Uw concurrenten Zullen, U zeker Overvleugelen. foorkom dit! Maria -Stichting Een gewlclitige ethologische ontdekking. De Kieeren maken den man ADVERTEER OOK Stadsnieuws. Een bijzondere gehedsverliooring. Tref Uw maatregelen Gemeentezaken. NIEUWE R. K. SCHOOL VOOR L. O. DE DERDE! Aanrijding. Diocesaan Kruisverbond in het Bisdom Haarlem. Baldadig. Jubileum. Gevonden dieren en voorwerpen. R. K. Sport ver eeniging „The Yellow Black Boys"» DUIVENSPORT. Postduivenvercen. „de Snelpost". lederen middag van 2 tot 3 uur Polikliniek ER IS MAAR EEN «OPLOSSING „RGP££". Ontheffing W'nkelshiiting. Merkwaardige tulpen. Het Sursum-Concours te Bloemendaal. Kloosterorden. JA, ïvlAAH MET D1UKWÊRK IVtAAKT DE ZAAK Beelden en versieringen. indien U niof adverteert B. en W. stellen voor, van M. Weber voor f 50.000 aan te koopen perceel Koning straat 1CV Deze aankoop houdt verband met de aan hangige plannen tot uitbreiding van het raadhuis. B. en W. stellen voor, aan W. Zuuren- donk c.s. voor 50 jaren in erfpacht uit te geven een gedeelte grond, achter hun per- ceelen aan de Saenredamstraat gelegen. B. en W. bieden ter vaststelling aan een verordening tot verdeeling in stemdistricten van 3 kieskringen, waarin de gemeente 'Haarlem voor de verkiezing van leden van den gemeenteraad is gesplitst. B. en W. stellen voor, in te trekken het besluit van 23 Februari 1.1. betreffende het in exploitatie brengen van de gronden van voormalig „Westrust" door W. J. Nelis- «en en G. P. Geukers Jr. Tevens stellen zij voor, met hen een ruiling van grond aan te gaan, waarbij Nelis- sen en Geukers 24.142 toegift zullen be talen. Nog stellen zij voor, voor 1 aan te koopen eenige strooken grond en aan Nelis- sen en Geukers te verkoopen 1.03 A. grond, gelegen aan de Meester Joostenlaan, tegen J 10 per c.A. B. en W. bieden ter vaststelling aan een wijziging van de raadsbesluiten betreffen de de verleening van voorschotten aan de Woninbouwvereeniging (stichting) „Voor uitgang" en „Zorgvliet", B. en W. stellen voor, de weekhuren van de Woningstichting „Het Oosten" voor de winkelwoning te bepalen op 10. voor de 7 woningen aan de Zomerkade op 5.50 en voor de overige yoningen op 5. Van de woningbouwvereniging „De voorzorg", voor alle woningen op 5.25 AANGEHOUDEN. Te Leiden is aangehouden en naar het Huis van Bewaring te 's-Gravenhage over gebracht J. G. V., uit Leiden, vertegen woordiger van den margarine-handelaar K., uit Beverwijk, die zich te diens nadeele aan verduistering van een bedrag van 107 had schuldig gemaakt en voorts ten nadee le van N. A. V., uit Leiden, een bedrag van 100 heeft verduisterd. GROOT RUSSISCH BALALAIKA-ORKEST MET MANNENKOOR EN NATIONALE DANSEN. Vlijdag 20, Zaterdag 21 en Zondag 22 Mei des avonds 8 uur een Zondag 22 Mei des middags half drie. treedt in den Stads schouwburg het beroemde Balalaika-orkest op onder leiding van de Dirigenten Georg Wassilieff en Alex Michailowskv. Het Russsch Balalakai-orkest bestaat uit ongeveer 25 personen, en beschikt over een Voortreffelijk geschoold mannenkoor, met bijzondere solo-stemmen. Ook de danken, met den solodanser Iwan Orlik en zijne vrouwelijke partners Helene Bojarskaja en Serge Dmitrieuwskv genieten overal een groot succes. Verrassend zijn de solovoordrachten met kwartetbegeleiding van .den Balalaikaspeler Wladimir Pogoreloff, solist van het voor malige Keizerlijke Hoforkest te Petersburg. Eind April trad dit gezelschap p te Am sterdam in het Theater Tuschinskv. had daar een stormachtig succes en werd door de Amsterdamsche Pers algemeen geprezen. Het R. K. Kerkbestuur van de parochie van de H. Lidiuna heeft aan het gemeente bestuur van het voormalig Schoten ver zocht, de benoodigde gelden beschikbaar te stellen voor de stichting van een bijzondere school voor gewoon lager onderwijs aan de Timorstraat, hoek Obistraat en beschikbaar stelling van een hulpgebouw tegen 1 Sep tember 1927. B. en W. stellen nu voor, de noodige medewerking te verleenen en voor tijdelijke schoollokalen beschikbaar te stellen „Huis te Zaanen." Elders in dit blad kan men lezén, welk succes de eerste propanda-vergadering der R; K. Middenstandsvereeniging gehad heeft. Een groot aantal aanwezigen, een vlot en boeiend spreker, een groot aantal nieuwe leden, ziedaar bet resultaat. Dat belooft wat! Van avond vergadert de St. Joseph- parochie en ook van haar word een goede opkomst verwacht. Nu niet alleen de leden natuurlijk, maar vooral de ongeorganiseer den. Dan kunnen zij nog eens goed hooren, wat zij aan „de Hanze" hebben. De verga dering wordt in café Brinkmahn gehouden en begint om half 9, En morgen vindt de derde propaganda- avond plaats. Die