a Betrekkelijk weinig! Voornaamste Nieuws Stadsnieuws. Mexico-avond. Dinsdag 25 Januari 1927*+ 50ste Jaargang No. 16464 Aangitte moet, op straffe van verlies van Alle rechien, geschieden ullerlljk driemaal vier en twintig uren na het ongeval Dit nummer bestaat uit 8 bladzijden - Eerste Blad Een indrukwekkende plechtig heid op Trinidad. Agenda 26 Januari Verkiezing Provinciale Staten. DE ZETEL VAN BLOEM BOLLENCULTUUR. in dit nummer. J. J. WEBER ZOON OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. WEERBERICHT. Oe abonnementsprijs bedraagt tooi Haarlem en Agentschappen; Per week 0.25 Per kwartaal3.25 franco per post per kwartaal bij vooruitbetaling3.58 Bureaux: NASSAULAAN 49. Telefoon No. 13866 (3 lijnen) Postrekening Ne. 5970. NIEUWE HAARLEMSOHE Advertentiën 35 cents per reget iraag- en aanbod-advertentiên 1-4 .«gels 60 ct per plaatsing: elke regel meer 15 ct., bij Vooruitbetaling Advertentiën tusschen den tekst, als ingezonden mededeeling 60 ct per regeL Bij contract belangrijke korting. Aüe abonné's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsyoorwaarden F Oflflfl Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f Tlfl bij een ongeval met y 0£ft bij verlies van een hand, IOC bij tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen «JUUU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen: vJU.doodelij ken afloopuv\J." een voet of een oog; l"d,' duim oi wijsvinger 4 «JU.~ been of arm; verlies van een f50.- bit 'n breuk van f l ft bij verlies v. czm 1 frlt." andere vingea* Er is een hardnekkig dwaalbegrip, dai maar niet uit te roeien is en dat zelfs hoe langer hoe meer slachtoffers maakt, ook in die kringen, welke aangewezen zijn om het te bestrijden. Wij bedoelen de meening, dai in ons land de R.-K. Staatspartij, welke een politieke en geen godsdienstige organisatie is, den godsdienst zou misbruiken tot schade van het staatsleven in het algemeen, tot schade van de religie ook en meer in he'. bijzonder van het Katholicisme. De beschuldiging werd vroeger voorname lijk door liberalen en socialisten geuit; door de laatsten wordt zij met den dag al luider uitgekraamd, naarmate bij de roode bloe ders het verlangen groeit om mèt de ka tholieken de regeermacht in handen te krij gen. Helaas wint de meening den laatsten tijd ook al onder een deel van de eigen geloofsgenooten veld. Dat zij ook al voed sel in het buitenland gevonden had en zelfs al gebruikt wordt bij een vergelijkende stu die tusschen Amerikaansche en Nederland- sche toestanden, is echter zeer treffend. In een artikel in het „Alg. Handelsblad over „het Roomsch-Kathcilicisme in Noord- Amerika", wordt n.m. onder veel lof over het sterk groeiende Katholicisme in de Ver- eenigde Staten, onder meer dit gezegd: Katholieken noch Protestanten van aller lei schakeering staan er niet vijandig tegen over elkaar; de Amerikaansche businessmen vragen niet naar godsdienstige overtuiging. Toen de roomsche gouverneur van den staal New York, de heer Smith, candidaat was voor het presidentschap der Vereenigde Staten, dacht men er niet aan hem te we ren, omdat hij van „over de bergen" oftewel' ultramontaan was, zooals dit bij ons heet. En men herinnert zich nog wel uit de pers berichten, hoe grandioos kardinaal Bonzano, de pauselijke vertegenwoordiger op het in ternationaal eucharistisch congres te Chi cago door de Amerikaansche regeering ont vangen is en het welslagen van dit congres zelf door roomsch en niet-roomsch bevor derd werd. Maar er bestaat in Amerika gelukkig ook geen R.-K. Staatspartij, die den godsdienst gebruikt tot bereiking van politieke doeleinden en omgekeerd. Ziedaar dus, waarom in Amerika alles zoo uitmuntend gsat: er is daar geen R.