yrir
Dit nummer bestaat uit 24 bladzijden, waaronder het
geïllustreerd Zondagsblad in acht bladzijden.
Leekepreeken.
Voornaamste Nieuws
MSTEROtMnillIHIlAClEI'Kij.iit'im
PIJLTJES
coniroleeren Uwe uitlotingen gratis
mét volledige garantie tec en renteverlies.
m
Héhi
Postrekening Nr. 5970. Zaterdag 26 Februari 192/ 50ste Jaargang No. 1648b Bij contract belangrijke korting.
Aanglite moet, op straffe van verlies van. aile rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier en twintig uren na hel ongeval
spinozaherdenking.
PLAATSELIJK NIEUWS.
HET TELEFOONNET IN DE
BLOEMBOLLENSTREEK.
De gewenschte regeling komt
1 April tot stand.
DE H. E. B. A.
DE NIEUWE RIJKSWEG
HAARLEM—VELSEN.
Een tijdelijke toegangsweg
naar het pontveer.
R.-K. Coöp. Boerenleenbank - Heemskerk.
DE ALQEMEENE VERGADERING zal gehouden worden op den
2en MAART 1927, in het K.
Uw opkomst dringend verzocht. (Bij niet-bijwoning 50 ct. boete).
Zoekers naar waarheid en
schoonkeid.
J. J. WEBER ZOON
EEN MISDRIJF TE
HILLEGOM?
Een bakkersknecht onder ver
dachte verschijnselen,
gestorven.
Mmrn
Bureaux:' NASS^UlIa^ 49. ingczondea^dedeeling 60
Telefoon No. 13866 (3 lijnen) -no"-? -A - KT
Alle abonné's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvoorwaarden f 91100 - Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f 75f| bij een ongeval met fOEfl bij verlies van een hand, f JOit bij verlies van een f ffft bij'n breuk van f hC\ bij verlies v. eer-
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen dUSJU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; doodelijkcn afloop tiuU." een voet of een oog; lu<J, duim of wijsvinger 1 JU. been of arm; *U. andere vinger.
177.
De afgeloopen week beeft ons land weer
eens de aandacht van heel de wereld ge
trokken, Uit alle landen, uit Duitschland,
Engeland en^Frankrijk, zelfs uit Italië en
Rusland waren geleerden naar Den Haag
gekomen om tegenwoordig te zijn bij de
herdenking van den 250sten sterfdag van
een Nederlandsch geleerde. Dagen lang zijn
er te diens eere in alle talen lofredenen ge
houden: de Nederlandsche residentie was
het brandpunt van internationale belang
stelling.
Begrijpelijker wijze gevoel ik mij gedron
gen vandaag iets over deze Spinozaherden
king te zeggen. Er is alle aanleiding toe.
Wanneer een Nederlandsch wijsgeer 250
jaar na zijn dood de enthousiaste bewonde
ring en dankbaarheid van de heel de wereld
kan trekken, dan moet die schrijver van
„Ethica" toch wel heel bijzondere denkbeel
den hebben gehad, 't Is echter zeer be
zwaarlijk in een courantenartikel, dat ook
door den eenvoudigsten lezer moet begre
pen worden, iets te zeggen over wijsgeerige
onderwerpen. Ik wil het nochtans beproe
ven, omdat, zoowel Spinoza's leer. zelf als
meer nog het feit, dat zoovelen hem na 250
jaren trouw zijn gebleven voor ons allen
toch wel van beteekenis is.
De beteekenis van Spinoza is deze, dat hij
aan het wjjsgeerig denken een eigen rich
ting heeft gegeven, dat hij voor de filosofie
nieuwe banen heeft geopend. Om de betee
kenis hiervan eenigszins te vatten, moet
men zich even stellen op hel standpunt van
den mensch, die van huis uit geen enkelen;
levensregel heeft meegekregen, nooit van
God of godsdienst, zonde of moraal heeft
hooren spreken. Wanneer zoo iemand door
zijn hartstochten niet verdierlijkt is, maar
een natuurlijken schroom voor het kwaad
bezit en dezen niet heeft onderdrukt, dan
zal er een tijd komen, dat hij zich afvraagt:
wie ben ik; waar kom ik vandaan en: waar
ga ik héén? Waarvoor ben ik op, deze
wereld? Wat is deze wereld?
