ONZE VROUWE BBflKni menie ■kktfrw mW< XévA,.4v,/<'4 h <2 DRIE ZOMERJAPONNEN P KINDERENEN MUZIEK MASSAGE RECEPTEN. BEWAREN. wwMy&y, HOn t "jV MOOIE HANDWERKEN 8- AAN *J3 in>tn iWkk tojo TmHl> WÏAWtt Oveman# git deze rubriek zonder schriftelijke toestemming verboden 3 923. 3923. Elegante japon van crêpe geor gette, gegarneerd met zilverband. De kant is van voren tusschen de Japon gewerkt, en eindigt van onderen in twee draperieën. De rok is zeer ruim aangezet en valt daardoor in sierlijke klokken. Gespje van parelmoer. De ja pon is heel fijn, -uitgevoerd in amandel- groen met zilverkant, lichtgrijs met zilverkant, wijnrood met goudkant of lichtbeige met bruine kantgameering. 3968 geeft meer een sportief aanzien. Dit model wordt gemaakt van effen en geruite kasha of vyella. Schouderstuk en rok van geruit corsage en mouwen van effen stof. Do puntvormigo biais worden aangeknipt en vastgehouden door een knoop. Op den rug eveneens de biais-gameering. Smal ceintuurtje met gesp voor afsluiting. 3978. Japon van effen crêpe de chine. De onderkant der japon is geheel geplis- seerd. Het corsage van voren, gelijkend op een breed vest, loopt over de cein tuur. Het smalle vestje is gegarneerd met kristallen knoopen. ANEMOON Ten opzichte van kinderen en muziek doen zich verschillende vragen voor. Wanneer is het moment gekomen, dat we onzen kinderen muziekonderwijs moe ten laten geven? Dit bijvoorbeeld is een vraag, die dik wijls gesteld wordt en in zijn algemeen heid moeilijk te beantwoorden is. Voor ieder kind zou het, namelijk wenschelijk zijn te wachten, tot het de gevoelige peri ode ten opzichte van muziek bereikt had; en dat is bij het eene kind op een geheel anderen leeftijd dan bij 't andere. Toch zijn er bepaalde factoren waar mee rekening gehouden moet worden. In de eerste plaats met het feit, dat echte vingervaardigheid slechts bereikt wordt, als er jong met oefenen begonnen wordt. In de tweede plaats met de mogelijkheid, dat alle liefde voor muziek bij het kind gedood kan worden door vervelende mu zieklessen en gedwongen studeeren pp momenten, dat het met hart en ziel er naar verlangt, in den tuin in de zon te ravotten. Zijn we dus niet in staat, ons kind prettige, kinderlijke muzieklessen te laten geven, en zouden we door het studeeren te veel beslag op zijn vrijen tijd-leggen, dan is het beter te wachten tot een gun stiger tijdperk. Er zijn tegenwoordig veel echt kin derlijke en prettige methoden om het kind vertrouwd te maken met de beginse len van muziek. In de eerste plaats en kele leermiddelen van Maria Montessori, zooals de bellen. Deze bellen bestaan uit 2 stellen; één stel dat'vaststaat en een toonladder geeft, als ze aangeslagen worden, en een tweede stel, dat door de kinderen er naast geplaatst kan worden. Ze zoeken dus vergelijkend de juiste plaats van iedere bel in de toonladder en als ze dit kunnen, werken ze ermee zon der vergelijk met de vaste bellen. Met de bellen kan natuurlijk ook een eenvou dige melodie weergegeven worden. Dan kan een monocord, het woord zegt het reeds, een éénsnarig instrument, ge bruikt worden en b.v. een c.