HAARLEM EN DE ORDE DER BROEDERS VAN OL. VROUW VAN DEN BERG CARMEL. KERK EN SCHOOL De gestigmatiseerde van Konnersreuth. Ik zie, hoe mijn vriend de schouders op haalt, totdat uit de verdere beschrijving van den weg blijkt, dat de beide apostelen, om den hof Van Kaiphas te verlaten, een poort gekozen hebben, welke hen tot een kleinen omweg noort. Het Gouden Kroningsfeest van O. L. Vrouw in 't Zand te Roermond. SPORT EN WEDSTRIJDEN. De Midden-Europeesche Cup. De wereldtentoonstelling te Brussel. Voetbalscholen in België. VOETBAL Haarlem wint in Apeldoorn. N ecterl aa gwed strijd Hiiiagom I—Hillinen I. LAATSTE NIEUWS De strijd om Nanking. De 'toestand van den Sultan. De bezetting van Rijnland. J De zaak Sacco en Vanzetti. 'j (Wordt vervolgde I Omtrent Therese Neumann van het Bei- ersche plaatsje Konnersreuth in de Ober- pfalz, een eenvoudig boerenmeisje, dat reeds sedert een jaar de H. Wondetèekenen in haar lichaam draagt, zijn reeds verschil lende bijzonderheden gepubliceerd. Terwijl de Kerkelijke Overheid nog steeds bezig is een ernstig onderzoek in te stellen, en zij tot nog toe geen enkele uitspraak of jnededeeling heeft gedaan, inzake de stig matisatie, visioenen e. d. van het meisje, wordt door een „theoloog-medewerker" van het „Algemeen Handelsblad" de aandacht gevestigd op een artikel van dr. Erwein van Aretin in „Die Einkchr", bijblad der Miinchener N. N. van 3 Aug. j.l.. De inhoud van dit hoogst belangwekkend artikel geeft de medewerker als volgt weer: De schrijver vertelt hoe hij door een vriend met Therese Neumann in kennis werd gebracht. Deze vriend was zelf geheel toe vallig op zekéren dag in Konnersreuth aan geland. Met eenige kennissen had hij per auto een bezoek aan Waldsassen gebracht en daar was men op de gedachte gekomen het was juist Vrijdag een uitstapje te maken naar het naburige Konnersreuth om de wondere dingen te gaan zien, die daar plaats vinden. Zóó was hit dan vóór meer dan een jaar met Therese Neumann in aan raking gekomen. Hij zag wat er geschiedde. Hij zag ook, dat dit iets geheel anders was dan v» at gewoonlijk nu en dan van andere ziekelijke vrouwen verteld wordt. Sedert dien is hij er bijna eiken Vrijdag terug gekomen, doch eerst na het achtste bezoek gelukte het hem een inzicht te krijgen in hetgeen „Resl" aanschouwde. •Nu moet men weten, zoo zegt de schrij ver, dat deze mijn vriend onder de thans levende kenners van het oude Oosten een eerste plaats inneemt; dat hi; de talen, die ten tijde van Jezus gesproken werden, in al hare dialecten volkomen meester is; dat hij het Palestina en zijn zeden kent als nauwelijks een hveede en dat hem het Jeruzalem, dat Titus verwoestte, zóó ver trouwd is als 't overgeleverd woord en uitgraving het slechts vertrouwd ksinnen 'maken. Dit moet men weten, zoo gaat dr. Erwein voort, om te begrijpen, dat, waar zulk een critisch geschoolde persoon zich met de zaak bezig houdt, er geen sprake kan zijn'van lichtgcloovigheid. Aan den an deren,kant wordt het dan ook begrijpelijk, waarom het meisje te Konnersreuth, dat tot nu toe niemand ontmoet had, die haar ge schiedenis beter verstond dan iedere ge trouwe kenner der Evangeliën, haar ver trouwen onvoorwaardelijk schonk aan den man, die de haar bekende taal verstond, (zij schijnt nu en dan ook Arameesche woor den te uiten,, de taal die Jezus gesproken heeft); die haar een verklaring gaf van de huizen en straten, waardoor zii hem in den geest heen voerde en die in den oho as van het gebeurde, dat zij aanschouwde, de orde bracht, welke zij zelf daarin aanbrengen kon. Gedurende zes dagen was de schrijver dagelijks bij Therese Neumann. In zijn bovengenoemd artikel geeft hij een beschrij ving van het meisje en van hare stigmati- satie, welke nauwkeurig overeenstemt met hetgeen wij in ons vorig artikel daarom trent hebben meegedeeld. Daarom geven wij thans slechts een aanvulling. Uit den mond van den dorpspastoor hoorde dr. Erwein v. Eretin omtrent Therese het volgende: Als de oudste van de tien kinderen van een arm kleermakersgezin onderscheidde zich „Resl" in geen enkel opzicht van hare mede scholieren; ook niet wat haar vroomheid be treft.: Later werd zij dienstbode op een boerenhofstede, waar zij uitmuntte door haar vlijt en geweldige lichaamskracht; waardoor het haar niet moeilijk viel zakken van honderd tot honderdvijftig kilo de stejje trappen op te dragen. Bij zulk mannenwerk overkwam haar het ongeluk, dat een keer punt werd in haar leven. In het voorjaar van 1918 brak in het huis van haar meester brand uit. Bij het blussehingswerk schijnt het meisje te zware lasten gedragen te heb ben. Oogenschijnlijk tengevolge van de kwetsuur van een lendewervel viel zij van een ladder. Verlamd lag zij onbeweeglijk in de armoedige kamer, waarin zij tegenwoor dig nog leeft en een algeheele blindheid aan beide oogen, in 1919, verhoogde haar lijden tot aan de grens van het dragelijke. In dezen tijd van gedwongen rust zou zij dikwerf geluisterd hebben naar de vertel lingen, welke haar o.a. van een Fransch meisje verhaald werden, dat 24 jaar oud in 1897 in een Fransch klooster stierf. De aan grijpende levensgeschiedenis van dit meisje