contract belangrijke korting.
AUe a bonné's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeriugsvoorwaarden
«gen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door 7. .fl w bij een ongeval met f Oïfj
ogen: *»U«" doodelijken afloop ZrJU.'
f 30fjö.~ verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
bij verlies van een hand, f IOC bij verhes van een f Cfl bij 'n breuk van f AH bij verl
een voet of een oog; duim of wijsvinger«JU. been of arm; "u< andere
bij verlies v. een
vinger-
**-
171
POLITIEK EN GODSDIENST.
Wanneer ik het woord politiek gebruik,
dan weten mijn trouwe lezers wel, dat dit
v°or hen geen aanleiding behoeft te zijn om
ditmaal „de preek" maar over te slaan,
°®dat zij zich nu eenmaal niet met politiek
bemoeien. Ik doe dat evenmin, dat wil zeg
gen met de politiek in den engen, den veel
gesmaden zin. Maar er Is zoo iets, waaraan
"vij ons geen van allen kunnen onttrekken
en wat ons lang niet onverschillig laat. B.v.
de vraag of wij in oorlog of in vrede zullen
leven; of wij aan het hoofd van den Staat
®én Koningin of een burgerman zullen er
kennen; of wij vrij zijn om scholen en ker
ken te bouwen, vereenigingen mogen op
richten, dagbladen cn tijdschriften mogen
'aten drukken naar ons eigen inzicht en
verlangen; óf wel, dat ons dat alles verbo-
Zal zijn. Zoo zijn er nog vele andere dingen
in het dagelijksch leven, b.v het belasting
betalen, waarmee wij, of wij willen of niet,
*c maken hebben en die onder den alge-
Weenen term „politiek" vallen. Dat staats
beheer is van zóó ingrijpenden aard, dat
Pausen en Bisschoppen zich niet onthouden
kunnen om van tijd tot tijd er hun meeening
over te zeggen', zoodat er tusschen gods
dienst en politiek een zeker verband ont
staat.
Nog onlangs heeft onze thans regeerende
Paus Pius XI in een geruchtmakende toe
spraak, waarin hij ender meer een Fransche
politieke organisatie van katholieken ver
oordeelde, zeer opmerkelijke woorden over
dat verband van godsdienst er. politiek ge
sproken. En zooais het altijd gaat, wanneer
c®n gezaghebbende stem een gewichtige
uitspraak doet, beginnen degenen, tot wie
zulk een vermaning voornamelijk gericht is,
luide te roepen zonder dat iemand er hun
naar vraagt dat dit maanwoord niet
voor hen bedoeld is. integendeel: anderen
bebben het zich aan te trekken; zij worden
juist in het gelijk gesteld1 En ten bewijze van
bun onwaarschijnlijke stelling visschen zij
dan nog enkele losse zinnen uit oude, op
zich zelf eerbiedwaardige documenten en uit
zulk een samengeknutseld allegaartje wordt
dan een bloemrijk geheel gemaakt, pasklaar
voor bun eigen denkbeelden, maar een cari-
-Oatuur van dezelfde gezagebbende uitspra
ken, waarop zij zich beroepen.
In de binnen- en buitenlandsche pers heb
ik dit bekende verschijnsel de laatste we
ken weer waargenomen, nadat Z. H. de
Paus in een zijner allocuties zich gekeerd
bad tegen de Action Frangaise en de uit
lassen van het Italiaansche fascisme. Dit
leidt mij er toe in het algemeen het verband
tusschen godsdienst en politiek eens te be
kijken, zonder natuurlijk op politieke vraag
stukken van den dag in te gaan.
Herhaaldelijk doet zich onder ons, Katho
lieken, de strijdvraag op: moeien of mogen
wij ons met de politiek bemoeien? Terwijl
Sommigen de wenschelijkheid, anderen zelfs
•len plicht en de noodzakelijkheid bepleiten,
"Waarschuwen weer anderen om toch zoovee!
