m
Voornaamste Nieuws
DONDERDAG 16 FEBRUARI 1928
Levensbeschouwing en
Nationaliteit
De toestand van
Z. D. H. Mgr. Gallier
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
EEN EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 16783
Op de tribune der Eerste Kamer
De Zomertijd
Haarlemmermeer aangesloten
op de Rijkswegen
De Haarlemmermeerlijnen
Openbare huldiging van bet
H. Sacrament te 's-Gravenbage„
De vliegdienst Keulen-
DuisburgRotterdam
De moderne reproductie
technieken
Tooneeluitvoering St. Genesms
Concert
Obligatie Leening
-
De Z. Eerw. Heer Pastoor H. C> J. Sondaal metselt den eersten steen
voor de St. Joseph Stichting aan het Begijnhof
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Koningstraat 10 Haarlem.
Telegraphisch Weerbericht.
Een vloekverbod in Haarlem?
BUREAUX: NASSAU LA AIM 49
TeleSooa No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 ct.j per
kwartaal i 3.25; per post, per kwartaal
1 3.58 bij vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ADVERTEIMTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN-
TIES. 1—4 regels 60 ct. p. plaatsing:
elke regel meer 15 ct-, bij vooruitbet.
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusscben den tekst 60 ct. per regel.
Alle abonr.é
tegen ong
bij verlies van een hand, f125.'
bij verlies van een f Cf) bij 'n breuk van f l Cl bij
- I «JU.been of arm 1 *U." an<
tné's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsveorwaarden f QHOO Levenslange geheels ongeschiktheid tot werken door ff 7Ef) bij een ongeval met f
gevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen 1 oUUIl. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; 1 I JU. docdelijken aflcopA een \oet of een oog; lAo. duim of wijsvinger,
AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
verlies v. een
andere vinger.
Door Dr. IGNAZ SEIPEL
OOSTENRIJKSCH BONDSKANSELIER.
De beste levens- en wereldbeschouwing
heeft niet altijd hij, die het meest van de
wereld heeft gezien. Zeer zeker zijn groote
reizen en de omgnag met menschen leerrijk.
Ze dragen er ook heel veel toe bij, om een
levensbeschouwing te vormen. Maar van
Immanuel Kant wordt er gezegd, dat hij
nooit buiten de grenzen van zijn vaderstad
Koningsbergen is gekomen. Een levens- en
wereldbeschouwing heeft hij echter gehad
en hoe velen heeft hij aan een levensbe
schouwing, in de hoogste beteekenis van het
woord, geholpen. Aan den anderen kant tref
fen we velen aan, die gelegenheid genoeg
hebben gehad, om de wereld te zien en die
enkel verstrooid en geblaseerd van hun rei
zen zijn teruggekeerd. Ze hebben minder
wereldkennis mee teruggebracht, dan menig
eenvoudig boer bezit, die om zoo te zeggen,
nooit iets van de wereld heeft gezien, maar
vast geworteld is in zijn levensbeschouwing
die hemel en aarde omvat.
Dat dit zoo is, ligt deels aan de wereld,
deels aan de menschen. Zelfs hij, die al het
eichtbare gezien, al het hoorbare gehoord
heeft, en zich een begrip heeft gemaakt van
alles, wat er bestaat, staat nog altijd voor
het groote raadsel: wat is het doel en da
beteekenis der wereld? Van waar komt zij.
waarheèn gaat zij? Wat ben ik zelf in deze
wereld? Wat is mijn weg en mijn doel? Hij
die op deze vragen een antwoord zoekt, is
mensch. Zijn geest, doet hem dingen in
samenhang erkennen of vermoeden, die hij
met zijn zintuigen niet kan waarnemen. Zijn
kennis van de wereld behoeft niet eens heel
breed te zijn. Proeven zijn hem voldoende,
om zich het groote geheel te kunnen voor
stellen. Dikwijls wordt hij door het vele, dat
bij gadeslaat, door de vele ondervindingen,
die hij opdoet, eerder verward, dan verlicht.
