LEEKEPREEKEN.
Voornaamste Nieuws
Verkeersongevallen
f125 duim of wijsvinger; been of arm
f50.'
dit nummer bestaat uit vier bladen
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD.
ZATERDAG 11 FEBRUARI 1928
EEN EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 16779
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL.
Onze EFFECTEN-AFDEELING bexiddeli den aan' en verkoop
van incourante fondsen. Verstrekt voorschotten op effecten.
Paus Pius XI
Noodlanding van een
postvliegtuig
Veertien dagen geen loon
arbeid
Dreigende staking in de
kleedingindustrie
Een schadepost
en
Justitie en gas-corruptie
Zandvoort uit zijn isolement
door benzine-motorwagens
over de spoorbaan
Haarlem en de K. R. O.
De drie wijsheden van
den Ouden Wang
Besmettelijke ziekten
Personalia.
De toestand van den Zeer Eerw.
Heer P. F. W. Soepnel
Rembrandt-Theater
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS FABRIKANTEN
Koningstraat 10 Haarlem.
Stormwaarschuwingsdienst
Jaarlijksche Algem. vergadering
Zignea
Groot Nationaal Zwemfeest
H. V. G. B.
H. V. G. B.—H. P. C.
BUREAUX: NASSAULAAN49
Teleioon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per weck 25 ct.j per
kwartaal i 3.25; per post, per kwartaal
f 3.58 bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEIM 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES, 1—4 regels 60 et. p. plaatsing;
elke regel meer 15 cl., bij vooruitbet.
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusscbeD den tekst 60 cL per regeL
Alle abonné'
tegen ongevallen
's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvoorwaarden f Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door yen bij een ongeval met f OCfl bij
rallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen olfuU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; <IU. docdelijken aflcop eer
verlies van een hand,
een voet of een oog;
bij verlies van een
duim of wijsvinger;
bij 'n breuk van
n f Ifl bij verlies v. een
1 "rU. andere vinger.
225
DE WIL
Het lijkt wel eens, wanneer wy de ver
nuftige bedenksels van den modernen uit-
rinder gadeslaan, dat de oude spreuk: „er
Is niets nieuws onder de zon", niet op onzen
ly'd toepasselijk is. Dat moge dan voor stof
felijke dingen zoo zijn, voor de groote gee-
ttelijke problemen, voor de gewichtige vraag-
rtukken, welke ons zieleleven beheerschen,
biyft de oude waarheid in vollen omvang
bestaan. Dat ondervond ik in de afgeloopen
week naar aanleiding van myn laatste be
schouwing.
Ik heb daarin een wereldsche vrouw met
schynbaar heel moderne begrippen ten
tooneele gevoerd. Haar levensopvattingen
vormen een kaleidoscoop van de grilligste
kleuren en steeds wisselende, onvaste ver
beeldingen. Toch lukt het geiyk ik aan
toonde ook in zulk een onevenwichtig,
hevig leven en fel hartstochtelijk wezen het
bestaan van een persoonlijk geweten en een
vryen wil aan te wijzen. En nu is het merk
waardig, hoe daarop wordt gereageerd! Ik
verzocht mijn lezers en lezeressen eens óver
de geciteerde woorden van Isidora Duncan
na te denken.
Welnu, dat hebben biykbaar velen ge
daan; maar hun conclusies geven een ver-
bysterend begrip van deze twee groote pro
blemen: het geweten en den vrijen wil, weer.
Uit hetgeen ik te hooren en te lezen kreeg,
bleek mij opnieuw, dat er op het gebied der
menscheiyke dwalingen inderdaad niets
nieuws onder de zon is. Honderd maal op
geworpen, even veel malen weerlegd blijven
zy nog maar altyd opgang doen. Met den
mood schynen heel veel christenen wel te
beiyden, dat wy een geweten en een vrijen
wil hebben; maar, wanneer het op bewijzen
aankomt, wanneer het leven en de dage-
ïyksche verschijnselen moeten getoetst en
beoordeeld worden, dan blijkt, dat veel, wat
met den mond beleden wordt, nog geen
vaste overtuiging is. En hebben wij wel
ooit meer dan thans hechte zekerheid
noodig voor ons geloof in een persooniyk
geweten en een vrüen wil? 't Is of alles
rondom ons er op aangelegd is om ons te
taggereeren, dat de mensch nu eenmaal is,
zooals hij is. Wat is waarheid, vroeg Pi-
totus. Wat is goed, wat is kwaad, vraagt de
moderne wereldling? En hy haalt cynisch
de schouders op. Wij allen zü'n producten
der omstandigheden; verander de uiterlijke
omstandigheden, maak de menschen rijker,
vrijer en onafhankelijker, zij zullen van zelf
beter, minder misdadig, gelukkiger worden.
