DE WAERELD ROND IN ÏTweede Blad Woensdag 23 Mei 1928 I WÊÊÊÊÊÊÊmmmm sa MNKIMSB Een historische kiek van den bonw der Kathedrale Kerk St. Bavo. Links (X) Z. D. H. Mgr. A. J. Callier z.g. als vicaris-generaal; In 't midden (XX) de architect Jos. Cuypers en (XXX) de heer J. Stuyt. Naast Mgr. Callier de Zeereerw. Heer G. A. A. Loots, later deken van Alphen a.d. Rijn. (Zie voor nadere bijzonderheden elders in dit nummer). Een dennenorchidee, gevonden bjj Duin en Kruidberg, die te bewonderen is op de ten toonstelling van orchideeën in het Panne- koekenhuisje te Bloemendaal. - In het gebouw van Geloof en Wetenschap te Amsterdam, Heerengracht 415, is tijdens de Olympische Spelen de I. K. O. gevestigd, een Informatiebureau voor Katholieke zaken tijdens de Olympische Spelen. Er is een begin gemaakt met de asphalteering van het gedeelte Schoten-Santpoort van den weg HaarlemVelsen. Hierboven een kijkje op het storten van de puinonderlaag. Mm V O jSpSKg 1 -» mktoÉÉËHA >*S; >N •c. De H.-N-A.D.P., waarmede v. Lear Black zijn thans onderbroken wereldreis begon, in de lucht. Gezicht op de werkzaamheden voor de nieuwe rioleering te Hillegom. Op 27 Mei ajs. zal het 25 jaar geleden zijn dat Berlage's Beurs op het Damrak te Amsterdam in gebruik werd genomen. RETRAITE OP MADAGASCAR Het is werkelijk een bemoedigend iets om aan de christenen van Madagaskar een volksretraite of missie te geven. De mlssio- narisen behoeven hen maar op te roepen en ze zijn er al. Zoodra de dagorde is afge kondigd gaan allen groepsgewijze, in eer biedig stilzwijgen naar hun verblijfplaats. Drie dagen lang blijven ze zoo in den geest van godsvrucht en ingetogenheid bij elkan der. In bonte mengeling zitten ze daar door elkaar, boeren, oudleerlingen van onze in richtingen van onderwijs uit de stad, jon gens en meisjes, catechisten evengoed als doopleerlingen. Het is hier niet noodig om te spreken over het nut van dergelijke re traites, want de Paus zelf heeft dat her haalde malen gezegd en de ondervinding heeft de groote waarde van dergelijke oefe ningen voor het practisch leven overtuigend genoeg bewezen. Trouwens, in de missielan den zijn de oefeningen van den H. Ignatius een noodzakelijk iets geworden, want door het ontzettend groote gebrek aan priesters kunnen deze aan de bekeerlingen alleen het allernoodzakelijkste leeren. Een enkele mis sionaris is belast met de zielzorg van dui zenden menschen, die vaak over 3040 pa rochies verspreid wonen. Iedere maand gaat hij op reis om althans de grootste parochies te bezoeken: de geloovigen uit de kleinere gemeenten komen dan daar te zamen. Wel worden er In die kleinere missieposten door den catechist ook godsdienstonderricht ge geven en preeken gehouden, /haar in één retraite krijgen zfj meer te hooren, dan an ders in een heel jaar. Deze toespraken en onderrichtingen afgewisseld door andere oefeningen van godsvrucht zijn een kracht dadig middel om het geloof der pas bekeer den te bevestigen en te versterken. Want zij hebben anders niet veel gelegenheid om het woord Gods te aanhooren, en dat is ook een bron van geloof, zooals Sint Paulus zegt: fides ex audltu: het geloof krijgt men ook door het gesproken woord te hooren verkondigen. Het houden van dergelijke volksretraiten brengt echter heel wat eigen aardige moeilijkheden met zich. De overste der missie moet aan van alles en nog wat denken, want anders kan hij nog verras sende dingen beleven of een lieele retraite doen mislukken. In de retraitehuizen in het vaderland gaat alles in volmaakte orde, op uur en tijd: er is gezorgd voor eten en drinken, voor slaapgelegenheid, voor rust en stille af zondering. Maar hier gaat dat heel anders: ieder moet zijn eigen gerief, zijn zakje rijst en zijn matje meebrengen. Men geeft de re traites in de open lucht; het stilzwijgen echter wordt door allen stipt onderhouden. Vroeger werd ook de kerk tot nachtverblijf voor de mannen ingericht. Dan werden 's morgens de matjes opgerold, de vloer schoongeveegd, en het Allerheiligste, dat men 's avonds te voren in de sacristie ge bracht had, werd dan weer in het Taberna kel op het altaar geplaatst. De inlanders slapen gewoon met hun kleeren aan en trekken zelfs een doek over het hoofd, zoo dat ze daar afgedekt liggen als een lijk. Een Europeaan zou er van stikken, maar een neger meent dat die warmte hem weldadig aandoet. De missionarissen hebben gezorgd voor kookketels, voor brandhout en water. Deze armoede en eenvoud herinneren wel aan Bethlehem, waar de Verlosser zelf ook gebrek leed. Toch werpen deze retraites goede vruchten af. Een heel voornaam punt voor het wel slagen is de keuze van het tijdstip, waarop ze gegeven worden. In de natte moesson en in de koude Julidagen, en tijdens den werk tijd op de rijstvelden, zou het natuurlijk niet mogelijk zijn om een volksretraite te houden. Bovendien heeft men hier geen gas of electriciteit, zoodat alleen avondoefeningen kunnen gehouden worden