is gereserveerd voor de parochies van de H.H. Elisabeth en Barbara, H. Liduina en H. Bavo (Oud-Schoten) en is belegd in café Geko aan den Spaarndam- merweg. Moeten wij die parochianen-middenstan ders nog aansporen, er heen te gaan? Als zij lezen van het succes van den eersten en hopelijk ook van den tweeden dag, dan willen zij toch niet achterblijven, maar deelen in den triomph van den propaganda- tccht? Dit zijn drie parochies bij elkaar, gisteravond waren Het er twee en vanavond slechts één. Drie is meer dan twee en een, waarmede wij maar zeggen willen, dat de Schotensche parochies haar best moeten doen, om toch minstens een aantal nieuwe leden aan te brengen als gisteravond door parochies der Paterskerken is aangeworven. Bij een enkele kerk zijn Zondag ver keerde strooibiljetten uitgereikt, waardoor misschien verwarring zou kunnen ontstaan omtrent het houden der vergaderingen. Ter voorkoming daarvan laten wij hieronder nog eens het lijstje volgen der vergaderingen, welke alsnog zullen gehouden worden: Dinsdag 17 Mei, dus hedenavond, ver gadering in café Brinkmann, voor de pa rochie van den H. Joseph. Als spreker treedt op de Weleerw. heer J. A. Voorham. Woensdag 11 Mei in café Geko aan den Spaarndammerweg, vergadreing voor de pa rochies van de H. H. Elisabeth en Barbara, de H. Liduina en St. Bavo (Oud-Schoten). Spreker is de Weleerw. Heer J. B. Th. van iWoesik. Donderdag 19 Mei is de parochie van den H. Joanens den Dooper aan de beurt. Voor haar zal in het Patronaatsgebouw aan het Teylerplein als spreker optreden de Wel. Eerw. Pater P. BreukeL In het Patronaatsgebouw aan de Leld- scheva-art komt Vrijdag 20 Mei de parochie van den H. Bavo bijeen, waar de Weleerw. Heer Th. A. L. Sprenger het woord zal .voeren. Dinsdag 24 Mei ten slotte bijeenkomst van de parochie van O. L. Vr. Rozenkrans en Dominicus, welke plaats vindt in het patronaatsgebouw aan de Koningsteinstraai. Hier aal de Weleerw. Heer H. A. C. M. Wennen spreken, TROTS PIJNBANK EN SCHAVOT." Naar wij vernemen is van den bekenden roman van Mgr. R. H. Benson. „Trtos Pijn bank en Schavot" een geautoriseerde too- neelbewerking gemaakt door Ed. C. Lage- man. Van dit stuk, 6 bedrijven, 8 taferee'en 't welk speelt in den tijd der regeering yan Koningin Elisabeth van Engeland, wordt de première fegen gebm Juni ver wacht in 't theater Carré te Amsetrdam. Gisterenavond om half 11 reed de 63-ja- rige H. M. v, B. wonende Sprugtenbosch- straat 13, met zijn fiets ter hoogte van het perceel Heerenwcg 293, komende uit den Hout. Op hetzelfde moment kwam een au to uit de richting Haarlem. Een aanrijding volgde waarhij dc heer v. B. eerst een klap kreeg met het linker spatbord, vandaar op den radiateur terecht kwam en tenslotte op den grond kwam te vallen. Met een ver onding aan het hoofd werd de heer v. B. binnengedragen in het perceel Heerenweg 293. De toestand isn iet levensgvaarlijk. De auto is aan de voorzijde beschadigd. In gebouw St. Bavo komt Maandag 13 Juni a.s. het diocesaan Kruisverbond van het bisdom Haarlem in jaarvergadering bij een. De uitgebreide agenda bevat o.a. vast stelling van de instructie voor de proovin- ciale propagandacomr'issies, een voorstel van het Kruisverbond te Scheveningen tot statutenwijziging, die tot doel heeft, be halve de drankbestrijding, het Kruisverbond ook stelling te doen nemen tegen de al- gemeene onmatigheid in dansen, sigaret- te nverbruik, enz. De Weleerw. Heer A. J. Leesberg zal 'n rede houden over „De ware geest der drankbestrijding." 's Morgens half tien wordt in de Jans- kerk een H. Mis opgedragen ter intentie van het D. K. Een onbekend gebleven persoon heeft een eindje sigaret geworpen op een zonne? scherm van de firma Gerzón in de Groote Houtstraat, waardoor dit gedeeltelijk ver brand is. Mej. A. Wiebes, chef der afdeeling Sterili satie van de firma „De Clerco's Proef station" te Bloemendaal, herdacht gisteren den dag, dat zij 25 jaar bij deze firipa in dienst was. Door het personeel der fabriek werd haar bij dit heugelijk feit een bloemstuk aange boden, terwijl zij van den heer J. Lambers een souvenir ontving in den vorm van een gouden horloge. Ook van andere zijden kwamen bloemen en telegrammen als blij ken van belangstelling binnen. Terug te bekomen bij G. Tjeertjes, Brou wersvaart 54, R. K. Kerkboek Brands, Kle verlaan 157 Bloemendaal, gr. witte poes, ge bracht naar Kennel „Fauna" Keizer, Kruis weg 64, grijze poes, Fauna Dijkman, Dorre boomstraat 3, gr. witte poes Fauna Seu- bring, Leidschestraat 113, muisgrijze poes, Fauna J. Pelser, Omvalspoort 9, ladder Politiebureau, Cronjéstraat, studentenmuts A. Kooy, Kromme Elleboogstraat 