"iegelijk de politieke actie te laten rusten:
Zij geeft slechts verdeeldheid, zeggen zij; ze
voert tot scherpe meeningsverschillen, ver
wijdering, zelfs haat en twist onder geloofs-
genooten. We hebben wel wat beters te
"loon op charitatief gebied en in onze socia
le en zuiver godsdienstige vereenigingen,
Waarin wij naast en met elkaar kunnen wer
ken, dan elkander op politiek gebied te ver
scheuren Daartegenover staan weer ande
zen, die niet alleen de wenschelijkheid en
noodzakelijkheid van deelname aan politieke
actie bepleiten, maar voortdurend naar uit
spraken van kerkelijke autoriteiten snuffe
len om toch maar het recht op dispuut in
Zoogenaamde vrije kwesties te verdedigen.
Hoe den weg te vinden in al deze tegeb-
strijdige meeningen? Zooals bij alle moeilijk-
beden: ons gezond verstand laten spreken
en ons zonder vooroordeel, zender eigen
zinnigheid laten raden door den geest, welke
Uit tal van pauselijke encyclieken spreekt.
Ik zeg doordengeest. 'tls heel ge
makkelijk uit de beroemde omzendbrieven
der laatste groote pausen eenige losse zin
nen op te diepen en deze in een of ander
gewenscht verband te wringen, zóó, dat.alle
vier de boven aangehaalde meeningen in het
gelijk worden gesteld. Maar zooal^ overal,
gaat het ook hier niet om de {etter maar om
den geest. En deze zegt ons het volgende:
'ste het is verkeerd, dat een burger abso
luut onverschillig staat tegenover alles, wat
betrekking heeft op het bestuur van zijn stad
en land. Het is dom Want terwijl ieder
mensch gesteld is op zijn vrijheid en recli-
len, terwijl in de samenleving iuist de mees-
Ie conflicten voortkomen uit het feit, dat
de dienstbode geen standjes van haar me
vrouw, ae werkman geen zwart gezicht van
zijn patroon afwacht; terwijl wij op ieder
gebied met dikwijls overdreven zorg waken,
dat geen haar van onze rechten gekrenkt
wordt, zouden wij onze burgerlijke vrijhe
den en rechten blindelings in handen van
anderen geven om er naar willekeur mee te
bandelen? Dat is dwaas in het algemeen,
maar het is vooral voor christenen gevaar
lijk en onverantwoordelijk. Leo XIII heeft
dit zoo scherp gezegd in een zijner encyclie
ken, waar hij er op wijst, dat het verkeerd
is zich in het geheel niet te bekommeren om
het algemeen welzijn; dat de Katholieken
juist door onze kerkleer worden aange
spoord dat algemeen belang te behartigen.
„Houden zij zich afzijdig zoo zegt deze
groote Paus dan krijgen gemakkelijk zij
de teugels in handen, wier theorieën geen
groote verwachtingen voor het heil van den
staat kunnen doen verhopen. En dit zou ook
schade meebrengen voor het christendom;
want dan zouden zij. die aan de kerk slecht
gezind zijn, zeer veel vermogen; en zij, die
haar goed gezind zijn, slechts weinig Daar
uit ziet men, dat er voor de katholieken
alle reden bestaat om zich met de staats
zaken in te laten; zij doet^ zulks niet en
moeten het ook niet doen, om goed te keu
ren, wat in onze dagen niet goed is in het
staatsbestuur, maar om verkeerde beginse
len zooveel mogelijk te veranderen tot op
recht en waarachtig heil der gemeenschap,
zich ten doel stellend om de wijsheid en de
kracht van den katholieken godsdienst als
heilzaam sap en bloed te brengen in alle ade
ren der samenleving."
