BELANGRIJKE VERGADERING PATER BORROMAEUS DE GREEVE V^flSBRUMcM Dit nummer bestaat uit 22 iiiadzijtler. waaronder liet Geïllustreerd Zondagsblad In aciil bladzijden. i r r STADSNIEUWS. ooraaamste Nieuws mMndAg Leekepreeken. DIMSDAGsm WOENSDAG*. Zaterdag 2 Juli Ï927 51ste Jaargang No. 16591 AangSite moei, op straffe van verlies van alle rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier en twintig uren na het ongeval KAPITAAL RESERVE. f 2.000.000.- 420.000.- 1 Agenda 3 Juli Agenda 4 Juli vpotheekdiensten. DE FINANCÏEELE POSITIE DER H. O. V. op MAANDAG, 4 J^Lï a.s., 's-avonds 3% uur in de Groote Gemeentelijke Concertzaal RECIJNESTRAAT. Spreker onze groote Redenaar: Dit zal de eerste rede ziin, clie onze beminde Redenaar na zijn plechtig gevierd Zilveren Priesterfeest te Haarlem zal houden. TEVENS ZAL EEN BEREND MUZIEKCORPS: DE VERGADERING OPLUISTER E N. Toegang vrij alleen voor Roomsch-Katholieken HET BESTUUR OER R.-K. K1ESV. TE HAARLEM. J. J. WEBER ZOON VOOR DEN POLITIERECHTER. HET ZIEKENTRIDUUM IN DE ST. LIDUINA-KERK. De abonnementsprijs bedraagt vsoi Haarlem eD Agentschappen: Per week 0.25 Per kwartaal3.2J Franco per post per kwartaal bi-' rooruitbelalinj 3 5g Bureaux: NASSAULAAN 49. Telefoon No. 13866 (3 lijnen) Poatrekeiaing Nr. 5970. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Advertentiën tusscben den fekrf Vraag- en aanbod-advertenties 1^ regels 60 ct. per plaatsing: eii# regel meer 15 ct., bij vooruitbetaling Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden mededeeling 60 ct per regek Bij contract belangrijke korting. ^ÜLabfi!ül'fiP/ di£ bh? Zila' mgevol8e 0 verzekeringsvoorwaarden f OfJOO Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f 7Cl» bij gen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeenngen ulfülJ. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; f yU-t do< een ongeval met f OCH bij verlies van eln hand, bij verlies van een f C() doodelijken afloop Cult," een voet of een oog; ICttf, duim of wijsvinger - bij *n breuk van f fift M bij verlies y. beer of arm 1 andere vin eea vinger. 195. ROOMSCHE BLIJDSCHAP. Tot de slagwoorden, welke in ons tegen woordig openbare leven worden gebruikt, tot de uitlatingen, welke speciaal in onze Katholieke kringen met geestdrift naar bo ven komen, beheert de uitdrukking: Room- «clie Blijdschap. Of ieder enzer nu wel juist de beteekenis dezer woorden beseft^ vah te betwijfelen. Zeker is, dat bij niet-Katho- licke, speciaal bij protestant-christelijke landgenooten een geheel verkeerde mee rling daaromtrent bestaat. En het kan zijn nut hebben, dat wij voor ons zelf eens probeeren die „Roomsche blijdschap" te ontleden en dan te zien in hoeverre de schuld van de verkeerde begrippen daarom trent bij anderen, of bij ons zelf schuilt. Hiertoe werd ik gebracht door het lezen van een artikel in het Juni-nummer van het tijdschrift „Op den Uitkijk", waarin dr. A. G, Wolf een beschouwing wijdt aan de zelf moord-epidemie in onzen tijd en waarbij hij moet erkennen,dat dit droeve verschijnsel veelvuldiger bij de protestanten dan onder dc Roomsch-Katholieken wordt waargeno men. De schrijver tracht het verschil dan als volgt te verklarer Het is voor mij aan geen twijfel onder hevig ot het verschijnsel van de hoogere zclfmcordfrequentie onder de Protestanten moet o. a. toegeschreven worden aan het geloofsbegrip, dat bij ons een