2, kinder muts J. J. Ketelaar, Van Zeggeienstraat 26, damesportemonnaie m. i.C. Hoenderdos, Zomervaart 12 B, kinderporfemonnaie m. i. Politiebureau, Smedestraat, paraplu H. de Groot, Oudeweg 31 A. A., portemonnaie m. i.J. Beinouw, Vooruitgangstraat 1, por temonnaie m. i.A. Brom, Anegang 26, sjaal J. H. F. Schouten, Burgwal 42rood, kraansleutelC. Handigman, Floresstraat 10, halsketting A. Hendrikse, Kruistochtstraat 35, kindertschoentje A. Hellegers, L. Hee renstraat 24, taschje met inhoud A. Buis, Kennemerstraat 23, damestaschje m. i. H. Aarts, Barbarossastraat 15, damestaschje m. i.M. Zut, Oranjeboomstraat 151, broche J. Schuursma, schip „Marianne" bij de Vrou- webrug, loterijbriefjes Politiebureau, Smede straat, balM. Jager, Kerkstraat 3, broche H. v. Doornik, Westergracht 17rd., Fransch leerboekje D. J. Verbruggen, Ged. Schalk- burgergracht 91, bril in étuiPardoen, Gen. de la Reystraat 47, balW. Droog, Oranjp- boomstraat 11, vulpen; L. Broekhuizen, Goltziusstraat 14, vulpenG. Hylkéma, Schotersingel 97rd., vulpen R. Buitenhuis, Kinkerstraat 15, rijwielbel.merk W. Brook, Tesiastraat 16, rijwielbel.merk in étuiW. Vermeulen, Van Loostraat 3, rijwielbel. merk in étuiC. Handigman, Floresstraat 10, ring Devies, Klein Heiligland 43, zwarte hond, gebracht naar Kennel „Fauna" B. Gabor, Tulpenstraat 8rood, handschoen (bruine dames-) Kroes, Spaarne lOrood, handschoen (grijze kinder-). Terug te bekomen bij R. Sweerts, Ane gang 34 rood, armbandhorloge Evers, Tuin- wijklaan 7, collier W. v. Wort, Boerensteeg 16, couvert met een lijst; J. Oldenzaal, Spaarnhovenstraat 34, postduivenL. de Boer, Gen. Joubertstraat llrd., duimstok Politiebureau, Smedestraat, telefoondraad M. Melchior, Groendaalsteeg 13, doosje met rozenkrans L. de Haan, 2e Hoogewoerd- dwarsstraat 28, jongensjasje v. d. Spek, Cornelissleeg 5, gr. witte poes, gebracht naar Kennel „Fauna" H. V/agter, Brouwerskade 3, portemonnaie m. i. R. Schutten» Berck- hcydestraat 9rd., kinderporfemonnaie m. i. Politiebureau, Smedestraat, pakje koper J. Idema, Kollsteeg 22, bos sleutels Politie bureau, Smedestraat, bos sleutels K. Koe- te kaas, Ged. Raamgracht 19a, Lipssleutel K. v. Asten, Koolsteeg 22a, tasch met motor gereedschap C. Scheeling, Jan Steenstraat. 14, boodschappentasch m. i. Knibbe, P. Kiesstraat 14, boodschappentasch m. i. H. Hoffies, Johs. de Breukstraat 24, balv. d; Keyde, OIordensstraat 62, behangselpapier M. Delissen, Geweerstraat 1, muziekboek J. W. Wicherink, Vooruitgangstraat 155 rd. broche Wed. Zuurendonk, Schoterweg 150 E., broodzak en koffiebusje H. Kenselaar, Wouwermanstraat 21 e, rijwielbel.merk Bewaarder Speelterrein Kleverlaan, dames rijwiel N, Wubbe, Emostraat 4, rijwielbel. merkBernard, Berensteynstraat 11, gele hond, gebracht naar Kennel Fauna M. v. Norden, St. Anthoniesteeg 14 H, glacé hand schoen Politiebureau, Smedestraat, dames handschoenen. Secret. Spaanschevaartstraat 90. UITSLAGEN VAN ZONDAG 15 MEI. Concordia 3T. Y, B. B. 4 12 Zwaluwen 3T. Y. B, B. 5 22 Het vierde elftal wist een lastige klip te omzeilen door Concordia 3 met 2—1 te klop pen. Bravo Zomers c.s,! Nu nog de laatste wedstrijden gewonnen en jullie zijn definitief kampioen. Maar denk er om d»e laatste lood jes wegen het zwaarst. Onze benjamins wisten weer een puntje in de wacht te slepen. Voor Hemelvaartsdag staat op het programma T. Y. B, B. 4 T. Y. B. B. 5. En als het vierde elfalj zich niet duchtig inspant zullen zij wel eens een puntje kunnen verliezen. Leden, denkt om de leden-vergadering van a.s, Donderdag! Bovengenoemde vereeniging hield Zon dag een wedvlucht vanaf Halle, afstand 185.4 K.M. De prijzen werden als volgt be haald: C. Kortekaas le-3e-13e35e: Th. Donker- wolke 2e; M. P. Luijken 4e-28e-33e-34e; 8 uur n. m. Avondconcert door het Chr, fanfarecorps „Wilhelmina" te IJmuiden, di recteur de heer D. Klut. H. Stappers 5e-8e-22e: H. Kerwolf 6c-7e- !7e-18e: J. Zomerdijk 9e-: J. Staphorst 10e-23e: J. Hommers lie: J. Kroon 12e-19e- 32e: P. Martens 14e: W. Gerritsen 15e: J: Kuperus 16e-20e: Th. Veen 21e: J. v. d. Linden 24e: W. Vrolijk 25e: J. Paap 26c- 29e: C. Vrolijk 27e: J. v. Es 30 e: P. P. J. Vergers 31e. Eerste duif aangekomen 9,22,30 Laatste duif aangekomen 9,40,13 BURGEMEESTER en WETHOUDERS van HAARLEM maken bekend, dat zij teil aanzien van de winkels op de tentoonstel ling van banketbakkerij, kokerij' en ver wante artikelen (H.E.B.A.), welke van 20 Mei 1927 tot en met 29 Mei d.a.v., wordt gehouden in het Brongeb&uw, ingevolge hel bepaalde bij artikel 14 sub b. der veror dening cp de winkelsluiting ontheffing hebben verleend van de verbodsbepalingen van die verordening in, dier voege, dat