zou de zieke veel.stof tot nadenken gegeven hebben. Tusschen de Oberpfalzische Therese en haar gestorven Fransche naamgenoote Therese Martin ontstond 'n geestelijke rela tie welke te onderzoeken niet mijn taak is, zegt de schrijver. „Als cronist, niet als ooggetuige, deel ik mede dat de Fransche .Therese aan de onze in herhaalde visioenen verscheen; dat op denzelfden dag, waarop paus Pius XI Therese Martin zalig sprak |29 April 1924) Therese Neumann plotseling het gezicht terugkreeg en dat op den 17 Mei 1925, op den dag der heiligverklaring van de thans genoemde H. Theresia van het KindekeJezus, zij kon opstaan en aan den arm harer moeder naar de kerk l&n loopen." Zooals wij reeds schreven, is het feit der stigmatisatie niet zoo zeldzaam als men denkt, In zijn werk: „La stigmatisation et ljextase divine" (Partijs 1894) telt Imber.t- Gourbayre sedert Franciscus van Assisië tot aan 1891 driehonderd eeri-en-twintig, meer of minder volledige gevallen van stig matisatie. Ook tegenwoordig is, behalve het geval van Therese Neumann, nog de stigma tisatie van een man in Italië bekend. Bij alle zeldzaamheid en onverklaarbaarheid ligt dus niet hierin het bijzondere van ons geval. Ook dit is niet het eigenlijke wezen lijke, dat de stigmatisatie zich nog nooit zoo volledig heeft geopenbaard als juist hier. Niet alleen vertoonen sedert den Goe den Vrijdag van 1926 de handen en voeten de wondeteekenen van Jezus; maar ook de wonden van de doornenkroon zijn zichtbaar en een grocte wonde in de zijde, welke on geveer vijf centimeter lang is. De wonden kwamen aan de ledematen eerst aan de achterzijde tevoorschijn en drongen eerst in dit jaar op Goeden Vrijdag door tot de binnenvlakte van de handen Cn de voet zolen. De vriend van dr. Erwein heeft' dit proces gadegeslagen. Het meisje, dat op de Vrijdagen blind is, klaagde plotseling, dat iemand water in haar handen gegoten had, en toen men hierop haar handen nakeek, zag men, dat deze vloeistof bloed was. Gelijktijdig waren de wonden aan haar voeten doorgebroken. De borstwonde bevindt zich niet. zooals biji Jezus, aan de rchterzijde, maar aan de lin kerzijde. Hoe diep deze wonde is. isnietvas5 te stellen. In de eerste maanden was ze tamelijk vlak, doch in den laatstn lijl schijnt zij veel dieper geworden, zocdat het meisje het gevoel heeft, alsof die wond spoedig dcor het hart heen op den rug zichtbaar zal worden. Een krans van acht wonden aan het hoofd noodzaakt de lijderes voort- durr.d een hoofddoek te dragen. Aan de oogen is in normalen toestand voor een leek niets te zien. Het merkwaardige is wel. dat Therese Neumann reeds sedert jaar en dag zoo goed a's geen voedsel meer tot zich neemt. Een in water geweekte hostie is het eenige dat zij nog nuttigt, Wie, zoals ik, zegt dr. Er wein, deze heilige communie mocht bijwo nen, weet hoeveel pijn en moeite het haar kost «m zelfs dit quantitatieve nvnimum door dc keel te krijgen. Volgens een ver klaring der medische faculteit te Erlangen, welke dit geval ernstig heeft onderzocht, zou dit veroorzaakt worden door een ver lamming van de sbkspieren. De visioenen herhalen zich tegenwoordig met de grootste regelmatigheid eiken Don derdag nacht en duren lot Vrijdagmiddag. Zij beginnen gewoonlijk met-den tocht van Jezus naar Gethhsémané en eindigen met zijn dood, 's middags ongeveer 1 uur, dus twee uur voor het eigenlijke historische tijdstip. Men kan bij Therese drie verschillende toestanden onderscheiden; le de extase, welke alleen aan haar de kennis van en het inzicht in de historische gebeurtenissen verleent, welke zich om het leven van Je zus heenspinnen; 2e. den normalen toestand op de andere dagen en 3e. een tusschen- toestand welke den geheelen Vrijdag duurt en welke ook de pauzen tusschen de afzon derlijke extasen aanvult. De bovengenoemde Erlander-commissie heeft, na nauwkeurig medisch onderzoek, vastgesteld, dat het meisje niet alleen geen spoor vertoont van eenige hysterie, maar dat haar critische waarheidsliefde vooral naar voren moet wmden gebracht. In dezen normalen toestand vertelt zii van den in houd van hare visioenen, welke zii critisch doordenkt, op 'de meé'st eenvoudige wijze. Geheel anders is hèt mét dén tusschen toestand gesteld. Dan is haar gehëele intel lect gereduceerd tot dat van een kind, dat wel zien en hooren, maar niet combineeren kan. De eenvoudigste begrippen kan zij niet vatten. Alleen haar moeder, de pastoor en de vriend van dr. Erwein krijgen van haar een antwoord, dat zij geeft in een on- vervalscht oberpfiilzich dialect. Wat zij in de extase ziet, is het best te vergelijken met een film1, waarbij weliswaar ook het oor werkzaam is, maar de verklarende text ontbreekt. Bij een volledig vergeten van al het ge leerde, neigen haar sympathiër. niet alleen tot Pilatus, die den Heiland vriendelijk be handelt, maar ook tot Judas. d:e den Hei land een kus geeft. De Arameesche uitroe pen der discipelen: „Galapa,. Galapal" (Ver raden!) begrijpt zij niet. Haar antipathie gaat uit naar Petrus, die met zijn zwaard het oor van Malchus afstaat. Aangrijpend is haar volledige onbekend heid met hetgeen komt. Na elke extase, die in den