Deze vragen dringen zich aan een ieder
op, die van jeugd af aan daarop geen af
doend antwoord heeft gehad. De gewone
weg, om een verklaring te krijgen voor deze
levensproblemen is het lezen van boeken
Maar de zoeker komt hierdoor gemakkelijk
in een doolhof van tegenstrijdige meeningen,
zoodat ook het andere middel steeds gaarne
wordt aangegrepen, dat van het zelf den
ken, zelf vorschen en doorgronden der ge
heimen, Dit heeft bovendien een eigenaar
dige bekoring. Alles wat ons omringt, heel
dc stoffelijke en geestelijke wereld, roept
om verklaring. Wij zien de menschen met
een redelijk verstand, een wil, met harts
tochten en allerlei vermogens; daarnaast de
dieren met alleen instinct; de plantenwereld,
stom zonder organen om zich te uiten of
iets van anderen in zich op le nemen, doch
wel sensitief, gevoelig voor invloeden van
zon, licht en lucht. En len slotte de laagste
soort leven in de mineralen.
En de denkende mensch kwam bij het
beschouwen van al die wezens steeds tot
de conclussie: er moet er één zijn geweest,
die dit alles heeft gemaakt. Nu kon er
omtrent de voorstelling, welke men zich van
gevonden, of er was verschil merkbaar. En
zoo zette zich eeuwen lang als onomstoot-
baar vast, dat ieder levend ding op zich
zeil stond, een eigen leven leidde.. Wat
echter door den gewonen mensch als van zelf
sprekend wordt aangenomen, is dat nog
niet voor den geleerde. En zoo schreef reeds
AriStoteles, dat het vraagstuk der zelfstan
digheid, het substantieprohlcem, een der
centrale vraagstukken der wijsbegeerte is.
En St. Thomas heeft niet verzuimd zijn
genialen geest op dit zelfde onderwerp te
scherpen en heeft over die substantie een
heldere definitie gegeven, welke nog tot
leiddraad dient voor heel de christelijke
filosofie. Wellicht zal St. Thomas nooit
vermoed hebben, dat dit punt de groote
strijdvraag voor de latere eeuwen zou wor
den.
Wij komen hier aan de kffrn van Spinoza's
Iter en daarom is bet goed de vroeger alge
meen heerschende en thans nog voor alle
christenen geldende opvatting der substan
tie nader aan te geven. Iedere zaak, ieder
mensch en ding heeft een eigen wezen met
allerlei bijkomstigheden of attributen, 't Is
echter niet altijd mogelijk de bijkomstigheden
precies van het wezen te onderscheiden.
Hef best kan men zich als voorbeeld nemen
het leven van een, wat wij noemen, zelfstan
dig mensch. Of hij iang of kort, bruin of
zwart haar heeft is een bijkomstigheid. Zijn
persoon, zijn wezen, zijn „ik" staat echter
voor ons als de onverzettelijke, koel rede-
neerende, krachtig willende man. Wil dit nu
zeggen, dat zoo iemand altijd alleen zijn
eigen weg gaat? Neen, hij laat zich nu en
dan door anderen leiden; verwerkt adviezen
en denkbeelden van anderen met de zijne
en is daarom toch niet minder zelfstandig.
Zoo moet men, volgens de oude wijsgeeren,
de substantie opvatten. Men kan van een
witte lelie de witheid niet afkrabben. De
bijkomstigheden zijn niet boven op de sub
stantie gestreken, maar zij vloeien èr uit,
voort en bloeien er uit op: de substantie is
de grond en oorsprong van het leven in zijn
diepe wortelen.