die winkels van 20 tot en met 24 Mei 1927 en van 26 tot en met 29 Mei 1927 tot des na middags 11 uur voor het publiek mogen ge opend blijven, daarin mag worden verkocht en het verkochte medegenomen. Zoo nu en dan vindt men bii de tulpen wel eens een bloem waarnaast zich nog een bijbloempje bevindt. Dit geval, dat als een abnormaliteit kan worden aangemerkt, komt echter maar zeer sporadisch voor. Bij de Cattage-tulp, variëteit S. Mattet. komt dit vormen van bijbloemen zeer constant voor, Nieteen, doch zelfs drie, vier, fa zelfs wel vijf of zes bijbloemen vormen zich en scha ren zich als kinderen om hu® moeder. Wij ontvingen daarvan eenige mooie exemplaren uit de kweekerijen van den heer H. M. Ruysenaars Hzn.. te Heemstede. Het zijn fraaie tulpen in haar soort. Voor het pu bliek zijn ze te bezichtigen voor het raam van het bloemenmagaziin Zotendijk, Jans- weg 5. Onze lezers zullen zich voor deze bezienswaardige curiositeit zeker interes- STILLE ARMEN. Ingekomen giften N. N. t/e. van den H. Ger. Majella 2. N. N. t/e. van den H. Antonius 2. N. N5.— N. N. post cheque 35. Als het avondklokje U ter kerke roept, bloe men en licht, gezangen en gebed, uw geest ver heffen en uw geloof verlevendigen, als ge bij herhaling hoort zingen of hoort bidden „Con- solatrix afflict or um" Troosteres der Bedrukten- helpt ons, wilt dan eens een oogenblik overwee gen, dat dit inderdaad de harte bede is van vel- Stille Armen. Helaas weer van velen en in den waren zin van het woord, van stille armen. Denkt hier eens aan en offert iets, er is ang, stig veel noodig Giften worden gaarne in ontvangst genomen aan het bureau dezer coutant en aan het adres van onzen Penningmeester, Gasthuissingel 64, postgiro 13543. „ST. RAPHAEL". Afd. Haarlem St. Augustinus. R. K. Spoor- en Tramwegpersoneel. Morgen, Woensdagavond 18 Mei houdt bovengenoemde afdeeling voor hare leden j een buitengewone propaganda-feestverga- I dering in' de groote zaal van het gebouw St. i Bavo, Smedestraat. 1 Er is een welvoorzien programma. X. Ope ning. 2 Bondslied,' verslag monument-actie. 4. Optreden Trio. 5 Sprèker, de heer L. Geers H. B.-lid. 6. Optreden sopraan zange res. 7. Keurkorps „Ursus". 8. Optreden Duo. 9. Sopraan zangeres. 10. Trio. Een en ander opgeluisterd door een Jazz Band-gezelschap. Ook de vrouwen worden op dezen feestavond in grHoten getale verwacht. Een en ander doet het Bestuur vermoeden, dat de opkomst zeer groot zal zijn. OLYMPISCHE SPELEN 1928 AMSTERDAM. Het Olympisch k'unsttournooi. De afdeeling Kuhst van het Comité 1928, belast met de voorbereiding van het Olym pisch kunsttournooi, is thans volledig samen gesteld en gevestigd in het Olympisch Bu reau aan de Weesperzijde 32 te Amsterdam. De dagelijksche leidig dezer afdeeling berust bij de h«.eren C. W. H. Baard, voor zitter Jhr. Jan Feith gedelegeerdeEd. Gerdes, lid en J. W. Teillers, secretaris. De Sport-Technische Afdeeling. De voorzitter van de Sport-Technische Afdeeling van het Comité 1928, de heer C. F. Kellenbach, heeft in de vergadering met de vertegenwoordigers der nationale sportbon den, zijn arbeidsplan ontvouwd, teneinde het programma der Spelen in onderdeelen te kunnen opmaken. Dit zal hierop neerko men, dat elke Bond een gedelegeerde aan wijst, die t.z.t. zijn sport geheel moet voor bereiden- Aan dezen gedelegeerde wordt ver zocht een schema op te maken met volledige omschrijving van elk onderdeel van zijn programma, met vermelding van alle be noodigde materiaal, terreininrichting en ver dere bijzonderheden, zoodat een overzicht van het teheele programma kan worden verkregen. Sedert de laatste opgave werden tot atta chés benoemd voor Hongarije Ernö von Kelemen zü Bösztör, van Speijkstraat 139, Amsterdam. Voor Polen W. A. M. Wes- terouën van Meeteren, itmecster der Huzaren te Amersfoort. Voor Egypte J. A. Willinge I Brantsma, Luit. der Huzaren b. d. Groote Club, Amsterdam. En voor Noorwegen J. F. A. Nielsen, Rokin 104, Amsterdam. Omtrent het concours, uitgeschreven door het Christ. Farigare-corps „Sursum alhier, welk concours gehouden zal worden op het landgoed „Elswout" te Overveen, kunnen we het volgende mededeelen. Het concours wordt geopend op Woensdag I 25 Mei met een concert op 't concoursterrein, te geven door het Chr. fanfare-corps te Bloe mendaal. Aanvang 8 uur 's avonds. Voor He melvaartsdag is de dagverdeeling aldus 11.30 v. m. Muzikale wandeling vanaf het Kerkplein te Bloemendaal naar het Raadhuis plein te Overveen. 12 uur Ontvangst in Hotel van Ouds het Raadhuis te Overveen. 12.15 n.m. Aubade aan het Gemeente Bestuur uit te voeren door de deelnemende muziekvereenigingen, onder leiding van den heer J. A. Meng. 1.15 n. m. Aanvang van den Marschwed- strijd. 