Ruitenlandsch Nieuws
7
Goudregen
FEUILLETON.
RADIO-OMROEP.
DE ONGEZIENE WERELD OF HET
LEVEN NA DEN DOOD!
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Derde Blad Zaterdag 28 April 1928
Bela Kun gearresteerd
GEMENGDE BUITENL.
BERICHTEN
lóüislr. 99 SS&arfesTr.
IV.
GOD, DE VERGELDER.
Voor we gaan spreken over God, den Ver
gelder, moeten wü absolute zekerheid heb
ben omtrent Zijn bestaan.
„Niemand heeft God ooit gezien", zegt de
Schrift.
Dus zegt de ongeloovige: er is geen God!
Dus zegt de twijfelaar: wie weet of God
bestaat?
Dus zegt de geloovige: we gaan zoeken
of we misschien rondom ons niet de sporen,
de lichtende sporen, vinden van God.
En na 'n nauwkeurig onderzoek, zal het
resultaat zijn van zijn onderzoekingstochten:
1. Er bestaat een persoolijke God, Dien wij
kunnen kennen uit zijn werken, de zicht
bare schepping.
2. Wij, geschapen naar Zijn beeld en ge
lijkenis, hebben een onsterfelijke, onstof
felijke, zelfstandige ziel.
3. Tusschen God en die ziel bestaat een
band, nl. de godsdienst.
4. Die band werd door God gelgd in het
Paradijs en daarna steeds bevestigd door
een bovennatuurlijke openbaring: in het
Oude Verbond door de Propheten; in het
Jieuwe Verbond door Zijn eenigen Zoon
Jezus Christus.
5. Deze door Zijn eenigen Zoon geopen
baarde godstdienst leeft voort in de door
Hem gestichte vereeniging, de Kath.
Kerk, wier hooge plicht het is, de zielen
te voeren tot God, het Begin en het
Einde aller dingen!
Ziedaar de blinkende schakels van den
gouden keten, die den hemel verbindt met
deze aarde!
Het ongeloof heeft echter dien blinkenden
keten doen springen, als ware het een
slaven-keten, ons, vrijen menschen, onwaar
dig.
Ziehier de voornaamste dwalingen van
het moderne ongeloof:
Het Rationalisme, dat beweert: wij hebben
geen openbaring van Christus of Zijn Kerk
nocdig. Ons verstand is voldoende om ons
veilig den weg door het leven te banen. Wij
gelcoven slechts, wat wij met onze oogen
zien, met ons verstand vatten en met onze
handen tasten kunnen! Het zijn de hoog-
mocdigen, die met den verwaten dichter
Willem Kloos uitroepen: Ik ben 'n God m
't diepst van mijn gedachten; de godheid
zetelt diep in mün trotsch gemoed.
Het Pantheïsme, dat beweert: het heelal
is God! God straalt ons tegen in den die
pen gloed van den fonkelenden edelsteen;
God spreekt in het ruischen van den nacht
wind door de boomen en in het bruisen der
golven van de ziedende zee; in het ratelen
van den donder over de bergen! God straalt
ons tegen in 't zachte gloren der sterren,
in den feilen lichtgloed van den bliksem
en in den stillen glans van onschuldig-
droomende kinderen; in 't rood van den pa
paver, in 't blauw van de violen en 't blanke
wit van de lelie-kelk! Het heelal is God.
Sterven beteekent opgaan in dat heelal en
in zijn groote eeuwige rust.
Het Materialisme, d. i. de brute ontken
ning van het geestelijke en onzichtbare; dat
beweert: er is geen God, maar slechts stof
en kracht. Er bestaat geen eeuwigheid, geen
ontsterfelijke ziel! God en godsdienst zijn
schoone droomen, ijdele hersenschimmen:
leef, geniet en sterf, dat alleen is waarheid!
Al het andere is slechts leugen en bedrog!
Het Scepticisme of Agnosticisme, herhaalt
met den heiden van het Romeinsche Prae-
torium de eeuwen-oude Pilatus-vraag: wat
is waarheid? Niets is waar! Vraag niet
altijd van waar, waarheen, en waartoe! Ig
noramus et ignorabimus, wij weten het niet
en zullen het nooit weten! „Of God leeft,
weet geen!"
Ziehier de verwarde stemmen uit de
donkere dalen van het ongeloof!
Alvorens wij overgaan tot de behandeling
der Godsbewijzen, willen we eerst hierom
trent een paar belangrijke vragen beant
woorden.
Zijn er veel overtuigde atheïsten, d.w.z.
menschen, die het bestaan van God abso
luut loochenen?
Volgens Prof. Beysens vormen de werke
lijke godloochenaars, een luidruchtige, doch
rleine kudde!
Mr. Veegens schrijft in „de Vragen des
Tijds": Atheïsten, d. z. godloochenaars,
rindt men tegenwoordig onder de denkende
nenschen niet of slechts bij hooge uitzonde-
•ing. Zegt ook de H. Schrift niet: Alleen de
dwaas zegt in zijn hart, er is geen God!
Hoe komt het dan, dat er zoovelen zijn,
die beweren met God te hebben afgedaan.
Tusschen „beweren" en het werkelijk zijn,
s nog een gfoot verschil!
De „echte" god-loochenaar kan men tot
deze twee klassen terugbrengen. Het zijn óf
wel de zedelijk afgedwaalden en moreel
diep-gezonkenen, die er belang bij hebben,
dat er werkelijk geen God zou bestaan. De
todsdienst is een hinderlijke instelling voor
reien, komt met. onverbiddelijke, onschend
bare, heilige wetten en legt zware verplich
tingen op.
