v f LEEKEPREEKEN. rU s ellen loketten besc ikbaar in onze brand-en inbraaiirije klulsinr chtinj vanaf f5,- per jaar. /öornaamste Nieuws f40.- ZATERDAG 7 APRIL 1928 BUREAUX: NASSAULAAN49 DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD. EEN EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 16826 AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL. 4 4 4 De ontploffing aan boord van De verduistering bij de N.V. Handelsvennootschap Wed. Wiefering Geen „Mauritsstad" R.K. Landbouwwinterschool te Voorhout De te Heemstede verwachte drukte op den tweeden Paaschdag de „Chepita" Bloembollenvelden op Paschen R. K. KIESVEREENIGING „CREDO PUGNO" De dr. Schaepmanavond te Haarlem Vacantie-b ez i ghed en De gem. speelterreinen Uitbreiding van de bevoegdheid van postagentschappen T entoonstelling J. J. WEBER ZOON DE TOESTAND VAN Z. D. H. MGR. A. J. CALLIER. De plechtige uitvaartdienst voor Chris M. Jansen Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN! voor Haarlem en Agentschappen: per week 25 ct.; per kwartaal f 3.25; per post, per kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling. NIEUWE ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel VP.AAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. T— 4 regels 60 ct. p. plaatsing; elke regel meer 15 ct., bij voor- 'tbet. Bij contract belangrijke i.ortir INGEZONDEN MEDEDEE .INC-jN tusscben den tekst 60 ct. per regel. Alleabonné^ p dit blad zijn, ingevolge dee. ze kenngsvcoi waaiden f 5fj(|f| m Le\emLnte ge..eel<i ongeschiktheid tot werken door f 7Uft M bij een ongeval met f OKft bij verlies van een hand, IOC bij verlies van een f CO tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen 1 ÜUUU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; vU. docdeliji:en aflccpAwU. een voet of een oog; \.Lv." duim of wijsvinger; 1 vv'* been of arm; bij 'n breuk van bij verlies v. een andere vinger. 233. VERRIJZENIS. Het treft altijd bij het lezen der Evangelie verhalen, met welk een soberheid de leer lingen van Christus de gebeurtenissen uit het leven van hun Meester hebben opge- teekend. De belangrijkste feiten, als de in stelling van het H. Sacrament, de doornen kroning, de geeseling,. de kruisiging en zoo veel meer, waaromtrent wij niet uitgevraagd raken en waaromheen de christelijk fantasie met schoone legenden allerlei tafereexen heeft geweven, staan in de authentieke boeken slechts met enkele woorden ver meld. Zoo is er ook veel belangrijks in de Evangeliën, hetwelk slechts door éen of twee Evangelisten vermeid wordt; zoo is er zelfs op verschillende punten, schijnbare onder linge tegenspraak te ontdekken, ter oplos sing waarvan diepe studie, kennis van land, volk en gebruiken in het Palestina van Christus' tijd, noodig is. 't Mag daarom wel aan de bijzondere leiding van den H. Geest worden toegeschre ven, dat de getuigenissen omtrent hetgeen onmiddellijk na Jezus' dood gebeurde, wat dus met Zijn dood en verrijzenis in verband staat, door alle vier de Evangelisten, met ongewone duidelijkheid, zonder zweem van tegenspraak, in verschillende zinnen met bijna dezelfde woorden, en met dezelfde kleine bijzonderheden, is vermeld. Christus' dood, Zijn verblijf in het graf en Zijn ver rijzenis ten derden dage, vormen den hoek steen van ons geloof. Dat wisten reeds de Farizeeën tijdens Christus' leven. Immers, nauwelijks was de Heiland gestorven, of de opperpriesters en Farizeeën gezamenlijk zegt Mattheus liepen naar Pilatus en zeiden: „Heer, we herinneren ons, dat deze Verleider, toen hij nog leefde, gezegd heeft: „Na drie dagen zal ik