De Film in dienst van het Onderwijs. «ai w-!" I Mgr. Dr- H. J. A. M. Schaepm an. Voornaamste Nieuws Donderdag 11 Aug. 1927 .♦♦DAGBLAD VOOR NOORD- EN ZUID-HOLLAND 51ste Jaargang No. 16625 Aanglile moei, 05» straffe van verlies van alle rechten, geschieden ullerlijk driemaal vier en twintig uren na het ongeval Dit nummer bestaat uit 8 bladzijden - Eerste Blad Voor den Socialen Vrede. II 1844 1903 1927 J. J. WEBER ZOON Koningstraat 10 Haarlem. Telegraphisch Weerbericht De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen: Per week 0 25 Per kwaartaal 3.25 Franco per post per kwartaal bi Vooruitbetaling 3 55 L Bureaux: NASSAULAAN 49. Telefoon No. 13866 (3 lijnen) Postrekeining Nr. 5970 Aavertentiën 35 cis. per regel. Vraag- en aanbod-advertenties 1-4 regels 60 ct per plaatsing; elke regel meer 15 ct.. bii vooruitbetaling A dvertentiën tusschen den tekst als ingezonden mededeeling 60 ct per regel Bii contract belangrijke korting. a^onn® s ?P d'1 29n> ingevolge de verzekeringsvoorwaarden f Qfifijjl levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f 7iïfl bij een ongeval met f ORfl bij verlies van een hand, 10R bij verlies vaa een f Ril bij 'n breuk van f 8 [J bij v tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen t duUd." verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; vU/ doodelij ken afloop «w J«" een voet of een oog; duim of wijsvinger - bee* of arm; "w» and< Het was 28 December 1895. dat in het Grand Gafé no. 14 van de Bouleva_*d des Capucines de eerste openbare vertooning gegeven werd van „levende fotografieën' door middel van de door de Gebr. Lu- mière uitgevonden „cinemalographe Wie wel eens een bioscoopvoorstelling in den laatsten tijd heelt medegemaakt, wie wel eens gehoord neett van dc enorme filmfabrieken in Lo- Angelos, in Duitsch- landen andere landen, wie wel eens de enorme reclame heeft gezien, die gemaakt wordt voor de opvoering van een filmkunst- werk; wie wel eens gelezen heeft hoeveel congressen over dé waarde van de film ge houden worden, wie al eens ooit getracht heeft de stapels papier door te werken, die over de film zijn volgedrukt en beschre ven, die weet bij benadering, hoe ontzaglijk zich de schitterende ui'vinding van de c ne- matografie in het tijdsverloop van goed dertig jaar ontwikkeld heeft. Het is met de firn als met de drukpers. Men kan er ontzaglijk veel kwaads, maar ook veel goeds- van zeggen en nu is het wel merkwaardig, dat over de films tot dus ver nog maar heel weinig goeds is gehoord Laat ons er bijvoegen: verdiend. De longe man, die een vroeg bedorven leven eindigt in het beklaagdenbankje voor de vier schaar. zal allicht van den i echter de vraag hooren of hij er gewoonte van maakte bioscopen te bezoeken; de uithuizigheid en mindere eerbied voor het ouderlijk gezag, het wordt op rekening van de bioscoop geschoven; bioscoop en misdaad, de woor den worden in één adem genoemd en wij voegen er aan toe; niet zelden onverdiend. Doch laat ons hopen, dat de kwade kant van de bioscoop-uitvinding zulk een diepe wonde in onze samenleving geslagen heeft, dat zij vrijwel doorgeëtterd is en moeilijk tot nieuwe virulentie kan komen. Lang zamerhand zal men zich allicht afkeeren van het schunnige, dat dc films bieden kunnen om de veredelende de fleurige en mooie uitvinding te bewonderen. Dat gebeurt reeds meer en meer. De opvoedende kracht van een goed «aamgestelde film vooral trekt de aandacht. Men behoeft daarbii allerminst te den ken aan de beperkte ruimte van een schoolgebouw, wan) ook in ander opzicht kan de film ontzagliik pleizier geven. Wij herinneren ons een film, waarop de archi tecturale pracht van middeleeuwsche bouwkunst aan ons oog voorbijtrok en die aangename causerie, waarin een of andere wereldreiziger over de mooiste plekken van Europa, van de wereld ontrolde. Wie heeft niet de bewonderenswaardige film van Shacklelon's expeditie