Ziedaar met enkele woorden den plicht
der Katholieken om deel te nemen aan en
daadwerkelijke belangstelling te toonen in
de staatszaken, zeer scherp aangegeven, maar
tevens het karakter dier belangstelling en
werkzaamheid precies omschreven. Door
gebruik te maken van zijn burgerrechten,
door zelf in openbare bestuurscolleges te
gaan zitten of anderen daartoe af te vaardi
gen geeft een Katholiek niet te kennen, dat
hij het volledig eens is met de bestaande
wetten en verordeningen; neen, hij maakt
van zijn rechten zóóveel mogelijk gebruik, om
wat verkeerd is in het bestaande te verbete
ren, maar vooral om nieuw kwaad; nieuwe
verkeerde beginselen in toekomstige wetten
en verordeningen te voorkomen Op dit laat
ste wordt te weinig gelet en toch is dat o.i.
de hoofdzaak van katholieke politieke actie
Wanneer wij de wereld overschouwen, dan
zijn er maar weinig landen, waar gelegen
heid is om een christelijke maatschappij naar
zuiver katholieke beginselen te vestigen en
te handhaven Door den loop der eeuwen
heen is er. in de bestaande verhoudingen zoo
veel verkeerds gegroeid, -dat het welhaast
ondoenlijk is om alle anti-christelijke facto
ren uit staatsinrichting en wetgeving uit te
roeien. Bovendien laten de machtsverhou
dingen ook zelden toe om nieuwe wetten
en verordeningen in te voeren, welke geheel
in den geest der katholieke kerk zijn. De
voornaamste taak van de katholieke burgers
is daarom nieuw kwaad zooveel mogelijk
tegen te houden. En dat is alleen mogelijk
door eenheid in optreden naar buiten. De
geschiedenis in tal van landen leert het en
Mexico is daarvan het nieuwste en bloe
digste bewijs, dat de Katholieken zelf de
schuld zijn, wanneer er in het staatsbestuur
dingen gebeuren, welke lijnrecht in strijd
zijn met hun geloofsovertuiging, wanneer ten
slotte zelfs hun priesters en hun godsdienst
vervolgd worden Het proces is zoo een
voudig, is overal gelijk en 't is daarom zoo
diep te betreuren, dat de eenvoudige waar
heid niet beter wordt ingezien; het proces,
dat zich hier minder daar meer uitgebreid
ontwikkelt: de groote massa der Katholie
ken staaf onverschillig tegenover de open
bare zaak, heeft, wat men noemt „maling
aan de politiek" Een betrekkelijk klein aan
tal echter is even vinnig en vurig op ,,de
politiek" gebrand, als de massa onverschil
lig is. Van die weinigen strijdt een zeker
percentage uit overtuiging, in den geest,
zooals vurigen katholieken past. n.m. om ter
bevordering van het algemeen welzijn de
katholieke macht zoo groot mogelijk te ma
ken. Maar onder hen is ook een percentage,
dat geheel of ten deele door andere motie
ven wordt gedreven van eerzucht, ijdelheid
of heerschzucht; of weer anderen, die, aan
vankelijk met goede voornemens en bedoe
lingen beginnend, langzamerhand zich
door verkeerde hartstochten laten misleiden,
zich verliezen in twisten en haarkloverijen,
met verwoedheid eigen denkbeelden om-
i trent ondergeschikte kwesties aanhangen en
zóó de eenheid en den vrede in eigen kamp
in gevaar brengen. De twee laatste soorten
vooral zijn het, die naar het uiterlijk het
meest „voor de openbare zaak doen", zoo
als de gebruikelijke term luidt en die juist
door hun ergerniswekkende wijze van. op
treden de groote massa schuw en afkeerig
van die openbare zaak maken. Zóó hebben
de groote pausen van de laatste halve eeuw
het ook altijd ingezien en vandaar hunne her
haalde vermaningen tegen twistgeschrijf, te.
gen het vechten met stekelige en weinig rid-
detlijke wapenen van geloofsgenooten on
derling, een verschijnsel, dat zich vooral op
politiek gebied voordoet. Dat er meenings
verschillen over vraagstukken van den dag
zijn is niet anders dan natuurlijk, is zelfs
een bewijs van gezond leven. Wanneer daar
over op zakelijken en verdraagzamen toon
van gedachten wordt gewisseld kan dit niet
anders dan de algemeene zaak, welke beide
partijen willen dienen, ten goede komen.