-fluit. Het kind krijgt zoo begrip van toonhoogte en rhythme, voor het alle gecompliceerde moeilijkheden van piano, viool of orgel te verwerken krijgt. Voor het aanleeren van het eigenlijke notenlezen zijn de leermiddelen van het systeem Sonnaville buitengewoon prettig voor kinderen. Trouwens ouderen kun nen ze ook nog met genoegen gebruiken. Ik zal u er ook enkele van noemen. In de eerste plaats de stokjes en schijfjes er op, om notenbalken met noten er op en er tusschen te leggen. Dan de karton- toetsenbordjes, waarop met kleine kien- dopjes de opgegeven noten aangegeven kunnen worden. Ook kan het kind door er kaartjes bij te gebruiken het noten beeld van de balk vergelijken met den er bij behoorenden toets. Dan is er een aardig kienspel met no tenbeelden en ook een soort kaartspel letje, waarop inplaats van harten, ruiten, klaveren en schoppen, de verschillende noten en verschillende octaven staan Voorwaar een genoeglijk hulpmiddel om vlug te leeren noten lezen, ook in de hoogte en laagte} Om de notenwaarde gemakkelijk te lee ren begrijpen, zijn er doosjes gelijk van grootte met een duidelijk notenbeeld er buiten op en in hout de waarde er in, dus een geheel voor de heele noot, 2 halven voor de halve noten, 4 kwarten enz. De kinderen kunnen nu b.v. eén heele noot gaan samenstellen op ver schillende wijzen; één halve en vier kwartentwee kwarten en zestien twee- en-dertigsten en allerlei dergelijke com binaties. Dit is slechts een greep uit de groote verscheidenheid. Rhytlimische oefeningen kunnen ook een goede voorbereiding vormen voor het eigenlijke muziekonderwijs. Maar hierbij moeten we altijd in het oog houden dat bij eiken dwang, die van buiten af wordt opgelegd, de mogelijkheid bestaat, dat de spotaneïteit verloren gaat. Ik weet ver schillende gevallen van kinderen, die onder de vrije leiding van vader of moeder een soort eigen rhythmisch spel hadden opgebouwd, of een soort eigen plastischen dans. Nauwelijks kwamen ze in het school- of lesverband met een groep kinderen, of weg was alles en 't werd een gewoon nadoen van wat voor gedaan werd en van oorspronkelijkheid was niets meer te bekennen. En dan is er nog iets: laten we het al of niet muziekles laten geven toch voor al niet afhankelijk stellen van onzen „stand". Heusch, 't is een verouderd be grip, dat muziekonderwijs behoort tot een „goede opvoeding". Wie niet muzikaal is, wie niet van muziek houdt, worde toch niet gedwongen jaren achtereen op een bepaald uur een instrument te mishan delen. In een muzikale familie zal zoo iets niet licht voorkomen, omdat geen enkel lid van zoo'n gezin 't zal kunnen uithou den in de kamer, waar de mishandeling geschiedt. Maar in een onmuzikale om geving komt zoo iets wel voor, ook nu cog. Wat dunkt u b.v. van het volgend geval? Twee dochters van een bestudeerden vader en een aristocratische, maar artis tiek zeer weinig begaafde moeder mtfes- ten leeren piano spelen, omdat het bij haar opvoeding behoorde. Ze vonden het de vervelendste karwei van den dag en zochten naar een prak tische oplossing. Die was spoedig gevon den, toen de muziekonderwijzer probeer de eenige animo eneenig succes met zijn hopelooze leerlingen te bereiken. De studietijd van een half uur per dochter werd ingekrompen tot een uur samenspelen, eerst inderdaad, maar al heel gauw zat iedere dochter een kwar tier op de piano te rammelen, zoo hard ze kon en no. twee las onderwijl genoeg lijk een boek! En de onmuzikale vader in zijn studeerkamer constateerde met genoegen, dat zijn dochters nu toch zoo flink studeerden, dat ze 't samen konden doen!! 