Het 29ste Internationaal Eucharistisch Congres te Sydney
tweede blad
M'WÈi
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT MAANDAG 3 SEPTEMBER 1928
BLADZIJDE 1
De plechtige inwijding van de St. Marv-
Kathedraal te Sydney
De Katholieke Kerk in
Australië
Het programma van het 29ste
Internationaal Eucharistisch Australië^ kwamen enhiereen^st«r Sticht
ten. Op het oogenblik bezitten zij drie kloos-
CoilgreS te Sydnev ters' twee Missiehuizen in de diocesen Syd-
Het gebed voor het Intern.
Eucharistisch Congres
Uit de landen en de steden
Zijn de duizenden getreden
Rondom Jezus' Koningstroon.
Zoo zong Katholiek Nederland en de ge-
heele Katholieke wereld, toen Amsterdam
weinige jaren geleden het onschatbare voor
recht mocht genieten om het Internationaal
Eucharistisch congres binnen zijn muren te
ontvangen en de grooten dezer aarde, eer
biedwaardige kerkvorsten en tienduizenden
uit alle landen naar ons Holland kwamen,
om er den Koning der Eucharistie het be
wijs van hun diepe hulde en van hun on
wankelbaar geloof te brengen.
Want immers, wat is een Internationaal
Eucharistisch congres anders naast de ver
dieping der kennis omtrent het Allerheiligst
Altaarsacrament, dan een grootsche mani
festatie,om daarmede openlijk van onwrik
baar geloof aan de wezenlijke tegenwoordig
heid van Jezus Christus in de H, Eucha
ristie getuigenis af te leggen.
Dat waren schoone dagen voor Katholiek
Amsterdam en voor heel ons Katholieke
volk.
Het schitterend succes van het roemrijk
congresin Amsterdam is zeker voor het
grootste deel te danken geweest aan de bij
zondere liefde voor Jezus Eucharisticus,
welke er onder ons Katholieke volk leeft en
waardoor ieder naar het best vermogen en
met hart en ziel heeft meegewerkt, om dat
congres zoo indrukwekkend mogelijk te doen
zijn, zóó zelfs, dat het onder de eersten ge
rekend kan worden van de rij, welke eraan
vooraf ging.
Katholiek Nederland, dat toch reeds zoo
hoog staat aangeschreven, heeft zijn bes
gedachte kwam, zooals het ons verhaald
wordt door pater A. Schelstraete S.S.S. in
zijn werk over de Eucharistische Congres
sen.
Op den 29en Juni 1873 knielden te Paray
le Monial 200 Fransche afgevaardigden voor
het Allerheiligst Sacrament en wijdden zich
toe en met zichzelf het Parlement en Frank
rijk aan het H. Hart van Jezus, Die daar
twee eeuwen te voren zijn groote liefde open
baarde en wederliefde vroeg: „Ziehier het
Hart, dat de menschen zoozeer heeft liefge
had en niets heeft ontzien, zich als uitgeput
en verteerd heeft om hun Zijn liefde te be
tuigen." „Ik heb hevigen dorst om door de
menschen bemind te worden in het Allerh.
Sacrament."
Bij het hooren van het verhaal dier diep-
roerende plechtigheid, ging er als een licht
op in den geest van mej. Tamisier.
„Ik begreep," zegt ze, „dat God me riep
om me te wijden aan het maatschappelijk
heil door de Eucharistie."
Doch, hoe en waar te beginnen? Was het
niet uitzinnig voor een zwakke vrouw zoo'n
reuzentaak op zich te nemen?
„Infirma mundi elegit Deus"! God kiest
het nederige zwakke tot volvoering zijner
plannen.
Hij plaatste op mej. Tamisiers levenspad
twee heilige priesters, die haar wijs leidden
tusschen vele klippen door; den bewonde-
renswaardigen priester. Chevrier, stichter
van de Voorzienigheid Prado te Lyon, en
den eerbiedwaardigen pater Eymard, stichter
van de Congregatie van het Allerheiiligst
Sacrament.
We kunnen mej. Tamisier niet volgen in
haar gestaag werken voor haar mooie
Z. Em. Kardinaal Cerretti, Pauselijk begaat naar het 29ste. Internationaal Eucharistisch
Congres te Sydney
ten naam glansrijk kunnen handhaven, ja
zelfs er nog een schooneren, wijder ver
maarden klank aan weten te geven.