verrijzen". Gelast dus het graf tot den derden dag te bewaken, opdat Zijn leerlingen niet komen en Hem ontvoeren en dan tot het volk zeggen: „Hij is van de dooden opgestaan;" want deze laatste dwaling zou erger zijn, dan de eerste." In de kringen der intellectueele Joden, waarin Jezus' woorden en daden zulk een geweldige beroering hadden gebracht, leefde dus een sterke twijfel aan het goddelijke van Zijn persoonlijkheid. Een zeer klein deel was den Wonderdoener openlijk ge volgd; die in Hem geloofden waren meeren- deels de eenvoudlgen. Wie in de hoogere kringen der Joodsche beschaving overhelde naar het geloof in Jezus als Messias, hield zich uit vrees voor opspraak op den achter grond. De bedorven priesterkaste zag in den Wonderdoener van Nazareth een gevaar voor eigen invloed, een vrees, welke zóó ver ging, dat zij zich uitstrekte tot na den dood van haar slachtoffer. Wü doen goed. dit alles nog eens te over denken, wanneer wij ons weer gaan ver diepen in het wonder van Christus' opstan ding uit het graf. Immers, als Christus waarlijk verrezen is, dan is Hij ook God. Niemand kan uit eigen kracht uit den dood opstaan, tenzij bezield met goddelijke kracht. Christus had zich bovendien tijdens Zijn leven op Zijn toe komstige verrijzenis beroepen, om Zijn God heid te bewijzen. Dit getuigen zelfs Zijh vijanden en zij beramen maatregelen om te verhinderen, dat het gestorven lichaam van Jezus zou worden weggenomen. De idee van Christus' opstanding uit het graf leefde dus al reeds tijdens Zijn leven en was een schrik beeld voor Zijn vijanden, onmiddellijk na Zijn dood. Daarom begrijpen wij ook, dat de H. Geest zoo krachtig in de geschiedschrijvers van Jezus' leven gewerkt heeft, toen zij Christus' dood en begrafenis boekstaafden: Geen zweem van gegronden twijfel mocht op dit punt overblijven. Eerst wordt ons met ongewone uitvoerigheid verhaald door Johannes, dat de soldaten naar Pilatus gingen met het verzoek, om de heenderen van de gekruisigden te mogen breken met het oog op den grooten Sabbath. Met toestemming van den landvoogd ge schiedde dit; doch van Jezus braken zij de beenderen niet, omdat deze al gestorven was. Ten overvloede stiet een der krijgsknechten nog de zijde van den grooten Martelaar open met een lans. Nadat aldus Jezus' dood aan het kruis is komen vast te staan, vertellen alle vier de Evangelisten ons van Zijn begrafenis met een opvallende opsomming van détails. Des mid dags te drie uur was Jezus gestorven. Het lichaam bleef hangen tot aan zonsondergang. Want eerst toen het avond was geworden, Iwam Josef uit Arimathea (éen stadje van Judea), die een aanzienlijk lid van den Hoogen Raad was, een rijk mensch en een goed en rechtschapen man, naar den berg. Ook hij leefde in afwachting van het ko mende rijk Gods. Aan het plan en bedrijf der pndere schriftgeleerden had hij geen deel genomen, omdat hij een leerling van Jezus was, doch in het geheim, omdat hij de Joden vreesde. Toen Jezus echter gestorven was, ging hij vrijmoedig bij Pilatus binnen en vroeg hem het lichaam van Jezus. Het verwon derde Pilatus, dat Jezus al dood was. Hij ontbood den hoofdman en ondervroeg dezen of Hij reeds gestorven was. Toen hij dit van den hoofdman vernomen had. gaf hij het lijk aan Josef. En deze, die een linnen wade gekocht had, kwam daarop Jezus' iehaam afnemen. Ook Nicodemus kwam, die vroeger Jezus des nacht bezocht had; hij bracht een meng sel mee van myrrhe, hars en aloë-bladeren ongeveer honderd pond. Zij namen dan Jezus' lichaam van het kruis af en wikkelden het in de lfjnwaadstrooken mét de reuk stoffen, zooals het bij