Zóó had de wereld het leven altijd aange
keken, töt op het einde der 16de eeuw van
onze jaartelling (1596) in Frankrijk Descar
tes geboren werd, een eenvoudige jongen
mei buitengewone scherpzinnigheid, die in
de wetten der wis- en natuurkunde een ge
heele omwenteling zou brengen. Hij stu
deerde op een college bij de Jezuïeten en
vertrok op lateren leeftijd naar Holland,
waar hij twintig jaar lang, oa. in Amsterdam
en Egmond, woonde. Holland was een cen
trum van geleerdheid in die dagen. Descar
tes was de eerste, die aan het oude sub
stantiebegrip begon te knagen. Hij leerde,
dat substantie is het wezen, dat, om te be
staan, mêls anders noodi-g heeft dan zich
zelf. Hij nam echter aan, dat er tusschen
geest en stof een wezenlijk verschil be
staat. Door redeneerende moest hij tot de
conclusie komen, dat alles, dat heel de
natuur samen de Godheid vormde; immers,
het wezen, dat, om te beslaan, alleen zich
zelf noodig heeft moet God zijn. Hij was
echter te goed Katholiek om deze con
clusie van zijn eigen stellingen te aanvaar
geen zelfstandigheden wezen, maar moeten
bijkomstigheden zijn van het éénc, groote
wezen. Hierin ligt de kern van wat de ge
leerden het monisme van Spinoza noemen.
In dit courantenartikel kan de verdere
wijsbegeerte van Spinoza niet dieper wor
den uitgewerkt. Dit echter is genoeg om te
begrijpen, dat aanneming van dit beginsel
een revolutie moest verwekken in heel het
denker, der menschheid. Aanvankelijk vond
Spinoza weinig aanhangers; om zijn vrij
geesterij yerd hij uit dc Joodsche gemeen
schap en zelfs uit de stad Amsterdam ver
bannen'. Hij heeft de uitgave van zijn voor
naamste werk niet eens beleefd. In armoede
stierf hij als een vroom man. Hij bleef onge
huwd; leefde rein en ontworstelde zich door
zijn wijsgeerige studies aan alles, wat het
leven vooV den mensch zwaar en moeilijk
maakt. Men mag aannemen, dat hij zijn
dwaling voor de eenige waarheid hield e
nooit heelt gedroomd, dat zijn ideeën zulkr
toekomst zeg ik een volgenden keer nc
graag een enkel woord.
HOMO SAPIENS,
De Inspecteur der Posterijen en Telegrafie
heeft medegedeeld, dat het hoofdbestuur
der Posterijen bericht heeft gezonden, dat
de regeling waarom namens belanghebben
den door de Algemeene Vereeniging is
gevraagd, op 1 April a.s. tot stand zal
omen v.o;or de aangeslotenen op de netten
laarlem met Offerveen, Heemstede, Noord-
ijk en Lelden met Oegstgeest.
IMK
'dien Schepper der dingen maakte, verschil den en daarom maakte hij er van, dat zulk
bestaan, zelfs groot verschil. De idee van een wezen binnen de geschapen
een scheppende almacht, althans van een orde niemand noodig heeft om te t>e-
eerste oorzaak, waaruit de geheele be- staan. En het Godsbegrip was gered. Maar
staande wereldorde-was voortgevloeid, was in de denkwereld der menschheid was een
algemeen. Eveneens was zoowel in het* schok gekomen. Descartes stierf in 1650
heidendom als in het christendom dc alge- maar reeds in 1632 was te Amsterdam uit
meen geldende meening, dat ieder levend Portugeesch Israëlitische ouders geboren
ding, ieder \mensch ieder dier, iedere Baruch Spinoza, een eenzelvig, vioom,
boom en plant een eigen zelfstandigheid geniaal mensch, die onbewust de Luther der
was, door de kracht der voortplanting ont- wijsbegeerte zou worden. Hij bestudeerde
staan. Dit leerde zoowel de Grieksche, Descartes, nam diens ideeën in zich op en
heidensche wijsgeer Aristotsles als de begon hem te bestrijden. Waar de Fransch-
gvoote leeraar der Katholieke Kerk, Thomas man een wezenlijk verschil tusschen stof en
van Aquine. De gewone mensch met zijn geest aannam, kwam Spinoza met de tot dan
redelijk verstand, aanvaardde dit als van ongehoorde bewering, dat behalve God geen
zelf sprekend, zonder verder nadenken. Hij substantie kan bestaan, noch begrepen kan
zag zijn medemenschen ieder met eigen ge-
s'alte, aanleg en karakter; hij zag de dieren,
alle onderling verschillend, tot zelfs bij de
worden. Hef begrip zelfstandigheid aldus
ver dragende en zulke verderfelijke gevol
gen zou hebben.
