LEEKEPREEKEN Voornaamste Nieuws Verkeersongevallen ZATERDAG 19 MEI 1928 EN DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD. BLADEN TWEE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 16861 AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL. Wij controleeren Uw uitlot ngen gratis met volledige garantie tegen renteverlies. ERNSTIG ONGEVAL TE ARNHEM Vier personen bedwelmd Twee paarden door den bliksem gedood De wereldvlucht van v. Lear Black R. K. Kamer-Centrale, Leiden Smakelijk eten! Een zeilschip met 6 personen nabij Nieuwe Diep omgeslagen De Moordpoolvlucht van generaal Nobile Raad voor de Scheepvaart Een gesmokkelde lading gesnapt Nuyensfonds' De Pool vlucht van generaal Nobile J. J. WEBER ZOON Groote Houtstraat 166 Haarlem. Plechtige eerste steen legging der nieuwe R. K. Kerk te Halfweg Een doodelijke val BUREAUX: NASSAULAAN49. Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen: per week 25 ct.; per kwartaal f 3.25; per post, per kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling. E ADVERTENTIEN 35ct. p. regel VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 1—4 regels 60 ct. p. plaatsing; elke regel meer 15 ct., bij rooruitbeL Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusscben den tekst 60 ct per regel. Alle abom.é's op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvcorweardm f Leven-lange gei.eeL ongeschiktheid tot werken door^ f 7KO bij een ongeval met f ORH b'J ver lie., van een hand, 19C 0 m tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen oUuu. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen, 1 «U. doedelt] .ten afloopI Lj\j. een voet of een oog; iLo. duim of wijsvinger; 1 JU» been of arm; bij verlies van een f Cft r: 1 ou«" bij 'n breuk van bij verlies v. een andere vinger. 239. DE ZONDAGSHEILIGING Uit de beschouwing van den redacteur van het Kerknieuws in het liberale „Vaderland", welke ik de vorige week hier afdrukte, ble ken twee dingen: 1ste, dat naar vrijzin nige opvatting iedere opging, om aan het gebod van Zondagsheiliging een afgeronden vorm te geven, noodwendig moet vastlooper. In een redeneering, waarin men zichzelf verstrikt; 2de, dat er omtrent Zondagsheili ging onder de Katholieken een heel wat luchtiger opvatting bestaat dan onder de geloovige protestanten. Over de onjuistheid van de eerste opvat ting is de vorige maal al reeds iets gezegd. Het is heel gemakkelijk, om met moeilijkhe den, bij den uitleg van goddelijke of kerke lijke wetten ondervonden, of over gewetens bezwaren van ernstige christenen, te lachen; het is heel gemakkelijk om te zeggen: ik dien mijn God op mijn manier en zooals me dat het beste uitkomt; maar daarmee lost men geen moeilijkheden op en krijgt men ook geen zekerheid, dat God zelf van die manier gediend is; daarmee worden ook geen gewetensbezwaren weggepraat. In de tien geboden Gods heeft Jehova niet anders verordend dan: weest indach tig, dat gij den Sabbath heiligt. Hoe dat in détails moest geschieden, werd in de wet van Mozes verder omschreven. En wie de H. Schrift leest en daaruit de rechtstreek- sche bemoeiingen van God met zijn uitver koren volk op tal van plaatsen waarneemt, die moet overtuigd raken, dat dezelfde Heer, die Mozes op den berg riep, om de grondwet op de steenen tafelen te griffen, ook diens verdere uitwerkingen van Zijn geboden goed keurde. Niet anders staat het in het Nieuwe Tes tament. Met Christus maakte de Joodsche wet plaats voor de nieuwe leer. De Sabbath werd door den Zondag, den dag der Verrij zenis en der nederdaling van den H. Geest, vervangen. Voortaan luidde het gebod: Weest indachtig, dat gij den Zondag heiligt! was het de Kerk, die zou aangeven, Nu waarin die heiliging zou