Aldus leert al sinds jaren het socialisme
onder invloed van zijn stichter Marx.
En wanneer ik de commentaren beschouw,
welke ik op mijn laatste preeken te hooren
en te lezen kreeg, dan blijkt mij zonneklaar,
dat de tijdgeest niet zonder invloed langs
ons heen gaat; ook „de kinderen des lichts"
komen niet zonder schade onder de scha
duwen van de kinderen der duisternis. En
nu is het vooral in onze tijden, waarin een
zware worsteling tusschen modern heiden
dom en christendom is waar -te nemen, van
zooveel belang, dat de christenen in het
algemeen en wij Katholieken, op de eerste
plaats als heldere lichtbakens In den mist
van twyfel en onzekerheid staan.
Op speciale geloofspunten, over de God
heid van Christus, de maagdelijkheid van
Maria, de onfeilbaarheid van den Paus en
dergelijke, worden wij tegenwoordig in ons
dageiyksch leven niet meer zoo aangevallen.
Niet, omdat de wereld zoo braaf is ge
worden, maar omdat er een groote gods
dienstige onverschilligheid en onwetendheid
heerscht. Wie echter in een niet-christelijke
omgeving over goed en kwaad, over vrijen
wil en geweten durft praten, die moet zor
gen paraat te zyn om een reeks twijfels op
te lossen en op allerlei vragen antwoord te
geven. Daarom lijkt het goed, dat wij deze
gewichtige problemen eens bekijken.
In het citaat, dat ik u aan het slot van
myn laatste verhandeling ter overweging
gaf, spreekt Isidora Duncan van haar ver
stand, dat altijd ook by den felsten harts
tocht nog boven de zinnelijke passie uit
bleef praten en het zinnelijk genot, dat
door den Wil werd opgeroepen, critiseerde
en afkeurde. Dit conflict tusschen verstand
en neiging leidde dan altijd tot het verlan
gen van den Wil naar een of ander slaap
middel, schrijft zy, om die lastige stem te
smoren.
Voor ons. christenen, is hierin heel dui
delijk de stem van het geweten hoorbaar,
welke de danseres ontkent. Herhaaldelijk, op
tat van plaatsen in haar boek, stelt zij zich
zelf voor als een slachtoffer van anderen,
van neigingen, welke niet te onderdrukken,
van omstandigheden, welke niet te keeren
waren. Hier komt dus met klem de vraag
naar voren: hebben wij een vrijen wil en
zoo ja, hoe werkt deze, hoe krachtig is hij;
hoe gedraagt hij zich in verschillende om
standigheden? Het is my uit replieken op
mijn vorig artikel gebleken, dat er ook onder
ons hieromtrent nog veel begripsverwarring
bestaat en daarom wil ik trachten over
dien vrijen wil het een en ander te ver
duidelijken.
Noodzakelijker wijze komen wij hiermee
op filosofisch terrein en het zal niet gemak
kelijk zyn om een dergelijk wijsgeerig
onderwerp voor iedereen duidelijk te maken.
Met goeden wil beiderzijds valt echter nog
wel wat te bereiken. Laten wy den be
proefden Stelregel volgen en vooraf goed
onderscheiden.
