VEI/ DIT NUMMER BESTAAT UIT 22 BUDZIJDEN. WAARONDER BET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD IN 8 BLADZIJDEN Leekepreeken. Verkeers-ongevallen. Voornaamste Nieuws Onze INCASSO-AFDEELING behandelt Uw wissels op binnen- en buitenland- Hl 51ste Jaargang No. 16545 1927 Zaterdag Aangifte moei. opa straffe -van -verlies van alle rechten, geschieden nlterUjls driemaal vier en fwlntlg uren na hel ongeval Ook deze foto roept weer prettige zomertierinneringen van Zandvoor' in ons terug. Zoo ziet het er nu reeds aan het strand uit! ZANlivDUJKi HERLEEFT. Met het mooie weer van de laatste uagen maakten wij te Zandvoort bovenstaande foto, die de zomer-iilusie wederom compleet maakt. STADSNIEUWS. Aanbesteding. DE LICHTBEDRIJVEN EN DE ANNEXATIE. Tramvertraging. Duur Bollenland. Tegen een boom gereden. „Sint Caecilia". Personalia. Gemeentelijke inrichting voor Gymnasiaal- en Middelbar Onderwijste Haarlem. ZWARE BRAND TE HAARLEMMERLIEDE. J. J. WEBER Si ZOON OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. Een paar aardige kiekjes van den grooten brand te Haarlemmerliede. Men ziet het blusschingswerk in volle actie. De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen: Per week 0.25 Per kwartaal 3.25 Franco per post per kwartaal bi; Vooruitbetaling 3.58 Bureaux: NASSAULAAN 49. Telefoon No. 13866 (3 lijnen) Postrekeining Nr. 5970. Advertentiën 35 cents per regel. Vraag- en aanbod-advertenties 1-4 regels 60 ct. per plaatsing; elke regel meer 15 ct., bij vooruitbetaling Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden mededeeling 60 ct per regel. Bij contract belangrijke korting. bij verlies v. een. andere vinget» Alle iboané's op dit blad sijn, ingevolge de varzekeringsvoorwaarden f OfMIfl Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door JCn bij een ongeval met f 250 ff" fin lüT 1 125.' dnio'of'wiflvbive)) f 50 bee T"arml f 40." tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uttkeeringen 1 dUUU. verlies van beide armen, berde beenen of berde oogen: 1 «U. doodeli,ken afloop AJU. een voet of een oog ou>m or wi,av,n.e. VAN RfcNiE EN RENTMEESTERS. In mijn twee vorige beschouwingen over de leenrente heb ik bij uitzondering eenige zuiver verstandelijke en leerstellige betoo- gen gehouden, o dat het onderwerp daar toe nu eenmaal dwong. Laten wij vandaag nog een oogenblik tot besluit in deze rich ting doorgaan om daü weer tot onze eigen lijke taak terug te keeren, n.m. op deze plaats zoo eenmaal in de week meer toi bet gemoed dan tot het verstand te spre ken. De rentebestrijders zijn in hunne bewe ringen veel te stellig. Slechts dan, wanneer i itj- 7l zij ons een nieuwe maatschappij-orde kant en klaar konden leveren, waarin het nemen van rente overbodig was en waarbij de geheele samenleving dan gelukkiger en welvarender was dan thans, eerst dan had den zij recht van spreken. Maar wij za gen het den vorigen keer te dien op zichte zijn slechts vage beloften te geven: heel die nieuwe maatschappij hangt nog in de lucht. De be-doeling, waarvan de rente- 'bestrijders verder uitgaan, is een zeer voor treffelijke; maar men vraagt zich toch we eens af, of zij niet te v. einig rekening hou den met de menschelijke natuur, zooals deze na den zondeval geworden is. De bedoeling van de rentebestrijders is een meer recht vaardige en billijke verdeeiing der aardsche goederen te krijgen; er voor te zorgen, dat niet de een zonder arbeid in weelde baadt en de ander, ondanks zwaren arbeid, nau welijks te eten heeft. Het productieproces wordt grootendeels beheerscht door het rentesysteem en al heeft men hierbij voor namelijk met kapitaalrente, dus met een onder alle omstandigheden oirbaar