Courant TWEEDE BtAD - WOENSDAG 20 APRIL-1927 RADIONIEUWS Klavier en Radio. r Brengt de Piano-cavto de oplossing? 3ij de technische om wikkeling van de piano van het clavecymbal tot den modernen grooten concertvleugel zien wij het streven, de dem ping van de trilling dei snaren te verminderen. De voorkeur van den EEN NIEUWE VLEUGEL v» h„ SL W. MM te Roo.~d.il vo„, 1, Mi.si.-Cc.^egU, v.i DE OPENING VAN DE mLSWUKSCHEJIELJ^jdjhjR—Z- E,. —d ui, d. Mill Hill. Op den steiger, links, de directeur, lather J.Schoenmaker en naast hem, father Simons met den aannemer, pianokunstenaar voor den grooten concert vleugel berust minder op den krachtigen toon, die bij den aanslag wordt veroorzaakt, dan op het feit, dat de too- nen langer kunnen wor den aangehouden, omdat de trillende massa der snaren zooveel grooter is. Veel verder kan men ehlcter in deze richting niet gaan. De demping, d. w. z. het geleidelijk afnemen van de trilling eener snaar is een na tuurkundig verschijnsel, waarmede men rekening moet houden tenzij men van buiten, in het rhythme der trilling, energie aan de snaar toevoert, die de demping vermindert. Niets ver hindert ons zelf zooveel energie toe te voeren, dat de trilling in constan te sterkte blijft bestaan. Het instrument ver liest dan natuurlijk den eigenaardige pianoklank, het krijgt eerder het ka rakter van een orgel of harmonium. Zulk een in strument is thans door de heeren Tournier en Gavea te Parijs uitge vonden, die het „piano canto" noemden ten gevolge van de zange rige tonen, die 't voort, brengt. Het is geen wonder, dat nu bij de radio een ruime toepassing ge maakt wordt van electri- sche trillingen, wier demping door de „terug koppeling" wordt ver minderd of opgeheven de trillingen bij de „piano-canto" niet op mechanische, maar op een dergelijke electrische wijze worden versterkt. De uitvinders van de „pianocanto" pasten een. kunstgreep toe, waar door zij de kosten van het instrument belang rijk reduceerden, zoodat het voor ca. 500.op elke piano kan worden aangebracht. Zij gaat uit van een stel van slechts 12 „trillers", wier tril lingsgetal overeenkomt met dat van elk der 12 snaren van op één na de laagste octaaf. Wel wordt bij elke snaar van de piano een ëlectro-mag- neetje geplaatst. De a's van alle octa ven worden bijv. dooi denzelfden wisselstroom beïnvloed, die opgewekt wordt door een a-triller met 54 trilingen per se conde. De een octaaf hoogere a-snaar heeft 't dubbele aantal trillingen, maar het is, om deze trilling in stand te hou den, voldoende wanneer de electro-magneet één maal op elke twee tril lingen de stalen snaar aantrekt. Bij de normale a met 435 trillingen ont vangt de snaar dus maar eens op de acht trillin gen een stoot door den daarbij behoorenden electromagneet. Dit meetrillen van een snaar bij trillingen wier aantal de helft, een vier de enz. is van het eigen trillingsgetal, is een be kend verschijnsel, dat men bij elke piano kan constateeren. Het hierboven in zijn eenvoudigsten vorm be schreven systeem, is door de uitvinders nog in menig opzicht geper- fectionneerd, bijv. daar door dat de „besturende stroom" van laag tril lingsgetal zoo wordt op gewekt, dat zij verschil lende der uit de radio techniek bekende hoo gere harmonische trillin- i gen (meervoudige trillin gen) bevat. Daar de snaren van de laagste octaaf met koper draad omwonden zijn, kunnen zij door de elec- tromagneten niet be ïnvloed worden. Men zou ze moeten verruilen tegen met ijzerdraad om wonden snaren, maar hierdoor zou het idee van de tegenwoordige uitvoering van de piano canto verloren gaan, nl. dat het toestel bij elke normale piano of vleugel kan worden ingebouwd, zonder belangrijke ver anderingen. Er moet ech ter een afzonderlijke pe daal worden aangebracht waarmede men de sterk te der trilling regelt. Voor het bespelen van de pianocante is de techniek van het orgel spel noodig. De muziek, die voor de piano is gecompo neerd, leent zich over 't algemeen niet voor dit nieuwe instrument, daar entegen wel begeleidings- muziek en de pianobe werkingen van orkest muziek. DE INTERNATIONALE VOETBALWEDSTRIJD TSJECHO-SLOWAKIJE— NEDERLAND in het Stadion te Amsterdam. Druk werk voor het Tsjechische doel, waarbij de 17-jarige keeper der 'gasten zich dapper weert. 81. De Hollandsche keeper Van der Meulen ziet" den eenen keer voor de tegenpartij door het net glippen. EEN MOMENT UIT DEN STRIJD. De Hollandsche speler Tap passeert een der Tsjechische verdedigers. DE GELDERSCHE KLOMPENMAKERIJ. Deze tak van industrie wordt in de geheele provincie nog druk beoefend, al heeft men in den laatsten tijd ook onder de malaise te lijden. De foto werd genomen te Leeuwen Beneden. EEN TENTOONSTELLING VAN OOSTENRIJKSCHE SCHILDERKUNST werd dezer drgen te Roermond onder groole belangstelling gehouden. Een der geëxposeerde doeken van den schilder-Aurel Maray uit Budapest, voorstellende .„De H. Familie." HERINNERINGSBORD. Door het bestuur der R.-K. Staats- f partij, is aan Jhr. Mr. Ruys de Beerenbrouck ter gelegenheid van diens 25-jarig huwelijksfeest het hierboven afgebeelde bord aangeboden, dat vervaardigd werd in de bekende fabriek: de Porceleinen Fles. Aan den achterkant staan de woorden: Het bestuur der R.-K. Staatspartij aan zijn voorzitter Jhr. Mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck op diens zilveren huwelijksfeest, 1902—15 April 1927. DE BLOEMENVELDEN. Tusschen Haarlem en Leiden staan de bloemenvelden weer in vollen bloei en evenals de andere jaren gingen duizenden met Paschen deze pracht bewonderen. Een schoon Hyacintenveld. DE TSJECHO—HOLLAND VOETBALWEDSTRIJD. Een corner voor het Tsjechische doel. Er wordt druk gearbeid om het leer „goed" te plaatsen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 5