DE WAEREI.D ROND
mm
'\mww
EEN REPUBLIEK VAN KINDEREN.
Tweede Blad NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Vrijdag 6 April 1928
jö ■-
Tennissen als leervak. Op verschillende Amerikaan sche scholen worden de leerlingen des avonds
bijeengeroepen om onderricht te krijgen in de tennissport.
i'aascneiercn-inaustne. Decora-
trices in een groote Londensche
suikerbakkerij versieren dit
enorme paaschei van zeer bij
zondere grondstoffen, dat onge
veer 300 gulden kost.
De heeren H. v. Geilswjjk (links) en J. Kramer (rechts) zullen 9 April
Tweeden Paaschdag, hun veertigjarig jubileum vieren als lid van het
kerkkoor der St. Pancratiusparochie te Sloten.
De heer A. Rustenburg te Hoorn viert
morgen zijn zilveren jubileum in dienst
van de Ned. Spoorwegen.
De Mexicaansche Vesuvius, de Popocatepetl, werkt eer zoo sterk, dat de nederzettingen aan den voet
van den berg door de bewoners zijn verlaten.
Verdwijnende molens. De watermolen te Dirkshom, die reeds vier jaar buiten werking was gesteld, is verkocht om gesloopt te worden.
Wat er overbleef van den graanmolen tusschen Dirksliorn
en St. Maarten.
De torpedojager-woonschip in de Oostvest te Haarlem gaat verdwijnen; het schip zal
voortaan dienen als logies voor grondwerkers op Texel.
In Frankrijk heeft men op de vliegvelden lage, wit-zwart gestreepte banken met een rood licht
opgesteld, ter oriënteering voor vliegers.
gen. Toch schijnt hem dat openlijk gewe
tensonderzoek niet erg aangenaam geweest
te ztjn. Indien deze vraag echter rfiet beant
woord wordt, behoeft men niet op bijdra
gen van beteekenis te rekenen om Engeland
te bekeeren; van de andere zijde zou men
zich steeds bezig blijven houden met dit
vraag, nu de oproep eenmaal gedaan was.
zoo bleef er dus sieents een uitweg.
De terugtocht moest geblazen worden
Spoedig verscheen dan ook in het dagblad
„Mahabodhvi" een z.g. brief der Boeddnistei,
uit, Londen, waarin deze meedeelden dat een
Boeddhistisch klooster in Londen genee.
overbodig was en dat er maar weinig voor
uitzicht bestaat voor de beneering der Cnris-
tenen. Daarna scheepte de goede Dharma-
paia zich in naar Indië.
In ieder geval benoeven wij voor een aan
val op het Christendom van uit Ceylon geen
gevaar U vreezen.
Daarom is het van zoo'n groote beteeke-
nis, dat de katholieke missie juist hier een
.uitureeie mnentmg voor oe uitbreiding van
de Katholieke Waarheid gesticht heeft. Van
alle kanten waren de oud-studenten opge
komen om dit feest te vieren. De aanwezig
heid van kerkelijke en wereldlijke autoritei
ten van Frankrijk en Egypte gaven aan deze
plechtigheid een feestelijk aanzien. Koning
Fuad I van Egypte had zijn vertegenwoordi
ger gezonden.
Het College telt tegenwoordig meer dar
150 leerlingen en men mag verwachten, da'
het aantal leerlingen in de eerstvolgende
jaren wel tot 600 zal stijgen.
De vjjfde kolom. ten zulk een H. Mis opgedragen en ook in
de Westersche kerk heeft men waarschijnlijk
GOEDE VRIJDAG 1 het H. Misoffer in dezen vorm gekend Hoe
het zij, de Kerk heeft nooit toegelaten, dat
Op geen enkelen dag van het jaar schijnen door de H. Mis, zooals die het geheele jaar
de plechtigheden zoo vreemd en onsamen- wordt opgedragen, op onbloedige wijze het
hangend als op Goede Vrijdag. Er is oogen- offer des Kruises wordt vernieuwd op den
schijnlijk geen verband tusschen de deelen fjag zelf, dat het op bloedige wijze werd vol
der plechtigheid. Niettemin is deze plechtig- trokken op Calvarië.
