Het 'demonstratief Congres van R.K. Werkliedenverbond in Nederland. ooraaaraste Nieuws Maandag 18 Juli 1927 51ste Jaargang No. 16604 Aangiite moet, °iP strg&fifie van verlies van alle rechten, geschieden utterlijk driemaal vier en twintig uren na het ongeval Dit nummer bestaat uit 12 bladzijden - Eerste Blad EEN GROOTSCHE MANIFESTATIE TE NIJMEGEN. Dr. H. A. Poels richt „Een tijdig woord aan onze Katholieke arbeiders en arbeidersvrienden." De reusachtige optocht op het Kleizer Karelplein te Nijmegen, gezien van het gebouw der R.-K. Universiteit. J. J. WEBER ZOON OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. Telegraphisch Weerbericht iliilÉli i c Isijincgeu werd LI. Zvijtidg utiuer uvet gruote deelneming uit alle deelen des lands het R.-K. Volkscongres gehouden. Onze foto geeft een idee van de drukte op het meetingsterrein vóór de rede van Dr. Poels. De abonnementsprijs bedraagt vsor Haarlem en Agentschappen: Per week 0.25 Per kwartaal 3.25 Franco per post per kwartaal bi Vooruitbetaling 3 5b Bureaux: NASSAULAAN 49. Telefoon No. 13866 (3 lijnen) Poatrekeininfi Nr. 5970. NIEUWE 0 kdvértentiën tusschen den teksf Vraag- en aanbod-advertenties 1^ regels 60 ct. per plaatsing; eli» regel meer 15 ct., bij vooruitbetaling Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden mededeeling 60 c\ per regel. Bij contract belangrijke korting. Sen bo°ngnewSnen ^erz^ S f 3000 - LeY?nslang.e Steele ongeschiktheid tot werken door f nKn bij een ongeval met f OCH bij verlies van een hand, f bij verlies van een f Kjfl «gen ongevauen verzekerd voor een der volgende mtkeermgen 1 OUUU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; SU," doodelij ken afloop I tC3U." een voet of een oog; 1 duim of wiisvinser - 30 bij 'n breuk van f Sft bij verlies v. een been of arm andere vinger» duim of wijsvinge Een Roomsche krachlprestalie, een spon- tan demonstratie van ruim 40.000 Room sche arbeiders, leden van 't R X. Werklie denverbond in Nederland, in enthousiaste meeting bijeen, ziedaar hel evenement van Zondag j.L, dat zich te Nijmegen heeft al- gespeeld. Eenig in de geschiedenis wellicht van Nijmegens bestaan, zulk een samenlroomen van duizenden R.K. arbeiders om te getui gen van hun Roomsch-zijn, om te luisteren naar hetgeen hun leiders hun te zeggen hebben. Het was voor Nijmegen, dat vooral in den laatsten tijd een aantrekkingskracht schijnt te hebben voor grootsche bijeenkomsten, ■wellicht ook om zijn centrale ligging, een dag van bijzondere beleekenis, die zich reeds in de ochtenduren kenmerkte door buitengewone levendigheid en drukte, steeds toenemend, naarmate meer deelne mers aan het congres in de stad aankwa men. Op het congresterrein concentreerde zich de belangstelling en een onafzienbare me nigte was er samengestroomd, toen Z.D.H. Mgr. A. F Diepen, bisschop van 's Herto genbosch er te 12 uur de H. Mis in de open lucht opdroeg. De R.K. mariniers met vlootaalraoeze- niers Alink aan bet hoofd, vormden, en cerclc, voor het altaar staande eerewacht. 't Schitterende verbondsvaandel poseerde in het midden. Voor het altaar waren eeni- ge bidstoelen aanwezig, waarop behalve het Verbondsbcstuur ook dc geestelijke, we reldlijke en militaire autoriteiten hadden plaats genomen. Het was een indrukwekkend schouwspel, deze menschenzce met innige devotie, die voor iedereen een stichting was, den H. Dienst te zien bijwonen. De goudstralende zon zette aan deze vgrhrven plechtigheid meerderen luister bij. Onder dc Consecratie, die een machtigen indruk maakte, brachten dc mariniers het eeresaluut, terwijl met vaandels een eer biedigen groet werd gebracht. Onder de H. Mis speelde het Kon Mu ziekkorps der Kon Ned Sigarenfabriek van Eugène Goulmy en