naar de Zuidpool ge zien en de mooie film van de bergbestijging der Himalaya? Toch denken wij, bij .de gedachte aan leerfilm, meer aan de film, in dienst van het onderwijs, aan het leermiddel, dat mis schien nog al te lang onbenut is gelaten, althans niet volkomen is uitgebuit. Daa- was misschien wel reden voor. Langen tijd is deze kant van de film industrie, verwaarloosd geweest, zoodat er weinig leerzame en tevens onderhoudende films aan te wijzen waren. De platen onzer schooljeugd over den akker, de boerderij, den leerlooier, den timmerman, den potten-» bakker, de bijbelplaten zullen het als pret tig aanschouwelijk leermiddel slechts afleg gen tegen een film, die n et alleen vol ledig is, maar ook zoo indrukwekkend, dat zij var het geleerde een onuitwischbaren indruk achterlaat Liet deze aangename behandeling van de leerstof vroeger nog al wat te wenschen over, tegenwoordig worden op dit gebied verrassende resultaten bereikt, in het bui tenland, maar ook in ons land, waar de Haarlemsohe „Polygoon" filmfabriek met groote eere mag worden genoemd. Van de door haar vervaardigde films noemen wij er eenige, die tevens den aard van dat onderwijs aantoonen: Neeriands volksleven in de Lente, de Nederlandsche Noorclzee- visscherij; de Riin van Lobith naar Zee; Naar tropisch Nederland; de bijenwereld; de staatsmijnen in Limburg; Indische Sprokkels; Kijkjes op een theeplantage en voorts is het mogelijk historische films fe maken, die b.v. het beleg van Haarlem in beeld brengen Is de onderwijsfilm binnenkort niet meer te m'ssen in het raam van een modern, goed geoutilleerd onderwijs, zorgen baren in menige gemeente de groote uitgaven, die daarmede gepaard zullen gaan. Want men moge dan in zekere kringen betoo- gen, dat, voor hel onderwijs op geen geld mag worden gekeken, aan de capaciteit van gemeentekassen en de portempnnaie van schoolbesturen is nu eenmaal een grens, die niet straffeloos gepasseerd kan worden. Wij weten ook, dal menig gemeente- en schoolbestuur het filmonderwijs reeds hoofdbrekens heeft gekost om de kosten, die er mede gepaard gaan. Een waarom zou er niet getracht wor den dit onderwijsmiddel in te voeren op de goedkoopst mogelijke manier. Daar schijnt men echter in vele steden moeite mede te hebben. Er zijn er in onderwijskringen die meenen, dat elke school haar eigen bios coopinrichting moet hebben met dat zal binnen enkele jaren we! blijken een on derwijzer, die niets anders dan bioscoop- onderwijs geeft en misschim nog een knecht, die zijn toestel draagt. Wij geloo- ven niet, dat dit noodig is. Vooral reeds om deze reden, dat zulks het toch al dure onderwijs onnoodig zwaar belast. 7oo er gens dan is er reden om h'er matigheid te betrachten. Wij vreezon anders, dat zij, die indertijd bezwaar hadden tegen de invoe ring van den gymnastrek-onderwijzer, den schoolarts, den schooltandarts. het amhulm te en niet-ambulante hoofd, den school- concierge e. d. veel medestanders zullen krrgen in hrn verzet terfen verder duurder maken van het onderwijs. Het nuttig effect van h'oseoop-onderwijs is trouwens op minder kostbare wijze te bceiken Er is geen plausibele reden, waarom er geen centrale schoolbioscoop zou ingesteld kunnen worden met hoogstens één onde-- wijzer. die zich meer snee'aal aan de taak van filmonderwijs wi:df Een man, w'"ns levenstaak .het wordt de ict'ffd door films te onderwijzen, zal dat allicht beter doen dan een onderwijsman, wiens speciale dag taak zulks niet is. Maar bovenal; zulk een centrale schoói- b oscoop is goedkooper en dat mag waar achtig in dit geval wel meewegen. Wij gaan verder en zouden gaarne in de aandacht van autoriteiten willen aanbeve len instituten, die z'ch meer speciaal voor dit filmonderwijs bezig houden. Zoo heeft b.v. de „Polyg«on"-filmfabriek een onder wijzer aangesteld, die zoowel bet toestel kan bedienen als de noodige "verklaringen geven en