Zoo groot is de mensch!
Tegenover deze grootheid wordt de wereld
klein; de mensch wil weten wat achter hem
stfMÏUfc; als hij dit niet weet, dunkt hem zijn
kennis van de wereld nog geen wereld- of
levensbeschouwing. Slechts heel weinigen
hebben zooveel opmerkingsgave en kunnen
die -gevolgtrekkingen maken, welke noodig
zijn, om tot een levensbeschouwing te komen
Dagelijksche nood, dwang, bekrompen levens
voorwaarden laten dok den meest begaafde
gen tijd, om een eigen levensbeschouwing'
op te bouwen. Zoo klein is de
mensch!
Voor den levendigen, werkelijken mensch
Is het niet zoo héél moeilijk, tot een levens-
öeschouwing te komen. Alle vooruitgang,
het geheele beschavingswerk, van het begin
af aan tot op zijn eigen tijd, is zijn eigen
dom. Een overgeleverde levensbeschouwing
kan overgaan in het bezit van velen. De be
schaafde mensch, hij, die zelfstandig denkt
en hij, die critisch is, zal meer moeilijk
heden en meer twijfel hebben, maar ook
meer capaciteit en middelen, om het over
geleverde goed te onderzoeken, twijfel uit
den weg te ruimen en argumenten, die geen
--teek houden, door betere te vervangen.
Voor hem, die dit niet kan, wordt de levens
beschouwing gemakkelijker tot een geheeJ
afgerond, omdat hij hoeken en leemten
minder bemerkt.
Demensch heeft een levens
beschouwing noodig; al zijn kun
nen en weten is fragmentarisch, een chaos,
als het niet in een levensbeschouwing samen
vloeit. Kan het den mensch bevredigen, de
wereld als een kooi te beschouwen, waarin
hij samen met gelijksoortige wezens is op
gesloten, opdat ze elkaar zullen hinderen,
tegenhouden, schoppen en slaan? Maar
eelfs dit zou reeds een levensbeschouwing
zijn. De mensch he e f t er 'een, misschien
alleen een verkeerde, onwaardige, belache
lijke. De tegenstelling is niet: wereldbe
schouwing of geen wereldbeschouwing,
meer een ware, verheffende of een ver
keerde en schadelijke.
Van geschiedkundig oogpunt uit gezien,
ontvangt de mensch zijn levensbeschouwing
vooral van den godsdienst en het volk.
Voor elk van deze twee bronnen is een sub
stituut mogelijk. Voor den godsdienst in
zijn ontkenning, de dwaal-godsdlenst, een
philosophic, die echter altijd weer in gods
dienst of dwaal-godsdienst uitloopt, al naar
mate ze zich met den godsdienst verdraagt
of niet. In de plaats van het volk kan de
kaste of de klasse treden. Aan andere stich
ters en bemiddelaars voor wereldbeschou
wing is nauwelijks te denken. Noch weten
schap, noch kunst, noch de staat zouden
kunnen gelden «Is de kracht, die bij machte
is, een levensbeschouwing te scheppen,
tenzij natie en staat elkander geheel en al
dekken, en de staat een belangrijk bestand
deel van het nationale bewustzijn is ge
worden. Dan echter heeft de staat een
volksgemeenschap geschapen en deze is
net, die de levensbeschouwing beïnvloedt.
