DE WAERELD ROND m mm -MJ NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Tweede Blad Woensdag 6 Junï 1928 - - - IISIWHP Juan* imwtA# m cuoirrrw it iiim iMmi mev&K muxu Si '«~W DE KATHOLIEKE TRADITIE VAN FRIESLAND (Vervolg) In 1147 bevrijdt een troep Friezen onder aanvoering van Popterus Uivinga Lissabon van de belegering der Saracenen, waarbij Popterus of Poppo sneuvelde; hij werd bij de stad begraven, er gebeurden wonderen by zijn graf en op verzoek van den bisschop werd hij gecanoniseerd. Het feest van Sint Poppo werd cp 25 Januari gevierd. In 't begin der dertiende eeuw predikte Olivier, scholastiek en domheer van Keulen, in Friesland den kruistocht. De oude schrij vers verhalen allerlei wondere gebeurtenis sen die bij deze prediking geschiedden; zoo b.v. zou op Sint-Bonifaciusdag 1214 te Dok- kum gedurende de processie een groot wit kruis aan den hemel verschenen zijn. Abt. Emo van Wittewierum geeft op, dat met den kruistocht van 1217 80 kielen met Friezen uitvoeren, waarbij zich 12 koggen van den Hollandschen graaf Willem voegden. Blok verhaalt dat bij het beleg van Damiate de Friezen zich bijzonder onderscheiden, dat 't een Fries was die het hoofdvaandel van den Suljan bemachtigde en dat Friezen in De cember 1218 de schipbrug van den Nijl ver nielden. Zoo dus namen de Friezen met Roomsch enthousiasme deel aan die ontzaglijke inter nationale bewiglng der kruistochten terwijl thuis, in 't vaderland een warm en vroom- christelijk leven bloeide. Wij noemden reeds de devotie tot Sint Michael; ook weten wij allen, hoe Dokkum steeds de beevaartplaats was van de vereerders van Sint Bonifacius. Het volk had echter ook van oudsher een SToote liefde tot de Moeder Gods. Talrijke klokken droegen den naam van Maria; in Hemelum werd nog In de 16e eeuw een O.L. Vrouwebeeld met Friesche kap en kleederen vereerd, een feit, dat ons onwillekeurig In herinnering roept de naieve voorstellingen der Zuid-Nederlandsche schilders, die ons de Bijbelsche tafereelen in hun Vlaamsche milieu gaven in Stavoren was een miracu leus Mariabeeld en er zijn oude stukken be kend van Utrechtsche bisschoppen, die ver klaren dat er schitterende mirakelen plaats hadden bij het beeld der „Friesche Lief vrouw", wier feest op 26 September gevierd werd. In Dokkum werd ieder jaar op Palmzon dag een wassen Mariabeeldje rondgedragen in feestelijke processie en zoo groot was de toeloop van menschen dat er voor zoovelen geen „bier en brood genoeg" was. Heeft Friesland zijn sacramentsmirakel gehad? In vage termen spreekt het boek van een niet katholiek over een gebeurtenis waarvan wij nergens anders een bevestiging lazen. Nadat In 1496 woeste krijgslieden van Slenits Bohemus de kerk van IJpeco'sga in brand hadden gestoken, bleek het dat van eenige geconsacreerde Hostiën „de kracht niet vernitigd" was; die schrijver zegt verder „de ligtgeloovigheid dier tijden deed de won derverhalen, die daardoor ter plaatse ge schieden, ingang vinden, zoodat een menig te menschen derwaarts te hoop liep, en er zoovele offers bracht, dat men voor het ver zamelde geld eerlang een nieuwe kerk konde opbouwen". Wijst dit op bovennatuurlijke gebeurtenissen? Wat er van zij, het bewuste kerkje staat er niet meer. Behalve den H. Lludger bracht Fries land een groot aantal heilige mannen voort, vooral bij de Cisterciënsers en de Norber tijnen, onder de eersten den Ealicen Ub- 52 vrouweliike. en omvat 150.000 leden. Voor bold, Tethard en Elso, onder de Norbertij nen den Z. Fredrlk van Hallum, den Z kluizenaar Dodo, den edelen abt Eelcko Lyauckema wiens feest op 22 Maart gevierd wordt, dien H. Fries van onbekenden fami lienaam, die in Frankrijk stierf en vereerd werd, den grooten H. Frederik van Adelen, geboortig van Sexbierum en bisschop van Utrecht en tenslotte dien allerbeminnelijksten abt, den Z. Siardus of Sjaard, een vader- landsch heilige, dien men zeer lang Is blij ven vereeren en door wiens voorspraak nog in de 17de eeuw mirakelen geschiedden. Zijn reliquieën worden bewaard in de abdij der Norbertijnen te Tongerloo. De Hervorming maakte een eind aan die eeuwen van katholieken bloei. In tallooze moeilijkheden en ontberingen