de Joden gebruikelijk is de lijken te behandelen. Ziedaar het verhaal, van wat in de eerste uren, na Jezus' dood, geschiedde, met de precieze woorden van de Evangelisten. Daar is geen woord legende bij; het is zuivere historie en er blijft voor ons niets te vragen over. Bij uitzondering kunnen wij hier de geheele gebeurtenis op den voet volgen. Let vooral op de nauwkeurigheid, waarmee de zekerheid van den dood is aangegeven en dan op de beschrijving van de behandeling van het gestorven lichaam: het werd gebalsemd en omwikkeld' met linnen strooken, gelijk bij de Joden gebruikelijk, dat wil zeg gen, dat zelfs een schijndoode, zich na zulk een behandeling niet meer zou kunnen be wegen. En alle vier de Evangelisten vertellen ons dan: Er lag nu, ter plaatse waar Hij ge kruisigd was, een tuin en in den tuin een nieuw graf, dat Josef in de rots had laten uithouwen, waarin nog niemand was bjjgezet. Aldaar dan zetten zij Jezus bij, om den wille van den vooravond van den Joodschen Sabbat, omdat het graf dicht bij lag. En Josef wentelde een grooten steen voor den Ingang en ging heen. En de Sabbat begon. Dan wordt ons door Mattheus verhaald, hoe de opperpriesters naar Pilatus gaan, I vn vrees uitspreken over het wegnemen van het lijk en om een wacht van Romeinsche sol daten vragen. En dan volgt er: Gij hebt een Wacht, gaat en bewaakt het graf, zooals u goed dunkt! Zij dan gingen heen en lieten het graf door de wacht bewaken, nadensteen verzegeld te hebben. Wij kennen dan allen het verdere verhaal van de verrijzenis: hoe de vrouwen, Maria Magdalena en Maria van Jacobus en Salome, één dag voorbij hadden laten gaan, den Sab bat, waarop haar alle werk verboden was en op den Zondagmorgen, zeer vroeg uittrokken naar het graf, terwijl zij de reukwerken droegen, welke zij hadden klaar gemaakt. Maar onderweg overvalt haar de angstige vraag voor een moeilijkheid, waaraan zij niet hadden gedacht: wie zal ons den steen weg rollen van den ingang van het graf? „En zie,,, verhalen ons de Evangelisten, „er ont stond een groote aardbeving. Want een Engel des Heeren daalde van den hemel, trad toe, wentelde den steen af en zette zich daar op neder. En zijn aangezicht was ais een bliksem en zijn kleed wit als sneeuw. En de wachters sidderden van vrees en werden als dooden." •Dit verhaal is door vier tijdgenooten van Jezus geschreven. De wereld heeft het aange nomen als historie, eeuwen lang, zonder critiek. De twijfel aan de waarheid van deze geschiedbeschrijving zou eerst achttien, negentien eeuwen later komen. Aan onzen tijd zou het zijn voorbehouden, om de zoo klare, oprechte en duidelijke geschiedenis der Evangelisten te wraken. Wat de Romein sche geschiedschrijvers ons over de consuls, over Caesar en de na hem gekomen keizers meedeelen, gelooft een ieder, zonder aarzelen. Wat de Grieksche historici vertellen over Alexander den Groote, wordt als zuivere bron aanvaard. Maar wat vier van Christus' tijdgenooten boekstaafden, zonder tegenspraak van hun omgeving, dat kan niet waar zijn. Waarom is er, uit de eerste eeuwen na Chris tus, dan niet één critiek van een Jood of Romein tot ons gekomen, waarin geloochend wordt, dat Christus aan het kruis stierf, dat er een Joodsche wacht was bij het graf, dat die wacht als door den bliksem werd ge troffen, terwijl de aarde beefde? Neen, de ontkenning zou na achttien en negentien eeuwen van Fransche en Duitsch boeken wurmen, van Zweedsche dokters komen! Waarom die partijdigheid tegenover de geschiedenis? Omdat de les van Jezus' ver rijzenis hard is voor hen, die Zijn leer niet willen aannemen en