Baar uit Den Bosch, on der leiding van den directeur, den heer J. Wierts, o.m. Knielt Christenschaar Rcx Clementissimi en O Sanctissima. Na de H. Mis speelde dit korps nog het „Roomsche Blijdschap" dat door de duizen den uit volle borst spontaan werd medege- zongen. De opening van het congres. Daarna spoedden zich alle naar de op 't terrein op'gestelde eere-tribune die met bloemen en planten, guirlandes en dundoek met vlaggen en wimpels in de pauselijke, bisschoppelijke en nationale kleuren was versierd. Langs den bovenrand prijkte het opschrift „Welvaart door samenwerking'. Op het podium hadden behalve bet vol tallige bondsbestuur met Mgr. Van Schaik, geestelijk adviseur en het congresbestuur plaats genomen: mr. A. Engels, referenda ris van 't departement van Arbeid, die den minister van Arbeid vertegenwoordigde, wethouder Busser, die den burgemeester van Nijmegen vertegenwoordigde wegens diens ongesteldheid, mej. A Meijer, de heeren prof. A. Veraart, .f Bulten, Van Schaik, Ch. v. d. Bilt, H. Hermans, Dek kers, Kuper, Loerakker en J. Wintermans, J. Smit, prof, Ch. Raaymakers S J-, dr. Bronkhorst, directeur van het sanatorium „Berg en Bosch", prof. Poels, dr. Van Beurden en mr. Van Kaastert. Talrijke d'ocesanc geestelijke aviseurs, trof men hier mede aanwezig. Een viertal loudspeakers, die net ge sproken woord over het uitgestrekte ter rein aan de duizenden toeschouwers moest verder brengen, waren hier en daar aan gebracht. Te ruim 1 uur plaatste de heer A. C. de Bruyn, Verbondsvoorzitter, zich voor den microfoon en opende de bijeenkomst met een machtig „Geloofd zij Jezus Christus' dat door het aandachtig gehoor met een forsch: „in alle eeuwigheid. Amen", werd beantwoord. Toen hield de Verbondsvoorzitter onge veer de volgende openingsrede: De Voorzitter van het R. K. Werk liedenverbond spreekt. Was het voor spreker reeds een voorrecht om aan deze massa-demonstratie te mogen deelnemen, nr.g grooler voorrecht noemt hij het, deze te mogen openen. De groo he'd van dit demonstratief con gres noemt spr. nog vergroot dcor de be langstelling van de talrijke met name ge noemde Kamerleden, die hij een speciaal welkom toeroept alsook de overige aanwe zige autoriteiten. De tegenwoordigheid van Mgr. Diepen is hem een groot genoegen en noem' deze voor het congres een groote zedelijke kracht. Nog verwelkome spreker speciaal den vertegenwoordiger van den minister mr. A. Engels en den vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van Nijmegen wethouder Busser die hij in cleze hoedanigheid en tevens als arbeidersvriend dubbel welkom heet. (Applaus). Spr- hoopt dat mr. Engels de verlangens der arbeiders, hier geuit, aan den minister zal kenbaar maken en hij hoopt vurig dat minis!er met dc verlangs der Katholieke arbeidersbeweging rekening zal houden. De voorziter drukt nog zijn spijt uit over de afwezigheid van Mgr. dr. Nolens, die hij zoo gaarne hier eens egenwoordig had wil len zien en van wien hij, ware hij hier ge weest, eens had willen zeggen hoe hij tot den besten vriend der arbeiders wordt ge rekend. (Applaus). Wij moeten van het socialisme niets heb ben. Waarom niet? vraagt misschien dc onwe tende? Nog los van theoretische beschouwingen an woorden wij: Kijkt naar Mexico! Daar ziet men het socialisme in prac- tijd, daar foltert en vermoordt men priesters en lecken; daar vertrapt men enze Zustcr- kens; daar vertreedt men de Kerk! En aan die Mexicaansche honden zendt het N. V. V., via zijn Internationale, zijn gelukwenschen; aan dat banditisme betuigt men zijn sympathie! Met onzen Heiligen Vader den Paus pro- testeeren wij uit den grond van onze ar beiderszielen tegen die onmenscheUjke Mexicaansche gruweldaden gepleegd op wcerlooze