Wat het aandeel van den godsdienst in
de levens- en wereldbeschouwing betreft,
is dit meestal zóó groot, dat religie en
wereldbeschouwing elkaar dekken. Hst
woord levensbeschouwing is een wereldlijke
en wetenschappelijke naam voor godsdienst
en zelfs geloof geworden. Een gods
dienst, die geen levensbe
schouwing is, is geen gods
dienst. Juist daarin wortelt de kracht
van den godsdienst, dat hij de raadselen
der wereld>vooral echter het groote raadsel
van het menschelijk leven, oplost, of ten
minste belooft, dit te doen. Het aandeel van
de natie in de levensbeschouwing bestaat
daarin, dat overal, waar nationale religies
zijn geweest, het volk de wereldbeschouwing
overlevert. Maar de strenge eenheid van
godsdienst-gemeenschap en volksgemeen
schap heeft nergens stand gehouden. Het
Christendom heeft voor goed een eind ge
maakt aan de gedachte van een nationalen
godsdienst. Ook de jongste wereld-religie
de Islam, is, hoe nationaal haar oorsprong
ook was, toch een wereld-godsdienst gewor
den. De poging* nationale- of staats-reli-
gies te scheppen, is, zooals de geschiedenis
aantoont, steeds vergeefsch gefeest. Wat
er later heeft uitgezien als een vernieuwing
van de gedachte van een nationalen gods
dienst, was enkel een sterven, om de gods
dienst-gemeenschap nationaal te organisee-
ren. In de practijk is het gebleken, dat deze
weg niet mogelijk was, tonder de vorming
van sekten.
Dat het tot een scheiding van godsdienst:
en natie is gekomen, is de overwinning van
den geest over het bloed en van de ge
dachte over de taal, waarin hij voor het
eerst is uitgedrukt. In werkelijkheid is de
natie de bemiddelaar van de levensbeschou
wing geworden. Met de moedertaal ver
krijgen we het eerste en voortreffelijkste
middel voor onze toekomstige levensbe
schouwing. Dan wordt de inhoud van de
cultuur meegedeeld, die de schat van de
natie uitmaakt. De eerste getuige en waar
borg voor waarheid en waarde van alles,
wat we denken, is de natie; en dit reeds in
den tijd, als het ons nog niet bewust is.
Zelfs de kerk leeren we kennen op den om
weg over onze natie. De religieus-denkende
mensch weet, dat God hem met opzet in
een bepaalde natie heeft geplaatst. Terwille
van deze beschikking houdt hij van zijn
land en volk, dat hij niet alleen als een ge
schenk, maar als een opgave beschouwt
Als de mensch bedenkt, wat hij zoo al heeft
ontvangen van zijn nationaliteit, zoowel
door lichamelijke overerving als door gees
telijke overlevering, dan moét hij ze reeds
daarom hoogachten. En uit de liefde
komt voort de opgave.
Een zuiver nationale levensbeschouwing
bestaat niet.
Trouw en liefde voor de natie verlangt
dit niet. Alle Europeesche naties staan op
den bodem van een Westelijke wereldbe
schouwing, die in haar belangrijkste ele
menten de Christelijke is. Alles, wat reden
tot strijd is tusschen de Europeesche vol
ken, mag dat, wat het Avondland gemeen
heeft, niet uiteen doen springen. Binnen dit
kader blijft de nationaliteit het beslissende!
Niemand kan verlangen, dat deze wordt
opgegeven, ook niet de eigen of een vreemde
staatsmacht.
Onderstaand artikel was ons reeds toe
gezonden, toen ons hedenmorgen werd ge
meld, dat Mgr. Seipel dezelfde gedachte gis
teren heeft uitgewerkt in een rede voor de
Katholieke, Duitsche Studentenvereniging
te Pra
De toestand van Z. D. H. Mgr. A. J. Cal-
lier is niet vooruitgaande.
Groote belangstelling uit Marinekringen
Er hadden Woensdag op de gereserveerde
tribune der Eerste Kamer, bij den aanvang
der beraadslaging over het ontwerp betref
fende samenvoeging der departementen van
Oorlog en Marine vele belangstellenden uit
militaire kringen plaats genomen om de be
raadslagingen aan te hooren.