-K Staatspartij! Wanneer men zulke lugubere instellingen maar achterwege laat, dan is er geen vuiltje aan de lucht, dan kan het oude Katholicisme bloeien als nergens an ders. Luister maar: Zender politieke organisatie, zegt de schrij ver verder, vormt het Roomsch Katholicisme een macht in Amerika, die steeds grooter wordt. Telde het in 1822 maar negen bis dommen, 73 priesters en 600.000 geloovigen, thans is het aantal geloovigen bijna 30 mil- lioen, verdeeld over ruim 100 bisdommen, waarin; behalve zeer vele kloosterlingen, ongeveer 20.000 priesters arbeiden. De stad New York alleen heeft reeds meer dan t.500.000 katholieken en ongeveer 350 kerken Dit kerkgenootschap heeft in Amerika dan ook verreweg het grootst aantal lidmaten ja bijna' zooveel als alle andere protestant- sche kerkgenootschappen samen. Hoewel de rcomschen meerendeels kleine luiden zijn, afstammend van immigranten, geven zij het meest voor kerkenbouw: in 1922 b.v. niet minder dan 14 millioen dollar, terwijl de episcopalen op hen volgden met 10 millioen. Zij bezaten in juist genoemd jaar: nu zal het meer zijn, want in Amerika gaat alles snel bovendien vijftien universiteiten met 19.802 studenten, 54 seminaries voor de sae- culiere en 113 voor de reguliere geestelijk heid met resp, 6667 en 4531 studeerenden, maar slechts 1152 middelbare en 5690 lagere scholen met resp. 129.473 en 1.693.032 leer lingen, wat betrekkelijk gering is. Nu willen wij aan het werk der Columbus- ridders in Amerika en aan den arbeid al daar tot verbreiding van het Katholicisme verricht, niet den minsten afbreuk doen. Integendeel! Maar een historiebeschouwing als hier wordt gegeven, is toch wel wat al te oppervlakkig. De chrijver, d.e in een paar regels de opkomst schetst van 1822 af, toen het werelddeel over den oceaan nog in de w-ndsefen lag, tot op het hoogtepunt van de gouden indlustrietijd van thans, en faat uitkomen, hoe de katholieken in een eeuw tijd van 600.000 zielen tot 30 millioen kunnen groeien, wanneer zij maar zonder Staatspartij werken, vergeet deze kleinig heid: in die honderd jaren is de bevolking van de groote Unie voornamelijk door im migranten van buiten gevormd en deze kwa men voor een zeer groot deel uit de Katho lieke landen: Italië, Oostenrijk, Polen en Ierland. De groote katholieke bevolking is dan ook voor een aanmerkelijk percentage uit Europeesche katholieke landen over geheveld, gezwegen nog van de verhuizingen uit de katholieke landen van Zuid-Aröerika. De vraag is echter meer: hoe zal de Kerk in Amerika haar kudde bijeenhouden, dan: hoe .s zij zoo groot geworden? En deskun dige Katholieken in de Vereenigde Staten huiveren wel wat bij hel antwoord op die vraag. De reden daarvan heeft de schrijver van bovenbedoeld artikel zelf aangegeven: in dat geweldige land zijn voor de 30 millioen katholieken met hun honderd bisdommer, rog geen zes duizend lagere scholen. Wie Zich het artikel her.nnert, dat een der pro fessoren van de Kath. Universiteit in Cali- fornië onlangs in ons blad schreef over de treurige onderwijstoestanden in Amerika en het zinkende peil van geloof en zeden bij dc- studeerende jeugd, die komt tot de ver zuchting, welke zoovelen ook in de Ver eenigde Staten slaken; was er maar een middel om van de Staatsscholen in de Unie af te komen; kon men daar maar gelijkstel ling van openbaar en bijzonder onderwijs krijgen, zooals in het kleine Holland en. Amerika was vermoedelijk ook voor de toe komst voor het Katholic smc gered. Maar daarvoor zou noociig zijn: een R.-K. Staats partij, welke in vereemging met de goed willende andere christelijke partijen een bel- denstrijd voor het onderwijs begon. Alleen wie'over een feit, al's het gebrek aan bijzondere lagere scholen met een luch tige opmerking", dat er „betrekkelijk wein.g" yan zulke -nstellingen zijn, heenspringt, zon der te willen begrijpen, dat hiermee voor de binnenlandsche politiek van een land de ernstigste aanklacht wordt uitgesproken, alleen zoo .emand kan het gemis van een R.