De orde van de Ster in het Oosten. C. BROUWERS, 15 AUGUSTUS. W. J. SLENDERS, C. BROUWERS, PASTOOR TÈ BOVEN-KARSPEL. C. G. VAN BAAREN, Rector W. P. Witteman. Rector P. W. de Wolf. RECHTZAKEN. Is een windbuks een verboden wapen KERK EN SCHOOL. Hulp voor onze Mexicaansche broeders. iVan onze dankbaarheid, voor alles wat dc Jubilaris gedaan heeft voor onze Parochie. Moge God hem zegenen voor alles, wat hij in die kwarteeuw tot stand-heeft gebracht. Mede-parochianen, bidden wij vooral deze dagen veel voor onzen Pas'.oor. Mogen allen zonder uitzondering de H. Communie ont vangen tot zijne intentie en dan voor hem vragen kracht en sterkte in zijn verheven, maar vaak zoo moeilijk ambt. Een Parochiaan. F Het Feestprogramma luidt: Zondag 14 Augus'us 6 uur namiddag: In tocht vanaf Hiliegom en plechtige ontvangst op 't Kerkterrein. Daarna Plechtig Lof, Maandag 15 Augustus: 10 uur v.m. Plech tige H. Mis met Feestcantate. Na de H. Mis receptie. 2 uur n.m. Aanbieding van het Hufdeblijk dèr Parochie door Eere- en Feest-Comité in de St. Josephschool. De Dageïijksche Besturen der R.K. Vereenigjn- gen .worden verzocht hierbij aanwezig te zijn, 7 uur n.m. Sluitingslof met lofzang Te Deum. Woensdag 17 Augustus: Onder de H. Mis van 8 uur algemeene H. Communie der schoolkinderen. Daarna huldiging van den Jubilaris in de St.-Joseph-school. Bovenstaande'.uren zijn aangegeven vol gens den zonnetijd (o.t.l De Parqchianen worden verzocht Zondag n.m. en Maandag te vlaggen. PASTOOR TE BOVENKARSPEL. De ZeerEerw, Heer C, Brouwers, werd 21 Februari 1876 "te Olburgen geboren en 15 Augustus 1902 door. Mgr. Bottemanne z. g. priester gewijd. 5 September van hetzelfde jaar werd de jubilaris benoemd tot kapelaan te Hoofd dorp en 3 Mei 1904 werd Z.Eerw als vice president van de' St. Josephgezellervereeni- ging overgeplaatst naar Amsterdam,waarna op .19 April 1909 zijn benoeming voigde tot kapelaan te t)en Haag H. Agnes In 1908 werd Pastoor Brouwers een moei lijke, dóch eervolle tdak opgedragen, 18' No vember van dat jaar droeg Mgr Callier hem op, te Haarlem een nieuwe parochie, toege wijd aan St. Liduina, te stichten Pastoor Brouwers slaagde naar wensch en bouwde plet .alleen een kerk, maar ook eer model- school. .JDpt zglks ten.koste van veel moeite en opoffering ging, valt te begrijpen. 19 Juli 1925 volgde zijn benoeming tot Pastoor te Bóvenkarspel, waar hij wederom zijn energieke krachten ten beste gaf om veel tót stand te brengen in ccn korien tijd God schenke den hooggeachten jhbilaris nog vele jaren in goede gezondheid om met [vrucht' te arbeiden tot heil van dr hem toe vertrouwde zielen. O. L. Vrouw Hemelvaart is dit jaar rijk aan Priesterjubilea. Zooals bekend, is de klas priesters, die in den loop van 1927 haar zilveren priesterfeest viert, de talrijkste, die ooit te War mond voorkwam. Niet minder dan 28 jongemannen werden 25 jaar geleden priester gewijd en thans zijn nog allen, niet alleen in leven, maar ook in de priesterlijke bediening. Vandaar dat het in een groot gedeelte van ons Bis dom morgen féést is. Wij meenden goed te doen eenige aantéekeningen over de jubilarissen uit den omtrek in een apart nummer te verzamelen. Vermelding verdient nog, dat tot deze klas priesters ook behoorde de eerwaarde heer Lans, die in Maart d.a.v. priester werd gewijd en de laat ste der door Mgr. Bottemanne z.g. ge wijde priesters. De eerW. heer Lans was in de orde der Trappistes getre- den en werd abt van het klooster te AclieL Eenige jaren geleden is hij overleden. PASTOOR TE