Onder de geleerden bestaat er een mce-
ningsverschil, of de mensch door zyn ver
stand of door zijn wil wordt geregeerd. Er
zyn er, als St. Thomas, die het verstand
de leiding geven; anderen als Schotus, die
de oppermacht aan den wil toekennen;
weer anderen, (latere geleerden), die spre
ken van een educatie (opvoeding» in den
wii t óór het denken en die dan daarby den
wil den doorslag laten geven. Wy behoeven
ons daarin niet verder te verdiepen. Voor
ons geldt slechts de vraag: is de wil een
geesteiyk vermogen en heeft de wilsdaad,
de uiting van onzen wil, het vermogen om
iets naar waarheid en gerechtigheid te doen,
m.a.w. kan de wil in ons leven op voorname
punten ingrijpen, ons wetten opleggen, als
b.v. door godsdienst en zedelijkheid worden
voorgeschreven?
Wij onderscheiden, al reeds met de oude
Grieksche wijsgeeren (Aristoteles) in den
wil drie begrippen; ten eerste een natuur
lijke neiging, het streven n.l. naar een
doel, dat er in de dingen ligt. Dat is een
blind vermogen, niet door het verstand ge
leid, de levensfunctie van het geschapene,
welke alleen door de Voorzienigheid gericht
wordt. Dan is er ten tweede de zinnelijke
neiging van den wil, beheerscht door de
zinnelijke kennis, als b.v. de lust tot eten,
wanneer men spijzen ziet en honger heeft.
Ten derde is er de redelijke neiging,
een streven, geleid door redelijke kennis.
Hierbij komen de twistpunten en moeilyk-
heden. Is er zulk een redeiyke wil,
wordt er gevraagd? En het antwoord moet
bevestigend zijn. Ook in zyn wil wordt de
mensch door het verstand geleid. De wil is
niet iets mechanisch, is niet een apparaat,
dat in beweging komt, wanneer er van
buiten aan getrokken wordt of op ingewerkt
wordt, maar 't is een streven, dat in' het
verstand opgaat.
Laten we het redelijke met het onrede
lijke schepsel vergelijken. Wat „wil" het
dier? Het dier wordt bewogen door dat
uiteriyke ding, dat het sterkst werkt op zijn
zinnen. Dat is voor het dier het goed®, het
beste.
By den mensch is er verschil, is er keuze.
Hij ziet, hy onderscheidt vele dingen en
het ligt in zyn aard het goede, het beste
in absoluten zin te willen.
Er wordt wel eens gedacht en zelfs wel
met schijnwysheid beweerd, dat in som
mige handelingen van een dier iets geeste
lijks, iets onstoffelijks is gelegen.
Deze dwaling komt hier vandaan, dat men
aan het dierlijk vermogen te weinig en aan
het menschelijke te veel toekent. Waar de
groote hartstochten als liefde en haat in'
het spel komen, nemen wij by het dier een
vermogen waar, dat na verwant lijkt aan
het menschelijke. Men herinnert zich het
geval van eenige jaren geleden van den
Amsterdamschen politiehond, wiens meester
;waar ziek was geworden. Toen de man
naar het gasthuis was vervoerd, begon het
dier te kwijnen en weigerde alle voedsel.
Men hield het In het leven door het onder
's meesters bed te leggen. Maar toen de
zieke overleed, stierf ook de hond. Men
heeft het feit vereeuwigd met een gedenk
steen op het hondengraf. Zulke voorbeelden
zyn er te over. Wat zeggen zij? Dit, dat be
paalde dieren, wanneer hun meester goed
voor hen is, hun altijd eten er drinken geeft
en leert dit niet van anderen aan te nemen,
wanneer zij door voortdurend gezelschap,
door gestreeld te worden enz. zich aan één
persoon hechten, er een associatie van ge
hechtheid ontstaat.