't Is historisch. Behoed uw kinderen voor dergelijke verleidingen! J. F. JACOBS—ARRIëNS. (Slot). We moeten niet vergeten, dat massa ge, onoordeelkundig toegepast, de vor ming van rimpels en andere narigheden eer bevordert dan tegengaat. We kun nen er alleen succes mee hebben, wan neer we de juiste ligging der spieren kennen en de massage-bewegingen, ge ëigend om ze te versterken. Met een zorgvuldige studie van de af beeldingen, die ik bij de vorige arti keltjes gegeven heb, is ieder echter in staat, met behulp van wat gezond ver stand, alle ergerlijke rimpeltjes van het gezicht te bannen en het jong en frisch te houden in spijt van de voortschrij dende jaren. Hiferonder geef ik u nog eens een kort overzicht van de juiste massage- streken, in de volgorde waarin u ze el- ken avond dient uit te voeren. a. Van den neuswortel boven de wenkbrauwlijnen naar de slapen; b. Van onder de mondhoeken in een halven cirkel naar de neusvleugels. o. Van de neusvleugels buitenwaarts naar de slapen. d. Van het midden van de kin op waarts naar de jukbeenderen. e. Rondom de oogen. f. Van de jukbeenderen omhoog langs de slapen tot aan de wenkbrauwen. g. Opwaarts langs de zijden van den neus. h. Van onder de kin neerwaarts over den hals naar de schouders toe. L Van den halskuil opwaarts tot on der beide ooren. EVA. Correspondentie. Vragen, die met een enkel woord te beantwoorden zijn, worden steeds in deze rubriek behan deld. Alleen op uitvoeriger vragen, waarvan de beantwoording te veel plaats zou innemen, kan rechtstreeks bericht gezonden worden. Men wordt vriende lijk verzocht, hierbij 15 ets. postzegels in te sluiten. Voor beantwoording in de courant behoeft niets te worden inge sloten. Mej. C. K„ Stompetoren. Voor electri- scbe ontharing zult u een vertrouwden schoonheidssalon in een der grootere steden moeten bezoeken. Uw kapper weet ongetwijfeld het naastbijzijnde goede adres. Deze methode van ontha ring is echter vrij kostbaar en niet altijd pijnloos. Hebt u al 'eens geprobeerd het overtollige haar tweemaal daags te betten met waterstof-peroxyde? Het wordt daardoor zóó licht, dat het zoo goed als onzichtbaar is. Bij massage van het gezicht wordt goede Cold-cream gebruikt, zooals ik in mijn artikeltje van 9 Mei uitvoerig be schreef. Desverlangd kan ik u het ont brekende nummer toezenden. E. ASPERGES 2 bossen asperges Bereiding: Versche asperges moeten frisch rui ken, koel en vochtig aanvoelen, niet kle verig zijn ^an de koppen. Schil de asperges zoo laat mogelijk, omdat ze, aan de lucht blootgesteld, leelijk van kleur worden en ze niet in water mogen blijven liggen. Schil de asperges, door onder het kopje dun te beginnen en naar het ondereind er meer af te halen. Schrap het kopje heel voor zichtig en zorg vooral dat het niet af breekt. Breek de taaie ondereinden af en bewaar die voor soep. Bind de asper ges in bosjes, dunne en dikke afzonder lijk. Kook de dikke 10 minuten voor uit in water met weinig zout. Kook de asperges gaar in a X uur. Verwijder de touwtjes (d. w. z. draadjes; liefst on gebleekt katoen, naaigaren is zoo scherp) leg de asperges op een vleesoh- schotel, die verwarmd is en garneer den schotel met overlangs doorgesneden halve of vierde partjes hard gekookte eieren. Geef er bij gesmolten of gewelde boter en wat geraspte nootmuskaat. GEWELDE BOTER. 80 gram boter d.L. water Bereiding: Roer de boter tot room. Spoel hierdoor, als de boter hard is, een kom met heet water om en kneed en roer met een houten lepef de boter zoo lang, tot ze zalfachtig is geworden. Voeg er dan druppelsgewijze onder roeren het water aan toe. GESTOOFDE ASPERGES. 