Maar onbegrijpelijk onder katholieken zijn
de geschillen, welke zóó ver worden gedre
ven, dat zij de eenheid verstoren. Daardoor
is er aan kerk en maatschappij al onnoeme
lijk veel kwaad berokkend. Zie naar Frank
rijk, waar de katholieken elkaar verscheur
den over de kwestie van den regeeringsvorm
en als Bonepartisten, aanhangers der Bour
bons en als republikeinen fel tegenover el
kander stonden. En intusschen maakten de
ergste vijanden van de kerk, de vrijmetse
laars, gemeene zaak met alle niet-katholieke
elementen. En met verbazing moest de we
reld het aanzien, dat bij „de oudste dochter
der kerk" de priesters en kloosterlingen
werden verjaagd en de kerkelijke goederen
tot staatseigendom werden verklaard. In een
ander land, België, stonden de katholieken
in een taalstrijd, als democraten en fconser-
vatieven, tegenover elkander en bereidden al-
zonder aarzeling verwerpen, wat met een
dergelijk loffelijk streven niet kan samen
gaan; zij moeten, voor zoover het gevoege
lijk kan geschieden, de instellingen der vol
keren aanwenden ten bate der waarheid en
rechtvaardigheid; zij moet bewerken, dat de
vrijheid van handelen niet de door de wet
van de natuur en van God gestelde maat
te buiten gaat; en er naar streven om den
staat te brengen tot de inrichting en het be
stuur, welke, zooals wij beschreven, met het
christendom overéénkomt. Op een en dezelf
de wijze aan te geven hoe dit kan bereikt
worden is wel niet mogelijk, omdat zij zou
moeten passen op plaatsen e$ tijden, welke
zeer van elkander verschillen. Niettemin
moet men vóór alles streven naar eensge
zindheid en naar gelijkheid van handelen.
S3
AARIME
BANK
dus aan de socialisten den weg naar de
regeering.
Zóó zijn de voorbeelden voor het grijpen,
waarbij altijd de katholieke zaak de neder
laag leed, omdat de katholieken hun gods
dienst en de gehoorzaamheid aan hun gees
telijke leiders niet hooger stelden dan hun
eigen inzichten om zaken van mindere orde,
omtrent koningschap of republiek, sociale
vraagstukken, kwesties van taal, van lands
verdediging en dergelijke. Ook in ons land
begint deze les der historie hoe langer hoe
meer te klemmen, nu wij de Katholieken op
openbaar terrein eensdeels in al grooter
onverschilligheid zich zien afwenden van de
openbare zaak, anderzijds de noodz-akelijke
eenheid door eigenzinnigheid en gebrek aan
zelfverloochening hoe langer hoe meer zien
bedreigen. En toch is daarvoor hier te lande
allerminst aanleiding. De weg, dien allen
moeten gaan. is duidelijk voor een ieder
aangewezen, wanneer deze woorden uit de
beroemde encycliek van Leo X1JJ ,tlmmor-
tale Dei", maar ter harte worden genomen:
„Alle katholieken, die dezen naam waardig
zijn, moeten vóór alles liefdevolle zonen der
kerk willen zijn en blijken'; zij moeten alles
Die twee dingen zullen het best verwezen
lijkt worden, als nllen de voorschriften van
den Apostolischen Stoel tot levensregel ne
men en gehoorzamen aan de bisschoppen,
,.diè dè H. Geest gesteld heeft om de Kerk
Gods te besturen Want de verdediging van
het katholicisme eischt met noodzakelijk
heid, dat in het belijden der leer, die de
kerk voorstelt, eenstemmigheid besta en
groote standvastigheid."