Wanneer die aanhankelijkheid buitenge
woon groot en sterk gecultiveerd is, dan kan
een plotselinge stoornis daarin zóó zeer op
het dierlijk zenuwgestel werken, dat het beest
een afkeer van eten en drinken krijgt, zoo
als ook de mensch bij zeer diepe droefheid
ondervindt. Omdat nu verder in heel het
dierenrijk nergens een spoor van handelen
uit hooger inzicht wordt waargenomen, mo
gen zulke buitengewone gevallen ook niet tot
onstoffelijke beweegredenen doen besluiten,
terwijl een natuurlijke verklaring voorde
hand ligt. Het is n.l. hier niet zóó, dat het
dier de keuze heeft tusschen twee beweeg
redenen voor zyn daad: een trek naar voed
sel, dat hem wordt voorgehouden en een
hooger motief van droefheid, dat hem er
van afhoudt: er is slechts het gevoel van
droefheid, dat hem van voedsel walgen doet
Stel daartegenover nu een mensch in een
zelfde geval. In den Bijbel wordt verhaald
hoe David in een burcht was opgesloten en
brandend van dorst, zijn verlangen naar een
teug water te kennen gaf. Drie soldaten
putten helder water uit de bron van
Bethlehem en wisten dit den Koning met
gevaar voor hun leven te verschaffen. Daar
stond David: eenerzijds kwelde hem de
dorst; anderzijds beving hem een gevoel van
dankbaarheid en bewondering voor die
schoone daad. Hy meende die daad niet
beter te kunnen vergelden dan door er
eene van even hooge, ethische waarde tegen
over te stellen: hij plengde het kostbare
vocht op den grond als een dankoffer aan
God. Ziedaar een menschelijke daad, ge
dreven door den wil uit een hoogere beweeg
reden.
Over de redelijkheid van den wil en over
den vrijen wil zelf, spreken wij na deze in
leiding nu een volgende maal nader.
HOMO SAPIENS.
In de menscheiyke samenleving is het
een goede, aloude gewoonte, wordt het als
vanzelfsprekend beschouwd, het geboorte
feest te vieren van degenen, die zich door
hun staat, ambt of positie verdiensteiyk
jegens ons maakten. Zoo in het huisgezin
de verjaardag van vader en moeder; op
school en colleges van den directeur of
rector; op de fabriek, de kantoren, en waar
ook menschen onder leiding staan, daar
overal is de geboortedag van ouders, direc
teuren en patroons een gelegenheid voor
de ondergeschikten tot uiting van hunne
gevoelens van dankbaarheid, vreugde over
hun welstand, aanhankelijkheid, rouw en
liefde. En men bey vert zich deze te toonen
door gelukwenschen en geschenken, zeker
ook door deel te nemen in de vreugde, die
het hart van den feestvierende beheerscht.
Hoe opmerkelijk ook zien wij dit geschie
den op den geboortedag van personen uit ons
Vorstenhuis, speciaal op Koninginnedag. Is
dan niet heel de bevolking in feeststem
ming, heeft niet iedereen deel in dit feest?
En zal het voor Hare Majesteit onze Ko
ningin niet èn een genoegen èn een groote
voldoening zyn te weten, dat juist door die
algemeene vroolükheid de onderdanen Haar
hunne trouw betuigen en htm medeleven
bewyzen met alles wat hun Koningin be
treft?
Des te meer kan het dan ook bevreem
den, dat, waar van aardsche grootheden op
dezen byzonderen dag, de verjaardag wordt
herdacht en gelukgewenscht, dit by
Hem, die als plaatsvervanger van Christus,
als stedehouder van onzen Koning Jezus de
opperste macht op aarde heeft gekregen,
niet geschiedt; en toch heeft Hy recht op
onze lieilwenschen, op ons medeleven, op
de betuigingen van onzen trouw.
Onze Paus Pius XI, die de koninkiyke
macht, die Hy van God ontving, op zulk
een buitengewone wijze gebruikt, getuige
zijn yver en belangstelling voor het Missie
werk: de uitbreiding van Christus' R.yk;
voor de Eucharistische congressen: de ver-
heeriyking van koning Jezus; voor de her-
eeniging der kerken: de alleenheerschappu
van den wereld-zaligmaker over de zielen
en voor alle zaken, die het welzyn en de
verspreiding van Christus' Kerk op aarde
aangaan, Paus Pius XI vraagt van alle
Katholieken op dien dag, 12 Februari, dat
zij Hem zullen gedenken, dat zy voor Hem
zullen bidden met vurigheid cn aandrang,
vragen dat Christus ons het Hoofd van
Zijne kerk zyn milde zegen nederzende,
op Hem ,die zulk een schoone, verhevene,
maar ook zulk een zware taak door Gods
H. Wil zich op de schouders zag gelegd.
Bidden wy dan eens extra voor Z. H.
den Paus en al zyne intenties, het zyn
ook de onze!