Spinoza toch heeft alle denkers na hem
beinvloed. Geen wijsgeer, geen dichter of
romanschrijver van beteekenis, tot op onzen
tijd toe, heeft niet direct of indirect de ge
volgen ondergaan van de geestelijke revo
lutie, door Spinoza verwekt. Men heeft zijn
stellingen ontleed; er fouten in gevonden;
er criliek op uitgeoefend; men heeft ze aan
gevuld, uitgebouwd, omgewerkt; andere
theorieën zijn er uit voortgevloeid; maar
hoe de latere filosofen ook heetten, of zij
zich Lock of Hume, Mill, Spencer, Helm-
hoiz, Leibnitz, Kant noemden, allen hebben
niét Spïnoza rekening gehouden.
En thans, 250 jaar na zijn dood, staat hij
eerst op het toppunt van zijn roem. Wie
iets gelezen heeft van de onuitputtelijke rij
redevoeringen, deze week aan zijn graf ge
houden, van de nog talrijker voordrachten
op bet daarna gevolgde congres en van de
huldebetuigingen, die nu nog in verschil
lende steden der wereld aan Spinoza wor
den gebracht, die gevoelt, dat eerst: deze
tijd volledig de beteekenis van het werk
van den Nederlandschen wijsgeer begrijpt.
Door Spinoza is er een omwenteling geko
men. Vóór hem was er een heidendom ge
weest, dat door het christendom was ver
slagen. De christelijke leer over God en
zeden hield meer dan zestien eeuwen stand;
want zelfs de reformatie tastte de groote
eeuwigheidsproblemen niet aan. Toen echter
werd met Spinoza de grondslag voor de
'moderne wijsbegeerte, gelegd: het pantheïs
me, het algodendom werd geboren en daar
mede een nieuwe godsdienst. De radicale 18de
en de materialistische 19de eeuw hébben
wel in de wetenschap en kunst, den grooten
invloed van dat pantheistisch streven onder
vonden, maar het zou aan onzen tijd zijn
voorbehouden om den nieuwen godsdienst
in zijn leer van den algod cn in zijn zede-
leer door de groote massa te zien aanvaar
den.
Dat is het feit, hetwelk wij thans hebben
te aanvaarden; dat is ook de groote betee
kenis der Spinozahuldiging; de ondertoon
van de j meeste lofliederen, deze weelj ge
zongen, was geen andere dan een juichkreet
over dc zoogenaamde bevrijding van d :n
gei.it; over den triumf door de menschheid
van dezen tijd behaald, dat het n.m. niet
meer noodig is godloochenaar te zijn op
godsdienstloos zonder aanhanger te zijn
van de christelijke leer. Er is .eên nieuwe
godsdienst en zedeleer gekomen, geheel pis
send voor den modernen mensch, een,
wij ons allen een deel van de God-
leerde hij wil zeggen, dat het wezen de heid of liever allen gezamenlijk God gevoe-
oorzaak van- zich zelf is. Er kan er dus zóo
boomen, planten en bloemen' werd er geen maar één zijn.
Geest cn stof kunnen dus
len en waarbij alle leerstellingen van de
christelijke geloofs- en zedeleer oplossen als
de sprookjes uit de kinderjaren op den
leeftijd, dat men rijpt tot volwassen mensch.
Over deze beteekenis van de Spino/a-
hulde, over den nieuwen godsdienst <en zijn
Men schrijft ons
„Steeds crescendo
Dat is het parool van het Uitvoerend Co
mité der in het Brongebouw te houden ban
ketbakkerij- en kokerij-tentoonstelling van
20-29 Mei a.s.
"Steeds verder breidt zich de organisatie
der Heba uit. Over drie maan den hebben
we reeds weer de helft der tentoonstelling
achter den rug. De tijd gaat vlug en vee! is
er nog te doen, doch we twijefeln er niet aan,
dat, indien alle commissieleden hun uiterste
krachten blijven inspannen, alles in orde
komt. Steeds grooter wordt het terrein dat
bewerkt moet worden en hoe dichter we de
tentoonstelling naderen des te meer werk
hoopt zich op.