bestaan, evenals Mozes voorschriften voor de Joden maakte. En de Kerk gebood hare kinderen onder strenge straffen, ten 1ste op den Zondag het H. Misoffer bij te wonen en ten 2de zich te onthouden van slafelijken arbeid. Dit zijn de minimum-eischen; wie daartegen handelt, zondigt zwaar tegen de wet. Die eischen geven ook tevens het karakter der Zondags viering aan: allereerst op bijzondere en wel op de beste wijze de Godheid vereeren, n.m. door aanbidding en gebed in zijn tempel, en vervolgen* de wereldsche beslommeringen van zich afschudden, zijn aandacht onttrek ken aan het stoffelijke en richten op het geestelijke. Wie zóó den geest van de Zondagswet be schouwt, die komt niet zoo heel spoedig aan dragen met bezwaren, welke de Zondagswet min of meer in het bespottelijke moeten trekken. Zoo haalde de schrijver in „het Va derland" nog weer eens de veel gehoorde moeilijkheid op van den daglooner, aan wien op Zondag verboden wordt om te spit ten, hout te hakken; den leeraar in oude of jjjj- gezag erkent en de protestant dit mist der tien geboden dan ook niet eensgezind? Het verschil in opvatting dan zou hierin bestaan, dat de protestanten zich meer aan het oude testament, de Katholieken meer aan het Nieuwe houden. Een vrij dwaze op merking. De Mozaïsche wet spreekt van den Sabbath, alle christenen zonder onderscheid houden den Zondag, ook de moderne heide nen, die hierdoor ten minste nog het chris telijk karakter onzer samenleving erkennen. Als er dus verschil is, gaat het er alleen over, op welke wijze de Zondag moet ge heiligd worden en wat al of niet op dien dag geoorloofd is. En ook hier kunnen de pro testanten al weer de Mozaïsche wet niet volgen, die b.v. het rapen van manna op den Sabbath verbood. Dat er overigens verschil Is, ligt in den aard der dingen. De Katho lieke kerk, door Christus ingesteld, heeft al leen het recht en de bevoegdheid om Chris tus' leer te verklaren. Wanneer de geboden der H. Kerk nu verordenen, om op Zondag de H. Mis bij te wonen, dan geldt dit voor alle leden der kerk. Zij, die zich vrijwillig of door dwaling van de Kerk hebben afge scheiden, zullen begrijpelijkerwijze het gebod van het Mis-hooren niet opvolgen, evenmin als andere geboden. Maar daaruit volgt nog niet, dat dit gebod der Katholieke Kerk 1 niet het eenig juiste zou zijn. Het ligt In J den aard der afgescheiden kerkgenootschap pen, die de vrijheid van geweten voorop stel len, dat zij het geweten van hun lidmaten niet binden aan een verplicht kerkbezoek. Toch zien wij in de goede gewoonte der in dwaling levende christenen, om des Zon dags naar de kerk te gaan, te bidden in ge meenschap en een uitleg van het Evangelie aan te hooren, nog een overblijfsel van wat de eeuwenoude traditie der ware Kerk van Christus is. Blijft over het verschil in opvatting van de Zondagsheiliging door onthouding van slafelijken arbeid. De geloovige protestant is op dit gebied veel strenger dan de Katho liek, zeggen de liberalen met eenig leedver maak. Is dit niet heel begrijpelijk? Neem twee menschen met een nauwgezet geweten, waarvan de een leiding heeft, de andere niet. Altijd zult ge zien, dat de eerste zich veel vrijer en gemakkelijker beweegt dan de an dere. Wanneer men gelooft en vertrouwen heeft in een leidsman, dan legt men dezen zijn moeilijkheden bloot; hij wijst den weg en ontlast door het overnemen der verant woordelijkheid als het ware het geweten van den vrager. De ander blijft aan zichzelf overgelaten; het strijdt met het protestantsch beginsel, om over het geweten van een broe der té oordeelen. Bijgevolg zal een nauwge zet, belijdend protestant altijd moeilijkheden hebben met de wet- op de Zondagsheiliging en, om deze zooveel mogelijk te ontgaan, zeer