Weer staan we aan den vooravond van
een nieuw Internationaal Eucharistisch con
gres, het negen en twintigste, ditmaal in
de Australische grootstad Sydney.
Binnen enkele dagen zullen ook daar de
woorden bewaarheid "worden, die bij het
congres van Amsterdam op ieders lippen
zweefden en zullen ook uit alle landen en
steden wederom de duizenden zijn getreden,
rondom Jezus' Koningstroon, allen broeders
en zusters, één in het gelooven, die veree-
nigd willen loven het liefdewonder van Gdds
Zoon, het ondergrondelijk mysterie van de
hoogst denkbare liefde, waarvoor iedere knie
zich moet buigen.
Sydney!ver is het van onze lage lan
den, aan de andere zijde der aarde en och,
slechts aan zeer weinigen der onzen zal het
gegeven zijn, het onvergelijkelijk feest daar
te beleven.
Maar toch, in den geest leven wij mee met
de gebeurtenissen in 't groote Sydney,
herinneren we ons het gebeurde in Amster
dam en zullen ons daardoor nog sterker de
vreugde en geestdrift kunnen indenken, die
Australië's Katholieken moet bezielen, nu
het hun gegevenis.aan den Eucharistischen
Koning de heerlijkste hulde te bereiden,
welke het menschenoog ooit heeft aan
schouwd.
Al scheiden duiizenden mijlen ons van de
plaats waar die hulde gebracht wordt, de
techniek heeft ons in staat gesteld, al is
het dan nog slechts door het gesproken of
geschreven woord, de gebeurtenissen over
heel de wereld binnen den kortst mogelijken
tijd te vernemen.
De radiotelegrafie zal haar gaven in het
werk stellen en zoo zullen wij toch, slechts
enkele uren, nadat ze hebben plaats gehad,
de plechtigheden vernemen, die in Australië
thans gevierd gaan worden.
Een onzer redacteuren, die, zooals men
weet, voor ons naar Australië vertrokken is
en het congres in Sydney bijwoont, zal ons
ongetwijfeld dezer dagen interessante bij
zonderheden seinen, waarvan onze lezers na
tuurlijk met gerechtvaardigde belangstelling
kennis zullen nemen. Nog twee dagen schei
den ons van het 29ste Hoogfeest der H.
Eucharistie en in dit verband is het, naar
het ons voorkomt, passend, enkele woorden
aan de Eucharistische congressen, meer in
't bijzonder aan dat van Sydney en aan
Katholiek Australië, te wijden.
De oorsprong der Eucharis
tische Congressen
Het eerste Internationaal Eucharistisch
Congres had te Rijssel plaats van 28 tot 30
Juni 1881.De oorsprong dateert dus van de
laatste helft der 19e eeuw.
Het idee van dat grootsche werk is uitge
gaan van een eenvoudige, doch diep-Eucha-
ristische vrouw, mej. Tamisier.
Ziehier bij welke gelegenheid zij op die
levensideaal meer dan 10 jaar lang. Een
enkel woord over het eerste resultaat van
haar pogingen.
Bij gelegenheid van de jubilé-processie der
Grijze Penitenten in Avignon werd op 9
Juli 1876 een meer Jan gewoon feest geor
ganiseerd: een bescheiden Eucharistisch
Congres, waarop een schrijven werd gezon
den aan Z. H. den Paus, verslagen werden
uitgebracht en wenschen geformuleerd ten
opzichte van den Cultus Eucharisticus.
Twee jaar later werd met de krachtige
hulp van de „Revue du Très-Saint-Sacra-
ment", zoo hoog opgevoerd door zijn eminen-
ten redacteur, P. Tesniëre, S.S.S. een bede
vaart georganiseerd naar Favemey, waar
eens een schitterend Eucharistisch wonder
heeft plaats gehad. Mgr. Paulines, Aarts
bisschop van Besangon, aanvaardde het
voorzitterschap van het Congres, bij gele
genheid van deze bedevaart in het leven ge
roepen. Het overtrof de stoutste verwach
tingen en was van zeer practischen aard.
Een ander soortgelijk Congres werd in
1874 te Douai gehouden.
