DE WAERELD ROND
■gl
Woensdag 16 Mei 1928
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Conflictje tusschen Amsterdam en Nieuwer Amstel. De politie van Nieuwer Amstel heeft proces-verbaal opge
maakt tegen de gemeente Amsterdam, wegens het belemmeren van het verkeer. De autobussen van lijn H staan
nl bjj het keeren aan de eindhalte Kalfjeslaan een halve minuut dwars over den weg.
tie Jeanne d'Arc-feesten te Parijs. Een stoet van deelnemers nit de provincie
in locale kleederdracht verlaat de kerk van den H. Augustinns.
De Amsterdamscbe St. Josephs-Gezellen brachten een bezoek aan de Gezellen
te Vogelenzang, om er de bloembollen te bezichtigen. Rechts op de foto de
m-a»>sps vm Vogelenzang, de Weleerw. Heer kao. J. Schmidt.
Links:
De heer H. de Logt
viert heden zijn'zil
veren dienst-
juhileum bij Open
bare Werken te
Haarlem.
Rechts:
De heer M. v. d.
Reep is 25 Mei a.s.
25 jaar in dienst bij
de firma W. van
Waveren te
Bennebroek
De nieuwe Centrale Veiling te Aalsmeer is Maandag officieel geopend. Hierboven een kiekje tijdens
de veiling.
De Nederlander M. Louwers (van Oirschot) demonstreert bij de gildcfeesten in het Belgisch dorpje De heer E. Rouwendaal is 28 Mei a.s. 40 jaar ivacmenu op neropoouw. De ruïne van ne» uoor orauu verwoeste lauoraionum voor Dioemjouen
Westwezel hoe wij de kunst van het vendelzwaaien verstaan. in dienst bij de meubelfabriek der firma Leguit Zn. te Krommenie. onderzoek van prof. v. Slogteren tc Lisse.
De Boedhistische vereenlging voor het
tempelwezen zal het beheer over deze kerk
voeren. Waarschijnlijk zullen alle Boedhis
tische sekten om beurten voor een jaar den
tempeldienst verrichten.
De tempel, die er thans staat, en die op
gericht werd na den ramp van 1923, toén
de lijken nog tusschen de brandende puin-
hoopen lagen, zal ook behouden blijven.
Op den eersten September zullen er tel
ken jare groote godsdienstige feesten geor
ganiseerd worden, waaraan afgevaardigden
van stad en land en officieele regeerings-
personen zullen deelnemen.
Meer dan 50 Bonzen (Boedhistische pries
ters) zullen de plechtigheden leiden. De fa
milie en kennissen van de verongelukten
komen allen, om hun dooden te gedenken.
Meer dan honderdduizend menschen trek
ken op dezen dag voorbij den tempel en
strooien wierook in de gloeiende schalen.
Het geheel geeft een beeld van den gods
dienstzin van het volk, maar er is een ding
wat den buitenstaander altijd afstoot: n.l.
het geweldig tumult en geraas dat in de
onmiddellijke nabijheid gemaakt wordt en
het godsdienstig karakter van de plechtig
heid wegneemt. Al moge dan het vieren
van de gedachtenis aan de aardbeving door
sommigen als een herleving van het gods
dienstig bewustzijn onder de Boedhisten
beschouwd worden, toch bewijst de opervlak-
kigheid, waarmede de pelgrims aan de gods
dienstige plechtigheden deelnemen, dat zij
meer belang stellen in het pleizier dat er
bijgemaakt wordt, dan in de godsdienstige
feestelijkheden zelf en dat de leer van den
ouden Indischen Wijsgeer heel veel van
haar invloed over de menschen heeft ver
loren.
WAAR BALS VOOR ZIJN
Een jonge man op een avondpartijtje zag
dat de jongste dochter van zijn gastvrouw,
die 10 lentes telde, probeerde bij hem in het
gevlei te komen en, omdat hij welwillend van
nature was, moedigde hij haar aan.
Plotseling .vroeg zij hem:
Hoe oud bent u?
Hij lachte en beantwoordde de vraag, waar
op het meisje vroeg:
Bent u getrouwd?
De jonge man lachte nog eens en verze
kerde, dat hij niet getrouwd was.