oneindig Veel meer bewegen begrip is dan bij de Roomsche Kerk. Wat is het „geloof" bij Rome? Niet heel veel meer dan een prac- 'ische houding, dc houding van het aan nemen van wat de kerk zegt en het na leven van haar uiterlijke stem in regel en geboden. Uit dit geloofsbegrip is al de spanning en daarmee ook het tragische verdwenen. Als dc kerk voor mij denkt en hel resultaat van haar denken van bui ten a.f mij oplegt, dan is het element van persoonlijk vorschen én nadenken, dat hel leven juist zoo moeilijk kan maken, ge heel verdwenen. En als de zekerheid des gelcofs verkregen wordt langs den makke lijken, al te gemakkelijker: weg, van een dyen der geboden, zonder dat men op de liefde let, die aan het werk alleen waarde geeft; als men m.a.w. het zwaartepunt van b:nnen naar buiten verlegt, van het zijn en worden naar het „doen" dan is dc spanning weggenomen, die het Christelijk leven zijn bekoring, maar ook ziin ontzet lenden angst en diepten schenkt. Kierkegaard heeft eens het ware woord gesproken, dat een Christen iemand is, die zich drijvende houdt boven een zee van duizend vademen En dat is waar. Altijd in gevaar en toch nooit in gevaar. Altijd in de nederlaag en toch altijd in de overwinning. Altijd in Christus volmaakt en toch altijd worstelend cm meer te mogen worden wat wij in Christus reeds zijn dat is de tragedie, die ons door Paulus geleerd en door 't Pro testantisme aanvaard en beleefd wordt. Het is waar, deze tragedie heeft bijzondere don kere kanten. Wanneer een leerstuk als de ..zekerheid des geloofs" binnen het Pro testantisme niet zuiver wordt geleerd, wart. "eer bijv. de Protestant den vasten rots bodem verlaat van wat Christus voor hem öedaan heeft, om meer te gaan letten r.p eigen bevinding en zwakke ervaringen dan is binnen het Protestantisme de bo dem gelegd, waaruit bekommernis, wanhoop, ''eleangst worden geboren, du samen den \t°r V0Ttnen' welke zoo licht tot den *(dfmcord, uit religieuze motieven gepleegd. "nnen voeren. Ook hier geldt, wat op zooveel andere terreinen waarheid is: onze rijkdom is juist ons gevaar. Het Protestan tisme heeft in ziin leer een persoonleken M? tragische mogelijkheden schept, 'ar tienmaal liever deze moeilijkheden )"an "'-'n 'evend geloof, dat zich staande «acht te houden, dan een onpersoonlijke fust. the geen leven meer is te ncemeri. Zoo bezien, verwondert het ons niet, dat dc statistieken een hoogere zelfmoo>-dfrc- Ouenfie a.-mfoonen bii Protestanten dan bij Roomsch-Katholieken. Nu zouden wij ons bij 't lezen van zoovee: onjuistheden over het katholiek geloof boos kunnen maken en vragen, of een godsdiens'. die gemakkelijker tot ^zelfmoord voert dan een andere, daarin reden mag vinden om zich te verheffen. Bii zulke redeneeringer. is het echter dom-zich boos-te maken; al te duidelijk immers komen zij voort uit tb- tale onkunde van het wezen van 'het Ka tholiek geloof ert van 'n zeer oppervlakkige Waarneming v,?n de belcvers van Dat geloof. Dat het geloof van een Katholiek in niet.: anders bestaat dan in het van buiten lee- ren vsn de tien geboden Gods, de geboder der Kerk en de uitleggingen en verklaring- gen, welke dc Kerk daaraan geeft, is een hardnekkige dwaling, welke maap niet u:ï te roeien blijkt. Dot een gezaghebbende lei ding ter verklaring der geloofswaarheden door Christus is gewild en ingesteld en - zooals het gezond verstand ook