Zijn kruis niet willen volgen. Als de bodem van het christendom door reformatie en revolutie is ondergraven dan keert langzaam aan het oude heiden dom terug. Maar de zuivere historie van het Evangelie is, na vele eeuwen van diep geloof, met een enkele ontkenning niet ongedaan te maken. Dan komt de „wetenschap" en weeft een masker van schijngeleerdheid, waar achter allen, wien Jezus' juk te zwaar is, zich met goed fatsoen kunnen verbergen. Toch blijft het Evangelie in zijn klare waarheid spreken als historie, waaraan wü ons niet ontworstelen kunnen. Evenals wij gelooven op gezag der historieschrijvers, dat eenmaal Alexander de oude wereld ver overde, zoo ook hebben wij aan te nemen, dat er eens een man, na drie jaren gepredikt te hebben en wonderen verricht, na gekrui sigd, gestorven en begraven te zijn, na drie f dagen zijn boeien en kluisters verbrak en uit eigen macht uit het graf en den dood op stond. Die man was God en Zijn verrijzenis was een bevestiging van de waarachtigheid van Zijn leer. Dit is de beteekenis van het feest van heden, het feit, waarvan wij ons zelf en anderen niet diep genoeg kunnen doordringen. Het geloof immers in den verrezen Heiland moet ons en heel de wereld er toe drijven, ook onze. kluisters te verbreken. Christus verbrak de banden, waarmee hij gebonden was in het graf; sloeg den steen weg, die Hem in de spelonk bedekte. Op den Goeden Vrijdag bidt de Kerk voor de wereld: vincula dis- solvat! Dat de Heer onze boeien mag ver breken. Want ook wij moeten verrijzen, maar in een geestelijke verrijzenis. De wereld moet los komen uit de boeien van twijfel zucht en ongeloof; van zinnelijkheid en genotzucht; van weeldehonger en geldgierig heid; van hoogmoed en eigenwaan; in één woord: de duisternis van het graf der zonde moet verdwijnen voor (jet licht der waar heid, voor christelijke nederigheid en oot moed, voor zelfverloochening en kuischheid. Hoever zijn wij daarvan nog verwijderd! Niets kan ons en heel de bedorven wereld beter helpen, dan een diep geloof in het ge weldig gebeuren van den Paaschmorgen. Doordringen wij ons van de Evangelische waarheid van Christus' verrijzenis als ge tuigenis van Zijn Godheid en de waarachtig heid van Zijn leer, dan zullen wij den moed vinden, om, volgens Paulus' woord, den ouden zuurdeesem uit te zuiveren en het Paaschlam te eten met de ongedeesemde, brooden van oprechtheid en waarheid! HOMO SAPIENS. De boekhouder in Ned.-Indië gearresteerd Men zal zich herinneren, dat de directeur en procuratiehouder van de N.V.Handels- vennootschap Wed. W. Wlefering. handelen de in suiker en melasse, op de Prinsengracht te Amsterdam, op een aanklacht van de aandeelhouders wegens fraude in arrest zijn gesteld. Aan deze verduisteringen zou ook schuldig zijn de boekhouder dezer firma, K. J. A. Stutterheim. Deze had intusschen lont geroken en vas vermoedelijk naar Zuid- Amerika uitgeweken. Dit vermoeden is on juist gebleken, want, naar wij vernemen, is hij in Nederlandsch-Indië aangehouden. Hij zal op transport naar Nederland gesteld worden. Uit goede bron verneemt de „Msb.", dat het nooit in de bedoeling van Ged. Staten heeft gelegen, om de eventueel nieuw te vor men gemeente, om en bij Staatsmijn Maurits, „Mauritsstad" te noemen. Na het beëindigen van den eersten cursus aan de R. K. Landbouwwinterschool te Voor hout, werden de volgende 17 leerlingen tot de tweede klasse bevorderd, waarvan drie voor waardelijk: R. de Boer, ScharnegoutumJ M. v. d. Burg, Schiedam; R. F. Durenkamp, Leens; E. J. Granneman, Haarlemmermeer; H. P. Groenewegen, Zoetermeer; Th. Halse- ma, Oldenhuis, Eenrum; G. de