Moeder, vroeg 'n kind, dat vader nooit
sag bidden, wanneer, zal 'k groot genoeg zijn,
dat 'k ook niet meer behoef te bidden?
Er zijn er, zegt Dr. van Oppenraay, die
niet zoeken naar een antwoord op de groote
levensvragen, omdat ze er voor huiveren,
zooals Arago, die op z'n sterfbed bekende:
in den laatsten tijd voel 'k me geneigd te
gelooven, maar 't raadsel der toekomst,
somt me zoo ontzettend en verschrikkelijk
voor; z'n weergalooze diepte, doet me hui'
veren, daarom keer 't maar weer terug tot
m'n onwetendheid en ongeloof.
Lucretius, de Romeinsche dichter, de eerste,
die de loochening van God in verzen heeft
bezongen, werd krankzinnig alleen uit vrees
voor die zelfde goden, waarmee hij vroeger
den spot had gedreven.
Voltaire, de brutale godlochenaar, riep tot
driemaal toe 'n priester van St. Sulpice
aan z'n sterfbed, om zich te verzoenen met
den God, dien hij tijdens zijn leven zoo
bruut geloochend had.
En de ongeloovige Nietzsche, die zich
noemde den Gods-moordenaar en Anti-
Christ, riep stervend: O, kom terug, kom
terug, m'n onbekende God, voor U gloeit
de vlam van mijn hart.
Die leven zonder God, kunnen niet ster
ven zonder Hem.
Eet is dus mogelijk voor een zeker tijd
perk van het leven, door hartstocht verblind,
de heldere stem van onze rede, die het
bestaan van God, onfeilbaar aan ons op
opdringt, te smoren, maar er zullen in ieder
menschen-leven weer stonden komen, dat
men naar die onverbiddelijke getuige most
luisteren of men wil of niet. Koning David
zegt dan ook met recht van dit soort god
loochenaars: Verdorven en afschuwelijk is
hun gedragen, geen handelt goed. Allen te
gaaer zijn afgeweken! Ps. 14.
De tweede soort godloochenaars zijn de
armen en verblinden van geest, die door
allerlei niet- of half-begrepen quasi-weten-
schappelijke waanwijze redeneering van de
wijs zijn gebracht.
Men staat werkelijk verbaasd, als men
ziet hoe in onzen verlichten modernen tijd
men van God en godsdienst de eerste be
ginselen nauwelijks kent.
Op een toelatingsexamen voor H. B. S.
vroeg men de verlichte jeugd: Zeg de tien
geboden eens. Ken 'k niet! Wat hebt ge dan
op school geleerd? Antwoord: de gewervelde
dieren!
Hoeveel Sacramenten zijn er? Weet Tc
niet! Wat heb je dan op school geleerd?
Hoeveel vlekjes er op een kikvorsch-huid
zitten.
Wie verbiedt je te stelen? De commissaris
van politie!
Wat wordt er van ons na den dood? Een
geraamte
Wie was Noë? Een berg in Arabië! En
Salomon? Een van de kopstukken van de
Fransche revolutie! En Jezus van Nazareth?
Een vriend en tijdgenoot van Boeddha!
En zulke al-wijzen willen met een groot
gebaar het bestaan van God, uit 's men
schen geheugen vegen!
Mensch, zegt daarom Dr. v. Oppenraay,
zeg: Godsdienst, ik vraag er niet naar, want
ik wanhoop aan het antwoord en we zuhen
met u disputeeren!
Zeg: 't vraag er niet naar, want ik ben
bang voor de consequenties, en we zullen
voor u bidden!
Zeg; 't vraag er niet naar, want ik heb er
geen tijd voor en we zullen medelijden met
u hebben, maar zeg niet: God en godsdienst
zijn niet wetenschappelijk, of we laten een
psychiater op u los!
Ja, de z.g. godloochenaars zijn de moreel
diep-gezonkenen, wier verstand door harts
tocht is vertroebeld, óf wel de armen van
geest, die met verstand poover zijn bedeeld
en zich met een paar groote woorden en
enkele van buiten geleerde termen, die ze
opduiken uit een paar goedkoope brochures,
de groote levensvragen van zich afschuiven.
Want 't is toch wel een opvallend verschijn
sel, dat er onder de „echte" geleerden, cn-
der de mannen van de wetenschap, heel
weinig godloochenaars worden aangetroffen.
Dr. Dennert, een Duitscher, heeft in zijn
werk „Die Religion der Naturförscher", een
onderzoek ingesteld naar de godsdienstige
meeningen van 300 der meest bekende ge
leerden, die zich gedurende de laatste vier
eeuwen beroemd gemaakt hebben in cie nu
tuur-wetenschappen; van die 300 waren er
slechts v ij f, die het bestaan van een Goci
positief in hun werken bestreden. Dus siechts
vijf van de 300! En onder hen, die geiooven,
mannen met 'n wereld-naam, als: Voita,
Ampère, Röntgen, Marconi, Newton, Pasteur,
Edison, enz. enz. Edison de geniais ontdek
ker, bracht vanaf den Eiffeltoren, te Parijs,
openlijk hulde aan God, den grootsten Inge
nieur der wereld, zooals hij Hem noemde.
Neen, dixit insipiens in corde suo, non
est Deus alléén de dwaas zegt in zijn
hart: er is geen God!
C. VIS, Rector Goes.
de ondernemende (Srotschke-koetsler, die op
zijn 66ste jaar het avontuurlijk plan ont
wierp van een tocht van Berlijn naar Parijs
per droschke, is hedenmiddag te Dortmund
aangekomen. Hij werd hartelijk ontvangen;
zijn voertuig werd rijk met bloemen getooid,
een groote menigte juichte hem toe en met
een muziekkorps voorop ging de tocht naar
de z.g. „Gouden Zaal" waar de feestelijke
ontvangst plaats had.
