Voornaamste Nieuws WOENSDAG 21 MAART 1928 f50.' Godsdienstige Opleving in Rusland? FASCISME EN KATHOLICISME DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN EEN EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 16811 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL. INDIË Luxe-auto te water gereden Een werk van ruim 1 Va millioen Zilveren priesterfeest van Pater Sabinus Staphorst O.F.M. Prijsvragen Teyler J. J. WEBER ZOON OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. DE OUDE-BEEKBRUG TE HILLEGOM Heemschut tegen slooping Telegrafisch Weerbericht. Dagelijksche mond- en tanden- verzorging met O d o 1 is grondslag voor mooie en gezond< tanden. De smaak van het Ode' isheerlijkverfrisschend Pastoor Soepnel BUREAUX: IMASSAULAAIV 49 Teleioon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: root Haarlem en Agentschappen: per week 25 ct.; per kwartaal f 3.25; per post, per kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling. HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENTIËIM 35 ct. p. regel VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 1—4 regels 60 ct. p. plaatsing; elke regel meer 15 ct., bij vooruitbel. Bit contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusscben den tekst 60 ct, per regel. Alls abenné'.. t p dit blad zijn, inge.el^e cle\eiZtke.ingL\iOi\\ra;djn f Leven l:.n^e geLcel; ongeschil theid tot werl.en door 7Kfl bij een ongeval met f 91*11 bij verlies van een hznd, l/K bij vet lies van tegen ongevallen verzekerd voor een der rollende uitkecr.'ngen «UUU. verlies van beide armen, beide bser.en of beide oogen;! vU." docdelij ken aflcopZn/U." een roet of een oog; I iCo." duim of wijsvinger; A been of arm; bij 'n breuk van f40.- bij verlies v. een andere vinger. Men doet in 't algemeen goed, niet voet stoots alle berichten aan te nemen, die ons uit het groote Russische Rijk bereiken Het is voor den buitenstaander zeer moeilijk hier het kaf van het koren te scheiden, waarheid en tend enz te onderkennen. Veel van hetgeen naar West-Europa wordt overgeheveld komt onmiddellijk uit de berichtgeving der Sovjet-Unie zelve en is tendentieus. Van die zijde wordt niets onbenut gelaten, om het buitenland een hocg denkbeeld te geven van organisatie, wetgeving, arbeidstoestanden, ontwikke lingsmogelijkheden van den Russischen kolos. Alleen omtrent de ontwikkelings- mogelijkheden van Rusland kan men optimistisch gezind zijn. Een land, dat eens de korenschuur van Europa werd genoemd rijk is aan ertsen, steenkool, ijzer, hout. pelzen, enz., zou, behoorlijk geleid en goed bestuurd, zich kunnen ontwikkelen tot een mogendheid van den eersten rang, waar naast maatschappelijke welvaart en on middellijk daarmee verband houdende orde ook een hoog geestelijk leven zou kun nen opbloeien. Bij de beoordeeling van Russische be richten moet men verder niet uit het oog verliezen, dat veel daarvan tot „verhalen van ooggetuigen" behooren en ook die zijn hoe goed bedoeld vaak, niet te vertrouwen, wijl ze te subjectief zijn. Wanneer evenwel de kerk aan 't woord is, zij, die spreekt door hare bedienaren, dar. bevinden we ons bij veilige gidsen. Die be dienaren immers zijn de mannen, die taal. zeden en gewoonten door een bestend g ver blijf zuiverder kunnen beoordeelen, dan zij. die slechts doorgaand In Rusland vertoeven Van die zijde wordt een verblijdende opleving van het godsdienstig bewustzijn in Rusland melding gemaakt. De maatregelen, die door de regeering van Sowjet-Rusland en door de anti-gods dienstige vereen'gingen worden genomen, be ginnen veel te gelijken op de laatste stuip trekkingen van een stervende, op wanhoops daden, die het naderend einde aankondigen. De heerschappij en de macht van de vrijden kersbeweging is in Sowjet-Rusland gebro ken. De anti-christ is overwonnen en de Gallileër heeft gezegevierd. Na tien jaar