k 7 ONZE KLEEDING hS De Dans. ering van ripsfluweel Macaroni, m Patronen naar Maat è- Uit de Moppentrommel, 1 en ;J. iet cn is- of er zc n, nt ed 'n ic 0- 'C 6 e u c- te pt is st P KiMUrUtRJT<= v;: FRANJE GARNEERJNG. Zeer gezocht voor geklcede-avond- japonnen en zelfs mantels, is do franjc- garneering. Men ziet zoowel zijden als wollen en kraienfranjes. Dit laatste is zeer chic voor avondjaponnen. Behalve dat franje buitengewoon geschikt is om een japon van een vorig seizoen te modernisceren, kan men er zeer elegante resultaten mede verkrijgen. No. 70 geeft u daarvan een voorbeeld. Het gladde corsage met korte aange knipte mouwen is van zwart fluweel. De zwart zijden franje-garneering be staat uit stukken van 10 c.M., welke men telkens Iaat verspringen. Hetzelfde geldt voor de mouwen. Bij den pols worden de franjes in een smal crêpe de chine manchetje gevat, hetgeen een origineel cachet aan de japon geeft. No. 71 is een namiddag-japon van donkerroode crepella. Het rokje wordt gegarneerd door 3 schuin oploopende rijen franje in dezelfde tint als de japon. De halsopening is in een V-vorm geknipt en versierd met een crepella das, welke aan de uiteinden met franje is gegar neerd. No. 72 is een japon van donkerblauwe crêpe de chine, waarvan het rokje slechts op zijde met roode zijden franjes is versierd. Het blousende corsage heeft lange wijde mouwen, welke met een dubbele rij franje (in overeenstemming met den jabot) zijn gegarneerd. No. 73 is een gracieuse japon van groene crêpe satin. Behalve eenige frons- jes op de borst ré het corsage geheel glad en aan de voorzijde met lichtgroene knoopjes gegarneerd. Het rokje wordt bedekt door een tuniek van lange fran jes in de tint der japon. Zeer elegant is de garneering van de mouwen, welke gevormd wordt door een groene franje, waakten. De oom wierp zich over de machine met uitgespreide handen en een dreigenden blik en de vader vergat alle voorzichtigheid in een primitieven snauw: „Blijf af! Is-ie van jullie?" Daarmee was hij ineens ontmaskerd. Maar de oom was aljvcer tot zichzelf gekomen. „We gaan jullie laten zien, hoe je de machine moet behandelen," zei hij. „Dat weten we al precies," zeiden de kinderen, „gaat u maar een beetje op zij." „Nééj," dwong de oom. half huilend, „nee hoor! jullie zouden alles volknocien We zullen ze probecren net zoolang tot we ze door en door kennen," En ze lieten de gebruiksaanwijzing den vrijen loop, en de onschuldige machine karnde karnde het plafond vol, en de roomboter kon je 's avonds van de gor dijnen tappen. Deze-cn-door gekend werd ze nooit in haar diepste wezen, want ze kamde ook wel eens tegen den muur of in je gezicht, naarmate je ge trouwer de gebruiksaanwijzing volgde. De vader en de oom demonstrecren nog steeds hoe ze behandeld moet worden, cn worden aldoor gelukkiger. „Van wie is toch die mooie machine?" vroeg ik verleden week onschuldig. „Van de kinderen!" juichten beiden, blakend van onbaatzuchtigheid. „Wij probceren.ze voor hen!" Het allerlaatst zei ik iels liefs en stils van die eene soort vaders, die ik nog maar even genoemd heb; die speel goed maken. Ik bedoel niet eens bet gro3 van huisvlijl-vadcrs, die de tradi tioneels scheepjes tpigen en poppen- kamers behangen. Maar de zachte, dich terlijke vaders met hun fantastische in vallen, die hun kindoren de oude geijkte dingen leeren gebruiken voor nooit-vermoede doeleinden die dc spelletjes met hen doen, die ze in hun eigen jeugd droomden, maar nooit met iemand konden spelen, en die moesten wachten op hun eigen kinderen, om kameraadjes te hebben, die er iets van begrepen; Ik had een prachtige complete Artis toen ik klein was. De gelakte traliehok- ken waren wel het mooist van alles, cn alle wilde beesten hadden