Onder anderen werden daar opgemerkt
bestuursleden van Onze Vloot, n.I. de heeren
i v. Bemmelen, voorzitter, jhr. v. d. Wijck,
secretaris en gep. schout-bij-nacht v. Rijn
van Alkemade, verder de heer v. Hengel,
raad-adviseur van het departement van Ma
rine, schout-bij-nacht Jager, chef va'n den
Marinestaf, gep. vice-adrniraal Gooszen, oud-
commandant der zeemacht in Ned.-Indië,
gep. schout-bij-nacht Hoog, gep. schout-bij
nacht jhr. von Miihlen, adjudant der Ko
ningin i.b d., gep. generaal-majoor R. baron
v. d. Capellen ,gep. vice-admiraal J. H. D.
v. d. Bosch, gep. kol. mariniers De Josse-
lin de Jong, gep. kapitein ter zee Brugman,
Grene, Tissot v. Patot en Heilbron, de laat
ste afgetreden afdeelingschef aan het dept.
van Marine te Weltevreden, oud-zee-offi
cier Arendsen de Wolff, majoor A. de Bruin,
adviseerend lid der legercommissie en over
ste v. d. Harst, chef afdeeiing II (generale
staf) afd. dept. van Oorlog.
VERKEERS.VERBETERING WELDRA
TE VERWACHTEN
Op verzoek van den Minister van Water
staat zijn ten raadhuize te Hoofddorp voor
belanghebbenden ter visie neergelegd de
stukken betreffende een onteigening ten
behoeve van de verbetering van den ver
keersweg tusschen Heemstede en Aalsmeer
en tusscnen ht fort De Liede en het fort
Schiphol.
Uit de zakelijke beschrijving valt op te
maken, dat het de bedoeling is om den
Kruisweg, loopende van de Ringvaart bij
Heemstede tot de Ringvaart bij Aalsmeer
geschikt te maken voor doorgaand verkeer
en die te verbreden tot ongeveer 15 meter.
Ter hoogte van het zeer oude stoomge
maal de Cruquius zal een nieuwe brug ge
bouwd worden over de Ringvaart, welke
brug door een nieuw aan te leggen weg zal
i worden verbonden met den Kruisweg die
tusschen Hoofddorp en Aalsmeer zal wor
den verbreed.
De Spaarnwouderweg wordt vanaf de
Ringvaart tegenover deoude militaire wer
ken van het fort De Liede tot aan de Ring
vaart bij het fort Schiphol ook verbreed.
Deze beide wegen, welke den Haarlem
mermeerpolder dwars doorkruisen, maken
een onderdeel uit van de geprojecteerde
rijksstraatweg fort De Liede, Schiphol, Am
stelveen, Ouderkerk, Diemerbrug en Heem
stede, Aalsmeer, Uithoorn, welke men op
deze wijze geschikt wil maken voor door
gaand verkeer.
Voor zoover dit op de overgelegde situatie-
teekeningen is te zien, schijnt het in het
plan te liggen, orh Kruisweg en Spaarnwou
derweg aan de Noord-Oostzijde te verbree-
den en daartoe een strook grond van de
aangrenzende bewoners en gebruikers te
onteigenen. Indien dit juist is. zal er dus
in strijd met hetgeen algemeen gedacht
werd van een vergraving van den Kruis
tocht geen sprake zijn.
Van 15 Mei tot 7 October.
St.-Crt. no. 33 bevat het Kon. Besluit
waarbij bepaald wordt, dat de vervroeging
met één uur van den wettelijken tijd voor
1928 zal aanvangen den 15en Mei en zal
eindigen den 7en October.
EEN VERBETERING
Op het station van de Ned. Spoorwegen
in Haarlem ontbreekt nog steeds een be
hoorlijke wachtgelegenheid voor reizigers,
die van de Haarlemmermeerlijnen gebruik
willen maken. Dit blijkt aldaar herhaalde
lijk, vooral bij guur weder, een onhoudbare
toestand te zijn.
Aan de spoorwegdirectie is thans door de
besturen van een paar colleges, die ieder
jaar een belangrijke subidie betalen in het
tekort op deze exploitatie, een adres ge
richt, waarin gevraagd wordt om in het be
lang van het reizend publiek bovenbedoel
de, alleszins noodzakelijk gebleken wachtge
legenheid aan te brengen,
j De hoop is nu, dat de spoorweg-autoritei
ten in deze spoedig een gunstige beslissing
zullen nemen.
