ONZE VROUWENRUBRIEK
AaMD
r
HUI
MA
PINKSTEREN, HET HOOGFEEST DER
LIEFDE
DE GOEDE MANIER
NIEUWE MASSAGE-STREKEN
BLOUSES
OVERDREVEN GOEDHEID
RECEPTEN.
CONTRASTEN
Om zelf te maken
VENSTERGORDIJN VOOR KINDER
KAMER
AAN DeN
9/37
f/ZJ
Overname uit deze rubriek zonder schriftelijke toestemming verboden
Kom H. Geest, vervul de harten
van hen, die in U gelooven en
ontsteek daarin 't laaiend vuur
van Uwe liefde?
De Goddelijke Liefde, in menschen-
gestalte, de tweede Persoon van de Al
lerheiligste Drieëenheid, heeft eens
plechtig verzekerd, dat Hij uit den hemel
een vuur kwam brengen en niets liever
wilde, dan dat dit op aarde zou ontbran
den. Schonk het Paasch-vuur ons de
verlichting om 't geloof te aanvaarden,
het Pinkster-vuur schenkt ons den gloed
om dat geloof te beleven. Is het devies
van Paschen, St. Thomas' credo: Mijn
Heer en mijn God! Ons Pinkster-devies
moet luiden met Sint Paulus' vlammen
de leuze: charitas christi urget nos:
Christus' liefde dringt ons! Paschen is 't
kroningsfeest van ons geloof! Pinksteren
het hoogfeest van de liefde!
De eeuwige Liefde in menschen-gestal-
te wilde dus niets liever dan zijn liefde
gloed ontsteken op deze koude, donkere
aarde. En dat kan niemand verwonde
ren!
Immers de liefde is mededeelzaam,
kan niet bestaan zonder zich mede te
deelen aan anderen wil alles voor allen
worden. Liefde verteert zich om anderen
te voeden! Dit geldt voor alle geschapen
liefde in de schepselen, in moeder, brtrid
en vriend! Maar nog meer geldt dit voor
de ongeschapen liefde in God. waarvan
iedere aardsche liefde maar 'n flauwe
zwakke copie is. In God is liefde geen
„eigenschap", zooals bij ons, maar „we
zen". Deus charitas est, zegt St. Joan
nes, God „is" Liefde. Wij kunnen enkel
liefde „hebben", nooit liefde „zijn" zoo
als God! Bij God is liefde wezen en na
tuur! Bil dien eeuwigen gloed van liefde,
is de machtige lief de-vlam der cherubij
nen en seraphijnen nog maar een zwak
ke adem-tocht! In 't gloeiend Hart der
Godheid is de liefde zóó krachtig en
machtig, dat de liefde van vader tot zoon
in staat was, om van alle eeuwigheid af
een derde oneindig-levende Persoonlijk
heid voort te brengen. Die eeuwige on
eindige tot Persoon geworden Liefde is de
H. Geest, de goddelijke vrucht van va
ders liefde tot den Zoon. En 't is hierom,
dat aan dien derden Persoon der H.