hun eigen afdeeüng, waarin niemand verandering mocht brengen. Toen kreeg moeder eens een eigen aardige versiering voor de serre cadeau. Het was een ondiepe kurken bak, zoo groot als het tafelblad, en losjes bekleed met boomschors. En daar zaten in rotsige stukjes schors allerlei varens in geplant, sommige op heuveltjes en in het mid den was een kleine open vlakte met de prachtigste mossen. Mijn vader zag het komen, en zijn oogen begonnen te glanzen. „Dat is de Jungle," zei hij. En hij nam alle tijgers cn - olifanten cn wolven uit de gelakte hokken cn speelde Kipling met mij, alle verhalen', die we samen gelezen hadden speelde ze zóó mooi en fijn en fan tastisch in dc zon en de schaduw-paad- jes van het varenbosch, dat ik wilde, dat Kipling óns had kunnen hooren. Wij waren de Daddy en zijn Best-bclovcd, zooals hij ze gedroomd moet hebben. Vader begon altijd aarzelend, bijna met iets verlegens, zijn zelf-bcdachte spelletjes voor te stellen. Hij wist niet of ik ze begrijpen zou, was bang voor alwéér een teleurstelling, na de vele uit zijn jeugd. Maar ik verbaasde me altijd, hoe hij precies verzon wat ik al lang had willen spelen, maar niet durfde, om dat niemand zóó' speelde. Ik nam nooit gewóón speelgoed mee naar bed, omdat mijn vader bij mc bleef zitten en de hcele kamer vól tooverdc hij vertelde niet bepaald sprookjes op de gewone manier, maar hij leerde mijn fantasie met alles spelen, met de gewoonste dingen, die eigenlijk voor de groote raenschen bestemd waren. Kin deren spelen eigenlijk altijd met hun eigen fantasie speelgoed is maar een medium, een bruggetje. Ze zien door ón over hun speelgoed heen, en bekijken het met heel andere blikken dan wij. Wij hebben dat „tweede gezicht" ver loren, en ook die fantasie daarom heeft een wollen eend of een Teddy-beer ons niets meer te zeggen. Ik vond laatst een klein pluche konijntje terug, waar van ik altijd beweerd had, dat het me zoo lief aankeek ik vond nu, dat het heelcmaal geen gezicht had, en dat maakte me werkelijk triest. Vader scheen dat tweede gezicht bewaard te hebben, en me er nog van mee te geven. En zoo zijn er méér vaders die wónderen weten te doen met een oud fort of een Duitsche stad, zonder er iets aan te vertimmeren, cn een wereld weten te scheppen van het vijvertje in den tuin, en een paar lekke raderbooijes. Dat zijn de vaders die speelgoed maken, al kunnen ze geen spijker behoorlijk inslaan. En hun speel goed verslijt nooit en we danken het nooit af en we nemen het nog mee naar bed als we voorgoed gaan slapen. MACHTELD. ds] buitengewoon in trek is. Een reden te r|mccr om ditmaal eens uitsluitend het garneeren van deze stof te behandelen. Het eenvoudigste middel is wel het z.g v'ischgraatmotief, waarvan wij u hierbij een detailteekening geven. Wij geven u tevens een tweetal kin derjurken, welke op dergelijke wijze werden versierd en u een goed idee ge ven van de aardige effecten, welke men niet dil motief kan bereiken. Het eerste jurkje, no. IA kan gemaakt worden van abrikoos-kleurig ripsfluweel en gegarneerd worden met een zwart wollen steekje, zooals onze teekening aangeeft. Voor no. 2A neme men bijv. groen of cerise-kleurig ripsfluweel, dat men dwars neemt en garneert met een licht grijs wollen of zijden stukje. Van beide modellen zijn desgewenscht patronen verkrijgbaar: r,o. IA 0.50 cn no. 2A 0.75, bij „het Patronenkantoor" Postbus no. 1, Haarlem, MARGUERITE. Wanneer ernstige menschen waarschu wen tegen dc gevaren van den modernen dans halen zeer veel braaf-katholieke ouders en jongelui de schouders op en spreken over: „bekrompenheiden „kwezelarij". Henri Borel, dien wel nie mand om zijne fel-realistischö geschrif ten voor bekrompen ol kwezel kan uit schelden, heeft in 'tHaagsch