In het gebouw van Kunsten en Weten
schappen te 's-Gravenhage, is door het Ge
nootschap van den Stille Omgang een groot-
sche huldebetooging aan het H. Sacrament
georganiseerd, waarbij prof. dr. Jac. v. Gin-
niken S.J. een inleiding hield over Mgr
Broere's Dithyrambe en een koor van
300 zangers en zangeressen, een nieuwe com
positie uitvoerde van den heer Wierts
„Dithyrambe op het Allerheiligste," onder
leiding van den componist.
De Residentiebode schrijft over de uitvoe
ring o.a.:
„Het ontbreekt in deze compositie geens
zins aan fragmenten van machtige bezielin'
en werkelijk aangrijpende kracht. Waardevol
in dit opzicht is in 't eerste deel het.
Gemengde Koor, dat de verrukking de:
hemelkoren schildert bij de openbaring van
Gods heerlijkheid in den ongeschapen Zoon
Treffender nog is het slotkoor, waarin de
hemelen opengaan en alles baadt in Godde
lijk licht en verlinkt in stroomen van God
delijke zaligheid. Aangrijpend echter bovenal
door zijn klankenplastiek is het mannenkoor,
dat bij den aanvang van det vierde deel den
ondergang der wereld uitbeeldt op den jong-
sten dag.
Maar het mooiste stuk muziek zijn toch
demachtige, rustig gedragen, sterk gehar-
moniseerende mannenkoren, die het derde
deel openen, en heenleiden naar de beschrij
ving van het Wonder der H. Stede en de
daarop gevolgde mirakelen.
Tegen de begeeiding, die om practische
redenen alleen uit orgel en piano bestond
werden reeds vóór de uitvoering bedenkingen
ingebracht. Geheel en al ongegrond bleken
deze niet geweest te zijn. Eigenaardig daarbij
is, dat vooral juist de orgelpartij niet bracht
wat men gewenscht had. Niet de voortreffe
lijke organist draagt daarvan de schuld, maar
niet het minst misschien de plaats van het
orgel en ook wellicht de aard en de kracht
van het instrument. Toch is ook dopr deze
uitvoering onomstootbaar komen vast te
staan, dat de minder rijke begeleiding den
indruk van het geheel noch verstoort noch
wijzigt; met deze beide instrumenten is de
begeleiding sober en ijl doch geenszins on
voldoende.
Hoe onbeduidend en hoe nietig zijn deze
kleine onvolkomendheden! Wat is er eer
schitterend werk geleverd.
Zal niet worden hervat.
De verleden jaar geopende watervlieg
tuigen-lijn KeulenDuisburgRotterdam
zal, naar het „Vad." verneemt, dit jaar niet
weer in werking treden, daar Waalhaven
geen vliegtuigen meer voor dit doel ter be
schikking zal stellen en ook de Kamer van
Koophandel te Rotterdam de tot nu toe ver
leende subsidie heeft geweigerd.
Na deze weigering van Hollandsche zijde
meent het stadsbestuur van Duisburg de
verstrekking van nieuwe middelen niet
meer te kunnen verantwoorden.
In de aula van de Ambachtschool te
Haarlem hield de heer Leo Hagedoorn
Woensdagavond een zeer interessante lezing
over bovenstaand onderwerp op uitnoodiging
en verzoek van werkers in 't grafisch bedrijf.
Spr. heeft hieraan gaarne voldaan, wijl hij
spreekt voor vakgenooten en daardoor zijn
taak zeer vereenvoudigd wordt.
Reproductie is opnieuw doen worden, we
der te voorschijn brengen, toegepast op 't
grafische vak: copieeren, namaken, imitee-
ren, het vervaardigen van iets soortgelijks
als het origineel. Techniek stamt uit 't
Grieksch en beteekent al datgene, dat tot
een, kunst of wetenschap behoort.
Spr. schetst de groote verwarring in be
namingen en misleidende en afwijkende ter
men, die op 't gebied der techniek heer-
schen. Eenige vastheid in 't Labyrinth geeft
de indeeling in de groepen: hoog-, diep
en vlakdruk, verder de chemische druk (z.g.
kilometer-fotografie) en misschien het pan-
tone. Spr. ontwikkelt deze begrippen uitvoe
rig.