Tot hiertoe waren het echter alleen voor-
loopers der Eucharistische Congressen.
Mej, Tamisier, „die ridderlijke ziel van het
Allerh. Sacrament", „de Jeanne d'Arc der
Eucharistie", zat niet stil. Pater Chevrier had
haar gezegd, dat God haar de personen aan
wijzen zou, noodig om haar verheven doel
te bereiken.
Inderdaad een legio van heilige vooraan
staande priesters en leeken hebben haar ter
zijde gestaan, zooals de heer Dupont, „de
De Kardinaal-Legaat, Z. Em. Kardinaal Cerretti heeft gisteren met groot
sche plechtigheid de Maria-Kathedraal van Sydney persoonlijk ingewijd.
De reeds bestaande St. Mary-Kathedraal is in verband met het aanstaande
Internationaal Eucharistisch Congres belangrijk vergroot en de plechtigheid
der inwijding gold dan ook dit vergroote gedeelte.
In tegenwoordigheid van duizenden inwoners van Sydney en van congres
gangers, welke reeds in de Congresstad zijn aangekomen om er de vooraf
gaande plechtigheden ook mede te maken, verrichtte de Kardinaal-Legaat
de inwijding.
Deze plechtigheid is tevens gepaard gegaan met de onthulling van het
standbeeld van wijlen Kardinaal Moran, waarbij Mgr. Hanna, Aartsbisschop
van San Francisco een feestpredicatie hield.
Bij de inwijding werd Kardinaal Cerretti geassisteerd o.m. door Z. D. H.
Mgr. Heylen, bisschop van Namei\, voorzitter van het permanent comité
voor de Internationale Eucharistische Congressen. Mgr. Deschamps en Pater
Martindale S.J., uit Londen. De plechtigheden werden opgeluisterd door
gezangen van een koor van 400 personen, onder directie van Dr. Pettorelli
uit Rome.
De St. ■'Mary-Kathedraal is een der schoonste bouwwerken van de stad en
bekroont Sydney, vanuit de haven gezien. In slanke gothische lijn is het
geheele gebouw opgetrokken.
Tusschen het groen van den prachtigen botanischen tuin, die aan den voet
gelegen is van de helling waarop de kathedraal rust, maakt ze een machtigen
indruk.
Zij zal dan ook een der centra zijn van de plechtigheden tijdens het congres.
Thans vergroot, is zij geheel berekend op een massaal aantal bezoekers.
In 1820 reeds werd begonnen aan den bouw der oude kathedraal. Op
29 Juni 1865 werd ze verweest en oogenblikkelijk daarna is door den
architect een nieuw, mooier en grooter plan ontworpen.
Spoedig werd met dezen bouw begonnen, waarvan op 8 December 1868
de eerste steen gelegd kon worden en in aanmerking nemend den omvang
van het imposante gebouw, ging de uitvoering zeer voorspoedig, want op
8 September 1882 kon er reeds een gedeelte van in gebruik worden genomen.
Geheel voltooid was ze in 1900, in welk jaar ook de plechtige inwijding
geschiedde. Eenige details ontbraken echter nog, n.l. een gedeelte van het
hoogkoor en de twee fronttorens. Met den bouw daarvan werd in 1913 een
aanvang gemaakt, doch de voltoooiing daarvan zou zoo voorspoedig niet gaan.
De wereldoorlog werd spelbreker en was oorzaak dat men er mede wachtte
tot het tijdstip, waarop Sydney definitief werd uitverkoren om het Inter
nationaal Eucharistisch Congres te ontvangen.
Toen werden ook alle krachten te baat genomen om te zorgen, dat de
Kathedraal gedurende de Congresdagen in haar volle glorie zou kunnen
prijken. De architect, de heer Hennessey heeft daarin een belangrijk aan
deel gehad. Hem is het voornamelijk te danken, dat het gebouw op tijd vol
tooid is kunnen worden. Om eenigen indruk te geven van den omvang en
kostbaarheid der Kathedraal, diene het volgende:
De geheele bouw heeft ongeveer 12.000.000 gekost.