die beschikbaar is voor het geven van filmlessen op die plaatsen, die daar aan behoefte hebben. Het :s duideiijk, dat een dergelijke fabriek over een grooten voorraad films beschikt, dezen op peil boud( en zonder veel moeite goéd verzorgt. De aankoop en aanvulling van den filmvoor- raad zal voor een gemeentebestuur veel geld kosten. Vooral wanneer dc producti viteit der fabrieken op dit gebied groot wordt. In verschillende plaatsen van ons land. b.v. Enschedé, wordt van de diensten van een dergelijk Centraal Instituut gebruik gemaakt. En inderdaad hoorden wij onlangs een aanbod doen door een filmfabriek om onderwijs ook in Haarlem te geven, dat per leerling veel minder bedroeg dan het bedrag, dat in het toch niet al te dure den Haag voor dit onderwijs wordt uitge trokken, Resumeerende komen wij tot de conclu sie, dat de onderwijsfilm een nuttige aan vulling van ons onderwijs kan zijn en waarschijnlijk za! werden, maar dat de be trokken autoriteiten moeten zorgen niet het kindje met het badwater weg te gooien, om dat filmonderwijs op zulk een breeden voet te schoeien, dat -de kosten er van af schrikken. D» onderwijzers zelf zijn stellig in staat tactisch en verstandig advies te geven. ïn der, Haag wordt berekend dat het filmonderwijs per leerling en per !es kost 31 cent: hier is het aangeboden voor 9 ct. per leerling en per les. Dat het onderwijs veel goedkooper kan aangeboden worden dan in den Haag is n;et denkbaar, maar dan is het verschil tusschen 31 n cent ook veel te groot om het ongebruikt te laten. De eerste dag is achter den rug, en als de volgende dagen nei hooge peil behou den blijft van dezen eerste, dan wordt de Derde Limburgsche Sociale Studieweek een succes, waarop met af te dingen valt. Daar is ten eerste het getal deelnemers, dat niet minder dan 270 bedraagt en waar mede het grootste deel der slaapzalen want we overnachten heel knusjes op de dortoirs van de studenten. gevuld is. Daar is verder de veelzijdige samenstelling van het publiek, dat gevormd wordt door intellectueelen, sociale voormannen, aibe;- dersleiders en arbeiders en andere belang stellenden. Daar is nog de treffende saam- hoorigheid van de deelnemers, die de ver schillen in stand en ontwikkeling nivell- leert en die het „Mannen broeders", waar mede Dr. Poels ons aanspreekt, als heel natuurlijk doen klinken. Wat niet wil zeggen, dat we geen vrou welijke deelneemsters hebben, want die zijn er ook, al is haar aantal niet groot. Daar is ten slotte de geestdrift, waar mede de lessen gevolgd worden en de ijver waarmede notities worden gemaakt. Ja, daar is eigenlijk nog iels, dat ge noemd. moet worden. Dat is de entourage. Waar in ons land is een inrichting te vin den, die geeft wat Rolduc kan bieden? We vinden hier alles, wat we op lichamelijk en geestelijk gebied noodig hebben. We wor den hier gehuisvest en gevoed en voor dis tractie en verpoozing behoeven we het ge bied van Rolduc niet te verlaten. Dat Rol duc een beroemde Romaanschc kerk rijk is we hoorden er vanavond een schit terende preek van pater Colsen uit Nuth weet iedereen nu wel. De Studieweek opende heden tegen 4 uur met een gloedvolle toespraak van den voor zitter, Dr Poels, die er den nadruk op legde, dat deze lessenweek in hoofdzaak is ingesteld voor de arbeiders, meer spe ciaal voor de arbeidersleiders, om hun een gezonden kijk te doen krijgen op de we reld, op de Maatschappij en de Kerk en om hun verantwoordelijkheidsgevoel door ontwikkekng van hun kennis op sociaal ge bied te scherpen. De eerste spreker was pater Jac. Jacobs, professor aan het Missiehuis te Stein. Een schraal mannetje, maar met een enthousi asme als van St. Paulus. In een boeiende rede van een uur heeft hij ons antwoord ge geven op drie vragen: 1. Hoe ziet Limburg er tegenwoordig uit op sociaal-godsdienstig gebied; 2. Zijn de Katholieken op de hoogte van den toestand en hebben zij hun plicht tegen over de bevolking gedaan? 