2 bossen asperges 1J4 d.L. melk 1% d.L. kooknat van de asperges 20 gram bloem 25 a 30 gram boter. Bereiding: Maak de asperges schoon, zooals boven is beschreven. Breek de taaie ondereinden af en bewaar die voor soep. Snijd de asperges in twee of drie stukken en wasch deze. Kook de mid denstukken ongeveer 20 a 30 minuten vooruit in kokend water met wat zout. Voeg dan de koppen toe en kook deze nog 20 30 minuten mee, tot beide zacht zijn geworden. Laat de asperges uitlekken op een vergiet. Maak in dien tijd een saus, door de boter te laten smelten in de pan, de bloem toe te voe gen en dit samen glad te roeren; lang zamerhand, steeds roerende, de melk en het aspergenat toe te voegen. Laat de saus pl.m. 10 minuten doorkoken en maak het naar smaak af met zout en geraspte noot. Stoof in deze saus de asperges pl.m. 20 minuten. ASPERGES MET KAASSAUS. 2 bossen asperges y2 d.L. melk 1 y2 d.L. asperge water 25 gram bloem 40 gram boter 20 a 30 gram geraspte oude zoete- melksche kaas. Bereiding: Maak de asperges schoon, zooals boven is aangegeven. Breek de harde ondereinden zoover af, dat de asperges geheel gegeten kunnen worden. Kook ze gaar. Schik ze in een vuurvas ten schotel. Smelt 30 gram van de bo ter in een pan, voeg de bloem toe en roer dit samen glad, voeg langzamer hand, steeds roerende de melk en het aspergenat toe en laat het gaar ko ken gedurende pl.m. 10 minuten. Roer de helft van de geraspte kaas door de saus. Giet deze over de asperges in den vuurvasten schotel, strooi de rest van de kaas er overheen en giet de rest van de boter, die gesmolten is, er overheen. Laat den schotel in een warmen oven vlug een heel lichtbruin korstje krijgen. ASPERGESOEP. 1 groote bos asperges. 5/4 L. kokend water 45 gram bloem 45 gram boter y3 d.L. melk zout maggi - aroma nootmuskaat. Bereiding: Schil de asperges dun, snijd er de koppen af van pl.m. 3 c.M. lengte en kook deze afzonderlijk gaar in 14 L. kokend water en zout. Snijd de ondereinden van de asperges en kook deze in 't overige water in 1J4 2 uur gaar. Zeef deze massa. Verwarm roeren de boter en bloem en voeg langzamer hand, steeds roerende, 't gezeefde vocht en 't vocht der koppen toe. Doe de kop pen er in en laat alles nog 10 minuten doorkoken. Maak de soep op smaak af met melk, noot, zout, maggi-aroma. CATHARINA. Het is nu de/tijd, dat er in alle win kels groote opruiming gehouden wordt, niet alleen in de kleedingmagazijnen, maar ook in andere winkels, zooals bij voorbeeld behangerszaken. En voor ons zelf nadert ook weer de tijd van rommelen en opruimen. Mocht u dan soms een partijtje rolletjes behang selpapier tegenkomen op uw zolder, restjes van kamers, die nu alweer met een ander papiertje beplakt zijn, dan moet u die niet wegdoen, maar be waren. En hebt u zulke resten niet, dan moet u eens probeeren in uw behangerszaak een oud stalenboek machtig te worden, of desnoods voor een paar dubbeltjes te koopen. U kunt er uw kinderen heel wat prettige uren mee bezorgen. De dikke stalen er uit kunnen goed dienst doen voor omslagjes van eigen gemaakte teeken- of plakboekjes. Mochten er gebloemde patroontjes in zijn, of papiertjes met vogels of iets der gelijks, zooals op ouderwetsch behang nog al eens voorkomt, dan kunnen die uitge knipt worden en daarna in het eigenge maakte boekje ingeplakt. Alweer een prettig werkje, waarvoor veel kinderen belangstelling hebben. Papier met strepen, kan heel goed om den kartonnen ring van een kluw D. M. Ook boekenleggers kunnen van ge streept papier gemaakt worden, voor de stevigheid geplakt op een stukje dik pa pier, of dun karton en afgewerkt met een punt, met een lintje of een zijden kwastje. C.