-K. Staatspartij een zegen noemen. Priesterwijding te Mount St. Benedict. Van bevriende zijde wordt ons een knip sel gestuurd uit een jn Britsch-Indië ver schijnend Engelsch blad, waarvan wij on derstaand de vertaling laten volgen. De kleine kapel te Mount St. Benedict was getuige van een indrukwekkende plech tigheid. Mgr. John Pius Dowling, O.P., D.D., Aartsbisschop van Port of Spain heeft er een wijdingsdienst verricht. De belangstel ling en de geestdrift voor deze gebeurtenis waren bijzonder groot, wijl twee der wijde lingen de broeders Placidus Ganteaume eti Maurus Maingat in de kolonie zijn geboren. De Aartsbisschop werd hartelijk verwel komd door de bevolking van het dorp St. John, die niet minder dan vier eerebogen oprichtte in verband met dit hooge bezoek. De eerste boog was opgericht bij de Indi sche school en gemaakt van Cocos-palmen waartusschen guirlandes en mooie rozen waren gevlochten. Met groote witte letters op rooden ondergrond stonden in 't mid den van d«:n boog de woorden te lezen: „Welkom aan den Aartsbisschop." Bij den ingang van de kerk stond de tweede boog. eveneensfraai versierd, waarvan de pause lijke vlag wapperde, Gerujmen tijd voor den aanvang (om half acht) was de kerk gevuld met de geloovi gen, waarvan velen zich een verre reis had den getroost, om dc ceremonie te kunnen bijwonen. Het is van belang le weten, dat sinds de komst van de Benedictijnen in Trinidad, nu veertien jaren geleden, broeder Gante aume en Maingat de twee eerste inboorlin gen waren, dit tot de orde toetraden. Ze zijn in 't klooster gekomen een jaar na dé oprichting, de eerste op 13-jarigen, de an dere op 16-jAiigen leeftijd. Door ingespan nen studie en nauwgezette plichtsvervulling, gevoegd bij de goede opvoeding, die zij van de paters ontvingen, is hun als eindelijke en groote belooning de eer te beurt gevallen te worden verheven respectievelijk in den priesterstand en het diakonaat. De Neomist Dom Ephren Slof, van Langeraar. Precies te half acht nam de plechtigheid een aanvang. Een stoet van geestelijken ging Mgr .tegemoet tot 't klooster, van waar hij naar de kerk werd geleid. Bij het Aller- heiligse waren de wijdelingen neergeknield, êlk met een brandende kaars in de hand. Het hoogaltaar was voor deze gelegen heid prachtig versierd. Mgr. werd geassisteerd door Prior Dom Hugo van der Sanden, O. S. B. en Dom Sébastien Webber O. S. B, fungeerde als Ceremoniarius. De prior geleidde de wijdelingen naar den Aartsbisschop, die na een zeer indruk wekkende plechtigheid, die meer dun drie uur duurde, de jonge priesters wijdde. Op de aanwezigen maakte vooral indruk de handoplegging, het symbool der priester lijke macht of het symbool van het ontvan gen van den H. Geest. Na afloop der wijdingsplechtigheid had den de nieuwe priesters de gelukwenschen van confraters, familie en vrienden in ont vangst te nemen, aan wie zij den zegen gaven. De nieuwe priesters en de diaken. Donn Placidus Ganteaume is geboren in Aarima (Trinidad) in 1900. Hij trad in 1913 op 13-jarigen leeftijd in 't klooster van St. Benedict als novice onder Dom Ambrose Vitcher, O.S.B. Na hier de studies te heb ben gevolgd, ging hij in Februari 1924 naar Brazilië waar hij onder Dom Sweithert in het Rio-klooster trad, en zijn pries terstudie voltooide Vorige maand is hij op Irinidad teruggekeerd. In Brazilië leerde hij ook Portugeesch en Düitsch. Dom Ephrem Slof werd geboren in Teraar, Hcliand en begon zijn studie in Grave bij dc paters van de H. Familie in Holland. Hij zette de studie voort in Uden en kwam in Trinidad in October 1920, waar hij in 't klooster St. Benedict trad en zijne studie voltooide. Dom Maingat is geboren in Arima in 1896 Hii trad in 1913 in 't klooster van St. Bene dict te zamen met Dom Ganteaume, even eens onder Dom Ambrose Vitcher, O.S.B. Hij zal in den loop van 1927 tot het pries terschap worden verheven. De eerste H. Mis van pater Ganteaume. In de heilige Mis van half negen op Zon dag te Mount St. Benedict, celebreerde Dom Ganteaume O.S.B., d,e