Van de lijn AmsterdamHamburg.
Ten' gevolge van een defect aan een der
motoren moest een Junkers-postvliegtuig D
1069 van de lijn Amsterdam—Hamburg by
Dalen een noodlanding maken. Hoewel het
terrein drassig was verliep de landing vlot.
De poststukken er waren geen passagiers
werden per trein verder vervoerd. Men
hoopt het defect op de plaats zelf te kunnen
herstellen.
Ultimatum aan twee firma's gesteld.
Naar de Tel. verneemt, hebben de vak
bonden in de kleedingindustrie aan de han
delsvennootschap en confectiefabrieken J.
Gazan en aan de firma De Vries en Susan
te Amsterdam de volgende eischen gesteld:
15 pet. loonsverhooging, hoogere uitkeeringen
van loon op feestdagen en verbetering van
de vacantieregeling. Daar beide firma's ge
weigerd hebben deze eischen in te willigen,
hebben de vakbonden thans aan genoemde
firma's een ultimatum gesteld, dat Maan
dagavond afloopt. By niet inwilliging der
eischen zullen Dinsdagochtend 200 arbeiders
het werk neerleggen.
Een bewoner van den Rijksweg te Sant
poort, sloeg de schrik om 't hart toen de
ambtenaar, belast met meteropname van de
waterleiding, haar mededeelde, dat het ver
bruik over 't afgeloopen kwartaal ruim 200
M3 bedroeg. Het bleek, dat vergeten was
na de jongste vorstperiode het aftapkraan
tje te sluiten.
Een flinke schadepost.
Straf voor de Utrechtsche werkloozen, die te
Avereest staakten.
Minister Kan heeft thans, naar de Tel.
verneemt, de straf bepaald voor de Utrecht
sche werkloozen, die op 2 Febr. j.l. te Avereest
het werk plotseling ihebben neergelegd. Ge-
durendQ veertien dagen wordt den arbeiders
verboden aan het werk te gaan, wat voor hen
beteekent twee weken verstoken te zijn van
loon. De straftijd, welke 2 Februari is inge
gaan zal dus Donderdag 16 dezer eindigen,
zoodat de ploeg den 17den weer naar Ave
reest kan vertrekken, met uitzondering ech
ter van hen die als opruiers worden be
schouwd. Omtrent hun straf staat nog niets
vast.
Instructie geopend tegen dertien personen
Naar de Tel. verneemt, heeft de justitie
thans haar voor-onderzoek In zake de gas-
corruptie beëindigd. By verschillende recht
banken wordt de instructie geopend tegen een
dertiental directeuren en ambtenaren van
gasfabrieken, wegens het aannemen van re
tour-commissies van de firma's Wilson en
Gautsch.
Men schrijft ons uit Zandvoort:
De treinverbinding tusschen Zandvoort en
Haarlem is totaal onvoldoends en is de
grootste oorzaak, waarom Zandvoort nooit
tot bloei zal kunnen komen en de belas
tingen hoog zullen bluven.
Tot nu toe was men van oordeel, dat
Zandvoort het hoofdzakelük moet hebben
van een groote maand zomer en wat dag-
jesmenschen. Is het 1 Augustus geweest, dan
ging men in den winterslaap en was het
seizoen slecht, zooals gepasseerden zomer
Let geval was, dan is het daar maanden
achtereen een ware misère.
In Zandvoort kunnen heel wat forensen
wonen, maar om de hooge belastingen gaan
die lieden liever een beetje dichterbij, in
Bloemendaal of Overveen neerstrijken. Voor
handelaren, reizigers en dergeiyke is Zand
voort onbewoonbaar wegens den meer dan
ergeriyken treinenloop. Wanneer er nu een
betere treinenloop "is, kan iedereen er wo
nen en zullen de belastingen er van zelf
door naar beneden gaan, want al die ledige
huizen in den winter kunnen voor dezelfde
kosten bewoond worden. Wanneer de kost
winner zich kan verplaatsen, kan het ge
zin er blijven wonen.
Nu staren de menschen zich daar dood
op de a.s. electrische spoorbaan, in aanslui
ting op het net Amsterdam—Rotterdam,
niaar de spoorautoriteiten zien er meer in,
om te beginnen met de electrificatie Am
sterdamAmersfoort en men kan het hun
niet kwalijk nemen.