stelsel ie doen, bet is niet te ontkennen, dat me! den geldhandel van onzen tijd de maat schappelijke tegenstellingen zeer verscherpt zijn. Wat de rentebestrijders nu willen, if de terugkeer tot een soort paradijstoestand Maar zij vergelen, dat niemand minder dan de groote Thomas van Aquine er al reed; op gewezen heeft, dat na den zondeval van het eerste menschenpaar het eigendoms recht, het privaatbezit, is ingevoerd, omdat het eigenbelang van den mensch een ster ken prikkel noodig had om ten bate der gemeenschap te werken. Veilig kan dus worden toegegeven, dat deze. ongelijke ver deeling van bezit met ons bestaand eigen domsrecht en alle daaruit voortvloeiende nadeelen als woeker, hebzucht, diefstal enz een lang niet volmaakte orde is; dat, wan neer de mensch niet gezondigd had en alle aardsche goederen in gemeenschappelijk be zit waren gebleven er een veel volmaakte! en gelukkiger samenleving had bestaan Maar de zondeval is nu eenmaal een feit en wij moeten het privaat bezit in al zijn consequenties evengoed aanvaarden als alk andere straffen: het werken in het zweet ons aanschijns, de verzwakking van onzen wil, de verduistering van ons verstand, dit van Adam's daad het gevolg zijn geweest Moeten wij ons dan maar neerleggen bi een orde van zaken, waarbij enkelen zich ten koste van millioenen kunnen verrijken waarhij de aardsche goederen in de macht van weinigen kunnen komen en de groote massa afhankelijk wordt van hun genade o: ongenade? Neen, er zijn twee wegen om dit te beletten. Ten eerste is er de Staat die voor het heil der gemeenschap, dus in de eerste plaats voor de zwakkeren, moe opkomen. Hoe dat kan, heeft ons geslacht wel op zeer bijzondere wijze aanschouwd in den» distributietijd, toen de Staat in het al gemeen belang op een deel der goederen beslag legde en voor het overige, waar noo dig, prijzen vaststelde, toen de oorlogs winstmakers werden gebrandschat en ver- plichte leeningen tegen een matige rente werden uitgeschreven. De Staat zou zelf: rentelooze leeningen kunnen voorschrijven iets wat herhaaldelijk overwogen is, maai waarbij de voordeelen voor de gemeen schap niet tegen de nadeelen blijken op te wegen. En ten derde grijpen de vangarmen van den fiscus nog dagelijks in de geldkis ten der rijken. De tegenwoordige progres sieve belastinginning, de aanslagen in perso- neele, inkomsten, bedrijfs- vermogens- en successiebelasting zijn er geheel op bere kend om den bezitters een zeer groot deel van hun geld te ontnemen en dit aan de gemeenschap, welke voor 80 pet. uit kapi taalloozen bestaat, ten goede te doen ko men. Hierdoor wordt tegenover de inder daad bestaande nadeelen aan het rentestel sel klevend, een moeilijk te overschatten te genwicht geleverd. Maar er is meer. De grove hand van den Staat, zelfs de meest rechtvaardige en scherpzinnige wetgever is niet bij machte on: de ontduikingen en sluwe bedenksels tegen te gaan van hen, die weigerachtig zijn hun socialen plicht te vervullen; nog minder i; de overheid instaat voor ieder individueel aan te geven, wat hij tegenover de gemeen schap verplicht is. De vaak tergende weel de, de brasserijen en uitspattingen, waarvan een tegen karig loon zich afslovende arbei dersmassa getuige moet zijn; de duivelsche hebzucht, die er kapitalisen toe drijft om productiegoederen met overmatige winst te gen woekerprijzen te verkoopen, deze en dergelijke practijken zijn het, die de rente- bestrijders voornamelijk hebben wakker ge maakt. Toch zal nooit eenig stelsel de ver grijpen, uit de menschelijke hebzucht voort vloeiend, kunnen afsnijden. Er is daartegen maar één kruid gewassen: het geweten van den individueelen mensch. Daarom is