ONZE VROUWENRUBRIEK
AnMD
HUWELIJKSGELUK.
CORSAGES.
JONGENSPAKJES
I
RECEPTEN.
PUISTIES.
ZIEKENVERPLEGING IN HUIS
Patronen naar Maat.
DIVANKUSSEN.
ANEMOON,
ta
AANleN
Cl
jCATHARINA,
1
X NELLY,
Overname oit deze rubriek zonder schriftelijke toestemming verboden.
Er gaat bijna geen week voorbij, zon
der dat men hoort van een nieuwe ver
loving of van een pas gesloten huwelijk
in de daarvoor passende enthousiaste
bewoordingen over de zoo goed bijeen
komende karakters en de vurige liefde
van het jonge paar. Maa' er gaat ook
bijna geen week voorbij, dat men niet
hoort van een verbroken engagement,
of van een huwelijk, waar de liefde
reeds het venster is uitgevlogen en van
eendracht geen sprake meer is. Het
laatste verhaal gewoonli'k gedaan op
den daartoe meest gebruikelijk en toon.
vol afkeuring of deernis en ook wel met
de fluisterstem van op schandaaltjes be
tasten. vol begeerige nieuwsgierigheid
Als men luisteren wil naar al die ge
schiedenissen van veelbelovend geluk,
dat tot tragedie is geworden, dan voelt
men er zich droevig door gestemd wor-
den Het „waarom" en waardoor"
d-ingt zich naar voren. Duizend vragen
zou men beantwoord willen zien
Hebben die menschen, wier gevoelens
zoozeer overeenkwamen, dat zij een
band durfden sluiten, elkaar dan in wer-
kep'kbeid niet lief gehad, of waar is
ande-s die liefde opeens gebleven?
Verschillende redenen worden er gege
ven. soms zoo nietig en oppervlakkig,
dat men het een geluk moet noemen,
dat een verloving verbroken werd. die
niet tegen zulke kleine schokjes was
bestand Want de gevolgen van een
huwelijk zouden in zuil een geval niet
te overzien zijn geweest. Somtijds weet
men geen reden; heet het eenvoudig:
we voelen niets meer voor elkasr of
wel; het begint roe te ve-velen. En men
moet zeggen, dat het gelukkig is, dat het
gebrek aan liefde bijtijds werd ontdekt
en er nog geen onverbreekbare band
was gesloten. Maar toch wiizen het ge
mak en de luchthartigheid, waarmee
een eensgegeven woord terug wordt ge
geven en genomen, erop, dat er een
g-oot gebrek aan ernst bestond bij het
aangaan van de verbintenis
Over liefde wordt dikwijls zoo pla
gend en gekscherend gesproken; de
romantische, maar meest de financieele
zijde wordt bekeken, en veelal wordt
vergeten, dat voor duurzame liefde voor
namelijk de ziel geraadpleegd moet
wo-den
ln het dagelijksche leven, dat voor de
meeste menschen weinig variatie bied'
wordt alles een gewoonte, zelfs de
prachtigste illusies worden, zoodra ze
in vervulling zijn gegaan, heel gewoon,
M alles waar men aan gewend is, lijkt
flfets brzonders meer. Dan komt de
Hoveling aankloppen Men begint onte-
••tfcn te worden en verwijt ee-st zich-
•P. dat men niet beter over zijn leven
heeft beschikt en dan anderen, dat zij
•iets bijdragen om het aangenamer te
maken. Van verwijten komt men tot
•uzietjes, tot tranen, tot mokken, tot een
heele serie onaangenaamheden, die alle
het geluk ondermijnen, de kloof steeds
dieper maken en eindetijk leiden tot de
d-oevige bekentenis, dat men een onher
stelbare fout heeft begaan, zich in de
liefde heeft vergist.