wreede vervolging valt er thans in Rusland weer een opbloei van het godsdienstig leven waar te nemen. Reeds op het 15s Congres der Communis tische partij heeft men mosten toegeven, dat de tienjarige strijd tegen den godsdienst een mislukking geworden is. In nog veiliger gezelschap bevinden we ons, wanneer In verklaringen uit het eigen kamp een machteloosheid en teleurstelling spreekt over hetgeen bereikt is. In het ver slag der communistische jeugdorganisaties over de jongste Kerstviering lezen wij: „De Communistische Kerstnachtviering is een totale mislukking geworden, en heeft een duidelijk licht doen vallen op onze ne derlaag in den strijd tegen den godsdienst Wij hebben nu reeds alles ondernomen en zijn nu ten einde raad: wij weten niet meer hoe wij den strijd tegen de Kerk moeten voeren. Slechts weinigen hebben gehoor gegeven om Kerstmis op 25 Dec. te vieren: hel meerendeel der fabrieksarbeiders van Mos kou hield zich aan den ouden kalender. De communistische bladen hebben alarm gemaakt, toen tegen Kerstmis de Orthodoxe kerken een krachtige propaganda begonnen waren om Kerstmis weer op oude wijze te vieren. Daags voor Kerstmis had 90 pet. der arbeiders van Petrograd en Moskou den ar beid neergelegd. Alle kerken waren overvol met geloovigen van allen rang en stand, die met godsvrucht en aandacht de prachtige liturgische plechtigheden volgens den Oos- terschen ritus bijwoonden. Want ondanks armoede en ontbering had men den litur- gischen eeredienst weer in al zijn prachtvolle luister hersteld, dank zij de bemoeiingen van de geestelijken en de milde bijdragen van het armoedige geloovige volk. Overal hoor de men weer de Kerstklokken luiden, ovsra' kon men waarnemen, dat het gezond ver stand van het Russische volk op geloovigen grondslag steunt, en dat „De Vereeniging van godloochenaars", niet anders is dan een ben de ontuchtige deugnieten, die door ren over spannen fanatieken theoreticus geleid wor den." In Rusland voltrekt zich weer een groote godsdienstige vernieuwing. Dat valt niet te ontkennen. Het is wel verrassend, dat d: communistische bladen dit zelf moeten er kennen. Volgens de communistische „Praw- da" van 25 Dec. zijn er op het oogenblii: in Rusland 40.000 parochies en een half mil- lioen priesters van verschillende ritus. Ir Moskou met zijn 2.025.000 inwoners, telt d£ vereeniging van „Godloochenaars" slechte 7.600 leden. Eenige jaren geleden waren he: er nog 29000. De meeste leden zijn arbeiders Overal wordt er thans een krachtige gods dienstige propaganda gevoerd, in de kerkei: zoowel als in de huisgezinnen, zelfs op straat Er wordt in het publiek weer gewerkt aan de verbreiding van het geloof. De nieuw: godsdienstige beweging wordt op voorzich tige wijze, volgens een wel overwogen plan met alle mogelijke middelen doorgevoerd Men is een nieuwe actie begonnen voor he herstel en de versiering der kerken. Dezf godsdienstige campagne maakt een geweldi gen indruk op de bevolking: men bouw nieuwe kerken en herstelt weer de oude. Dc arbeiders van Oriekhov-Zoniew hebben 200r roebel bijeengebracht voor de restauratie van bun parochiekerk. De anti-godsdienstige vergaderingen worden door de arbeiders in de war gestuurd: Het gebeurt zelfs, dat ze door niemand worden bijgewoond, maar de menschen allemaal naar de kerk gaan. De Communisten achten den toestand buiten gewoon critiek, vooral op het platteland, waar overal nieuwe godsdienstige vereeni- glngen worden opgericht, die vooral de jeugd onder hare leden opnemen, terwijl de Com munistische clubgebouwen leeg staan. De ouders moedigen hun kinderen aan, lid te worden van godsdienstige vereenigingen waar men hen bewaart voor de uitwassen der onzedelijkheid en hun een degelijke godsdienstig zedelijke opvoeding geeft. Het verslag van het centraal-comité der communistische jeugdorganisaties eindigt met er op te