Stadsnieuws. m Nationale Spaar- en -: tmissiebank Dit nummer Jïestaat uit 24 Madzijden waaronder het Geïllustreerd Zondagsblad in acht bladzijden. LEEKEPREEKEN. 4oornaaiBste Nieuws erkeers^oitgevallen. PIJLTJES de kwestie met 3 V2 pCL li Zaterdag 15 October 1927 51ste Jaargang No. 16680 A^ragtiiÉe moet, op vara verlies van alle rechten, geseï*ietlera viilerlifïs. driemaal vier en l'wlnlïg uren na Jnei ongeval Wij vergoeden vaaai heden voor bedragen in rekening- courant 2 - Voor grootere bedragen condities nader overeen te komen. <"'een inlevering van Darwintulpen. Spoorboomen doorgereden. Ecn mooi testimonium. Duit- Cursus voor R.-K. Jeugdleiders (sters). Leeken-apostolaat en propaganda. GAS-DIRECTEUREN. J. J- WEBER ZOON OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. •ff! (Direct ingaande) Bijkantoor nassaulaan 18 V Haarlem en Agentschappen: Bureaux: NASSAULAAN 49. abonnementsprijs oedraagt vooi per week 0 25 per kwaartaal f 3.25 franco per post per kwartaal bi •óoruit betaling 3 5S Telefoon No. 13866 (3 lijnen) Poitrekeiaintf Nr 5970 NIEUWE HAARLEIHSGHE COURANT Aavertentiën 35 ets. per regel. Vraag- en aanbod-advertenties 1-4 regels 60 ct rer plaatsing; elke regel meer 15 ct.. bii vooruitbetaling 4dvertentiën tusschen den teksl als ingezonden mededeeling 60 ct. per regel Bii contract belangrijke korting. ^enb(fif^talle^dveripV^in«!^e^Sejle vcr?ekeringsyborwaardén f QOfiJl M Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f - bij een ongeval met f - bij verlies van een hand, t bij verlies van een f CJ1 bij 'n breuk van f f.to bij verlies v. eea oor een der volgende uitkeenngen UUU» verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen: 1 <ÏU. doodelij ken afloopI C-itii." een voet of een oog; Iw3, duim of wijsvingerJ'J bee- of arm; I rtU. andere vinger. 208. DE EVANGELISCHE GEEST. Nu wij in onze vorige beschouwingen eenige misvattingen omtrent de taak en roeping der Kerk en der priesters ten op zichte van de oplossing ven het sociale vraagstuk hebben recht gezet en de be tekenis van het optreden van den chr'sten 'eek in het openbare leven voor een alge heele vernieuwing der maatschappij heb ben bekeken, kan een oppervlakkig lezer daaruit concludeeren: „dus heeft het chris tendom voor een verbetering der samen leving toch eigenlijk we'nig beteekenis Immers noch de Kerk noch hare priesters, noch ook de christelijke leeken, die in de Wereld hooge en invloedrijike plaatsen bekleeden zijn in s'aat een svsteem te ontwerpen en door te voeren, waardoor wij een betere maatschappij zullen krijgen. Zij geven aanwijzingen en voorschriften, leefregels en verman ngen, of wel, wat de leeken betreft, zij kunnen in openbare be stuurscolleges eens over christelijke begin selen praten, maar een scherp afgeronde christelijke maatschappijleer, waardoor heel de wereld een ander aanzien zou krijgen, waardoor b.v. echte, ware vrijheid, billijke gelijkheid en zuivere, menschelijke broe derschap, vrede en welvaart zouden kunnen ontstaan, zulk een systeem is blijkbaar niet uit de christelijke levensbeschouwing af te leiden." Het is goed, dat wij deze moeilijk heid eens scherp onder het oog zien. Zij Wordt opgeworpen, herhaaldelijk, in het niet-katholieke kamp; maar ook onder Ka tholieken hoort men ze maken en ik vrees, dat velen, die ze niet uiten, er toch in dezen verwarden tijd heel vaak over peinzen en er geen weg mee weten. Het antwoord is heel eenvoudig; het christendom heeft wel zulk een maatschap pijleer, welke heel de wereld totaal kan hervormen. Die leer is het Evangelie. De proef op de som is reeds geleverd: be schouw de wereld vóór en na de