Een verloving en een huwelijk, aange
gaan op grond van physieke aantrekking
en uit materialistische beweegredenen,
kan onmogelük wart lie'de en geluk
aanbrengen. Zooveel jonge menschen
ontmoeten elkaar op een feestje of va-
•antiereisie, zij voelen zich tot elkander
aangetrokken, raken ve-liefd, verl-ofd
en getrouwd in een ommezien van tüd
Zij weten alles van eikaars uiterliike
Omstandigheden, doch hebben er niet
aas gedacht ook het innerlük eens goed
bezien; het is onvermijdelijk: het
fiasco kan niet uitblijven. Liefde op het
eerste gezicht is verbazend romantisch,
eoch ve'flauwt gewoonlük met den tijd
Om elkander te waardee'en en lief te
hebben, is noodi<*. dat men elkaar door
en door kent, en daarom is een ove'-
baaste verloving en een overhaast hu-
welük heel zeker uit den booze
Het is toch de heele toekomst, of,
beter gezegd, de eeuwigheid, die er mee
is gemoeid Want als men samen op weg
gaat, moet* men sarren ook de gevaren
trotsee-en tot het einde toe. En daar
men tevoren niet weet, wat men zal
ontmoeten, moet men op alles zün voor
bereid, mag niet de een worden een
hinderpaal voor den ander, en moet
men aus bi'gevolg on elkaar kunnen
vertrouwen en wederzijds ste'k zijn om
te kun'en leiden en steunen, al naar ge
lang dit ncodig zal zijn.
Men onde-neemt toch ook niet met
pea wildvreemde een langen moeilijken
wandeltocht. zonder zich tevoren te
verzekeren, of het gezelschap wel in
alle opzichten passend voor u is. Hoe-
yeel te meer dan als het gaat om den
levenstocht, waarvan het eeuwig heil
.afhangt. Niet alleen wordt het tijdelijk
^j'.uk in de waagschaal gelegd, de rust
Inplaats van een bouquetje kleine
bloempjes, zooals dezen zomer gedragen
werd, is thans het nieuwste, één groote
bioem te dragen, harmonieerend e Dij het
eostuum.
Op bontmantels ziet men veel de groote
chrysant, met haar vele omgekrulde
blaadjes, kunstig gemaakt van zijde of
•rêpe Georgette
Op avondtoilets worden op den schou
der of in de ziide eveneens groote fraaie
Noemen gedragen,
en de tevredenheid gedurende het leven
geriskeerd door een ondoordacht huwe
lijk, maar, wat veel erger is, men loopt
gevaar zijn eeuwig doel niet te bereiken,
omdat men niet beantwoo-dt aan de
plichten, door het huwelrk gesteld.
Vóór alles moet er dus gezien worden
naar de gesteldheid van de ziel, voordat
men zich bindt en waarschiinlijk zullen
velen, door bun gevoelens misleid, daar
aan niet genoeg aandacht schenken
Men derkt en verwacht imm"rs zoo
graag het beste en mooiste van dengene
dien men liefheeft, liefheeft in dien zin,
drt het hart in boeien is geslagen.
Dat lijkt wel voo" ieder en telkens
weer een wondere gebeurtenis, maar het
is op zich zoo zuiver natuurlijk, dat er
niets bijzonders aan is. Het is allen
heel moeilijk en eischt ernstige studie,
om liefde van liefde te kunnen onder
scheiden en zelfs dan nog, als men van
zichzelf overtuigd betfint te raken, is het
geval soms bedrieglük, omdat men zoo
gaa~ne gelooft wat men wenscht. Als
men zün eigen inzichten ziet, zuiver en
onberekend, als men in zich weet de
liefde, zooals ze zijn moet, oprecht en
opofferend, de ware liefde, rein van ziel
voor ziel, de liefde, die voert tot God,
dan wil men zoo gaa'ne gelooven, dat
het voorwerp dier liefde waardig is, al
die gevoelens deelt, met die zelfJe in
tenties is bezield en dat men te zarren't
-ein geluk zal vinden, dat alleen moge
lijk is door de sterke macht van die
liefde, die zich boven het aardsche ver
heffen kan. En hier is wel een waar
schuwing noodig, omdat het begin van
een fout soms ligt in het gelooven en
vertrouwen in een ander, die zulk een
liefde niet waard is. Niemand is vol
maakt en gelukkig zijn velen voor ver
betering vatbaa-, maar toch mag men
niet blind zün voor eikaars fouten en
zeker niet trachten weg te redeneeren,
wat degelijk bestaat, in het overmoedig
en lichtvaardig vertrouwen, dat liefde
dat alles veranderen en ve'beteren kan.