Reeds in de 13e eeuw moet er een proeve
bekend zijn van kleuren-diepdruk (chi-
neesch). Ook in ons land zijn vroege plaat
drukken in deze technieken bekend. De boek
druk kwam en daarmee de prachtige hout
sneden. Uit 't eenvoudige en primitieve
houtsneden wordt de houtgravure geboren.
In 't laatst der 18e eeuw kwam Senefelder
de wereld verrassen met zijn vlakdruk. De
grootste verandering bracht de eerste helft
der 19e eeuw: da fotografie wordt dienst
baar gemaakt aan het vervaardigen van
drukvormen, het procédé ,dat ondanks te
leurstelling en moeilijkheden terrein won.
In 1896 kwam het intaglis-procedé, de roto
gravure, dat vele voordeelen bood boven de
zincografie en thans vrijwel aan de spits
staat. De lichtdruk, die van ongeveer 1855
dateert, is een weliswaar delicate drrkme-
thode, waarmee echter prachtige resultaten
zijn bereikt. De offset- of rubberdruk gaf
weer een geheele omwenteling. Het groote
voordeel van offset is, dat elke papiersoort
kan benut worden. Combinaties van licht
druk en offset geven weer nieuwe moge
lijkheden. Wat de fotografische zetmachine
in de toekomst nog kan brengen, moet
worden afgewacht.
In 't tweede gedeelte van zijn lezing be
handelt de heer Hagedoorn de practische
toepassing en technische uiteenzetting der
verschillende procedé's, verduidelijkt door
een groot aantal drukproeven, die waren
geëxposeerd in de zaal.
Spr. beslist zijn rede met een aansporing-
voor de jongeren, die bij de hedendaagsche
technische voorlichting, in zooveel betere
condities verkeeren dan een vorige genera
tie. Hij waarschuwt voor specialiseeren, maar
geeft de voorkeur aan een opleiding tot all
round vakmenschen.
Dinsdag gaf de rederijkerskamer St. Ge-
nesius, onder-afdeeling van de St. Josephs
Gezellen te Haarlem de vierde opvoering
van „Mijn Particuliere Secretaris", blijspe.
in dire bedrijven van Ad. de Ruyter.
Het uur van aanvang half achtdeed
mij even denken aan het Brabantsche dorp
je, waar de tooneelvcorstellingen 's middags
om zes uur gegeven worden. En al is half
acht niet zóó vroeg, het laat zicli toch
denken dat dit aanvangsuur hier en daar
een bron werd van huiselijke oneenigheid,
omdat moeder de vrouw niet op tijd met
het eten enz. klaar was, een onsenigheid
bovendien, die later geheel overbodig zou
blijken, omdat het reeds acht uur had ge
slagen toen de oerste klanken van de Har
monie de zaal deden sidderen.
Waar de tooneelclub onder haar leden een
Jonker en een Jonkman telt, spreekt het
vanzelf dat ze niet behoefde terug te dein
zen voor een stuk met een respectabel aan
tal baronnen en jonkheeren. Over het alge
meen biedt een dergelijk milieu voor een
diiettanten-vereeniging reeds zooveel moei
lijkheden, dat zelfs de knapste regie zich er
niet doorheen weet te slaan. Daarom was
het min of meer een verrassing dat De Ba
ron van Piet van der Velden en de Sterin-
ga van Harry Jonkman voldoende losheid,
gemak van beweging en natuurlijken toon
hadden om niet alleen hun eigen figuur zeer
aannemelijk te maken, maar mede een wat
onnoozel geaffecteerd toontje bij enkele an
deren te doen vergeten. Naast deze beide
figuren viel de aandacht op den stalmees
ter, die hier en daar misschien wel wat al
te grof was, maar zich gewoonlijk gelijk
bleef. Hij bleef een gave levende figuur.