Katholieken en gericht tegen Christus' Kerk. (Applaus). De on- en verkeerd georganiseerde Ka tholieke arbeiders en bedienden in ons land zouden wij willen toeroepen: kijkt toch naar Mexico en gebruikt uw verstand. Indien de Katholieken van Nederland en in het nizonder de Katholiek earbeiders ge enmacht hadden gevormd en zich in schuldige nalatenheid niet hadden aaneen gesloten; indien zij gedaan hadden als de ongeorganiseerden, dan zouden de socialis ten ook hier wellicht de baas zijn; dan zou waarschijnlijk een Nederlandsche Cal- les de practijker. van den Mexicaansche Hebben overgenomen. Nu staan we vrij sterk en wii zullen voor onze vrijheid en rechtvaardigheid vechten zoo noodig met een vuur, als waarmede de Nederlandsche zouaven eertijds vochten voor Paus en Kerk. (Daverend applaus). Dit beloven wij elkander hier nog eens plechtig. En dit congres is niet het mins! een demonstratie van ons onverwoestbaar willen en streven om onze Katholieke be ginselen naar vermogen te beleven in alles en ze ook in het maatschappelijk leven tof gelding te brengen. In de overtuiging, dat deze voor ons groote dag van massale getuigenis daartoe zal bijdragen, verklaard ik dit congres voor geopend. (Daverend applaus.) Vervolgens deelde de voorzitter mede, dat Z. D. H. Mgr. H. van de Wetering, Aartsbisschop van Utrecht, wegens een ver moeiende vormreis in de Drentsche venen niet aanwezig kon zijn. Ouder luid applaus werd he tvolgende lelegra maan Z. D. H. verzonden: „Namens ongeveer veertig duizend te Nij megen congresseerende bij het Verbond aangesloten arbeiders en bedienden, betui gen wij trouw aan de leiding van het ker-1 kelijk gezag als de beste en eenige waar borg, dat onze werkzaamheid z,al blijven strekken tot geestelijk en stoffelijk heil van den arbeidersstand en daardoor zal bijdra gen tot de handhaving en uitbreiding van den christelijken geest in staat en maat schappij." (w.g. VAN SCHAIK, Adviseur. DE BRUYN, Voorzitter. SCHUTTE, Secretaris. Bericht van verhindering waren nog in- gekom envan jhr. mr. Ch. Ruys de Beeren- brouck en mr. Fr. Teulings, resp. voorzitter en secretaris der R.-K. Staatspartij; van baron Van Voorst tot Voorst, voorzitter dei- Eerste Kamer, dr. Möller e. a. Nadat het strijdlied van het R.K. Werk liedenverbond uit volle borst gezongen was, nam dr. H. A. Poels het woord omlijn rede uit te 'spreken, getiteld: „Een tijdig woord aan onze ka- thc'üeke arbeiders en arbeiders vrienden". Dr. LI. A. Poels sprak o.m. als volgt: Mannen Broeders: Op onzen eersten Nederlandschen Katho liekendag, in 1919 te Utrecht, hebben wij allen gejuicht over de vurige paarden, die wij destijds overal voor onze wagens had den; en die ons, naar het scheen, in ge- strekten draf voortreden naar dat heerlijk land der echt chiistelijke democratie, wat raeds onze groote Schaepman als hij zijn visioenen had en van uit den toren der ka tholieke Kerk in de toekomst blikte van verre had zien gloren. Wij allen hebben toen gejubeld, omdat op dat oogenbhk in alle rangen en standen, de Nederlandsche Ka tholieken metterdaad beseltcn, dat hel ging om een „radicale hervorming van heel de bestaande maatschappij" dat bet ging om een „voor den modernen fabrieksarbei der radicale lotsverbetering" toen, zoo veel jaren reeds geleden, bij het verschijnen van Rerum Novarum, op de Kerk van Rome de groote noodklok werd geluid. Ja, ik weet 't en te Utrecht zelf werd het luid verkondigd: indien het Nederland sche volk niet eerst de ondieren van bloe dig geweld en revolutie had hooren huilen, welke destijds uit de krochten van socialis me en anarchisme in andere landen waren losgebroken en reeds snuffelend langs onze eigen grenzen slopen zouden zonder eenigen