stichting van Christus' Kerk. De verandering is radi caal: vóór dien, de heerschappij van en kelen over slaven, kinderen en vrouwen; de óverheersching van de macht van den sterkste; na dien vrijheid en gelijkheid van alle menschen in den zin van kinderen Gods en mogelijkheid voor een ieder, om zich in zijn staat en volgens aangeboren talenten te ontwikkelen. Dat is een histo risch feit, hetwelk niemand ontkent en ook niet loochenen kan, omdat de gevolgen van de invoering van het christendom nu, ook in onzen tijd, nog volop zijn waar te te nemen. Geen andere leer, geen enkel systeem kan bogen op zulk ten succes. Laten wit de allerlaatste proef nemen op groote schaal: het communisme in Rusland. Het is een schrikkelijke mislukking met mensch- onteerende gevolgen. Maar, waarom is datzelfde Evangelie dan niet in staat om aan de maatschappelijke behoeften van het oogenbTk te voldoen; om ordening te brengen in d?n chaos-van onzen tijd? Waarom glijden wij, ondanks dat Evangelie, weer naar het heidendom terug? Wie zoo vragen, begrijpen de beteeke nis van de christelijke leer niet, noch van de geestelijke revolutie, welke het chris tendom nu negentien eeuwen geleden in de wereld verwekt heeft. Het Evangelie is zelf geen maatschappij leer, direct gericht op verbetering der stof felijke welvaart. Zulk een leer, passend voor heel de wereld, is trouwens onbe staanbaar. De mislukking van allerlei men schelijke bedenksels in die richting door de eeuwen heen, heeft dit al bewezen. En ons gezond verstand zegt het ons: de menschheid, verdeeld in verschillende ras sen en volkeren, met alle eigen geaard heid, is niet tot den hoogsten trap van aardsch geluk te brengen door toepassing van één voor allen gelijk passend stelsel Maar wat Het Evangelie we] heeft en wat alle andere leerstellingen missen, dat is, dat het den weg aangeeft tot zelf-ver- volmaking en dat indirect iedere staat, waarin de overgroote meerderheid der be volking naar de regels van het Evangelie leeft en dus ook in haar wetgeving in toe passing brengt, een gelukkige samenleving worden zal. Omgekeerd: hoe verder een volk zich van het Evangelie afwendt en zich naar het heidendom toekeert, hoe on gelukkiger het worden zal. Wanneer wij dus spreken van een chris- lijke beschaving en van een christelijke maatschappijleer, dan bedoelen wij daar mee het stellen van openbare leefregels voor een volk naar den geest van het Evangelie; regels, wetten en verorden'ngen, welke naar ras en landaard zullen ver schillen, maar' die op dezelfde groote be ginselen moeten berusten. De invloed dus van het Evangel e in het openbare leven, op den gang in de maat schappij, hangt geheel ai van de mate, waar in de menschen individueel van Christus' leer doortrokken zijn. Een wet toch moet, om vruchtbaar en levend te zijn, uit het rechtsbewustzijn van het volk opbloeien Wanneer in een totaal heidenschen staat plotseling een christelijke wetgeving zou worden ingevoerd, zou de bestaande toe stand eer verergeren dan verbeteren. Im mers, de wet zou niet worden nageleefd. En het is beter geen wetten te hebben, dan d''e algemeen worden verkracht. Zoo ook heelt het christendom de wereld veroverd door eerst enkele personen in dividueel van zijn waarheid te overtu'gen en te bekeeren. De kleine kring breidde zich uit als een olevlek en toen het Evan gelie de samenleving had doordeesemd. volgde de christelijke wetgeving van zelf. Zieaar den weg, die ook nog voor ons geldt in onze dagen. Alle werken aan ver betering der maatschappij, alle deelname aan staatsbestuur en socialen arbeid is schoon en verdienstelijk' alle geschriften over de oplossing