als het volle maan is. Het gebeurt ook wel, dat een missiona ris, die het heel druk heeft, geen tijd be schikbaar heeft om drie dagen lang preeken te houden en oefeningen te leiden. Kan men dan nog wel van een retraite spreken? Men kan zoo'n geestelijke hernieuwing een ande ren naam geven, als men wil, maar 't Is toch beter weinig dan niets. Er is nog een andere vorm van volksre traite, een zoogenaamd Triduum. Wanneer een missionaris ergens op een misiepost 's Zondags de H. Mis moet lezen en hij weet, dat er honderden menschen de H. Communie willen ontvangen, dan komt hij Vrijdags reeds naar de statie, houdt dienzelfden dag nog een avondpreek. waarbij de menschen op het ontvangen van het H. Sacrament der Biecht worden voorbereid, 's Zaterdags is er dan gelegenheid om te biechten. De missionaris wordt bij de leiding van dergelijke «efeningen of volksretraites ter zijde gestaan door enkele mannen en vrou wen, die de orde bewaren. Het gebeurt soms echter dat de missionaris midden in de re traite zoo ernstig ongesteld wordt, dat hij naar bed moet. Dat is op Madagaskar, waar de koorts iemand plotseling overvalt, geen zeldzaamheid. De menschen zitten te wach ten: dan geeft de missionaris aan de lee- kenapostelen het onderwerp op voor een preek en houdt een dezer leeken een toe spraak. Zij zingen liederen en bidden den rozenkrans. Den volgenden dag is de missio naris, dank zfj de vele medicijnen, gewoon lijk weer zoover hersteld, dat hij zijn werk kan verrichten. Zonder de onontbeerlijke hulp van de ijverige catechisten en leeken- apostelen zou echter het werk der retraites niet zooveel vruchten afwerpen. DE VLUGGE LEERLING Vrouw: Geloof je ook niet, dat het tjjfj wordt om nieuwe muziek te koopen? Je speelt de „Valencia" nu al zeker een paar jaar. Volhardend echtgenoot: Wat! Opgeven, nu ik het net zonder fouten kan spelen? De vijfde kolom HAARLEM VOOR BUITENLANDERS Een der buitenlandsche persmenschen, die naar Nederland gekomen zijn, ter gelegen heid van de Spelen der IXe Olympiade, en thans een rondreis maken door ons landje van water, weilanden en duinen, vroeg na 'n korte kennismaking met Amsterdam, naar het getal vreemdelingen, die jaarlijks de hoofdstad bezoeken. Men noemde hem het ruim geschatte getal en vertelde van de groote auto's, die des zomers de vreemde lingen door oud en nieuw Amsterdam voe ren. De journalist, redacteur van een dag blad in Oost-Pruisen, zei „hum" en meende dat het aantal zonder twijfel drie of vier maal zoo groot kon zijn, wanneer in het buitenland meer reclame gemaakt werd, dan thans het geval Is. „Want", vertelde hij, „Ik heb als reizend redacteur veel steden gezien: Munchen Is mooi door zijn kunstschatten, Parijs is mooi en men vindt er veel amuse ment, Berlijn is imposant, Weenen is merk waardig en romantisch, Hamburg Is enorm met zijn havens en scheepvaart, in Nizza kun je ongestoord luieren, Rome Is onver getelijk, Napels Is wonderschoon en Londen is grootsch, o.a. door het verkeer, maar een stad als Amsterdam, waar men kalme rust en jachtend leven naast elkaar vindt, heb ik nog nooit gezien. De onovertroffen grachten, het wonderbare Bagijnenhof, de prachtige bruggen, het polderlandschap om de stad, het Rijksmuseum en de beleefde politieagen ten vergeet ik nooit meer. De Amsterdammers zijn nog meer te be nijden door de nabijheid van Haarlem, waar heen ik op m'n eentje een uitstapje heb ge maakt. Die stad lijkt mij een ideale woon plaats. Er Is zee en boschnatuur In de on middellijke omgeving. Het Frans Halsmu seum van Haarlem (recht er tegenover vindt men een unieke verzameling trapgeveltjes) is een rijkdom. De stad is merkwaardig en Interessant door traditie en door wat er nu nog is van oude bouwkunst: in de hal vac het stadhuis heb ik mijn oogen uitgekeken. Er zijn oude grachtjes waar men de traditie van vroeger eeuwen voelt en proeft, en ei zijn nieuwe grachten en singels, waar het heerlijk wonen moet zijn. Het Amsterdam- sche Vondelpark is mooi, maar niets vergele ken bij de Haarlemmerhout. De buitenwijken frissche breede straten met ruime plantsoe nen en goede woningen voor alle standen vormen een goeden overgang tot de mooie omstreken. Het is mogelijk dat door een oi ander oorzaak de natuur In Haarlems om geving op mij een dieperen indruk heeft ge maakt dan op anderen, maar zeker Is dal Haarlem voor vreemdelingenverkeer een groot voordeel bezit door de combinatie van natuurschoon aan zee, in bosch en ln duin Voor zoover ik Nederland heb gezien, zou ik geen oogenblik aarzelen, wanneer ik een woonplaats ln dit land moest kiezen. De vijfde stad van Nederland biedt groote voor- deelen als woonstad; bovendien ligt Amster dam in de nabijheid. Aan vreemdelingen, dif aan groote afstanden gewoon zijn, zal he waarschijnlijk voorkomen dat deze twee ste den binnen niet al te langen tijd één aulle zijn, zóó dicht liggen zij bij elkaar."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 5