Dagblad gezegd wat hij er van dacht: „Het moet nu eindelijk maar een rond uit gezegd worden: de moderne, dansen: Foxtrott, Boston, One Step, Two Step, de diverse Blue's, Shimmy's en Charles tons zijn in den grond perverse bewe gingen; al dat heenschuifelen cn knikken en bibberen en draaien cn quasi-gra- cieus, quasi-clcgant 'likkebaarden en knoeien en wringen gaat naar verboden daad toe. Men mag het ontkennen en verbloemen cn het verontwaardigd van zich afwijzen, maar er helpt geen lieve moeder aan, het is zoo. Niet alleen de bewegingen van den dans zeiven maar, zoo mogelijk in ndg sterkere mate, de muziek er bij, spreken het onmisbaar dui delijk uit. De verontschuldigende praatjes van „behoorlijk" en. „netjes" dansen dezer heimelijk wellustige, geraffineerd en per- verssensueelc dansbewegingen, zoo dat „niemand er aanstoot aan neemt" zijn larefarie. Men kan deze dansen onmo gelijk „fatsoenlijk" dansen, al trekt men er nog zoo'n quasi-fatsoenlijk gezicht bij en houdt men zich nog zoo in. De manier, waarop het dansende paar elkaar omvat houdt, is al uit den schijnheiligen Booze. Hier is geen, zelfs geen allervaagst spoor meer te herkennen van dc cheva- lereske hoffelijkheid, bij vroegere dansen door cavalier aan danseuse betoond, hier is niets meer bij van den gracicuzen eerbied, de hoofsche courtoisie van den ridder voor zijn dame, hier is enkel inti miteit tusschen man en vrouw. Kijk, daar zitten in een groote zaal een aantal dames en hoeren bij elkaar, die men zoo op het eerste gezicht voor normale, beschaafde, inlellectueele men schen zou houden, \ar. zekere „stan ding" cn waardigheid -zelfs. Opeens klinkt een barbaarsche, zenuw- achtig-rhythmische muziek op, met sner pende gillen als van hysterische vrou wen die geknepen worden er tusschen, en schorre dierengeluiden, en gemiauw van katten, en gehoest van zeehonden. Wèg is opeens de beschaving, wèg dc wellevendheid, het fatsoen en de goede manieren. Mannen, die thans geen gentle men meer zijn, omklemmen vrouwen, die alle aanspraak op hel ladyschap verlo ren hebben door de manier, waarop zij zich tegen die mannen aandrukken, en deze paren beginnen a.P.erlei bewegingen samen uit ie voeren, waarvan de oor sprong bij zich tot crotischcn waanzin opwindende barbaarsche negerstammen ligt, en waarin brute oerinstincten der beide seksen zich trachten uil te vieren. Mij dunkt, een zoon ,dic zijn moeder zoo ziet dansen, kan moeilijk kinderlijken eerbied meer voor haar blijven behou-' den; een jonge man, die ztj verloofde zoo bijna de vrouw van een ander ziet zijn, zonder te protesteeren, kan haar moeilijk ooit aangebeden hebben in veneratie," En nadat Borel nog eens gewezen heeft op den echten oorsprong dezer dansen en op dc onbehoorlijkheden die de neger-revue „Black People" bij deze dansmuziek te zien gaf zegt hij ten slotte: '„Een menuet van Mozarl, een Gavotte van Bach, een V/alzer van Straus en.... een Jazz-Band cacophonie! Zij verhou den zich als de dansen van eertijds tot de moderne bibber- en schokdansen. Zoo lang de dansende kudde niet uitge ziekt is, zal zij het enorme verschil niet beseffen, cn vermoedelijk de weinige enkelingen, die er op wijzen, zélf van ontaarding, verwording en dergelijke verschijnselen beschuldigen. De kudde noemt van oudsher af slechts kwaadden kend wie van haar afwijkt en aan durft randen wat zij als kudde bedrijft. Het gemeeno zelf is voor haar niet gemeen, maar wel het openlijk aantooncn er van, Laten wij echter hopen dat éénmaal, zooahs bij alle epidemieën het geval worqt, de menschheid yan deze dans- welke vanaf den pols tot aan den elle boog reikt. No. 74 is een uiterst eenvoudige, ge heel rechte mantel van havana-kleu- rig Kasha, welke gegarneerd wordt door een