Beter is het tijdig te wikken en te
wegen, dan te laat te moeten bekennen,
dat men elkaar overschat heeft. En
vooral moet dit gelden op het gebied
van den godsdienst. Toch is juist dat
het gevaarlijk terrein, omdat er zooveel
nuances van vroomheid bestaan tnsschen
een kwezel en een ongeloovige. En men
heeft er zooveel verontschuldigingen
voor gereed, die te pas of te onpas ,wor-
den aangevoerd. De grondslag voor een
echt gelukkig huwelijk is echter alleen
te vinden in geloof en godsdienstzin.
Men kan de maat van het geluk gerust
daaraan afmeten en daarom op dat punt
vooral mag men niet te optimistisch en
toegeeflijk zijn.
Aan een Katholieke man of vrouw
past een Katholieke gezel of gezellin
voor het leven, en daarin voora] moet
de overeenkomst van denken en voelen
wo-den gezocht. Niet of de een graag
kaartspeelt of liever naar de cinema
gaat, zal gewicht in de schaal leggen,
maar wel of men overeenstemt in de
dingen, die het diep innerli'k bet-effen,
want daarvan hangt het af, of de een
voor den ander een steun kan wezen.
Als de eensgezindheid ontbreekt in die
ernstige zaken en men van levensopvat
ting verschilt, als vooj den een onver
schillig is, wat de ander als heilig en
van hoogste waarde beschouwt, dan
moeten er immers oogenb!ikken komen,
dat dit gebrek aan eensgezinde gevoe
lens piinlijk wordt, ja zelfs gaat knagen
als een onophoudelük schrijnend leed.
Het geluk van het huweÜ'k berust op
de saamgedeelde vreugde en het saam-
gedeelde leed, doch men draagt het leven
immers niet samen, als men in de voor
naamste punten van meening ve-sch:lt.
En hierbij hoeft men niet alleen te
denken aan een gemengd huwelük. doch,
zelfs als beide partijen Katholiek zijn,
is het mogelük, dat er een hemelsbreed
verschil bestaat in godsdienstige gevoe
lens, en dikwijls is daarvoor de liefde
erg kortzichtig. Velen, die geen seconde
zouden denken over een huweÜ'k met
iemand van een ander geloof, zijn niet
voorzichtig genoeg, als het gaat om een
verbintenis met lauwe, z.g. „b-eede"
Katholieken. De naam van Katholiek is
dan de dekmantel, maar men vergeet,
dat een verwaarloosde godsdienst niet
plotseling de genaden en troost brengen
zal, als men er zelf nooit iéts voor over
heeft. Ook met een lauw, slechts naam-
Katholiek riskeert men zün eigen kost
bare geloofsove-tuiging, hoewel velen
zoo graag het tegendeel gelooven en
verwachten, dat hun voorbeeld den
an^er zal meesleepen.
Meestal denkt men daarb'i niet aan
de menschelüke natuur, die tot het
kwade is geneigd en aan de irensche-
b'ke zwakheid, die zoo spoedig tot een
sleur en tot verwaarloozing overhelt, te
meer nog, als men inplaats van aanmoe
diging te ontvangen, van overdiiving
wordt beschuldigd. De eigen wil is vee'al
niet ste-k genoeg om zichzelf staande
te houden, hoe kan men dan verwach
ten, drt zij sterk genoeg zün zal voor
twee, als er geen medewerking is. Door
de natuurli'ke liefde en aantrekkings
kracht geleid, ziet men de dingen soms
zooveel moo'er drn ze ziin, men gaat
dan met zichzelf 'ed<>oee'en om alles
maar mooi te praten. Vol ijver en goe
den wil kan m"n hef zelfs gaan beschou
wen als een door God opgelegde taak
om een afgedwaalde ziel weer terug te
voeren.