twijfel ook toen in Nederland vele Katholieken nog doof gebleven zijn voor dc vermanende stemmen hunner priesters. Zoo lang toch hadden dezen, bij velen geheel vergeefsch gewezen op den geweldigen ernst van het verschijnen dier Pauselijke Encycliek, wier twee eerste cn gewis niet zonder diepe bijbedoeling vooropgeplaatste woorden „Rerum Novarum" onwillekeurig deden denken aan 't inluiden, te Rome zelf, van een nieuw tijdvak der wereldhis torie. Doc-h niettemin, toen wij in 1919 te IJ- trecht waren, verheugden wij allen ons van harte, omdat wij dachten, dat nu werkelijk in plaats van allerlei geliefkoosde schijnma noeuvres, onverwijld, ook en vooral op so ciaal-economisch gebied, daden zouden worden gesteld, die tusschen patroon en arbeider den voor beiden zoo noodigen en toen door beiden zoo vur;g gewenschten vrede brachten. Wij allen hebben toen in onzen eenvoud oprecht gemeend, dat ein delijk die metterdaad doortastende en, a]s het moest. harde maatregelen zouden getroffen worden, welke, waar een wereld hervormd moet worden, soms de eenige zijn, die baten. Verwonderen mag het ons ^wezenlijk niet, d.at, nu volgens velen het onweer is afgedreven, de gevaren van de cene, naar zij meenen, alleen maar volgens ongeluks profeten en van uit de verte dreigende wereldrevolutie op het oogenblik niet meer den noodigen indruk maken; en dat velen, die in '19 zoo warm voelden voor allerlei sociale hervormingsplannen, thans beu zijn van wat zij nu noemen sociale „Streberei". Mannen-broeders, laat U door deze ont goocheling niet ontmoedigen! Het feit, waar voor wij staan is achteraf bekeken 'n dood gewoon verschijnsel. Wij hadden het, had den wii voldoende nagedacht, reeds in ,19 met volkomen zekerheid kunnen voorspellen. Wij mogen hierbij niet vergeten, dat aan het oud en welbekend systeem van „baas in eigen huis", behalve dc bekoring van al leen heer en meester zijn. vast zat een veel te teere en veel te groote centen-kwestie, om de door ons verlangde, zoo diep in het maatschappelijk leven ingrijpende hervor ming van de evenzeer ingewikkelde s wijdvertakte organisr.tie der moderne groot industrie, in ons goed Nederland bijna zon der slag ot stoot ir, enkele jaren tot stand te kunnen zien komen. Wij hebben te Utrecht ook veel te zeer vergeten, dat Europa door den wereldoor log economisch geweldig ontredderd is. Iets, wat wij dikwijls ook nu nog te veel uit het oog verliezen, is, dat bovendien de moderne wereld, met haar ééne wereld markt. bijna alle groote economische Prö" blemen internationale problemen zijn ge' worden; die natuurlijk nooit, door wie dan ook, in een handomdraaien zijn nn te lossen. Tal van patroons, vooral in de zuidelijk® provinciën van ons land worden op d'f oogenblik door onze handelspolitiek zs'^s volkomen lam geslagen, indien wij niet spOe dig een ministerie krijgen, wat, over de nieuwe te Rotterdam zelf juist door „Werk spoor" te bouwen brug, het Nederlandsche volk weer terugvoert op 'net in den econo- miscben wirwar der laatste jaren bijsier geraakt spoor naar werk. Bovendien laten wij het eerlijk er- kennen ook onder de echt katholieke en in hun hart inderdaad sociaal voelende pa troons zijn er eenigen de laatste jaren, wat men noemt, kopschuw geworden. Verschillende dezer zakenmenschen heb ben blijkbaar, hoezeer dan ook ten onrech te, den ook thans nog niet geheel verdwe nen indruk gekregen, dat onze katholiek® arbeidersorganisatie dreigt te worden een hun vijandige nieuw opgerichte „zaak" van gesalarieerde beambten of bestuurders. Volgens de booze tongen, immers, zoudef. tal van arbeiders-vrijgestelden, kregen zl' hun zin, veel minder de bonden voor de arbeiders laten dienen dan de arbeider' voor de door „acties" en