SPANBROEK. Geborn in 1877 te Haarlem, werd de Z.Eerw. heer W. J. Slenders na volbrachte studie te Hageveld en Warmond in 1902 door wijlen Mgr. Bottemanne priester ge wijd. Reeds als jong kapelaan kenmerkte de thans jubileerende priester zich als een ijverig werker in Gods wijngaard en wisi hij zich in de parochies van Voorschoten, Spierdijk en Gouda, mede door zijn harte- lijken omgang met de menschen, vele vrien den te verweryen. In bijzondere mate was kapelaan Slen ders in> de gelegenheid zijn talenten te ont plooien in de mooie Kennemer parochie van St. Agatha te Beverwijk, waar Z.Eerw. ruim 7 jaar Gods Heilige zaak heeft ge diend en daarbij een buitengewone werk zaamheid aan den dag heeft gelegd. Kapelaan Slenders was daar o.a. geest, adviseur van het Kruisverbond en Maria- 'vereeniging, welke véreenigingen Z.Eerw. tot grooten bloei heeft gebracht in aantal leden en werken. In het bijzonder is ook het streven van kapelaan Slenders daar gericht op de gods dienstige ontwikkeling van de schoolvrije jeugd. Daartoe had kapelaan Slenders zich een voorname taak gesteld. Hij richtte op een Jongens- en Meisjespatronaat en de groote toevloed tot die beide instellingen bewees de uitstekende inzichten bij zijn arbeid, maar ook de sympathie voor Hem zelf. Onmiddellijk na zijn vertrek, doch moge lijk geworden door den voor-arbeid van ka pelaan Slenders, werd te Beverwijk een af- deeling van de St. Josephgezellenvereeni- J ging opgericht, welke vereeniging thans 70 leden telt. Wie teekent hier de waarde van zijn héérlijken arbeid, welke mede tot gevolg had, dat, voortvloeiende uit zijn organisaties, diverse andere godsdienstige jeugdvereeni- l'aar op zijn nieuwe standplaats en ook hier is 't duidelijk, wat hij is voor zijn zaak en voor zijn parochianen. Ook hier getuigt alles, dat men in pas toor Slenders ziet, wat hij is: een priester bij uitnemendheid. W. J. SLENDERS, PASTOOR TE SPANBROEK, gingen werden opgericht, als een Maria- congregatie voor Jongens en Meisjes enz. Kapelaan Slenders leidde vervolgens on der heel veel belangstelling een apologeti- schen cursus en was tijdens de mobilisatie aangewezen tot hulpaalmoezenier bij de troepen om Beverwijk. Op die betrekking is pastoor Slenders altijd trots geweest, als er tenminste bij een zoo eenvoudig priester van zekeren trots kan worden gesproken. Met blijde herinnering wijst pas toor Slenders daarop, als men in zijn spreekkamer komt en met een hoogst vol daan gezicht ziet men hem te midden van de gemobiliseerde manschappen gelotografeerd. Vooral de laatste jaren van zijn verblijf te Beverwijk heeft pastoor Slenders een zeer drukken en moeilijken wekkring ge had. Dat was vooral ook tijdens de ziekte van den HoogEerw, Deken A. Waare, toen hij als kapelaan het parochiaal werk weg nam en dit zooals men ons dat uit zijn naaste omgeving daar vertelde - op su blieme wijze verzorgde. Bij al zijn werken stond de liefde voor Gods heilige zaak op den voorgrond, ter-, wijl hij door zijn eenvoud, ijver en vriende lijkheid de vriend van een ieder was ge worden. Dat bewees vooral de geweldige belang stelling bij zijn 12/4-jarig priesterfeest, zoomede de toen aangeboden geschenken van kerkbestuur en parochianen. Dat bewees" ook de indruk welken de benoeming van den beminden kapelaan tot pastoor te Ilpendam in Jan, 1920 maakte, stellig welkom, maar anderzijds speet het, hem ongetwijfeld dat mooie arbeidsveld te," jmoeten verlaten, temeer daar in Ilpendam een kleine parochie zijn priesterlijke ijver ongetwijfeld niet zoo te