Op dat oogenblik kwam de gastvrouw zelf
binnen en het meisje zei haar:
Zoover ik weet, moeder, is alles in orde.
Wit u nog meer weten?
niet bijzonder aangenaam, toen ik in don
zoeker van mijn fotografie-toestel de beer
hoe langer hoe grooter zag worden en als
mijn helper hem met zijn buks niet neer
gelegd had op 3 passen afstand, nadat ik
de opnamen had gedaan, had ik waar
schijnlijk geen gelegenheid gehad het nega
tief te ontwikkelen.
In zulke gevautn hangt alles af van de
tegenwoordigheid van geest van den helper.
Is zijn hand op het critieke oogenblik niet
vast genoeg, of ketst de buks. dan is de
beer overwinnaar, hetgeen voor den foto
graaf een zekeren dood beteekent. Maar ook
met oogenschijnlijk vrij tamme dieren kan
men nog genoeg onaangename dingen be
leven. Zoo viel eens een bezorgde eland, die
dacht, dat men haar jongen wilde aanval
len, den filmoperateur aan. Met één slag
van haar voorpoot sloeg het dier het toe
stel kort en klein; de operateur redde zijn
leven door een snelle vlucht.
Nu worden de gevaren wel eens overdre
ven voorgesteld, maar ieders werk is het
toch niet. Een woedende tijger is nog heel
iets anders dan een blazende kater, en dik
huiden, zooals neushoorns, zijn lang niet
zoo gemoedelijk als een rustig herkauwende
koe. Zooals gezegd, een vaste hand en veel
ervaring zijn noodig, en zenuwachtige men
schen kunnen aan deze expedities niet deel
nemen.
De vijfde kolom.
JAGER EN FOTOGRAAF
Bi) het lezen van geïllustreerde tijd
schriften ontmoet men dikwijls fotografieën
van wilde dieren, welke meestal vluchtig
worden bekeken, misschien mooi gevonden,
terwijl slechts weinigen beseffen, wat een
moeite er gedaan is, om den lezers de foto's
aan te bieden. Wij denken hier natuurlijk
aan de foto's van in de wildernis levende
dieren, en niet aan handige trucs. Een van
deze trucs is een gevaarlijk uitziende op
gezette tijger in een woeste omgeving
plaatsen en dan te fotografeeren. Op de
foto ziet men het onderscheid met levende
dieren dan niet. Dit is natuurlijk wel zeer
gemakkelijk en gevaarloos, maar waarde als
natuur-document heeft een dergelijke foto
natuurlijk niet. Een waardevolle foto moet
het levende diet in zijn natuurstaat toonen,
zonder dat het dier eenig besef heeft,
dat het ooit in een geïllustreerd tijdschrift
zal komen. Dat dit geen gemakkelijke taak
is, zal iedereen licht begrijpen. De bekende
Duitsche jager Egon v. Kapkers verhaalt er
het volgende over:
Het nemen van wilde dieren is zeer ge
vaarlijk en vereischt een man met groot ge
duld en volharding, ijzeren zenuwen en
rijke ervaring.
In de tropen fotografeert men over het
algemeen beter en gemakkelijker dan in de
wouden van het Noorden. Hier is de be
lichting altijd slecht en soms kan men
maar op een bepaald moment van den dag
een foto maken. Ongeduldige menschen
moeten er dus maar nooit aan beginnen.
Angstige oogenblikken zijn er genoeg te
beleven, vooral als men een opname wil
maken van een beer. Mijn gedachten waren
ADAM'S ZONEN.
Een bedelaar ontmoette eens, toen hij
langs de straten zwierf, een man, bekend
om zijn rijkdom, en zei:
—Broeder, help asjeblieft een armen
man!
Broeder? herhaalde de rijke man. Sinds
wanneer zijn wij broeders geweest?
Zijn wij niet allen zonen van Adam?
vroeg de bedelaar.
Ah, zei de rijke man. Daar had ik niet
aan gedacht. En hij gaf den bedelaar een
cent.
De bedelaar zei op teleurgestelden toon:
Is dat niet een erg klein beetje voor
een broeder?
Als al je broeders je een cent geven,
zei de ander, dan zou je de rijkste man van
de wereld zijn. 1