nog eens „actie5 leden wervende bonden. Aan deze legende, katholieke mannen van stavast, moet zoo spoedig mogelijk v°°r goed de kop worden ingedrukt. Niets 's meer in staat om, onder de andere standen, ook onze beste vrienden tegen de ons z°° dierbare katholieke arbeidersorganisaties op te zetten, dan het wekken van den schijf- dat haar leiders, soms voor de meest rV1' dente economische feiten moedwiliig r'e oogen sluiten; dat zij zonder ooit eenig1' waardeering te betuigen voor wat door he' energiek werken van patroons voor de r" van vele, ja, zeer vele patroons vergelijken. We begrijpen dan ook volkomen, dat onder onzekatholieke arbeiders, die vóór acht jaren in zoo oprecht blijmoedige stemming waren, velen de laatste jaren een tijd lang mismoedig zijn geweest. Maar, Goddank, de moed zit er weer in! Zij hebben begrepen, dat wat zij willen en waarnaar zij blijven streven met alle kracht die in hen is slechts stap voor stap bereikt kan worden en zelfs nu nog bij velen op grooten weerstand stooten moet. Zij weten echter tevens, dat de hoogste ge zagdragers der Kerk zelf de vaandels ge zegend hebben, waarmee zij ten strijde trek ken voor hun, naar het scheen, in '19 alom erkende maar thans weer door velen mis kende rechten. Zij zien in hun gelederen overal priesters mede trekken, die zich met hart en ziel gegeven hebben aan de ver vulling der vooral ook hun in „Rerum Nova rum" opgelegde levenstaak. Zeer Zeker, onze katholieke arbeiders strijden eerst en vooral voor hun eigen rech ten, voor de rechten van hun gezinnen en van den zooveel millioenen menschen tel lenden arbeidersstand; maar zij strijden daarom niet minder voor dc redding en het behoud van heel de huidige, tusschen plu tocratie en bolsjewisme naar af gronden van gruwelen en ellenden voortgedrongen samen leving. Hun strijd is inderdaad een heilige strijd ,God wil Ihet!" Voor het bereiden van den weg, waarlangs de katholieke arbeiders eens in triomf den Christus zullen terugdragen in de Hem on trouw geworden wereld, wordt gevraagd naar mannen, die dalen kunnen vullen en bergen kunnen slechten. Aan het hoofd van ons Katholiek Werkliedenverbond moeten vooral thans geen droomers en geen treuze laars, maar echte leiders slaan: die op tijd weten aan te pakken. Mannen-broeders, wilt gij voorkomen, dat in uw strijd voor lotsverbetering, vroeg of laat van velen uwer de mismoed zich weer meester maakt en dat het al te lang moet duren, -eer gij uw heerlijk doel bereikt laat dan uw leiders speciaal voor twee din gen zorgen. De Katholieke arbeiders moeten grondiger het karakter der moderne maatschappij, waarin zij leven, leeren kennen gelijk het werkelijk is. Zij moeten tevens, willen zij niet, vooral in onze groote steden en indu- striedistrictcn worden misleid door dc drog reden der socialisten, de Katholieke Kerk altijd zelf en van nabij met eigen oogen blij ven zien. Waar het volk het levend contact verliest met instellingen of personen, die voortdurend ;bloot staan aan als verhaal van algemeen bekende feiten verkleede lastertaal, daar is de macht der suggestie eenvoudig onbereken baar. Schandelijke leugens. De Katholieke Kerk, zoo spreken de socia listen, telt zonder twijfel vele leden, wier voortlreffelijke hoedanigheden door ieder een geprezen moeten worden. Desniettemin, zoo zeggen zij, is én blijft de Katholieke Krfrk de groote en speciaal in katholieke streken meest gevaarlijke vij andin van hen, die, als geen half midden- eeuwsche of half versufte maar echt moderne en helder ziende meUschen de kwalen van hun tijd doorschouwend, het kloek en vast besluit genomen hebben, om, koste wat het kost, dc ketenen te verbreken waaraan cle demon van het kapitalisme den modernen