wijzen, dat de godsdienstige opleving een zeer ernstige bedreiging word' geacht. De organisaties vragen krachtige re- geeringsmaatregelen, teneinde verloren in vloed te kunnen terugwinnen. Tien jaren van vervolging. Tien jaren, die dood, moord, brandstichting en verderf brachten. Na tien bange jaren de verblijden- I de opleving, het begin van den triomftocht der martelaren. Hun bloed vormde het vruchtbare zaad, waaruit nieuw godsdienstig leven zou opbloeien. Hoe lang nog zal het duren, vóór de Rus sische regeering tot de erkenning komt, dat haar pogen om het diep-godsdienstig leven van een volk te dooden, een jammerlijke mislukking is gebleken? Er zijn hoopvolle teekenen, dat de Russische ziel nog niet it vermoord. En zoolang er leven is, is er hoop! II MUSSOLINIANISME (.Van een bizonderen correspondent) ingezonden) Ondergeteekende heeft met groote be langstelling in Uw blad van Maandag 19 Maart het hoofdartikel, getiteld „ïndië", gelezen en hij kan niet anders opmerken, dan dat de schrijver daarvan terecht op sen groote leemte, welke in de katholieke oartij ten opzichte van Nederlandsch-Inaië bestaat, gewezen heeft. Als het maar eens tijd werd! Eindelijk dan gaan zij, die geroepen wer den door het katholieke kiezersvolks om 't land mede te besturen, er op uit; de kurk, waarop Nederland drijft, wordt ten slotte door de katholieke staatspartij van belang geacht, om daarvan meerdere studie te maken. Intusschen blijft ons het raadsel, waarom bij de laatste Kamerverkiezingen een alles zins bekwaam man als de heer Ir. Peber, een Indische specialiteit, in een of andere kiesvereeniging niet zoodanig naar voren geschoven of aanbevolen werd, dat men ver zekerd kon zijn, in 's lands vergaderzaal ten minste één katholiek aan te treffen, die van Indië geacht kan worden eenigszins op de hoogte te zijn. Is het niet te betreuren, dat de eenige man, die van ons groote, schoone en bloei ende Indië iets afweet, omdat hij er lange iaren en met vrucht gewerkt had, zoowel op maatschappelijk als kerkelijk terrein, door welke kleinzielige of bekrompen oor zaak dan ook, den drempel der Tweede Ka mer niet heeft kunnen overschrijdenwan neer zullen de katholieken gaan inzien, dat ook voor hen er een koloniaal gebied, dat Nederlandsch-Indië heet, bestaat en reden van bestaan heeft? A. J. J. BEYNES. Naschrift. Met den geachten inzender betreuren wij het, dat onze Indische spe cialiteit nu al eenige jaren ambulant is. ter wijl er in de 2de Kamer een overvloed van andere „specialiteiten" is, waarvan er veilig eenige gemist konden worden. Men herin nert zich, dat de heer Feber indertiid het slachtoffer is geworden van een weinig ver heffend politiek spel in het Zuiden. Het nieuwe reglement der R.-K. Staatspartij is e; inmiddels op gericht, om aan onmisbare krachten in de R.-K. Kamerfractie een vaste plaats op de lijsten te geven. Wij kunnen dus vertrouwen, dat de heer Feber het volgend jaar in de Kamer terug keert. Wij maken van deze gelegenheid gebruik om er op te wijzen, dat de wensch, aan het slot van het artikel ..Indië" uitgesproken al reeds was vervuld, toen hij werd geuit De heer Bruineman, benoemd tot vertegen woordiger van het Alg. Suikersvndicaat heeft, naar gisterenavond „De Tijd" mede deelde, onmiddellijk na die benoeming he' voorzitterschap van de Indische Katboliekr Partij neergelegd. Een woord van lof aar ">nze geloofsgenooten over-zee voor de wijze waarop zij aldaar de onderlinge verhoudin gen weten zuiver te houden, is hierbij zeker ')p zijn plaats! REDACTIE ..N. HAARD. CT." Een 16-jarig meisje verdronken. Te Veenhuizen is, ter hoogte van het eer ste gesticht, een luxe-auto van den garage houder Ham te Haulerwijk, die zelf d;n wagen bestuurde, te water gereden. De chauffeur heeft waarschijnlijk de bocht in den weg niet kunnen halen, zoodat de auto in de Dwarswljk terecht