bevredigen zotr zijn. Maar al was er in Ilpendam minder mo gelijkheid tot werken aan bet openbare leven van de zijnen, de liefde voor Gods heilige zaak verflauwde daar niet. En telkens opnieuw deed pastoor Slen ders pogingen om tot ontplooiing zijner krachten te komen door de oprichting van nieuwe of opleving van bestaande Gods dienstige of andere Roomsche vereenigin- gen. Wij denken hier aan de afdeeling van den Eucharistische® Bond, de afdeeling van de Derde Orde en zoovele kostelijke zaken meer. Ook in het openbaar leven was zijn belangstelling groot; zoo kwam er in het Roomsche tooneel, ,dat in Ilpendam 'n spe ciale taak vervult, een opleving, dank zij zijn goedg zorgen. Daaraaaist" kende hij echter de groote fi- nancieele zorgen van zijn gemeente, welke hem evenwel niet beletten, dat zijn kerkge bouw door schilderingen verfraaid werd, en een nieuw orgel daarin geplaatst werd. Pastoor Slenders was ook hier de man, evenals elders, die niet omdat hij hen naar de oogen keek, integendeel ook in hooge achting stond bij het niet-katholieke deel der bevolking om zijn groote huma niteit. Hoe prooi ook thans de promotie was dcor overplaatsingnaar de mooie parochie in West-Friesland, Spanbroek, zeer zwaar viel het den pastoor van zijn Ilpendam- merS' te scheiden. Thans is Pastoor Slenders weer bijna sen PASTOOR TE ENKHUIZEN, 15 Augustus hoopt de Z.Eerw. heer C. G. A. van Baaren, pastoor van de parochie van den H. Franciscus Xaverius, te Enk huizen, zijn 25-jarig Priesterfeest te her denken. De Eerw. jubilaris werd geboren 25 Jan. 1878. De studiën werden volbracht op de Seminaria Hageveld en Warmond en in 1902 werd hij tot priester gewijd. In 1902 werd de jonge priester benoemd tot kape laan te Westwoud, in 1905 tot kapelaan te Den Burg op Texel-, in 1907 tot kapelaan te Rotterdam in de pas opgerichte parochie van de H. Barbara in de Crooswijksche buurt. Van 1912 tot 1918 was de jubilaris kapelaan te Volendam. ZijnEerw. maakte daar de overstrooming mee in 1916. Dit bestek laat niet toe te beschrijven welk een onvermoeibare ijver door den jubilaris werJ aan den dag gelegd, niet alleen voor hel geestelijk heil, doch ook voor de materieele belangen der Volendammers. Bij de Volen- dammers is dc herinnering aan dep fprschen kapelaan Van Baaren nog in hooge eere. In 1918 volgde de benoeming tot pastoor te Tholen. Hier was Z.Eerw. met vrucht werkzaam tot 1924, waarna de benoeming volgde tot pastoor te Enkhuizen, In deze parochie zijn dor dezen pastoor reeds groote werken tot stand gebracht. Noemen wij hiervan het bouwen van het nieuwe St. Nicolaasgesticht als tehuis voor ouden van dagen, hewelk tot zegen strek', niet alleen voor Enkhuizen, doch voor den wijden omtrek. Pas was dit voltooid of Z. Eerw. werd voor de taak gesteld door net afkeuren der bestaande R.-K. Meisjesschool een nieuwe school te bouwen. Met dezelfde voortvarendheid, die ZijnEerw. kenmerkte bracht hij ook dit werk tot stand en zal I C. G. VAN BAAREN, PASTOOR TE ENKHUIZEN. dari ook binnenkort deze nieuwe school in gebruik worden genomen. Béide gebouwen zijn een sieraad géwor dén voor de omgeving. Meerdere verfraaiingen wist de jubilaris aan te brengen in het vriendelijke kerk gebouw. Een groot bevorderaar bleek de jubileerende herder te zijn voor het R.