van Het sociale vraag stuk naar christelijken geest zijn lofwaar dig; maar zij zijn niets in vergelijking bij het werk der Apostelen, n.ni. door woord en voorbeeld de menschen individu eel te brengen tot beleving van het Evan- gel'e. Wanneer wij klagen over verval naar het heidendom in onzen tijd, dan komt dit voornamelijk, omdat de christenen zelf zoo weinig naar den geest van het Evangelie leven. Hun aantal is nog groot genoeg; zij, die openbaar zich zelf christenen noe men en ook niet anders willen zijn, loopt in de honderden millioenen. Zij zijn ver spreid over geheel de wereld, zoodat de voorwaarden om de heidensche samenleving in een waarlijk christelijke te veranderen, veel gunstiger zijn dan ten tijde der Apos telen. Maar wat de eeuwen der catacomben op ons voor hadden, dat is, dat zij, die zich toen christenen beleden, ook volbloed dra gers waren van Christus' ..aam en hun pri vate leven geheel naar den geest van het Evangelie hadden ingericht. Zij wisten, dat Christus gezégd had: „dit is mijn gebod, dat gij elkander beminnen moogt ge'ijk Ik u bemind heb." En de meest treffende voorbeelden zijn bekend uit die eerste christen-eeuwen van roerende naasten liefde. Wat hebben wij van die naasten liefde gemaakt?' Als de hoogste wijsheid wordt ook in christelijke k-ingen gepre- d'kt, dat de Staat zooveel mogelijk ont eigenen moet van hen, die bezitten ten bate van de minder bedeelden. En zoo zien wij de lasten, op de rijken drukkende, opgedreven tot dat zij de helft en meer van, hun inkomen bétalen aan de publieke kas. Gevolg: afnemende weldadigheidszin. Wie veel bezit redeneert: in mijn belas tingpenning draag ik meer dan mij lief is bij voor bestrijding van werkloosheid, voor volksonderwijs, voor verzachting van so ciale nooden. Eén arme, die mij dus de hand reikt, verwijs ik naar de staatskas, die met mijn geld onevenredig is gevuld. En de niet-bezitters wijzen naar de weelde, welke nog altijd ten toon wordt gespre'd en zij eiscben: nog meer onteige ning ten bate van de mïnder-bedeelden Dre'gt de ware christelijke milddadigheid welke z:ch zelf geeft uit overtuiging, op deze wijze niet uit te sterven? Moet een echt christelijke leer niet veel meer gericht zijn op de prediking van persoonlijk offers brengen, ieder naar zijn staat en stand? Maar de geest van de wereld heeft te veel ook reeds de christenen aangetas'. dan dat die offergeest van het EvangePe nog volop tot u'ting komt. Zelfopoffering en zelfver- 'oochening gaan lijnrecht tegen den tijd geest in, een tijdgeest, die zegt: gij hebt reebt op de goederen der aarde evenveel als uw buurman. Dat recht moet gij u ver overen, alleen zijt gij zwak en onmachtig; vereenigt u en als onterfde massa zult gij den rijkdom der wereld aan u trekken, j Daarom: klasse der niet-bezi'ters, trekt op, tegen het kapitaal; haat de rijken in een I onverzoenlijken klassehaat. Zie h'er de geest van deze. onze wereld, een geest, die lijnrecht tegen het Evangelie ingaat. Want op iedere bladzijde van Chris tus' leer staat een veroordeeling en een waarschuwing tegen den geest der wereld. Het is onze fout, dat wij die Evangelische waarheden, welke niet strooken met den iidgeest, waarmee ook wij al zijn besmet, zooveel mogelijk naar achteren schuiven of er de zuivere beteekenis aan trachten te ontnemen. Wij verbloemen onze hebzucht onze genotzucht, ons gebrek aan offergeest, onder voorwendsels, dat onze stand zijn eischen heeft; dat onze k'nderen toekomst verzekerd moet worden; dat wii moeten kunnen overleggen voor den ouden dag, om niet van anderen afhankelijk te zijn; dat groote gezinnen in onzen tijd van overbe