zegt noodzakelijk is, dat ontkent feitelijk nie mand. Dc jongste Synode te Assen, welke in het geschil-Geelkerken te beslissen had, heeft trouwens we! getoond, dat men ook buiten dc Katholieke Kerk die noodzake lijkheid van een Kerkelijk gezag inziet. Wie nu te goeder trouw is en bij zijn onderzoek r.aar den Katholieken godsdienst wat ver der gaat dan de oppervlakte, die komt tot dc ervaring, dat de Katholieke Kerk hel geloof als eersten eisch stelt voor de zalig heid en tevens dat -geloof noemt een ge nade Gods, dus niet uil boeken of geschnf- *en te leeren, nit-f door het verstand te ^krijgen. „De zekerheid van ons geloof tijd, de zelfmoord, het minst onder de Ka- J ioof en zeden heel spoedig op een dwaal- tholieken woedt, dan is iedere redeneering spoor geraakt, maar dat hij veilig en zeker krom welke dit gelukkig verschijnsel tegen (gaat, wanneer hij zijn weg naar zijn eeuwige ons geloof wil uitspelen. Integendeel, liet bestemming vinden mag aande hand van bevestigt opnieuw het feit, dat de mensch de moeder, welke ons in de Katholieke uit zich zelf niets vermag, dat hij bij het Kerk gegeven is. zoeken naar de waarheid in zaken van ge- HOMO SAPIENS. hebben wij uit God, Die ons niet kan be driegen en Die de Kerk voor dwaling be waart", leert het Roomsche kind al in zijn catechismus Het geloof komt dus niet uit de Kerk, maar wordt ons door God ge schonken in dc Kerk, welke tevens onze voorlichtster is in duizenderlei moeilijk heden. En hier -raken wij het verschil tusschen de Katholieke en de protestanlsche opvat ting: de zekerheid van ons geloof. Er heerscht hieromtrent bii niet-Katholieken 'n heel zcnderling'e opvatting. Men schijnt te nicenen, dat voor ods, Rcomschen, geloof en godsdienst om het eens familiaar uit te diukken gesneden koek zijn. Zeker, dc- Kathoiieken hebben een niet gemakkelijken godsdienst; dat geeft men ons toe: dat ver plichte mishcoren, vasten en onthouden, bidden en biechten 't zijn allemaal ver plichtingen, die het leven niet eenvoudig maken. Maardaarmee is een Katho liek er dan ook mee af. waant men. Hij maakt zich nooit bezorgd, of hij wel ge noeg doet in den dienst van God; of hij el in genade wandelt, enz. Immers, denkt hij hij gaat biechten en voelt zich weer even zeker van zijn zaligheid als een onschuldig kind. Wie da Roomsche practijk heeft mee gemaakt of wie de moeite neemt om heili genlevens te lezen, weet wel anders. Be koringen tegen het geloof, gewetensangsten, zielekwellingen zijn in de Katholieke Kerk geen onbekende dinged. De Roomsche leer bevat epn hoofdstuk over vermetel vertrou wen op Gods goedheid, even goed als een waarschuwing tegen wanhoop. En wie ken nis neemt van de Katholieke leer over de vereischte geslejtenis, waarin de sacramen ten ontvangen moeten worden, welke eischen er speciaal gesteld worden voorbeen goed berouw zonder hetwelk een biecht geen effect heeft, die komt tot de conclu sie, dat het Katholieke geweten zich over heel wat te bekommeren heeft, alvorens het zich rustig kan gevoelen. De verwarring en de misvatting komt dan ook uit heel iets anders voort dan uil die zoogenaamd gemakkelijke en gemoede lijke Katholieke practijk en wel hieruit dat lste wordt voorbijgezien, dat Katholieken nienschen ziin als anderen, met dezelfde {outen, zwakheden en gebreken als anderen. Onder ons worden dc lichtzinnigen en lucht hartiger. even goed