DE WAERELD ROND. ïSalfSIR' 't - I «BM NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT. Woensdag 21 Dec. 1927 T-A.1 isÉiig WW ri A^STf Steuuïyt* 'IJSKAART ter Usvereenfging Haarlem m Omstreken, Aza^dam WÊL^-" V 1 - i ittteofijM-suut &fw>t«H. <^ju**v\miu< Clnv»f«,w.v AA** «itumvtt^ r^i^C'Wdv een congres van KATHOLIEKE j NEGERS. Enkele weken geleden had te New-York het derde Congres plaats van Katholieke i negers. Gedurende al den tijd dat de Katho- lieke Negers over de Vereenigde Staten I rijn verspreid geweest, hebben zij wel ieder J jaar hun bijeenkomsten gehouden, maar de J vorige Congressen droegen steeds een meer plaatselijk karakter. Ditmaal echter waren onder voorzitter- j schap van Mgr. Dunn Assistent Bisschop van New-York 75 afgevaardigden uit de verschillende Staten, waar negers wonen, tegenwoordig, alsmede talrijke blanke en zwarte priesters die met de zielzorg onder de negerbevolking zijn belast. Er waren ook delegaties van de drie con gregaties voor negerzusters aanwezig en vertegenwoordigers van neger-genootschap- Hier werden geen politieke of partijbe langen naar voren gebracht, maar het doel van deze bijeenkomst was: In den geest van liefde en eensgezindheid een nauwere saam- hoorigheid te doen ontstaan tusschen alle Katholieke negers; het bevorderen van de katholieke opvoeding en het onderwijs der negers; de katholieke negers aan te sporen wn deel te nemen aan de besprekingen der verschillende vraagstukken betreffende het ras. Er werd een adres gericht aan de Bis schoppen, die zich op de jaarlijksche bij eenkomst re Washington bevonden, waarin de zwarte bevolking haar gevoelens van dankbaarheid tot uitdrukking bracht, voor den geest van opoffering der bisschoppen priesters en'zusters die reeds zooveel voor de negerbevolking hebben tot stand ge bracht. De besluiten van het congres werden ter goedkeuring aan het Episcopaat voorge legd en ten slotte vroegen zij den Bisschop- pelijken zegen. Het Congres achtte zich verplicht de sa menwerking aan te bevelen tusschen blan ken en zwarten, om de 6 millioen negers, die bij geen enkel kerkgenootschap behco- ren, met de katholieke Kerk en het katho' lieke geloofsleven in aanraking te brengen. Verder werd besloten tot 't oprichten van een eigen' nieuwsblad voor de katholieke negers. Heel dit congres stond in het teeken van een groot verlangen naar verbreeding en verdieping van het practische leven om trent de leer en beginselen van de katholie ke Kerk. Duidelijk kwam tot uiting dat pijnlijk gevoel van minderwaardigheid met het blanke ras; de werkelijkheid laat vaak een beel ander beeld zien. De katholieke negers maken er bezwaar tegen om hun kinderen naar niet-katholieke scholen te zenden, omdat ze reeds zoo dikwijls onder vonden hebben dat hun kinderen gods dienstig en zedelijk ten onder gingen ten gevolge van het bezoeken van neutrale in richtingen van onderwijs en door den om gang met godsdienstlooze medeleerlingen. Van de elf en een half millioen negers was tot in 1926 86 pet, landbouwer met 218.612 pachthoeven en 51 000 vierk. K. M. landerijen. Ook in de steden heeft de voortvarend heid van het zwarte ras ontzagwekkende resultaten bereikt. 2e beheerschen 73 banken met een kapitaal, varieerend van 7 tot 20 millioen dollar. Jaarlijks wordt ter waarde van 100 millioen dollars omgezet en de verzekeringsmaatschappijen in handen der negers, gaan in 23 staten sneller vooruit dan elke andere maatschappij. De eigen dommen der negers, een globale waarde hebbende var 18J0 millioan dollar, vermeer deren jaarlijks met 50 milïioen. Negers heb ben hooge posities in alle industrieën en niet minder in het onderwijs in de Ver. Staten Dit katholieke Congres, dat het onderwijs der negers als hoofdpunt op zijn program stelde heeft al de bezwaren van het ver- leden en de nog vele moeilijkheden van het heden goed ingezien. Het samen-studeeren van zwart en blank, overigens van beschaaf den huize, wordt ook in onzen tijd in de externaten nog niet aannemelijk geacht. Maar de missie-idee is nu rijp voor de be keering van rood en zwart en ondervangt zeer vele der oude bezwaren. Ten zeerste werden de aanwezigen door het Congres aangemoedigd, om hunne kinderen te laten studeeren aan de katholieke Universiteit van Washington. Er werd aan herinnerd dat de eerste katholieke bisschop ooit in Amerika gewijd, een neger was en dat er minstens drie pausen zijn, die van r-eger- afkomst waren. De hulp inroepend van ..hun'' heiligen St. Benedictus den Moor en de H. Martelaren van Oeganda, werd dit congres gesloten met een degelijk program van actie; elk punt werd aan een speciaal comité ter uitvoering toevertrouwd. Het congres is een mijlpaal en geeft gegronde hoop, dat onder de energieke leiding der neger-leeken-apostels het geestelijk en stof felijk belang der katholieke negers een blij de toekomst tegemoet gaat. HORS röEUVRES