arbeider heeft vastgeklonken. Wie strijden wil voor de rechten en belan gen van den modernen werkman zoo zeg gen zij wie, waar dan ook, de mouwen opstroopt, om aan te pakken en een eir.d te maken aan de heerschende sociale wan toestanden, stoot voortdurend overal op den tegenstand der katholieke Kerk. Nu evenwel, zoo zeggen zij, de katholie ke bisschoppen en priesters zich overal gedurig met allerlei dingen op wereldlijk terrein bemoeien en daarbij voortdurend den voet dwars zetten aan de socialisten, wier eenig' doel toch gelijk de socialis ten zelf reeds zooveel duizenden malen uitdrukkelijk hebben verklaard de be vrijding van de arbeidende klasse uit de klauwen van het kapitalisme is: nu heelt de Kerk, zoo zeggen zij, het eenvoudig aan zich zelf te wijten, dat de propagan disten der moderne arbeidersbeweging de katholieke arbeiders ontrouw moeten ma ken aan hun Kerk. Ziedaar een dier schandelijke leugens, Welke als onder modern ontwikkelde lie den alom bekende en erkende feiten, dag 'n dag uit, door de socialisten verkondigd Worden. Door de geheimzinnige macht der sug gestie worden zij ten slotte geslikt i! zoete koek door allerlei menschen, die i deze draaiende en woelende en vliegend Wereld met haar duizenden van hein en verre als wemelende mieren naar van de mijnen en fabrieken gaande en kc jUende industrie-arbeiders, met haar voe' balvelden en wielerbanen, met haa schouwburgen en bioscopen het levem contact met de katholieke Kerk verliezen °f misschien reeds lang verloren hebben. Al wonen zij in dezelfde steden en dor- Pen, tallooze katholieke arbeiders kennen U'et meer hun priesters. Zij kennen hun leven, hun werken en streven niet meer. Over het door Poelhekke zoo schoon be schreven „Land der Zon" hangt vooral op die plaatsen, waar de menschen onder den r°ok van mijnen en fabrieken wonen, een zware nevel trekt daarbij voortdurend het door de socialisten uitgezonden geloof en godsdienst doodend giftgas rond. Wie gruwt bij de gedachte dat ce mil- 'ioenen door de socialisten reeds geroofde schapen en lammeren voor goed voor Christus' schaapstal zouden verloren zijn wie de millioenen en millioenen nog tot in bet diepst hunner ziel katholieke arbeiders ook in dc toekomst voor de Kerk behouden en nu tevens voor onze katho lieke arbeidersorganisatie begeesteren wil behoort, gelijk wij zeiden, vóór alles zorg te dragen, dat zij onze Moeder, de bb Kerk, wezenlijk en waarachtig kennen £ebjk zij is. Zij moeten met hun eigen °°gen blijven of leeren met hun eigen °oren blijven of leeren hooren, wat de Kerk leert, wat zij wil, wat zij doet Wat.leert de Kerk? In de bedendaagsche wereld is over het Leiders wordt verkregen, voortdurend bot- algemeen de afstand tusschen menschen -- die tot, verschillende, maatschappelijke standen 'hooren, veel en veel grooter clan afstand tusschen menschen, die tot ver schillende, hoe ver ook van elkander wo nende beschaafde volken hooren. •staat dan in de huidige wereld de Kerk 'elf zoo ver van den modernen in zijn dorp weg dingen blijven vragen, waarvan zij zel> toch moeten weten, dat zij in de gegeven economische omstandigheden onmogelijk zij"; Nochtans, al zijn hier en daar inderdaa" dergelijke juist door de beste en trouwste arbeidersvrienden het meest betreurde f®1" ten voorgekomen: deze dingen verzinken 'n het niet, wanneer wjj daarmee de houding schappelijken stand levenden arbeider, dat hij haar niet duidelijk genoeg meer ziet? Is het voor den huidigen werkman dan moei lijk geworden om te weten, en met volko men zekerheid te weten, wat de Kerk in waarheid leert, wat zij wil, wat zij doet? Neen, Goddank, dat is het niet! Indien hij slechts niet blijf! ronddolen in den mist van leugen en