gevonden als dc ernsti ger en na.uwgezetten van geweten. Licht zinnigheid is zelfs een eigenschap, die blijk baar onder ons tegenwoordig geslacht hoe langer hoe meer veld wint. Met welk re sultaat? Dat wii onder de protestanlsche bevolking onlelbaren zich zien afwenden i an elk kerkverband en zien wegglijden in het moderne heidendom. Wanneer wij dc geschiedenis van het thans levend geslacht zouden nagaan, dm zouden wij tot de be vinding komen, dat tallopzen, die thans niet meer bidden, practjsch zich niet meer met godsdienst inlaten, afstammen uit po sitief christelijke gezinnen. Maar aan den protestantschen godsdienst Vc,n hun ouders of grootouders hebben zii den rug toege keerd. Ook ender de Katholieken is he itas alva! te bespeuren; maar de practijk leert, dat bij hen 't geloof van de jeugd veei linger bewaard blijft; bet moge tijdelijk in den stroom des levens verflauwen, heel v-eak zien wij hel in later jaren weer bovei komen. Is het nu billijk den Katholieken godsdienst te schatten naar de. levensprac- tijk van zulke lichtzinnigen en oppervkk- kigen? Immers neen; met meer recht zou men het protestantisme kunnen vragen èens na te gaan, cf aan zijn godsdienst zonder vaste steunpunten en zonder streng kerke lijk gezag niet voor een goed deel het toe nemende ongeloof te wijten is. En naast die lichtzinnigen en oppervlak- kigen staan dan zqowel in de KatholieKe Kerk als 'oij de geloovige protestanten de waarlijk gedsdienstigen, de geloovigen met diepe overtuiging en van eon echte christe lijke Ieven:;practiik. Van d:e goedwillenden zien wij er in het protestantisme velen zich trachten drijvend te houden op een zee vol stormen en gevaren. Tot hen gaat ons medelijden uit. Wij begrijpen zoo gced aan hoeveel zieleangsten dezen zijn blootge- gesteld, omdat zij in allerlei geweldige pro- blcmen, in allerlei twijfel en onzekerheid hurrt eigen weg moeten zoeken. Daartegen over roemen wij inderdaad op onze „Room sche blijdschap", op „de zekerheid van ons geloof", op de weldaad, die Christus ons schonk in Zijn onfeilbare Kerk, waar zicle- ïust en geestelijke troost te vinden zijn. Maar die echte Roomsche blijdschap is geen loon vcor gemakzucht en oppervlakkigheid. Integendeel! Zij is slechts het deel van de I nederigen van harte, die leeren vaak mpt groote zelfverloochening en door zwa- ren strijd hun verstand te onderwerpen en die de genade van het vol-uit beleven van hun geloof door aanhoudend gebed afsmeeken. Wanneer de statistieken ons komen be- j wijzen, dat <je gruwelijke kwaal van onzen AARNE BAIMK y;>- Sociëteit „Si. Bavo". Ambtenarenvcr- gadering 8 uur. St. Josephsgezellengebouw Jansstraat 59 Geopenc! van 12 tot 2 uur en van half 7 tot 10 uur Verplichte opkomst van 8 tot half 10 uur.--Spaarkas 8 uur. vel in genacie wanaeit. enz. immers, aenia rT j T-T n \r I Ü3n Hout Concert door, ae „H. U. V. lij Gcds vriendschap verloren te heoben, jn de ten( ha,f 3 uuf>* Theater „De Kroon" Bioscoopvoorstelling 8 uur. i „Luxor-Theater" Bioscoopvoorstelling 8 uur. Gebouw Bloemhof Bloemhofstraat Ten toonstelling van School- en Werk tuinen van 9 tot 5 en van half Jacht tot 10 uur. Sociëteit „St. Bavo" Stucadoorspalroons 8 uur Kaïyirieleclt 8 uur R. K. Bevolkingsbureau 8 uur Haarlem's Zanggenot 8 uur Bestuur A. R. K. A half 6 uur. Tooneelclub R. K. Vrou wenbond 8 uur.,a, St. Josephsgezellengebouw Jansstraat 59 