H. Mis, met Dom Odo van der Hydt O.S.B. als diaken en broeder Andrews O.S.B.. als sub-diaken, terwijl broeder Bode, O.S.B., ceremoniarius was Een vrij groote menigte was aanwezig, waaronder familieleden en vrienden van den jongen priester, die de eer had de H. Communie onder de H. Mis aan zijne moe der uit te reiken. Het koor met Dom Ephrem Slof en Dom Maurus Mxingot als eerste en tweede zan ger, zong den Gregoriaanschen zang onder begeleiding van Set orgel door Dom Rad bode van de Plas De predikatie. Na het Evangelie besteeg Dom Sebastien Webber O.S.B., de trappen van het altaar en hield een indrukwekkende preek, naar aanleiding van den tekst: „Zooals de Vader mij gezonden heeft, zoo zend ik U. (Johan nes 20, 21). In den loop zijner predikatie zeide hij, dat na een 13-jarigestudie Don» Placidus Ganteaume den vorigen dag tot het priesterschap was verheven. Dit is een groote eer voor zijn familie, een eer voor Trinidad en een groóie vreugde voor het klooster, omdat Dom Ganteaume de eerste inboorling is, die met Dom Maingat in hel klooster trad en tevens de eerste inboor ling; die tot Benedictijnsch priester is ge wild in Trinidad of beier gezegd in West- Indië. Z. H. de Paus had als Zijn wensch te kennen gegeven, dat inboorlingen tot Jen priesterstand zouden kunnen worden verhe ven. Dom Gauteaume moet een voorbeeld zijn voor de katholieke families van Trini dad. die hun kinderen zal opvoeden, opdat er meer priesters-inboorlingen mogen ko men. De roeping van een priester, hoe ver heven ook, brengt een groote verantwoor delijkheid mee. Zijn macht is grooter zelfs dan die der engelen. De priester heeft de macht van den H. Geest in zich. Hij is de middelaar tusschen hemel en aarde. Hij beeft zich in zijne Apostolische loopbaan groote opofferingen te getroosten. Veei is hém ge geven, veel wordt van hem gevraagd. De geloovigen moeten voor den priester bid den en bidden voor een groot getal pries- ters. Hij. vroeg steun door gebed voor pater Ganteaume, opdat hij de genade v: h Jezus Christus moge ontvangen en zijn welslagen een levend bewijs worde voor anderen. De H Kerk noemt het priesterschap een last. Het is een last, omdat het een deel is van de missie en het lijden van Christus. De priester heeft te lijden, wanneer hij ijverig de leer predikt van Christus, De wereld za! tegen hem zijn; ook Christus en de Apos telen ontmoetten tegenwerk.ng, want dc wereld haat versterving, gehoorzaamheid en zelfverloochening. Het H. Priesterschap is ook een last, omdat het een groote ver antwoordelijkheid met zich meebrengt; het is als een groot kapitaal, dat veel rente be hoort op te brengen. Veel is den priester door God toevertrouwd en veel' zal van heus gevraagd worden. Strenge rekenschap zal hij moeten afleggen. De belooning voor een goed en ijverig priester zal zijn, zooals er geschreven staat; „Die velen den weg der gerechtigheid hebben gewezen, zullen schit teren als sterren in alle eeuwigheid". De katholieken moeten zich richten naar de leer van den priester, tot wien.bij monde van de Apostelen is gezegd: Die u hoort, hoort Mij en die u verzaakt, verzaakt Mij". Zich vervolgens tot Dom Ganteaume wen dend, zeide hij: „Eerwaarde en dierbare broeder-priester, wees Christus onder ons- Wij erkennen Christus, in U eeren wij Chris tus, in U ontvangen wij Christus. Moget gij Christus zijn onder ons, Christus door uw sacrificie, door uw woord, uw sacrament, uw voorbeeld en leven. Moget gij Christus zijn onder ons. En moge Christus u vandaag geven en eiken dag van uw priesterlijk leven; Christus te zijn door woord, sacra ment en sacrificie. Dat gelooven en erken nen wij. De katholieke priester is voor ons Christus. Hij geeft ons Christus. Met betrek king tot den priester geldt nog steeds het woord van Christus: „Zoo de Vader mij zond, zoo zend Ik u". In den namiddag te half vier was er lof met uitstelling van 't H. Sacrament, dal door Dom Ganteaume werd opgedragen. Dom Radbode van de Plas heeft Maan dag d.a.v. zijn eerste H. Mis opgedragen; Dom Ephrem Slof op Dinsdag. Sociëteit „St. Bavo" Hoofdbestuur R.