Drieëenheid juist de liefde wordt toege
schreven, omdat die H. Geest zijn wezen
putte uit den eeuwigen oceaan der ge
meenschappelijke liefde van Vader en
Zoon. Ziedaar het mysterie der liefde in
den hemel! Het mysterie der liefde op
aarde werd het eerst voltrokken in de
Pinkster-zaal toen de uit liefde voortge
komen Geest z'n laaienden liefde-fakkel
zwaaide in de harten van twaalf arme
visschers en er 't eerst 't goddelijk vuur
ontstak, dat de mensch-geworden Zoon
uit den hemel had gebracht. Dat vuur,
dat Hij was komen brengen, werd op
dien Pinkstermorgen het eerst ontstoken
in de bange stilte van 'n gesloten zaal;
't heeft heel de wereld in laaienden gloed
gezet! Spiritus Domii replevit orbem
terrarum! De geest des Heeren heeft
heel het aardrijk vervuld! En die twaalf
arme visschers hebben met dat Pinkster
vuur heel de wereld in brand gezet; heel
die donker koude wereld verlicht en
verwarmd! Ze hebben het gebracht tot
aan de grenzen der aarde! Met dien
Pinkster-gloed in hun brandende harten,
door den Pinkster-storm voortgedreven,
hebben ze met die Pinkstervlam de doo-
de, dorre wereld gezet in een rooden
gloed van liefde! En nóg na 20 eeuwen
is dat Pinkster-vuur niet gedoofdNog
altijd plant het zich voort van stad tót
stad, van land tot land! Het wordt ont
stoken in de dichte oerwouden van mid
den Afrika en op 't meest verlaten ei
land in den grootén oceaan. En ieder
jaar wordt opnieuw dat goddelijk vuur
gevoed door de eeuwige Liefde-bron op
den Pinkster-morgen! Ziedaar de verhe
ven betëekenis van het schoone Pinkster
feest.
Omdat dit het hoogfeest der liefde is,
willen ook wij dien geest van liefde vra
gen, dat Hij met zijn brandende liefde
toorts onze dorre kille harten rake en 't
smeulend liefdevuur weer hoog op doe
vlammen; dat liefde-vuur dat bij onzen
Doop in onze harten werd gelegd, maar
later zoo gemakkelijk verstikte onder 't
stof der wereld! Laten wij dien Pink
ster-morgen den H. Geest om liefde
vragen, want al hebben wij een geloof
dat bergen kan verzetten, al spreken wij
de talen van Engelen en menschen en
deelen al onze goederen uit aan de ar
men, als wij de liefde niet bezitten, zijn
wij niets en gelijk aan 'n klinkende scnel!
Mocht de kille onverschillige wereld,
die overal bewust of onbewust naar
liefde hunkert, om liefde bedelt, eens
ontdekken dien „fons amouris", die diepe
liefde-bron, die met haar liefde 't ruste
loos menschen-hart kan vullen tot de
bovenste randen! Want waar blijft wat
St. Franciscus eens klagend riep door
Umbrië's bloeiende velden: Broeders de
Liefde wordt niet bemind: Amor non
amatur! En Jezus, de eeuwige minnaar,
heeft niet voor niets gebedeld om we
derliefde aan stille klooster-poort!
Kom dan H. Geest en vu! onze har
ten, ontsteek daarin uw liefde-brand?
C. VIS, Rector te Goes.
om zijden kousen te behandelen
dienen we tegenwoordig werkelijk wel
grondig te bestudeeren, willen we vroeg
of laat niet hopeloos failliet gaan! Bij de
korte-rokken-mode van thans worden we
hoe langer hoe kieskeuriger op onze
kousen. Katoenen kousen kijken we na
tuurlijk niet meer aan, fil d'écosse is ook
al niet glad en glanzig genoeg meer en...
kunstzij is weer zoo mooi niet als echte
Hj!
Zoo'n verkwisting als we denken is dit
laatste echter niet; de prijs kan ons wel
even bedenkelijk doen kijken, maar daar
staat tegenover, dat één paar dure kou
sen langer meegaat dan twee paar goed-
koope samen! Mitswe weten, hoe er
mee om te gaan en die kennis ook met
volharding toepassen, bij iedere wasch-
beurt opnieuw!
„Ladders", vooral wanneer ze al heel
spoedig optreden, doen ons als regel da
delijk maar mopperen over den winkel,
waar we de kousen gekocht hebben, in
plaats van de ramp te wijten aan de ma
nier, waarop we ze hebben gewasschen!
Wanneer we zijden kousen wasschen,
moeten we ze eerst 'n twintig minuten
in koud water laten weeken. Intusschen
hebben we een goed vet sopje gemaakt,
dat we laten afkoelen tot 't lauw is. en
daarin wasschen we de kousen heel voor
zichtig op de handen, meer knijpend dnn
wrijvend, tot al het vuil verwijderd is.