Nu vraag ik allen, die beweren geen ver
band te zien tusschen politiek en gods
dienst, of wel meenen, dat zij maar liever
de openbare zaak den rug moeten toekeeren,
omdat het „met de politiek toch niets ge
daan is"'; of wel, die meenen, dat zij hun
eigen inzichten omtrent bepaalde kwesties
en partijorganisatie desnoods ten koste der
eenheid mogen doordrijven in eigenzinnig
heid en hoogmoedige eigenwijsheid, dien al
len vraag ik de woorden van den grooten
Paus Leo omtrent ons aller plichten te de
zen opzichte te lezen en te herlezen. Wie
dan eerlijk is zal moeten erkennen, dat on
der verstandige menschen over de plichten
van den katholieken staatsburger geen dis
puut noodig is.
HOMO SAPIENS.
NIJMEGEN
(Direct ingaande)
Bijkantoor NASSAULAAN 18,
HAARLEM.
Zitdagen Maandags, Woendags
Vrijdags van 69 uur n. m en
Saterdag van 59% uur.
Ga tijdig ter ruste en laat U, na een inspan-
nenden dag, niet verleiden tot dansen laat in
den nacht, onder het gebruik van alcoholische
dranken en taba Laat U niet wijsmaken, dat
a cohol en voor' ehoedmiddel zou zijn.
Leef sober en geef U met over aan de ge
neugten van den disch, die te hooge eischen
aan Uw spijsvertering stellen. Voed U in
hoofdzaak mét meelspijzen, groenten en
vruchten,
Zorg voor een goede ventilatie en vermijd
benauwde en st<-""'-e lokalen. Betracht de
reinheid des lie en vooral ook van
mond en keel ï-Ueed u warm. Blijf uit de
buurt van grieplijders en hoestende menschen
en verwaarloos ook zelf geen beginnende ver
koudheid of keelontsteking. Maar omg eerd
ook geen bacillenvrees, want angst voor ziekte
verhoogt de vatbaarheid.
Jhr. Loudon benoemd tot voorzitter det
Poolsch-Zwitsersch verzoeningscommissie.
Rijksbijdragen van 600.000 voor de
"Iachtofiers van den watersnood in *t land
van Maas en Waal.
Na den opstand op West-Java. Wat
j Dachland bekend heeit. Wreede plannen je
gens de autoriteiten.
De chauiieursstaking te Amsterdam- Een
scherp politietoezicht.
Steun aan Zuïderzee-visschers en aanver
wante bedrijven.
De werkloosheidbestrijding.
Een wetsontwerp betreffende de ver
pachting van het lucifers-monopolie aan
een Fransch-Zweedsch-Amerikaansch con
sortium zal spoedig de Fransche Kamer be
reiken.
In Italië zijn nieuwe, strenge politie
maatregelen afgekondigd.
Dnitschland heeit nieuwe voorstellen ge
daan inzake dc vestingen in het Oosten des
Rijks.
Dr. Curlius heeft zijn mandaat tot ka
binetsformateur in handen van den Rijks-
president gesteld.
Paul Doumer tot voorzitter van den Fran,
schen Senaat gekozen.
In de Japansche en Fransche concess'es
te Hankau werden de barricades vernield.
DE INTERNATIONALE BIDWEEK
Wij lezen in „Sint Bavo":
Bij deze bevelen Wij aan de Eerwaarde
feestelijkheid en Geloövigen van Ons Bis
dom warm aan de Internationale Bidweek,
die van 18 lot 25 Januari a.s. wordt gehou
den voor de eenheid der Kerk, voor de Ka
tholieke Missiën en voor de bekeering der
niet-kalholieken.
De drie laatste Pausen hebben deze Bid
week aanbevolen en Z. H. Paus Benedictus
XV verrijkte ze met een vollen aflaat.
Terwijl de Hoogwaardige Bisschoppen van
Nederland hunne hooge goedkeuring hecht
ten aan de propaganda dezer Bidweek, be
velen zij aan de Geloovigen als bijzondere
intentie nog aan de bekeering der anders
denkenden in Nederland.