Behalve de wedstrijden, die reeds vér-
i teld zijn, zal ook aan de fruit handelarÜn
gelegenheid geboden worden om aan een
wedstrijd deel te nemen, namelijk in het op
maken van schalen met fruit voor diners.
Met de betrokkenen is overleg gepleegd om
trent dit plan van hun medewerking is men
verzekerd.
De steun van zang- en muziekverenigin
gen, die de commissie van attracties bij het
in elkaar zetten van haar plannen allerwege
ontmoet is buitengewoon groot. Wanneer
deze commissie met haar werk gereed is,
zullen we uitvoeriger hierop terugkomen.
Laten we nu volstaan met te zeggen, d t vele
vereenigingen het een eer en genoegen ach
ten om dit feest der Haarlemsche banketbak
kers op te luisteren.
Rest ons nog te vermeiden, dat het Uit
voerend Comité onderhandelingen heeft ge
voerd met de Vereeniging Nederlandsch
Fabrikaat over filmvoorstellingen door ge
noemde vereeniging gratis te geven in een
der zalen of in den tuin van het Brongebouw.
Aangezien echter de bepalingen wegens het
brandgevaar vooral in Haarlem nogal streng
zijn, zoodat de z.g. Kino-koffer niet wordt
toegestaan is het nog niet met, zekerheid
te zeggen of deze attractie wel zal doorgaan.
Door de jubileerende vereeniging, de af-
deeling Haarlem der N.B.V., is besloten
om ten behoeve van de wedstrijden één
grooten zilveren lauwerkrans, twee zilveren
lauwerkransen en twee verguld zilveren
medailles beschikbaar te stellen.
Van Rijkswege is een aanvang gemaakt
met het aanleggen van een gedeelte van
den nieuw-geprojecteerden Rijksstraatweg
HaarlemVelsen en wel met dat gedeelte,
hetwelk zich- uitstrekt tuschen den Kwee-
kensteinsweg of daaromtrent en een punt
gelegen beoosten het dorp Velsen, aldus
schrijven B. en W. van Velsen aan den
raad dier gemeente.
len einde dit gedeelte direct het meest
nuttig effect te doen sorteeren heeft het
Rijk zich bereid verklaard om, in aanslui
ting daarmede, met behulp van het, van den
bestaanden Rijksstraatweg afkomende ma
teriaal een tijdelijken toegangsweg te maken
naar het stoompontveer.
Om hiertoe te kunnen geraken, zullen
echter twee afdeelingen van de garage,
staande op korten afstand van hqt pontveer,
moeten worden afgebroken, waarna het
overblijvend gedeelte daarvan weer in orde
is te maken, Tevens dient afkoop van de
in ons blad van gisteren hebben wij een uitvoerig verslag aigedrukt van den
grooten brand in de Strookartonfabriek van de N.V, Lelijveld te Noordwijkerhout.
Hierbij een tweetal foto's betreffende den brand. De molorspuit van de Sassen-
lteimschc brandweer, die den gehcelen nacht dienst deed.
AGENDA:
1. Opening.
2. Aanwijzing van een Secretaris en twee Stemopnerners.
3. Notulen vorige Jaarvergadering.
4. Vaststelling der Rekening en Balans.
5. Periodieke verkiezing.
6. Verkiezing Kassier.
7. Vaststelling Rente, Voorschotten en Spaargelden.
8. Bespreking Contributie ,1927.
9. Statutenwijziging (liggen ter visie bij den Kassier).
10. Wijziging Huishoudelijk Reglement.
11. Rondvraag. 44344
12. Sluiting. - HET BESTUUR
ryyvvr?ifTTVvv'»v vfTVW
In dezen ijd van scherpe legenslellingen,
van teruggang «in vele kringen tot het hei
dendom eenerzijds en anderzijds rijk "bijv.
aan intense ra ssie-actie, is het ook waar te
nemen.x dat naast veler verflauwing van ge
loof en levensbeginselen, velen in eerlijke en
diepe belangstelling tot de Kerk komen om
haar leer te onderzoeken. Men leest her
haaldelijk de laatste (aten vin conferenties
voor niet-kathclieken, die door velen ge
volgd worden en het doel, verklaring der
Katholieke geloofs- en zedenleer, bereikten.