beginne slechts eenige minuten duurt, gelooft zij dat Jezus zal worden vrij gelaten en zij kan het niet begrijpen, wan neer des schrijvers Vriend haar vertelt, wq,t nog komt. Daar deze de woorden kent, die zij hoort, leeft zij in de meening, dat hij achter haar staat. Zoo zeide zij tot hem, toen dé stoet met den Kruisdrager bij de stadspoort kwam: „So, jetzt, lafst zuj- Mutter (des Heilandes)' und sagst ihr, dass sie ihn freigelassenha- ben," En zij licudt aan dit verlangen vast, ook nadat hij verklaard heeft, dat de men- schen besloten hadden Jezus te dooden, totdat zij zich eindelijk vereenigt met het empromis: „Sagst halt, die Resl lasst ihr sagen, dass sie ihn freilassen!" Zelfs nog op Golgotha stelt zii zich zelf gerust met de woorden: „Sie han ihn hah a Bauholz raugtragen lassen!", waarbij ter verduidelijking moet worden gezegd, dat volgens ïhereses visioen Jezus geen kruis maar drie losse balken draagt, die ruw aaneengevoegd worden en wel in den vorm van een groote Y. -Op dubbele wijze neemt zij deel aan wat zij ziet cn hoort. In de eerste plaats van het „medelijden" in den letterlijken zin des woords. Haar lichaam voelt de geeselslagen, haar hoofd wordt met doornen gekroond, door haar handen boren zich de gruwelijke spijkers. Vervolgens neemt zij er aan deel op de wijze, waarop een boerendeern vol tempe rament partij kiezen kan. Dr. Erwein deelt eenige staaltjes mede, die hij zeif meemaakte. Als de Heiland na de geeseling naar zijn kleeren wil grijpen, schopt een jongen ze met den voet weg. (Deze scene schildert ook Catharina van Emmerik, wier visioenen aan Therese Neu mann echter ten eenenmal eonbekend zijn). Tegen dezen ruwen kerel richt zich haar gehceletoorn. Nog op denzelfden middag, toen Therese in den tusschentoestand verkeerde en des schrijvers vriend daarover begon te spre ken, brak deze toorn elementair-krachtig te voorschijn, „Die Montur (Christus' kleeding) hat den Lausbuam scho glei gar nix angan- gen!" 1) en geen kwartier later: „Den Laus buam hatt'i scho so gern eine runter- ghaut!" 2). Bijzonder drastisch is haar ergernis bij da doornenkroning over de lieden, die aan d». bespotting deelnemen: „Die Buam habn nimma trunka, da sagt ma schon gsoffal" 3), (Ook Catharina van Emmerik heeft deze bijzonderheid). Wanneer ik dit alles vertel, wat ik on middellijk naast het bed van de lijderes zelf meemaakte zoo zegt de schrijver dan doe ik dat niet om het verschrikkelijke dat zij moet deermaken in een komisch licht te plaatsen, zooals het krachtige en beeldrijke dialect voor ons helaas meestal iets ko misch heeft. Ik geloof, dat niets zoozeer de echtheid van het beleven en de algeheele afwezigheid van elke „Gebcthüchphrase- o'og e" karakteriseer^ kan. als juist deze voorbeelden. In den normalen toestand spreekt Therese dit dialect niet. maar juist in dezen tusschentoestand vloeien de woor. den zonder de controle der sohoolopvoe- ding over haar lippen cn dit maakt op den toeschouwer, die staat bij dit meisje, dat blind en piet bloed overstroomt in de kus sens ligt, een geweldigen indruk. Ook haar gehoor is in de extase bijzon der scherp. Toen de „trompetters", d.w.z. de twee Romeinsche posauncnblazers die vooraan liepen om den stoet in de drukke, kromme stralen ruim baan te maken, erg valsch bliezen, green zij met beide handen naar het hoofd en het „geschepper" (ge rammel) op het slechte plaveisel van de twee kruisen, welke de beide moordenaars aan ketenen achter zich aan sleenen, vindt zij verschrikkelijk. Haar geheugen is, wat betreft de woorden, die zij hoort, verba- z'ngwckkend. Mijn vriend vertelde mij, dat zij hem eens vroeg, wat toch bii de door nenkroning de spotters den Heiland toerie pen. Mijn vriend ken natuurlijk slechts die Arameeijsche woorden zeggen, die in het bijbelverhaal voorkomen. Hij geraakte ech ter in verlegenheid, toen Resl hem vertel de, dat zij toch nog meer gezegd hadden. Toen zij hem dan de door haar gehoorde Arameesche >yoqrdep. had meegedeeld, her* kende hij daariij zeer drastische spotwoor,1 den, waarvan echter de Schrift niets ver haalt. De weergave der Arameesche taal door het meisje is ook in normalen toestand nog zóó nauwkeurig, dat mijn vriend in staat is het Galileesche dialect van Petrus van de zuivere Judeesche spreekwijze van Kaiphas te onderscheiden. Behalve die van het lij den, heeft Therese ook nog andere vi sioenen- Ik was zelf er bij tegenwoordig: toen Resl verhaalde van hetgeen zij in den tijd van Pinkster-Zondag od Pinkster- Maandag had gezien. Als voorbeeld geef ik de schildering van de redevoering, welke Petrus voor het Joodsche Svncdrium hield, nadat hij de kreupele heeft genezen. Resl verhaalde: Eerst hee.l Petrus bij het spreken op den genczene naast zich gewe zen, dan vcet hij met zijn rechterhand door zijn haren cn eindelijk heeft hij met zijn rechterhand naar den voor lom zilt ;nden hoogcfriester gewezen. Daarbij zeide bij: (Hier volger, ongeveer tien Arameesche woorden). Fn het slot zijner re Ie was al dus: (weer Arameesche woorden). De woorden, d e Petrus sprak, toon h'.j op zijn lechtcr wees, luidden in het D'uLsch, zooals mijn vriend mij later zeide: „lm