-K. vereenigingsleven. Dit vindt dan ook in hem een krachtigen steun en slechts bij hooge uitzondering, als andere parochiale belangen dit vorderen, verschijnt de ge- achfé jubilaris niet op de vergaderingen der vereeniginggen. Geen wonder, dat ter herdenking van dit rijke priesterjubileum zich een comité gevormd heeft, bestaande uit afgevaardigden van alle vereenigingen. Stellig zal het den jubileerenden Pastoor, die ook om zijn schitterende predicaties een goeden naam heeft, niet aan belangstelling ontbreken. Wij geven hieronder het portret van eten eveneens jubileerenden rector W. P. Witte man, geboren 15 Juli 1878 te Velsen, pries ter gewijd 15 Aug. 1902. Zijn eerste Standplaats als kapelaan was Overveen. Daarna kwam hij te Wassenaar. Om .gezondheidsredenen werd hij benoemd tot Rector van de Willibrordusstichting, aan de Oude Molstraat. Hoeveel hij hier deed voor het onderwijs, blijkt uit de buide, hem onlangs gebracht door de leerlingen der kweek-, vorm- en M.U.L.O.-scholen der St. Willibrordus stichting. Ook de Zeer Eeerw. Heer P. W. de Wolf, lector van het ziekenhuis ,,St. Joannes de Deo", te Haarlem, viert a.s. Maandag zijn Zilveren Priesterfeest. Ol van vieren is eigenlijk geen sprake De jubilaris heeft zich aan alle huldebetoon onttrokken, door de stad 'te verlaten. Reeds maanden geleden wist bü het ons te vertellen: van een viering van zijn Zilveren Priesterjubileum zou niefs komen; hij wilde er nie's van weten. Dal teekent den grooten eenvoud van dezen priester; slechts in stilte wenscht hij te arbeiden,' zonder op den voorgrond te treden, zich zelf steeds uitschakelend en wegcijferend. Eenige weken geleden reeds heeft hij zijn feest in intiemen kring in het ziekenhuis gevierd. Maar werkelijk zeer intiem is het féést gehouden, want niemand van buiten het ziekenhuis heeft het feest meegemaakt. Dat was de wil van den fubilaris. Maar deze ijverige, eenvoudige, minzame priester behoorde toch, zijns ondanks, ver meld te worden op de pagina, waarop wij in dit nummer zoovele waardige priesters, die thans jubileeren, opnemen. Zijn vele verdiensten- geven hem daar ten volle recht, op. Sinds 1917 is rector De Wolf rector van ,,St. Johannes de Deo" als opvolger van den toenmaligen rector Bosman, die tot deken van Amsterdam benoemd was. Het was be kend, dat de nieuwe rector geen sterke natuur was, dat hij een slechts wankele gezondheid bezat. Maar desondanks gaf hij zich geheel en volgaarne aan zijn taak. Een van zijn; voornaamste plichten was (en is) natuurlijk de geestelijke verzorging der zie ken, maar met opgewektheid heeft hij haar steeds vervuld. En op zulk een wiize, dat Ijij zich bi} alle zieken ten zeerste bemind heeft weten te maken. Door zijn bijzondere op gewektheid, zijn aangenamen omgang, weet RECTOR W. P, WITTEMAN. RECTOR P. W. DE WOLF. hij allen voor zich in te nemen en zijn koms' op de ziekenzalen is een heerlijke afwisse ling voor de patiënten, In zijn tegenwoordigheid vergeten de zie ken hun pijnen, gaat de tijd voor hen snel Ier voorbij, leven zij geheel op. De volle ernst van het leven. in een ziekenhuis vooral zoozeer aan te voelen, heeft den Dezer dager) heeft de marechaussee te Coc- vorden tegen een jongen aldaar, die met een windbuks over straat liep, proces-verbaal opgemaakt, met het doel een principieele uitspraak te krijgen of een windbuks al of niet een verboden wapen is. In de wet op het dragen van wapenen staat naast velerlei schiet- en andere wapenen de windbuks niet als verboden wapen ge noemd, wel staat er op het einde der op somming„en dergelijke voorwerpen. De rechter zal dus nu te beslissen krijgen of deze woorden zoo geïnterpreteerd moeten worden dat een windbuks ook tot de ver boden wapens zal gaan behooren. Als het antwoord hierop bevestigend