De regie knikte een beetje tusschen het
nuchter naturalisme en de charge, hetgeen
voor 'n groot gedeelte te wijten is aan den
schrijver, die zelf blijkbaar ook niet wist in
welke richting te zwenken. Hij heeft dit ge
meen met de Duitsche blijspelschrijvers.
Daar waar de charge consequent was
doorgevoerd lagen de beste momenten van
den avond. Het is voor dilettanten uiteraard
zéér moeilijk om zich te bepalen tot het
scheppen van zuivere karakters. Daarvoor
zouden ze bepaald geboren artisten moeten
zijn, wat wel wat al te veel verlangd is. Als
ze dus overdrijven en dit moedwillig doen,
bereiken ze het meeste. Daarom werd het
scènetje in het tweede bedrijf waar Sterin-
ga door de vier ontrouwe zaakwaarnemers
voor den particulier secretaris werd aange
zien, hst beste moment van den avond
waarbij zelfs een verwend theaterbezoeker
zich oprecht kon amuseeren. Tot slot eenige
negatieve critische aanmerkingen, die ech
ter niet te zwaar mogen wegen, in aanmer
king genomen het materiaal, waarmee een
rederijkerskamer als Genisius heeft te wer
ken.
Ten eerste was er het vervelende decor,
dat onafscheidelijk schijnt van alle dilettan
ten-voorstellingen. Zijn er in de vereeniging
geen krachten, die zich er voor in willen
spannen voor een volgend stuk eens een
beschaafd, rustig interieur te vervaardigen.
Met wat grauw papier en lijmverf is er een
heeleboel te doen. Zijn er geen menschen,
die zich in staat achten zelf een interieur
te bedenken, dan biedt de voormalige boe
kerij van de Kunstnijverheidsschool genoeg
prentenmateriaal om daar een aardig idee
uit op te duiken. Verder hinderde ons bij
den aanvang de beroerde snor van Jhr.
Postma, de onnatuurlijk geaffecteerde toon
van rentmeester Vos en den stalmeester,-die
het later gelukkig opgaf al te overdreven
te spreken en het onmogelijke costuum van
den butller, die in zijn bruine dienstjas iets
aap-achtigs had, hetgeen er door de grime
al niet beter op werd. Het zijn slechts
kleinigheden maar het geheel kan er aan
merkelijk door winnen, wanneer deze fout
jes vermeden waren.
Alles bijeen genomen kan Genesius tevre
den zijn en het is onze sterke indruk dat
deze rederijkerskamer gerust niet behoeft
onder te doen voor tooneelclubs van méér
naam. f. m.
Het Concertbureau Vemout deelt mede,
dat op Maandag 12 Maart a.s. Annie Woud
en Karei de Jong een liederen- en piano
avond zullen geven in den Stadsschouwburg
alhier.
Begeleiding der liederen door Emmy van
Eden.
Bij de Spaarnebank is opengesteld de in
schrijving op 360.000 7 pCt. 10-jarige obli
gation ten laste van het Metropolitaan Ka
pittel van den Dom van Keulen, in stuk
ken van 1000 en ƒ500, tot den koers van
100 pCt. in dier voege, dat houders van 7
pCt. Drie-jarige Obligatiën Dom van Këu-
len leening 1925 tot en met 25 Februari
1928, echter zoolang de voorraad strekt,
recht van voorkeur kunnen uitoefenen bij
de inschrijving op de thans uit te geven
Leening, waarbij elke 1000 en 500 no
minaal obligatiën der drie-jarige leening
recht geven op de toewijzing van respectie
velijk 1000 en 500 nominaal 7 pCt.
Tienjarige Obligatiën tegen den koers van
100 pCt. met verrekening der loopende rente.
De toewijzing zal geschieden naar volgorde
van de binnenkomst der inschrijvingen.
Eveneens is o. m. bij de Spaarnebank de
inschrijving opengesteld op de eerste serie
groot 150.000 nominaal van de 5 pCt.