2 uur n. m. Opening van den Concours wedstrijd, Een medewerkster van het tijdschrift „Vrou wenleven" heeft Ellen Forest gevraagd een en ander over haar schrijfstersloopbaan te ver tellen. Deze Protestantsche, die reeds zoo me nig goed woord over de Katholieke Kerk schreef, schijnt nu voorgoed door de Kerk te worden aangetrokken. Uit haar artikel knippen wij de onder staande passages. „Eigenlijk heb ik m mijn leven niks gedaan dan gewerkt. Er was een tijd, dat ik zes tot acht artikelen per dag schreef, dat ik een auto-bandi et-prcces sleet n.et de begrafeni van een koning, vandaag in Weenen zat, mor gen in Berlijn, overmorgen in Parijs enz. Dan kwam er een tijd, dat wij allen opgesloten za ten in de kooi „Nederland". Daarna mijn reis naar Japan, met heerlijke lange tusschenpoo- zen in Egypte, Somaliiand, Indou-China, Britsch-Inöië, China en dan Japan. Egypte boeide ons wel het meest en eens terug hier konden wij niet nalaten; te trachten Tets te weten te komen van een volk, dat een der schoonste kunsten van de wereld voortbracht. Direct na mijn boekje „Yuki San" hebben we ons met hart en ziel op het Egyptisch ge worpen en even heb ik gedacht dat ik nooit meer iets zou schrijven, zoozeer boeide mij eerst het Coptisch* en daarna het Hierogly- phen. Maar de natuur is sterker dan de leer en op het oogenblik ben ik bezig een roman te schrijven, of nee, een roman eigenlijk niet, want ik kan geen roman schrijven, maar 'n boek, waarin ook Egypte en zijn Bijbelsche schoonheid een plaats vinden. Maar wat op het oogenblik het meest mijn leven vult, is een overtuiging, waartoe ik na jaren zoeken gekomen ben, na een onder zoekingstocht, die ging v.Protestantisme, door Spiritisme, Theoscfisme, Antroposodphie, Buddhisme, Shinfoisme, Toaisme, en wat iies meer zij, om te belanden bij deze vaste en nnige overtuiging, dat om de wereld te red den, politiek en religieus, er maar één op lossing is en die oplossing is Rome. Voor mij staat het vast, dat Internationalisme on mogelijk is, tenzij wij het van politiek gebied brengen op religieus gebied, den Paus her stellen in wereldlijke macht en zoo docr de Kerk tot een idealen staat komen. Wij zoe ken allen naar een middel, om de wereld te verbeteren, om gezonder toestanden te schep pen. Vindèn wij ons voorbeeld niet in de kloos ters Afgescheiden nu van alle geloof, wat gebeurt daar. Daar leveren menschep den meesten en den besten arbeid tegen de minste belooning. Als wij dat allen deden, dan waren wij toch al een heel eind op weg. Het zijn dit soort vraagstukken, die mij op het oogenblik het meest bezighouden. U zult dus begrijpen, dat mijn nieuwe roman ook vooral hierheen wijst. Wij voelen het allen, dat, zqoals het nu gaat, de verwording te groote afmetingen aanneemt en ik geloof niet, dat er één denkend mensch is, die op het oogenblik kan leven, zonder bewust mee te zoeken naar een oplos sing. Ik ben van dezen niet uitgesloten. Terwijl ik dit schrijf, voel ik, hoe ik u te leur moet stellen.'Ik weet ook wel, wat er van een schrijfster verwacht wordt, als men haar, zij het dan schriftelijk, een interview vraagt. Maar ik kan er mij niet toe zetten, op een mo ment, dat mijn heele denken in beslag geno men wordt door dit nieuwe licht, wat voor mij daagt, over koetjes en kalfjes te gaan schrijven. 't Is mogelijk en waarschijnlijk dat Ellen Forest inderdaad wel sommige lezeres sen van „Vrouwenleven" ,zal teleurgesteld hebben. Maar vele anderen zullen haar juiste woorden op prijs stellen en er wellicht een wegwijzer in vinden. Onder bovenstaanden titel had het dagblad „De Morgen" het volgende belangrijke arti kel, dal heel zeker velen onzer lezers za. interesseeren en dat we daarom hier in zijn geheel overnemen. De Vuurland-Indianen, die door Darwin als half-dieren beschreven werden, blijken bij nauwkeuriger onderzoek een mooie zedeleer te bezitten en den waren God te kennen. Dit i§ een zeer belangrijke wetenschap pelijke ontdekking. Hier volgt het bedoelde artikel. „Het is bekend, dat de natuurvolken de gewoonte hebben, hun godsdienst, kuituur en gebruiken te verbergen voor de Europeanen. Wij hebben voorbeelden te over hoe Euro- peesche missionarissen soms na tientallen van jaren zekere godsdienstige gebruiken der wilden dikwijls toevallig ontdekten. De Vuurland-Indianen waren hiermee al zeer geheim: meer dan honderd jaar bemoeit de Europeesche wetenschap zich met hen, meer dan vijftig jaar werken er Engelsche Protestantsche zendelingen maar van den godsdienst van dit volk vernam men niets bepaalds. Darwin, die met het. wetenschap pelijk onderzoek