Na men Jesu Christi des Nazarencrs den Ihr gekreuzigt liabt," terwijl de slotwoorden die waren van den verworpen hoeksteen. (Hd. 4: 812). Hier had dus Resl de haar onbekende woorden zeer juist gehoord bij die handbeweging, welke door hun inhoud wordt voorgeschreven. Petrus an Johannes worden daarop door Kaiphas weggezonden. Tezamen met den genezene verlaten zij den hof. „Hij het heengaan is links v,oor de Cal varieberg, recht voor mij de tempel," enz. De voorbeelden, dat de antwoorden niét aan de verwachtingen van mijn vriend be antwoordden, kunnen gemakkelijk met vele andere worden vermeerderd. Van suggestie of gedachte lezen kan hier geen sprake zijn." De medewerker van het „Alg. Handels blad" besluit dan: Voor zoover het mogelijk is uit dit alles conclusies te trekken, staat het vast, dat deze extase kennis mededeelt, welke bij haar draagster, noch bij eenigen getuige, Voorhanden is. Het meisje doet zich hier aan ons voor als object van een andere, voor de zintui gen niet vatbare macht. Zeer treffend is het einde van het lijdensvis'oen. Nadat haar moeder het bloed uit de wonden en oogen voorzichtig heeft weggewasschen. ligt The rese met sneeuwwit gezicht, nog altijd blind en afgesloten van de werled. bewegingloos in haar bed. Dan beginnen haar lippen té spreken, een gesprek van medeliiden met haren Heiland en dit gesprek gaat over in een lang, innig gebed. Voor zich zelf geen andere wensch dan te mogen sterven, al haar bidden is voor anderen. Allés met het kinderlijk refrein: „Aber du bist geschetter als ich und widt's schon recht machen." In dit eenzame tweegesprek ligt mis schien de eenige verklaring, welke wij menschen voor deze gebeurtenissen kunnen geven en welke mijlen ver verwilderd is van alle medische verklaringpogingen. Wat zich hier onthult van het geestelijk leven van dit boerenkind is van zulk een heroïke grootheid, dat de egoïstische mensch vol beschaming het hoofd moet buigen. „Aber weisst du. wenn durch mein armes Leiden ein paar. Leute mehr dazu kommen. Dich zu lieben, so las® mich die ganze Ewigkeit leiden. Tag zehnmal mehr ieiden. Ich trag's gern." 1) Dien kwajongen ging Zijn kleeding in 't geheel niets aan! 2). Dien kwajongen had ik toch zoo graag een muilpeer gegeven! 3) De kerels hebben niet méér gedron ken men kan hier wel spreken van zuipen! De optocht weer afgelast. De regen, die den geheelen nacht en Zondagmorgen zoo druilerig neerviel over Roermond is wederom spelbreker gewor den bij de viering van het gouden kro ningsfeest van 0. L. Vrouw in 't' Zand. Deze vijftigjarige herdenking te Kapel in 't Zand mag niet bogen op eenige hemel- sche medewerking, want ten tweede male is het uittrekken van een grootsch opge zetten optocht, ter eere van het wonder- beeldje, uitgesteld Het is er anders zoo mooi gemaakt Vanaf de Kapellaan, aldus schrijft de „Maandagmorgen", wandelt men onder een feestbaldakijn van honderden vlaggen en wimpels, hoekig gespannen langs de lom merrijke boomen. Een groote eerepoort bij den ingang der kapel geflankeerd door vele horretjes met bloemen, die den weg verder versieren, waarover de plechtige stoet zou trekken. Hier ook overal een fijn verzorgde uiting van vreugde en gods dienstzin der bewohers. Tevens meerdere poorten, die zijn opgericht voor het uit trekken en het jubileerende mirakuleuze beeldje afwachten .Maar zooals wij reeds schreven is deze historische weergave van opeenvolgende belangrijke leiten in de ge schiedenis van O. L. Vrouw in t Zend afgelast. Regen! Het traditioneel woord bij feestelijkheden. Toevallig regende het Zondag nu eens niet od de uren dat de optocht kon trek ken De wegen chter „achter de kapel" waren zoo slecht, dat het rijden der praal wagens èen onmogelijkheid was Toch heerschte er drukte in het genadeoord. Tilburgsche bedevaartgangers, Duitsche processies, tevens aanwezig voor de St. Bernardus-vereering, mede de vele bezoe kers uit stad en omgeving gaven toch ca chet en durklc Vooral in het prachtige Kruiswegpark waar de bidgang werd ge maakt zag 't er eebt stemmig en toch fecs- telük uit. Ook in de kerk, waar een deftig, moderne versiering was aangebracht voor het hoofdaltaar is een altijddurend gaan cn komen van Mariavereerders, zoodat het bede huis tot 's avonds laat propvol zif. Eveneens wordt een buitengewoon druk gebruik gemaakt van het water uit den put waarin Wendelinus het thans zoo innig vereerde beeldje heeft gevonden,. Bij de sluiting der tweede octaaf van 0. L. Vrouw op 11 Sept. a.s. is door de regelingsommissie bepaald dat de optocht dan doorgang zal vinden Men herinnert zich, dat circa een maand geleden tot het verspelen van bovengenoemde cup besloten is. Thans hebben er twee wedstrijden plaats gevonden. In Weenen ontving Rapid het elftal Hajduck Spalado, afgevaardigd uit Jugo Slowakije, welken strijd Rapid won met 81. De tweede ont moeting voor deze beker-competitie ging te Praag tusschen Sparta en Admira uit Weenen, waarin Sparta zegevierde met 51. De ontmoetingen, werden door een be hoorlijk aantal toeschouwers gevolgd, zoodat ten deze opzichte de wedstrijden het be oogde doel zullen beantwoorden. Het ver dere deel van het