Die onderneming bliift steeds gevaar
lijk, omdat mén nooit met zekerheid
zeggen kan, of die taak werkeliik van
God komt of slechts door het verlangend
ha~t als plicht werd beschouwd. Bekee-
ringswe-k is van hemelsche gerade af-
hankelük, woorden baten weinig, goed
voorbeeld en gebed zün krachtiger mid-
de'en, maar op de allereerste plaats is
ieder voor eigen ziel verantwoordelük.
Het leven mag men wagen, maa- als hét
om d' zaligheid gaat, is men verolicht
eerst eigen ziel te redden. Fn sle-h1.'
als aan beide zijden bestaat het diepe
geloof en de ware godsdienstzin, die dus
als vanzelf leiden tot overeenkomst Van
vrome gevoelens en een zelfde levens
beschouwing, zal men met tamelijke
zekerheid mogen zeggen, dat de verbin
tenis gelukkig zal worden en zegen zal
brengen voor de toekomst.
Dit is het zwakke punt, de oorzaak
van de verb~oken ve-loving en het be
treurenswaardige huwél'ik. Omdat ze zün
aangegaan op te losse gronden, omdat de
liefde niet is getoptri aan de vroomheid
en men te luchtig of te overmoedig
heenglüdt over de bezwaren, die in den
eersten lief des tijd zoo onbelangr"k sche
nen, m~ar later eno me hinJ-'"a1en
blüken; die eerst het ,;'deli;k gel-k in
den weg staan, doch late r;et meer te
verwijderen ziin en de ziel belemmeren
ión eigen zaligheid te we-ken.
ue ernst van den stap, die beslissend
is voor het aardsche leven en het eeu
wige leven beide, dient wel met groo-
te-e^ zorg te worden overwogen, dan
menig maal het geval is in de dramati
sche verhalen van liefde en ontrouw,
die we tegenwoordig meer daa ons lief
fs, i« hoorei krijgen.^.
Deze week alléén modelletjes voor
kleine jongens, een volgenden keer
komen onze kleine meisjes aan de
beurt.
Ik heb dit juist gedaan, opdat Moeder
meer verscheidenheid ziet en dus gemak
kelijker kan kiezen.
Iedere moeder vindt het prettig, haar
kind leuk te kleeden en Zij kan dit zeker
mei veel liefhebberij en geringe kosten
bereiken, ja, zelfs kunnen we die grappfg-
kleine jongensbroekjes vaak nog heel
goed maken uit een gedeeltelijk afge
dragen rok of mantel.
Koopen we het nieuw, dan nog be
hoeven de uitgaven daarvoor niet groot
te zijn.
We hebben in de meeste gevallen maar
weinig stof noodig. Voor broekjes en
pakjes wordt vaak rib-fluweel genomen.
No 1. Is een blousje en broekje voor
den leeftijd van 2 tot 6 jaar. Het broekje
maken we van fluweel of stof, het heeft
van voren een aardigen vorm en is van
achteren recht.
Het blousje kunnen *e maken van
flanel: lich'-blauw, rose, crème, 81» <f
andere keuren.
Bij een zw*rt fluweel broekje staat een
licht-blauw flanellen blousje snoezig en
bij 'n bruin broek'e 'n bei^e kleur bliuse.
Broek en blouse worden met kamp en
knoopsgaten bevestigd.
No. 2. Aardig pakje voor den leeftijd
van iy2 tot 3 jaar
Het blousje heeft twee aparte schouder-
stukjes en van voren een breede, platte
plooi, die er een eindje wordt ingestik'.
Het modelletje hangt verder voor en
achter ruim neer.
Kraagje en manchetjes zijn geschulpt
en bewerkt met den flanelsteek. We
kunnen aan het broekje een voering-
lijfje zetten, doch eenvoudiger is het,
door den bovenkant een elastiek te
halen.
No. 3. Pakje van stof of rib-fuweel,
leeftijd 3 tot 6 jaar.
De voorpanden zijn ver over elkaar
gesloten, met vier knoopen.
Broekje en jasje zijn aan elkaar beves
tigd met knoop en knoopsgaten.
No. 4. Fluweel pakje met korte inge-
rette mouwtjes, voor den leeftijd van
2 tot 5 jaar.