volking en slechte vooruitzichten niet meer zijn te verantwoorden; dat de achteruit gang van het mensche'ijk geslacht, de zenuwachtigheid van het moderne leven voortdurende en nauwkeurigeverzorging van onze physieke krachten e schen, door rust, ontspanning en vermaak. Hoe groote verliezen lijdt het christendom aan ge al en niet minder aan waren geest van zijn volgelingen, door deze langzame aanpassing aan den tijdgeest. Welke is de meest voor komende reden, welke een parochie-gees telijke te hooren krijgt, wanneer hij een van de Kerk afgedwaald gezin bezoekt? „Wij kunnen nieL meer Roomsch zijn, en gij hunt ons toch niet helpen, wij willen geen kin deren meer; dat laten onze inkomsten niet toe." Hoeveel afglijding van den geest van AAR n e BA IM K het Evangelie ligt er tusschen het huwelijk te voorkomen, want de toestand wordt er voor het altaar en de weigering van het derde of vierde kind? Een aaneenschakeling van opstanden tegen een nederigen levens staat, welke soberheid, matigheid, zelfver loochening eisc'nte, Hoe staat tegenover die overdreven zorg voor eigen heil in dit korte leven, de geest van het Evangelie? Is Christus oo;t uit voeriger en duidelijker geweest, dan toen hij op dit punt den geest der wereld afwees? Wat zijt gij bekommerd, kleingeloovigen! Vraagt niet wat zullen wij eten. wat zullen wij drinken, waarmee zullen wii ons klee- den? En Hij verwijst naar de vogelen des hemels, naar de bloemen in het veld; zij zaaien en zij maaien niet; zij verzamelen niet in schuren. En toch zijn zij schooner ge kleed dan Salomon in al zijn pracht. En nog houdt hij niet op. Nog een nieuw bewijs; kunt gij door peinzen één el aan uw lengte toevoegen? Wat zijt ge bezorgd; Uw Hemel- sche Vader weet, dat gij dit alles noodig hebt! Dat is de, geest van het Evangelie, lijn recht tegen den geest der wereld ingaande. Maar die geest van onbeperkt Godsvertrou wen is niet meer de onze. En dit is slech's één punt. Op hoevele andere wijken wij niet van den Evangelischen geest af! Aan wie is dan de schuld, wanneer het christendom de wereld niet meer hervormt? HOMO SAPIENS. Wij hebben reeds in het kort medegedeeld dat de vereeniging „De Tulp" besloot het darvvintulpencontract niet te laten doorgaan. Omtrent deze vergadering meldt „het Kwee kersblad" nog het volgende Op Maandag 10 October is te Haarlem een vergadering gehouden van onderteeke naren van het Darwintulpen-contract, ten einde te beslissen of de inlevering van 8 H.L. per op te planten honderd roe al dan niet door zou gaan. De voorzitter van de Vereeniging „De Tulp" presideerde de vergadering en zette uiteen wat het doel van deze vergadering is. Het bestuur meende in een vorige gehouden vergadering te moeten adviseeren, om tot 10 October te wachten tot het nemen van een beslissing of het Contract door zal gaan of niet. Men had dan beter den tijd om pro paganda te meken, en die kweekers te be zoeken, die nog niet op het Contract getee- kend hebben. Het resultaat van dit wachten is, dat de houders van 300.000 Roede Zijn toegetreden. De schatting is, dat er ongeveer 600.000 Roede darwintulpen geteeld worden zoodat vijftig procent van de teelt toegetre den is. De bedoeling van het bestuur is, om nu de leden aan het woord te laten. De groot kweekers moeten nu maar zeggen wat er gebeuren moet. De heer Tanis, uit Lisse, is van meenmg, dat, als „De Tulp" doorzet, verschillende groot-kweekers, die nu nog niet geteekend hebben, wel zullen toetreden. De heer Philippo (M. van Waveren en Zonen) zegt, dat zijn firma voorwaardelijk heeft geteekend. De uitslag van de deelname valt tegen. Wij hebben het niet in de