Daarna worden ze herhaaldelijk in lauw
water nagespoeld; in het laatste spoel
water doen we een paar druppels wijn
geest, waardoor de kousen er na het
strijken als nieuw zullen uitzien.
Ze worden daarna voorzichtig uitge
knepen (nooit gewrongen of verdraaid).
We mogen ze niet te drogen hangen, maar
leggen ze op een schoonen handdoek, tot
ze door en door droog zijn. Ze mogen
niet in de buurt van een kachel gedroogd
worden en evenmin vochtig opgestreken.
Strijk ze aan den goeden kant met een
warm (geen heet!) ijzer onder een lapje
voile, zoodat het ijzer de zij niet raakt.
Om een spoedig slijten van hiel en
teenen te voorkomen, wordt veelal aan
bevolen, deze plekken, wanneer de kousen
nieuw zijn, en verder na iedere was-
sching, in te wrijven met een tikje witte
wrijfwas. Na een klein eindje loopen zijn
de sporen daarvan geheel verdwenen en
de gewreven plaatsen worden er belang
rijk door versterkt en behoeven veel min
der gauw reparatie.
Is een draadje „opgehaald", zoodat het
er als een krullige lus bijhangt, knip
deze einden dan nooit weg! Tracht door
heel voorzichtig rekken in de dwarste de
lus te verkleinen en haal het overige met
een fijne haakpen naar den binnenkant
van de kous. Eerstens wordt het geval
daardoor bijna onzichtbaar en voorts
loopt men geen gevaar, opnieuw in de
zelfde lus te blijven haken en het onheil
onherstelbaar te maken.
Wanneer u deze eenvoudige behande
lingen tot een gewoonte maakt, zult u
nooit te klagen hebben over 't „onsterke"
van uw dure kousen. Hoe duurder, hoe
sterker Juist, vergeet dat niet maar
geen enkel weefsel is bestand tegen vol
komen ondeskundige ruwheden!
VETERAAN
De heel fijne, straalvormige rimpeltjes
rondom de oogen zijn gewoonlijk de eer
ste, die te zien komen. Ook deze kun
nen we door geregeld masseeren voor
komen en zelfs weer uitwisschen, maar
deze bewegingen moeten heel behoedzaam
worden uitgevoerd, juist krachtig genoeg
om het gewenschte resultaat te bereiken
en toch zoo licht, dat de teere, bijzonder
elastische huid om de oogen niet noode-
loos wordt gerekt of geïrriteerd.
Masseer eerst, zooals het pijltje aan
geeft, van de jukbeenderen opwaarts
naar de slapen in een gebogen streek,
steeds weer onderaan beginnend en boven
eindigend, zonder heen en weer te wrij
ven.
De volgende beweging versterkt de
slap geworden spiertjes van het ooglid,
maar moet met de uiterste zorg worden
uitgevoerd. Begin bij de binnenste oog
hoeken en strijk met de uiterste vinger
toppen in een volledigen cirkel rondom
de oogen, 't eerst boven het ooglid vlak
onder de wenkbrauwen, daarna onder het
oog, weer naar den neus toe. Met wat
oefening zult u al gauw voelen, welke de
Juiste, lichte drukking is.
De huid van den neus wordt licht
droog en ruw en bij sommige menschen
vormen zich ook daar, vooral aan de zij
den, tallooze fijne rimpeltjes. De volgen
de massage-streek kan daarin veel ver
betering brengen. Gebruik alleen de mid
delvingers en strijk vanaf het puntje van
den neus langs de zijkanten van het
neusbeen naar den wortel met een bui-
tenwaartsche beweging, zooals de teeke-
ning aangeeft. Deze streek moet krachtig
Bjjn, zonder ruw gewrijf.
Iedere beweging moet ongeveer drie mi
nuten lang steeds herhaald worden: drie
minuten voor de oogen, drie minuten
voor het voorhoofd, enz. Alles bij elkaar
werkelijk zoo tijdroovend niet!