bekerprogramma wordt thans met spoed afgewerkt. In Brussel wordt voor het jaar 1935 een groote wereldtentoonstelling voorbereid en reeds heden is door de regeering aan de stad Brussel een stuk grond ter groote van 123 H.A. afgestaan. De sportbeweging is bij deze tentoonstelling in zooverre geïnteres seerd, dat gedurende deze periode ook bij zondere sportontmoetingen zullen plaats vinden. Daarom heeft men naast het ten toonstellingsterrein een stadion geprojec teerd, waarin men op genoemd jaar alle sportwedstrijden van importantie wil doen plaats vinden. Het nieuwe stadion is be rekend om 100.000 toeschouwers te kunnen plaatsen. Het initiatief van den heer A. Verdijck bondsbestuurder en bestuurslid van de Antwerp Footballclub heeft in België reeds navolging gevonden. Men herinnert zich, dat de heer Verdijck reeds lang tot de con clusie is gekomen, dat de tegenwoordige jongelingsschap, de onderdeden van het spel zoo slecht omvatten en ook in België evenals trouwens bij ons zoo weinig jonge lui aangetroffen werden, *velke men geboren voetballers, zou kunnen noemen. Om in die leemte te voorzien heeft de heer Verdijck een programma uitgedacht, volgens welk de jongste en jongeren leden, regelmatig door de ouderen worden geoefend. Dit initiatief wierp, aldra zooveel succes af, dat hef Bondsbestuurslid besloot aan deze actie ruchtbaarheid te geven. Alle Belgische vereenigingen van importante werden ge ïnviteerd voor een demonstratiete Brussel, waar genoemde heer het gehcele program ma, met de leden van de Antwerp F. C. demonstreerde. Thans kunnen meerdere vereenigingen op deze oefeningsmethode terug en heeft zich als eerste aangemeld de Racingclub Bruxelles. De heer Malevez, lid van deze dub en bekend Belgisch scheids rechter heeft zich met de uitvoering belast. De rustperiode voor de voetballers wordt steeds kleiner en dacht men vroeger niet aan wedstrijden voor September was aange broken, de laatste jaren beginnen de voor bereidingen voor het nieuwe seizoen, ook voor die vereenigingen, wier leden de zo- mesporten beoefenen, reeds half Augustus. Ook de roodbroeken zijn reeds druk bezig zich voor te bereiden voor de naderende competitie en. uit de serieuse wijze waarop dit geschied valt op te maken, dat Haarlem vast besloten is, een belangrijk aandeel in dezen strijd te willen nemen. Zondag werd een bezoek gebracht aan Apeldoorn, waar van den oostelijken eerste-klasser Robur et Velocitas met 30 werd gewonnen. In het elftal ontbraken nu nog Bieshaar, Dik en D. ïloutkooper. Ondanks den bijna voortduren- den regenval wezd goed en enthousiast ge speeld en de overwinning was dan ook alles zins verdiend. De opstelling was: de Vries, Cats, Moolenaars, Goedhart, Van Daalen, Torringa, Kammeijer, de Geus, Huisman, Levy, Fievez. In de eerste helft is Haarlem onmiddellijk meer in den aanval dan de gasthc^ren. Van Daalen geeft het goede voorbeeld en de voorhoede gaat steeds op het Robur-docl af, waarbij de vleugelspelers den bal keurig voorzetten, Huisman zendt een fraai schot in, dat van den paal het veld weer inspringt. Torringa komt in botsing en moet het veld uit, maar kan na eenigen tijd zijn plaats weer innemen. Bij de aanvallen van Rubur blijkt dat dc reserve spelers Goedhart-Cats zich uitstekend kunnen aanpassen en de Vries wordt niet voor veel moeilijkheden ge plaatst. Een kwartier voor de rust geeft Levy met :een goed schot Haarlem de lei ding. Rust 10 voor Haarlem. De tweede helft begint met een sterker zijn van Robur. Het schieten is echter slecht en de enkele goede schotenworden door de Vries gestopt. Haarlem herstelt zich dan en Van Daalen verhoogt met een^hard schot langs den paal de score tot 20. Het spel gaat dan gelijk op en nadat kam meijer eerst tegen den paal heeft geschoten, scoort hij Haarlem's derde doelpunt. Einde 30 voor Haarlem. Zondag. 4 September komt Robur et Velo citas aanxden Schotcrweg een tegenbezoc brengen. Als om 2 uur dc heer Voogd beginnen blaast, verschijnt Hillegom compleet, terwijl Hillinen twee invallers telt. Hillegom wint den toss en speelt \tegen wind in. Het spel is'-slechts*, pénige minuten oud, als Hillegom's linksbuiten met een mooi schot Hill'ne's keepeer het nakijken geeft. (1C). Bij een corner op het Killinen-doel wordt de bal mooi voor del gepaatst en ineens hard door F. v. d.\Loo in doel ge schoten. Braam komt-geheel vrij voor het Hillegom-doel, doch- schiet ver naast. Hil linen is iets sterkersen eindelijk heeft van Engelen succes, doer met een kalm schot de stand op 21 te \brengen. Wanneer de Jong no. 3 in het net schiet is er juist ge floten voor buitenspel. Direct na de rust is Hillegom, getseund door de wind sterker. Hillinen's achter hoede houdt in deze periode mooi stand. Op flinken afstand van doel veroorzaakt een Hillinen-speler een vrije trap. die door de Groot prachtig ineens wordt ingescho ten (31). Diverse corners op beide doelen brengén geen verandering in den stand en wanneer de scheidsrechter het einde fluit, heeft Hillegom een verdiede overwinning behaald op- het in de 3de klas N. V. B. .spelende'Hillinen. De scheidsrechter, als al tijdneutraal. liet gehcele Hillegom-team een\pluim voor hun kunnen. Hillinen viel tegen,uitgezonderd v. Waveren. Braam en KeizerXDe overige,nog jonge spelers zijn beter in'de H. V. B.