Het pakje is eenigszins op zij gesloten
met een rij knoopen. Een smal ceintuur
tje dient voor afwerking. Kraagje en
manchetjes zijn van batist.
ANEMOON.
Groentesoep (4 pers.).
1 flinke kalfspoot
1 ®ns rundergehakt
30 gr. rijst
zout
soepgroenten van het seizoen
maggi-aroma.
Bereiding:
Zet de gehakte kalfspoot op met 1%
L. kokend water en zout en laat ze een
paar uur zachties koken. Neem de bee-
nen er uit. Maak de groente schoon,
kook het selderijgroen en voeg alles bij
de bouillon; eveneens de gewasschen
rijst. Kook dit ongeveer uur. Maak
in dien tijd het gehakt smekelijk aan
met peper, zout, noot. iets melk en
wat beschuitkruim en laat ze het laatste
kwartier in de soep gaarkoken. Mask
ze op smaak »f met zout en maggi-
aroma (een restje bruin van jus er in is
zeer smakelijk) en roer er, vóór het
opdoen, de fijngehakte peterselie door.
Deensche rijst (4 pers.).
1 L. melk
100 gr. riist
50 gr. suiker
100 gr. bitterkoekjes
iets zout.
Bereiding:
Breng de melk met iets zout aan de
kook, doe er de gewaschan rijst bij en
kook ze gaar. Roer er dan voorzichtig
met een houten lepel de suiker door.
Zorg, dat de massa vrij dun is. Leg in
een vuurvasten schotel laag om laag de
rijst en de bitterkoekjes. Zorg, dat de
bovenste laag uit rijst bestaat. Zet den
schotel in oer, warmen oven, tot ze van
boven heel licht bruin is.
Wafergrnel (4 peVs
75 gr. parelgort
1 A L. water
80 a 100 gr. suiker
7 d.L. bessensap
60 gr. krenten
60 gr. sultanen
stukje pii-kaneel
c:troenschilletje.
Bereiding:
Wasch de gort en zet ze met het kou
de water een nacht te weeken. Zet ze
den volgenden dag op rolt het week-
watei, pijpk-neel en citroenschil. Laat
dit samen zachtjes koken gedurende
1 lA uur. Maak in dien tijd de kren
ten en de sultanen schoon, door ze met
bloem bestrooid op een grove zeef te
leggen. Wrijf ze over de oppervlakte,
waardoor de steeltjes afbreken en er
door vallen. Wasch ze vervolgens een
paar keer in lauw water. voeg ze dan
met de suiker bij de gort en laat alles
nog 3A uur, onder af en toe roeren,
koken, tot de watergruel gebonden is.
Neem pijpkaneel en citroenschil er uit
en voeg daarna het bessensap toe.
Trommelkoek (4 pers.)
200 gr. bloem
1 ei
ruim VA d.L. lauwe melk
20 gr. gist
5 gr. zout
75 gr. krenten
75 gr. sultanen
Bereiding.
Maak een gistbeslag. Doe hiervoor
het meel in een kom, maak in het mid
den een kuiltje, breek hierin het ei,
doe er de gist bij, die met wat suiker
of lauwe melk vloeibaar geroerd is.
.Voeg een gedeelte van de overige
lauwe melk toe. Roer nu, vanuit het
kuiltje beginnend, met een houten lepel
het omringende meel bij de vloeistof.
Vermeng daarna alles tot een stevig be
slag. Besla de massa flink, roer de rest
van de melk er dan door. Laat het be
slag op een lauwe plaats dichtgedekt
rijzen gedurende ongeveer uur. Maak
in dien tijd de krenten en sultanen
schoon. Roer ze, als het beslag gerezen
is, met het zout er door. Doe de massa
in een warmen puddingvorm, die met
boter is ingewreven (ook het deksel)
en met paneermeel bestrooid is. Vul
den vorm voor Vt deel. Kook den trom
melkoek zachtjes 2 uur in een pan
met water. Zorg. dat het water een
paar vingers breed onder den sluitings-
rand van den vorm staat. Vul het ver
dampte water af en toe bij. Neem, als
de trommelkoek gaar is, het deksel er
af en zet hem even in den oven, om
van de kanten wat los te trekken.