Meerdere stoomtreinen inlasschen is ook
te kostbaar en wachten was dus de bood
schap. Zandvoort kan echter niet langer
wachten en zoo bedenkt men daar van al
les, om aan dezen meer dan ergerlijken
toestand een einde te maken en onder de
leiding van een jongen en ondememenden
burgemeester zal men, naast zuinig beheer,
alles ln het werk stellen, om er weder bo
ven op te komen.
Alles moet stranden op de slechte spoor
verbinding. Zoo is men gaan rondkyken
naar plaatsen, die ook kopstations hebben.
Zoo ligt b.v. Kampen ten opzichte van
Zwolle, gelijk Zandvoort ten opzichte van
Haarlem en Enschedé ten opzichte van Hen
gelo en meerdere plaatsen evenzoo.
Tusschen Kampen en Zwolle en vandaar
naar het Oosten en Noorden, van Zwolle
naar Apeldoorn en zoo verder naar Dieren
en Arnhem. Van Enschedé naar Hengelo en
zoo verder over Lochem naar Zutphen, bin
nenkort van Goes naar Roosendaal enz.,
enz. loopen benzine-motorwagens over de
spoorbaan.
Wanneer er nu tusschen Zandvoort en
Haarlem een of twee van die motorwagens
komen te rijden en een halfuur-dienst on
derhouden, dan is Zandvoort gered.
Zonder eenige extra-kosten is dat spoe
dig te ondernemen en spoor en Zandvoort
zullen er wel bij varen.Verschillende ver-
eenigingen hebben het plan in studie ge
nomen en er zouden al stappen in Utrecht
gedaan zijn. Nu ieder er belang by heeft,
is het ook te hopen, dat ten spoedigste de
motorwagens hier rijden.
Men verzoekt ons plaatsing van het vol
gende:
Woensdagavond is een zeer byzondere
avond voor Katholiek Haarlem. De zender
van Huizen geeft dan voor de eerste maal
een Haarlemschen avond. De vereeniging
G. ert W. en de Haarlemsche Katholieke
Radiovereeniging hebben, in samenwerking
met elkaar, een programma gereed gemaakt,
dat geschikt is voor uitzending.
G. en W. houdt dien avond weer een
hare bekende vergaderingen, waarop steeds
een der vooraanstaande sprekers het woord
voert over een godsdienstig of wetenschap
pelijk onderwerp.
Het bestuur van den K.R.O. wenscht nu
deze lezing uit te zenden, omdat het over
tuigd is, dat deze vergaderingen van G. en
W. waard zyn door een veel grooter pu
bliek te worden bijgewoond.
Zou eerst spreker zijn Prof. Hilgenreiner,
een bekend Katholiek Staatsman van Tse-
cho-Slowakye, thans, nu deze verhinderd
bleek te zyn, is G. en W. er in geslaagd
een bekend kanselredenaar voor haar leden
te laten spreken, n.l. Dr. B. Jacob, uit Dort
mund.
Dr. B. Jacob, sedert 1906 opperrabyn te
Dortmund, is bekend als Joods kanselrede
naar en geleerde, bijzonder op het gebied
der oud-testamentische wetenschap, als
apologeet en populair schrijver; hy is een
der leiders van het Duitsche Jodendom en
is lid der redactie van de monumentale'
Encyclopadia Judaica.
Voor G. en W. te Haarlem zal hy die Jo-
denfrage: de Jodenkwestie behandelen.
De K.R.O. neemt hiermee tevens een
proef, in hoeverre het wenschelyk is, be
roemde buitenlandsche personen voor de
microfoon te laten spreken.
Doch een vergadering zonder muziek is
nu eenmaal in de radiowereld een onmoge
lijkheid. Een pauze van circa twintig mi
nuten mag niet voorkomen. Daarom heeft
de K.R.O. met de Haarlemsche Katholieke
Radiovereeniging het muzikale gedeelte ver
zorgd. Hieraan werken mee: Het Haarlemsch
Mannenkoor, onder leiding van den heer J.