strehg op zichzelf en zijn ondergeschik ten zijn, ten einde den wil des Heeren zoo dicht mogelijk nabij te komen Het grooter gemak, waarmee dus de Katholiek zich van zijn Zondagsplicht kwijt, ligt niet zoozeer in een specifiek verschil van opvatting over de Zondagswet onder Katholieke en niet-Ka- tholieke christenen, maar in het feit, dat de Katholiek in de Kerk zijn leidster en geeste- tends te acht en negen uur al lange stoeten menschen op fietsen of in auto's zien uit trekken, naar buiten, naar de sportvelden, of andere plaatsen van vermaak, dat daar onder duizenden christenen zijn en niemand zich daaraan meer ergert? Waar blijft op den Zondag het verschil tusschen een chris ten en een heiden op den duur? En toch, het gebod van de Zondagsheiliging is een groot gebod. Families en heele volkeren hebben hun ook tijdelijk geluk of ongeluk aan de heiliging of ontwijding van den Zondag te danken of te wijten gehad. De ontheiliging van den Zondag is een punt, waarover onder ons, Ka tholieken, het laatste woord nog niet ge sproken is! HOMO SAPIENS nieuwe talen, enz., wien wel veroorloofd wordt, om zelfs tegen betaling op Zondag les te geven. Een juiste opvatting van de Zon dagswet levert hier echter geen moeilijkhe den op. Nergens staat geschreven, dat men op Zondag niets mag doen, waaraan eenig geldelijk voordeel verbonden is. De organist en de directeur van een kerkkoor zijn meestal bezoldigd. En; het grootste deel van hun honorarium wordt juist voor hun optreden op den Zondag gegeven. Haalt nu iemand het In zijn hoofd om 't bespelen van een orgel of het dirigeeren van een koor als strijdig met de Zondagswet te beschouwen, omdat daar aan geldelijk voordeel verbonden is? Sterker nog, wanneer zulk een musicus zijn werk verricht in den goeden geest, zóó, dat zijn Ditzelfde geldt voor zoo velerlei zaken, als de vergeving van zonden en allerlei punten der moraal. Die veiligheid van het lidmaatschap der ware Kerk brengt echter ontegenzeggelijk voor oppervlakkige christenen ook wel een zeker gevaar mee. Dit geldt niet enkel voor de Zondagsheiliging, maar laten wij ons daartoe voor heden bepalen. Er zijn vele Katholieken, vooral in onzen lichtzinnigen tijd, die meenen, wanneer zij 's ochtends slechts even naar de Mis gaan, aan hun Zondagsplicht te hebben voldaan. Over sla felijken arbeid behoeven we niet te praten. De arbeidslust is zelfs op werkdagen al zóó gering, dat men tegenwoordig niet meer zoo bang behoeft te zijn, dat men zich des Zon- lelding.of spel een opluistering bedoelt te zijn j c]agS aan „arbeid" zal bezondigen. Des te voor de godsdienstoefening, dan kan hü mesr eChter wordt de Zondag gebruikt, om tegelijkertijd het H. Misoffer bijwonen, dus j <]e veldwinnende genotzucht bot te vieren, zijn Zondagsplicht vervullen èn zijn brood (jan wordt maar al te vaak vergeten, dat verdienen. het verbod van slafelijken arbeid is gegeven, Men ziet dus, dat men met den maatstaf om den geest van de stof op het geestelijke van geld verdienen hier niets kan uitrich- j te trekken. Wie dus den geheelen Zondag ten. De Kerk heeft terecht den slafelijken arbeid verboden, dat wil zeggen, het werk, dat louter gericht Is op de stof. Het is juist de bedoeling, dat op Zondag zich de geest zal voeden. Wanneer men dit in het oog houdt, dan wijst de weg zichzelf. Kunste naars en wetenschappelijke mannen zorgen, dat zij den Zondag heiligen door hun gods dienstplichten te vervullen; hun persoonlijke arbeid behoeft op den Zondag niet op te houden. Maar de practijk heeft wel meege bracht, geheel volgens den geest van de Zondagswet, dat de gewone leergangen, de vaste lesser ip de scholen niet doorgaan, zoodat de opmerking van den Vaderland- louter en alleen