DE GODSDIENSTIGE PLECHTIGHEDEN
IN DE ZIEKENHUIZEN.
De Berlijnsche gemeenteraad hield Don
derdag zich bezig met het communistische
voorstel tot het verbieden der bedestonden
en bijbellezingen in de ziekenhuizen.
Bij de besprekingen ging het nu en dan
zeer opgewonden toe. De voorzitter moest
een communist tot de orde roepen. Het la
waai werd ten slotte zco groot, dat men den
voorzitter niet meer kon verstaan. Het voor
stel der Communisten werd ten slotte met
de stemmen der soc.-dem. en communisten
aangenomen. Tegen stemden de D.-nat., D.
V. P., Centrum, Ec. partij en democraten.
EEN GEMOEDELIJKE GEVANGEN
BEWAARDER.
LEIPZIG 27 April. Binnenkort zal voor
de Rechtbank te Leipzig terecht staan een
gevangenbewaarder, die zich over een zeer
merkwaardig feit zal hebben te verantwoor
den.
Op zekeren dag zou hij een gevangene,
een ingenieur, van Leipzig naar Mannheim
brengen. Reeds op het station te Leipzig,
liet hij zijn gevangene, op eerewoord, zon
der toezicht. Op verzoek van den gevan
gene, verlieten beiden in Weinheim den
trein, waar de gevangenbewaarder van het
aan hem toevertrouwde geld van den gevan
gene een groote fuif aanrichtte.
Hij bedronk zich in zoo ernstige
mate, dat hij bleef liggen en eerst den vol
genden morgen door zijn gevangene gewekt
kon worden. De gevangene verzocht hem
toen nu toch eindelijk door te gaan naar
Mannheim.
De gevangenbewaarder moest toen be
kennen, dat hij de fuif had aangericht van
liet geld van den ingenieur en dat hij zon
der dat geld niet in Mannheim kon komen.
Hij verzocht den ingenieur in Mannheim
te trachten gelden op te nemen.
Na aankomst te Mannheim heeft de inge
nieur inderdaad getracht van vrienden geld
te leenen, doch is daarin niet geslaagd. Een
van zijn bekenden gaf hem ten slotte den
raad te vluchten, welk advies hij opvolgde.
Eerst geruimen tijd later kon hij opnieuw
worden gearresteerd.
De gevangenbewaarder heeft zich destijds
naar Leipzig terugbegeven met de mede-
deeling dat de gevangene hem in Weimar
ontsnapt was.
ONTDEKKING VAN EEN MOORD, en
NA ZES JAAR.
BERLIJN, 27 April. Te Bemburg, in
Anhalt, is een 38-jarige fotograaf gearres
teerd, die bekend heeft op 17 Juni 1922,
een 60-jarigen banklooper in Neudamm bij
Landsberg, vermoord te hebben en hem te
hebben beroofd van een bedrag van 210.000
Mark.
Hij had het lijk in een bosch verstopt.
ERNSTIG ONGEVAL BIJ EEN
BRANDWEER-OEFENING.
KOPENHAGEN, 27 April. Naar uit Esbjerg
gemeld wordt heeft daar, bij een brandweer
oefening, een ernstig ongeval plaats gehad.
Bij het beproeven van nieuwe reddings-
lijnen, op een oefeningstoren brak plot
seling een lijn, waardoor twee brandweer
lieden naar beneden stortten.
Zij bleven met verbrijzelde schedels liggen.
DE ACTIE IN DE HAMBURGSCHE HAVEN
HAMBURG, 27 April. De arbitrale uit
spraak in het loonconflict in de Hamburg-
sche haven, is door de arbeiders aangeno
men. De werkgevers hebben haar ver
worpen.
Het
tot
HET ONGELUK IN BE MIJN
„HOLLAND"
GELSENKIRCHEN 28 April (V.D.)
aantal dooden bij de mijn „Holland" is
vier gestegen, daar een der gewonden thans
ook aan de bekomen verwondigen is over
leden. De drie andere gewonden bevinden
zich niet in levensgevaar.
HET DUITSCHE ANTWOORD OP HET
AMERIKAAfcrSCHE ONTWERP VOOR EEN
ANTI-OORLOGSVERDRAG
OVERHANDIGD
BERLIJN, 27 April (V.D.). Van officieele
zijde wordt medegedeeld; de Rijksminister
van Buitenlandsche Zaken heeft hedenmid
dag den Gezant van de Vereenigde Staten
te Berlijn ontvangen en heeft hem een
nota van de Dultsche Regeering overhandigd,
die betrekking had op de uitnoodiging door
de Vereenigde staten aan Duitscliland ge
richt betreffende een anti-oorlogsverdrag.
Dit antwoord, dat in den loop van den dag
ter kennis is gebracht van de Gezanten te
Berlijn van de belanghebbende mogendheden
zal in de eerstvolgende dagen gepubliceerd
worden.
DE' 1 MEI-VIERING IN FRANKRIJK.
In een conferentie tusschen den minister
van binnenlandsche zaken, den prefect
van politie, den directeur der Süreté en
den commandant van Parijs is besloten,
dat op 1 Mei alle optochten te Parijs en in
de banlieue verboden zullen zijn.
De vreemdelingen, die aan een betoo
ging zullen deelnemen, zullen onverwijld
,uit het land worden gezet.
VAN BERLIJN NAAR PARIJS MET
EEN DROTSCHKE.