Clubavond voor de leden van de dam club „P. en T." van 8 tot 10 uur in de bovenzaal. Gem. Concertgebouw Borromaeus- avor.d kwart over 8 uur. Gebouw Bloemhof Bloeinhofstraat Ten toon stelling van School- en Werktuitiër van. 9 tol 5 uur en van half 8 tot 10 uur „Luxor'-Theater Bioscoopvoorstelling 8 uur. Theater „Dc Kroon" Bioscoopvoorstelling 8 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat 79 Geopend eiken dag van 10 tot 5 uur, be halve op Zon- en Feestdagen. Kleine Theresia Stichting. Tehuis vour onverzorgde zuigelingen Spreekuur Dins dag en Vrijdag van 3,4 uur Tempeliers straat 36. R.-K. Arbeidsbeurs voor mannen en jon gens. Sociëteit ,,St. Bavo". Smedestr 23. Telefoon 10049. Alle werkdagen van 9hall 12 uur. 's middags van 35 uur, 's avonds van half 8half 9 uur 's Zaterdags alleen van half 1012 uur R.-K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen en Meis jes. Bloemhofstraat 1 Tevens bemid delingsbureau vooi verpleegsters en alle werkende dames. Alle werkdagen van v.m 1012 uur, des middags van 24 uur en 's avonds van 89 uur, behalve Za terdagavond Tel. 11671, Arbeidsbemiddelingsbureau van het Sin'" Franciscus Liefdewerk. Zoetestraat 1' Eiken Donderdag van 89 'A uur. R. K. Bevolkingsbureau Gebouw ,,S' Bavo" Smedestraat 23. Van 8—-10 uur op Maandag-, Woensdag- en Vrij dagavond. R. K. Leeszaal en Uitleen bibliotheek. Jansstraat 49 Eiken dag geopend van 1012. van 25 en van 710 uur, be halve des Maandagsochtends en op Zon en Feestdagen Uitleenen van boeken van 25 uur en van 79 uur. Woensdags middag ruilen van kinderboeken. St. Marthavereen'ging Bloemhofstraat 1. Zondags en Woensdags van 81" uur gezellig samenzijn voor Hollandsche meisjes, die hier geen thuis hebben. -- Tel. 11671. St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraat 49. Aanvragen om versterkende mid delen voor arme zieken der S. E V. Maandag van 23 uur Donderdag van 12 uur. R. K. Kraamverpleging van de Derde Orde St. Franciscus. Aanvragen ook voor niet-leden van de Derde Orde te richten tot Mevr Coebergh, Ged. Oude Gracht 74, Dinsdag van 23. Zuster Toeset, Rcilzstraat 29, Haarlem Schoten, Woensdags van 23 uur Zuster Toeset, Damiatestraat 1 (Bavjdofp) Donderdags van 23 uur. P.. K. Reclasseeringsvereeniging, afdeetfng Haarlem. Eiken Donderdagavond ha" 9 vergadering in het gebouw der Si'1'- Vincentiusveieeniging. N. Groenmarkt 22 EERSTE HULP BIJ ONGELUKKEN. Ongevallendienst Centrale oproepplaats aan het gebouw van de Brandweer (Ged. Oude Gracht). Uitsluitend Telef. 14141. Dc Zondags- en Nachtdienst der apotheken wordt deze week waargenomen door: Th. A. Klinkhamer, Koninginneweg 69. Te lefoon 115% en de firma Begemann Sncl- tjes, Jansstraat 27. Telefoon 10043. DE BIBLIOTHEKEN DER ST. VINCENTIUSVEKEENIGING ZIJN GEDURENDE DE ZOMER MAANDEN GEOPEND: Nieuwe Groenmarkt 22: Woensdagavond van half 8 lot 9 uur. Hagestre-at 49. Vrijdagavond van half 8 tot 9 uur. 