Jong, Hazers- woude; J. A. Kuipers, Voorhout; Q. Onder water, Lisse; J. F. J. Scholtens, Kloosterbu ren; H. Smal. Spierdijk; Th. Smid, Leens; L. A, v. Steijr., Haarlemmermeer; C. R. Tuinder, Amsterdam; H. Veldman. Helder; C. J. Verkleij, Hazerswoude; B. J. A. Witte, Harlingen. Op verzoek van den Burgemeester van Heemstede, zullen de leden der Roode Kruis Transport Colonne voor Haarlem en Om streken wederom, zooals de vorige jaren reeds geschiedde, posten betrekken ten einde te voorzien in de Eerste Hulp bij Ongeluk ken, wanneer zulks.-met het te verwachten drukke verkeer zal noodig blijken te zijn. Daar de Heerenweg gedeeltelijk voor het verkeer is afgesloten, moet alles in de rich ting Bennebroek via d enBronsteeweg-Bin- nenweg en Raadhuisstraat. We hopen, dat deze voorzorgsmaatregel zal blijken overbo dig te zijn, maar mocht hulp bij een of an der ongeluk noodig zijn, dan is het een ge ruststelling, dat hierin spoedig kan worden voorzien. Het ligt in de bedoeling, deze pos ten ook weder op de zoogenaamde Bollen- zondagen te doen betrekken. Twee Nederlanders omgekomen De directie van de Curagaosche Petroleum- maatschappij deelt omtrent de ontploffing aan boord van het s.s. „Chepita" te Willem stad (Curasao) mede, dat bij dit ongeval zijn omgekomen twee Nederlanders, n.l. J. C. van Luyk, afkomstig van Vlissingen en W. H. J. Haesakkers, afkomstig van Schiedam, terwijl nog worden vermist J. Nagelkerke, eveneens afkomstig van Schiedam en twee personen afkomstig van het eiland Curasao. Gewond werden F. G. van Dijk, afkomstig van Den Haag en B. de Ruyter, van Rotter dam, zoomede vijf personen van Curasao. De oorzaak van de ontploffing is nog niet bekend. Men weet dat het over 't algemeen gure weer en de vroege Paschen oorzaak zijn dat de bollenzondag dit jaar niet samenvalt met Paschen, zooals reeds bijna traditie was ge worden! Eenig mooi weer doet echter veel in de Bollenstreek, zoodat bijv. vandaag en morgen het aspect van verschillende velden geheel anders zal zijn dan twee dagen ge leden. Wij vermoeden dan ook dat, wan neer het zonnige weer van heden aanhoudt nog velen op de beide Paaschdagen naai de bollenstreek zullen fietsen en auto-en om reeds een voorproefje van het bloemenfeest te genieten. Een vergeefschen tocht zullen zij niet maken, want op verschillende plaatsen zijn de velden gekleurd door bloei ende narcissen. Tulpen en hyacinten zal men niet zien; daarvoor is het nog te vroeg, terwijl de crocussen grootendeels zijn uit gebloeid. Alles samengenomen echter zal men geen spijt van een tochtje door de bol lenstreek behoeven te hebben. De wegen die het meest door de bollen- bezoekers bereden worden, zijn voor het grootste gedeelte verbreed en verbeterd, of schoon men hier en daar nog minder ge- wenschte toestanden zal ontmoeten. De werkzaamheden aan den Heerenweg zijn in zooverre gevorderd, dat 't middenge deelte van den weg te Bennebroek Donder dag gereed is gekomen. Te Heemstede is ook het gedeelte tusschen het Grotstuk en de v. Merlenlaan gereed en is het stuk tusschen het Grotstuk en het gedeelte dat het vorige jaar gereed kwam, van de vaste onderlaag voorzien, voldoende om het groote verkeer eenige dagen te weerstaan. Daar de drukte, vooral van het autover keer, bij goed weer tijdens de Paaschdagen wel groot zal zijn en zoowel de Glipperweg te Heemstede als de Bierenweg te Benne broek niet voor een nog drukker verkeer eenigszins geschikt is werd besloten tijdens de Paaschdagen het verkeer te leiden langs de v. Merlenlaan, zoodat de Glipperweg tenminste deze dagen van het autoverkeer is vrijgekomen. Direct na de Paaschdagen zal het gedeelte bij de Wortelbuurt verder afgemaakt worden. Het is het bestuur der R.