hand. Er zijn tusschen Anna Paulowna en Enkhui- zen zooveel kweekers, die, als zij er buiten staan, grooten last kunnen veroorzaken aan den handel. Met het Breeder-Contract heeft de firma medegedaan. Daar was het aantal houders niet zoo groot en daardoor uitvoerbaar. De heer J. W. A. Lefeber is tevreden met de deelname. Hij had niet verwacht, dat er 300.000 Roede vóór zouden geweest zijn. Het komt er nu maar op aan door te zetten. Het is geen groot offer, dat de menschen brengen moeten, want het is toch waarde ooze rommel die ingeleverd zal worden. De heer C. Alkemade Az. verwondert er zich over, dat er niet meer Roeden ar- wintulpen zouden zijn. Spreker heeft een onderzoek ingesteld naar de hoevee eid, die in Nederland voor de trekkerij opgeP*artt is in de verschillende centra. Dit onderzoek had tot resultaat, dat alle centra bij elkaar genomen in Nederland voor de br°elerij onderwarm en koud glas hebben opgeP*arU honderd vijftig millioen darwintulpen. ei gens die gegevens zou de totale bep nte oppervlakte veel grooter moeten zijn en 600.000 Roede. De heer A. Bergman (Gebr. Bergman) is er vóór, om het plan door te zetten. Laten wij toch vernietigen wat geen waarde heeft. Als het zoo zijn moet, desnoods zonder boycot. De heer H. van Zonneveld (Zonnevel" en C.) zegt Wij raken de teelt toch kvviK- He handel is voor ons ook wat waard. Wat kan me verdienen aan tulpen van een golden per honderd Engeland en Duitsch and worden in het als. voorjaar volgestopt met bloemen. De broeiers zullen daar niets ver dienen. Zij koopen een strop aan onze bollen. De streek zal verstandig doen ene herhaling niet beter op. De voorzitter dankt de verschillende sprekers. Hij concludeert uit hefgesprokene, dat de aanwezigen er wel vóór zijn de tulpen op te ruimen, doch dat de deelname niet groot genoeg is, om de lasten van een boycot te aanvaarden. Verwacht had kunnen worden, dat de zaal vol stroomde met darwintulpen- kweekers, die hoopten uit de misère verlost te worden. De belangstelling is slechts matig, zoodat daaruit geconcludeerd mag worden, dat de kweekers den toestand niet zoo donker inzien, om daaraan hun vrijheid gedeeltelijk op te offeren. De heer W. van der Laan deelt mede, dat hem bij bezoeken gebleken is, dat de kleinere kweekers over het algemeen zich onthouden van deelname. Voorts, dat het quotum, vast gesteld voor de inlevering, grooter is dan de kweekers Zeiven van plan waren te vernieti gen, zoodat, indien het plan doorgaat, de op ruiming grooter zijn zal, dan wanneer het plan "niet doorgaat. Vanuit, het Westland is het bericht ont vangen, ,dat de. Bloembollenkweekers-Ver- eeniging .„Floralia" besloten heeft met de inlevering mede, te doen. Op. de,,vraag, of het plan uitvoerbaar zou zijn zonder een boycot, antwoordde spreker, dat dit niet wel mógelijk is. De overeenkomst is op zegel gesteld. In die overeenkomst is opgenomen een boycot. Wanneer slechts één der contractanten later eischt, dat de boycot gehandhaafd blijft, dan is het bestuur van De Tulp" verplicht deze door te voeren, ook al zou het tegen de bedoeling in zijn van een groot gedeelte der contractanten. De voorzitter bracht hierna nog in het rnitkjên,' dat 'een omstandigheid onder het oog diende gezien, n.l. dat, als de houders van 300.000 Roede besluiten, om een gedeelte weg te werpen, de buiten het verband staande kweekers van darwintulpen dan-.juist zuinig worden op de bollen, omdat ze weder waarde krijgen, terwijl, wanneer nu besloten wordt, elkeen vrij te laten, ook de niet-deelnemers van zelf aan het opruimen zullen gaan. Hierop werd een stemming gehouden, waarvan de uitslag was, dat in