luidt, dan zullen de schiettenten voor goed van de kermisterreinen moeten verdwijnen. Binnenkort eed groote campagne. Binnenkort zal in ons land een groote cam pagne beginnen om den Mexi- caanschen broeders, die om wille van hun Katholiek geloof vervol ging, lijden en marteldood tr.et Zooveel heldhaftigheid verduren, krachtdadig te hulp te komen. De Maasbode ontving bezoek van den secretaris van mgr. José Maria Gonzales Valencia, aarts bisschop van Durango in Mexico, D. G. Ramirez, die de verheugende tijding bracht, dat mgr. Valencia Zelf binnenkort, waarschijnlijk ia November, naar Nederland zal ko men om persoonlijk, door lezingen en toespraken, de Katholieken over 1 den toestand in Mexico in te lichten en aller liefdadigheid in te roepen om hun, die ginds den strijd- ..voor het -geloof voeren, financieele hulp te verleenen. Er zal een internationale Campagne ondernomen worden om een som de secretaris van den bisschop sprak vol geestdrift over driehonderd millioen dollar bijeen te brengen, waardoor de Katholieken van Mexico is staat zullen gesteld worden den strijd vol te houden. Waar de Mexicaansche regeering poogt hun geloofsmoed te breken Joor hen tot de bitterste armoede te brengen, nóeten wij hen steunen, opdat zij niet be swijken door gebrek aan financieelen steun. jubilaris nief versomberd, integendeel weet hij, door zijn tseeds prettig humeur de patiënten geheel op te vroolijken. Naast deze verzorging der zieken, geeft rec!or De Wolf zich cok gansch aan de verdere geestelijke bedienning van de be woners van het huis en met groote nauwge zetheid vervult hij deze bediening nu reeds tien jaren op dezelfde wijze, welke hein zoovele vrienden heeft bezorgd. Doch naast deze drukke hevigheden, welke toch reeds den geheelen persoon van den priester vorderen, weet hii nog ruim schoots lijd te vinden voor het verrichten van ander werk. Zoo ijvert hij zeer voor de uitbreiding der missie? en hij is o.m. secre taris van het St. Petrus Liefdewerk voor het Bisdom Haarlem. Deze functie brengt vele beslommeringen met zich. maar de jubilaris getroost zich gaarne de vele moeiten, welke dit werk met zich brengt en met geestdrift vervult hij deze taak. Aan dit werk is hij met hart en ziel verknocht en laat niet na, dit te bevorderen, waar het in ziin vermo gen ligt. Een ander werk, waaraan rector De Wolf zich geheel geeft, is het bibliotheekwezen in „St. Joannes de Deo". Hii verzorgt de bibliotheek van het ziekenhuis geheel, geeft de boeken uit aan de inwonenden, om, houdt toezicht op alles, wat met de bibliotheek in verband staat. En dat deze keurig in orde is, behoeft eigenlijk niet eens gezegd te worden. Nog is de jubilaris directeur van den Eucharistischen Bond en president van de afd. Haarlem der St. Gregoriusvereeniging. Ondanks zijn drukken werkkring heeft zijn gezondhe dstoestand hier ter stede gelukkig niet verder geleden. Wij zouden haast dur ven schrijven, dat hij ie s krachtiger Ste* worden is. Zoodoende heeft hii ook vol blij heid en opgewektheid zijn taak kunnen ver vullen en volgaarne wenschen wii hem toe, dat God hem nog lange jaren de kracht en diezelfde levensblijheid moge schenken, op dat hij zich ook in de toekomst geheel kan blijven geven aan het werk voor de zieken en de overige bewoners v=" ket viekenhuis ,,St. Joannes de Deo In het Apologetisch tijdschrift „Het Schilt!" geeft prof. Verhaar van Warmond onder bdvèristaanden titel een exposé, waar aan wij het volgende ontleenen „-V C De ooi-sprong. Bijna tweeduizend jaren geleden