Nibbering, het trio Boshardt (dat gedurende
de pauze niet pauzeert!) en vooral de so
praan, Jeanne Bacilec, „de Boheemsche
nachtegaal". Ongetwyfeld zullen zy er het
hunne toe bydragen, om deze uitzending tot
een groot succes te doen worden.
Daarom, Katholieke Radioluisteraars van
Haarlem en omgeving, stemt vooral dien
avond af op Huizen.
Moge ook de K.R.O. gedurende de dagen,
volgende op Woensdag a.s., onder de nieuwe
leden vele Haarlemmers tellen!
Noodlanding van een postvliegtuig van de
lijn AmsterdamHamburg.
Instructie geopend tegen een dertiental
directeuren en ambtenaren van gasfabrie
ken.
Veertien dagen arbeid 'en geen loon als
straf.
Dreigende staking In de kleeding-industrie.
Ultimatum aan twee firma's.
Pater C. Jurgens benoemd tot bisschop
van Tugnegarao.
De eerste conferentie tusschen het Ver
bond van Ned. Werkgevers en vertegenwoor
digers der arbeidersvakcentralen.
Krankzinnigen-verpleging. Een R.-K. Ver-
plegingscentrale opgericht.
Het Jaarbeursgebouw te Utrecht. Tot ver
grooting besloten.
Besprekingen betreffende opium en andere
verdoovende middelen.
De maatschappelijke be teekenis van den
ambtenarenstand. Rede van het Tweede Ka
merlid G. Bulten.
Het georganiseerd overleg bQ het Rijk.
Hoe de „Zeemeeuw" kapseisde. Velen van
een wissen dood gered.
Rechtstreeksche
sterdamPraag.
telefoonverbinding Am-
Men verzoekt ons mede te deelen, dat
voor den Missieavond ten bate van het St.
Bonifacius Missiehuis te Hoorn, waarop het
Chineesche tooneelspel „De drie wysheden
van den Ouden Wang" zal worden opge
voerd, zeer veel belangstelling blijkt te be
staan. Behalve enkele uren van goed en
verheffend tooneel, bedoelen de organisato
ren ook een avond van Missie-propaganda
te geven, terwyl de opbrengst ten goede
komt aan het Hoomsche Missiehuis der
St. Josephscongregatie te Mill Hill.
De Directeur van het Missiehuis heeft
een zeer hoogen dunk, steunend op ervaring,
van den actieven missiegeest van Katholiek
Haarlem en vertrouwt, dat de Stadsschouw
burg totaal zal zijn uitverkocht.
Het op te voeren tooneelspel van Henri
Ghéon wordt, zooals bekend, gespeeld door
de R.K. Universiteitsstudenten van Amster
dam. Onder leiding van Paul Huf van het
Vereenigd Tooneel, hebben zy met vorige
uitvoeringen zeer veel succes gehad en zeer
gunstige recensies in de verschillende bla
den.
Een schrijven der Nederlandsche regeering
aan het secretariaat van den Volkenbond in
verband met het verschaffen van statistische
gegevens omtrent handel, bewapening, enz.
De koning van Afghanistan heeft gisteren
een kort bezoek aan Antwerpen gebracht.
De Duitsche Centrumpartij heeft hare be
slissing tot volgende week nitgesteld.
De dreigende parlementaire crisis in
Dnitschland. Volgens de centrumpartij moet
de beslissing inzake de Schoolwet volgende
week vallen.
Marty, het Fransche communistische ka
merlid, tot twee jaar gevangenisstraf ver
oordeeld.
Monrinckel, de leider der radicalen, zal
een nieuw Noorsch Kabinet samenstellen.
i
Raditsj geeft de opdracht tot vorming van
een nieuw kabinet in Zuid-Slavië aan den
koning terug.
Besmettelijke ziekte. In deze gemeente
hebben zich in de afgeloopen week 8 geval
len van roodvonk voorgedaan, waarvan 4
gevallen in een gezin.
De Minister van Binnenlandsche Zaken
en Landbouw heeft o.m .aangewezen als
Regeeringsdeskundigen voor het bijwonen
van de in 1928 af te nemen examens ter
verkrijging van het diploma voor de ver
pleging van zenuwzieken en krankzinnigen
(Diploma B)A. M. Benders, geneesheer
directeur van het gesticht „Duinenbosch"
te Bakkum (N.-H.) en A. J. de Blinde, ge-
neesheer-directeur van de stichting „Voge
lenzang", te Bennebroek.
