DE WAERELD ROND TWEEDE BLAD NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1928 BLADZIJDE 1 - W&sm^m liöixó.'-..:-:-. \#S,„ r* HET GELOOF EEN HANDELSZAAK door Friedrich Mückermann S.J. Onder dezen titel, (waarvan de strekking duidelijk is), brengen geïllustreerde bijlagen van socialistische bladen photografische re producties van beelden uit Lourdes, de we reldberoemde bedevaartplaats in de Fransche Pyreneeën. De daaraan vastgeknoopte op merkingen en aanmerkingen geven blijk van zoo'n totale onwetendheid der werkelijke toe standen en zoo'n oppervlakkige beoordeeling der gebeurtenissen van Lourdes, dat zij nau welijks een ernstige weerlegging en rectifica tie waard zijn. Toch willen we eenige woorden spreken over bedoeld artikel, want dit tracht den in druk te wekken als had de schrijver alles grondig onderzocht en als was hij op overtui gende gronden tot zijn beslist hatelijk oor deel gekomen. Zeer juist is de waarneming van een „voortdurende stroom van pelgrims uit alle landen der wereld", die zich niet slechts be perkt tot het „seizoen in Augustus". Hon derdduizenden pelgrims trekken ieder jaar naar Lourdes, dat naast Rome en Jeruzalem het meest bezochte heiligdom der wereld geworden is. Voor het grootste gedeelte zijn het natuurlijk lijdenden en zieken, die in Lourdes genezing of minstens verzachting en geduldige overgeving in hun lijden zoeken en vinden. Dat „reeds het uitstijgen van al die pelgrims dikwijls een vreeselijken aanblik biedt", behoeft geen verder betoog. De aan blik van die zieken met allerlei gebreken, zooals zij den grooten Weldoener in Palestina eens omringden, zal zeker ook wel niet lieflijk en opbeurend geweest zijn, behalve wanneer de opmerkzame toeschouwer, ontroerd en vol deelneming, in de vurig verlangende oogen der arme lijdenden oneindig veel liefde, ge duld en vertrouwen vermocht te zien. Om die groote massa onder dak te bren gen, is in Lourdes uitstekend gezorgd. Uitge breide pelgrimshuizen en hospitalen zijn voor dat doel ingericht. Belachelijk is de bewering dat het entrée in deze huizen verboden is, omdat de „beelden van ellende te slechte uitwerking zouden hebben". Slechte uitwer kingen? Och ja, ik heriftner het me: er ko men natuurlijk naar Lourdes niet alleen zie ken, maar ook talrijke nietsdoeners, toeristen en nieuwsgierigen, die zooals ik dikwijls gezien heb de rust, welke de zieken vooral na een ontzettend vermoeiende reis dubbel en- driedubbel noodig hadden, door duizend nieuwsgierige vragen, telkens verstoorden. En om dat te voorkomen, laat men wijselijk, uit medelijdende zorg met de zieken niet iede- ren willekeurigen bezoeker vrij binnen ko men. Onwaar is verder de opmerking van den schrijver van het artikel, dat bedienaars van de Grot een oud moedertje, dat van het bronwater naast de bron wilde drinken, on vriendelijk opzij drongen. Juist het tegen overgestelde is waar, want nergens dan juist in Lourdes is rondom het Heiligdom zooveel voorkomende, stille bereidwilligheid en deel neming waar te nemen! Even zoo weinig steekhoudend is verder de valsche bewering over priesters, die kaarsen verkoopen en over bedienaars der Grot die den pelgrims meest hunne kaarsen afnemen, om ze in een groote houten kast te leggen, in plaats van ze aan te steken. Hoe zou het in Godsnaam mogelijk zijn de honderden kaarsen die dagelijks geofferd worden in de betrekkelijk zeer kleine en nauwe grot tege lijk en dadelijk aan te steken? Het is toch eenvoudig noodig, dat de bedienaars voor orde zorgen en de kaarsen eerst ter zijde leg|en om ze dan langzamerhand op de kaar