3. Moet op denzelfden weg worden voort gegaan? Op de vraag, hoe Limburg er thans uit ziet, verzocht spreker ons om vooral toch niet te vergeten, dat wij dit plekje grond niet los moeten denken van de overige we reld. Ook Limburg heeft, en wel in sterke mate, den invloed ondergaan van de alge- meene industrialisatie in de wereld en van de ontkerstening. Tusschen beide bestaat verband. Den massalen geloofsafval in de wereld verklaart Pater Jacobs hierdoor, dat de ar beider deze is 't vooral, die het geloof afzwoer in tegenstelling met vroeger, be zitloos is geworden en heimatloos. Het ka pitalistisch stelsel liet hem enkel zijn ar beidskracht en, daar hij geen grond bezit, is het hem onverschillig waar hij leeft. Hij is om zoo- te zeggen de nomade geworden van het moderne leven. Daar komt bij, da' de ondernemer door het uitbuitingssysteem, dat regel was en grootendecls nóg is, den arbeider alle gevoel van personliike waarde ontnam. Hierdoor kreeg het socialisme vat op de ziel van ,den arbeider en door massa-sug gestie werd de Kerk voor de situa ie aan sprakelijk gesteld. Als men daar nog bij voeg dat de bestaansonzekerheid. waar onder het meerendee! der arbeiders leeft, hen, onrustig maakt en de gelegenheid ont neemt om zijn leven te consolideeren, dan is hiermede de algemeenetoestand getee- kend. Ook voor Limburg, waar nog een andere factor invloed oefent: de invas'e van vréémd werkvolk, van een gehalte, dat waarlijk niet geprezen worden kan en voor het land uitteraard niets voelen. Hebben de Katholieken nu hun plicht ge daan? Op deze tweede vraag kon pater Jacobs volmondig met ja antwoorden. De zielzorg was voldoende. De H. Sacramenten werden in behoorlijke ma e ontvangen an ook het aantal kerkelijke huwelijken was bevredigend. Verandering bij vroeger was er dus niet te merken. Dat dit, de slechtere omstandigheden in aanmerking genomen zoo was, moest volgens spreker worden toe geschreven aan den voor-jUzienden blik van or- episcopaat, dat in Limburg steeds voör voldoende zielzorg had gewaakt. Er ziin dan ook heel wat kerken gebouwd in de laatste jaren. Ook op sociaal gebied deden wij wat wij konden en wanneer wij het Katholieke werk vergelijken met dat van andersdenkenden, laten wij dan toch vooral niet over 'l hoofd zien, dat wij den rrenscben niet alleen stof felijk naar het heele geluk, dat is de troost voor zijn ziel brachten. Zie naar onze kloos terzusters bij het onderwijs, de armen en de gezellen; zie naar onze aalmoezeniers van den arbeid, enz. en2. Op de oude vraag: kunnen wij op den zelfden voet doorgaan? luidde het antwoord ontkennend. Want de groote striid moet nog pas beginnen. En het zwaa-iepunt ligt volgens spreker niet op kerkelijk maar op sociaal gebied. Want, waar dc ontkenning de maatschappij langs den socialen weg binnensloop, daar, moet langs denzelfden weg de verbetering komen. En die weg is vöoral: de standsorganisatie bevorderen. Het verwijt, dat hiermede klassentegenstellin gen gekweekt worden, verwerpt spreker. Want die standen worden immers niet door ons gemaakt, maar ze zijn er en we hebben daarmede rekening te houden en onze tak- tiek daarbij aan te passen. Alleen stekeblin- den zien de verschijnselen niet. Wij moeten en dit is de conclusie, vóór alles leekenapostelen kweeken, die 'n goe den invloed kunnen uitoefenen op hun standgénooten. Want die invloed is grooter dan van de priesters in vele gevallen. Maar die sociale opvoeding mag niet beperkt worden tot de bevolking van de industrie gebied"-. Ook het platteland moet bewerkt daar hieruit de industrie-arbeiders gerecru- teerd worden. Op een vraag van een der afwezigen ant woordde pater Jacobs, dat het af te keu ren was den Limburger af te houden van het werk in de mijnen, omdat anders de invasie van (slechte) vreemdelingen ver groot wordt. En de voorziter voegde er nog als