behalve dan een half uurtje voor een vroegmis aan sport en vermaak besteedt, die zondigt tegen den geest van de Zondagswet. En hierin kunnen dan die lichtzinnige Katholieken veilig een voorbeeld nemen aan de door de liberalen gesmade „stijve" protestanten. Er kan geen bezwaar zijn tegen een gepaste ontspanning; evenmin als wij behoeven af te meten met den duimstok, of een of andere noodige be zigheid op den Zondag mag worden verricht. Christus' woord over den ezel, die in den put valt, geeft den juisten geest van de Zon dagsviering aan. Geen muggenzifterij, maar ook geen overdrijving naar den anderen Twee van hun verkeeren in levensgevaar Te Arnhem heeft zich gistermiddag een ongeval voorgedaan, dat door krachtige hulp nog geen menschenlevens heeft gekost, hoe wel twee personen in ernstig levensgevaar verkeeren. Een gemeentewerkman, zekere T., die in de Oogststraat, bij een open riool werkte, werd n.l. bedwelmd en viel naar beneden. Een zekere de G., chauffeur bij het tram bedrijf, wilde hem redden, werd eveneens bedwelmd en viel ook naar béneden. Daarna, kwam een andere werkman der gemeente, G„ die met een touw om zijn middel in het riool afdaalde. Ook hij werd bedwelmd en moest direct opgehaald worden. Ten slotte waagde een particulier, zekere heer W., nog een poging, doch hij moest deze direct staken wegens bedwelming. Men kon einde lijk den eersten bedwelmende boven halen en eerst na lang werken met een haak, ge lukte het de G. boven te krijgen. De be dwelmden werden onmiddellijk naar het ste delijk ziekenhuis vervoerd, waaruit G. spoe dig kon ontslagen worden. De twee anderen echter verkeeren in ernstig levensgevaar. Tijdens een kort doch hevig onweder, dat gistermiddag boven Heemskerk woedde, zijn op net weiland van den landbouwer Schuyt aldaar twee paarden door de bliksem getrof fen en gedood. Een derde paard bleef onge deerd. De dieren behoorden toe aan de hee ren J. Beentjes en H. Koper. Tc Caïro aangekomen. Geysendorffer seint uit Caïro, dat zU gis teren om 6 uur 40 uit Sollem zijn vertrok ken en na een vlotte vlucht te Caïro om 11.20 heden vlot geland zijn. Zij probeeren heden door te gaan naar Kharthoum. Alles wel aan boord. De heer H. G. de Boer te Noordwijk, heeft zijn benoeming als bestuurslid van de R.-K. Kamer-Centrale, Leiden (vacature Warmer dam) aangenomen. Een der inzittenden vermist Tijdens de zeilwedstrijden van de Ko ninklijke Marine Jachtclub in het Malzwin achter het fort Harssens, nabij Nieuwe Diep, is gistermiddag een zeilslocp omgeslagen. De sloep was bemand met 6 personen, waarvan 5 konden worden gered. De 19-jarige zee milicien J. Kolk wordt nog vermist. In „De Banketbakkerij" staat een aardig stukje over tafelmanieren in den ouden tijd, waaruit we hier het volgende overnemen. „Tot in het midden van de 17e eeuw wer den vorken en messen als luxe voorwerpen beschouwd. In het begin van de regeering van Lodewyk XIV grepen vorsten, édelen en prinsessen nog zoo maar met hun handen in het eten. Natuurlijk deden ze dat met de noodige gracie, zooals de etiquette dat voorschreef bij monde van de „maitres de biencéance". Erasmus geeft in zijn „Lof der Zotheid" een staaltje van zulke wellevendheidsvoor schriften. Daar zegt hfj: „Het is een teeken van onbeschaafdheid, om, wanneer men aan tafel vuile en vette vingers gekregen heeft, die in zijn mond te steken en ze af te zuigen, evenmin mag men ze aan zijn klee- ren schoonvegen. Men doet beter het tafel laken daarvoor te gebruiken." Op oude schilderijen, feestmaaltijden voorstellend, zien we vaak ook honden afge beeld. Die honden waren daar niet zoo zeer, omdat de gasten behoefte voelden hun trouwe makkers steeds in hun nabijheid te hebben, als wel omals