van Vuurland het eerst be gon,, definieerde de inboorlingen als half- dieren. als godsdienstlooze menscheneters. Omstreeks 1840 publiceerde Darwin de beschrijving van zijn reis om de wereld en sindsdien verschijnen de Vuurland-Indianen in de ethnologische litteratuur dikwijls als het voorbeeld van godsdienstlooze, barbaar- sche half-dierlijke oerménschen. Latere onderzoekingen hebben echter uit gemaakt, dat deze wilden heelemaal geen menscheneters zijn, dat .zij 'n zekere primi tieve kuituur bezitten en beschikken over een zeer rijke taal met verbazingwekkenden woordenschat. Een opzienbarend werk. Nu' verscheen vorig iaar te Stuttgart een werk van een ethnoloog, die zich Kumbu- dentschis noemt, dat veel opzien gebaard heeft. Het behandelt n.l, de geloofsleer, zede- leer en kuituurgewoonten van een Vuurland- schen Indianenstam! Wie is Kumbudentschis? Het is een lid van dep Yaganstam, hij heelt alle voorgeschreven ceremoniën meegemaakt kortom, hij is 'n vertrouwbaar zegsman, die al wat hij beschrijft, ook inderdaad kent. Toch is deze naam 'n schuilnaam. Hij, die zich er achter verschuilt, is werkelijk lid van den Yaganstam g e w o r d e'n, bii heeft wer kelijk de geheime „Tschlechaus"- en „Kina - plechtigheden gevierd, hij danste in de Tscbiechaushut en kreeg den Jndiaanschen naam Kubudentschis. Hij is echter geen in boorling, maar een pater van de orde der Missionarissen van Steijl, doctor in de phv- losophic en bekwaam ethnoloog, Dr. P. Wil helm Koppers zoo luidt dc Europeesche naam van den Yagan-indiaan Kum'oudent- j schis heeft de resultaten van zijn onder zoekingen, te zamen met zijn ordesgenoot P. Gusinde, die met hem de ondgrzoekingsreis maakte, vastgelegd in het werk „Unter Feuerland-Indianern". In zes hoofdstukken worden achtereen volgens behandeld de groote plechtige „Jeugdwijding", het z.g, Tschiechaus-, het „Mannenfcest" dat „Kina" genoemd wordt, de algemeene geloofsbegrippen en zedeleer der Y&gan-inboorlingen, de „Geneeskundige scho len", allerlei over hun mythologie, verhalen, spelen en ten slotte geelt het zeer veel in V/oord cn beeld over de stoffelijke kuituur van den stam. De Jeugdwijding, sen van den stam. De plechtigheden, waar- taan Kumbudentschis deelnam, duurden zes dagen, in vroeger tijd duurden ze weken, ren "de oude overgeleverde liederen en dan- of Tschiechaus is een der voornaamste ge beurtenissen uit het leven der Yagan-Indi- anen, P. Koopers beschrijft zeer uitvoerig de Tschiechaus. die hij zelf meemaakte en waar bij hij volgens oeroude ceremonies, als lid van* den stam werd aangenomen. Hij be schrijft de hut, waarin deze plechtigheid plaats vond, als een langwerpig gebouw, ge lijkend op een bijenkorf, eli meter lang, drie meter breed en in het midden 2,50 M. hoog. Middenin brandt een vuur, er omheen hur ken Indianen die gewijd zullen worden de leider van het feest en oudere leden van den stam. Daar zitten de „wilden" opeengepakt, dikwijls in urenlang stilzwijgen onder de strengste discipline van den leider en lee- zeifs maanden. De ionge Indianen worden dan onderricht over den Heer en Bestuurder van'de heele wereld en de gansche mensch-. heid. Watauinewa genaamd, over de plich ten van naastenliefde en over de slechte geesten, die onheil aanbrengen. Dan moet de Indiaan de zedeleer kennen, die in het kort hierop neerkomt, wees gastvrij en geef blijmoedig geschenken; wees eerbiedig iegens ouderen, ook als ze lastig zijn; als een kind vindt, dat zijn ouders verloren heeft en weent, brengt het naar zijn ouders terug, zelis wanneer deze uwe vijanden .zijn; ge leid de blinden op hun weg; gij zult niet stelen; gij zult niet doodslaan. Voor de vrouwen gelden daarenboven nog de volgende geboden; sta steeds vroeg op, want Watauinewa- straft de luiaards; zorg voot water, hout en vuur en wees ouden lieden behulpzaam; wees trouw en gehoor zaam aan uw echtgenoot; weest niet twist en praatziek, kijk onder het loopen niet naar alle zijden, maar kijk steeds recht voor u naar omlaag. Deze en andere geboden staan onder sanc tie yan Watauinewa, die overtreding onfeil baar zeker straft, hetzij door een vroegen dood of door den dood der kinderen. De grondtoon van deze onderrichtingen is de naastenliefde, die door deze z.g. „gods dienstlooze, barbaarsche. half-dierlijke oer- mensclien" in hooge mate beoefend wordt. Het godsbegrip der Yagan-Indianen. Zooals boven gezegd wordt Watauinewa (de Eeuwige) beschouwd als de Heer en Be stuurder van alles en allen. Andere bena mingen zijn „Hitapuan" (Mijn Vader) of „Mo- nauanakin" (de Almachtige). Deze almach tige, eeuwige Vader woont onzichtbaar in den hemel; maar hij weet en ziet alles; nie