senluchters te zetten. Het stil verwijt als zou het bij den ver koop en het offeren der kaarsen niet eerlijk toegaan, is toch wel wat al te kleingeestig. De beschrijving van het baden, van de ver heven religieuze extase, van het „wonder" is echte stijl van een ongeloovig feuilleton schrijver, met wien iedere redeneering nutte loos is. „Wie ook slechts critisch eenigszins al deze dingen beschouwt, moet diep verontwaardigd deze plaats verlaten," zegt de schrijver. Waarom verontwaardigd? Verontwaardigd, omdat de „zieken", die onder onbeschrijfelijke ontberingen en kwellingen den verren weg naar Lourdes maken moesten, en die hun laatste bezit offerden, om deze reis te kun nen maken, ongenezen terugkeerden? On danks de honderden krukken die boven de Grot hangen, zijn de zoogenaamde dagelijk- sche genezingen, meestal, behalve bij ner veuze ziekten, van zeer twijfelachtigen aard." Hoe verbazend slecht is toch deze Lourdes- bezoeker (of hij is er misschien zelf niet ge weest) ingelicht over de feiten, over de zie ken en hunne stemming, over christelijke naastenliefde en vooral over „wonderen" en „genezingen". Niemand moet immers naar Lourdes ko men. Als hij dan ondanks pijn en ziekte toch nog de verre reis maakt, dan doet hij het in echte vrije offervaardigheid. Niemand is ook verplicht zijn laatste bezit ten offer te brengen; dat zou dwaas genoeg zijn. Neen er is nog edele naastenliefde en milddadig heid genoeg, die de reis mogelijk maken voor armen en onbemiddelden, van wie er talloo- zen kosteloos de reis mogen maken. Zeker, een groot aantal zieken gaat „ongenezen" weer vandaar. Maar de schrijver van het ar tikel had, toen hij in Lourdes was, als eerlijk beschouwer ook eens langer bezoek moeten brengen aan het Consultatie-bureau. Daar had hij zich misschien wel niet laten overtui gen voor wat de talrijke „genezingen" be treft, maar dan zouden de getuigenissen en verklaringen van een heele reeks ongeloovi- ge dokters hem toch minstens wel wat te denken hebben gegeven. Dan had hij ook kunnen zien, dat genezingen van „Ziekten van nerveuzen" aard pas in de derde of vier de plaats in aanmerking komen, dan kon hij ook zien, dat volgens ongeloovige opvat- I ting voor werkelijke en blijvende onverklaar bare genezingen, als kanker, tuberculose, beenbreuken, veretteringen enz. de meeste en geloofwaardigste getuigenissen aanwezig zijn in dat Contröle-bureau van de dokters waartoe ieder geleerde, onderzoeker en arts van welk geloof dan ook, toegang heeft. Hij had daar ook te weten gekomen dat het bronwater der baden volgens chemisch on derzoek gewoon drinkwater zonder bijzondere geneeskrachtige mineralen is. In een gesprek met al de „ongenezen" zieken had hij ook kunnen ondervinden, dat het gewoon een leugen is om te beweren dat „door deze ba den in het bronwater zelfs meer kwaad dan goed bereikt wordt", en de „zieken die iedere opwinding vermijden moesten, niet weer te herstellen nadeelen ondervinden". Merkwaar dig dat de „genezenen" van deze schade en nadeelen niets bemerkt hebben evenmin als al de „ongenezenen" daar ooit over geklaagd hebben. Wel verzekeren talloozen onder hen, dat zij er merkbare verzachting en verbete ring gevoelden. Allen zijn het er over eens, ook al zijn ze niet genezen, buitengewoon ge troost en gesterkt en bereidwillig gestemd om hun lijden in geduld en onderwerping voor taan te dragen, Lourdes verlaten te hebben. Geheel bezijden de waarheid zijn de alge- meene beweringen, dat in Lourdes hoogere prijzen gevraagd worden, dan in mondaine badplaatsen, dat geestelijken tegen vergoe ding op straat