servet dienst te doen. De gasten veegden hun vuile en vette vingers schoon aan de dikharige vachten." De „Italia" te Kingsbay terug gekeerd Naar V.D. uit Kingsbay meldt is het luchtschip „Italia" gisteren van zijn tocht te Kingsbay teruggekeerd. man, dat in de oude tijden de schoolmeester kant! Er worden zoo veel acties op touw ge- een slaaf was, slaat als de bekende tang op I zet; waarom komt er niet eens een voor een het even bekende varken. Maar, zeggen onze vrijzinnige broeders, wanneer gij dan zoo zeker zijt van uw Zon dagswet, hoe komt het dan, dat er, tusschen de Katholieken en de belijdende protestan ten zulk een hemelsbreed verschil van op vatting bestaat? Beiden zijn toch christenen: beiden leert gij, dat niemand afgoden mag aanbidden, niemand mag vloeken, doodslaan pf liegen. Waarom zijt gij over het derde betere Zondagviering, die n.m. het vermaak, vooral in het openbaar, tot de middaguren beperkt; die voor grootere huiselijkheid op de Zondagavonden strijdt; die het tien, twaalf uur vergaderen op Zondagen, rumoerige op tochten en dergelijke tegengaat; die in één woord een minder heidensche en meer chris telijke opvatting van den Zondag propa geert? Is het al geen verderfelijk teeken des tijds, dat wij in de zomermaanden des och- De Raad voor de Scheepvaart deed uit spraak in die zaak van de aanvaring van het stoomvisschersvaartuig „Catania IJM 51" met het Engelsche stoomsch:'p „Vigilant II" H. 232 op de Noordzee. De Raad is van oordeel, dat deze aanva ring is te 'wijten aan de schuld van de „Vigilant II", gelijk dan ook blijkens de korte aanteekening in het journaal van dit schip, van die zijde schijnt te worden toegegeven. Het is den Raad niet gebleken, dat In dit geval, waarin wellicht een defect aan het roer van de „Vig'lant II" in het spel was, de „Catania" de aanvaring nog had kunnen voorkomen, en hier kan dan ook geen sprake zijn van medeschuld aan de aanvaring, maar dit alles neemt niet weg, dat de toestand, welke medebrengt dat de schroef niet kan worden gebruikt, ten allen tijde zooveel mo gelijk moet worden vermeden. Daarna deed de Raad uitspraak in de zaak van de aanvaring van het stoomvischers- vaartu g „Amoteldijk" IJM 481 met de metpr- vracht'ooot „Amsterdam-Express" bij den toe gang tot de Visschershaven te IJmuiden. De Raad is van oordeel, dat hoewel de tegenstrijdige verklaringen een juist inzicht in hetgeen werkelijk heeft plaats gevonden belemmeren, toch wel voldoende is gebleken, dat geen der beide schepen geheel vrij uit gaat. Voorts deed de Raad uitspraak inzake de ontploffing in een der bunkers aan boord van het stoomschip „Rijndijk" tengevolge waarvan de tweede-machinist is overleden. De Raad is van oordeel, dat dit ongeval is verorzaakt door de aanwezigheid van brandbare gassen in den brügdekbunder in verband met het gebruik van open vuur. Dit laatste is in strijd met de bepaling van art. 42 No". G van het Koninklijk besluit van 22 September 1909 (Stbl. 313) zooals dit laatste lijk is gewijzigd. De aanwezigheid van brand bare gassen heeft hier trouwens zeer duidelijk het gevaar van gebruik van open vuur aan getoond. Door de douane te Pannesheide werd een vrachtauto, uit Aken, die uit Kerkrade kwam en daar gekochte groenten had ge laden, gevisiteerd. In een kunstig aangebrachte geheime af- deeling, werd een groote hoeveelheid koffie aangetroffen. Auto en smokkelwaar werden in beslag genomen; de chauffeur werd aangehouden. Een prijsvraag Gesteund door de medewerking van een edelmoedig weldoener, en in overleg met de redactie van het „Historisch Tijdschrift", kan het bestuur van 't „Nuyensfonds" overgaan tot het uitschrijven van de volgende prijs vraag: „De Invloed van de universiteit van Leuven