DE WAERELD ROND. Ml Tweede Blad NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT. Vrijdag 25 November 1927 - -• WAAR DE STOEL KLOPT EN DE TAFEL DANST. Het St. Elizabeth's Gasthuis vóór 1870 De KL Houtpoort, links de Calfstoren. Op den voorgrond het Paardenwed. (Zie hieronder in het ieuilleton Rond de Waereld.) Het streven naar veredeling van de rel'gieuze gebruiksvoorwerpen, heelt den beeldhouwt W. Harzing, bovenstaande kruik voor wijwater geïnspireerd. In toitiLln !A* B!^AqLk"en1dicata"Iet"dChwa^r) zont korreltjes. De inhoud 1» ruim 1 Liter. Het knrikje, uitgevoerd in grijze gl^- ^°rdt in den handel gebracht door de finna wed. J. v. Rossum te Utrecht, ue „Werkstoiisrhau" tentoonstelling te Berlijn, trekt de aandacht van geheel Europa. Onze icto toont een der vele interessante inzendingen; de vleugel van een reusachtige scheepsschroef. Spiritistische leer over Christus. Hoe met veel fantaisie en minder goeden Wil alles naar vigsn willekeur pasklaar is te maken, blijkt uit hetgeen de ZeerEerw. Pater Adj. Drieghe O.F.M, in de vergade- ring der R.K. Artsenvereemging te Roiter- dam, zeide over de spiritistische leer omtrem Christus: Volmaakt gezuiverde zielen opt- «nappen aan de wet der reincarnate. He gebeurt evenwel, dat deze zich nog met eer lichaam vereenigen, niet om een hoogei graad van reiniging te bereiken, maar uit belanglooze sympathie voor de mensc en. die %e willen opvoeren tot verhevener kennis en zedelijkheid. Zulk een reine, gereïncarneerde geest huisde, «rol£ens de sririticten, weleer^ in (bysiéke De/", v. volgens hen, niet de mensch geworden Gods Zoon, maar een voortreffelijk medium. Zijn mirakelen waren spiritistische phenomenen. Zijn verrijzenis was de maferalisatie van zijn perisprit tot 'n schim. Het Pinksterfeest was de spiritistsche séance met hard klop- geluid en veel vuurvonken. Door den dood van het lichaam voor de laatste maal ontbonden, keerde Christus' ontvlamde geest naar zijn astrale sfeer terug. Zijn volgelingen zouden in den beginne echte spiritisten geweest zijn. Doch er vormde zich onder hen een hiërarchische kern, een overheid, die later zeer despo tisch optrad en Christus' volgelingen haar dogma's wilde opdringen. En om hen beter te doen gelooven, maakten zij van Christus God Later dacht de Kerk de dogma's van de er,zonde en de Verlossing uit en, om haar ieg-nsta-ders schrik aan te jagen, dc „5 j)ctspunten v" Apl v~r'ot>*T»c>nis. De Kerk, wist zeer wel, aldus leeren de spiritisten verder dat de gees'en haar snood bedrog zouden onthullen. Zij leerde uUS'ó dLfLget,eS,enu-duivelen z'in en ver bood daarom het bijwonen van spiriti»t»- s.che„ Séa""t Doct d°°r dien omgang de geesten te verbieden, heeft de Kerk feitelijk het materialisme ingevoerd. De af- kecrl^ j^1vanjrk' die daardoor ont stond, hebben de goede geesten te baat ge nomen om wederom met de menschen aanraking te komen. Vandaar dat zich i® den laatsten tijd de spiritistische verschijn selen zoo vermengvuldigen, zeggen de vol gelingen dezer leer. Een duivelbezwering' Pater Drieghe deele op dezelfde ver gadering een geval van duivelbezwerin- mede, van een meisje, dat in Lourdes ge beden had te mogen lijden voor de bekee ring van haar zus'er, en daarna geplaag' werd door duivelsche aanvechtingen, zoo- d;t zij in een krankzinnigengesticht 'moest worden opferomen. Getuigen bij de be zwering waren een veteraan der psychiatrie reeds i~"».er dan 20 jar<- in het gesticht in dier"',., 'én, d-e b--.t allen van krank zinnigheid en hysterie van duivelsbezeten- hed kon onderscheiden, voorts een leeraar 'n de godgeleerdheid, een man met een bijzonder scherp verstand, eenige deskun digen en drie, vier zusters, die het meisje speciaal verzorgden. De feiten speelden zich in het volle licht af. Alle meubels in de kamer der patiënte worden eensklaps in een oogenblik ver plaatst. Met bed met de zieke aan den