zijn eigen meening aan toe dit a governo van het overige Nederland dat de moreele gevaren bij de mijnen bn Lim burg heel wat minder te achten zijn dan in de hoofdsteden van ons land of zelfs de mijnen in Duitschland. De rede vond grooten biivnl. Na een rustpoos was het woord aan Prof. Pater Kors uit Nijmegen. Door een gelukkige ingeving mochten we deze rede hooren in Gods vrije natuur, n.l. in Rol- duc's heerllik bosquet, op een schilder achtige helling onder hoog geboomte, dat een acoustiek gaf, die de beste zaal ons niet verbeteren kan. Het was bovendien of alles er veel overtuigen e'er klonk, of het gesprokene een beteren klankbodem vond in de harten der toehoorders. Prof. Kors begon erop te wijzen, dat de moderne wereld zich in koortsige spanning bevindt naar vernieuwing, die zoekt meer dan ooit naar de rechtvaardiging van c'e bestaande dingen. Men is daarenboven beu van het oude en zoekt nieuwe inzichten, nieuwe vormen. In de wetenschap wierp men het denken der middeleeuwen over boord en kwam tot het subjectivisme, dat is c.'e opvatting, warbij het inzicht van het individu den maatstaf aangeeft. In de kunst dezelfde strooming, die ontaardde in dada ïsme enz. En op het gebied van den gods dienst en de sociale wetenschappen is, als reactie op het starre materialisme der' vo rige eeuw een drang ontstaan naar wat humaniteit genoemd wordt, en religie zon der formeelen godsdienst; maar in ieder ge val een zoeken naar hooger beginsel. Want laat ons goed begrijpen wat ge- beurdi s. Het Protestantisme was niets an ders dan nationalisme op godsdienstig ge- biec,' en in zijn diepste wezen een ontken ning van allen godsdienst. Wat wonder, dat de verprotestantiseerde wereld terug keerde tot het heidendom? Zoo zagen wij dan ook in het protestantsche Holland, dus buiten dei Katholieke kringen, een bijna totale onverschilligheid' in godsdienstzaken, bijgeloof en paganisme. De menschen zijn echter geschrokken van de consequenties Men begrijpt, dat het materialisme de maatschappij ontbindt en zoekt naar een religie, die als bindmiddel dienst kan doen, ls houvast, om te ver hoeden, dat de menschheid ondergaat. En, omdat die blaséé wereld meent dat het Christendom failliet geslagen is, omdat het den grooten wereldoorlog niet beeft kunnen voorkomen o dwaze begripsver warring, de oorlog was alleen mogelijk om dat het christendom niet werd toegepast;—,, wendt men zich ten einde raad naar het Oosten en zoo worden menschen ais Rabind- vanath Tagore, als Sadoe Soewan Singh als profeten en Krishnaumtie als de Messias binnengehaald. En zoo is 't ook te begrijpen dat de theosofische beweging veld wint. En omdat ook de lagere standen door de nieuwe strooming worden aangetascht mogen de Katholieken haar niet onderschat ten. Wij moeten natuurlijk die strooming bestrijden, want zij berust op Boeddhistische opvattingen, die van den mensch de zelt- verrichting eischt in het Nuwana en het zich oplossen in de Godheid, terwijl het Christendom het behoud der persoonlijkheid leert, welke door de Goddelijke genade van de Godheid vervuld wordt eri door haar geglorifieërd. Maar, aangezien de theo- sophie gemeenschapszin en broederschap predikt, moeten wij niet geheel afbrekend er tegenover staan, maar de goede kern be nutten om deze met het Christendom te be vruchten. Door het materialisme werd het hoogste menscbengeluk van boven naar onder ge plaatst. Uit dat mateialisme ontstond, daai de menschen toch een verklaring noodig hadden van het geburen om ons heen, het z.g. historisch-materialisme, dat de economi sche omstandigheden aanziet als de oor zaak van het ontstaan van de geestelijke verschijnselen, als wetenschap, kunst en zelfs godsdienst. Dit alles voltrekt zich vol gens vaste natuurwetten, die onwrikbaar zijn. Wat was natuurlijker dan dat hieruit een zeker fatalisme ontstond en dat ditfata- lisme de adepten der nieuwe leer