^op hun plaats. V, A Van Nanking tot de monding wordt hea den gevochten tusschen Noordelijke en Zui delijke .troepen. De Noordelijken trachten de Zuidelijke oorlogsschepen van de bene den Jangkse te verdrijven, om het. overste-i ken der\rivier door de troepen van Sim Fi Chang te vergemakkelijken. D,c Noordelijke troepen zijn in belangrijke sterkte aange komen bij Khinsiang op weg naar Shanghai. De Zuidelijke troepen houdenhier evenwel stand. PARIJS, 22 Aug. De „Petit Parisien." meldt uit Capablanca, dat in den toestand van den sultan r op 19 Augustus de crisis was ingetreden. Sindsdien is zijn gezond heidstoestand iets verbeterd, doch hij is nog zeer ernstig'en het gevaar is nog niet geweken. PARIJS, 22 Aug. Volgens de „Echo dé Paris'' heeft de Fransche regeecing beslo ten in het Rijnland een bezetting te hou den van 50,000 man, in de plaats van da 55.000 man, die er op 't oogenblik zijn. De Fransche regeering laat Engeland en België vr hun bezettingstroepen te verminderen in de mate, dat zij wenschelijk achten, NEW-YORK, 22 Aug. Brandlis, rechter van het Hoog Gerechtshof te Washington, heeft het verzoek zijn bemiddeling te ver- leenen, inzake de terechtstelling van Sacco en Vanzetti, afgewezen. Een van de re denen van deze afwijzing is, dat familie leden van Brandlis bij de zaak zijn gein- teresseerd, een reden, waarom hii zich daar niet in zal mengen. De verdedigers van Sacco en Vanzetti hebben zich onmiddel lijk tot rechter Stone gewend, Intusschen is een beroep gedaan op senator Borah, om in te grijpen en met een vliegtuig dat de verdedigers beschikbaar hebben gesteld, naar Boston te komen Het verluidt, dat Borah bereid is ziinAmvloed aan te wen den voor de redding van de veroordeel den. Indien evenwel gouverneur Fuller geen uitstel der executie meer toestaat, zullen zoowel de hulp1 van Stone als van Borah te laat komen. IL Het Carmelgebergte, gelegen op de grens van Samaria en Galilea, is ongeveer 30 K.M. lang en 15 K.M breed. De hoogte van de verschillende toppen, waartusschen de diepe dalen liggen, varieert van 150 M. (de kaap Carmel) tot 615 M. (de plaats waar Elias het offer opdroeg). In de krijtrotsen bevinden zich meer dan 1000 grotten, waar de kluizenaars hun leven in beschouwing doorbrachten. De naam Carmel (Wijngaard des Heeren) duidt op zijn vruchtbaarheid: jeertijds waren er tallooze wijngaarden, olijf- en vijgeboomen; ook nu zijn er nog uitgestrekte bosschen van eiken, laurieren en crebinthen en vele soorten kruidachtige gewassen. Maar schooner d.-.n zijn stoffe lijke tooi zou zijn geestelijke heerlijkheid zijn; daar zou de Bloem van Carmel, c'e H. Maagd Maria, het eerst op deze aarde vereerd worden, en eenmaal over de ge- heele aarde verspreid zouden de bewoners van even zoovele Carmels den lof der lieve Moeder zingen tot aan het einde der tijden. Het volk en de priesters van Baal versche nen op den Carmel. En Elias beval hun een rund te slachten en op het altaar te leggen zonder er vuur onder te doen. Ze riepen hun god aan om vuur van de hemel te zen den, maar hun smeeken bleef vruchteloos, Baal verhoorde hen niet In den middag riep Elias het geheele volk bij zich en bouwde een altaar van twaalf steenen, maakte er goten omheen, legde het hout en het. offerdier op het altaar en liet er driemaal vier kruiken water over gieten. Op zijn bede zond God een bliksemstraal en het vuur verteerde* het offervleesch cn zelfs de steenen van het altaar. En het volk bekeerd tot zijn God greep zelfs de steenen van het altaar. En het volk be keerd tot zijn God greep de afgodspries ters en doodde hen bij de heek Cison aan 'den voet van den Carmel. Nu bad Elias ze venmaal tot God om regen; en na het ze vende gebed verhief zich een klein wolkje boven de zee: de redding was nabij. Volgens de traditie van de Orde van Car mel, bevestigd door de getuigenis van en kele -Heilige. 'Jladers^ o.a, de H.H. Hiero- nymus en Ambrosius, zag Elias in dat wolk je niet slechts de voorbode van de verlos sing uit de tijdelijke ellende van het vo'k, maar ook het beeld van de Vrouw in het Paradijs beoofd, het beeld van Haar, die den Verlosser der wereld baren zou: Elias vereerde Maria. Daarom ook zegt de pries ter in de prefatie van het feest der Lieve Vrouwe van den Berg Carmel (16 Juli): „wij danken U God, die aan den profeet Elias door het lichte wolkje, dat van de zee opsteeg, op wonderbare wijze de On bevlekte Maagd Maria voorbeduid hebt cn wildet dat Zij door de profetenzonen ver eerd zou worden," Deze profetenzonen, zijn volgelingen, ver- eenigde Elias in een kloosterlijk leven (prefatie op het feest van onzen H. Vader Elias, 20 Juli). Nadat zijn zending vol bracht was, werd Elias in een wagen van vuur levend ten hemel opgenomen, terwijl hij met zjin mantel zijn dubbelen geest na liet aan zijn opvolger, den profeet Eliseus Nog eenige malen, in de 8e en 2e eeuw voor Chr. wordt er in de H. Schrift ge- Sproken over de profetenzonen, en ook uit andere bronnen weten wc dat er in die tijden een gemeenschapneli'k