Den volgenden keer nog eenige wenken
over de massage van kin en hals, die
vooral voor meer gezette personen zoo
belangrijk is. EVA.
Correspondentie. Mej. S. Rhijnvis,
Feithstraat, A'dam. Wanneer u zoo goed
wilt zijn, mij uw naam en adres volledig
op te geven, zal ik u graag eens persoon
lijk antwoorden. Natuurlijk kunt u ver
zekerd zijn van volledige discretie.
Mevr. D.-G., Zaandam. Voor persoon
lijk antwoord gelieve u een postzegel in
te sluiten. Door de vele aanvragen ben
ik werkelijk genoodzaakt, mij aan dezen
regel te houden.
A/2A
O^tverr-oon
4124. Blouse van crêpe de chine,
kraagje en manchetjes in een afstekende
tint.
De blouse sluit van voren met een pat,
aan den onderkant zijn aparte punten
tusschen gezet. Om de heupen dubbele
ceintuur van dezelfde kleur crêpe de
chine, gegarneerd met groote gesp.
4126. Hemd-blouse van crêpe de chine
of toile de sole. Voor- en onderkant der
blouse hebben aparte biais. Vanaf de
schouderstukjes loopt eenige ruimte. De
blouse is van voren met een rij
knoopjes gesloten. Ceintuurtje van crêpe
de chine.
4137. Zeer mooie blouse van witte crêpe
de chine of crêpe georgette. Langs de
biais aan den voorkant zijn ruime
strookjes aangezet, dubbele ceintuur aan
voorkant.
De tusschengezette biezen zijn in een
afstekende tint, knoopen van wit kristal.
4127. Hemd-blouse van crêpe de chine
of shantung, een dubbele biais vormt aan
den voorkant de sluiting, kraagje wordt
hoog gesloten gedragen, de aangesloten
mouw heeft omgeslagen manchetjes. Het
model heeft een nauwsluitenden band om
de heupen.
Een geborduurd motief, ter garneering,
„Hier, Wimpie, je krijgt een balletje van
moeder."
„Zusje, kom maar, dan krijg je een
lekker kroesje chocola van moeder."
„Kom maar, Keesje, oma heeft wat lek
kers voor je."
„Och, dat zwakke stumpertje moet
maar eens een eitje meer hebben."
„Wou Klaasje zoo graag nog een beetje
opblijven? Nou, toe dan maar moeder."
„Och, och, Pietje, heb je je pijn ge
daan? Stil maar, Pietje, zal vader wat
moois voor je koopen?"
Zoo zou ik wel een paar kolommen
kunnen vullen; allemaal uitingen van
goedheid die te ver gaat en daardoor haar
ware karakter verliest.
Blijft het bij eens een enkel keertje
een balletje voor Wimpie, dan zou ik
daar in 't minst geen bezwaar tegen heb
ben. Maar zoo'n balletje voor Wimpie
wordt zoo licht een gewoonte-balletje en
dan heb ik er wel bezwaar tegen. Ik denk
aan 't verkeerde van balletjes sabbelen
als aanwendsel, ik denk aan de armekies-
jes en tandjes van Wimpie, aan 't maag
je, dat liever met fruit dan met snoep
goed gevuld moest worden, en zooal meer.
En dat kroesje chocola voor zusje dan?
Chocola is toch voedzaam en gezond?
Ja, maar zoo'n kopje chocola tusschen-
tijds bederft nu juist net den echten eet
lust van zusje. Heeft zusje werkelijk wat
extra voeding noodig, doordat ze een
poosje ziek is geweest, dan kan het er bij
door. Maar anders, onherroepelijk, neen,
geen kopjes chocola om 11 uur of om 4
uur, maar behoorlijk flink boterhammen
en middageten mee-eten als een verstan
dig kind.
Die goedige oma van Keesje, ze verwent
de kinderen zoo graag een beetje, als ze
die schatten eens bij zich heeft. Maar
weet oma wel, dat ze Keetje even sterk
aan zich binden kan door een mooi ver
haal te vertellen, of door uit een gezellig
boek voor te lezen? Wat heerlijk, als ze
later aan die goeie lieve oma kunnen
terugdenken, die zoo heerlijk vertellen
kon.