de beste helpster tegen de maatschappelijke kwalen de Kerk, die de gewetens wekt, die een ieder wijst op zijn plicht, die de regels van rechtvaardigheid en naastenliefde voor schrijft. En deze zijn streng genoeg! Toen ik hij het schrijven van deze korte beschouwingen over het renteprobleem nog eens bladerde in wat gezaghebbende katho lieke schrijvers over rente, over rijkdom en weelde geschreven hebben, toen ont moette ik ook weer den Vastenbrief van onzen Bisschop uit het jaar 1920. Ik ver plaatste mij even in dien tijd van woeker en oorlogswinst; in dien ongezonden tijd, waarin zoo groote verschuiving van geld en goederen plaatst had. En met bewondering herlas ik nogmaals de vermaningen, die de Herder van het Haarlemsche diocees in die woelige dagen aan zijn onderhoorigen gaf. Daar is het gebruik van geld en goed over eenkomstig de christelijke leer wel heel meesterlijk aangegeven. Laat ik besluiten met enkele passages uit dien vermoedelijk a] weer lang vergeten brief nog eens af te drukken. Na gewezen te hebben op het wraakroe pende der zonde van onthouding van recht vaardig loon aan den arbeider en na de voor dien tijd zeer actueele en scherpe verma ningen over den woeker in den handel, spreekt de Bisschop ook over het gebruik van op eerlijke wijze verworven bezit. Maar zelfs over de o p geoorloof de w ij z e v c r k r eg en goederen hebben wij niet de onafhankelijke beschik king. „Meum est argentum et meum £st rum, dicit Dominus" zoo sprak de ^G»eet Aggaeus: „Mij is hel zilver en Mij. 1« net goud, zegt de Heer"; en de Psalm.st laat onvergankelijke verdiensten van de liefda digheid, ter eere en ter liefde Gods beoe fend. Dit lange citaat heb ik gemeend nog eens aan mijn lezers te mogen voorleggen. Het i; zeven jaar oud, maar nog geen woord er van is verouderd, omdat het de waarheid bevat die altijd jong blijft. Ziedaar de christelijke leer omtrent het gebruik van geld en goed in volle dieDte en breedte ontplooid. Zullen wij niet veel ver der komen met de wereld van dien christe- lijken geest te doordringen, dan ons uit te putten in he* "erzinnen van stelsels, welke geen rekening houden met de menschelijke natuur en daarom steeds zullen falen? Een volmaakte samenleving zullen wij hier nu eenmaal nooit meer bereiken. Maar wie doet verstandiger, hij, die de menschelijke hebzucht wil ketenen met bedenksels van zijn zwakke brein, of die de zonde wil be- strijden door de gewetens te vormen naai NE den Heer spreken: „Mij behoort het aard rijk en zijne volheid". Alle ^deren dus danken wit aan God Die ons hel^( uit rijke ouders, of onzen eigen arbeid h ett gezegend, zonder welken zegen wi| ze noo,t S3SU konden; die «jAj- altoos een gave van God. welk 11 gens Zijne vei ordening moeten gebrul De goede God, die al Zijne hun heeft wil voor allen zorgen, opdat allen hun voornaamste zorg zoudenbestedenvoorh^ Rijk Gods en de gerechtigheid, en daarom erpt hij de goederei? dezer wereld recht streeks aan den eenen toe, en door de be middeling van dezen aan de anderen, opdat geen enkele missen zou wat de Hemelsche Vader weet, dat hij noodig heeft. Dc rijken zijn dus minder eigen a ij» van gouc en zilver, dat aan God blijft behooren maar veeleer God's rentmeesters die daarvan natuurlijk allereerst voor zich zelven en voor hun gezin gebruik moger maken, maar'ze vervolgens in Zijnen naan voor alle andere stoffelijke en geestelijke behoeften moeten besteden. Welk een heerlijke roeping, in den naam van God om in Zijne plaats Zijne gaven ui te deelen! In het Oude Verbond, waar God alles wettelijk had geregeld voor Zijn volx en waar in Zijn plaats rechters waren aan gesteld, om vooral de behoeftigen tegen