gedurende het tijdvak 15171648 op 't geestesleven in de Noordelijke Neder landen". Met „Noordelijke Nederlanden" wordt be doeld het gebied van het hedendaagsche ko ninkrijk der Nederlanden. Een volledige behandeling van het onder werp wordt niet geëischt. Naast een meer algemeen overzicht kan de nadruk naar keu ze worden gelegd op den godsdienst, de staat kundige verhoudingen of de wetenschap. Het Jansenisme kan worden terzijde gelaten. De mededinging staat open voor alle Katholieke Nederlanders. De antwoorden worden tot uiterlijk 31 De cember 1930 ingewacht bij den secretaris van het Nuyensfonds. Zij zullen bij voorkeur niet geschreven zij met de eigen hand van den steller, (liefst in machineschrift)zij mogen niet onderteekend worden, doch moeten zijn gekenmerkt door een zinspreuk en vergezeld worden van een gezegeld briefje, dezelfde spreuk voerende, en waarin des schrijvers naam en adres eigenhandig zijn opgegeven. De prijs bedraagt 500 gulden, terwijl het handschrift het eigendom blijft van den schrijver. De beoordéeling wordt toevertrouwd aan een door het bestuur te benoemen jury, wel ker samenstelling te gelegenertijd in dag bladen en tijdschriften zal worden bekend gemaakt. Secretaris van het bestuur is dr. H. F. M. Huijbers, Groesbeekscheweg 10, (na 15 Juni; St. Annastraat 79) Nijmegen. Wat zal de toekomst van 't luchtschip zijn? Interessante deskundige beschouwingen De Noordpoolvlucht van generaal Nobile verheugt zich in een algemeene belangstel ling en in dit verband is het ongetwijfeld in teressant te vernemen, welke deskundige be schouwingen Dr. ir. E. B. Wolff in het „Ilan- desblad" aan deze onderneming wijdt. Aan zijn artikel ontleenen wij het volgen de met betrekking tot den bouw der lucht schepen in het algemeen: Indien wij ons bepalen tot de luchtsche- pen, dan zien wij ook hier eenige richtingen, die oorspronkelijk lijnrecht tegenover el kaar staan: het z.g. stijve en het slappe sys teem. Het stijve wordt gekenmerkt door don opbouw van het luchtschip uit vast aan el kaar verbonden ringen en liggers, zoodat de geheele buitenvorm een vasten vorm heeft, onafhankelijk van den druk van de gassen, die dezen vorm opvullen. Het andere uiterste is de geheel uit c'oek vervaardigde en opvouwbare ballon, die zijn vorm eerst krijgt als hij gevuld wordt met gas onder een voldoende spanning. Tus- -chen deze beide uitersten zijn allerlei tus- jchenvormen gebouwd, die meer of minder stijve deelen hadden. De bekendste verte genwoordigers der verschillende systemen zjjn de Zeppelins van de stijve, de Parsenal van de slappe en de Italiaansche N-klasse van de half-stijve constructie. Alhoewel het stijve systeem eenigen tijd alle andere soor ten scheen te verdringen, zoo is dit nooit geheel het geval geweest. Velen zijn van meening dat voor het vervoer door de lucht over groote afstanden alleen de zeer groote schepen van 't Zeppelintype bruikbaar zijn. Dp het oogenblik worden twee groote sche pen van dit type in Engeland gebouwd, maar de tot nu toe verkregen ervaring met luchtschepen is te klein om reeds een defi nitief oordeel uit te spreken. Hoe echter dit oordeel uit zal vallen en de waar schijnlijkheid is groot dat voor de zoo groo te afmetingen, die noodig zijn voor het lan ge afstandsverkeer het stijve systeem in het voordeel zal zijn voor de kleinere sche pen zal voorloopig de balans overhellen naar een van de half-slappe systemen, waaraan zonder twijfel voordeelen verbonden zijn. Bij het half-stijve Nobile-schip zijn ka juit en motorgondels opgehangen en beves tigd aan een in de onderzijde van den romp overbrengt naar de andere deelen van het omhulsel. Deze metalen kiel is op zoodani ge wijze samengesteld uit staven en buizen, dat ook hier geen stijf geheel is verkregen, maar een bewegelijkheid van de verschillen de deelen ten opzichte van elkaar mogelijk blijft. Het verdere deel van den romp be staat uit een omhulsel van buigzame stof, welke met kabels en draden den last draagt en in zijn vorm gehouden wordt door den overdruk van de gasvulling, die binnen dit omhulsel geborgen is. De ballon is dus '.