Moeder denkt haar zwakke stumpertje
goed te doen door haar een extra eitje
te voeren, maar ze weet niet, dat eitjes
o zoo gauw te veel worden voor het orga
nisme van haar teere popje. Al dat vol
stoppen met extra voeding lijkt zoo mooi,
maar de resultaten zijn heel dikwijls ne
gatief. Met inzicht en verstand zal moe
der verder komen, dan met overdreven
goedheid.
Klaasje weet 't al, van vader kan hij
't wel gedaan krijgen en tegen zeven uur
begint hij zijn gewone vleispelletje; hij is
nog zoo prettig aan 't spelen; hé, die to
ren zou hij net nog kunnen afmaken, en
dan nog netjes opruimen, dat heeft vader
toch zoo graag. En vader, die zijn Klaas
je maar zoo'n klein oogenblikje iederen
dag meemaakt, bezwijkt voor de verlei
ding en begaat een groote fout tegenover
Klaasje's geest en lichaam.
Kleine Klaasjes moeten op tijd naar
bed, met slechts een heel enkele uitzon
dering.
En die Pietje? Moet die niet een flin
ke jongen worden, die een beetje pijn
best verdragen kan, zonder er een koop
manszaak van te maken en door een he
vig gehuil een nieuw speelgoedje te ver
overen? Heusch, vader mag gerust mee
voelen met hem, gerust uitspreken, dat hij
best weet, dat Piet nu pijn heeft, maar
Pietje is immers een flinke jongen en
flinke jongens blijven niet doorhuilen,
als de eerste schrik voorbij is.
Laten we ons toch wachten voor over
drijving, laten we onze kinderen wèl koes
teren door onze liefde, maar met ver
stand. J. F. JACOBS-ARRIëNS.
EENIGE RECEPTEN VAN GERECHTEN
DIE IN EEN „HEET WATER-BAD"
MOETEN WORDEN KLAAR GEMAAKT
Naar aanleiding van een zeer juiste
opmerking en verzoek tot opheldering,
wil ik de vrijwel in alle kookboeken en
tijdschriften gebruikte uitdrukking „au
bain Marie" even uitleggen. Ook ik heb
mij aan 't gebruik dezer uitdrukking
schuldig gemaakt. In verschillende recep
ten, waarin deze bereidingswijze voor
komt, die ik voor het tijdschrift opgaf in
den eersten tijd, dat ik er voor werkte,
heb ik deze vreemde uitdrukking tusschen
haakjes achter de Hollandsche geplaatst.
Den laatsten tijd deed ik dit niet meer
veronderstellende, dat de lezeressen met
deze uitdrukking vertrouwd geraakt wa
ren, 't geen mij nu blijkt, dat niet het
geval is.
De beteekenis van „au bain Marie" is
het bereiden van spijzen in een „heet
waterbad". Het ontstaan dezer vreemde,
vrij algemeen geworden, uitdrukking, kan
ik u niet opgeven.
Om verschillende redenen wordt deze
bereidingswijze toegepast:
1. Warme puddingen moeten in een
„vorm" gekookt worden. Droog op de
kachel gezet, d.w.z. gevuld met pudding
massa, zouden ze bruin worden, gedeel
telijk verbranden, als de inhoud gaar is.
Bovendien is de vorm daarop niet bere
kend. Het is mogelijk ze in een oven gaar
te maken, maar 't is gevaarlijk. Geplaatst
in een pan heet, beter gezegd kokend
water, levert ze geen gevaar of angst op
en kan ze rustig gaar worden.
2. Voor sausen, die alleen door eieren
gebonden worden. Het eiwit stolt bij 70
gr. Dergelijke sausen zouden te snel warm
kunnen worden en gaan schiften, d. i.
het eiwit stolt en geeft kleine stukjes.