alk onrecht te beschermen, liet Hij tot die réch ters door den Psalmist Asaph zeggen: „Ik sprak, goden zijt gü"i en dit woord werd later door Christus zelf bekrachtigd, toen Hij tot de Joden zeide: „Staat cr dan niet geschreven in uwe wet, Ik sprak, goden zijt gij?" En Hij voegde daaraan toe, dal de H Schrift niet kan falen: ,Non potest solvi Scriptura", Alzo o werden die mannen, om dat zij in Gods naam en in Zijn plaats Zijn bescherming verleenden, goden genoemd; en aldus kan, om dezelfde reden en met het zelfde recht, op de rijken dezer wereld die godspraak worden toegepast: goden zijt gij» Inderdaad, wanneer gij uwen plicht begrijpt en vervult, vertegenwoordigt gij overal, waar behoeften bestaan en worden gele nigd, Gods Voorzienigheid. ^Wanneer gij uwen plicht begrijpt en ver vat" zoo zeggen Wij, want het is niet slechts 'n begeerlijke eer voor u, dat gij in Gods plaats moogt optreden, maar het is ook een strenge plicht. De Apostel Paulus leert het ons zoo uitdrukkelijk mogelijk; als Hij aan zijn leerling Timotheus schrijft: „Beveel aan de rijken dezer wereld gaarne te geven." De Apostel en daarop maken Wij U vooral opmerkzaam zegt niet aan zijn leerling, en in hem dus aan alle pries ters, die zielzorg hebben, dat zij aan rijken moeten verzoeken, liefdadig te zijn» maar dat zij het hun moeten bevelen, met andere woorden, als een p l i c li t moeten voorhouden; hij zegt niet, dat de rijken tenslotte na lang bedelen zich erat moeten maken met iets te geven maar dat zij g a a r n e moeten geven; en dit zal hun 1 Vn slotte gemakkelijker vallen, wanneer zij iet niet slechts als een plicht beschouwen, naar als een eer. als de eer Gods' verte- «nwoordigers. Goden te^ ziin. Wij zijn wel een weinig bevreesd, B. Lj.» dat vele priesters er tegen opzien, om des noods zoo bevelend op te treden en den rijken dezer wereld dezen plicht met ge noegzaam voorhouden; maar dan durven Wij ook vragen: maakt gij den priesters dit bevel niet al te zwaar door te weinig toe schietelijkheid? Wij weten dat er vooral onder de mcest- vermogenden zijn, die het den priester euvel duiden, wanneer hij bescheiden ver zoekt. vooral als hij laat blijken, dat er niet naar vermogen gegeven wordt; en dien tengevolge schieten misschien beiden te kort in hun plicht, door den Apostel beiden opgelegd; de priester, omdat hij bevreesd is te bevelen, en de rijke omdat hij niet ge noeg en niet gaarne geeft. Daarom willen Wij niet verzwijgen, wat Asaph, na in Gods onvergankelijk woord? Het antwoord kan niet moeilijk zijn! HOMO SAPIENS. Gistermiddag werd in hotel „Lion d Or aanbesteed: Het bouwen twintig Heerenhuizen op een terrein, gelegen in het park „Rozenburg aan de Leidschevaart te Heemstede. Als volgt werd ingeschreven: Eskes, Amsterdam, 138,100, f. W. Duyn Jr., Amsterdam 137.900.—; Fa. Tiersen, 161.000.—; J. Wierda enP. Konst, Amsterdam, 99.720.-, G en J Breortjes, .Heemstede en Bloemelïdaal 134.492. W. de Bruin, 162.200; Sanders en Witte, IJmuiden, 161.400.-; - d. "Vliet en Nieuwstad. Amsterdam 132.000; K. Jorritsma, Heemstede, 176.000; fa. v. Brussel en Drost, Amsterdam, 112.669.—-, fa. Bom en Mooy, Bennebroek, 165,184.—; D. Keures, Zeist, 139.725.-; A. Haspers, Wassenaar, 149.170.—; Verheijdt en Smit, Haarlem, 135.280.—, - P. Chmtiaansc 158.950; J- B. Christiaanse, 100.000. Van Wageningen en Rietveld 122.779.