DORTMUND, 27 April. Gustaf Hartmann
DE BRITSCHE MINISTER VAN
FINANSIëN, CHURCHILL,
wil, volgens zijn jongste verklaringen In het
Lagerhuis jaarlijks 355 millioen pond voor
delging en rentebetaling der staatsschuld
aanwenden. Hij meent, dat op die manier
alle bnitenlandsche en binnenhui dsche
schulden van Engeland, in 50 jaar zullen
betaald zijn.
Naar uit Weenen wordt gemeld, is de
vroegere uit Oostenrijk gezette Hcngaarsche
volkscommissaris Eela Kun, die meteen
politieke opdracht uit Rusland was, geko
men, aldaar opgespoord en gearresteerd.
Tevens is een z.g. handelskantoor ontdekt,
dat blijkbaar dienen moest als punt van sa
menkomst met voor het meerendeel Hon-
gaarsche partijgenooten.
Bela Kun weigert elke inlichting. Hij zal
aan de justitie worden overgeleverd en ver
volgd wegens samenzwering en in verband
met zyn verboden terugkeer.
DE MAATREGELEN TEGEN DE
COMMUNISTEN TE WEENEN
BOEDAPUEST 28 April (V.D.) Naar aan
leiding van de arrestatie van Rela Kim wordt
in Hongaarsche kringen meegedeeld, dat het
de bedoeling van Rela Kun was, om met
hulp van de Hongaarsche emigranten te Wee
nen communistische samenzwering tegen
Hongarije voor te bereiden.
De oficier van Justitie van het Hongaar
sche gerechtshof heeft een persvertegenwoor
diger medegedeeld dat waarschijnlijk pogin
gen zullen worden gdaan, de uitlevering van
den arrestant te verkrijgen
De indruk te Moskou.
KOWNO, 28 April. Naar uit Moskou ge
meld wordt, heeft de arrestatie van Bela
Kun veel weerklank te Moskou gevonden.
Bela Kun is de leider van de Balkan- en
Midden-Europeesche propaganda van de
Derde Internationale. Hij had zich naar
Oostenrijk begeven, om een onderzoek in te
stellen naar de sterkte van de communis
tische partijen in Oostenrijk, Hongarije en
Joegoslavië. De aanhanger van Bela Kun is
Stalin, vooral wat betreft de Midden-Euro
peesche politiek. Deze arrestatie beteekent
een slag voor de Communistische Inter
nationale.
bedü&ï; het verkeer ondervond ernstige stag
natie. De kleeding van diegenen die zich op
straat bevonden, werd geheel bedorven; een
chemisch onderzoek toonde aan, dat de neer
slag gedeeltelijk uit aschdeeltjes bestond.
Men meent, dat de mogelijkheid bestaat,
dat dit verschijnsel in verband staat met de
aardbevingen in Z. O. Europa. Tot dusver
werden dergelijke verschijnselen eens in Oost-
Europa in 1883 en in 1903 na de uitbarsting
van den Krakatau waargenomen.
EEN SPOORWEGRAMP.
Vijf dooden, vele gewonden.
Toen de trein, die van Johannesburg
kwam, in de bekende bergengte van Hex
River bij Worcester een ongelukkige wen
ding maakte, liep de restauratiewagen uit het
spoor, zes andere wagens met zich mede-
trekkend. Er brak brand uit. Gemeld wordt
dat vijf personen werden gedood en zes
zwaar gewond. Verscheidene anderen wer
den lichtgewond.
Een troepentrein had op dezelfde plaats
in 1915 een verschrikkelijk ongeluk, waarbij
velen werden gedood.
NIEUWE ARRESTATIES TE
WEENEN.
WEENEN, 28 April. Naar aanleiding van
de arrestatie van Bela Kun wordt gemeld,
dat behalve de drie reeds gemelde arres
taties, gisteren nog 9 personen zijn ge
arresteerd, allen verdacht van medeplich
tigheid.
DREIGENDE STOPZETTING VAN
DE RIJN-SCHEEPVAART OP
1 MEI A.S.
De situatie by de Rijnscheepvaart is in
een critiek stadium gekomen.
De werkgevers hebben aan hun personeel
in een circulaire medegedeeld, dat zij, die
nietaccoord gaan met een verhooging van
13 pCt., met ingang van 1 Mei ontslagen
zullen worden.
De Bond van Rijnscheepvaartpersoneel
heeft geweigerd met deze nieuwe voorwaar
den accoord te gaan en heeft zijn per
soneel geadviseerd, op 30 April a.s. de
schepen te verlaten.
Als dit parool wordt opgevolgd, zal de
Rijnscheepvaart met 1 Mei geheel komen
stil te liggen.
BROWNE EN KENNEDY TER DOOD
VEROORDEELD.
Browne en Kennedy zijn beiden schuldig
bevonden aan het hun ten laste gelegde, n.l.
moord op den politie-agent Cutterldge, en
ter dood veroordeeld.
ROEMEENSCHE KONINGIN ZIEK
BOEKAREST 28 April. (V.D.) Naar uit
Balcik gemeld wordt, is Koningin Louise
Maria van Roemenië ziek; zij lijdt aan long
ontsteking.