is -de Zoon Van God, het Woord of de Logos des Vaders, tnensch .geworden en op aarde gekomen, om der gansche wereld te zijn: een Leeraar der goddelijke waarheid -en een 'Verlosser der diep-gevallen menschheid. En sindsdien werd de, hemel ontsloten en werd het kindschap Gods weer geheèl hersteld: „zooyelen Hem ontvingen, hun gaf Hij vermogen, kinderen Gods te worden" (Joh, 1:12). Evenwel is de Christus niet" van ons henengegaan dan na geprofeteerd te hebben gelijk de nieuw testamentische oorkonden ons leeren dat Ïïij eenmaal, aan; het einde, der wereld zal \vederkeeren als Rechter aller volkeren •«Echter, zoó verklaarde de goddelijke Mees ter nadrukkelijk) van dien dag en dat uur Vveet; niemand) af,, zelfs de engelen in den hemel nier, behalve alleen de Vader" (Matth. 24:36). Tóch hebben velen getracht- dien dag van Christus' tweedé komst'(,;adventus") te bepa len. Vanaf de lgen van Christus tot op den dag van heden toe heeft men, vooral in dagen Van geestelijke depress<e, er zich aan gewaagd. Om te voorspellen: met alleen dat 's Heeren Wederkomst nabij is, maar zelfs op welken dag die zou plaats vinden. Reeds in den vo egen jaargang is op deze adventistische ver wachtingen gewezen, die telkens en telkens op bittere ontgoocheling zijn uitgeloopen en daardoor het woord van Christus bevestigd hebben, dat niemand dag en uur kan bepa- ten. Juist in onze dagen nu er een verwoede kamp gestreden wordt tusschen een atheïs tisch materialisme en een herlevend spiritua lisme, nu rampen en verwarring vele zielen doen snakken naar troost en lichtende waar heid nu vooral zien we het droeve drama der heengegane eeuwen herhalen, dat weder om grodte groepen achter enkele dwaze profeten aanloopen, die zander eenig bewijs of gezag de nabije toekomst van een nieuwen Messias of den terugkeer van den Christus aankondigen. Wij mogen er ons over ver bazen, dat dit dwaze spel telkens opnieuw kan gespeeld worden; we mogen het onbe grijpelijk vinden, dat er nog altijd gevonden worden, die na vele teleurstellingen zich opnieuw onder de suggestie van dergelijke pseudo-profeten laten misleiden; wij mogen vragen naar de psychologische verklaring yan een dergelijke massa-verdwazing maar negeeren mogen we deze belang stelling niet: daarvoor is de beweging te groot en te ingrijpend. En wij zouden heel verkeerd handelen, om een dergelijke be weging spottend en schouderophalend voor bij te gaan, temeer daar óók in deze beweging, naast veel ongerijmds, toch ook veel goeds verborgen ligt, gelijk wij aan het einde zullen aangeven. Zeker is het in onze dagen weder om een belangrijke religieuse beweging geworden, waarbij vele ernstige menschen, die snakken naar rust en verlossing, hun heil meenen te kunnen verwachten van een komenden Verlosser. Theosofisch ingrijpen. Is het te verwonderen, dat de theosophi- sche Leiders vooral sinds zij bij het zin ken van hun invloed hun tactiek hebbe- gewijzigd en aanraking zochten bij de grootn religieuse stroomingen der huidige mensche heid óók aan deze belangrijke beweging hun aandacht hebben geschonken Het is ongetwijfeld goed van hen gezien, dat hier vooral groote winsten zouden te behalen zijn: want juist in deze beweging van ad- ventistNche verwachtingen worden velen gevonden, die zoeken naar rust en naar op lossing der kwellende levensproblemen, en die daardoor uitermate goed gedisponeerd Zijn om iedere verlossingsprofetie als een op lossing te aanvaarden. In dit licht kunnen we het ontstaan en het succes van een beweging, als de Orde van