heid zeer oud; Goede Vrijdag wordt nu nog Evenals dit met de Goede Week het geval
pp dezelfde wijze gevierd als in de kerken iSi moet de naam Goede Vrijdag opgevat
van Rome in de zesde en zevende eeuw, worden in de beteekenis van Heilige Vrijdag,
terwijl er gedeelten van de plechtigheden zijn, De liturgische naam Feria sexta in Paras-
welke uit de eerste tijden van het Christen- cevej 0f korter: Paraseeve (Voorbereidings-
dom dateeren. Aldus ziet men in de kerk op dag), zinspeelt cp de voorbereidingen welke
den morgen van Goede Vrijdag een getrouw de Joden maakten op den vooravond van
beeld van de wijze, waarop de Christenen den Sabbathdag. In de Grieksche kerk heet
van het oude Rome baden. iedere Vrijdag Paraseeve, maar in de Wes-
Het begin der plechtigheden reeds, als de tersche kerk bleef de naam voorbehouden
priester en zijn assistenten zich ter aarde Voor Goede Vrijdag.
werpen, doet ons vreemd aan. Dit is eenter Andere namen zijn Karvrijdag (klaagvrjj-
niets anders dan een akte van aanbidding, dajj) en Lange Vrijdag (Deensche naam, in
welke vroeger de Paus steeds verrichtte vóór den zin van Groote Vrijdag). Schrijvers van
het altaar te kussen bij het begin der Hoog- de tweede en derde eeuw spraken van
mis. In de negende eeuw geschiedde deze pascha, omdat op dezen dag het ware
aanbidding op Goede Vrijdag voor elke H. paaschlam, Christus, werd geofferd. Later
Mis. In de liturgie van Goede Vrijdag is zij gebruikte men den naam Kruis-Pascha. in
tot heden bewaard gebleven; op de overige tegenstelling met Verrijzenis-Pascha (Pa-
dagen van het jaar wordt zij vervangen door schen). Vanaf pl.m. 600 duidde men met
iet in gebogen houding hidden van 't Con- pascha uitsluitend den dag der Verrijzenis,
fiteor. Paschen,, aan.
De Missa Praesanctificatorum (H. Mis der
/an te voren geconsacreerde hostie) aan het
einde der plechtigheden is geen eigenlijk
Misoffer. Het is slechts een plechtige Com
munie in een zekeren liturgischen vorm,
welke aan de H. Mis is ontleend. In de Griek
sche kerk wordt alle weekdagen van de Vas-
In het dal Ermek in Palestina, bestaat een
.iorp, dat den officieelen naam Kfar Jeladir
d.i. kinderdorp draagt. Deze plaats is uitslui
end voor kinderen bestemd en door kinderen
lewoond. In 't dorpje van hoogstens 3000 in-
.voners zijn slechts 3 volwassenen, een pae-
lagoog, een oeconomist en een arts. Alle
ndere „burgers" van dit plaatsje zijn kin
leren van 5 tot 16 jaar. Zij zijn afkomst
it Rusland, Oekraïne, Polen, Roemenië ei
Clein-Azië.
Hun ouders hebben bij progroms en re
olutics den dood gevonden. Het actieve kief
echt begint met zes jaar, het passieve me
0, alle politieke rechten inbegrepen. D<
burgers" kiezen telken jare uit hun m'd
len een gemeenteraad, die uit zeven leden
oestaat en alle gemeentezaken moeten rege
len.
JUBILEUM VAN EEN MISSIE-COLLEGE
IN EGYPTE
Te Tanta, dat als een gewichtig middel
punt van handel en verkeer halfweg tus
schen Alexandrië en Cairo ligt en 80.000
inwoners telt, vierde men kort geleden het
50-jarig jubileum van het Missie-college St
houis, dat onder leiding van missionarissen
uit het Missiehuis te Lyon zich zeer sterk
uitgebreid heeft. Tanta is voor den Muzel
man een heilige stad. Hier rust n.l. het
gebeente van den Sheik Saidel Bedani in
een der schoonste moskeeën van den Islam,
anTta is daardoor een druk bezocht bede
vaartsoord geworden.