bleven enkele priesters, waaronder vooral Jezuïeten, de trouwgebleven katholieken bezoeken. Een hunner noemen wij: den Frieschen Jezuïet Anscke Bruynsma, in 1531 te Ypecolsga ge boren, die geruimen tijd in Friesland werkte en in 1579 te Leuven stierf na een bijzon der heilig en verstorven leven. Onder de katholiek gebleven families vermeldt de geschiedenis de Zwaga's en het adellijke geslacht der Terwisscha van Sc^eltinga's, die in den tijd der verdrukking verscheidene priesters voortbrachten. De Friesche katho lieken vormen een klein con tin- ntf in Roomsch Nederland, maar het was in bij zondere moeilijkheden dat zij de kerk ge trouw bleven en velen onzer vooraanstaande priesters en kloosterlingen zijn kinderen van dat oude ras met zijn mooie Roomsche traditie. H. W. F. A. DE STRIJD OM DE SCHOOL IN FRANKRIJK Frankrijk bezit een Bond van vrienden der katholieke school. Het bestuur van de zen Bond hield laastelljk een vergadering in Parijs. De Bond bestaat uit 14 locale ver takkingen met 622 afdeelingen, waaronder omtrent een jaar waren er slechts 384 sec ties met 103.000 leden. Op 16, 17 en 18 Sept. zal In Rijssel de al- gemeene jaarlljksche vergadering gehouden worden. Om de rechten der vrije school te be schermen en tevens den ouders hunne rech ten te waarborgen werden voor eenigen tijd vereenigingen van huisvaders in het leven geroepen, die thans een groote hinderpaal geworden zijn voor de verdedigers der neu trale school. De „Croix du Nord" gaf on langs een klein stukje statistiek, dat de re sultaten van het laïcale onderwijs in een helder daglicht stelt. In het jaar 1912 waren, volgens de gegevens van het ministerie van oorlog, in het district Rijssel 4.5 pet anal phabeten, in 1926 6.5 pet, in Amiens in de zelfde jaren 4.5 pet en 10 pet, in Rouen 3.5 pet en 10 pet, in Mans 2.5 pet en 8.5 pet, in Lj'on 1.5 pet en 3.5 pet. En de „Matin" een onbevooroordeelde getuige schrijft: In den Elzas zijn de mannelijke analphabeten drie maal en de vrouwelijke analphabeten bijna vier maal geringer in aantal dan gemiddeld in de overige gebieden van Frankrijk. De meeste scholen in den Elzas en voornamelijk de meisjesscholen zijn echter confessioneel. Zelfs de minister van onderwijs Herriot moest toegeven, dat de kinderen der lagere scholen steeds meer onwetendheid aan den dag leggen zoowel In de aardrijkskunde als in de Fransche taal, en eveneens in rekenen en mathematische kennis. De „Croix" verhaalt dan een voorval in de Pyreneeën, waar een leekenonderwijzer bij een militaire oefening der rekruten een vlammende redevoering hield tegen het mi litairisme en voor het roode leger, terwijl zijn verloofde, een onderwijzeres, communis tische brochures verspreidde. Weliswaar werden beiden tot gevangenis straf veroordeeld, doch het merkwaardige daarbij was. dat het Verbond van onderwij zers tegen dezen maatregel protesteerde en zich met de veroordeelden solidair ver klaarde. De vijfde kolom. VERHEFFEND. Het is jammer dat Nurks niet meer leeft, de echte, raszuivere Nurks, die klaagde en mopperde uit beginsel, critiseerde om de ermek. Hij zou oveivioed van reden tot ge rechte klachten en gegronde critiek hebben, nu en waarschijnlijk nog enkele keeren in de komende maanden, zoolang n.l. de bordjes van den A. N. W. B. aan landgenoot en vreemdeling den weg zullen wijzen naar het Olympisch Stadion in de hoofdstad. Natuurlijk waren het pessimisten die „maren" aanvoerden tegen de Olympische Spelen en natuurlijk zijn het zeurderige napraters, die nu de uitwassen der lichaams krachtmeeting waarom zouden wij „sport' schrijven? fel afkeuren. Maar die pessi misten zijn door de feiten in het gelijk ge steld en de napraters kunnen nog zeer dik wijls hun critiek later hooren over alles wat als sport wordt voorgesteld, maar geen sport is voordat zij evenveel gesproken hebben als degenen die maanden en jaren tevoren propaganda hebben gemaakt voor de Olympische Spelen en ze verheerlijkt, of deze serie wedstrijden om het wereldkam pioenschap een verbeterde editie was van Versaille en Locarno. Sport blijft sport, d.w.z. vaststelling van overwicht door zuiver lichamelijke kracht ook op de Olympi sche