-K. Volksbond 8 uur Vertrouwensman nen Spoor en Tram 8 uur Vioolon- derwijs 2 uur Haarlemsche Inkoop Combinatie half 9 uur R. K. Bevol kingsbureau 8 uur. St. Josephsgezellengebouw Janssiraat 59 Repetitie Muziek vereeniging „Utile Dulci" 8 uur Repetitie Rederijkers „St. Gencsius" 8 uur R. K. V. V. „Zwaluwen" Elftalcommissie 8 uur Statenzaal Prinsenhof Gemeenteraad half 2 uur, zoonoodig voortzetting 8 uur. Stadsschouwburg „De Jonge Spelers" 8 uur. Schouwburg-Jansweg Lezing Ned. Reis- vereeniging 8 uur. Luxor-Theafer Bioscoopvoorstelling 8 uur. Kleine Theresia Stichting. Tehuis voor onverzorgde zuigelingen. Spreekuur Dins dag en Vrijdag van 34 uur. Tempeliers- straat 36. R.K. Arbeidsbeurs vooi mannen en jon gens. -- Sociëteit „St. Bavo". Smedestr. 23 Telefoon 10049 Alle werkdagen van 9half 12 uur, 's middags van 35 s uur, 's avonds van half 8heilf 9 uur. 's Zaterdags alleen van 914 12 uur R.K Arbeidsbeurs voor Vrouwen en Meis jes Bloemhofstraat 1 Tevens bemidde lingsbureau voor verpleegsters en alle werkende names. Alle werkdagen van v.m. 1012 uur, des middags van 24 uur en 's avonds van 8—9 uur. behalve Zalerdag- avoncl Fe! 11671. Arbeidsbemiddelingsbureau van het Sint Franciscus Liefdewerk Zoetestraat 11. Eiken Donderdag van 89/s uur R.K. Bevolkingsbureao Gebouw „Sint Bavo" Smedestraaf 23 Van 810 uu' -p Maandag-, Woens*dag- en Vrijdag avond. R.K. Leeszaal en Uitieenbibliotheek, Jansstraat 49. Eiken dag geopend van 10—12, van 25 en van 710 uur, be halve dQs Maandagsochtends en op Zon en Feeffdagen. Uitleenen van boeken van 25 uur en van 79 uur. Woens dagmiddag ruilen van kinderboeken. St. Marthavereeniging Bloemhofstraat 1 Zondags en Woensdags van 810 uur n.m gezellig samenzijn voor Hollandsche meisjes, die hier geen tehuis hebben. Tel. 11671. St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraat 49. Aanviagen om versterkende middelen voor arme zieken der S E. V. Maan dag van 23 uur. Donderdag van 1—2 'uur. R.K. Kraamverzorging van de Derde Orde St. Franciscus. Aanvragen ook voor tot Mevr. Coebergh, God, Oude Gracht 74, Dinsdags van 23 uur. R.K. Reclasseeringsvereemgintf afd. Haar lem. Eiken Donderdagavond half 9 vergadering in het gebouw der Sint Vin- centiusvereeniging, N. Groenmarkt 22 EERSTE HULP BIJ ONGELUKKEN. SNELVERBAND. Centrale Post Telef. 15151 en verder bij de leden, te kennen aan het zwart schild met wit kruis aan den huisgevel. REDDINGSBRIGADE VOOR DRENKELIN GEN, verstikkings- en electriciteitsonge- vallen Telefoon 10231. ROODE KRUIS TRANSPORT COLONNE. Telefoon 12685 (bij geen gehoor 19392) Het verspreiden van de strooibiljetten, be trekking hebbende op de Protest-vergadering van 31 Januari a.s. het mag de Alg R.K. Prop. Club als hoogst verdienstelijk aange rekend worden, dat zij tot dezen avond het initiatief nam is eene gereede aanleiding, om nog het een en ander hierover te zeggen. Wat wij hier wenschen uiteen te zetten, is eigenlijk een verweer en eene aanbeveling, j Verweer tegen de misschien niet luid-op ge uite, maar toch bekend geworden meening s van sommigen, gelukkig niet velen „Waar toe dient het toch, zoo'n avond te organisee- ten Wat helpt het Zou de regéering in Mexico zich ook maar het gerirgste ervan aantrekken? Op zoo'n avond hoorde toch niets anders, dan een hoerah-redevoering met veel applaus en dan is het uit." De aanbeveling volgt uit het verweer tegen deze opmerkingen. De tegenstanders, als wij hen, die deze op merkingen lanceeren, gemakshalve zoo mo gen noemen, hebben natuurlijk groot gelijk het helpt niets, tenminste niet in dien zin, dat, als wii deze vergadering gehad hebben, al het geharrewar in Mexico plots, een einde zal nemen. Ook zal de heer Galles na deze ver gadering heusch niet in z'n schulp krtiipen, omdat