met vuur bezielde en met kracht vervulde zooals het fatalisme van Mohammed het eveneens ge daan had, meer dan eens? En hier hebben wij den sleutel tot het geheim van de trekkracht van het socia lisme. Dat geloof in de onafwendbaarheid der toekomstige gebeurtenissen, d. i. de komst van het socialistische paradijs, :is een geweldige moreele kracht. En deze wordt versterkt door de nieuwheid der leer. Wat nieuw is, trekt belangstelling. Dit laatste missen wij, Katholieken. Onze leer is 19 eeuwen oud en de menschen zijn zoo moeilijk tot geestdrift te brengen. Dat historisch materialisme heeft vasten grond kunnen krijgen door het econo misch liberalisme, dat lang de alleen heerschappij gehad heeft en nu feitelijk nog :n alle lagen der bevolking zijn invloed c'oet gn1den_ Dat liberalisme steunt op de avariiia, op de hebzucht, het egoisme. Daar ook het socialisme niets anders zoekt dan diezelfde hebzucht, alleen maar voor de arbeiders wel te verstaan, was de grond voor het socialisme bereid. De drang, naar verbetering is op verschil lende wijzen gezocht. a. De liberalen trachtten uit de impasse te geraken door de arbeiders voor zich te winnen door verhooging van de loonen en soeiale vrzorging op alle gebied, waar bij zij alles van den werkgever ontvangen en dus in alles van hem afhankelijk zijn (model-Philips). Dit is een vorm van mo derne lijfeigenschap, die de Katholieken niet kunnen aanvaarden. b. De socialisten willen de geheele gemeenschap ondernemer maken. Het ge volg zal zijn, dat het particulier injtiatief te loor moet gaan en het economisch leven zinkt. Alles is dan genivelleerd. Niets is meer eigen. De prikkel van het eigen belang dat bevruchtend kan zijn; als het goed wordt aangewend, verdwijnt. Men heeft wel eens gezegd,» dat de in- dustrialiseering van den tegenwoordigen tijd per se een verslechtering, zelfs slavernij beteekent. Dit is niet waar. Spreker kende een moderne fabriek in Nederland onder Katholieke leiding, waar dagelijks door het geheele personeel het rozenhoedje gezamen lijk gebeden wordt. Een andere strooming zoekt door mede zeggenschap in de bedrijven den toestand te redden. Eigenlijk is dit heel natuurlijk, om dat het loon in vele gevallen niet de volle dige vergoeding is voor den gepresteerden arbeid en medezeggenschap het middel is om daartoe te geraken. Concludeerende meende spreker te moe- wijzen op verblijdende verschijnselen, ook bij andersdenkenden, die doen hopen op een ommekeer ten goede. Maar wij Katho lieken moeten ons dan bewust worden van onze groote verantwoordelijkheid. Wij moe ten apostelen worden. We behoeven niet bang te zijn voor gebrek aan aandacht. Overal ontmoeten we grage ooren. Want hel materialisme is bankroet en zelis de socialisten beginnen te voelen, dat zij iets missen en hebben zich hier en daar gewor pen op een nieuwe religie in een nieuwe ethiek. Maar laat ons allereerst beginnen bij ons zeiven en onze beginselen niet al leen binnenshuis belijden, maar ook in het openbaar, vooral ook in de exploitatie vrr het bedrijf. Het applaus, dat op deze rede volgde, klonk warm en was verdiend, want de spre ker had zijn hoorders merkbaar geboeid, van 't begin tot 't einde. Op een vraag of socialisatie in strijd is met het Katholiek beginsel, antwoordde Prof, Kors nog, dat, wanneer de omstandig heden dit mochten eischen, dit niet het ge val behoefde te zijn; dus als uitzondering kon worden toegelaten. De socialisten eischen dit echter als een recht en als een noodzakelijkheid. Dit is in strijd met ons beginsel. De avono werd verder doorgebracht met een lof met preek van pater Colsen in onzr heerlijke Abdijkerk en met een gezellig se menzijn in de speelzaal, waar de speeches niet van de lucht waren. Voor dit laatste zorgt Dr. Poels wel, die in alles een zorg- zaam, gewiekst en geestig leider blijkt te zijn die zijn mannetjes (en vrouwtjes) prach tig in