Obligatieleening groot 300.000 nominaal,
ten laste van het R.-K. Kerkbestuur van
de Parochie van Onze Lieve Vrouw Ge
boorte te Halfweg (N.-H.), in stukken van
1000 en 500, tot den koers van 99 3^
Het Eerste Kamerlid Mr. P. J. Reijmer,
burgemeester van Hilversum.
De loonen in de Drentsche Venen.
i
De opzienbarende berooving van een kan-
toorlooper te Amsterdam.
De toestand van Z. Em. Kardinaal van
Rossum.
Onderwijs aan schipperskinderen. Een on
derwerp, dat voorziening eischt.
Prof. Hngo de Vries, 80 jaar.
Ronderhorzelbestrijding in Denemarken.
Groote belangstelling uit Marinekringen bij
de beraadslaging over het ontwerp betref
fende samenvoeging der departementen van
Oorlog en Marine in de Eerste Kamer.
Motorrijtuigen voor de Nederl. Spoorwe
gen.
Een vereeniging tegen de Tabakswet op
gericht.
De vliegdienst KeulenDuisburgRotter
dam wordt niet hervat.
De zomertijd in 1928. Van 15 Mei tot 7
October.
Bestrijding der flesschentrekkerjj.
Te Middelburg zijn door den kantonrech
ter een aantal melkvervalschers zwaar ge
straft.
De plotseling ingevallen dooi in Zwitser
land veroorzaakt ernstige verkeersstremmin
gen en lawines.
Bij Maassluis is een Fransch stoomschip
gestrand.
Bij den dood van Lord Oxford and As-
quith. Hulde aan zijn nagedachtenis in bin
nen- en buitenland.
De ontbinding van den Duitschen Rijks
dag zal uiterlijk 31 Maart a.s. plaats heb
ben.
Een verstrekkende motie op de bijeen
komst van den bond van metaalarbeiders
te Stuttgart aangenomen.
Het standpunt der Centrumpartij ten op
zichte der Rijksschoolwet.
Een missie-statie der paters van Steyl
in China geplunderd.
SP
V
Barometerstand 9 uur v.m. 761. Stilstand.
Licht op. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 5.43.
Hoogste bar. stand 773.8 te Toulouse.
Laagste bar. stand 734.9 te Kinn.
Verwachting: Aanvankelijk afnemende,
later opnieuw krachtige of stormachtlge-
W. tot Z.W. wind, zwaar bewolkt of betrok
ken, met tijdelijke opklaring, waarschijnlijk
aanvankelijk nog en later opnieuw regen,
aanvankelijk iets kouder.
Morgen zal de Anti Rev. Kiesvereeniging
„Nederland en Oranje" in een te houden
vergadering de vraag behandelen: „Ook
voor Haarlem een vlpekverbod?" Zooals be
kend is, is door een centraal comité van
Anti-Rev. Kiesvereenigingen in ons land
een commissie benoemd, die zich bezig
houdt met strafbepalingen tegen Godslas
tering.
Van deze commissie zijn thans 4 conclusies
verschenen:
De eerste conclusie behelst dat in de
Nederl. wetgeving principieel moet wor
den vastgelegd dat de openlijke Godslaste
ring strafbaar moet worden gesteld.
De tweede conclusie spreekt zich uit, dat
in. Nederland de volksconciëntie niet ten
goede is omgezet en zoodoende een alge
meen vloekverbod geen genoegzame steun
zou vinden, een algemeene strafbaarstelling
van het vloeken niet wenschelijk is.
De derde conclusie: omvat, dat, Waar
men in gemeente op goede gronden kan
veronderstellen, dat een dergelijk verbod
genoegzaam steun zal vinden in de volks
consciëntie, de gemeente 'n dergelijk verbod
bod moet uitvaardigen.
Ten slotte behoort het tot de roeping der
overheid, op die terreinen, waar zij hare
bijzondere medezeggenschap heeft en haar
dientengevolge andere middelen tot wering
van Godslastering en vloeken ten dienste
staan dan algemeene strafbepalingen, van
die middelen een gepast gebruik te maken.