kwam. Behalve den bestuurder, was in den wagen gezeten de ongeveer 16-jarige dochter van den heer Van Doesburg Smit. te Veenhuizen. Onmiddellijk werden alle pogingen in het werk gesteld om het meisje te redden en mocht het den heer v. d. Laar gelukken de drenkelinge uit den auto op het droge te brengen, doch toen bleek, dat de levens geesten reeds geweken waren. De autobestuurder was zonder hulp uit den auto gekomen. Na den man, zijn stelsel. Men sta mij toe het niet met den officieelen titel aan te dui den, want zoolang de kopstukken der zwa- te beweging elkaar met de meest tegenstrij dige meeningen onderkruipen en bestoken, zoo lang de arme sukkelaar, die daaraan zijn schamele boterham dankt, dat hij voor eiken zwarten lap zijn rechterhand opsteekt on op eiken herdenkingsdag zich verslikt aan zijn: Leve de Duce, zich een even goeden fascist voelt als Mussolini zelf, die zijn beste krachten wijdt aan een weinig duidelijk ideaal en zijn leven veil heeft om dit te bereiken, zoolang toch bestaat er tussehen fascisme en fascisme een hemels breed verschil. Mussolini laat ik zelfs den schijn van dien mdruk te willen vestigen, mógen weg nemen, is geen misdadiger, geen minder waardige. Hij is hoogstens een idealist van de gevaarlijke, niets en niemand ontziende soort, die iets wil dat hem vaag als een plicht voor den geest schijnt te zweven, en daarnaar reikt, al maar reikt, zonder pro gram, zonder vaste lijn, met sluiksheid soms, met geweld altijd, ihet verbrijzeling van de eenige mogelijkheid op vervulling er van desnoods. Slechts één smet kleeft hem aan: hij was te onbeteugeld, te weinig mensch van de werkelijkheid, te onderworpen aan den drang zijner driften, te los van zijn groot verstand, hij was en is te veel Italiaan. Plato schreef zijn Utopia, Voltaire zijn Smile, Rousseau zijn Contrat Social, Marx zijn Kapital; en allen zijn ze beroemd ge worden. Mussolini deed het, en nu spuwt hem negentig procent van de beschaafde wereld op zijn schemerenden schedel. Zijn leuze en zijn excuus te gelijk is: de grootheid van Italië. De geschiedenis van het Schiereiland met voeten treden, het land afsnijden van zijr traditie, een toren van Babel stapelen in de gulpende leegte, dat is de kern en het doel, de taak en de plicht, de hoop en het vertrouwen, het begin en het einde van het zwarte streven: dat is het eenige wat Mussolini ooit heeft gezegd te willen: dat is het fascisme zuiver mussoliriaansch. In dat groote Nieuw Italië, ontkent men het individu: slechts bestaat de staat as een organisch saamstreven van individuen. (Ik herinner er aan dat Vladimir Gljitz Gljanow beter bekend onder zijn schuil- naam: Lenln daar een bibliotheek over heeft vol geschreven. Alleen kende hij als grenzen slechts de noord- en de zuidpool terwijl Mussolini voorloopig n'et vordï* kijkt dan de Alpen, de Middellandsche- en de Adriatische Zee.) In dat groote Nieuw Italië behoort de armoede tot de geschiedenis, doordat het bezit wordt opgeheven. Immers bes aat slechts de staat en een niet bestaand indi vidu kan geen positieve eigenodmmen be zitten of zelfs maar beheeren. (Het moet Karl Marx, na zijn algemeen fiasco, tot genoegen strekken zoo laat nog een zoo trouw volgeling te krijgen). Het abstracte begrip: staat, is de eenige werkelijkheid. Er bestaat geen filosofie, geen gedachte, omdat het irdividu ont breekt dat zou kunnen filosofeeren, zou kunnen denken. Slechts is er de noodzaak van het moment zooals die de staat ver.