Keer hem op een verwarmd bord. Geef
er stroopsaus of Voter en suiker bij.
Filosoof (pl.m. 6 pers.),
pl.m. 4C0 gr. koud vleesch
500 gr. koude aardappelen
uien
pl.m. 2 d.L. bruin van jus met water
verdund
pl.m. 2 d.L. melk
pl.m. 30 gr. vet van jus of boter
laurierblad
zout
kruidnagel
noot.
Bereiding:
Fruit de gesnipperde ui in het
boter. Zorg dat ze licht van
\J ne> rf ntVPri^««4.
vet
kl
de boter. Zorg dat ze licht van
blijven. Voeg de verdunde jus toe,
rierblad en kruidnagel. Snijd het vle
in stuk'es of hak het fijn en stoof
in de uienmassa.
Maak van de aardanpelen een
lijke puree met melk en maak
:ak af met zout en iets noot.
vuurvasten schotel, laag om
vleesch en de aardappelen,
of
:ur
lau-
vleesch
het
smake-
sma
een
het -
vleeschmassa moet vrij vochtig
Zorg, dat de bovenste laag uit r
pelen bestaat. M~ak den schotel
paneermeel en kluitjes boter of
en laat hem ^in den oven door e
warm en bruin worden (pl.m.
Leg
op
laag,
(De
ziin.)
aardap-
af
met
jusvet
_i door
uur).
en
Aardappelsoep (4 pers.).
700 gr- aardappelen (ongeschild ge
wogen)
5/4 L. water
50 gr. boter
pl.m. 2 preien
beetje melk
fijngehakte peterselie
peper
zout.
Bereiding:
Maak de prei schoon, sninper ze en
fruit ze in de helft van de beter. Zorg,
dat de kleur licht bü'ft. Voeg het wa
ter toe en zout. Laat hierin de geschil
de en in stukken gesneden aardanpelen
goed zacht koken, pl.m. 20 minuten.
Wrijf ze door een p-ardeharen zeef en
vermeng ze met het vocht, waarin ze
zijn gaargekookt. Laat de soen koken,
tot ze geli kmatig gebonden is. Maak
ze af met fiingeh'kte peterselie, de rest
der boter in kluitjes verdeeld en peper,
die op een lepel met een weinig soep
aangemengd moet worden en een
scheutje melk. Presenteer er dobbel
steentjes brood bij, die in boter zijn ge-
^ruij^
Je hebt van die benijdenswaardige
menschen, d:e je nooit van z'n leven
betrapt op puistjes langs neus óf kin,
en andere stumpers. die altijd „vól
zitten" De mees'en van ons bewande
len den gulden middenweg: 'n heele
poos zijn we gaaf en glad, en op
morgen worden we wakker met zoo'n
ontsierend bultje. Daar ook zoo'n onge
luk zelden alleen komt, volgen er ge
woonlijk binnen enkele dagen nóg een
of twee, tot we ons zelf tamelijk
„moltig" vinden. Dan verdwijnen ze met
z'n allen weer.... tol wederziens! Ik
bedoel nu niet de chronische „vet-
wormpjes" met hun zwarte kopjes, die
geen eigenlijke puistjes zijn, maar de
acuut-op'redende, eenigszins pijnlijke
bultjes, eerst rood en u'tgebrcid, dan
zich toespitsend tot 'n wit kopje, dat
sommige menschen al ijd voor 'n spiegel
staan uit te drukken. Onsmakelijke
gevalletjes van 't begin tot het einde.