een 1500 R.K. Haarlemmers hem en Zijn duivels-werk veroordeelen. Waartoe dient dan deze avond Wij houden deze protestavond ten eerste, uit solidariteitten tweede, om uiting te geven aan onze verontwaardiging en ons gemoed te luchten ten derde, om hun, die nog steeds afkeerig staan van organisatie, te toonen, dat ïij ongelijk hebben en dat door niet of ver keerd organiseeren de grootste ongelukken kunnen veroorzaakt worden ten vierde, om te getuigen voor geheel de niet-Katholieke wereld ten vijfde, om onzen roemrijk re geerenden Paus, Z.H. Pius XI, te toonen, dat ook Haarlem overtuigde Katholieken telt, die met Hem medeleven en medelijden, en mede strijden willen en Hem steunen willen in al Zijn pogingen tot herstel. De eerste reden, uit solidariteit, klinkt in de oóren van sommigen onzer wat socialistisch en toch Is er grooter solidariteit de«kbaar,>dan die levend is (of althans moet zijn) onder ons, Katholieken Eén, in gelooven, één in ge hoorzamen aan één leergezag, één in onze liefde voor Christus' Plaatsbekleeder, één in lijden en weenen met de Kerk, vooral één in tijden van onderdrukking, van vervolging. En kunnen er wel zijn, die meer en beter weten, wat gebukt gaan onder vervolging en druk beteekent, dan dc Katholieken van Holland (zij het dan voor de jongeren slech s van overlevering) en onder dezen geheel bij- Zonder de Haarlemmers Zeggen ons in onze stad dan niets de namen van Pieter Kies erx Bartel Joris, het zien van de verschillende kerken enz Daarom, uit solidariteit, maar ook om ons gemoed te luchten. Wij weten uit de couranten, dat er veel af schuwelijks bestaat en is geschied in dat verre land. Wij hebben de gebeurtenissen bij stuk ken ons voorgelegd gezien en telkens en tel kens weer rilde de verontwaardiging in ons op. Oh, als we eens konden Als er eens kans bestond, om als andere Pieter's de Jong te gaan en de vijanden van Christus en Zijne be dienaren te gaan bestrijden met kracht van wapenen 1 Doch we kunnen en mogen niet. Onze plichten als burgers van een bevriende staat verbieden het ons. Onzen aard van kalme Hollanders verloochenen we ook dan niet. Maar toch, het moet er eens uit. En we zullen ons uiten, in een groot en grootsch applaus als instemming met hetgeen ons gezegd zal wor den en vooral in ons machtig en krachtig „Aan U o Koning der Eeuwen" aan het slot. O, dan zal ons hart, tot berstens toe vol van aandoening, schreien met hen, die weenen, jubelen over de zekere eind-overwinning. In de behandeling der toestanden in dit ar me land zal voor velen onzer, die nog steeds, ondanks aansporing van leek en geestelijk heid, wars zijn van alle organisatie, of die moedwillig of uit dwaling verkeerd georga niseerd zijn, de oogen open gaan. Dan zullen zij Zien, hoe door des-organisatie in eigen ge lederen, door verdeeldheid alleen de erf-vij- and van Christus heerschen kan. Dan zullen zij ervaren, dat niet alleen het samenkomen in de kerk in den tegenwoordigen tijd van strijd op allerlei terrein voldoende is. Dan zal hun duidelijk worden, als de naburige landen dat nóg niet voldoende getoond hebben, dat wij onze eenheid, met eerbiediging van elkan- der's inzichten, ook moeten toonen in onze organisaties, wel buiten de kerk, doch die toch altijd in het nauwste verband staan tot de kerk. Onze eenheid.en getuigen. De eenheid in de Katholieke Kerk blijkt telkens weer de machtige aantrekkingskracht voor onze dwalende broeders. Hoevelen heb ben reeds, juist in de eenheid, het symbool gezien van de waarheid en zijn daardoor ge komen tot erkenning van de waarheid Door onze eenheid getuigen wij en hebben wij ge tuigd. Is onze eenheid in het Stadion, waar alle na tionaliteiten tesamen gekomen waren, om den Christus Koning in Zijne H. Eucharistie te eeren, waar bet Credo van alle deze verschei- denen één was, geen grootsche getuigenis ge weest Getuigde Holland niet (mét alle andere lan den) onlangs