■enigszins te vergelijken met een autoband die opgeblazen is en door den blnnendruk in sfaat is zijn vorm te behouden, al wordt er door het gewicht van den wagen een groote druk op uitgeoefend. Bij het lucht schip wordt dan die belasting van buitenaf geleverd door den druk dien de buitenlucht tegen het omhulsel uitoefent als het schip zich met groote snelheid voortbeweegt. Het probleem op welke wijze een derge lijk omhulsel moet worden samengesteld, uit welke materialen het moet worden opge bouwd, hoe het met de eraan hangende ge wichten moet worden verbonden, is buiten gewoon moeilijk. Dit is te meer het geval daar men thans een beter inzicht bezit in de wetten, die voor den luchtweerstand gel den, dan vroeger en weet dat het absoluut noodzakelijk is dat een bepaalde uitwendige vorm voortdurend onveranderd behouden blijft, om zoo weinig mogelijk luchtweer stand tegen de beweging van het schip te bieden. Denkt men er dan verder bij, dat het eigen gewicht van het luchtschip zoo klein mogelijk moet zijn, daar elke kubieke meter waterstof niet meer kan heffen dan ongeveer 1 kg. en welke verzwaring van het luchtschip dus beteekent vermindering van den last dien men vervoeren kan, dan kan men zich eenigszins een denkbeeld vormen van de zeer groote moeilijkheden, waarmee een constructeur van dergelijke luchtsche pen te kampen heeft. Zooals gezegd, heeft men zich in Italië met grooten ijver, kennis en enthousiasme op den bouw van het z.g. half-stijve lucht schip toegelegd; de afmetingen van de vol gens deze wijze van bouwen vervaardigde schepen bleven kleiner dan die van de Zep pelins (de Norge had een inhoud van 19000 M3, terwijl er Zeppelins van 78000 M3 zijn gebouwd), maar men leverde 't bewijs dat dergelijke luchtschepen niet alleen sterk ge noeg te bouwen zijn om flinke reizen te doen, maar dat zij economisch een zeer goed figuur maken en in sommig opzicht voor deelen hebben boven de stijve schepen. Als een der voornaamste voordeden van het slappe en half-stijve systeem moet ge noemd worden de mogelijkheid om een schip op vrij eenvoudige wijze te demonteeren en in kleinere eenheden te ontleden. Dit kan van groot belang zijn in sommige gevallen en juist de vorige tocht van gen. Nobile is hiervan een uitstekende demonstratie ge weest. Men zal zich herinneren dat het schip na via de Pool aan de andere zijde van onzen aardbol te zijn afgezakt, landde cp een vrij onherbergzaam gebied. Het is toen gelukt in vrij korten tijd het schip te de monteeren en naar zijn geboorteland terug te brengen. Dit zou met een stijf schip be zwaarlijk zijn geweest; men zou dit ter plaatse hebben moeten repareeren en daar na zou men weder terug hebben moeten vliegen. Het zal ieder duidelijk zijn dat door deze gemakkelijke demontage voor bepaalde gevallen het half-stijve systeem groote voor deelen kan bieden. Natuurlijk moet men oppassen en hieruit niet concludeeren dat dus dit systeem in alle gevallen beter is dan het stijve. Tot nog toe heeft men met dit systeem nog geen schepen getracht te maken van de afmetin gen van de Zeppelins en van de nog veel grootere Engelsche schepen. Wil men wer kelijk groote afstanden afleggen met aan zienlijke vervoercapaciteit, dan moet men tot deze enorme afmetingen komen. Ont wikkeling in de techniek is echter niet mo gelijk zonder proefnemingen. Men