DE „ZWARTE REGEN" IN GALICIE
WARSCHAU, 28 April (V.D.) Naar uit
Lemberg gemeld wordt, viel gisteren in een
groot deel van Galicië een neerslag van een
merkwaardig zwarten kleur; wat hieuvan
de oorzaak was is nog niet opgehelderd. De
hemel was urenlang met diep-zwarte wolken
Een childerij van Diirer naar Amerika
Het klooster der monniken van Praemon-
streit in Strahow bij Praag is in het bezit
van een beroemd schilderij van Dürer
„Het feest van den Rozenkrans", die een
buitengewone groote waarde heeft. In het
jubileumjaar van Durer heeft deze schil
derij de bijzondere aandacht van de kunst
kenners getrokken. Nu doet plotseling het
bericht de ronde, dat de monniken deze
schilderij wel zouden willen verkoopen. Feit
is het in ieder geval, dat een Amerikaan
er een millicen dollar voor heeft geboden
en dat het klooster niet ongenegen is. dat
doek te verkoopen. Wanneer de monniken
deze schilderij verkochten, zouden ze door
den koopprijs in staat gesteld worden om
het klooster te verbouwen en de noodige
herstellingen aan te brengen. Voor de iest,
die er eventueel nog mocht overblijven,
wil het klooster eenige werken van Boheem-
sclie meesters koopen, om de ontstane leem
te in hun schilderijengalerij eenigszins aan
;e vullen.
Het is echter lang niet zeker, dat de re
geering haar toestemming zal geven voor
dezen voorgenomen verkoop, want het is
natuurlijk vanzelfsprekend dat zulke zeld
zame kunstschatten angstvallig bewaard
worden.
Een zeldzame onderscheiding
Z. H. de Paus heeft een Chineeschc
priester, Vincent Han, die in de missie van
de Duitsche Paters Capucijnen in Kansu
buitengewoon verdienstelijk werk verricht
heeft, benoemd tot Geheim Kamerheer. Mgr.
Han is een van de meest ijverige Chinee-
sehe misionarissen en zijn werk wordt door
de overige missionarissen ten zeerste ge
waardeerd.
Het Paaschfeest in een gevan
genis van Tsjecho-Slowakije
De plattelandsbevolking van Tsjecho-
Slowakije is verreweg nog overwegend diep
geloovig. Zelfs bij diegenen, die in de ge
vangenis nun vergrijp tegen een wet moe
ten boeten, is dat kinderlijk geloof nog niet
afgestorven. Het College van regenten over
de strafgevangenis van Nitra heeft hier
mede rekening gehouden en is daarom bü
de zielivrg der gövars'cnen zeer voorko
mend. De plechtigheden van de laatste da
gen der Goede Week en de Paaschliturgie
worden er met biizonderen luister gevierd.
De gevangenen gaan allen vrijwillig cd
biechten, niet de minste dwang of controle
wordt daarbij1 uitgeoefend. Met Goeden
Vrijden wordt het Lijdensverhaal voorge
lezen; met heel veel zorg hebben de ge
vangenen de rustplaats van den Heiland
met groen en bloemen versierd, ja, zij be
steden er zooveel zorg aan, dat menige pa
rochiekerk er jaloersch op zou kunnen zijn.
Met tranen in de oogen knielen de ge
vangenen voor Jezus neer en bidden Hem
zachtjes: „Vergeef onze schulden". Met
Paasch-Zaterdag trekt een groote verry-
zenisprocessie over de binnenplaats van de
gevangenis en met tranen in de oogen vol
gen deze rouwmoedige zondaars het Aller
heiligste. Op Tweeden Paaschdag bereikt de
feestviering wel haar hoogtepunt als de
Bisschop van Nitra zijn jaarlijksch bezoek
aan de gevangenis brengt, om zijn verloren
schaapjes op te zoeken. En de stem van den
Bisschop klinkt zoo vaderlijk goedig en er
ligt zoo'n groote overredingskracht in zijn
woorden, dat de gevangenen in hun hart
diep ontroerd zijn, maar op hun gezicht kan
men lezen, dat zij allen Paschen in hun
zielen dragen.
In het land van de menscheneters
telt het Apostolisch Vicariaat van Rabaut
(Nieuw Pommeren), waar de eerste mis
sionarissen vermoord en opgegeten werden,
thans 26.339 Katholieken het aantal cate
chumenen is 2000 hooger dan het aantal
doopleerlingen van het vorig jaar, thans be
draagt het 11.985; in het missieveld zijn 45
priesters en 37 broeders werkzaam, terwijl
meer dan honderd zusters hen behulpzaam
zijn. Er is ook reeds een Congregatie van
inlandsche zusters.
In het Vicariaat zijn 44 parochiekerken
en 180 kapellen, waar de missionarissen nu
en dan de H. Geheimen komen vieren. De
geloovigen naderen, evenals ten tijde van
ROMAN VAN
EMMA VON BRANDIS—ZELION
t2
Eer de overige aanwezigen goed begrepen
hadden, wat er gaande was, sprongen de
vleugeldeuren van de zaal open en op den
nooieen parketvloer, waarover vroeger de
Ajdcn «-'-'Tien der dames heenruischten, stap
ien nu de met spijkers beslagen grove schoe-
aen van de arbeiders, met Erunneck aan
aet hoofd.
De beide heeren, welke tot nu toe nog niet
veel anders hadden leeren kennen dan het
rollen der kogels van de roulette, werden
doodsbleek; zagen zü misschien het „Mene-
ïekel" voor hen door een onzichtbare hand
ap den muur geschreven?
De bedienden weken bang terug, slechts
ie held van Afrika stond onstuimig op. Maar
reeds had het vurige nat, waarmee hij zich
gedurende zijn vertelling had zoeken te be
geesteren, te machtig gewerkt. Met een wil
den vloek zonk hij op zijn stoel terug.
Landeros klopte hem op den schouder en
zei, terwijl hij zijn blikken met een uit
drukking van onbeschrijfelijke gering
schatting op den troep indringers liet
glijden;
Blijf bedaard, mijn vriend, hier zijn geen
leeuwen te jagen, maar slechts een troep
huilende jakhalzen en laffe hyena's. Daar
na hief hij zijn glas op, om de gasten
toe te drinken.