r.og in zijne huldiging der Bis schoppen uit China de onverwoestbare een heid Ook nu zullen wij getuigen door onze een heid. Wij zullen samenkomen in honderden, arm en rijk, arbeider en meester, leeken en geestelijken, om te getuigen voor geheel de wereld dat wij één zijn in gelooven, één in liefde tot onze onderdrukte broeders in Mexico, één in het volgen van Onzen Ko ning Christus, Die door Zijn H. Kruis en Lij den de wereld verloste, Die ons door kruis en lijden tot Zijne Glorie zal voeren. En dan zullen wij ten slotte aan onzen H. Vader, vader vooral van hen, die lijden, even als Hij, Wiens plaatsbekleeder Hij is, onze trouw en aanhankelijkheid betuigen. Wij zullen Hem beloven ons gebed tot God, Die het al bestiert en Die uit het kwaad het goed doet geboren worden. Wij zullen Hem toe- bidden onze zegewerischen, dat God Hem geve Zijne Wijsheid, om Zijne Kerk te be stieren en Zijne Kracht. De Heer spare Hem, make Hem zalig op aarde,en levere Hem niet over in de handen Zijner vijanden. En wij zullen sluiten Hoor juichend naderen eeuwen, i met psalmen vol hooger gloed, j In brcede kooren weerklinken den Koning hulde en groet Hoe jubelen hun zangen, langs aarde en luchtgebied Den. Koning aller eere, I zij leven, liefde en lied F. P. ZUID-HOLLAND. In verband met de gehouden stemming in den R.K. Statenkieskring Leiden voor no. 2 op de definitieve lijst, publiceert de Leidsche Crt. nog de volgende uitslagen Katwijk uitgebracht 164 stemmen, ver deeld als volgt Bader 17, Bolsius 134, Loer akker 1, de Ruyter 11, van de onwaarde 1. Koudekerk uitgebracht 63 stemmen, verdeeld als volgt Bader 18, Bolsius 8, Loer akker 1, Paardekooper 2, de Ruyter 34. Leiden uitgebracht 244 stemmen, ver deeld als volgt Bader 5, Boisivs 221, Haase 1, Loerakker 2, Mens 1 de Ruyter 12, Stad houder 2. Leiderdorp uitgebracht 32 stemmen, verdeeld als volgt Bader 12, Bolsius 6, Loer- j akker 3, de Ruyter 8, Stadhoude; 3. Noordwijk uitgebracht 508 stemmen, verdeeld a's volgt Bgder 43, Bolsius 15, Haa- se 2, Loerakker 26, Paardekooper 1, de Ruy ter 420, Stadhouder 1 Noordwijkerhout uitgebracht 191 stem men, verdeeld als volgt Bader 90. Bolsius 9, Loerakker 11, Paardekooper 1, de Ruyter 79, Stadhouder 1. Oegstgeest uitgebracht 208 stemmen, verdeeld als volgt Bader 14, Bolsius 178, Loeralker 9, Mens 1, Paardekooper 1, de Ruy ter 2, Stadhouder 1, van onwaarde 2. Rijnsburg uitgebracht 13 stemmen, allen, op den heer Bader. Sassenheim uitgebracht 330 stemmen, verdeeld als volgt Bader 314, Bolsius 6, v.d. Laan 1, Loerakker 8. blanco 1. Voorhout uitgebracht 291 stemmen, ver deeld als volgt Bader 141, Bolsius 2, v.d. Laan 48, Loerakker 69, de Ruyter 31. Voorschoten uitgebracht 251 stemmen, verdeeld als volgt Bader 9, Bolsius 3, Loer akker 6, Mens 231, de Ruyter 2. Warmond uiigehracht 181 stemmen, verdeeld als volgt Bader 67, Bolsius 46, de Ruyter 42, v.d. Laan 2, Loerakker 17. Haase 3, Stadhouder 2, van onwaarde 2. Wassenaar uitgebracht 225, stemmen, verdeeld als volgt Bader 62, Bolsius 88, Haase 2, Loerakker 25, Mens 1. Paardekoo per 6, de Ruyter 41. Zoeterwoude uitgebracht 284 stemmen, verdeeld als volgt Bader 116, Bolsius 136 v.d. Laan 1, Loerakker 4, Mens 1, Paarde kooper 4, de Ruyter 1, Stadhouder 18, van onwaarde 3. Liet totaal aantal uitgebrachte stemmen be draagt 3501. Hiervan verkreeg de heer H. Bader te Sassenheim 1140 stemmen, de heer mr. E.J. M.E. Bolsius te Leiden 911, de heer W. de Ruyter te Noordwijk 715, de heer B.N. Loer akker te Hillegom 341, de heer J.A. Mens te Voorschoten 235, de heer W. v.d. Laan te Voorhout 53, de heer J. C. Stadhouder te Zoeterwoude 49, de heer F.G.M. Haase te Li#se 18 en de heer C.P.J. Paardekoöper te Oegstgeest 15. Men schrijft uit Hillegom aan de „Opr. H. Crt." De bloembollenstreek is weer eens in be- De Kweekschool voor Zeevaart te Leiden, Beschikbaar voor de Universiteit? De Eerste Kamer en het NederLBelgisch Verdrag. Het Voorloopig Verslag. Alle veroordeelden in het Catalaanschc proces zullen over de Frausche grens wor den gezet, In Parijs worden de onderhandelingen over Duitschland's ontwapening voortgezet. Actie tegen de Katholieken in Amoy (China). unmin,; Barometerstand 9 uut v.m.: 765. Stilstand. Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 5.02. Naar waarnemingen in den morgen van 25 Januari 1927. Hoogste Barometerstand 771.5 m.M. te Breslau. Laagste Barometerstand 711 m.M. tc Reikjavik. Verwachting: Meest matige, tot kracli- tigen Z. tot W. wind; zwaar bewolkt met tij delijke opklaring; weinig of geen regen; weinig verandering in temperatuur. roering gebracht door het nieuwe voorstel van liet hoofdbestuur der Algem. Verecni-mg voor Bloembollen cultuur inzake de beuis, door het terrein der oude machinefabriek Fi- gee daarvoor aan te bevelen. Het terrein aan de Leidschevaart te Haarlem heeft dit op aile andere vroeger afgestemde terreinen voor, dat het vrij gunstig is gelegen. Verder blijft ar naar de meening van de bloembollenhande- i laars en kweekers, die wij er over spraken, niet veel aantrekkelijks over. De gebouwen zijn oud, althans gebruikt en als machine fabriek ruw, vettig, zwart en smerig. Het hoofdbestuur heeft een uitgaaf be cijferd van 312.000.-. Dat is veel, maar naar de meening van bloemisten komt het de wer kelijkheid lang niet nabil. Men gaat uit van de veronderstelling, dat veel afgebroken en nieuw opgebouwd moet worden en dan ver- wacht men een uitgaaf die het half millioen j nadert. Zoo'n eigen gebouw is niet te finan cieren. De kopstukken van het vak in het centrum der streek blijven voor hun eigen i voorstel, het plan Hillegom, dat ook op de agenda voor de algemeene vergadering staat, maar dat door het hoofdbestuur vroeger en ook nu weer op den achtergrond is geschoven, terwijl het weet dat vele leden tegen Haarlem en voor Hillegom zijn als zetel en centraal ge- i bouw van de bloembollencultuur, i Dit ontstemt, maar nog meer ontstemde dat i het hoofdbestuur tot het plaatsen van obliga- l ties voor het terrein-Figee te Haarlem is over- gegaan lang vóór de algemeene vergadering, i die op 7 Februari a.s. gehouden wordt. Alzoo zonder.besluit en zonder machtiging van een ledenvergadering. De leden in den Zuid (de bloembollenstreek ten Zuiden van Haarlem) zien in die houding van het hoofdbestuur een opzettelijk terugdringen van het Hillegomsche plan. Zij wenschen hun centraal gebouw ia het midden van den handel en van de cul tuur, en zij meenen dat het centraal gebouw op een schitterend mooi gelegen, door de ge meente Hillegom aangeboden terrein, veel en veel goedkooper zal worden, dan de oude machinefabriek te Haarlem. Die gebouwen zijn en blijven oud, ook al worden er eenige tonnen gouds aan restauratie besteed. De uitbreiding van de streek-telefoon met Hillegom, Lisse en Sassenheim als centrum, welke uitbreiding eerdaags in werking zal tre den, heeft weer eens bewezen, dat» Haarlem net op de grens van het centrum ligt. Over- veen en Haarlem als meest noordelijk gele gen plaatsen konden het samen niet verder brengen dan 21 aansluitingen op dit streek- net voor de bloembollenstreek. Dit is de meening van verschillende vak- menschen, wien wij om hun oordeel vroegen. Straks zullen de afdeelingen vergaderen en hun houding bepalen ten opzichte van Haar lem of Hillegom. Tot zoover dit stuk. Wij vernemen van bevoegde zijde, dat bo venstaande een veel te overdreven voorstel- ling van de zaak geeft. Dc ontstemming bijaldien ze zoo is is zeker zoo groot niet als bovenstaand stukje zou doen vermoeden. riet echtpaar A, NiEUVtBOERC. DE BOER te Nieuwendatn, hoopt 28 Januari a.s., zijn gouden huwelijksfeest te vieren. De bruid is 73 jaar, de bruidegom 83 jaar, oud-zouaaf en drager van het kruis Fidei et Virtuti, Bene Merenti in goud van Z H. Paus Leo XIIL

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 1