—. Naar wij vernemen is het Haarlemsche Gas- een Electriciteitsbedrijf wegens ver schillende omstandigheden nog met in staat om gas en stroom te leveren aan de inge zetenen van het op 1 Mei j.l. bij Haarlem getrokken grondgebied. Ook de faciliteiten zooals Vastrecht e.d. zullen nog eemgen tijd op zich laten wachten. Totdat een en ander zal zijn geregeld, zul len dus voor gas en electriciteit de oude prijzen moeten worden betaald, welke door de onderscheidene gemeenten werden be rekend. Wij vertrouwen, dat deze aange legenheid spoedig tot een goed einde zal ge bracht worden en dat de nieuwe ingezetenen binnenkort de tarieven van Haarlem zullen krijgen. In de Jansstraat geraakte gisterenmiddag 12 uur een auto in een opengebroken ge deelte van de straat, die voor het verkeer is afgesloten. Het tramverkeer ondervond daardoor 20 minuten verlaging. Tegen den chauffeur is proces-verbaal opgemaakt. H. O. V. Muziekuivoering 1. Mit Siegespalmen, marsch F. Brankenberg. 2. Ouverture Si j'etais Roi A. Adam. 3. Wein, Weib und Gesang, walzer Joh. Strauss. 4. Fete de Charite, suite C. Lecoj. 5. Ouverture La Muette de Portici E. Auber. 6. Fete Boheme J. Massenet. 7. Fantasia dell'opera J. Paglacci R. Leoncavallo. Naar de Tel. uit Hillegom verneemt, is aldaar een record geslagen in de prijs, die voor een stuk land werd gedongen. Er werd n.l. een perceel bloembollengrond ter grootte van nog geen 2 H.A., verkocht voor meer dan 60.000. Er staat een huisje op het percel, dat weinig waard is. Wij niet verzwijgen, wat Asapti, na Gisterenmiddag om 5 uur, is op de Els- Gods naam gezegd te hebben: „goden zijt I woutschlaan een auto van de firma Senft ^ij" er op laat volgen: „Vos autem sicut te Haarlem tegen een boom aangereden, omdat de bestuurder voor een andere auto homines moriemini„goden zijt gij, maar als menschen zult gij sterven." En dan wordt zijn bedreiging werkelijkheid; „God staat in de vergadering der goden, en in hun midden spreekt Hij over die goden recht", dat zij de eer hun toegedacht, niet hebben begrepen, niet hebben gewaardeerd, en daarom hun nlicht hebben verzuimd en dat door dit plichtsverzuim zooveel lichame lijke en geestelijke nood niet genoegzaam gelenigd is. O! laten wij toch begrijpen, B. G., hoe de eer van uitdeelers te zijn van Gods gaven, niet te duur wordt gekocht voor wat goud en zilver, dat ons bovendien toch eens voorgoed ontvalt bij den dood. en dat wij, als een nooit te verliezen winst kunnen be waren, alleen door het om te zetten in de uiijual Ut UC61UU1 UCl vuui s-tn auuvi v teveel uithaalde. De auto werd beschadigd en door de firma Limbach naar Haarlem getransporteerd. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. Het bestuur van het R.K. Mannenkoor „St. Caecilia" verzoekt ons mede te deelen, dat de repetitie op Zondagmorgen niet door gaat. Naar wij vernemen zal Jhr. F. Teding van Berkhout, directeur van dc Haarlemsche Bankvereeniging, op 16 Mei a.s. zijn 70sten verjaardag vieren. f De inschrijving van candidaten voor het toelatings-examen en nieuwe leerlingen voor den cursus 19271928 zal plaats heb ben voor: 1. het Gymnasium, Rector Dr. C. Spoel- der, in het gebouw Prinsenhof 3; 2. het Lyceum, onder leiding van Dr. C. Spoelder en Ir. W. C. C. H. van Mourik Broekman, in de gebouwen Zijlvest 27 en Prinsenhof 3; 3. de Hoogere Burgerschool A met 5-jar. cursus, Hoogere Handelsschool en H. B, S. met 3-jarigen cursus met aparte handels- eindklasse, directeur S, Elzinga, in het ge bouw Zijlvest 25 a; 4. de Hoogere Burgerschool B met 5-jar. cursus, directeur D. A. D. Donk, in het gebouw Prinsenbolwerk 3; 5. de Middelbare M eisjesschool met 5-jar. cursus, directrice mej. J. Berdenis van Berlekom, in het gebouw Krocht 1; op Maandag, 9- en Maandag, 16 Mei a.s., tusschen 2.15 en 4.30 ure des namiddags. Omtrent den reeds in ons nummer van gisteren vermelden brand in de boerderij van den heer Dijkzeul te Spaarnwoude vallen nog de volgende bijzonderheden mede te deelen. Gistermorgen, omstreeks half 