moet ervaring opdoen en het is dus alleszins be grijpelijk dat Nobile, die inziet dat voor ver schillende doelstellingen zijn schip uitste kende diensten kan bewijzen, door prtief- tochten tracht die ervaring te krijgen. Met zijn onverschrokken pogingen richt Nobile de belangstelling van de geheele we reld op zijn werk en dit werk is die be- Te Utrecht Is gisteren de vierde vergade ring van den Partijraad der R. K. Staats partij gehouden, welke heden werd voort gezet. Generaal Nobile is met de „Italia" te Kingsbay teruggekeerd. Het zilveren jubileum van „St. Raphaël". Belangrijke beperking van de Kooivogel- vangst- De uitvoer van vee, zuivel- en landbouw producten in April en de eerste vier maan den van 1928. Nabij Nieuwe Diep is een sloep met zes personen omgeslagen. Een van hen wordt vermist. Te Arnhem werden vier personen door rioolgassen bedwelmd. Twee van hen verkee ren in ernstig levensgevaar. Voortzetting van het proces tegen de in Rusland gearresteerde Duitsche ingenieurs. Opstand in een Poolsche gevangenis, door militairen onderdrukt. Hevige cycloon in Italië. De Litansche minister-president, Wolde- maras, naar Londen vertrokken. Barometerstand 9 uuf V.m.: 755. Vooruit OPTICIENS FABRIKANTEN Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 9.24 en overmorgen om 9.26. langstelling overwaard. De tochten immers, speciaal in het Poolgebied, kunnen een groot practisch nut hebben, zeker nu een man als Nobile, de bekende constructeur, er zelf de leiding van heeft. De atmosferische omstandigheden in deze onherbergzame streken leveren op luchtvaartgebied alle moeilijkheden die men zich kan voorstellen, op dit terrein zal elke geslaagde tocht een schat van nieuwe gegevens beteekenen. Ook is de kans op aanvulling van onze geogra fische kennis bij dergelijke reizen zeer groot, en indien het Nobile mag gelukken gedurende eenigen tijd volgens vaste routes te varen, dan zal zijn ervaring zeer nuttig kunnen zijn voor het verbeteren der com municatie tusschen vèr-verwijderde, belang rijke deelen van onzen aardbol. Dit alles, zoo besluit dr. Wolff, zal de practische winst zijn van Nobile's Pooltocht. En we zijn vervuld met een diepen eerbied voor den leider, Nobile, den volhardenden kranigen en uiterst bekwamen mensch. MOTORONGEVAL Een meisje geraakte te Nieuw-Vennep door ontijdig den weg over te steken onder het motorrijwiel 44233 H. De bestuurder met zuster, die op de duo gezeten was, sloegen door 't snelle remmen tegen den grond. Alle drie bekwamen slechts lichte kwetsuren; de motor was licht beschadigd. Onder een auto Twee zoontjes van den landbouwer J. Tensen te Nieuw-Vennep geraakten, doordat zij te zamen op een rijwiel gezeten aan den ver keerden kant van den weg reden, onder een passeerden auto. Het eene knaapje brak een been, het andere had lichte kwetsuren, de motor was licht beschadigd. Den bestuurder der auto treft geen schuld. Op 25 Mei a.s. zal de plechtigheid plaats hebben der eerste steenlegging voor de nieu we parochiekerk te Halfweg door den Hoog eerwaarden Heer L. A. A. M. Westerwoudt, Deken van Haarlem. Om 9.30 uur zal in de oude kerk een plech tige H. Mis worden opgedragen, waarna om streeks 10.45 uur de steenlegging op het nieuwe terrein zal volgen. Men meldt ons uit Oldeboom: Toen de machinist Talman acn het Wa terschap Deelen gistermiddag in een lan taarn was geklommen teneinde eenige her stellingen uit te voeren, viel hij plotseling van een hoogte van 4 5 meter naar be neden. Ernstig aan 't hoofd gewond, werd hij opgenomen en overleed korten tijd later. De overledene, die ongeveer 30 Jaar oud was, laat een vrouw en twee nog Jonge kin deren achter.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 1