laster, door het socia lisme alom verspreid indien hij slechts behoort tot die verstandige menschen, die zich gaarne zooveel mogelijk van alles persoonlijk overtuigen, eer zij een oordeel vellen kan hieromtrent ook de mo derne arbeider zich nog zonder moeite vol komen zekerheid verschaffen. Zonder lange en geleerde betoogen, op een heel eenvou dig manier kan ook hij nog als niet handen en voeten tasten, dat ook te midden dezer wereld van plutocratie en roammonisme, de Katholieke Kerk is en blijft het Rijk van Christus, waarvan, naar Christus eigen woord, het eerst en meest sprekend kenmerk is, dat in Zijn Rijk het Evange lie, de Blijde Boodschap, wordt verkon digd aan de zoowel door het bedendaag sche als door het oude heidendom ver smade armen." Wat de priesters leeren, wat de priesters willen, komt toch ook iedere socialist zon der eenige moeite met volmaakte zeker heid te weten, indien hij slechts stil en ongemerkt, als hij verkiest - in welk land of stad of dorp dan ook, de overal open staande katholieke kerken wil binnengaan en luistert naar de preken en instructies. Ook voor iederen socialist zal dan zonder eenige verdere moeite, onomstootelijk komen vast te staan, hoe om een enkel voorbeeld te noemen, wat hem speciaal moei interesseeren het aan de arbeiders onthouden van een hun rechtvaardig toe komend loon door de Kerk gebrandmerkt wordt als een „wraakroepende zonde," waarvan reeds de kleine katholieke kinde ren weten, dat zij qm wraak ten hemel roept. Indien hij dikwijls, liefst niet alleen in eigen land maar ook in vreemde landen en zelfs in andere werelddeelen, naar katho lieke kerken gaat en bovendien mis schien ook nog katholieke lagere en hoogere onderwijsinstituten wil bezoeken zal ook de meest verstokte socialist spoedig tot de ontdekking komen, dat de Kerk niet enkel met de lippen elk men- schenkind leert bidden. „Onze Vader die in de hemelen zijt"; maar dat haar' aller kostbaarste en juist baar zelf meest dier bare parel is de haar toevertrouwde en tot in haar diepste wezen doorgedrongen leer, dat alle menschen wezenlijk en waarachtig onderling broeders en zusters, broeders en zusters tevens van Jezus Christus zijn. „Wat gij^ aan de minsten der Mijnen hebt gedaan" goed of kwaad „hebt gij aan Mij gedaan", die leer op alle toon aarden en onder alle leerlingen van den Christus met de meeste voorliefde door haar verkondigd, is de hartslag zelf van onze Moeder de H, Kerk. „Zalig dc armen.... wee de rijken." Ja ik begrijp, dat rijken in onze kerken kunnen sidderen! De poort van 't Rijk der Hemelen zoo blijven in alle talen tot aan het einde der tijden dc predikers der Blijde Boodschap van den Christus verkondigen is voor de rijken wat het oog eener naald voor een kameelharen scheepstouw is! Ziedaar de leer, waarvoor in deze wereld van bonden en vrijgestelden, de vrijgestel den der Katholieke Kerk, de priesters, voortdurend overal propaganda voeren. Wat doet de Kerk? Vraagt gij mij nu, wat de Kerk niet slechts leert en wil, maar wat zij coet? Zou ik dan in eerste instanlie u niet deze wedervraag mogen stellen: is die wereld omvattende propaganda-actie zelf niet reeds een daad van onzeggelijk groote be- teekenis? De tijd ontbreekt natuurlijk om hier in den breede na te gaan, wat in c'e verschil lende landen de Kerk op haar eigen ter reinen heeft tot stand gebracht, speciaal voor het kleine volk, dat steeds en overal haar troetelkind is gebleken. Ik begrijp, dat wie zich door de socia listen laat begoochelen, slechts oogen heeft voor wat in het een of ander land, door den cenen of anderen pr:ester hetzij dan te goeder of te kwader trouw in waar heid tegen de arbeidersklasse is misdaan. Laten wij eens onderstellen, dat zulke be treurenswaardige gevallen vijf, neen, tien maal menigvuldiger waren dan zij in wer kelijkheid zijn. Wat vermocht hun getui genis dan nóg tegenover een Kerk, die reeds door haar genoemce wereldomvatten de en tot in heiligdommen der gewetens 'oordringende propaganda tegen alles wat ok maar uit de verte op verachting of ver- 'rukking van den kleinen man gelijkt, c'ag 1 dag uit ten aanschouwen van heel de v.