geestelijk le ven geleid werd in het land der Joden. Toen de volheid der tijden daar was wer den Gods beloften vervuld. De H. Madrid Maria. het.sieraad van den Carrncl, wooridc oo slechts enkele uren afstands van den H. Berg in haar huisje te Naza-eth. En dc Engel kwam tot haar mot de blijde bood schap: God werd mensch cn leefde te Nrza- reth tot Zijn dertigste jaar. Zou de H. Fa milie ook niet volgens de gewoonte van hen, die nabij den Carmel woonden, op de feestdagen; wanneer ze niet n-nr Jeruzalem behoefde cp te »inen, den Berg .bestegen hebben om dear God fc loven cn f» prij zen? De traditie zegt on* dat de H. Fa milie, teruggekeerd uit Egvnte, den weg langs dc. zee volgend bij den Carmel kwam. waar ze van hun vermoeiende reis u'lriist- t enin de grot v-n Fl'ns of de Profeten school. ep in de Brevi-r!"s$cn ma het- feest van O, T.. Vrphv v. d Berrf C*-melJeren we dat de kluizenaars van den Carmel het geluk hadden met dé H. Maagd te spreken en van haar bijzijn te genieten. P. Coleridge S. J. schrijvend over „Onze Lieve Vrouw in Haar eigen tijd' zegt: „Niets kan naar waar heid de atmosfeer, om zoo te zeggen, weer geven, waarin de Christenen van Palestina leefden. Wij zijn er zoo aan ontwed zoo wel aan henzelven als aan hun gedachten- gang een plaats ai te staan in de rezks on zer denkbeelden, dat de oude en heerlijke overleveringen van dien tijd en dat land, Zdoals de geschiedenis van de Ten Heme! Opneming van Maria en die over het begin van het godsdienstig leven op den Berg Carmel in onze ooren klinken als waar schijnlijke verdichtselen, terwijl ze toch in waarheid niéts meer of minder zijp dap overleveringen vrn treffende oudheid, on bewezen, dat moge zijn, maar daarom nog niet verworpen." Bij Jezus' verheerlijking op den Thabor was ook Elias tegenwoordig: deze heeft toen (volgens een openbaring van de H. Maagd aan den H. Petrus Thomas, Carme- liet- te Avignon, later Patriarch van Kon- stantinopel, gest 1366) van Christus het altijddurend voortbestaan der Carmelorde verkregen. De kluizenaars van den Car mel waren onder de eersten, die dé pre diking van het Evangelie aannamen. Ook bouwden zij de eerste kerk ter eere van dc H. Maagd cn daarom begon men hut) den naam van Broeders der H. Maria van den Berg Carmel te geven. Omstreeks 320 bezocht dc ff. Helena, de moeder van Keizer Constantijn, bet H. T and. Zij liet o.a. een basiliek te Bethle hem bouwen en volgens Nicephorus Cal- lixtus in zijn Kerkelijke Geschiedenis ook een ,.op de helling van den Berg van Elias, den Thesbiet." Dit bouwwerk werd door de bestrijders van onze tradities in het rlik van dc overige z.g. Carmellegenden geplaatst, totdat in 1913 naar aanleiding van eenige vondsten uitgebreide opgravingen gedaan werden, waardoor fundamenten, etc bloot gelegd werd 'n, die volgens deskundigen, Duitsche en Fransche archeologen, tot een kerk u t de 4" eeuw behoord hebben. Hier spreken dus de getuigen van steen weer ten voordeete van onze overleveringen evenals dc wcliswaai weinige tekstge deelten uit oude reisverhalen. Zoo verhaalt de mertelaar Antom-s van Flaigancc fonge- vcer 570) in zün Ttinerarium, dat hii óp d„ k»an Carmel een klooster bezócht, het- vdJc bii „het kioos'cr van den profee; Eliseus" noemt. Ook op andere plaatsen van Palestina hadden de monniken van de H. Maria van den Berg Carmel zich neerge zet: o.a. te Jeruzalem, Nazareth en op. den berg Thabor, Maar de vreedzame stilte zou weldra verstoord worden: in het begin van de 7e eeuw veroverden dc Perzen onder Cosroës het H. Land, verwoestten de H. Plaatsen en maakten zich meester van het H Kruis. In 628 werden zij overwonnen door Keizer Heraclius, maar reeds in 637 iagen de Mahomedanen voor Jeruzalem, na men de stad in en breidden vandaar hun veroveringen steeds verder uit. Ook de Carmelbewoners hadden van hen te lijden: ze dwongen de monniken om hun witte mantels in gestreepte te veranderen, omdat alleen de Saraceensche overheden zulke witte mantels mochten dragen; verder schij nen ze de kluizenaars, zonder twijfel uil eerbied voor den Proféet Elias, eén tijd lang gespaard te hebben. In het H. Land kwam men veel in aanra king met de Westersche pelgrims en of schoon men den Griekschen ritus volgde, lag Palestina toch buiten de invloedssfeer der Patriarchen van Constantinopel, zoodat het gevaar voor schisma al heel gering was. Omstreeks het begin der 11e eeuw werd de toestand voor de Palestijnsohe Christe nen hachelijker: bittere klachten over ver woesting en plundering kwamen naar het Westen. Op de Synode van Clermont riep Paus Urbanus II de Westerlingen op en weldra trok men naar het H. Land met den strijdkreet: „God wil het!" In 1099 werd Jeruzalem door de kruisvaarders ingeno men, en een groot gedeelte van Palestina bevrijd van het geweld der Islapieten. Vele pelgrims, getrokken door het god vruchtig leven van de kluizenaars, zeiden de wereld vaarwel en vereenigden z'ch met de Carmelbewoners. Hoe prijzenswaardig dat ook was, toch dreigde het verkeerde gevolgen te zullen hebben, Onder die nieu welingen waren er, die de vermaningen der ouderen in den wind sloegen en n et leef den Volgens hun