- eiseht. Die noodzaak is het recht van den staat. En de staat bestaande alleen uit zich zeiven en noodzakelijk vóór zich zei- ven dient aat recht der oppertuniteit met zijn macht te verdedigen. Waardoor om gekeerd macht tot recht wordt verklaard. (Dus nft Lenin en na Karl Marx, her leeft ook Spinoza uit zijn asch. En de knuppels en wonderolieflessehen der fas cisten waren de profeten der nieuwe idee. En de filosofie van het groote Nieuw Italië die niet bestaat, omdat er geen filosofie be staat, is er ééiie van wel dadaïstische kwali teit.) Ik beloof U niet meer te zullen blind gooien met het mulle zand van zco zware sophismen mij in den vervolge niet meer te zullen wagen aan de niet langer be staande filosotie, en mij als een vorige maal te zullen bepalen tot een gezelliger, meer zeggend gegrabbel in de tallooze, tallooze feiten. Ik laat het aan U zich eenige mo gelijkheden, toekomst-consequenties te ver beelden op de snaren die door het Mussoli- nianisme waar het filosofeert, terwijl de filosofie niet bestaat misschien wat na- 'ef werden gespannen. Zoo scherp omschreven als thans was in ien aanvang het Mussolinianisme niet Eigenlijk zou men kunnen beweren, dat dc omschrijving op de feiten volgde, in plaa's van er aan vooraf ging. Eerder reeds noem de ik het fascisme de geïncarneerde oppor tuniteit en daarin bleef en blijft het zich gelijk. Keeren wij terug tot Mussolini. Reeds vóór den oorlog zien wij hem lang zaam aan aarzelend gaan in zijn radicaal- marxistische overtuiging. Gedurende den oorlog verzaakt hij zijn politieke geloofsbe lijdenis en verandert hij zijn marxis'isch internationalisme in een vlammend natio nalisme Hier werd dus ofschoon tosn zelfs nog de naam niet was uitgedacht ziin fascisme geboren. Men merke op, dat hij de opportuniteit is opvallend noch aan Marx, noch aan Lenin verzaakte, doch -envoudig het ééne dat basis en ideaal zou kunnen zijn in de marxistische maatschap pij: het internationalisme, prijs gaf. Hij wordt, om de woorden van Aristide B. en W. van Amsterdam stellen den raad hunner gemeente voor, op 't terrein van het Wilhelmina-Gasthuis twee chirurgische kli nieken te bouwen. De kosten worden globaal op ruim l'A millioen geraamd. Briand te gebruiken: „de man, die als een voudig journalist wist te bewerken dat Ita lië het gemeenschappelijk front tegen den gemeenschappelijken vijand kwam verster ken." Dit is natuurlijk een zeer schoone fraze voor één die zich door honderdduizenden verminkten, oorlogsweduwen en -weezen beluisterd weet. De minder bloemrijke werkelijkheid is. dat Mussolini wiens stemorgaan ook toen al letterlijk en figuur lijk boven alle kritiek verheven scheen te zijn, zijn vaderland in den oorlog sleepte en met minachting van één miljoen zes maal honderd duizend dooden en mensche- lijke wrakken, zijh volk nu wijs maakt dat het brokje veroverd Oostenrijk de over winning is. Het stukje Balkan dat door Fiume wordt gedomineerd, kwam er, slechts zeer indirect door den oorlog, later bij. Of Italië's deelnemen aan den oorlog ge rechtvaardigd was, laat ik buiten beschou wing: ik beken gaarne op het gebied van den oorlog niet onbevooroordeeld te kunnen zijn. Maar Mussolini's drijfveer was de hebzucht, die hem nog niet verlaten heeft, en de zucht naar wraak op de Habsburg- dynastie, die in Italië erfelijk was. Er werden in de twee-en-vijftig maanden van Augustus '15 tot November '19 ik geloof niet daar verder op in te hoeven gaan, grootere „idealen" verdedigd en door Paus Benedictus RV z.n. veroordeeld. In den tüd dat de twee-honderd-vijftig artikelen van Versailles' monsterverdrag werden vervaardigd, leefde Italië in een hartkloppende verwachting. Het Italiaan- sche volk toch, dat al vijftien eeuwen niet anders meer gewoon was dan dat degene die over wat ondernemingsgeest en een leger beschikte, het schiereiland in een ver loren oogenblikje veroverde, zag zich nu eensklaps overwinnaar. Wat dit beteekende, beteekenen kón, wist het niet. Men ver wachtte eigenlijk de plundering van den vijand en een billijke verdeeling van den buit. Het liep anders en een ontevredenheid ontstond. Mussolini's schreëuwerige Popo io d'Italia en de Idea Nazionale beide bladen bestaan nóg wortelden zich in dien geest van