overkant der kamer, de nachttafel in een anderen hoek. Beelden en schilderijen om gekeerd. De zieke zat op een stoel, haar haar vlechten hangen over de leuning. Men heeft een beddelaken om haar geslagen. Er is geen vuur in de kamer. Plotseling vat het beddelaken vlam. Het verbrandt voor 'e helft en ook de linkerhaarvlecht word loor het vuur verteerd. In de crisissen van bezetenheid doet dc latiënte geweldig, vloekt, slaat, krabt, bijt 7e vraagt om met het dwangbuis der krank zinnigen aan het bed te worden vastgebon- fen, De zus'er, die er verstand van heeft, gespt haar over de borst en aan de voeten de lederen riemen, die met ijzeren schroe ven ran bet bed worden vastgemaakt, Kort daarna vindt men alle schroeven los en heel het getuig naast het bed. Men schroeft ook haar beide handen aan het bed vast. Weer vindt men kort daarna alles losgemaakt. Men laat haar handen in twee lederen wanten of vuisthandschoenen steken en aan het bed bevestigen. Weer vindt men de handschoenen verscheurd en de schroeven los. Een ander maal is ook het ijzeren bed uiteengeschroefd en de zieke ligt er onder op haar matras. Een sterke schroef van 20 c.M. is sierlijk omgebogen; metaalbewer kers, wien men ze toonde, beweerden, da' geen menschenhand ze zoo kon buigen. Ze droeg geen indruk van hamer of nijptang Merkwaardig is ook dit: Voor de pa tiënte, die in haar crisissen als een razen "le bond, al wie haar naderde beet, zouden de Zusters een novene beginnen, Al de lagen der novene, toen men bij baar bad, geraak'e de zieke buiten kennis en lag rus tig in haar bed als in extase. Den derder dag zag men, tijdens haar bewusteloosheid, op den rug var haar rechterband roode wondjes verschijnen die een kruis vormden I en waaruit bloed vloeide. Dit verschijnsel I deed zich alle dagen voor, zoolang de novene duurde. Men telde iedere maal 13 wondjes in de hoog'e en 9 in de breedte. Den 7den en 8sten dag vormde zich rondom tm u's een kroon van kleine wonden. Telkens als de oatiënte uit haar bewuste loosheid of stille extase on'waakte, ver dween dit bloedig merkteeken. De merkwaardige manifestaties hebben een einde genomen, toen het groot exor cisme over de patiënte werd uitgesproken. HET ST. ELISABETH'S GASTHUIS VOOR 1870. Toen op 29 Mei 1578 de Katholieken in d? Groote Kerk een godsdienstoefening hielden, drongen hervormde soldaten het kerkgebouw binnen en richtten er de too- neelen van roof, doodslag, plundering ea vernieling aan, bekend ^onder den naam van „Haarlemsche Nounen Het klooster der Minderbroeders werd verwoest; de Minderbroeders begaven zich naar B-aW Keulen. Hei v-c-mslige klooster ^n-d rk mnw St. Elizabeth's Grstnm ingericht, ter vervanging v n het in 1576 afgebrande. Het St. Elizabeth's Gasthuis vóór r70. De Kleine Houtpoort-toren l afzonderlijk. Boven de heer A. A. Swo'fs, d'e tegen 1 Januari as., zijn functie als gemeente-secretaris van Heemstede heeft neergelegd en zal worden opgevolgd dcor den heer N. Vos, (beneden). Be Kathedrale Kerk St. Bavo zonder koepel, zooals zi\ was vóór 1904. In dit jaar werd besloten tot de plaatsing van den koepeL Nu aan den verderen afbeuw van de Kathedraal wordt gewerkt, is dit historisch kiekje wei aardig om weer te zien. KIJKJES OP ONZE EIGEN MARKT. Dc die >4t« De restauratie van den toren der Ned. Hervormde kerk te Amstel- ringen voor een kwartje per stuk aanbiedt. Gegadigden zijn er genoeg. Zoo'n veen, die door den bliksem gedeeltelijk was verwoest. koopje komt ook noen nvw. Een overzichtskiek van de wekelijksche markt op de Ged. Oude Gracht. De heer M. N. Heezemans ie Haarlem, viert 1 Dcc. a.s., zijn ambstjubileum als besteller, in dienst der P. T. T. Op de-Maandagsche markt te Haarlem, heeft de handelaar in groentensnij-apparaten een stand k. w x. ingenomen en prijst zijn waar met verbluliende tongvaardigheid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 5