-garen geplakt worden en zoo als servetring dienst doen. No. 1. Zeer mooi uitgevoerde theemuts van lint en zilver- of goudbrocaat. Deze theemuts zal bijzonder voldoen als geschenk. De volgende kleuren zijn zeer mooi: jade-groen lint met goudbro caat, donker lila lint met zilverbrocaat. De ruim aangezette strookjes zijden lint (geen riblint) worden aan één kant met een smal goud- of zilvergalonnetje af gezet. Dit galonnetje wordt aan het lint ge stikt op de machine. De strookjes blijven door dit galonnetje ook veel stijver staan. Voor- en achterzijde der muts zijn hetzelfde. Tusschen de beide kanten wordt een reep brocaat gezet. Ter garneering en voor aanvatten van boven een strik. Het geheel wordt op een ondergrond van satinet gewerkt en ook daarmede ge voerd. De vulling is van kapok of watten. Fig. II toont ons een druivenmotief voor theemuts of kussen. Voor de drui ven kunnen we losse cirkeltjes knippen, en daarna op en over elkaar leggen, zooals de teekening aangeeft. We kunnen echter ook blad en gehee- len druiventros aaneenknippen. Voor kussen of theemuts nemen we peau de pêche, motief eveneens van peau de pêche in een scherp afstekende kleur, b.v. ondergrond lichtgrijs, motief hard lila, zwart kussen met oranje-motief, oranje kussen met zwarten druiventros. Knippen we blad en druiven apart dan kan het motief een meer natuurlijker kleur krijgen en wordt het blad groen. Het motief wordt op den ondergrond gefestonneerd met wol of dikke zijde, weer in een contrasteerende kleur. De buitenkant van kussen of theemuts kan eveneens omgefestonneerd worden. Aan den bovenkant der theemuts ma ken we een ring, omwerkt met wol of zijde, voor aanvatten. De teekening in dit blad is op ware grootte. We nemen doorzichtig, stevig perkament en trekken de teekening met potlood over; daarna wordt het perka ment met den potloodkant op het goed gelegd, de lijnen met een naald precies nagetrokken. Op die manier komt de teekening precies in lijn op het goed te staan. Fig. 3 is van peau de pêche of wollen mathing-stof; stukjes en hoekjes in verschillende kleur worden op den onder grond gewerkt met den festonsteek. Beide kanten zijn gelijk. Onlangs zag ik 'n aardigen boekenlegger, op deze wijze gemaakt, van een donker paarse streep, afgezet met een smalle zwarte en groene bies. Een gebloemde streep met een wit „festonnetje" er langs, maakte ook, opgeplakt en daarna uitge- schulpt, een aardigen Indruk, maar bleef weer een echt kinderwerkje. In sommige behangselpapieren vormen vierkant-vullingen een groot bestanddeel. Eén zoo'n vierkant, netjes uitgeknipt en op een stukje karton geplakt, kan gebruikt worden als bovenkant van een inktlap en op een paar niet harige, donkere lapjes met een sierkooop of kraal vastgemaakt worden. -•Lbjij-tA Vu fl/tdAltvu» Twee zulke vierkanten kunnen ook ge bruikt worden om een inktlap te maken; de lapjes worden er dan tusschen be vestigd. Is het behangselpapier ruw aan de op pervlakte, dan leent het zich tot bewerken met kleurkrijt; vee) kinderen doen dit dolgraag. 1 UW) Zoo zou ik nog allerhande werkjes aan de hand kunnen doen, maar ik wil ook wat overlaten aan de fantasie van uw kinderen en van u zelf. Wel wil ik u nog even zeggen, dat de mooiere kwalneiten behangsel zich ook goed eigenen om leege kartonnen doozen mede te beplakken, bijvoorbeeld chocolade- doozen en dergelijke. .i.'iiiJiB Ir.iirr Als aanvatter nemen we een groote houten kraal. Indien we mooie harde kleuren kiezen, zal deze theemuts bij zonder voldoen. OINA. C-J\ oló-o-t dlpitJay J. F. JACOBSARRIëNS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 10