In den weg verzakt.
Vrijdagmorgen verzakte in den Spiering
weg te Vijfhuizen, naby de Protestanteche
kerk, een zware, met melk beladen, vracht,
auto van den melkhandelaar Oudendijk, uit
Haarlem, in den wegkant. Het bleek noo
dig, dat de geheele vracht gelost werd, al
vorens de auto weer op den beganen weg
gebracht kon worden.
Een paar dagen te voren was hetzelfde
geschiedt met een vruchtauto beladen met
turf en steeds komen dergelijke gebeurte
nissen voor. Dit zijfi nog blyvende herinne
ringen aan het graafwerk, destijds verricht
voor den aanleg van de waterleiding.
Omtrent den ZeerEerw. Heer P. F- W.
Soepnel, pastoor te Hoofddorp, kunnen wij
mededeelen, dat de toestand vooruitgaande
is en tot tevredenheid stemt.
„Vader".
De faam ging de film vooraf. Verdiende
faam! Het is een mooie, aangrypende film,
die niet alleen de kracht der vaderliefde op
trefencle wyze aantoont maar tevens een
zéér ernstige waarschuwing inhoudt. Immers,
al 't ongeluk van den eens zoo gelukkigen
vader wordt hierdoor veroorzaakt, dat hy
éénmaal aan de verlokking tot pleizier geen
weerstand kan bieden. Dit is ook in zekeren
zin een zwak punt in de film (al weten we
hoe licht de mensch valt), dat de held, een
voorbeeldig mensch sinds twintig jaren, zich
zoo maar ineens laat dupeeren!
Evenwel een pakkend stuk tragiek blyft
het, misschien door 't feit van eigen-schuld
des te meer. En Janning's spel is volkomen
op 't peil, dat de vervulling van zulk een rol
eischt. Men zou soms 't woord „sentiment"
kunnen gebruiken maar wéarom in 's he
melsnaam moeten wy ons schamen voor ons
gevoel ons echt menschelyk gevoel?
Het byprogramma omvat twee grappige
films, het Rembrandt-nieuws en 't werk van
een illusionist, die niet alleen met doekjes
en glazen vocht, maar ook met menschen
goochelt.
De film „Vader" echter is de groote attrac
tie van deze week.
1$
tmiiniiia
Barometerstand 9 uur vjn.: 737. Achteruit.
Licht op. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 5.34 en overmorgep
om 5.36 uur.
Hedenmorgen om 7 uur 10 geseind van
De Bildt aan alle posten:
Wordt verwacht, storm uit het Zuidwesten.
Dinsdag 14 Februari a.s. houdt de Haar
lemsche Dames Zwem- en Polo-vereeniging
Zignea" haar jaarlyksche algemeene verga
dering in gebouw De Nyverheid, Jansstraat.
Aanvang der vergadering om half acht.
De agenda bevat o.a. de volgende punten
n.l. jaarverslag secretaresse, penningmeeste-
resse, kascommissie, bestuurverkiezing, be
handeling der agenda van den N. Z. B. en
H. Z. B., bespreking 15-jarig bestaan
Zooals wy voor eenige dagen publiceerden,
speelt H. V. G. B. op het zwemfeest van
H. V. G. B. op 16 Februari a.s. een polo-
wedstryd tegen H. P. C. Door de splitsing
van de competitie-klas, waardoor H.V.G.B.
in 2A speelt en H. P. C. in 2B, hebben beide
zeventallen elkaar van het jaar nog niet
bekampt. Van vorige wedstrijden zullen vele
zich nog het spannende verloop herinneren.
Het laatste jaar waren de H. P. c -ers ster
ker: aan de H. V. G. B.-ers om nu te too
nen, dat het peil van hun spel vooruit ge
gaan is door op hun eigen zwemfeest de
huid zoo duur mogelyk te verkoopen.
Het belooft dus een spannende stryd te
worden Donderdagavond in Stoop's Bad.