Geroutineerde kooksters doen dit direct
op de kachel. Voor anderen verdient het
aanbeveling deze gerechten, roerende in
een heet waterbad te laten binden: ze
worden geleidelijker warm, daardoor bin
den ze gelijkmatig en ontkomt dit de
kookster niet.
3. Voor 't warm houden en 't verwar
men van spijzen. Indien de kookster voor
een feestmaaltijd moet koken en gegar
neerde schotels moet klaar maken, waar
van 't opmaken eenigen tijd kost, zou
deze schotel koud op tafel kunnen komen.
Daarom verdient het aanbeveling, den
schotel te verwarmen op een pan met
kokend water, hem daarop laten staan
gedurende 't opmaken. Hierdoor behoeft
men niet zenuwachtig gejaagd zoo'n scho
tel klaar te maken op 't allerlaatste
oogenblik, maar er behoorlijk op tijd rus
tig mee beginnen en hem op 't heete wa
ter laten staan, tot 't oogenblik van
binnenbrengen gekomen is.
Resten van een vorigen dag zijn vaak
moeilijk, d. w.z. zonder aanbranden, op
te warmen. Niets is eenvoudiger dan zul
ke gerechten in een pan met heet water
te zetten; 't kost geen tijd en zorg.
WARME GEMBERPUDDING (6 pers./
250 gram oud brood zonder korsten
500 gram natte gemberstroop
3 eieren
4J4 d.L. melk
50 gram boter
75 gram suiker
schil van een citroen
iets zout.
Bereiding:
Laat de melk eenigen tijd trekken met
het citroenschilletje. Voeg dan een tikje
zout, het gebrokkelde brood en de boter
toe. Wrijf dit fijn in de melk en laat de
pap inkoken tot een dikke massa. Snijd
ae gemoer in kleine stukjes. Roer de ei
dooiers met de suiker, voeg voorzichtig,
langzamerhand de broodpap toe, de gem
ber en de gemberstroop. Klop het eiwit
zéér stijf en Vermeng dit luchtig om
scheppende met de massa. Doe dit vlug
in 'n warmen puddingvorm,die met bo
ter ingewreven en met paneermeel be-
stroia is en kookt de pudding pl.m. 1V£
uur in een pan met kokend water.
Presenteer er een warme vanille-saus
bij. Het water mag gedurende 't koken
niet over het deksel gaan; 't moet tot
even onder den rand van den vorm
staan en gedurende 't koken zoo noo
dig aangevuld worden; 't moet steeds
blijven koken.
WITTE WIJNSAUS.
2 eieren
2 eidooiers
60 gram basterdsuiker
sap van 'A citroen
2 d.L. Rijnwijn of bessenwijn.
Bereiding:
Klop in een pan met dikken bodem da
heele eieren en de dooiers met de suiker
dik en wit. Voeg, voorzichtig en roeren
de, het citroensap toe en den wijn en laat
de massa In een pan met heet water,
flink roerende, later kloppende, binden.
Ze mag hierom niet koken.
CATHARINA
Kleine Gerrit, bleek, teer kereltje van
een jaar, is thuis .Hij zit te hangen in
een stoel, hij kruipt over den rommeligen
grond, hij voelt zich onbehaaglijk en
schreit, schreit telkens en telkens weer.
Opoe, ooms, tantes, nichtjes, vader en
moeder zelfs zijn het er over eens, dat
't toch zoo'n sjagrijnig kind is.
„Je hebt er niets aan, altijd met dat
gegrien," is hun uitspraak.
Och neon, je hebt er ook niets aan,
als Je niet in staat bent, zoo'n Jongske te
geven wat het toekomt, als Je niet in
staat bent te zorgen, dat zijn blanke teere
velletje heel blijft, als je niet weet, hoe
warmte en liefde en vriendelijkheid een
noodzakelijke factor zijn voor die schijn
baar nog zoo onnoozele wichten; als je
niet weet, welk voedsel er het meest toe
kan bijdragen, om zoo'n kereltje krachtig
te maken!