de hand heeft en, zooals gezegd, af en toe aan 't speechen zet, ook al zijn zij ei niet direct op verdacht enop verzot. Het was middernacht voordat het af scheidslied weerklonk we zingen hier den heelen dag, alleen onder de lessen niet en we elkander goedennacht toewuifden. V. Bij iedere encycliek-meeting en feest viering van stands- ol vakorganisatie, in kerkelijke geschiedenis-boeken en gedenk schriften over de ontwikkeling der Katholie ken op politiek en sociaal gebied, wordt steeds een éereplaats ingeruimd aan Mgr. Dr. H. J. A. M. Schaepman. Terecht. Nu de onthulling van zijn standbeeld' te Tubbergen een ongezochte gelegenheid biedt zijn betee- kennis voor het Nederlandsche Katholicisme te belichten, moet het nog eens herhaald, dat de arbeid van Dr. Schaepman niet genoeg gewaardeerd kan worden, omdat hij, in korte v oorden gezegd, de emancipator is geweesl der Nederlandsche Katholieken, omdat hij een van de groote pioniers was die den grond slag legden voor een politiek mede volgens katholieke beginselen in es land. Ws-P-e waarde zijn werk voor ons heeft, stelde de ..Kölnische Volkszeitung zoo duidelijk ia het; licht, toen zij naar aanleiding van Sphaepmans rede op den Duitschen Katho liekendag van 1894 schreef: „Zijn geloofsgenooten in ^lederland kan men slechts toewenschen, dat zij de staat kundige overleveringen vaR Schaepman met zorg bewaren. Dit zal het beste middel zijn om de goede positie te behouden welke zij nu genieten." Dr. Schaepman was een politicus naar aanleg en liefde. De staatkunde, „de lok- 1 kende sirene voor zoo menig rijper geest", had zijn voorkeur en ambitie, omdat hij in 's Lands vergaderzaal in de voorste rangen kon strijden, omdat hij daar tegenstanders vond zijn groote kennis, zijn helderen blik, zijn geestdrift en zijn strijdlust vooral waar dig: In het Parlement toonde hij wat de be- teekenis en de draagkracht was van zijn leuze: Credo Pugno. Vóór zijn intrede in de Tweede Kamer had hij gestreden met alle kracht van zijn geloof en zijn vurig tempera ment voor Paus en Kerk (lees er zijn geestdriftige gedichten over na, De Paus, Aya Sophia o.a., de vorm is misschien niet onverbeterlijk en hier en daar rheto risch. Kloos, de verwaande, schampert et over, maar het blijft waar dat niet de vorm van poëzie de hoofdzaak is, en dat de ge dichten van den doctor in alle kringen waar deering hebben gevnden) na zijn intrede in de politiek geeft hij ook al zijn krachten aan zijn vaderland. Hij heeft er voor gestre den, gearbeid met volle overgave voor zijn grootmaki'ng, geijverd als voor het land dat hij lief had. Hij was een levende ontkenning van de beschuldiging dat wij Rome op de eerste plaats stellen en het vaderland in hart en gedachten op het tweede plan plaatsen. „Dr. Schaepman," aldus mgr. Alph. Ariens in zijn gedachtenisrede van 1903, „is in het moeilijke tijdsgewricht van 1880 tot 1900 een staatsman geweest van beteekenis voor het heele vaderland en heel ons volk plukt dan ook de vruchten van zijn verlichten en stoeren arbeid. Maar ik bcEioef het u niet te zeggen, niemand meer dan wij. Voor ons Katholieken, was hij meer dan een staats man. Voor ons is hij de Emancipator, een Bevrijder geweest in den vollen zin des woords. Zoo gij weten wilt hoe Schaepman zijn eed, op de Grondwet gezworen, heeft ge houden, raadpleegt dan de parlementaire annalen gij zult nauwelijks één belangrijke bladzijde vinden, waarop zijn zegelwerk niet gedrukt staat; vraagt den mannen, die met hem waren afgevaardigd zij zullen u zeg- V v.; - -iA* i.' Ir f v.