-K. Kiesver- eeniging gelukt, zich de medewerking te ver zekeren voor de rede over dr. Schaepman van den Zeereerw. Pater B. Molkenboer O.P. en voor het aangename gedeelte van me«r Ellen Russe en den heer Joh. Nelissen, bariton. Daar van bestuurszijde alles is ge daan, om een extra mooien avond te bie den, zoo rust op de R.-K. te Haarlem den plicht hierop prijs te stellen, door in groo ten getale deze vergadering te bezoeken. De toegang is gratis, dus dit kan geen be letsel zijn. Het bestuur rekent op een groote opkomst, omdat het gaat om een onzer '•Toolste staatslieden van zijn tijd, Mgr. Dr. Schaepman te herdenken en dankbaarheid te toonen voor zijn werken. Het eere-comité voor dezen avond bestaat uit de volgende stadgenooten De Hoogeerw. heeren mgr. M. J. P. Möll- mann, voorzitter; L. A. A. M. Westerwoudt. Deken-Plebaan; de Zeereerw. heeren J. F. D. Companus O.F.M., J. P. Reynenberg O.F.M., W. Dessing, H. J. I. Wentzcl, L .J. Boogmans, H. C. J. Sondaal. B. J. Schrandi, P J. J. M. v. d. Pavoordt, J. P. J. Kok, dr. N. Th. Vlaar O.S.A., J. C. Aalberse, dr. E. Hamer; het Eerste Kamerlid mr. J. N. J. E. Heerkens Thijssen; de Tweede Kamerleden mr. J. B. Bomans, Chr. v. d. Bilt; de notarissen R. C. A. van Cranen- burg, D. W. v. Niekerk, A. J. C. Daamer., E. J. H. Luyclcx; de leden van den Ge meenteraad J. P. A. Castricum, M. L. A. Klein, H. J. L. Klein Schiphorst, W. J. B. van Liemt, mr. D. F. A. Bijvoet, F. Keesen. J. G. van Kessel, H. J. M. Bartels; de doktoren P. J. K. Tervooren, C. H. Kue- nen, J. van Schuylenburgh, J. A. v. Beers. H. Jansen, L. C. Proot, R. J. P. Mulder; de dames Roh deLedel en HoekstraZethof, verder de heeren mr. A. J. Schreurs, mr. F. Vorstman, mr. F. Hagemeijer, dr. H. W. M. Nydam, Th. G. Hooij, C. H. Weustink, W. H. M. Heslenfeld, J. M. W. Francken, F. A. A. M. Allard, J. W. G. H. Jacobs, L. Nieuwenhuis, H. E. Everard, A. J. Beü- nes, G. F. H .Pastoor, P. J. van Kessel, B. Nieuwenhuis, J. Felix, M. Emans, A. J. Lips, Jos. van Seggelen, L. M. Weterings, H. W. A. Roozen, J. Ch. Vintges, A. G. Th. Neyn van Hoogerwerff, Jos. A. de Lo- bel, P. J. M. Leeuwenberg, H. B. v. d. Sande, J. H. Visser en W. J. Speller. Het uitvoerend comité is samengesteld uit de dagelijksche besturen der Kiesver- eenigingen I, II en III: dr. Th. Th. Koot, voorzitter; J. Adelaar, secretaris; J. J Brinkman, penningmeester, mevr. Weber Strick en de heeren H. J. Nelissen, P. Dijt, Ch. C. Wolf, A. J. Loerakker, Fr. Pielage. Sedert eenigen tijd is men druk bezig voor net schoolgaande kind een oplossing te vinden, waarbij de mogelijkheid z»l be staan om het kind in de vacanties nuttig bezig te houden. Een en ander gaf aanlei ding de aandacht te vestigen op de sedert jaren in onze stad bestaande gelegenheden, waar het kind zich op aangename wijze kan bezighouden en wel op de Gemeentelijke speelterreinen. Voor vele huismoeders met een talrijk groost mogen deze terreinen in zeker opzicht een uitkomst genoemd wor den, Op voornoemde terreinen heeft de Dienst voor de Lichamelijke opvoeding er voor gezorgd, dat de kinderen onder toe zicht zich aan hun spel kunnen wijden. Toen wij eens een kijkje zijn gaan nemen op der gelijk speelterrein, waren wij getuige, hoe enthousiast de kinderen zich bezighouden met de diverse spelen, hetzij voetballen, korfballen en andere spelen, die nu eenmaal in het kader der jeugd vallen. Deze terreinen zijn geopend van 1012 en 24 uur en s;aan onder toezicht van de