mand kan iets voor hem verbergen. Hij is een goede en rechtvaardige God. die de zon- gebeden roepen zij den Vader in den hemel aan. Het zijn smeek-, dank- en klaaggebe- den. Zij hebben de oude taal behouden en bewijzen daardoor hun ouderdom en echt heid. De schrijver vestigt er met nadruk de aandacht op, dat de leden van den Yagan stam zich er wèl bewust van zijn, dat hun god en de God der missionarissen dezelfde géést Yeteite en aan andere duivels. In hun zijn; maar uit schuwheid verbergen zij steeiis hun geloofsleer voor de Europeanen, waar van sommigen als kooplieden en zeevaarders door hun losbandig gedrag den weerzin de zer „wilden" opwekten en anderen, b.v. de Anglikaansche zendelingen hun leer en be grippen als het reinste ongeloof bestreden. Daarom is hun godsdienst niet een uitvloei sel vin het Europeesch Christendom, maar inderdaad een zorgvuldig bewaarde oer-oude overlevering. In zijn werk verhaalt P. Koppers verder van de moeilijkheden en gevaren, die hij en zijn tochtgenooten te overwinnen hadden. Op hun onderzoekingsreizen liepen zij menigmaal gevaar te verbranden of te ver drinken. Daarbij komt nog de koude in deze ruwe streken, die dichtbij de Zuidpool lig gen. Daarenboven waren de zes dagen, in de Tschiechaus-hut doorgebracht, verre van aangenaam. Het voedsel bestond slechts uit het allernoodzakelijkste en de vele dansen, die elk nieuw stam-lid moet aanleeren, wa ren zeer vermoeiend. Maar dit alles is won derbaar beloond geworden. Veel van de oude tradities was n.l. haast vergeten of moest met veel moeite uit het geheugen der oude Indianen samengezocht worden. Zoo b.v. de Kina-plechtigheid. Deze was sedert 30 iaren niet meer gehouden, maar ter eere der twee Europeanen, die langzaamaan hun geheele vertrouwen gewonnen hadden, werd ze weer ingevoerd. Hoe gelukkig waren de arme Indianen, toen de beide geleerden hun nieuwe broe ders verklaarden; „Uw Watauinewa is in den grond dezelfde als de God der Christenen", Vol vreugde, ia weenend van blijdschap, dankten zij de beide onderzoekers, die hun bevestigden, hetgeen zij reeds lang vermoed hadden. Het moet vreugdevol stemmen, dat twee Duitsche missionarissen deze groote weten schappelijke daad tot stand hebben gebracht. Niet alleen hébben zij de gebruiken van dit uitstervend oer-volk voor de toekomst ge red, maar zij hebben ook bewezen, dat de Yagan-Indianen, evenals alle andere oer- stammen in Azië, A.rika en rondom de Zuid zee, egn uit overoude tijden overgeleverd monotheïsme aanhangen, een bewijs, dat van groote apologetische beteekenis is. Here praestaties. De schitterendste rechtvaardiging van en de beste verdediging voor het bestaans recht der kloosterorden is juist, hetgeen door haar gepraesteerd wordt. Er is geen enkel gebied van menschelijk leven of menschelijke cultuur, dat niet ondervonden heeft een weldadigen invloed en een heil zame inwerking van de zijde van het orde wezen. En dan valt er op de allereerste plaats te vermelden hare praestaties op het gebied van de Christelijke Cbaritas, Er zijn tegenwoordig zoovelen, die aan de zieken, de zwakken en ongelukkigen toe roepen, dat zij moeten ophouden niet hun gejammer en dat zij de sterken, de gezon den, de „Uebermenscihen" niet moeten ver ontrusten door hun geweeklaag. Het is zoo zeggen dezen nu eenmaal de gé- wone gang van zaken, dat een zeker aan tal mensch en ten onder moet gaan om de zege van den grooten, den Sterken, den Uebermensch mogelijk te maken. En zoo worden die arme ongelukkigen dan door dezen modprnen vorm van ethiek uitgewe zen uit de rijen en rangen der gezonden en sterken met een koud, meedoogenloos woord, zonder eenige vertroosting. Gelukk g voor hen, dat er nog iemand is, die hunner indachtig is, die begaan is met hun lot, die als een dienende, hel pende en troostende Engel zweeft over de plaatsen van onheil en ellende, door de hospitalen, langs de ziekbedden, temidden van de verschrikkingen van het slachtveld en over de eilanden, waarheen levenslang verbannen zijn de getroffenen dpor me- laatschheid. Het is de Christelijke Charitas. En het :s de onverwelkbare roem van de Katho lieke Orden, dat overal, waar ooit een ellende of een noodtoestand de mensch- heid trof, daar immer uit haar midden krachten. zich vrijwillig aanbiedend, te hu'p snelden. Heden ten dage beroemt elke cenigszins belangrijke stad zich er op een wei-ingericht hospitaal te hebben. Hoe wei nigen echter bedenken daarbij, dat zoo-da nige instiluten voor het eerst uitgedacht zijn door de Katholieke Charitas. Leeken en bisschoppen hebben hospitalen gesticht en het is op dezen bodem, dat verschillende kloosterorden zijn