wollen franje onderaan de schoudercape de mouwen en bet zakje. De kraag zou eveneens met franje gegarneerd kunnen worden, doch een smalle bontkraag zal beter voldoen, MARGUERITE. Parijs, Jan. 1927. manie zal genezen zijn, en dat een latere generatie er met afschuw en medelijden van zal spreken," 't Is hier en daar nog al tamelijk „rauw" gezegd, maar 't is al zóó lang bedekt en netjes en keurig geschreven en toegelicht, en.... toch blijven óók onze katholieke jongens en meisjes en onze zéér achtbare burgers van rijperen leeftijd zich „vermaken" in de dancings! fn een vorig blad gaf ik eenige recep ten van rijst, omdat dit zoo'n goed, goedkoop en bovendien variatie-bren gend levensmiddel is. Een zuster-product van rijst is macaroni, Ook'biervan zijn vele smakelijke gerechten te bereiden, waarvan hier enkele volgen: Macaronisoep met maggi-aroma. 30 gr, macaroni 5/4 L. water 8 gr. zout stukje foelie 45 gr. bloem 45 gr. boter maggi-aroma. Bereiding: Breng het water met het zout en een stukje foelie aan den kook. Breek de macaroni in stukjes. Wasch ze en laat z<i in het water koken, tot ze gaar zijn, gedurende M uur a 3 kwartier. Roer er af en toe in, om aanzetten te voorko men. Verwarm, roerende in ecu pan netje boter en bloem lot een gladde massa, voeg bierbij langzamerhand, steeds roerende, het macaroni-water. Laat de soep 5 a 10 minuten doorkoken. Maak dc soep op smaak af met een scheutje melk, maggi-aroma en de stuk jes macaroni. N.B. Deze soep kan zeer goed gebruikt worden op vastendagen. Het is een vrij gebonden soep en daardoor zeer voed zaam. Macaroni met kaassaus. 200 gr. macaroni 50 gr. boter 40 gr. bloem L. macaroninat 50 gr. geraspte kaas paneermeel. Bereiding: Breek de macaroni, wasch ze en kook ze in vrij ruim water gaar met zout. Laat de boter in een pannetje smelten, voeg er de bloem bij, roer dit samen glad en voeg langzamerhand, slceds roerende, het macaroninat toe. Roer door deze saus, als ze 5 a 10 minuten heeft doorgekookt, de kaas. 'Doe de macaroni in een vuurvasten schotel, bedek ze met de kaassaus, strooi er wat paneermeel over, leg hier en daar een klein kluitje boter en laat er in den oven een bruin korstje op komen. Of vermeng de macaroni met de saus, doe ze in een vuurvasten schotel en behan del ze als boven beschreven is. N.B. Men kan deze massa ook in schel pen doen, inplaats van in den vuurvas ten schotel. Ook dit is een bijzonder geschikt gerecht op vastendagen. Macaroni met kaas en groenten, - 200 gr. macaroni 50 gr. geraspte kaas beetje melk nobtmuskaat foelie savoyekool, uien, doppers of tomaten. Bereiding: Breek de macaroni, wasch ze en kook ze in water met wat zout en een stukje foelie, vermeng de gaargekookte ma caroni met de geraspte kaas, den ei dooier en wat melk en nootmuskaat. Doe ze op, op een vleschschotel en om ring ze met gaargekookte savoyekool, uien, doppers of tomaten. N.B. Ook dit gerecht komt op vasten dagen zeer tot zijn recht. Macaroni met appelmoes 150 gr. macaroni 1 L. melk citroenschilletje 1 pond moesappclen suiker Bereiding: Breek dc macaroni, wasch zc en blancheer ze; kook ze in de melk met het citroenschilletje en iets zout gaar. Kook van de appelen appelmoes cn vermeng deze met de macaroni. Maak het geheel met suiker af. Dit mengsel kan in een dekschaal worden opgedaan, doch ook in een vuur vasten schotel, nadat er zich 'n korstje op gevormd heeft. Macaroni met tomatensaus. 