Veertien dagen is Gerrit uit logeeren
geweest, in een geheel andere omgeving,
waar hij zich koesteren kon in zonne
schijn en warmte, letterlijk en figuurlijk.
Kleine Gerrit kwam huilerig en bleek;
moeder natuur zond haar zonnestralen
vele dagen om Gerrits vlasblonde kopje
te koesteren, ze liet hem smullen van
sinaasappel-sap en bananenvla, en van
aardappeltjes en jonge groenten en
de huisgenooten beijverden zich om het
hardst om hem te vertroetelen.
Opoe kwam op bezoek, vader kwam,
tantes kwamen; moeder niet, die was in
't ziekenhuis, want Gerrit had een broer
tje gekregen.
„Wat is dat kind veranderd," zegt
opoe. En ze ziet hem niet eens op zijn
voordeeligst, want wat eenkennig is hij
gebleven.
„Hij ziet er best uit," vindt vader.
En dan ontspint zich een gesprek met
opoe en vader over de verzorging van
kleine kinderen. En dan blijkt voor den
zooveelsten keer. dat onwil niet hoofd
zaak is, maar onwetendheid in den
weg staat.
Ja natuurlijk, gebrek aan middelen en
gebrek aan tijd spelen óók een groote
rol, maar met de beschikbare middelen
en den beschikbaren tijd zou heel wat
meer bereikt kunnen worden!
Wat is het toch een verouderd begrip,
dat iedere vrouw en iederen man met
het moederschap en het vaderschap de
geschiktheid en de kennis komt aan
waaien, die voor de buitengewoon ver
antwoordelijke taak noodig is.
Opvoeding tot het ouderschap is noo
dig, broodnoodig.
Kleine Gerrit, stralend lachend kerel
tje, overmoedig kraaiend, is naar huis ge
gaan, naar zijn armelijk slopje.
Hoe lang zal hij 't zonnetje blijven?
Of zal hij dadelijk weer terugvallen,'weer
't sjagrjjnige kind zijn „waar je niets aan
hebt?"
J. F. JACOBS—ARRIëNS.
Een aardig hoedje van smal riblint.
We nemen een gazen bol en werken
van boven af, steeds in de rondte in-
inrimpelend, met 2 kleuren lint of ge
vlamd lint (zie fig. 2).
De beide rozetten rimpelen we op ron
de cirkels hoedengaas. De cirkels gaan
door het oprimpelen eenigszins bol staan.
We naaien de beide rozetten op den
bol (zie fig. I). Een zeer flatteerend
dopje.
Benoodigd lint (ongeveer 3 centimeter
breedte) 12 Meter in iedere kleur of 24
Meter één tint.
Riblint in 3 cM. breedte kost ongeveer
12 ct. per Meter.
GOEDKOOPE KNIPPATRONEN
van al orac modellen rijn verkriicbair aan „Het
Patronenkantoor", Postbus no. i, Haarlem. Onbe
rispelijke coupe. Dameskleedinc in de maten 88 ofi
104 bovenwijdte, f 0.55. Kinderkleding. alieVn
voor den m de beschrijving genoemden leeftijd i
f 0.35. Bij elk patroon handleiding voor het knippen
en naaien, benevens een verkleinde patroonschets.
Franco toezending, direct na ontvangst van bestel
ling, met het verschuldigde bedrag aan postzegeli
ingesloten, waarbij vermeld naam en adres, nummer
van het model en het blad, waarin het voorkomt, en
bovenwijdte. Men meet deze maat rondom hel
lichaam, recht onder de armen koor, gewoon glatl
zonder extra toegift.
Het ls vooral aan te raden, om lichjfe
stof te nemen voor deze gordijnen.
Hoe aardig zal het dan staan, als men
deze figuurtjes met schel gekleurd garen
in verschillende kleuren er op borduurt:
men moet ze met den kruisfesssteek ma
ken. Het maakt een verbazend aardig
effect. JACQ.