De Kathedraal is ontworpen in Normandisch gothisehen stijl, in kruisvorm,
met twee spitse torens, die den voorgevel flankeeren en een schip met het
dwarspand. De lengte van den stompen toren op de kruising van het hoofd
schip is 107 M., de breedte 24.5 M.; het dwarsschip is 39 M. lang en 24.5
M. breed; de hoogte van de door kruisbogen gedragen zoldering is 22.5 M.
Uitwendig is de nok van het middenschip 30 M. hoog, de centrale toren
39 M., de beide fronttorens ruim 70 M.
Zooals het grootsche Godshuis thans is gebouwd, is het voor allen, die
Sydney over zee bereiken, zichtbaar.
De regeeringsautoriteiten die in 1821 een stuk land aan Fr. John Joseph
Therry en de arme Katholieken ten geschenke gaven, konden deze gun
stige ligging toen niet voorzien.
Het rotsachtige hellende terrein werd opzettelijk gekozen, opdat Zijne
Excellentie de gouverneur zich niet gehinderd zou voelen en inderdaad lag
de kerk geïsoleerd buiten de stad in een boschachtig gebied en in de on
prettige nabijheid van gevangenen-verblijven.
De Eerwaarde heer Erie O'Brien, die de geschiedenis van het Katholicisme
in Australië schreef, zegt dienaangaande: „De Katholieken moeten thans de
keuze, waardoor deze ligging (van de kathedraal) werd bepaald, zegenen,
daar er geen wenschenswaardiger ligging in Sydney kan verlangd worden."
Het geheele gebouw is van harde zandsteen opgetrokken, wat de St.
Mary-Kathedraal tot een juweeltje van kunstzinnige architectuur maakt.
Dit gelukkige feit en ook de kostbaarheid waarmede het interieur van het
gebouw is versierd, maakt dat Katholiek Australië op het bezit van zijn SL
Mary-Kathedraal met recht trotsch mag zijn.
Ook in Nederland had mej. Tamisier geen
succes.
Toen wendden zich de .blikken weer naar
Frankrijk, waar eindelijk met de welwillen
de medewerking van M. Vrau, werd besloten
tot het Eucharistische Congres van Rijssel
in 1881, dat 'n triomf is geworden. Sindsdien
is het steeds in stijgende lijn gegaan en
steeds grooter en grootscher in omvang en
beteekenis geworden.
heilige man van Tours", die de nachtelijke
aanbidding te Tours inrichtte, verder pas
toor Bridet te Lyon. Louis de Cissey, de
apostel van de Zondagviering, Cyrille de
Benque. pater de Foresta, S.J., Philibei t
Vrau, Mgr. Mermillod, Kardinaal Richard,
Met Dubois en vele anderen.
In 1877 werd te Parijs de wensch geuit,
dat er een permanent comité zou opgericht
worden om de Eucharistische werken te be
hartigen en te verspreiden.
Paus Leo XIII zeide m 1879: „Voor de
uitbreiding der Eucharistische werken ben
ik bereid alles toe te staan."
Ook bij mgr. de Ségur, alom gekend om
ziin geestdriftige liefde tot de Eucharistie,
ging mej. Tamisier aankloppen. Hij verwees
haar naar den Belgischen Kardinaal De-
vraag aan God." zoo sprak deze Kerkvorst,
„niet te sterven vooraleer ik Hem die groote
glorie verschaft heb."
Enkele dagen na dit onderhoud vertrok
Z.Eminentie naar de Eeuwige Stad en mocht
de vreugde smaken Paus Leo XIII de
Eucharistische Congressen te hooren prijzen
en zegenen.
Mgr. de Ségur in de volheid van zijn ge
luk bij het vernemen van dit verblijdend be
richt, vormde een permanent comité. In
1881 zou het eerste congres plaats hebben,
werd besloten.
In België, het vaderland van de H. Ju
liana van Montcoruillon, zou het eerste
Euch. Congres bijeenkomen. Wegens den po-
litieken toestand in België, toen in vollen
iezingsstrijd. bleef het bij een mooi ver-
champs.
Aartebisschop van Mechelen. „Ik langen, het congres ging niet door
van den pauselijke» legaat heeft inmiddels
de rij van plechtige feestelijkheden reeds ge
opend. De officieele receptie van den legaat
zal plaats hebben hedenmiddag. Bij die re
ceptie zullen ook de voornaamste wereldlijke
autoriteiten van he Australische gemeene-
bes aanwezig zijn.