Deze mededeeling worde op 16 Januari
van den kansel voorgelezen.
AUGUSTINUS JOSEPHUS,
Bisschop van Haarlem.
Haarlem-, den 4 Januari 1927.
VERKIEZING PROVINCIALE STATEN
NOORD-HOLLAND.
De caudidatenlijst der Chr.-Hist. Unie in
den Statenkieslcring Velsen is als volgt sa
mengesteld: t. Jhr. mr. D. E. van Lennep,
Heemstede; 2. K. Kistenmaker, Haarlemmer
meer; 3 J. Deinurn, Velsen; 4. J. ter Haar
Jr., Amsterdam; 5. J. W. Bras, Haarlemmer
meer; 6. mr. dr. A. A. van Rhijn, Amsterdam;
7. J. C. Dunntbier, IJmuiden; 8 M. W. v. d.
Scheer, Haarlemmermeer; 9. A. J. Lafeber,
Bussum; 10. H. Groeneveld, Velsen.
De Chnst. Hist. Unie heeft in den Kies
kring Helder voor de Statenverkiezing de
volgende lijst vastgesteld: 1. Kernkamp,
Edam; 2. Vos, Enkhuizen; 3. Ringers, Alk
maar; 4. Ytsma, Broek op Langendijk; 5.
Kroonenburg, St. Pancras; 6. Van Dam, Hel
der; 7. De Bruin, Purmerend; 8. Bets, Zaan
dam; 9. Dun, Alkmaar; 10. Van Lennep,
Haa|Jem.
TEGENSPRAAK
De „Tijd" zegt uit vertrouwbare bron te
vernemen, dat de Congregatie der Broeders
van O. L. Vrouw van Zev®n Smarten, welke
hier te lande aan opvoeding van arme jon
gens en hunne opleiding tot verschillende
ambachten arbeide, zich ook aan het missie
ambachten arbeidt, zich ook aan het missie
gebied zou hun, volgens het blad, nog niet
definitief zijn aangewezen.
Namens het Moederhuis van de Congre
gatie, dat te Voorhout gevestigd is, verzoekt
men ons het bovenstaand bericht officieel
tegen te spreken als zijnde geheel uit de
lucht gegrepen.
HET ONGELUK AAN DE HOOGOVENS.
De beide lijken van de monteurs Becker
en Wessel in dienst bij „Gute Hoffnungs-
werke" die dezer dagen zoo droevig om
het leven zijn gekomen, bij h'et ongeval aan
de Hoogovens, zijn heden naar Oberhausen
(Duitschland) vervoerd alwaar zij ter aarde
zullen worden besteld.
PROV. STATENVERKIEZINGEN.
De R.K. Kiesvereeniging te Heemstede
stelde candidaat de heeren dr. E. A. M.
Droog, H. Bergkamp en A. J. Loerakker.
DE GRIEP.
In een stukje over dit onderwerp schreven
wij een dezer dagen dat we vooral geen vrees
voor de griep moeten koesteren, omdat deze
de vatbaarheid voor de ziekte verhoogt. Den
zelfden avond, dat wij dit publiceerden,
schreef prof. dr. J.G. Slee- wijk een artikeltje
in de „Tel." en gaf denz f en raad. Aan de
vermaningen, die hij geeft aan iemand, die op
reis wenscht te gaan, ontleenen wij nog het
volgende
Reeds onmiddellijk na het besluit der
algemeene vergadering van de algemeene
vereeniging voor Bloembollencultuur, heb
ben wij als ons vermoeden geuit, dat na het
bekende besluit van den gemeenteraad vgn
Haarlem het Hoofdbestuur der algemeene
vereeniging niet zou vasthouden aan „Spaar
en Hout", maar zou zoeken naar een ge
bouw ,in de stad gelegen.