Zoo is ook de reeks van zes conferenties
over St. Franciscus van Assisië. in de kerk
op de Groenmarkt door pater Wijnand Sluys
O. F M gehouden voor andersdenkenden,
een succes geworden.
Zes weken achtereen heeft men op Don
derdagavond een schare van ernstige zoe
kers kunrcr zien opgaan naar het kerkge
bouw der Paters Franciscanen op de Groen
markt. Op de donkere avonden van deze
sombere maanden schoot de heldere licht
bundel als eer wijzend en wenkend licht,
over de duistere straat. Als een zwijgende
niettemin welsjarekende roep wees dat licht
den bezoeker der conferenties den weg naar
de plaats v/aar het schoonc wordt genoten,
het goede gedaan en de waarheid geleerd.
Den eersten conferentie-avond waren er
250 a 300 'bezoekers, dit getal bleef gedu
rende de zes weken stationair het beste
bewiis dat de conferenties het succes had
den dat zij beoogden, n.l. de belangstelling
te wekken en levendig te houden naar de
leer der katholieke kerk
Temeer valt dit op daar alle reclame,
alle opdringerigheid, alle opzet als t ware,
werd geweerd. De (riester sprak en de be
zoekers luisterden; zij kwamen om te on
derzoeken, hij verklaarde, propageerde niet,
viel niet aan, gaf alleen uitleg, verdedigde
hoogstens tegen aanvallen, die telkens op
nieuw op de Kerk gedaan worden. Van den
anderen kant echter wekt het geen verwon
dering, gezien het onderwerp der conferen
ties, dat wie eens gekomen was. bleef ko
men. St. Franciscus is actueel meer dan
ooit, deze groote, beminnelijke, soms bijna
legendarische heilige is meer dan een held
van wetenschap of techniek, de heilige van
alle tijden, hei voorbeeld voor alle eeuwen
Hij was in totale overgave der wereld afge
storven en de wereld vereert hem nu als
haar grooten voorganger en wegwijzer. Zoo
groot is de beteekenis van St. Franciscus,
zoo rein en waar zijn levensopvatting, zoo
juist is zijn beginsel bewezen te zijn, dat
iedereen hem voo.Joh opeischte, ieder v.'ijs-
geerig stelsel en godsdienstige secte, die
niets met hem gemeen heeft, zich op hem
beroept als bewijs voor de juistheid harer
stellingen. Waar n»en dier, Man spreekt,
moet men een belangstellend oor vinden.
Vooral als in dit geval over den Vader door
den zoon wordt gesproken. Als op deze zes
conferentie-avonden, de martiale figuur van
Pater Wijnand Sluys op den preekstoel ver
scheen, als de bezoekers door de omgeving
van de stemmige kerk tot een aandachtige
luister-stilte gevoerd werden, als de meta
len stem van den Franciscus-zoon zijn rede
met de in een kerk vreemd klinkende aan
hef „Dames en Heeren," begon, moest ieder
wel in de goede stemming komen, om ont
vankelijk te zijn voor de woorden der waar-
heid.
Achtereenvolgens werd daar de wereld-
beteekenis van den Heilige van Assisië
uiteengezet in d -■ conferenties Karakterbeeld
van St. Franciscus, De meester in het gees-
tlijk leven, il Poverillo. De man van het
altaar. St. Franciscus' organisatie, Door de
3e orde St. Franciscus' geest de wereld in.
Helder, methodisch en klaar werd daar ge
sproken over den grooten Heilige der Kerk,
zijn werk en zijn invloed voor zijn en alle
tijden.
Het orgelspel en de zang onder de pauze
versterkte pn verhoogde den indruk.
Daarom kan men hier spreken van een
succes' veel is be! end gemaakt wat vroeger
onbekend was; er is niet f al gestreden tegen
tegenstanders en scherp aangevallen of jacht
op proselieten gemaakt; veel wordt nu ge
zien in het goede bcht en de iuiste verhou
dingen, de waarheid is gevraagd en gegeven
over de leer, die figuren als Sl. Franciscus
kan voortbrengen.