totaal aan de stemming deel namen de houders van I 142.903 Roe, waarvan vóór de doorvoering van de overeenkomst waren 74.226 Roede, tegen 68.677 Roede. Hiermede was het leit beslist, aangezien de vereischte twee derden niet vóór het plan gestemd hadden. De Voorzitter dankte elkeen voor de be toonde belangstelling, en hoopte, dat de vrees niet bewaarheid zou worden, dat de toestand nog slechter zou worden. Wij heb ben nu gezien, dat de vrucht, die wij begee- ren, nog niet geplukt mag worden. Eén der aanwezigen bepleitte nog om de stemming zóó uit te leggen, dat de honderd vijftig duizend Roede, die wèl geteekend had den doch niet ter vergadering aanwezig waren, ook onder de voorstemmers werden gere kend, zoodat dan wel het vereischte per centage bereikt was. Men meende evenwel, dat dit in strijd was met de afspraak van de vorige vergadering. De vergadering werd hierna gesloten. Donderdagavond om 7 uur reed een auto komende van Amsterdam, tegen de geslo ten overwegafsluitboomen van de Haarlem- mermeerspoor, aan den Rijksstraatweg Haarlem-Amsterdam. De boom werd door midden gereden, maar door den schok werd de auto gelukkig in de vaart gestuit zoodat een ongeluk met den juisf passee- Wanneer je de kranten zoo doorleest eiken dag, schrik je van de vele malen, dat daarin het woord fraude, verduistering, diefstal en synoniemen daarvan worden afgedrukt om mede te deelen, da alweer het vertrouwen in een oi anderen vertrou wensman is geschokt En je oogen opslaand uit de krant mompel ie tegen ie huisge- nooten: het schijnt wel of de heele wereld steelt tegenwoordig En ongetwij- j feld heeft het zuivere inzicht in het mijn en dijn bij menigeen een knak gekregen in de oorlogsjaren en de crisis, die daarop 1 gevolgd is. Maar al te veel is het uitgelekt, dat in de moeilijke oorlogsjaien velen voor geld gedaan kregen waar anderen tever geefs om vroegen en het woord corruptie heeft net als mobilisatie, distributie en een heidsworst zoo'n bekendheid gekregen, dat iedereen alle nuan.es et van begrijot. Was vroeger het woord corruptie uit- iieemsch, net zoo goed als de slechte eigen schap, die er door aangeduid wordt, lang zamerhand schijner wij niet meer naar het buitenland alleen te moeten kijken, om te weten wat corruptie beteekent De laatste maanden wordt veel gesproken over de corruptie in de gaswereld en het scheen wel of weinig directeuren van gas fabrieken in dezer vrij uii gingen Toen het ballotje eenmaal ro'de kwam het ook tot verdachtmakingen van andere bedrijven, particuliere en openbare Het is misschien wel goed, dat er eens duchtig gereinigd wordt hier en daar. Maar daarom mogen wij wel eens even voor het doek brengen het mooie testimonium dat B en W. van Haar lem j.l. Woensdag gedurende de raadszit ting over onze bedrijfshoofden gaven. Onze chefs van dienst in Haarlem de directeur der gasfabriek zoowel als de andere direc teuren zijn onomkoopbaar, zijn voor beelden van onkreukbare trouw. Misstanden bestaan in Haarlem niet op dit gebied. Gelukkig het College van B. en W., dat zooiets durft verklaren! En deze hulde aan onze bedrijlshoofdcn in dezen van oneerlijkheid zwangeren tijd is zoo blinkend, dat zij wel even uit het raadsverslag mag gepikt worden om in deze rubriek, die een kroniek wil zijn van het Haarlemsche dagelijksche leven op een voetstuk gezet te worden Nadere bijzonderheden omtrent de red- ling van miss Elder en haar metgezel. Bij de Tweede Kamer is ingediend een nieuw wetsontwerp inzake den zeven-jari gen leerplicht. De Nederlandsche Maatschappij tot be vordering der geneeskunst heeft in een adres aan den minister van Arbeid, Handel 3B