Dit vermoeden blijkt juist te zijn geweest,
want het hoofdbestuur stelt thans voor het
terrein en de gebouwen van de N. V. Haar-
lemsche Machinefabriek v.h. Gebr. Figée te
Haarlem, gelegen aan de Leidschevaart,
groot 1 H A. 7 A. en 34 cA aan te koopen
voor een bedrag van ten hoogste 180.000
De kosten der verbouwing worden geraamd
°P 100.000, terwijl de totale kosten wor
den geraamd op 312.000.
De 155ste algemeene vergadering, waarin
over dit voorstel beraadslaagd en gestemd
zal worden, wordt gehouden op Maandag
7 Febr. a.s.
In het Weekblad voor Bloembollencul
tuur geeft het Hoofdbestuur een uitvoerige
toelichting op dit nieuwe voorstel.
Hieraan ontleenen wij het volgende:
Nu het antwoord van Haarlem bekend is,
is hieruit in verband met de gehouden be
raadslagingen af te leiden, dat, indien de
vereenig-'ng thans het voor haar doel benoo-
digde gedeelte van Spaar en Hout koopt
voor de door Heemstede gevraagde koop
som van 75.000, Haarlem haar aanbod van
lOO.OOO niet zal handhaven, maar deze
som zal verminderen tot vermoedelijk
J 45.000, en dat indien de vereeniging dat
terrein met huis, na eventueele grenswijzi
ging van Haarlem zou willen koopen, de
koopsom zal zijn niet 75.000, maar ver
moedelijk 130.000.
Het hoofdbestuur heeft gemeend, dat, nu
door het antwoord van het gemeentebestuur
van Haarlem, de financieele grondslag van
het plan-Spaar en Hout zeer onzeker gewor
den is, en de moeilijkheden, voortvloeiende
uit de eventueele grenswijziging niet zijn te
overzien, van dit plan moet worden afge
zien. Eveneens vervalt het in de aanvulling
van den beschrijvingsbrief der 153e Alge-
Barometerstand, 9 uur v.m., 7.40 Vooruit.
Licht op. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 4.45 en overmorgen
om 4.46.
Groote Houtstraat 187, Tel 12504
Zorgvuldige bediening in elk opzicht.
Verzegelde zakken.
Ook A'dam$iilversum, Bussum, Leiden.
meene Vergadering genoemde plan-Polman
Mooy, omdat dit terrein inmiddels een an
dere bestemming gekregen heeft.
Zoodra het zich liet aanzien, dat de ver
wezenlijking van het plan-Spaar en Hout
onzeker zou worden, heeft het hoofdbestuur
getracht en andere oplossing te vinden,
waaraan niet de bezwaren die zich bij dat
plan hebben voorgedaan, verbonden zijn.
Daar tegen vestiging op Spaar en Hout uit
den boezem der vereeniging bezwaar is ge
maakt omdat het te ver van het centrum van
Haarlem verwijderd zou zijn, heeft het
FOTO VAN HET R.-K BEVOLKINGSBUREAU TE HAARLEM. Dit Bureau werd opgericht in het jaar 1921 en ver
schaft geregeld alle mogelijke inlichtingen, wat betrelt vestiging, verhuizing, geboorte, huwelijk, overlijden, enz. aan de Eerw.
Heeren Pastoors, aan vereenigingen en particul eren. Deze inlichtingen zijn officieel en komen van het Stedelijk Bevolkicgs-
bureau. Twintig personen geven voor deze zeer uitgebreide werkzaamheden belangloos hunne medewerking. Het R.-K Be-
voJkingsburcau vergadert 3 evenden per week en wel Maandag, Woensdag en Vrijdag. Ook beschikt dit Bureau over een
belangrijk archief, waardoor het mogelijk is ook van vorige jaren inlichtingen te geven. Wanneer men dus, ook part'culiei
omtrent R.-K, personen op het terrein van bcvolkingsaangelcgenheidcn inlichtingen wenscht, kan mes deze aan het bnrran