de Ster in het Oosten, voor een groot deel begrijpen en verklaren. Het ts een der vele adventistische Sekten onzer dagen, die echter heel speciaal geleid en geïn spireerd wordt door de theosophische be ginselen. En aldus zijn duizenden voor de theosophische beweging gewonnen, die an ders wellicht hun eigen weg waren gegaan of bij andere adventistische richtingen zich zouden hebben aangesloten. Wel wordt van theosophische zijde voortdurend beweerd, dat de T. V. en de Orde van de Ster twee afzonderlijke afdeehngen zijn en dat een Ster-lid nog geen theosoof behoeft te zijn; maar dit is meer een tactische manoeuvre, om de velen, die nog aarzelend staan ten opzichte der theosophische geheim-innig heden, niet afkeerig te maken van de aan lokkelijke Ster-Orde. Het nauw verband tusschen de Theosophische Beweging en de Orde van de Ster blijkt oveiduidelijk èn uit de geschiedenis der Orde èn uit haai leidende beginselen. Daarover willen wij nu nog een korte beschouwing geven. De Theosofie en de Orde van de Ster. Reeds in L908 kwamen er geruchten uit Adyar, dat de Christus spoedig zou reïn- carneeren, d.w.z. opnieuw zou wónen in een of ander menschelijk lichaam. In 1910 namen deze geruchten een meei vasten vorn aan, toen Annie Besant, de presidente der Theosophische Vereeniging, de officieele boodschap deed aan haar volgelingen, dat een spoedige komst van den Wereld-Leeraar was te verwachten. - Om de komst van dezen Wereld-Leeraar, die als een Ster in het Oosten zou rijzen, voor te bereiden en om deze fantastische boodschap van A. B. te verspreiden over de geheele wereld, werd op 11 Januari 1911 een aparte vereeniging opgericht, welke den naam droeg van „Orde van de Ster in het Oosten." Deze vereeniging zou over de heele wereld verspreid moeten worden, opdat de Leeraar overal bij zijn komst een groep getrouwen zou ontmoeten, die hem wel willend ontvangen en naar zijn verheven leeringen luisteren zouden. In deze oprichtingsvergadering hooren wij A. Besant zelf de plechtige verklaring afleg gen: „Wij, die iets weten van het verborgen leven, wij, die door ons persoonlij k-weten ge tuigen zijn van Zijn leven op aarde, wij ver wachten Zijne komst. Reeds weerklinkt in de Himalayas het geluid van Zijn stappen, die Zijn naderkomen aankondigen. Hij is daar, wachtend op Zijn vertrek. Hij is daar met liefde op deze wereld starend, die Hem destijds heeft weggejaagd, en die Hem mis schien nog zal verjagen." („Sterlicht," 1919 no. 5.). Toch was de eerste aanduiding nog heel vaag.. Wanneer en in wien zou die Wereld- Leeraar reïncarneeren? Al spoedig werd door de officieele leiders het vermoeden uitge sproken, dat hiervoor bestemd zou wezen een jonge Hinduknaap, Krishnamurti ge- heeten, in theosophische kringen ook wel Alcyone genoemd. Men beweerde tot deze meening te zijn gekomen, door de volgende fantastische gebeurtenis, welke ons in het officieele orgaan „The Theosophist" (Febr. 1912) wordt medegedeeld. In een bijeen komst te Benares, waarin door Annie Besant de Orde van de Ster officieel zou worden ge constitueerd èn waar ook Alcyone tegen woordig was, veranderde plotseling de at- mosfeei, en machtige trillingen gingen dooi Je zaal; over de slanke knapengestalte van Krishnamurti spreidde zich een onverwachte majesteit, waardoor alle aanwezigen diep be wogen werden en aan zijn voeten neerkniel den, om door hem, die kalm en glimlachend zijn handen uitstrekte over de menigté, te worden gezegend. Wie is Krishnamurti Een enkel woord over dezen Krishnamurti. Veel