Nijverheid om tijdelijke opheffing van Jen vaccinatiedwang verzocht. De D, 1230 is op de Azoren aangekomen. Het proces inzake de Weerbaarheidslo- ten. Mr. v. Hall is in het gelijk gesteld. Plannen voor een vliegveld op Schiermon nikoog. Minister Kan heeft een bezoek gebracht aan de Ankerkuil-visscherij op de Waal. De directeur van gouvernements-bedrij- vin breEgt een vocrwaardelijkcn post voor subsidie aan de civiele luchtvaart in Ned. indië op de suppl. begrooting 192S. Ingediend zijn wetsontwerpen inzake toe kenning van de hoedanigheid van wettig betaalmiddel aan de biljetten der Surinaam- sche Ba-k en voor een Surinaamsche Bank- wet-1928. Twee oplichters voor de Amsterdamsche echtba ,k. Te St. Michiels Gestel heelt een brutale ooioverval plaats gehad. Het Rijksschool-ontwerp door den ■chen Rijksraad verworpen. Kan de oplossing der „Romeinsche kwes tie" eerlang worden verwacht? In Oostenrijk zijn vvaargenomen. nieuwe aardschokken van Vaals van den volgenden inhoud: „In antwoord op uw schrijven d.d. 11 de zer, heb ik de eer uw College mede te dee len, dat ik niet bereid ben door middel van een strafproces de chanfagebeweging van een oplichter en chantagepleger te steunen. Wel ben ik bereid, mits u de toezegging doet, dat de kosten door u zullen worden betaald, een civiel-proces aanhangig te ma ken." De bedoeling van dit schrijven is, den heer Van der Stel door dit schrijven uit zijn tent te lokken en hem een aanklacht te laten in dienen wegens beleediging. Men meldt ons: Dezer dagen zijn, vanwege de „Commis sie voor R.K. Jeugdorganisatie te Haarlem", circulaires verzonden naar alle R.K. Jeugd verenigingen enz. te Haarlem en Omstre ken, inhoudend de mededeeling, dat be doelde commissie, bij genoegzame deelname, voornemens is in den komenden winter, al hier een cursus te organiseeren voor R.K. Jeugdleiders(-sters). Deze cursus zal gegeven worden door docenten van het R.K. Instituut tot oplei ding van jeugdleiders en beroepsvoorlich ting te Utrecht Waar in onzen tijd zoo bijzondere op voedkundige eischen gesteld worden aan degenen, die een verantwoordelijke leiding moeten geven aan de R.K. Jeugd, meende voornoemde commissie, dat haar ten deze de' taak was weggelegd, om onze jeugdlei- ders(-sters) de zoo noodige gelegenheid te bieden, paedagogische voorlichting te ont vangen van alleszins bekwame docenten. De eventueele cursus loopt over tien avon den, telkens van twee uren. De docenten zullen met hun cursisten onderstaande stof behandelen: A. Practische lessen over opvoedkunde (5 avonden). B. Organisatie en practijk van het jeugd werk (5 avonden). ad A. Eerste avond: Algemeene inleiding. Psychologie der rijpere jeugd. Afbakening der leeftijdsgrenzen, b. De strijd tegen de Dir'tsche faal in Zuid- Tirol. Nieuwe maatregelen. Het conflict tusschen Tsjecho-Slowakije n het Vaticaan bijgelegd. De Albaneesche gezant te Belgrado in Praag, Tsena bey, in laatstgenoemde stad vermoord. Wetsontwerp tot bevordering van het diamantslijpen in de Zuid-Amerikaansche Unie. Tot financieel adviseur van Polen is be noemd de Amerikaan Dewey. Een staking in de Berlijnsche houtindus trie, waarbij ongeveer 18.000 arbeiders zijn betrokken. renden trein voorkomen werd. De autopuberteitsperiode, werd van voren beschadigd. De twee in-Tweede avond: a Kenmerken der pu- berteitsperiode, b. Conclusies met betrek- zittenden kwamen met eenige verwondin gen van glasscherven vrij. „St. Bavo" bevat het volgende schrijven van Z. D. H. den Bisschop: Telkens worden ons vragen gesteld over de verhoud'ng tusschen de bestaande pro- paandaclubs en het door Ons in de rro- synode van 1927 voorgeschreven