Intusschen heeft gisteren reeds de luis
terrijke inzegening van de St. Mary's Ca
thedral plaats gevonden, welke voor de plech
tigheid een groote uitbreiding heeft onder
gaan. In alle kerken van Sydney is tevens
het plechtig triduum geopend tot welslagen
van het Congres.
Deze driedaagsche godsdienstoefening zal
Dinsdagavond op plechtige wijze worden ge
sloten. Daarna zal de pauselijke delegaat
aanzitten aan een feestmaaltijd, welke hem
.door de burgerlijke autoriteiten zal worden
aangeboden.
Den avond van den openingsdag worden
er vergaderingen voor de verschillende na
tionaliteiten gehouden.
De Donderdag wordt ingezet met een
Ccmgresmis in de St. Mary's Cathedral. Het
Allerheiligste wordt dan dag en nacht tot
Zondag ter aanbidding uitgesteld.
De geschiedenis der Katholieke Kerk tn
Australië is interessant en juist door het
feit van het 29ste Internationaal Eucharis
tisch Congres weer meer op den voorgrond
tredend. We kunnen er slechts enkele gre
pen uit doen, die de ontwikkeling van het
Katholicisme in Australië kenschetsen.
Tegelijk met het Internationaal Eucharis
tisch Congres zal ook het 85-jarig jubilé van
de Congregatie der Passionisten met groote
belangstelling gevierd worden. De Passionis
ten immers waren, na de Engelsche Benedic
tijnen. de eerste kloosterlingen, die naar
- ney en Adelaide en een Noviciaat in het
diocees Goulborn. Zij behoorden tot de Indi
sche Provincie, doch stichtten in het jaar
1923 een eigen provincie. Zij blijven in eeuwi-
Het programma van het 29ste Interna- j ge herinnering in de geschiedenis der Evan-
tionaal Eucharistisch congres te Sydney dat j geüseering van Australië. Het pionierswerk
van 5 tot en met 9 September gehouden dezer missionarissen, van wie er twee uit
wordt, kan als volgt worden samengevat: Rome. een uit Zwitserland geboortig was, is
Het congres wordt Woensdagnamiddag 5uiterst moeilijk geweest. Zij hadden zich op
September, met. een '{slechtigheid in de St. I een eiland in de nabijheid van Brisbane ge-
Mary's Cathedral geopend. De aankomstvestigd. Zonder dat. de bewoners blijk gaven
van een directe vijandige gezindheid, bleef t
aantal bekeerlingen toch zeer klein. Nadat
de missonarissen zich twee jaar lang de
meest denkbare moeite gegeven hadden, om
het vertrouwen der eilandbewoners te win
nen en om hun den geest van het Evangelie
te doen kennen, verdwenen dezen op zekeren
dag plotseling spoorloos van dit eiland, nadat
zij alle matërieele voordeelen, die de Missio
narissen hun geboden hadden zonder uit
zondering benut hadden.
Verschillende maanden bleven zij op een
der nabij gelegen eilanden en daar de mis
sionarissen van de regeering in het geheel
geen ondersteuning en van den Aartsbis
schop van Sydney slechts zeer geringe hulp
middelen ontvingen, moesten zij hun werk
opgeven. Na 12 jaar vond een missionaris,
die toevallig het eiland bezocht, nog slechts
een enkele inboorling, die zich herinneren
kon ooit een H. Mis bijgewoond te hebben,
die echter noch van het Kruisteeken, noch
van het Onze Vader iets afwist.
Van de 4 missionarissen zag er slechts een
zijn vaderland weer. De eene werd bij een
schipbreuk op de kusten van Peru geworpen
en eindigde zijn leven bij de Franciscanen
te Lima; een ander werkte tot aan het einde
Des middags vinden in de verschillendevan zijn leven als taalleeraar te Adelaide en
groote zalen in de stad de algemeene ver- slechts één zette het missiewerk in Australië
gaderingen en internationale besprekingen voort, te zamen met den bisschop van Ade-
Het stadhuis van Sydney.
plaats, terwijl des avonds op de Show
Grounds een lof voor mannen zal worden
gehouden.
Op ditzelfde terrein wordt Vrijdagmorgen
te tien uur de kindermis opgedragen. De
middag verloopt als die van den voorgaan-
den dag en 's avonds worden weer verga
deringen voor de verschillende nationali
teiten gehouden.