-reld een daad blijft stellen, waardoor ij alle dergelijke beschuldigingen indien 'en deze tot c'e Kerk zelf wil richten iet één slag te gruizel slaat? Voor wie de Kerk ziet gelijk zij in waar heid is, zijn al die op zich zelf wellicht soms groote mcnschelijke fouten en ge- reken, welke ook aan het werk van onze prie^ ers kleven, slechts molshoopen in een alpenland. Neen, de priesters die, ongehuwd om zich geheel te kunnen geven, bij duizendtallen Te Nijmegen had gisteren onder enorme deelname en algemeene belangstelling het demonstratief Congres plaats van het R. K. Werkliedenverbond in Nederland. Holland-Indië door de lucht. In verbant* met de vertraging, welke de Fokker VU beeft ondervonden op den terugtocht, wor den de vliegers Woensdag of Donderdag op Schiphol terug verwacht. B. en W. van Amsterdam vragen den ge meenteraad een crediet voor het doen bou wen van 50 woningen te Eindhoven, ten einde daar de werklooze Amsterdamsche sigarenmakers te werk te stellen. Verschenen is het voorloopfg verslag der Tweede Kamer in zake de capitulantenwet. Het bezoek der Koninklijke Familie aan Zuid-Limberg. De ramp van den logger „Theodoor VI 213" waarbij elf mannen verdronken. Het onderzoek door den raad van de scheep vaart. Door onopletlendKei'1 heeft een wagen bestuurder te 's-Gravenhage een 5-jarig meisje, ,dat op den trottoirrand zat te spe len, doodgereden. De brand bij de Loosduinsche groenfen- eiling; men taxeert de schade op ongeveer 100.000. Bij den Indischen Volksraad is een ont werp ingediend tot wijziging van eenige ar tikelen van dc Indische Staatsregeling be treffende de samenstelling van den Raad van Ned. Indië en den Volksraad. Te 's-Gravenhage zijn de besprekingen voortgezet betreffende vereenvoudiging van het ambachtsonderwijs. De vlieger Smith, die van San Francisco naar Honolocloe wilde vliegen, is op het eiland Molakai (cirka 50 K.M. van Hono- loeloej neergekomen. De loondorschers en de wegenbelasting; verschillende coöperaties worden opgericht. Op den Rijksstraatweg te Hillegom is gis terenmiddag een auto bij het uitwijken over den kop geslagen. Een dame werd gedood, de vier overige passagiers ernstig gewond. Onder de gemeente Jaarsveld zijn Zon dagmiddag drie kinderen bij het baden in de rivier verdronken. De onlusten te Weenen. De regeering be- heerscht de situatie. Officieel worden 12 dooden en 119 ge wonden opgegeven; van andere zijde 68 dooden en 700 gewonden. Parker Gilbert over de uilvoering van het vredesverdrag. Barometerstand 9 uur v.m.; 763. Achteruit. Licht op. De lantaarns moeten morgen worden, opgestoken om 9.40. Hoogste barometerstand 767 m.M. te Stor- noway. Laagste barometerstand 736,8 te Breslau. Aanvankelijk nog matige N.W. later tij delijk afnemende cn veranderlijke wind, zwaar bewolkt of betrokken, aanvankelijk nog eenige regen, weinig verandering in temperatuur. naar verre vreemde landen gaan, om craar aan soms wilde en barbaarsche volken de speciaal voor armen en ongelukkige Blijde Boodschap van den Christus te verkondigen, kunnen voorwaar in hun eigen land geen handlangers van uitzuigers en verdrukkers zijn! De vooral in Europeesche landen ontel bare katholieke instellingen en gestichten of stad wel wonenden, doch in zijn maat-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 1