Leeken- Apostolaat, Daarom volgt hier. een naar Wij hopen, afdoende uiteenzetting. Ons doel kon niet ziin vernietig ng van reeds bestaand goed werk. maar aanvul ling en vervollediging, erl °us moet de propaganda voor ieder goed werk m het leeken-aDOstolaat dat werken moet voor het geheele- dus openbaar en mnerlijk- katholiek leven, worden opgenomen, en ae werkende leden dier clubs en zoo noodig gevormd worden tot leeken-apostelen. Met eenigen goeden wil zullen hun sta tuten, zoozij die wenschen te behouden, gemakkelijk worden aangepast aan de door Ons gestelde ruime bepalingen van het leeken-apostoh'at' Alleen moet de Pastoor of de door hem aangestelde paroch'e Geestelijke de noodige leiding hebben omdat het privaat en openbaar kathol'ek leven de ziel m0®4 "in van alle propa gandistisch «$GUSTinus josepHUs. Bisschop van Haarlem. Haarlem, 8 October 1927. De heer H. J- de Groot, directeur der Gem. Lichtbedrijven te Beverwijk, heeft een I schrijven gericht tot het gemeentebestuur king tot het jeugdwerk, Derde avond: Opvoeding tot kuischheid. Vierde avond: Tucht-opvoeding tot ge- zagserkenning. Vijfde avond: De leider (ster), ad B. Eerst eavond: Algemeen overzicht. Het begrip vrije jeugdvorming. Tweede avond: Kenmerken der vrije jeugdvorming en de toepassing. Derde avond: Organisatie van jeugdwerk, parochiaal, plaatselijk en interdiocesaan ten. Vierde avond; Bisschoppelijke voorschrif- Vijfde avond: Niet-Katholiek Jeugdwerk. Zooals gezegd, kan de boven omschreven, hoogst actueele cursus slechts gehouden worden bij voldoende deelname, Hoe n1®®* deelnemers (sters), des te zekerder za' e cursus gegeven worden en.... des te min der behoefte de cursist te betalen. Het cursusgeld, te betalen aan de pen- ningmeesteresse onzer Commissie, e raag Barometerstand 9 uur v.m. 765, vooruit. OPGAVE VAN Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 5.32 en overmorgen om. 5.30 Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 5.35. uiterlijk 10.(tien gulden) per cursist, een bedrag, dat bij méér dan voldoende deelname aanmerkelijk verlaagd kan en zal worden. Als een bewijs, hoe menig ernstig jeugd- leider-(ster) behoefte gevoelt aan deskun dige voorlichting, zij hier medegedeeld, dat, zelfs vóór onze bovengenoemde circulaires gepost waren zich reeds een tiental cur sisten spontaan heeft opgegeven, na een korte uiteenzetting in intiemen kring. De commissie twijfelt dan ook niet, of een aan dachtige lezing van bovenstaand program zal het tempo van aanmelding nog ver haasten! Zij verwacht als cursisten niet slechts personen, die zich wijden aan het patro- naatswerk, doch allen, die waarachtig be lang stellen in de opvoeding der tegen woordige jeugd. Eventueele deelnemers(-sters) aan den cursus worden verzocht, naam en adres schriftelijk op te geven, vóór Vrijdag 21 October a.s., aan onzen secretaris. NIJMEGEN HAARLEM. Zitdagen: Maandags, Woensdags en Vrijdags van 69 uur n.m Zaterdag van 59 V? uur. Te Heemstede. Vrijdagmiddag kwart over èen reed een luxe auto, waarin 2 personen, in de Raad huisstraat in dc richting Haarlem. Even voorbij he' postkantoor raakte het linker achterwiel los. Het wiel rolde in een vaartje voort, over het trottoir en door de groote 1 winkelruit van de show-room van de firma C L. J. v. Lent. De ruit werd geheel ver- j brijzeld. Dank zij de activiteit van den chauffeur j wist hij den wagen in de goede richting te houden en direct te stoppen, zoodat de in zittende er met den schrik afkwamen. Na herstelling kon de reis naar Amster dam voortgezet worden. Verzekering dekt de schade.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 1