Bloem van zwavel en nog verschillen
de andere middelen voor inwendig
gebruik worden sterk aanbevolen ter
voorkoming van deze narigheidjes door
bloedzuivering maar die liggen niet
zoo op mijn terrein. Ik houd me, zco-
als mijn naam al aanduidt, gewoonlijk
bezig met het uiterlijke alleen. En n<: is
er een heel een'O idig middeltje, dat
bijna niemand kent, en dat het euvel
zooal niet heelemaal voorkomt, dan
toch in de kiem verstikt en onzicht
baar maakt. D t is niets meer of min
der dan doodgewone salicyl-spiritus in
vrij straffe oplossing, 't Vocht is ietwat
kostbaar, maar met een neel klein
fleschje van 'n paar dubbeltjes, komt tl
onbepaalden lijd toe. Laat 't nooit op
uw wasch'af el ontbreken. Zoodra u een
opkomend bultje voelt dreigen, stip* 9
dat, zoo vaak u maar in de buurt .«ril
't fleschje komt, met de natgemaak'e
kurk even aan; 's avonds vóór het
slapen gaan wat uitvoerig. Het puistje
verdroogt dan vanzelf en kan niet Ivxn-
komen, de roodheid verdwijnt, en lot
een hatelijk rüp kopje komt het nooit.
Hoe vaker u stipt, hoe eerder u 't kwijt
bent. 't Middel is eenvoudig onfeilbaar.
Misschien prikt of jeukt 't even, maar
dit kan niets geen kwaad.
Sommige menschen gaan in hun waar
deering van dit middel zóó ver, dat ze
eiken avond hun heele gezicht er mee
wrijven. De huid wordt daardoor spie
gelglad en fijn. en de puistjes kunnen
zich eenvoudig niet vormen. Maar toch
is dat allerminst aan te raden. De
poriën worden geheel afgesloten en
dich'gebeten en de huid wordt abnor
maal droog, wat het ontstaan van rim
peltjes bevordert. Laat u hiertoe
nooit verleiden
Maar 't voorzichtig en plaatselijk
aanstippen blijft een onschadelijk red
middel, dat u niet genoeg op prijs kunt
stellen en waarvoor u me, bij gelegen
heid van 'n partijtje of schouwburg
avond, nog wel eens dankbaar zult zijnl
EVA.
EEN PRAATJE OVER MEDICIJNEN.
Geneesmiddelen worden op verschil
lende wijzen toegediend, en wel:
lste plaats door den mond
2de per rectum
3de door de huid
4de onder de huid
5de door de longen (inhalatie).
In de meeste gevallen zal de verzorg
ster den patiënt, die thuis wordt ver
pleegd alleen de drankjes, pillen en poe-
ders mogen toedienen door den mond.
Ook de huid zal zij mogen verzorgen met
de diverse geneesmiddelen (zalven etc.).
In enkele gevallen clvsmata met medi
cijnen per rectum en inhalaties met men
thol, eucalyptusolie, dennennaaldenolie
enz. door de longen.
Maar de injecties zullen haar niet toe
vertrouwd worden, omdat de toediening
hiervan nauwkeurigheid en groote steri
liteit vereischt en de geheele behandeling
van voorbereiding en materiaal en inspui
ten zelf, zéér nauw luisterd. Zelfs voor
de geroutineerde verpleegster is 't toe
dienen eener injectie altijd een zéér ern
stig werk.
Medicijnen worden in verschillende
hoeveelheden voorgeschreven:
De dosis is vaak: 1 of 2 eetlepels, 1
paplepel, thee- of eierlepel of 'een aan
tal druppels in een of andere vloeistof
(water, melk, wijn, soep, enz.).
Een eetlepel wordt geschat op 15 gram
een paplepel wordt geschat op 8 gram
een thee- of eierl. wordt geschat op
4 gram.
Een bierglas rekent men op 180 gram.
Een wijnglas rekent men op 80 gram.
En nu moet ik er op wijzen, dat 't in
geven van medicijnen moet geschieden:
lste plaatsstipt op tijd
2de plaats zeer nauwkeurig en in de
juiste voorgeschreven hoeveelheid.
Dus geen paplepel geven als 't een
eet- of eierlepel moet zijn en omgekeerd.
'k Herinner me nog altijd een wacht
uit m'n verpleegsterstijd, toen de zaal-
zuster 8 van de 12 patiënten cascara
(vloeibaar op doktersadvies moest toe
dienen en ik den geheelen nacht op zaal
met 't bekende „meubel" van den eenen
patiënt naar den anderen holde om den
volgenden morgen bij navraag tot de
conclusie te komen, dat de zaalzuster
overdag inplaats van de goede dosis (1
paplepel) een Hinken overloopenden eet
lepel aan baar patiënten had toegediendl
De arme stakkers deden geen oog dicht
dien nacht 't had z'n uitwerking niet
gemist.