'Het bestuur doet een beroep op de burgerij. Het contract met de orkestleden tegen 1 October opgezegd. Dc Secretaris van de H.O.V. deelde ons hedenochtend mede, dat het bestuur der vereeniging voornemens is zich door mid del van de hieronder staande circulaire tot dc Haarlerasche burgerij Ie wenden, om fi- nancicelen steun te krijgen. Ook dc heer H„ Stinis die 2 jaar geleden interesse be toonde aan de financieele positie van de II. O. V. heeft zich ook nu wederom bereid verklaard cenig geld bijeen te brengen Ten slotte zal het bestuui nog een beroep doen op de ingezetenen der gemeente Lei den, die zich bij den onlangs gehouden op voeringen van Peer Gynt aldaar, in zeer sympathieken zin over de prestaties van de H.O.V. hebben uitgelaten. Het contract met de orkestleden is tegen I October opgezegd. Deze mededeeling be hoeft echter niet te verontrusten, daar dit meer 'n lormeele gestie is van 't bestuur dat nog in de onzekerheid verkeert over het- al of niet voortbestaan van het orkest. Mocht de H. O. V. blijven bestaan, dan zal het contract met de leden vanzelf weer worden gecontinueerd. Dc circulaire luidt als volgt: Zooals U wellicht bekend zal zijn, ver keert de Haariemsche Orkes.vereeniging in inancieelen nood. Van 1920 af is het jaar- lijksch exploitatie-tekort ongeveer 8500, hetwelk telken® nagenoeg door vrijwillige bijdragen van particul eren werd aangevuld. Het bestuur der H.O.V. meende dozen cngewenschten toes and niet te mogen doen voortduren en wendde zich bij request van 5 Mei j.l, tot den Gemeenteraad van Haarlem met het verzoek om le. te wiliën voorzien in het opgeloopen kastekort (dat op 30 September ongeveer 11C00 zal be dragen), 2e. een aanvullende subsidie toe te staan over 1927 van 25G0 over het tijdvak 1 October31 December en 3e. de jaarlijksche subsidie met ingang van 1 Ja nuari 1928 te verhoogen met 10.000. In de Raadszi'ting van 1 Juni j.l. werd dit verzoek afgestemd. Het voorstel van den heer Vincent Loosjes, in diezelfde Raadszitting gedaan, om a. de helft van het sub 1 en 2 gevraagde bedrag-in-eens, tc weten 6750.toe te staan, onder voor waarde dat een even groot bedrag door vrijwillige bijdragen zal worden bijeenge- iraebt, b. met de beslissing over de toeken ning van een grootere subsidie voor de 'volgende jaren te wachten tot de a.s. bc- grooti'ng aan dc beur! is, werd in handen van B. en W. om prae-advies gesteld en, na gunstig prae-advies, in de Raadszitting van 29 Juni i.l. aangenomen. Het bestuur der H.O.V. heeft nu tot taak aan de voorwaarde, om door vrijwillige bijdragen een bedrag van f 6750.bijeen te brengen, en wel zoo spoedig mogelijk, tc voldoen. Het bestuur is ervan overtuigd, dat de ingezetenen van Haarlem en aangrenzende gemeenten zullen toonen er prijs op te stel i len het orkest tc behouden en heeft het O. F. M. volle vertrouwen, dat het vereischte be drag bijeengebracht zal worden. Wordt de subsidieverhooging voor de volgende jaren later door den Raad toegestaan, dan is het bestaan van het orkest voor de toekomst verzekerd. Wordt de subsidie onverhoopt niet verhoogd, dan kan, indien het thans ge vraagde bedrag aan vrijwillige bijdragen bijeenkomt, in elk geval worden doorge werkt tot ongeveer 'September 1928. En dan zijn er weer nieuwe mogelijkheden! Wij komen nu tot U met het zeer drin gende verzoek o-ns niet in den steek te la ten, doch te willen helpen in hel bijeen brengen van de vereischte som. Wij twijfe len er niet aan of ook U zult onze pogin gen om het orkest te behouden willen steu nen. Wij verzoeken U daarom vriendelijk onverwijld, in elk geval vóór den 15den Juli a.s., Uwe bijdragen op de hieronder aangehechte strook te vermelden en deze te zenden aan één der heeren Ph. K. Schouw, Aelbertsbergstraat 86. J. A. J. Sy- brandi, Emmastraat 11 of D. J. Sanders, Kenaupark 28, allen te Haarlem, terwijl ook- de