150 gr, macaroni 35 L. macaroninat 50 gr. bloem 60 gr. boter 2 d.L, tamatenpurce Cayennepeper peterselie uitje citroensap. Bereiding: Breek de macaroni in stukjes, kook ze gaar, onder af en toe roeren in water met zout, gedurende uur. Maak in dien tijd een saus: fruit degrof-gesnipperde ui met een paar takjes peterselie in dc boter. Zorg, dat deze licht van kleur blijft. Voeg de to- matcnpuréc toe en fruit deze een oogen- blik mee. Voeg de bloem toe en roer dit tot een gladde massa; schenk langzamer hand, steeds roerende, het macaroni nat er bij. Laat de saus 5 a 10 minuten, doorkoken. Zeef ze, maak ze af met Cayennepeper, citroensap naar smaak, iels melk en zoo noodig zout. Stoof in deze saus de macaroni nog ±15 minuten, Macarronie met ham en kaas, 150 gr. macaroni 100 gram magere ham 10O gr. oude zoetemelkschc kaas stukje boter. Bereiding: Breek dc macaroni, wascli ze en kook zc gaar in water met zout. Schenk, zoo noodig, het water van de 'macaroni af, voeg een stukje boter toe, de geraspte kaas op een lepel na, en de fijngesneden ham. Vermeng de massa op een hoekje van dc kachel met een hou ten lepel, totdat de kaas draden trekt. Doe de macaroni in een vuurvasten schotel, die met paneermeel en kleine kluitjes boter wordt afgewerkt. Laat er in den over een bruin korstje op komen, Zoet macaxoni-scholeltje. f L. melk 100 gr. macaroni 100 gr. sultanen 60 gr. suiker dun citroenschilletje beetje custard iets zout. Bereiding: Breek;,' de macaroni in stukjes, wasch ze en blancheer ze, dat wil zeggen, zet ze met koud water op, laat ze hierin vijf minuten koken,giet het water af cn overspoel ze met frisch water. Voeg dan de melk toe, iets zout en 't citroenschilletje en kook de ma caroni gaar. Laat de sultanen lf mi nuten meekoken. Roer er de suiker door en bind de massa met wat aange mengde custard. Doe de pap in een vuurvast schoteltje, doch verwijder eerst* het citroenschilletje. Laat er in den over een bruin korstje op komen. CATHARINA- De DE WARE LIEFDE. „Heb je me werkelijk lief, Mies?" „Ja, Jan, van ganscher harte." „Goed. Hier heb je een bankbiljet van duizend gulden. Ga dien juwelierswinkel binnen en koop je die ring met dien smaragd van honderd gulden, dien je zoo graag wilt hebben." „Maar Jan, dit bankbiljet is valsch „Zie je dat je me niet liefhebt.fDe ware liefde ,is blind?!" Onze lezeressen kunnen van onze mode-ontwerpen nauwkeurig naar maat geknipte patronen ontvangen, tegen uiterst billijke prijzen, die voor elk model afzonderlijk worden opgegeven. Men neme daarvoor zorgvuldig do maat op de volgende wijze: Voordat men de maat gaat nemen, bindt men een bandje om de taille, waar door men de juiste lengte van voor-, zij- en ruglengte af kan meten. Bovenwijdte. De geheele bovenwijdte wordt genomen over bet breedst van. den rug, (volg. voorb.) Taillewijdte. De taillewijdte wordt genomen strak om de taille. Hcupwijdte. De beupwijdte wordt genomen 15 c.M. onder do taille, vooral niet te strak. Voorlengte. De voorlcngto wordt geno men vanuit den hals tot het bandje, Zijlengtc. De zijlengtc wordt genomen vanuit het oksel tot bet bandje. Ruglengte. De ruglengte wordt geno men vanuit den rugwervel tot het bandje, Schouder-, Elleboog- cn Polslengte, waarbij men steeds den centimeter bij den hals laat liggen (volg. voorb.) Ellcboogwijdtc. Hierbij houdt men den arm gebogen, daar anders de mouw to nauw zon worden. Polswijdte. Vuislwijdte. Armsgatwijdte, Heele lengte. De geheele lengte van japon of mantel wordt vanuit den hals gemeten. Met het maat nemen gelieve men naüwkeuvig op het voorbeeld te letten. De maten gelieve men bij bestelling van een patroon met bet nummer van hef gewenschte mode! duidelijk op te geven aan: „Het Patronen Kantoor" Post bus no. 1, Haarlem, onder bijvoeging van het bepaalde bedrag in postzegels. Men verwijze daarbij naar den naam van dit blad. Binnen enkele dagen volgt dan franco toezending van bet patroon. Prijzen der patronen, No. 70 0.75. No. 71 0.75. No. 72 0.75. No. 73 f 0.80. No. 74 1—-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 10