EN PARAPLUIES VAN BANANEN. Ofschoon iedereen wel weet dat de Ba naan een voorname plaats inneemt in het leven van Middeu-Afrika, geloof ik toch niet dat die kennis vjjj is van vaagheid en verkeerde begrippen „l'ater ik beu dol m bananen, maar ik zou er toch niet op willen leven." Natuur lijk nietl Maar dat doet ook niemand. De Banaan als voedsel. De Banaan vormt den hoofdschotel var verschillende stam men. Maar dit is niet de zoete Banaan zoo- als wij die in Europa kennen, maar een soort die onrijp klaar gemaakt wordt. Zij worden geschild, in een blad gestoomd, ge kneed en gegeten met vleesch en (0f) greenten zooals bij ons de aardappelen. Ook laat men dit soort wel geel-rijp worden; zij wordt op dezelfde manier klaargemaakt en dient als dessert (appelmoes). Dit soort Ba naan heet Enkago en er z'n veel variëteiten Sommigen worden gestoomd met de schil, andere op het vuur geroosterd (ook in de schil). Deze soort wordt ook wel gedroogd en gemalen en als een stijve meelpap ge kookt en gegeten. Een ander soort Banaan is de Embide Dit soort eet men in Europa. De zwartjes echter geven er niet veel om; zij maken er liever bier van. De volrijpe banaan wordt gekneed of getrapt met een soort gras dat de vrucht snijdt en het sap vrij zet. Dit sap wordt gezuiverd en is dan klaar om ge dronken te worden. Het is zoet en voed zaam en het heet Omubisi. Maar zoo valt het met erg in den smaak. Geroosterd en gemalen graan wordt door dit sap gemengd, het begint te gisten en na een paar dagen is het bier klaar. De smaak is niet onaan genaam maar het is zwaar drinken (te veel asch van het graan) en die er veel van ge bruiken bederven zich de maag. Dit bier heet Omwenge. Mubisi wordt ge kookt tot het inkrimpt tot een stroop (zoo iets als appelstroop). Ook Embide wordt gedroogd en tot meel gemalen. Een derde soort beet Gonja en wordt als toespijs gebruikt, gekookt, gebakken ot geroosterd Sommige vari4teiten groeien zoo groot als een komkommer, maar die zijn niet lekker. De Bananenplant als hulp in het huishonden Het blad. Deze groeien heel groot, tot 7 voet lang bij drie c.M. breed. Mooie gave bladeren dienen cm het eten te koken. De middelnerf wordt weggesneden, het blad wordt over een vuur soepel gemaakt en daarin worden de verschillende gerechten gebonden om gestoomd te worden. Stukken nerf of rib liggen onder in de pot, waar het water verstoomt. De pot wordt met oude blaren afgedekt en kookt langzaam maar zeker misschien wel tien verschillende pak- les. Moeder moet er alleen maar wat water bij doen van tijd tot tijd. Bladeren worden ook gebruikt om melk in te dragen of te bezorgen. Een blad kan wel 2 a 3 Liter1 bevatten. .Bladeren worden niet alleen gebruikt om in te koken, ze dienen ook als tafellaken en borden. Oude bladeren worden op den grond gespreid, twee of drie lagen en daar zitten de gasten om heen. Moeder brengt de mand met het groote pak Matok-e (ge kookte bananen) dat er mooi geel uitziet - zooiets als gestampte aardappelen, maar goudgeel open het midden op het tafel laken, snijdt (met haar houten mes) de Ma- toke in stukken en plaatst voor ieder een paar bonken. De kleine pakjes met vleesch, groenten etc. worden op borden of schaai- tjes geleegd of rondom de Matoke geplaatst en iedereen valt aan. Kleine stukjes blad lot een puntje gerold dienen als schep of lepel, waarmede de gasten de soep of jus weg werken. Bladeren doen dienst als mand jes om groenten in te verzamelen als trechter (en hier helpt de stijve middel rif) als pakmiddel voor tijdelijke pakjes ia plaats van papier. Zij worden ook gebruikt om dingen die buiten staan tegen dea regen te beschermen. Als het regent ont moet men menschen die een blad gesnedea hebben en het inplaats van paraplui gebrui ken. Sommige stammen gebruiken het bana nenblad, mooi uitgerafeld, als kleedingstukd PREYDE. dt. 'jSgsgx-v Slee-sport op het kopje van Bloemend aal. De glijders op deze loto demonstreeren hoe zij beiden op de kleine slede een plaatsje vinden. Snceuw-iantasic in den Haarlemmer Hont. fetj <f9fi MsfcotuJ Hetlwös Noor<ls»i«**rtiw. •ó-üfttw»t of VOjJeft V-.' S Cm**»,-Ut* Amsmu Vawrv J '4 v v ix&fc V Ter gelegenheid van 't 30-jarig bestaan van 't Frysk Selskip „Gysbert Japikx" tc Haarlem werd in den Jarswegschouwburg epgevoerd het satyriek teltsje „As men seis foarby giet". Deze k)'"1- -an dc Hoofdwacht en het Rembrandt-Thcater op de Haarlemschc Markt, stelt iedereen In staat om te beoordeelen, of het aspect van het mooie plein <-vor i.en nieuwen gevel al of niet wordt bedorven. De kaart van Haarlem en Om streken voor tochtjes per schaats. Huisdieren, die van hun nut blijk gaven, docr hun eigenaars op de Nationale Pluimvee- tentoonstelhcg, f* Hillegom, een eersten prijs te bezorgen. Het nieuwe Maria-oord te Hillegom, dat dezer dagen werd ingewijd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1927 | | pagina 7