ontsproten, waarvan de hospitaalorde van den Heiligen Geest en de Orde van St, Johannes de Deo en de orde van de „Barmhartige Zusters", ge sticht door Vincentius a Paulo, wel de be kendste en meest verspreide zijn. Veel Protestanten verdenken nog altijd de katholieken van een soort afgoden dienst. Immers wij hebben beelden in de kerk, wij vereeren de heiligen, die daar» door worden voorgesteld. Maar beelden en versieringen vindt mea almeer ook in Protestandsche kerken. De „M.Crt", merkt daaromtrent op: Woerden zal 15 dezer in de Hervormde Kerk zijn Jan-de-Bakker-raam hebben; in Haarlem loopt men met het plan rond om in de nieuwe gereformeerde kerk als steun» punten van pilasters kopstukken aan te brengen van historische personen als Lu ther, Calviin, Hendrik de Cock, dr. Abra ham Kuijper, dr. F. L. Rutgers en dv. H. Bsvinck. Zander reden bezigt men deze versierin gen niet. Waarom dan wendt men haar aan? Om de gedachte aan deze vooraanstaande personen uit de protestandsche wereld in herinnering te houden en hen tot voor beeld voor het nageslacht te stellen. In de Luthersche kerken bijv, in Noord- Duitschland, treft men volslagen beelden aan en staat de groote Marmorkirken in Kopenhagen niet omgroept met steenen protestantsche geloofshelden? Torsen de Protestantsche kerken er niet haar kruis hoog het luchtruim in, als een belijdenis? En leeren in Zwitserland, het land van Calvijn, en Denemarken plaatett langs den wand den protestantschen kerk ganger niet, het gansche oude Testament. Maar wij, Katholieken, zijn afgodendie naars, omdat wij onze kerkgebouwen óók met voorspellingen uit het Nieuwe Testa ment tot leering der menschheid durven op sieren en wijl wij ons „gesneden beelden' maken om, niet aan Abraham Kuyper, maar ,aan Christus zeil, en aan Diens lieve Heili gen, de herinnering te levendiger te hou den en om niet dr. Bavinck, maar den heiligen Frans van Assisië, in diens ont hechte en blijmoedige levenswijze na te volgen. Op den verjaardag der Koningin vliegen des avonds de lichtballen rond het beeld der landsmoeder, en bloemen van kleurig vuur verfraaien bet tafreel om de genegen heid en trouw voor het vorstenhuis door dit uiterlijk vertoon aan te wakkeren; maar wij, die op het feest van de Moeder van Christus, haar beeltenis met rozen tooien en feestelijk kaarslicht rond haar voeten de, verstandige menschen, om te zien, dat onze liefde toonen aan Haar, die de hoog ste aller vrouwen is. Eeuwen zijn sinds dc blinde passie van den'onteerenden beeldenstorm verstreken, een termijn lang genoeg voor onbevooroor- branden, mogen niet op gelijke wijze aldus de gesneden beeden der katholieken niets met afgodsbeelden of gouden kalf te maken hebben. In den Brusselschen „Standaard" wordt gewag gemaakt van een te Mechelen plaats gehad hebbende plotselinge genezing. Dit voorval wordt door het blad als volgt be schreven: „Sedert een tiental iaren reeds leed de 30-jarige mej. Jozefina Solie, wonende No- telaerrenweg, te Mechelen, aan eene onge neesbare ziekte en drie achtereenvolgende malen op 27 December 1918, 12 Mei 1919 en 5 Aug. 1919 moest zij eene heel kundige bewerking ondergaan 't Al echter tevergeefs. Deze laatste weken vooral was haar toe stand danig verslecht bij zooverre dat de huisdokter, heer Lambrechts. haar naderend einde voorspelde. Buiten vreeselijke smarten in den onder buik, was onlangs haar linkerknie aan het zwellen'gegaan en dit deed haar zóó'n pijn, dat haar een bijzonder stel over 't been diende gelegd om de aanraking met het laken te vermijden! Herhaaldelijk deden zich verder crisissen voor, die de arme zieke onnoemelijk deden lijden. Dinsdagnamiddag, 14 December, rond 5 uur, deed zich weer zulke crisis voor, ge paard met een geweldig bloedverlies uit mond en neus De geneesheer verzekerde dan ook, dat het stervensuur nabij was. Kort voor middernacht echter, toen de crisis nog onverminderd voortduurde en haar hoogtepunt scheen te hebben bereikt, vroeg de zieke haar kerkboek en paternos ter en begon te bidden vooral de H. Teresia van het Kindje Jezus aanroepend, voor wie zij eene bijzondere godsvrucht koesterde en door vrienden en kennissen, begin Decem ber, een novene was begonnen. Plots zagen de op de kamer vereenjgde familieleden hunne stervende dochter en zuster rechtspringen, het bed verlaten en op de knieën vallen ook op deze, die vroeger nooit mocht worden aangeraakt! Mej. Solie was genezen en dankte God alsmede de H. Teresia, die zij tijdens hare langdurige ziekte zoo vurig had aangeroe pen. die de aandacht trekken door hunne advertenties binnen afzienbaren tijd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 8