onvoldaanheid en kwamen eerst langzaam, later makkelijker tot bloei. De politieke lijn zoo dit niet al te flat- teerend is was deels kruiperigheid ten opzichte van de meest tegenstrijdige re geeringen, deels onverantwoordelijke aan- stuwing tot brute zelfoverschatting van Nieuw Italië. Nauwelijks was men daarmee zoo ver ge komen dat er eenigszins sprake zijn kon van de vorming eener macht, toen Musso lini zijn geweld begon te ontketenen. Zelf bleef hij op den achtergrond, maar later erkende en nam hij ziin volle verantwoorde lijkheid. Hij was op dit oogenblik en later steeds volgens ziin eigen beken'enis het leidend hoofd der zwarte vrijbuiterij. De miniatuur-burgeroorlog, welke door zijn zwarte knokploeg waartoe het laagste gepeupel toegang had ontke'end werd, de vele en dikwijls zware mishande lingen van niet-fascisten, de moorden wier aantal wei niet te bepalen zal zijn voor 'n geregelde regeering het schiereiland weer in handen heeft, plundering en brandstich ting, de trotseering van alle wetten, dat alles nam hij uitdrukkelijk voor zijn reke ning. Dat er ook fascisten gevallen zijn en dat Mussolini zelf meermalen in gevaar ver keerde, zegt, geloof ik, niet veel. Zijn stel sel toch staat gelijk met de practijken van één die om een radicaal-communistischs overtuiging aan het inbreken slaat, en het recht der zelfverdediging is moreel altijd te verdedigen en dikwijls zelfs plicht. Door vuur en bloed telkens weer blijkt du-'delijker dat dit geen overdrijving is trok hij op naar Rome. Eenmaal min is ter- president stempelde hij zich in vier jaren van gematigd schrikbewind ais poten aat. En thans regeert hij, alleen steunend op geweld, met. onderdrukking van de meest primitieve vrijheid tegen de grondwet in. Hij heeft niets en ook zich zeiven niet geacht, zijn overtuiging van jaren heeft hj in zich neer gemokerd. De bewond ring zij ner oude vrienden heeft hij zonder morren verloren. Van de toewijdende liefde zijner naaste familie heeft hij afstand gedaan; hun haat heeft hij aangenomen. Dat is de groote Mussolini. Hij heeft zijn volk misleid en gemarteld. Hij heeft brand gesticht, zonder proces la ten afmaken: de wet verkracht. Dat is de kleine Mussolini in al zijn arm zalige ellendigheid van zich zeiven vergod delijkend potentaat. Hij heeft zich geklampt aan de eenige groote macht van wie hij iets meende te mogen verwachten. Hij is Katholiek ge worden, zonder zich aan de geboden der RK. Kerk te onderwerpen. HU heeft alles beloofd, zonder éénmaal iets te geven. Hij heeft de drie honderd miljoen Katholie ken van beide halfronden gevleid met wat kwistig uitgedeelde kruisen: hij he'ft de zelfde Christenheid gehoond, toen hij poog de Christus' Stedehouder op aarde aan den fascistischen zegekar te binden. Dat is Mussolini in zijn grauwe werke lijkheid. dat is het Mussolinianisme a's de mogelijkheid van een vooze plek in de Moederkerk. Nemen wij een volgende maal het „Ka tholiek" fascisme even onder de loupe. Directeuren van Teyler's Stichting en de leden van Teyler's Tweede Genootschap hebben besloten voor het jaar 1928 de vol gende priisvraag uit te schrijven: Gevraagd wordt eene beschrijving van het 'even en het werk van Jan Lievens. De beteekenis van dezen stad- en tijdge noot van Rembrandt en zijn plaats in de XVIle eeuwsche Hollandsche schilderschool is tot dusver nog niet voldoende onderzocht on in 't licht gesteld. Ten einde dit te doen zal men een over zicht van zijn uiterlijk leven moeten geven, zijn ontwikkeling als kunstenaar in zijn schilder-, teeken- en etswerk moeten aantoo- nen en den invloed moeten schetsen, dien hij op leerlingen, navolgers en andere tljdge- nooten heeft uitgeoefend. Een beschrijvende en kritische lijst zijner werken en tekstueelen afdruk van de op hem betrekking hebbende vermeldingen bij tlldgenooten tot en met Houbrakens Groote Schouwburgh wordt als Aanhangsel gewenscht. De prijs voor het best en voldoend ant woord bestaat in een gouden eerepenning, op den stempel des Genootschaps geslagen, ter innerlijke waarde van 400. De antwoorden moeten worden ingezon den vóór of op den lsten Augustus 1929, op dat zij voor den lsten Mei 1930 kunnen be oordeeld worden. Vooral zij, cue gsrege.d de öc. Antonius- kerk bezoeken, zullen aanstonds in boven staand portret herkennen den Franciscaan- schen missionaris, Pater Sabinus Staphorst, dien zij verleden jaar zoo dikwijls aan het altaar zagen. 