oude gewoonten. Daarom kwam de Patriarch 'van Antiochië, Aymc- ricus van Malafavc geb. te T.imoges in Frankrijk en herstelde omstreeks 1155 de tucht onder de jongeren, vcreenigde hen in omfuurd.e kloosters, verzamelde de voor schriften en vertaalde die in het Latijn. Verdér regelde hu het bestuur naar het voorbeeld dor Westersriie kloosters. De kluizonaats kozen rm den H Be*tho!dus, een broeder of bloedverwant van den Pa triarch, tot hun overste. In 1160namAyme- rik een aantal broeders mee en gaf hun een klooster op den Zwarten Berg bij An tiochië. Ook werden er kloosters gesticht op den Karantal, bij het meer van Galilea: op het e land Cyprus, een ander op den Carmel zelf, enz. Na den dood van den H. Bertholdus werd de H. Brocardus van Je ruzalem 2e Prior Generaal. Maar omdat er nóg enkele moeiijkheden waren tengevolge van hun veranderde levenswijze vroeg Bro cardus met zijn monniken aan den II. Ai- bertus, Patriarch van Jeruzalem, een regel overeenkomstig hun gebruiken. In 16 artikelen vatte de Patriarch nu al les samen wat „de kluizenaars bij de bron van Elias op den Carmelmoesten onder houden: Onder de leiding van een Prior, die met meerderheid Van stemmen gekozen werd en aan wien ze gehoorzaamheid be loofden, bleven de Broeders, ieder afzon derlijk in of bij zijn cel, dag cn nacht in overweging en gebed, tenzij ze door andere rechtmatige bezigheden in beslag genomen werden. De geletterden onder hen moesten de getijden houden volgens de gewoonte der Kerk: de overigen zouden een bepaald aantal Onze Vaders bidden, (De kerkpro vincie van Jeruzalem volgde den Gallicaan- schen ritus, die daar na 1099 ingevoerd werd dcor de kruisvaarders: de geschoeide Carmeliefen volgen nu nog dezen ritus).Nie mand zou iets in eigendom hebben, maar alles wat hij voor zijn onderhoud noodig had zou hij overeenkomstig zijn leeftijd en hehoclten van den Prior of van een door dezen aangsstelden persoon ontvangen. Den maaltijd zouden ie afzonderlijk ge bruiken met inachtneming van de vasten. d:c duurde' van Kruisverheffing (14 Sept.) tot Paschen: vlcëschspijzen mochten ze nimmer gebruiken Zieke en zwakk* broe ders waren evenwel hiertoe nfet ije,-o''den, omdat nood boven de wet gaaf. lederen morgen moesten ze samenkomen om de II. Mis bii te. wonen in de kerk die, ind en het mogelijk was, m'dden tusschen de cel len gebouwd moest worden; s Zondags zou den hun de plichten der Prceders van O. T- Vrouw Voor óogefi gesteld worden, Dan volgen er nog vermaningen om de geeste lijke wapenrusting san te trekken in den strijd t'cgc'n de hartstochten, zich riet aan ledigheid over te geven, het stilzwijgen te bewaren en steeds rpdqrig te ziin, hetzij men overste of onderdaan is, en hii eindigt met' de verzekering dat de Heer bii Ziin twe»de komsf een extra loon niet zal ont houden aan dengene. die n eer gedaan heeft dan strikt plicht is. Uit dankbaarheid vie ren de Carmelieten jaarlijks op 8 April het feest van hem, die aan deerde den Regel gaf, welke reeds ontelbaren tot gids strek te in hun religieuse leven en velen tot da eer der altaren deed komen. In 1226 werd door Paus HonoriusilII de regel goedgekeurd ondanks het feit dat men meende dat op de Kluizenaars van den Berg Carmel de 13e Canon van het 4e Concilie van Lateranen (1215) van toepassing was; die canon verbood het stichten van nieu we orden. Was de orde tot nu toe in het Westen zoo goed als onbekend geweest, spoedig reeds zou zij er talrijke kloosters hebben, want de toestand der Christenen in het H. Land werd steeds kritieker en de Carmelieten ondervonden daarvan den terugslag. Stervend had de H, Brocardus zijn onderdanen vermaand om den naam van Broeders van Maria niet onverdiend te dragen ra zijn dood. Onder zijn opvolgers, de H. Cyrillus van Constantinopel (1231—a 1234) en den Z Bertholdus den Lombar- diër (12341240) gingen verschillende groe pen van Carmelieten, daartoe aangespoord bii een verschijning van hun hemelsche Be schermster, naar Europa. Zoo veroorloofde in 1235 Gravin Joanna aan Peter van Cor bie le Valenciennes in Vlaanderen „een kerk en klooster ter eere van de H. Maagd Mfiria" te bouwen. In 1238 werden kloosters op S'cil'ë cn in de Provence gesticht;'! En- "elsclm riddeïs brachten in 1241 Carmelie ten naar Engeland mee en spoedig ver spreidde c'c Orde zich vandaar ook in Ier land cn Schotland. Ook in Duitschland kwamen rr Lievevrouwebroeders met de Kru'svn"""der- mee: in Keulen zouden ze -eeds in 11°8 een kluizenarir betrokken l--bbcn. P.-us Gregorius IX had de Carme- 'iclcn orc'ar de bedelorden gerangschikt, waor-'oo- 'o de verplichting kregen om ook n?n het zieDHieil van anderen te arbeiden. Nada! d? Alanus de Br't in 1240 tot Ge neraal gekozen was, breidde de Orde zich "i»»r m~~* uit in Ftirooa: daarom werd het volgend Generaal Kapittel in Engeland ""boude" waar Alanus opgevolgd werd door ''«n H. Simon Stock. Daar werd toén ook besot"" om twee Broeders naar den Paus te zenden om eenige veranderingen in den regel te vrager»; de ondervinding had hun geleerd dat de voorschriften in overeen stemming gebracht moesten worden met de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 3