Proost mijne heeren, proost!
Brunneck trad nu met vlammend oog-
recht op den spotter toe: Prins Alexander,
zei hij met een stem bijna verstikt van
woede, we zijn gekomen om ons recht te
eischen. Geen van ons zal van hier gaan,
tot wij het in zijn geheel verkregen hebben.
Een vlammende bliksem scheen uit het
oog van den slotheer op zijn voormalige
bediende neer te schieten. Hij nam zijn
volle glas en slingerde dat Brunneck in het
gezicht. Rinkelend sprongen de scherven
rond en in het volgend oogenblik had de
beleedigde aanvoerder zich, gelijk een tijger,
met één sprong op den prins geworpen en
met ijzeren greep zijn schouder gevat. Een
seconde lang worstelden de strijders, maar
eer nog de dichtsbijstaanden ter hulp kon
den snellen, knalde een schot een
[dreunenden val en Landeros lag op den
grond uitgestrekt. Uit zijn borst welde een
bloedstroom, welke het helblauwe fluweel
van zijn buis purper kleurde. Het los in
zijn gordel stekende pistool was, terwijl hij
zijn linkerhand los wrong, om er naar te
grijpen, afgegaan. De kogel was op den
eiken tafel afgestuit en had hem in het
terugvliegen getroffen!
Een wild stemmen gewarrel steeg op. De
omstaanden waren door schrik ontzet. De
vrienden van den prins en zijn bedienden
ijlden op hem toe. De Afrikaner, die intus-
schen een deel van zijn bezinning en be
wegelijkheid had teruggekregen, wilde zich
op Brunneck werpen. „Moordenaar", riep hij
daarbij, „roekclooze moordenaar!"
Deze, die een oogenblik in een steenen
beeld scheen veranderd te zijn, sprong terug,
en terwijl hij den arm tot afwering uit
strekte, riep hij, de rechterhand omhoog, als
om een eed te doen, met luid klinkende
stem:
Ik ben geen moordenaar, zoo waar ik
leef, neen, een moordenaar ben ik niet. Ik
ben gekomen om hem een nederlaag te be
reiden, hem te verschrikken, maar hem
vermoorden, dat wilde ik niet. Ziet hier het
Godsgericht! Hij heeft eens in zondigen
overmoed aan een stervende oude, diens
laatsten wensch niet toegestaan, vandaag
heeft hij zijn hand uitgestrekt, om met een
eerloos wapen mij te bestrijden, die niets
anders deed, dan mijn rechten dat van mijn
broeder verkorten. Nu heeft de hand dei-
eeuwige gerechtigheid hem getroffen. Hij
staat nu op dit oogenblik reeds voor den
hoogeren rechter.
Het was doodstil. De vrienden en de be
dienden hadden zich om den getroffenege
schaard en deden pogingen het stroomende
bloed te stelpen. De aanvoerder van den
troep keek keek nog eens naar het offer van
zijn wraak. De was'oleeke trekken schenen
in de diepe rust, welke over hem uitgebreid
lag, mooier en edeler, dan ooit te voren.
Brunneck sidderde onwillekeurig en kromp
ineen. Toen wendde hij zich tot de bende,
welke hij aanvoerde en zei op gedempte
stem: „Kom, laten wij gaan, de dooden
kunnen ons niet meer beloven.
XXI. DE MACHT VAN HET VER
TROUWEN.
Anne Marie was bezig haar wasch te
bleeken, op het kleine grasveld, dat achter
haar huisje lag. Nog hadden wel niet haar
ledematen de vroegere bewegelijkheid her
kregen, maar op haar wangen bloeiden
zachte rozen en haar oog lichtte van in
wendige tevredenheid. Toen zij zich om
wendde, zag zij een man met haastige pas
sen het boschpad afkomen. Hij kwam recht
op het jagershuis aan en toen zij hem tege
moet ging, zag zij dat het de dorpsonder
wijzer was. Hij liet haar geen tijd tot vragen,
maar riep, hijgend van het snelle loopen:
Waar ls de jager?
Deze trad nu spoedig naar buiten, door
Gretchen gevolgd en vroeg verwonderd, wat
de menschen begeerden.
„Gevaar, dringend gevaar voor onzen
slotheer!" riep de man in de grootste ver
warring. Er is een wilde menigte, die van
de smelterij komt, met den gietbaas
Brunneck aan het hoofd, naar de herberg.
Daar zitten ze hun dorst te lesschen, na hun
marsch en wilden dan dadelijk naar het slot
om hun eischen ingewilligd te zien. Denk
eens aan, juist nu, dat de genadige heer
pas aan den dood is ontsnapt en nog de
uiterste voorzichtigheid behoeft nu de ge
nadige jonkvrouw moederziel alleen op het
slot is. De tante, die best een man kan
weerstaan, is niet thuis, en de kapelaan, is
sinds een paar dagen reeds met den jongen
heer op een voetreis. Ach, die arme, arme
genadigde dame.
De brenger van dit bericht streek op zijn
gewone wijze door het haar.
Wat zal daar gebeuren! Die Brunnecks
zijn Italianen, ging hij voort, terwijl hij zijn
oogen rond open zette. Italianen! En zulk
een heelbloedig mensch men kan niet
weten, wat die doet, als hij toornig wordt.