1 Aan anderen, die den Pater niet Van nabil kennen, is echter de naam Staphorst niet onbekend. Deze toch heeft van ouds een goeden klank in Katholiek Haarlem. Juist doordat Pater Sabinus door geboorte Haar lemmer is, is het billijk, dat op deze plaats door woord en beeltenis aan hem wordt herinnerd, nu Zijn Eerw. morgen zijn zilve ren priesterjubiié viert. Deze herinnering wekt bewondering, noopt tot hulde. Dit priesterleven van een kwart eeuw was inder daad rijk. Sinds 1905 is Pater Sabinus in de Fran- ciscaansche Missie van Brazilië werkzaam. Na op verschillende plaatsen als vast zielzorger zijn taak vervuld te hebben, or ganiseerde hij met twee medebroeders mis sietochten in het Westen van den staat Minas. De vakschool voor weesjongens te Sao Joao del Rey houdt de gedachtenis aan zijn noesten arbeid aldaar levendig. Vooral echter in het Noorden van Minas vond zijn zielenijver een ruim veld. D&ar voerde Pater Sabinus jarenlang de redactie van het weekblad „A Familia". De heldere betoogtrant in zijn artikelen gaven wedk aan week voorlichting aan de Katholieken, terwijl zijn polemieken door de liberale voormannen gevreesd werden. Zijn veelzijdig talent werd daarna in dienst gesteld van het onderwijs. Naar Arassuahy geroepen, stichtte hij met den Bisschop een dioee- saan college, waarvan nij we'dra de leider, de administrator, en de veelgeroemde pro fessor werd. Kortom: in zielzorg, in onderwijs en in het apostolaat van de pers, zijn de jaren van dezen priester-missionaris heengegaan. Zijn toch al niet sterk gestel is onder dien arbeid geknakt. Een jaar van rust in het vaderland bracht eenig herstel, doch volgens dezen ijverigen priester voldoende, om zijn zwaar werk in Brazilië te gaan hervatten, waarheen hij in September van het vorig jaar terugkeerde. Vele gaven heeft God aan Pater Sabinus geschonken, veel heeft hij in de vervlogen 25 jaren daarmede gedaan voor de uitbrei ding en de verdediging van Christus' Kerk. Moge het gebed van de Katholieke Haar lemmers morgen van God verkrijgen, dat hun oud-stadgenoot nog vele dolenden van Brazilië tervcvoere naar den Schaapstal van den Goeden Herder. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel tot wijziging van artikel 88 der Arbeidswet 1919 aangenomen met 53 tegen 32 stemmen. De Centrale Commissie voor Filmkeuring heeft de Miss Cavell-film ter vertooning in ons land voorloopig goedgekeurd. De uitvoer van tuinbouwproducten in Februari 1928. Een vroegere kassier der fa. Crone en Co. te Soerabaja heeft een bedrag van 300.00:1 verduisterd. Jhr. mr. dr. 3. D. H. de Beaufort neemt ontslag als secretaris van den Raad van State. Kapitein Wilkins en luitenant Nielson, zijn uit Fairbanks gestart, voor de eerste étappe per vliegtuig naar de NoordpooL Overwogen zal worden een wetswijziging, om verandering te kunnen brengen in de regeling der vergoedingen voor te 's-Gra- venhage wonende Eerste Kamer-leden. In het verkeer tussehen Nederland en Estland zal met ingang van 1 April geen visnm op het paspoort meer noodig zijn. Nabij Veenhuizen is een luxe-auto te water gereden; een 16-jarig meisje is verdronken. Tussehen den veeartsenijkundigen dienst en vertegenwoordigers der landbouworgani saties heeft, onder leiding van Minister Fan, een bespreking plaats gehad over de