rozenkranzen zegenen, dat men alle mogelijke souvenirs koopen moet, eer men toegang tot 't heiligdom krijgt. Evenmin heb ik iets kunnen ontdekken van de offerblokken, die „overal" staan. Men merkt immers maar al te duidelijk wat met die beweringen bedoeld wordt: de hebzucht van de geestelijkheid en de kerk aan het licht te brengen, die de domme geloovigen ia Lourdes afzetten. Of in de bedevaartplaats Lourdes, niet voor vrome pelgrims, maar misschien wel voor ver-» mogende toeristen en pleizierreizigers eeniga zeer dure hotels bestaan, die bestuurd wor den door menschen, die hun reizigers graag plukken, dat weet ik niet. En wanneer da schrijver van het artikel een bakker zou aan getroffen hebben, die zijn brood, bonbons ea gebak bereid met het heilig Lourdeswater aanprijst, of wanneer hij meisjes op straat heeft zien loopen, die Lourdeswater verkoch ten, dan vraagt men zich toch af, wat dia zakenpractijken toch te maken hebben met het geloof en de kerk. Zeker, evenveel of even weinig als de bedrieglijke annonces voor allerlei waarzegging, sterrenwichelarij, toekomstonthullingen of tallooze belachelijke aanprijzingen van alle mogelijke „onfeilbare" geneesmiddelen in sommige bladen iets te maken hebben met het geloof of de principes der abonné's van die krant of van de redac teuren van dat partij-orgaan. Waarom dus groote verontwaardiging en boosheid van het socialistische blad? Wie meent dat hij zijn tijdgenooten iets verstan digs over Lourdes moet zeggen, moet zoo niet als „geloovige", dan toch immers als „onbe vooroordeeld" beschouwer eerst naar Lourdes gaan. Wanneer hij echter zijn artikel niet uit eigen aanschouwing maar uit het archief van de redactiekamer put, dan moest hij alleen reeds uit gevoel van eerlijkheid en fatsoen zich tevoren eens laten inlichten door de verschillende betrouwbare groote werken over Lourdes en zijn genezingen, zooals dat van Dr. Boisserie of Dr. Bertrin. In Spaarndam brak Woensdagnacht brand uit in de vischrookerij van den heer W. A. Balm. O-a. ging een niet verzekerde partij visch, ter waarde van ongeveer 600.verloren. De Eerw. Zuster Solina (mej. C. Witte te Grootebroek) van de Congregatie van het H. Bloed te Boxtel herdenkt 15 Augustus a.s. haar zilveren professiefeest. Zij is werkzaam in de missie van Zuid-Afrika. Ook in Londen bestaat het vraagstuk, hoe de kinderen gedurende de vacantie voor verveling en onge lukken te behoeden. Men laat de jeugd nu spelen in tuinen en speelplaatsen van de scholen. iOf er revolutie dreigde, zoo sterk was de politiemacht in Parijs, uitgetrokken om het gebouw te bewaken, waarin een internationaal congres van de socialisten werd gehouden. Elf duizend leden van de „British Legion" brachten een bezoek aan de slagvelden van Frankrijk en België. Hierboven een kiek van een groep bezoekers, waaronder oorlogs-weduwen, terwijl zij hun lunch gebruiken op de oorlogszandzak-versterkin gen, die door de Canadeesche regeering in stand worden gehouden als herinnering aan de Canadeesche gesneuvelden. Een prachtige kiek van ranke sierlijkheid en vlugge kracht van de „Westward", die de Cowes Regatta- zeilwedstrijden in Engeland opende. In Amerika is weer een nieuw type vliegtuig gebouwd, waarvan de bestuurder den ondersten vleugel kan bewegen en tegen den wind in stellen. Daardoor is het mogelijk binnen een afstand van 30 voet het vliegtuig na de landing tot stilstand te brengen. Een elegante verschijning is de politie-agent te Rome, die 's zomers een geheel witte uniform, helm en handschoenen draagt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 5