bizonderheden omtrent dezen jongen Hindu, die nu ongeveer 30 jaren oud moet zijn,'zijn ons niet bekend. Wel worden ons heel veel fantastische mededeehngen gedaan omtrent zijn vroegere levens: want volgens Annie Besant heef< deze Hindu-knaap al 30 maal op aarde geleefd in verschillende andere lichamen. Zoo vertelt zij o.a. in het boek „Man: Whence, Hod? and Whiter" (hetwelk zij in 1913 tezamen met Leadbeatcr schreef), dat zij zelve vele duizenden jaren geleden op aarde 'geleefd heeft als Heracles, en dat zij toen gehuwd was met Lead- beater, die onder den naam van Sirius was geïncarneerd, en dat uit dit huwelijk o.m. twee kinderen geboren waren, n.l. Alcyone (de tegenwoordige Hindu Jinarajadasa). Krishnamurti is de zoon van Narayar.ati- yer, een Brahmaan uit Madras. Met zijn broeder Nityananda werd hij, op verzoek van Annie Besant, door zijn vader afgedstjan, om te worden opgevoed dooi Leadbeater. Dit is een indroeve geschiedenis geworden. Er gingen namelijk spoedig geruchten, dat de opvoeder Leadbeater zich wederom (zi?: Het Schild, bladz. 14) ook aan deze beide knapen op niet nader aan te duiden wijze vergrepen had. Dr. Nasi viel in de „Hindu openlijk de immoraliteit van Leadbeater.aan. De vader eischte zijn beide jongens op, om dat hij zelf, naar hij verklaarde, getuige was geweest van Leadbeaters immoreelen om gang met Krishnamurti. Ann.ie Besant be loofde aan dit verzoekte zullen voldoen, maar tegen haar belofte in vertrok zij in 1912 met de teide knapen uit Adyar naa; Europa. Ook 'Leadbeater had intusschen Indië verlaten. En in Genua zond A. B. die zelf doorieisde naar Engeland, de beide Hindu-knapen naar Sicilië, waar Lead- bater intusschen gearriveerd was, om de „opvoeding" voort te zetten. Te Taormina op Sicilië ontving volgens A. B., Krish namurti van Leadbeater de derde goddelijke Inwijding („Theosophist," Aug. 1912) als voorbereiding op het komende Messiasschap. Intusschen was A. B. aan het einde van 1912 in Adyar teruggekeerd, alwaar de vader zijn beide jongens langs gerechtelijken wég opeischte, wegens woordbreuk van Anme Besdnt én wegens immoreelen omgang van Leadbeater met de beide knapen. Mr. Justice Bakwell verklaarde op 15 April 1913 in zijn gerechtelijke uitspraak, waarbij de eisch aan den vadet werd toegewezen, letter lijk het volgende: „De heer Leadbeater heeft toegegeven, dat hij vroeger meeningen heeft gehouden en ook nu nog houdt, die ik niet anders kan schetsen dan volstrekt immoreel en zoodanig dat ze hem onge schikt maken om jongens op te voeden en. hem een hoogst gevaarlijk gezel („associatie") doen zijn voor knapèn" Wij kunnen hier aan nog toevoegen, dat 't gerechtshof te Madras, waarbij Annie Besant in hooger be roep ging, hetzelfde vonnis uitsprak. Bij een later beroep in Engeland, op den Privy Council, werd het vonnis gecasseerd wegens een technisch-juridische fout. Intusschen weigerden de knapen naar Adyar terug te keeren. En Annie Besant en Leadbeater zetten hun propagandawerk voor den toekomstigen Messias krachtig voort. Toch ging dit niet zonder verzet in theosophische kringen. Veler) verlieten dc T. V., omdat zij niet in eén reïncarnatie van den Christus, op gezag van A. B. afgekon digd, kenden gelooyen. Vooral in Duitsch- land had, gelijk wij reeds vroegei meedeel den, eert groote afscheiding plaats, onder leiding van Rudolf Steinef. die in 1913 een geheel nieuwe en zelfstandige vereeniging oprichte onder den naam van „Anfhroposo- phis-he Gesellschaft."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 11