-iV» In tegenwoordigheid van vele autoritei ten is hedenmiddag te Tubbergen plechtig onthuld het standbeeld van wijlen Mgr. dr. H. J. A. M. Schaepman. De noodlottige trambotsing nabij Laren; :1e begrafenis der slachtoffers. De toestand der gewonden is bevredigend. Nadere bijzonderheden omtrent de ramp in straat Madoera, waarbij zes-en-twintig opvarenden van een prauw verdronken. De voorgestelde oplossing van het vraag stuk der Maasverbetering zal in totaal 23 millioen gulden vragen. Op een onbewaakten overweg nabij Kloe- tinge is een doove man door een locomotief gegrepen en vermorzeld. Het 75-jarig bestaan van Ruwenberg, De zaak Sacco en Vanzetti. Ernstige on lusten te Chicago. Mogelijkheid van uitstel der terechtstelling. Sacco weigert een ver zoek tot uitstel te teekenen. De Spaansche Nationale Vergadering .ordt op 13 September a.s. bijeengeroepen. De Franscbe ministerraad zou tot een vermindering der Rijnland-bezetting hebben besloten. Daudet heeft zich te Brussel gevestigd. De koning van Kambodsja overleden. In Rusland zijn twee spionnen veroor deeld. De Fransch-Spaansche besprekingen no pens de Tanger-kwestie tot October ge schorst. De terechtstelling van Sacco en Vanzetti tot 22 Augustus middernacht uitgesteld. Barometerstand 9 uur v.m.: 759. Stilstand» OPTICIENS - FABRIKANTEN Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 9.01. Meest matige, later toenemende Zuide lijke tot Zuid-Westelijken wind. Gedeelte lijk bewolkt tot betrokken, met kans op regen. Iets kouder. MGR. DR. H. J. A. M. SCHAEPMAN. gen, dat elk voorstel dat ook maar van verre een nationaal belang kon dienen, van welke zijde het ook kwam, kon rekenen op zijn medewerking en steun, och, raadpleegt uw eigen herinnering wij weten immers allen, hoe wij hem 25 jaar altijd gezien, altijd ge hoord hebben; hoe de teekenaar, die de faits el gestes onzer Tweede Kamer in beeld brengt, dr. Schaepman's profiel gedurig en als van zelf onder zijn teekénstift kreeg. Want of men wilde of niet, zijn woord en werk drong de aandacht van allen af; hoe d« ministeries ook wisselden, Schaepman's in vloed bleef, een invloed zóó groot, dat bij zijn kortstondig ontvallen aan de Tweede Kamer in 1891 van liberale zijde gezegd werd: „Ja, de Katholieke partij heeft maar één man verloren, maar een man die voor tien man telt." Indien men nog nagaat welke gistende dagen het waren in den tijd van 1880 tot 1900, toen dr. Schaepman zijn politieke loop baan vervulde, welke hervormingen meer en meer veld wonnen, welke nieuwe ideeën en leuzen werden aangeheven; dat meer dan gewone staatsmanskunst, en wijsheid in die dagen werd vereischt en welk grondig inzicht maar tevens een hechte overtuiging en vastberadenheid noodig was om den rieuwen koers te kiezen in de warreling der ideeën, dan zal het beeld van Schaenmans verdiensten langzamerhand ook zijn levent waar beeld zijn. Hij streed als politicus voor ingrjjnende hervormingen, welke de tijd als noodzake lijk aanwees, hij zag ook de consequenties der nieuwe ideeën in en trachtte het volk ook rijp te maken voo- die hervormingen. Een voorbeeld dient in dit verband genoemd. Toen hij niet terugschrikte voor den berg van moeilijkheden der Grondwetsherziening en zich een krachtig voorstander toonde van de uitbreiding van het kiesrecht, heeft hij ook de middelen genoemd en gepropageerd, om het volk rijp te maken voor dat kies recht. in de overtuiging dqt alleen een hoog ontwikkeld volk zich zelf regeeren kan. Hij heeit het volk staatkundig geleid en opgevoed. Onvermoeid trok hij rond om het belang en de noodzakelijkheid van nieuwe wegen en hervormingen te bepleiten. Zijn machtige welsprekendheid, waarin het vuur zijner eerlijke overtuiging gloeide, heeft het pleit gewennen. Mogen niet allen hem ge volgd hebben, velen hebbei. zich met ver trouwen, met geestdrift aan zijn leiding ge geven. Heeft aldus het geheele Nederlandsche volk veel te danken aan den politicus Schaepman, natuurlijkerwijs heeft hij zich gedurende zijn politieke loopbaan vooral verdiensten verworven jegens zijn geloofsge nooten, vcor wie hij tevens de machtige emancipator is geweest. De emancipator. Dikwijls is deze ecretitel 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 1