Moeten de medicijnen geschud worden
voor 't gebruik, houd dan den vinger
goed op de stop om morsen te voorko
men. 't Neerzetten der kurkjes moet
steeds geschieden met den natten kant
naar boven.
Moet ge druppels toedienen, doe 't
nauwkeurig, een druppel te veel vooral,
maar ook een druopel te weinig kan
ernstige gevolgen hebben. Druppelflesch-
jes zijn 't geschikste.
Niet_ alleen verdient 't aanbeveling,
met 'tjjingeven van medicijnen uiterst
precies te zijn, om 't vertrouwen van
den zieke in den dokter, in de verzorg
ster en in de medicijnen te behouden.
(Dit is de halve genezing van den zieke!)
maar 't is ook van 't grootste belang de
werking der meerijnen na te gaan, ten
einde eventueele opmerkingen, verande
ringen in den toestand van den patiënt
aan den arts te kunnen mededeelen.
Een volgende maal zal ik u iets ver
tellen over die werking der medicijnen,
wat we er alzoo bij kunnen opmerken,
hoe we sommige medicijnen moeten toe.
dienen en tevens zal ik dan de „mond-
verzorging" van uw patiënt met u be
spreken.
CORMA r. TLAM—TEEPE.
Het Patronenkantoor, Postbus no. 1,
Haarlem.
PRIJZEN DER PATRONEN:
No. 1. 0.90.
No. 2. 0.90.
No. 3. 0.90.
No. 4. 0.90.
De gezelligste tijd van den dag is wel
haast het thee-uurtje s avonds en voor
al deao lange winteravonden v9?r
Kerst*ós, wanneer de geheele familie
thuis is, geschaard oir den open haard,
waar het vuur een fantas'isch schijn
sel verspreidt. Niet denkende aan de
koude buiten, zich behaagli.k voeler.d
in de gemakkelijke fauteuils, hoort
men spreken over het nieuws van den
dag, vertelt ieder zijn wederwaardig
heden. Af en toe valt er een stilte en
geniet ieder op zün eigen manier van de
rustige, droomerige sfeer, waarin je
niets anders hoort, dan het regelmatig
getik van de klok en het knetteren van
de houtblokken, die de grilligste vormen
vertocnen.
Een heel gewoon en toch zoo'n on
misbaar voorwerp is wel een kussen.
Hoeveel kussens kun ie niet gebruiken?,
Ik voor mij heb er nooit genoeg.
De teekening geeft een divankussen.
Op het middenstuk kan men een versie
ring aanbrengen, zooals men op de tee
kening ziet. Men kan dit motief, waar
van een deel op ware grootte gegeven
is, borduren of schabloneeren. Borduurt
men dit patroon, dan kan men het beste
den platten borduursteek toepassen en
uitroeren met bijv. kunstwol. Het ge
heel is een üoorloopend patroon. Het
laatste moiielje rechts wordt ook recht
hoekig afgemaakt. Op de teekening is
het begin al met een stippellijn c aan
gegeven. terwijl lijn d, tot aan den rand
Jammei ue oe^en„ii««, ais ue vrouw
des huizes, denkende aan haar verstel-
mand, een te beginnen of een af te ma
ken handwerk, energiek oprijst en het
electrisch licht aanflapt.
Ieder zoekt nu zijn avondbezigheid op.
Vooral zoo tegen Kerstmis heeft ieder
het extra druk met de noodige ca
deautjes en is het geen Kerstmis, dan is
het voor de diverse verjaardagen of
bruiloften,
toe doorloopt. De twee zijstukken zijn
ruim aan het nüddenstuk gezet en de
afscheiding wordt met een koord afge
maakt. Deze twee zijstukken kan men
laten eindigen in een toeL
Inplaats van dat men het middenstuk
borduurt, kan men voor dat stuk ook
een mooi lapje brocaat nemen.