redacties van het Haarlem's Dagblad (Groote Houtstraat 93), de Stads-Editie der Oprechte Haariemsche Courant (Groote Hou straat 8) en de Nieuwe Haariemsche Courant (Nassaulaan 49) zich welwillend be reid verklaarden giften in ontvangst te ne men. Mocht onverhoopt het bijeengebracht' beneden hel door den Gemeenteraad als voorwaarde voor de steunverleening ge stelde bedrag blijven, dan zullen de ge schonken bijdragen aan de gevers worden 'eruggezonden. Hoeveel beter zou onze vereeniging er niet voorstaan, indien zij zich mocht ver heugen in een grooter ledenaantal! Wij zou" den U daarom met aandrang willen verzoe ken, indien Gij lid der vereeniging zijt, het te blijven en te trachten zooveel mogelijk nieuwe leden aan te werven, oi, indien Gij nog geen lid of donateur zijt, het tc worden. Gij schept daardoor voor U cn de Uwen gelegenheid om voor weinig geld ee» groot aantal goede concerten bij te wonen en steunt tevens een instelling ,die voor een stad als Haarlem vrijwel onmisbaar is. De circulaire is onderteekend door hel bestuur der H. O. V. en wordt v arm aan bevolen door een aantal vooraanstaande stadgencoten. Het ontslag van den heer W. Knikker. Door den onder-dirigent, den heer W, Knikker, is tegen October ontslag genomen als orkestlid. Hij had tevens medegedeeld, dat er nog andere orkestleden van plan waren ontslag te nemen. Dc heer Jac. Bos, orkestlid der H. O. V. en lid van de Commissie voor Georgani seerd Overleg, verzoekt ons het volgende te melden: Het bericht van den heer Willem Knik ker, als zouden er plannen bestaan bij ver schillende orkestleden, om met 1 October a.s, de H. O. V, te verlaten, moet ik met den meestert nadruk tegenspreken. Natuurlijk zal elk orkcstlid graag zijn po sitie willen verbeteren, en als de gelegen heid zich hiertoe voordoet, dit ook probee ren, maar dan -zal dat ook de reden zijn en geen andere. Op de gisteravond gehouden bespreking met de orkestleden, hebben de heeren d3n ook verklaard, allen weer opnieuw een contract met dc H. O. V. te willen aangaan en hopen, dat de opzegging van het con tract, hun gisteravond door het bestuur der H. O. V. gedaan, in den loop van de maand Juni zal te niet gedaan kunnen worden. Ook de heer Knikker, die bij deze be spreking aanwezig was heeft verklaard, niets van opzegging of plannen, zelfs niet van één orkes'lid, te weien. Wie weg gaat, zal moeten worden ver vangen. niemand is onmisbaar, ook niet die moeilijk te vervangen ziin. Het is noodig het hier bovengenoemde mede te deelen opdat de H. O. V. ook in de toekomst de sympathie en in het bij zonder die van Haarlem, zal behouden. Dit is meer dan te voren noodig. Toont Uw blijvende belangstelling voor de H. O. Noodweer boven Zeeuwsch-Vlaanderen- Amsterdam's nieuwe college. Geen overeenstemming tusschen de fracties. Het Kamerlid Hcnri Hermans over het rapport betreffende de Keramische in dustrie. Herziening der statuten van den Priestcr- Missiebond. Het 24ste Nationaal Middenstandscongres. Te Petersburg heeft een hevige storm gewoed. Verscheidene dooden. Communisten te Oslo gearresteerd. Hittegolf in Chicago; achttien slachtoffers. Dreigende sigarenmakersstaking te Ant werpen. Debatten over de kieswethervorming in de Fransche Kamer. Dreigende Kabinetscrisis in Japan, in ver band met financiëele moeilijkheden. De val van Byrd in Het Kanaal. De geslaagde vlucht naar Hawaï. Maitland en Heger.berger feestelijk te Honoloelo# ontvangen. De vliegtocht NederlandIndië. Huldiging van de vliegers. Op audiëntie bij den Gou verneur-Generaal. Een onderhoud met Byrd. Ook de Amsterdamsche huurverordening aan de Kroon ter vernietiging voorgedragen. De Nederlandsche gezant te Londen, Jhr. R. de Marees van Swinderen, ernstig ge wond. Dc onthulling van het Dr.Schaepman-mo- nument. Recht in plaats van geweld. De anti oorlog-actie van den R.