11 uur. brak een vrije hevige brand uit in den stal van den heer Th. Dijkzeul te Haarlemmer- liede. De vlammen grepen zoo snel om zich heen, dat in zeer weinig lijd de geheele stal in lichte laaie stond. Onmiddellijk is per telefoon de brand weer van Halfweg gealarmeerd en deze «vas ruim een half uur daarna 'er plaa'ite aanwezig. Opgenblikkelijk was bij aankomst de motor aangeslagen en ging men met 4 waterstralen den brand bestrijden Door den tamelijk harden Oostenwind was het vuur overgeslagen op bedrijf en woonhuis van den broeder van eerstge noemde, n.l. van den heer Ar. Dijkzeul. (Jit voorzorg ha men meubilair en wat maar eenigszins tot den inventaris be hoorde, in veiligheid gebracht. Een stam boekstier, benevens eenige varkens, kon men ternauwernood uit de vlammen red den. Met man ep macht werkte men, om den brand meester te worden. Met 4 stralen werd vclop water in de vuurmassa gewor pen, totdat men om 1 uur den brand zoo goed als meester was. Deze prach'ige ouderwetsch gebouwde boerdrsij, genaamd „Einderusl". dateert hoogstwaarschijnlijk wel vanaf 1700 en is gelegen nabij den Stompetoren, waar o.a. de beroemde naam van Klaas van Vielen op slaat. Zij ligt pl.m. 4 a 5000 M. van de nieuwe grens van Haarlem:. Op het terrein van den brand was aan wezig de Burgemester van Haarlemmer- liede, de heer Simons. De vrijwillige brandweerbrigade bene vens het brandbluschmateriEal heeft hier weer opnieuw een prachtig staaltje werk verricht. Mogelijk waren anders nog meer bedrijven in vlammen opgegaan. Te ongeveer 3 uur kwam de heer Adr. Dijkzeul thuis. Hij was voor bedrijfszaken naar de veemarkt in Leiden geweest, In den namiddag werden dc gevaarlijk staande muren en een schoorsteen omge trokken om onheilen te voorkomen en tegen den avond kon men den brand als gehlusoht beschouwen. Hoogschwaarschijn- lijk was kortsluiting de oorzaak van den brand. Boerderij benevens huisraad, waren tegen brandschade verzekerd. De Sovjet-regeering dreigt de Russische delegatie te Parijs terug te roepen, indien geen wijziging gebracht wordt in de maat regelen, tot hare bescherming genomen. Mislukte treinaanslag bij Clermont-Fera rand. De voorzorgen voor den Stahlhelmdag; een uitnoodiging tot deelneming aan de betoogingen aan dc ministers. Regeerings-amendement op het wetsont werp der Britsche vakverenigingen; uitslui tingen worden onder dezelide voorwaarden onwettig verklaard als stakingen. Dc botsing tusschen politie en Chineezen nabij Samarinda (Oost Borneo). Een der ge wonde politieagenten is overleden. Men is thans den toestand meester. De krijgsraad te Tjimali heeft den moor-» denaar Sumanpo ter dood veroordeeld. De opsporingen naar het wrak van den vermisten loodsschoener worden voortgezet. Aan H. M.'s „Sumatra" is order gegeven Sjanghai te verlaten en de reis naar Ned, Indië via Nugasaki voort te zetten. De Staat ontvangt over 1926 een bedrag van 3.120.000 als winstaandeel in de Staatsmijnen in Limburg. Het zilveren jubileum der Staatsmijnen.* De Missie der paters Carmelieten op Java is tot apostolisch Prefectuur verheven. De botsing tusschen politie en Chineezen nabij Samarinda (Oost Borneo). Een der ge wonde politieagenten is overleden. Men is thans den toestand meester. De krijgsraad te Tjimali heeft den moor4 Aan H. M.'s „Sumatra" is order gegeven Sjanghai te verlaten en de reis naar Ned. Indië. via Nugasaki voort te zetten. De Staat ontvang over 1926 een bedrag Staatsmijnen in Limburg. Het zilveren jubileum der Staatsmijnen. Barometerstand 9 uur v.m: 772. Stilstand. Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 8.05 en overmorgen om 8.07.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 1