bestrij ding van het mond- en klauwzeer. De conferentie inzake Tanger gisteren te Parijs geopend. Een godsdienstconflict in Zevenburgen. De zomertijd in Frankrijk gaat in In den nacht van 14 op 15 April. Barometerstand 9 uur v.m. 757. achteruit Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 6.45. De Bond Heemschut heeft aan den ge meenteraad van Hillegom geschreven over het raadsbesluit om de Oude-Beekbrug te sloopen. Aangezien deze brug, aldus Heem schut, een eenvoudig en fraai bouwwerk is, dat bij herstelling een sieraad voor de omge- "inc kan bliiven, dringen wij er bij uwen Raad ten sterkste op aan, op dit besluit terug te komen en nader onder oogen te zien, op welke wijze de brug behouden kan blijven. Het bestuur van Heemschut is gaarne bereid ten deze advies te verleenen. Wat in den Raad den heer Paase niet ge lukte, wil Heemschut dus nu probeeren. De heer Paase pleitte voor het behoud van de brug als een monument en toen hij geen bij val kreeg, riep hij uit: de heeren houden niet van antiek! Het boek van Loenen, „Beschrijving en Kleine Kroniek van de Gemeente Hillegom" -preekt van de Hippeler of Hippelaarsbrug, de Noordelijkste van de twee doorvaart- openingen, welke ook Boombrug genoemd wordt, naar de Vaarboom of watertol, die 3r geweest Is. Het adres van Heemschut betreft de zui delijkste brug. Hoe men vroeger twee brug gen bijna naast elkaar heeft kunnen bouwen, is voor ons moderne menschen een raadsel. Het gemeentebestuur wil sloopen, of afbre ken en wanneer daardoor het wegvlak ver laagd kon worden, zou er iets gewonnen wor den; waar echter de noordelijke Hippelaars brug blijft bestaan, valt er aan het wegvlak wel iets, doch niot veel te veranderen. In den Raad is gezegd, dat sloopen 2000 en repareeren 1700 kost, toch koos men het duurste. Het verkeersbelang is alleen te behartigen met verbreeding en verlaging van beide brug gen. De slooping van de Oude-Bcekbrug be- teekent als verbreeding niets en als verlaging heel weinig. Beide bruggen gelijk verlagen is slechts toelaatbaar als de doorvaarthoogce van de nieuwe Hillegommerbrug over de Haven in de Hoofdstad vast staat. De bouw van deze nieuwe brug door het Rijk ligt ech ter nog in een ver verschiet. En een even- tueele verlaging zou neer komen op 40 45 c.M. Waar het belang van het verkeer dus voor loopig niet gediend is bij de slooping, is er alle aanleiding voor het gemeentebestuur om de zaak nader onder de oogen te zien en advies te vragen aan Heemschut. De Nieuwe Beek werd in 1722 voor reke ning van mr. Jan Six gegraven; de H'ppe- laarsbrug over deze Nieuwe Beek kan dus van denzelfden tijd zijn. De Oude Beek is als natuurlijke afwate ring van het hooge land in de Zilk, waar dezelfde Beek nu nog na te sporen is. van veel ouderen datum dan 1722, en men mag veronderstellen, dat de Oudebeekbrug ook Hoogste Barometerstand 778.7 m.M. te Memel. Laagste Barometerstand 737.4 m.M. te Jan Mayen. Verwachting: Krachtige Z.O. tot O. wind, in het noorden helder tot licht bewolkt, droog weer, lichte vorst des nachts, in het zuiden half tot zwaar bewolkt, met eenige kans op regen, weinig verandering in tempe- ratuur overdag. van ouderen datum is. Bij Van Loenen i niet te lezen wanneer zij gebouwd is. Historici zien de waarde va nde Oud?- beekbrug in het hooge ronde gewelf. De Hip- pelaarsbrug heeft ook zoo'n ronding gehac zij is echter vroeger weggenomen en afge plat en naar de meening van de oudheid kundigen is daarom Juist de brug bedorve:. als monument. Het is interessant af te wachten, wie h pleit zal winnen, het gemeentebestuur Heemschut. Deze bond is mij machte o heel wat factoren in het geding te brengt- wanneer het gaat om een inderdaad hist" risch monument. Hedenmorgen is Pastoor Soepnel ter obser vatle opgenomen in de Mariastichting te Haarlem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 1