Nicaragua wenscht zijne onafhankelijk
heid aan de V. S. over le dragen.
In afwijking van de adviezen van Coo.
lidge keurt het Representantenhuis een
crediet goed voor den bouw van drie krai-
Sir Eric Drummend over de beteekenis
jvan den Volkenbond.
De verdediging
reedheid gebracht.
van Sjanghai is in ge-
Spoorwegongeluk in Mexico; veertig doo-
den, zeventig gewonden.
Het socialistisch voorstel tot eenzijdige
ontwapening in de Tweede Kamer.
Aanzienlijke vermindering der spoorweg-
ontvangsten.
Per K. L. M. vliegtuig naar Caïro. Tocht
van een Amerikaansch gezelschap.
De Regeering en gemeentelijke huurver-
erdeningen.
Het socialisatie-rapport is binnenkort te
verwachten.
HlMfMlfl
Barometerstand, 9 uur v.m., 752 vooruit,
OPTICIENS FABRIKANTEN
Koningstraat 10 Haarlem.
Licht op. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 6.02 en overmorgen
om 6.04.
Groote Houtstraat 187, Tel. 12504
Zorgvuldige bediening in elk opzicht
Verzegelde zakken.
Ook A'dam, Hilversum, Bussurtt, L eidc
huur der bovenbedoelde afdeelingen van
de garage plaats te hebben.
Het Rijk stelt nu als voorwaarde, dat de
kotsen hiervan welke ongeveer 535.
zullen bedragen, voor rekening van de
gemeente •komen.
B. en W. zijn van meening, dat de be
langen van het verkeer met den aanleg van
den bovenbedoelden tijdelijken toegangs
weg in hooge male zullen zijn gediend en
dat met het oog daarop een uitgaaf als
vorenvermeld voor de gemeente alleszins
gewettigd is
Mitsdien stellen zij voor, een crediet tot
een bedrag van 535.voor het aange
geven doel beschikbaar te stellen,
Op last van den Officier van Justitie te
's-Gravenhage heeft dc politie te Leiden
in het Academisch Ziekenhuis beslag ge
legd op het lijk van zekeren V. uit Hilie-
gom, op vermoeden, dat deze tengevolge
van misdrijf is overleden.
Hieromtrent kunnen wij nog het volgende
mededeelcn.
Hel betreH hier zekeren V. ongehuwd,
wonende te Hillegom. die onder verdachte
verschijnselen deze week gestorven is in
den ouderdom van 46 jaar.
Zaterdag j.l. was, zooals men vertelt, deze
V. die in het huis van zijn broer slaapt,
ongeveer te II uur des avonds thuis geko
men. Den volgenden morgen vond men hem
buiten bewustzijn onder aan de trap liggen.
Op zijn slaapkamer brandde het gaslicht
nog. terwijl zijn bed onbeslapen was Zijn
broeder, welke in hetzelfde huis woont, had
van dén val niets gehoord.
Het geld dat V. bij zich gehad moest
hebben, was verdwenen, evenals een boek
je, waarin de verschillende loopende vor
deringen op de clientèle stonden geboekt.
De ontboden geneesheer verleende me
dische hulp, echter kwam V. niet tot be
wustzijn.
Op last van den dokter werd V. daarom
Maandag j.l. naar het Academisch Zieken
huis te Leiden vervoerd, waar hij Donder
dag overleed.
Tal van verhalen omtrent dit eenigszins
geheimzinnig overlijden doen de roncjp en
zooals het gaat, worden allerlei fantastische
factoren om dit gebeuren geweven.
Naar verder de geruchten gaan. zou oc
behandelende geneesheer litteekenen op h(t
hoofd van V. hebben geconstateerd, die
moeten wijzen op slagen, welke zouden zijn
toegebracht met een hard voorwerp.
Ook vertelt men, dat V. in de uren, welke
hij in het Academisch Ziekenhuis te Leiden
doorbracht, wartaal sprak en daarbij steeds
sprak van een langen man.
Het lijk is ihans in beslag genomen en dc
Justitie zal onderzoeken of en in hoeverre
in dit geval van misdrijf sprake kan zijn.
W"--
IriB
Een foto van wat er van de fabriek overbleef,