resp. terrein- bewaarders, alwaar de kinderen ook ballen en dergelijke ter hunner beschikking kunnen krijgen. Een andere oplossing zou ook ge legen liggen in het feit van het stichten eener z.g. „Vacantieschool", waartoe men ons verzocht het volgende mede te deelen. Inde Februari vergadering uitgeschu even door „den Centralen Ouderraad" waarbij vele Bestuursleden van Vereenigingen op onderwijsgebied tegenwoordig waren, is be sloten ook voor Haarlem, zoo doenlijk nog dit jaar, iets tot stand te brengen, waarbij de mogelijkheid bestaat, dat onze kinderen in de Zomervacantie en misschien ook in de Kerstvacantie nuttig beziggehouden kun nen worden. Besloten is, dat deze bezigheden zich niet alleen zullen bepalen uitsluitend voor de kinderen der Openbare School, doch voor alle kinderen van welke godsdienstige oj poli tieke richting ook. Overeengekomen werd, dat het Bestuur van elke Vereeniging 2 personen uit hun midden zou aanwijzen om zitting te nemen in het Bestuur van de te stichten Vacantie school en dat die afgevaardigden een Werk- commissie van 5 personen zou gevormd worden het z.g. Dagelij ksch Bestuur vor mende. Deze aanmelding moet geschieden vóór 10 April a.s. bij het secretariaat der Centrale Ouderraad, gevestigd Witte Heerenstraat 31—33, Tel. 10485. De Directeur van het Postkantoor te Haar lem maakt bekend, dat met ingang van 10 April a.s. op de postagentschappen Santpoor terstraat, Rijksstraatweg en Wagenweg, be halve de tot heden toegestane handelingen, tevens de navolgende postzaken kunnen wor den afgewikkeld aanneming van buitenlandsche aangetee- kende stukken met aangegeven geldswaarde behandeling van postwissels naar het bui tenland (behalve telegrafische) verzending van pakketten naar alle landen, uitgezonderd luchtpostpakketten en dringen de pakketten afgifte van nieuwe boekjes van de Rijks postspaarbank overschrijving van spaarbankboekjes op een ander kantoor behandeling van aanvragen om duplicaat spaarbankboekjes in- en afschrijving op een Staatsschuld boekje aankoop van Nationale Schuld overdracht op de Belgische, Nederlandsch- Indische, Surinaamsche, en Curafaosche postspaarbank en overdracht op de Neder- landsche postspaarbank terugbetaling op spaarbankboekjes uitbetaling van chèques van den Postchèque- en Girodienst tot een maximum-bedrag van f 1000.- aannemen van aangiften in duplo betref fende een plaats gehad hebbend ongeval, van aangifte en van staking van een bedrijf, als mede de overneming van loonlijsten der Rijks verzekeringsbank uitbetaling van renten ingevolge de Invali- diteits- en de Ouderdomswetten behandeling van aangifte betreffende ver huizingen in verband met deze betalingen, van wijziging van gemachtigden, van over lijden enz. beschikbaarstelling van enveloppen voor rentekaarten en loonlijsten alsmede van inleg- vallen voor loonlijsten. Het maximum-bedrag voor de verschillen de handelingen is gebracht van f 500.- op f 1000.-. Mevr. DingemansNumans We maken onze lezers er op attent dat het schilderij van Mevrouw Dingemans Numans dat bij de opening van het Kre- lagehuis voor de bestuurskamer is aange boden door do „Afdeeling Haarlem" van de algemeene vereeniging van Bloembollen cultuur, Zaterdag tot en met Maandag 2en Paaschdag te bezichtigen is op de tentoon stelling van werken van mevrouw Dinge mans, in het Waaggebouw, Spaarne (hoek Damstraat) We wekken onze lezers op deze tentoon stelling alsnog te bezoeken, daar deze tot en met 2en Paaschdag voor 't laatst ge opend is. B(j de ontploffing aan boord van de „Chepita" te Willemstad (Curasao) zijn tv. Nederlanders gedood; vijf