Zaterdagmorgen te acht uur heeft in de
St. Mary Cathedral de algemeene kinder-
communie plaats en wordt op de Show
Grounds een H. Mts voor vrouwen opgedra
gen. Ook dezen middag worden er alge
meene vergaderingen en internationale be
sprekingen gehouden's Avonds wordt in elke
kerk van Sydney een lof gecelebreerd.
Zondagmorgen. 9 September, is er onder
alle H.H. Missen, van. zes uur tot half ne
gen, algemeene H. Communie voor de man
nen der arbeidersvereenigingen, waarna deze
zich aan een gemeenschappelijk ontbijt ver-
eenigen. In de open lucht op het St. Pa-
triokscollege te Manly wordt, evenals in de
St. Mary Cathedral, te 10 uur een pon
tificale hoogmis opgedragen.
Des middags vertrekt de processie per
boot te half twee van Manly. Na aankomst
om half drie aan pier no. 1 aan den Cir
cular Quay, trekt zij door Macquari Street.
St. James' Place, Elizabeth Street. Park
Street. CoUege Street naar kt. Mary's Ca
thedral. welke zij door de Westelijke deur
binnengaan. Daar zal de Pauselijke delegaat
het Congres met den Pauselijken Zegen
sluiten,
laïde. Zij hadden wekelijks een inkomen van
8 shillings. Deze missionaris was de eenige
priester die in Adelaide bleef, toen de groote
goudjacht naar Victoria begon. Hij stierf 4
dagen voor hij de reis naar zijn vaderland
zou aanvaarden.
In 1842 werden de diocesen Sydney en
Adelaide gesticht. Daarna volgde onder het
pontificaat van Paus Pius IX de stichting
der andere bisdommen, zoodat er thans 14
bisdommen zijn, 5 aartsbisdommen, 4 vicaria
ten en een apostolische prefectuur.
Verschillende orden en congregaties zijn er
werkzaam in het Apostolaat, in het onder
wijs en de ziekenverpleging.
In 1915 werd Mgr. Cerretti. die thans
Kardinaal Legaat op het Congres is, als
Apostolisch Delegaat naar Australië gezon
den, in welke hoedanigheid hij werd opge
volgd door Zijne Excellentie Mgr. Cattaneo
Waar eens het huis stond van William
Davis, dat zoo lang tot bedehuis gediend
had, staat thans een statige kathedraal van
Sint Patrick, welke plaats biedt aan 6000
geloovigen.
De geschiedenis van het Katholicisme in
Australië hangt ten nauwste zamen met die
van Sydney.
Dit is ook een der redenen, waarom van
geheel Australië Sydney als plaats voor het
Congres is aangewezen.
Een overzicht van de schilderachtige haven van Sydney, waar
Donderdagmiddag de grootsche intocht van den Pauselijke» Lqgaat naar het Intern. Eucharistisch Congres,
Kardinaal Cerretti, plaats had.
t
Het gebed, samengesteld voor het welslagen
van het 29ste Internationale Congres te Syd
ney luidt aldus:
O Jezus, wezenlijk en waarachtig tegen
woordig in het Allerheiligste Sacrament, om
er onze zielespijs te zijn: eewaardig U het
Werk der Internationale Eucharistische Con
gressen te zegenen en met volledig succes
te bekronen alle Eucharistische Congressen
en Bijeenkomsten, die in aansluiting daar
mede gehouden zullen worden. Jezus, zegen
vooral het aanstaahde Internationaal Con
gres zelf.
Heilig Hart van Jezus, zegen het Congres.
H. Paschalis Baylon, bid voor ong.
De aflaten.
Voor de Geloovigen van geheel de wereld,
die zich in den geest met dit Congres zullen
vereenigen verleende Z. H. de Paus (7 Maart
1924) de volgende aflaten:
a. Eenmaal een volle aflaat, wanneer zij
onder de gewone voorwaarden gedurende de
Congresdagen een kerk of openbare kapel
zullen bezoeken, en er bidden voor het wel
slagen van het Congres.
b. Een aflaat van 300 dagen, telkens wan
neer zij bidden, eenig ander goed werk doen
of 'n gift geven, voor het welslagen van het
Congres, ook als het al geëindigd is.
li