Spelen. En wanneer dat overwicht niet vlug genoeg aangetoond kan worden, komt men zoo gauw tot oneerlijke middelen. Dan ziet men een misselijk en onwaardig schouw spel als Zondag in het Amsterdamsche Sta dion, waar veertig duizend menschen elkaar ophitsten en woorden van haat over het veld vlogen. In één opzicht ls het goed dat deze barbaarsche vertooning heeft plaats gehad, dat n.l. -nu ook de werkelijke waarde is aangetoond van de verheffende leuzen over de verbroedering en gevoel van saam- hoorigheid, welke de Olympische Spelen zouden bevorderen. Het was overigens te verwachten dat het Stadion een miniatuur-slagveld zou worden. Men speelt niet meer om het spel maar om te winnen, zooals deelnemers aan de Olympische Spelen zelf hebben geklaagd, zooals men ook moest constateeren dat men hoe langer hoe meer afdwaalde van het Ideaal, waarvoor de moderne Olympi sche Spelen zijn georganiseerd. Alles ln Nederland wat aan sport doet wachtte vol spanning op de loting voor het voetbal- tournooi, en de meeningen waren zeer ver deeld toen het lot besliste dat het Neder- landsche elftal moest spelen tegen dat van Uruguay. Waarom? Omdat de kans op een overwinning zeer klein was geworden. Een nuchtere buitenstaander zou het een eer achten dat men mag voetballen tegen de beste spelers der wereld maar de sportlief hebbers zelf waren er niet goed over te spreken. Want nu moesten wij wel spelen, maar wjj zouden niet winnen. In ieder geval heeft het pessimisme, waar mede de uitslag van de voetballoting werd ontvangen, en de wedstrijd Duitschland Uruguay getoond wat men aan het vier- jaarlijksche sportfeest heeft. VOORZORG Zij: Waarom vader nou niet te vrager* Daar gaat hij juistnaar de biljartzaal. Hy: Wacht tot hü naar zyn studeer kamer gaat. Ik word liever met een boek ge raakt dan met een biljart-queue. DE KWALITEITS-HOED Drie jaren hebt u dezen hoed gedragen, verbaasde zich de winkelier tegenover een van z'n cliënteele. 't Is büna niet te gelooven. HU is nog zoo goed als nieuw. Wat een kwa liteit toch, die hoeden van my Ja hij heeft zich byzonder goed gehou den, driemaal heb lk hem laten schoonma ken, tweemaal er een nieuw lint om laten leggen en eenmaal heb lk hem ln een res taurant omgeruild tegen een splinternieuwer*, Ter berinnering aan de landing van het Bremen-vllegtulg cal dit monument op Greenely-eiland worden opgericht De inscriptie op de bramen plaat vermeldt: Op dit eiland landde de „Bremen" op Vrijdag 13 April 1928, na de eerste non-stop vlucht over den Oceaan van Oost naar West EuropaAmerika)men steeg op in Ierland in den morgen van Donderdag 12 April. De vliegen waren: baron Gunther v. Iliinefeid (Duitschland), commandant, kap. Herm. Köhi (Duitschland), le piloot en majoor James Fitzmauricc (Ierland), 2e piloot. De drie-motorige Fokker, waarmede Byrd den a.s. winter naar de Zuidpool wil vliegen. De foto is genomen na een proefvlucht (met zakken zand) om het laadvermogen van het vliegtuig vast te stellen. De „Southern Cross", waarmede kap. Kingsford Smith over den Stillen Oceaan van Californië naar Australië vliegt; de afstand bedraagt 7788 müL Inzet: kap. Smith. Tl-t hout, dat voor het braadspit-vuur noodlg Is, hakken de Urug-nee zen zelf, wel op 'n onpractische maar spieren-stalende manier. De schntslnis te Spaamdam moet worden hersteld, waartoe het noodig was dat de kolk werd leeggepompt. Hierboven een foto van de drooggelegde kolk. De Amerikanen, die altijd practisch willen zijn, laten den school jongens ondcrwUs geven in boks- en verdedigingskunst. Wjj weten niet hoeveel schooluren hieraan besteed worden. De ZeerEerw. Heer A. F. Wijt- vliet, emer. pastoor van het Bis dom Breda en thans rector van het gesticht der Bredasche reli gieuzen te Noordwyk, viert 15 Juni a.s. zijn gouden priester feest. Een foto van den rector met zijn vier priester-broeders, waarvan er nog twee in leven zyn, is in de Kath. Illustratie van deze week opgenomen. De Urngnaysche voetballers roosteren voor tydverdrijf enkele schapen, daarmede een methode om vleesch te braden demon- streerend, die wij alleen in de Middeieenwen kenden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 5