persoren, waar onder twee Nederlanders, werden gewond, terwijl nog drie vermist worden. Statistische gegevens van Nederland over 1927. De werkloosheid en werkloosheidsverzeke ring in het afgeloopen jaar. De teraardebestelling van het stoffelijk overschot van wijlen Chris Jansen, directeur van het Centraal Hanzcbureau te Amster dam. Henry Ford is met zijn echtgenoote te Southampton aangekomen. Miss Gleitze is er in geslaagd de straat van Gibraltar over te zwemmen. Mgr. dr. Seipel, de Oostenrijksche Bonds kanselier, zal een rustkuur houden te Karls bad. Groote oliebrand te Havana. Barometerstand 9 uur v.m. 765 stilstand. OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. Licht op: De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 7.13, overmorgen om 7.15. In den toestand van Z. D. H. Mgr. A. J Callier is deze week weinig of geen veran dering gekomen. De plechtige Uitvaartdienst voor de ziele- rust van onzen alom betreurden heer Chris M. Jansen zaliger, zal plaats hebben a.s. Woensdag 11 April in zijne parochiekerk „De Liefde" aan de Bilderdijkstraat te Amster dam. De stille II. Mis wordt gelezen te half ne gen onder welke wij voor hem ter H. Tafel zullen naderen. Na afloop kan in de buurt ontbeten wor den. Te tien uur vangt de plechtige H. Re quiemmis aan. Tijdens deze zal onze Geestelijke Adviseur, de Z.Eerw. heer Rector J. P. J. Kok, aan een der zijaltaren een stille H. Mis lezen namens den Diocesanen Hoofdbond. Wij vertrouwen, dat de leden van ons Be stuur, verder de Bestuurderen van al onze Onderafdeelingen en in het algemeen de leden onzer Vereeniging aan de tot ons ge richte uitnoodiging zullen voldoen en dus in grooten getale naar Amsterdam zullen op gaan om daar te zamen met alle andere afdeelingen uit ons Diocees de laatste eer den overledene te gaan bewijzen. Wanneer we bij de Begrafenisplechtighe den gisteren hebben gezien, dat uit alle oor den van Nederland men naar Den Haag was gereisd en getroffen ware;» door de enorme bewijzen van deelneming zoowel van nlet-Katholieken als van zijn Geloofsgenoo- ten, dan moet Haarlem, zóó dicht bij de Hoofdstad gelegen en nu de drukte in zaken vóór de Paaschdagen achter den rug is, op Amsterdam natuurlijk na, van alle afdee lingen uit het Diocees, het talrijkst verte genwoordigd zijn. Dat zal onzer Vereeniging tot eer strek ken en we zijn dan in staat voor het laatst een zichtbaar blijk te geven van deelneming en erkentelijkheid, in staat ook en wat het voornaamste is door de vele aanwe zigen gezamenlijk een krachtig gebed voor hem ten Hemel op te zenden. Degenen, die den Flechtigen Uitvaartdienst zulen gaan bij wonen worden, verzocht dit even op te ge ven aan aan het Algem. Secretariaat; Nas- saustraat 14, telefoon 13781. Ook onze Zustervereenigingen uit de aan grenzende Gemeenten kunnen dat doen. Op de eerste plaats zullen wij dan zorgen voor voldoende en gereserveerde plaatsruim te in de kerk. Verder kunnen wij dan maatregelen ne men voor het juist op tijd laten rijden van een extra tram heen en terug. Ook zouden wij tevoren maatregelen kun nen treffen, indien men ons dat verzoekt, voor ontbijt in de Restaurants in de onmid dellijke nabijheid der kerk. Doch, men begrijpt, stelt men er prijs op, dat wij voor een en ander de voorbereiden de maatregelen nemen, dan dient men zich ten spoedigste aan ons Secretariaat op te geven. In de Nieuwe Haarlemsche Courant van Dinsdagavond doen wij dan de definitieve mededeelingen omtrent vertrek der extra tram, ontbijtgelegenheid, plaats in de kerk, enz.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 1