-K. Vredesbond. Onderwijs aan schipperskinderen. Prof. De Blieck naar het derde wereld* pluimveecongres in Canada. Barometerstand 9 uur v.m.: 750. Achteruit. OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. Licht op. Dc lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 9.53 en overmorgen om 9.52. V. waardoor zij ka,n bestaar., en het orkest zal U toonen dat het recht van bestaan heeft. liet was de Burgemeester van Utrecht, die hier op een kert geleden gehouden ver gadering van Burgemeesters sprak, o.a. over den goeden naam die Haarlem heeft op het gebied van kunst Inderdaad dit is waar. Willen wij dezen goeden naam be houden, dan moeten wij een onzer beste kunstinstellingen eveneens bheouden. De H. O. V. is nog tot grooteren bloei tc brengen, maar de grond moet steviger zijn. De kans is er. Helpt hiertoe allen mee! Drift. J. B. te Zaandam kreeg heden 10.— boete van den politierechter, omdat hij zijn medeburger B. B. op den mond had gesla gen, waardoor dit lichaamsdeel pijnlijk werd aangedaan. De aanleiding was een oude schuld, die J- B. op B. B. had te vorderen. Volgens zijn verhaal werd hij door B. B. tot het uiterste gebracht, doordal deze steeds weigerde de schuld te betalen en hem met allerlei voorwendsels aan een zoet lijntje hield, terwijl J. B. het geld hard noodig had. Bij een ontmoeting, toen er weer over het geld gesproken was, had J. B. zich driftig gemaakt en den ander een klap ge- geven. Hij vond de boete van J lu.zeer hoog en vroeg zich af ol bij met m hooger be- •oep kon gaan; '9-k°n hij toch niet bij elkaar krijgen. Ze zijn weer vertrokken. Onze gasten zijn weer he.en, maar niet uit onze gedachte. Ze zijn in die drie dagen van ware ziekenzorg in onze Liduinakerk uit do huizen naar buiten gebracht; en gelegd op rustbanken en bedden aan den voet van 't altaar, niet om te „genieten" alleen, niet om zinnenbetoovering te halen uit liturgie, maar: oir, daar de H. Mis mee op te dragen, om er de H. Mis te beseffen, om er toe te kunnen komen de woorden van Hem Die stond naast t kruis te spreken, die als conse" cratiewoorden s menschen wil veranderen in Gods wil; om ()an Offerspijs te ontvangen en Offermoed mee te dragen; om door priesterzegen zich wel te bevin den; om het Sacrament van liefde te loven met gezonde zielen en juichende harten. Zoo heeft Hij hen die lijden wel met alle goeds overladen. En Hij heeft gezorgd dat ze op hun kruisweg ook menigen helpenden Simon vonden en menige medelijdende Veronica. Maar ook dat ze de moeder ont moetten en konden volgen tot onder het kruis; en dat ze Hem zelf vonden en vol maakt begrepen en 't een gewin achtten en in vreugde te kunnen zeggen; met Chris tus ben ik gekruist. Dat zijn de stille; niet minder mag "k niet zeggen nog meer echte wonderen in al die lievelingen Gods vast uitgewerkt tijdens het Eucharistisch triduum, dat, God

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 1