Eenigen hebben ze beluisterd en te oordee-
len naar wat men gehoord heeft, hebben ze
zich in twee groepen verdeeld, de eene is
naar het slot Fürsfcenstein, onder aanvoering
van den tweelingbroeder van Brunneck, om
daar verhooging van den vorst af te dwin
gen, dat zijn de arbeiders uit de groote
smeltovens en uit de mijnen van Fürsten-
stein, het zal wel een geweldige menigte
zijn. De anderen, ik bedoel van den Gulden-
pforten smeltoven zijn hier. Zij hebben
woorden laten hooren, als zou deze Brunneck
hier van onze genadige jonkvrouw een
schuld hebben te vorderen, van onze gena
dige, van deze duif. En denk eens aan de
smid heeft zich ook bi) dit lompe gezel-
ZONDAG, 29 APRIL.
HILVERSUM, 1060 M. 12.30—2 Lunchmuziek door bet
Trio Rentmeester. 23 Orgelconcert door Jan Zwart
in de kerk der Herst. Ev. Luth. Gem. te A'dam. 34
Kamermuziek door het Trio de Camera (L. Simeon#
piano# G. de Cartier# viool, H. Cremers# cello). 4.30
6.15 Concert door de Tielsche Vrijwillige Muziekver.
Ella Merison, sopraan, A. Hendricks, piano. Het Om-
roeostrijkkwartet. 6.30 V.P.R.O.-uitzending. 8 uur
Pers- en sportber. 8.10 „Traviata," opera in 4 bedr.
van Verdi. Violetta de Saint Y. Hélène Cals, Clara, haar
vriendin, V/ilh. v. d. Koeck, Anetta, kamermeisje van
Violetta, Eeppy v. d. Eosch Schmidt, Rodolphe d'Crbel,
Jules Mees, Dokter Germont, Gerard Leenders, Burg
graaf Emil de Létorière, Jac. v. Cauveren, Baron Roynal,
M. v. Reen, Markies d'Orbigny, B. Leeuvïn. Een be
diende, T. Jansen. Het versterkt Omroep-orkest o.l. van
J. J. v, Arnerom, Chris de Vos, alg. voorber. In de pauze
celloconcert door Jacques Serres, Adolph Hallie aan den
vleugel.
HUIZEN, 1870 M, (Tusschen 4 en 6 uur 40.9 M. 12.30—
1.30 Lunchmuziek door het Trio „Winkels" (K.R.O.)
i.ao1.45 K.R.O. Mevr. J. M. J. A. Meyer: „De taak
der Vrouwen bij de actie voor het Dr. Schaepmanfonds.
Werken en bidden. 1.45—2.15 K.R.O. Verteluurtje
door een catechiste van Huize Bethanië te Bloemendaal.
2.15 K.R.O. „De sic kabouters," operette in 3 bedr.
van H. v. Tussenbroek. Spr. Pater Desiderius Cox S.S.c.c
van de Damianusstichting te St. Oedcnrode: De Alge-
meene Missie. „De fortuinlijke Kist," zangspel voor
vrouwenkoor van Dr. J. Wagenaar. 45 K.R.O. Zie-
kenuurtje door A. Scheermakers, leeraar a. h. Seminarie
Ypelaar te Ginneken. 5 uur N.C.R.V. Dienst in de
Ned. Herv. Kerk te Veenendaal. 7.308 K.R.O.
Bijbelexegese door Prof. Dr. Jansen O.P. v. d. Keizer
Karei Universiteit te Nijmegen. 8 uur K.R.O. Rus
sisch Concert en liederen-avond. Mej. T. J. M. Thie!,
piano, K.Stoete, viool* K.R.O. orkest o.l. van M. v. d.
Ende. Spr. Pater Jcs. v. Wely O.P. uit Zwolle: „Onze
roeping tot de mystiek. 10.30 Epiloog door het koor
c.K van Jos. Pickkcrs (K.R.O.).
DAVENTRY, 1600 M. 2.53 Orkestconcert, N. Allin, bas.
A. Brosa, viool. 7.15 Dienst in de Croydon Parochie
kerk. 7.20 Kerkdienst. 8.05 Liefdadigheidsoproep.
8.10 Nieuwsber. 8.25 De Callender's Band R.
Goodacre, air, L. Gowings, tenor. 9.50 Epiloog.
PARIJS „RADIO-PARIS". 1750 M. ir.30 Morgenwij
ding. Muziek en zar.g. Preek. 12.05 Jazzbandmuziek.
3.50 Jazzbandmuziek. 7.50—10.10 Mario Cazes
en zijn band. Dansmuziek.
LANGENBERG. 469 M. 8.209-20 Morgenwijding.
U.4012.15 Declamaties. 12.201.50 Kamermu
ziek. Het Sturmertrio. 3.05—3.50 Pianoconcert.
3.505.20 Orkestconcert. 5.206.20 Zangkoor
„Frc'schutz" 7.20 „Fidelio", opera van Beethoven.
KbNIGSWUSTERHAUSEN, 1250 M. (ZEESEN).
8.20 Morgenwijding. 10.5011.50 Concert. Het Win-
tergarten-orkest. 2.5c5.05 Voetbalwedstrijd Noord-
tegen Zuidoost Duitschland. Daarna orkestconcert.
7.20 „Fidcl'o,' opera van Beethoven. 9.5011.50
Dansmuziek.
HAMBURG, 395 M. 8.33 Morgenwijding. 12.20 Or
kestconcert. 2.35 Orkestconcert. 4.20 Int. wit Ier-
wedstrijden. 5.20 Orkestconcert. 7.20 Exotisch
cabaret. Daarna tot n.10 Orkestconcert.
BRUSSEL, 509 M. 4.20—5 20 Dansmuziek. 7-35—
0.35 Concert. Orkest en vocale solisten.
Steeds /letJViemvsie in Ma aio.
MAANDAG. 30 APRIL.
HILVERSUM. 10S0 M. 12 uur Politieber. 12.30
Lunchmuziek door het Trianon-Trio. 4-405-55
Kinderuurtje o.l. van Mevr. Ant. van Dijk. 67,55
concert door het Trio Rentmeester. 7|15 7*45 iet
gelsche les voor beginners. 7.45 Politieber.
HUIZEN, 3409 M. (Na 6 uur 1870 M.) 12.30—1.45 Or
gelconcert door Egbert Vos. 56.15 Concert, Mej.
L. Lauenrotii, piano, Mej. M. Scager, viool. Mevr. J.
Hehl, fluit en cello. 6.15—7 Fotografischeles. 7—
7.30 Engelschc les. 7-50—8 Zangles door Jac. Caro.
8 uur Oranje-avond in het Kerkgebouw der Ned.
Herv. Gem. te Maassluis.
DAVENTRY. 1600 M. 9.35 Kerkdienst. 10.20 Gramo-
foonmuziek. 11.20 Balladenconcert, alt, tenor. 11.50
Dansmuziek. 12.201.20 Orgelconcert. 1.50 Cau-
sci.-e. 2.20 Concert. 2.25 Historische causerie.
2.40 Muziek. 2.50 Concert voor mezzo en bariton.
3.20 De Piccadilly Dansband. 4-20 Huishoudpraat-
je. 4.35 Kinderuurtje. 5-2° Concert-orgelbespe
ling. 5.35 Muziek. 5.50 Nieuwsber. 6.05 Con
cert-orgelbespeling. 6.20 Causerie. 6.35 Liederen
van H. Wolf voer ter.or. 6.45 Fransche causerie.
7.05 Concert. H. Withers, cello. H. Fryer, piano. 7.50
„Rheingold", ie acte, ie scène, van Wagner. 8.20
Nicuwsb. 8.35 Lezing Impressions of an Em pire-
tour. 8.50 Nieuwsb. 8.55 Grctchaninow concert.
A. Smirnoff, bariton. P. Hermann cello. De Wireless
Singers. A. Gretchaninow, piano. 9.50 Vaudeville.
Dans-orkest en variëté-artisten 10.2011.20 Dans
muziek.
PARIJS RADIO-PARIS" 1750 M. 11.50—1.10 Or-
kcstconcert. 3.05 Litter, en muzik. matinee 8.05
io.ro ,,Le petit Faust", operette v. Hervé.
LANGENBERG, 469 M. 12.25—1.50 Orkestconcert.
5.20—6.15 Muzik. omroep-revue. 7.35 „Tausend
und ein Stuck", uit het rijk van de schmink. Orkest en
solisten. Daarna „Singvögelchen", zangspel. Daarna tot
11.20 Dansmuziek.
KON1GSWUSTERHAUSEN, 1250 M. (ZEESEN)
11.204.20 Lezingen. 4.205.20 Orkestconcert.
5.207.05 Lezingen.
HAMBURG, 395 M. 5-15 Orkestconcert. 6.20 Or
kestconcert. 7.20 Liebes-Leid und Lust. Orkest en
solisten. 10.10 Sluiten.
BRUSSEL. 509 M. 4.20—5.20 Trioconcert. 7-35—
9.35 Orkestconcert. Defauw i. h. Conservatorium te
Brussel.
VAKKUNDIG
RADIO-IYOCRS
Telefoon 14609
ADRES
Koningstraat Tl
Haarlem
het eerste christendom, veelvuldig, ja dage
lijks tot de H. Tafel.
Er zijn 139 scholen, waarvan er 4 in het
afgeloopen jaar gebouwd zijn; de scholen
worden bezocht door 7124 kinderen. Hierbij
zijn niet gerekend 17 opvoedingsgestichten
en 2 catechistenscholen. De missionarissen
behooren tot de Duitsche en Holïandsche
Provincie van de Missionarissen van het
H. Hart.
TELEFOON-VERBINDING
NEW-YORK—PARIJS
U.ncle Sam:' „Hallo. Parijs. Die nienwc
verbinding is prachtig! Maar hoor eens,
denk je ook nog eens aan je schuld?"
schap gevoegd, hij is familie van de Italia
nen.
De smid is er ook bij! riep de jager
getroffen. Weet gij dat zeker?
Zeker, bepaald! Buiten hem hebber
zich ook nog een paar deugnieten uit het
dorp, wien de zaak niets aangaat, er bü
aangesloten, slechts uit lust om spektakel
te maken.
Ja, wat zeggen die! Er zijn niet veel
slimmerds bij ons. De pastoor is over den
berg, om een zieke te bezoeken en al de
weerbare mannen zijn buiten voor den hooi
oogst. Toen ik den bakker vertelde, wat er
zou gebeuren, haalde hij de schouders op en
zei: „Daar kunnen wü niets aan doen. Van
berberghier is het een schande, dat hij dat
gepeupel in huis genomen heeft, beweerde
de meester verder, terwijl hü steeds opnieuw
met de hand door de haren streek, waarvan
het zweet in dikke druppels afrolde. Teen
heb ik gezegd, ik loop naar Koenraad, dat
is een man! Onverschrokken en gehecht aan
zijn heer.
Een paar hebben beloofd ook mee
te komen en ik heb de schooljongens naar
de hooilanden gestuurd, om te vertellen wat
hier gebeurt. Ook naar den Zwaluwenberg
heb ik een boodschap gezonden, maar voor
de lui van buiten komen, zijn de oproer
makers al lang op het slot, en dan kan onze
genadige heer er leed genoeg van ondervin
den, en onze genadige jonkvrouw zal doode-
lijk beangst zijn.
(VCordt vervolgd