Binnenlandsch Nieuws t% ceni Ook voor kinderen W Mavrides' R. K. ARTSENVEREENIGING o HET JONGSTE VERLOOP DER STER-BEWEGING PEPERMUNT TWEEDE BLAD NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT WOENSDAG 7 NOVEMBER 1928 BLADZIJDE 2 De referaten over Therese Neumann 13 EGYPTIAN CIGARETTES Met 1 Coupon bij 10 Sigaretten. Xn Portugal kon hij op straat niet goed loopen. Hij kreeg zelfs geen kans 'n doos PRINCE nog te koopen! Vole kinderen lusten niet gaarne pepermunt. Een uitzondering hierop vormt omdat deze, dank zij de originqeie samenstelling, geen scherpen of bitteren bijsmaak heeft. In de Zondagnamiddagvergadering der R.K. Artsenvereeniglng werd door drie spre kers het woord gevoerd over Therese Neumann van Konnersreuth. Als eerste spreker trad op Dr Seidl, Sa nitatsrat te Waldsassen, wiens uiteenzettin gen daarom zoo belangrijk waren, wijl hij de behandelende geneesheer van Therese Neu mann is. Alvorens Dr. Seidl zijne lezing aanving, richtte de voorzitter een woord van welkom tot Mgr. Aengenent, bisschop van Haarlem, die zooals wij reeds meldden, de vergade ring tot 't eind toe bijwoonde. Spr. drukte er zijn groote vreugde over uit Mgr. in deze vergadering te mogen begroeten en spreekt den wensch uit dat Z. D. H. ook in de toe komst de vereenlging warme belangstelling zou blijven toedragen. Ook Mgr. Taskin was ter vergadering aan wezig. Rede van Sanitatsrat Dr. Seidl. Dr. Seidl uit zijn dank ver het feit, dat hij door deze spreekbeurt een ongezochte gelegenheid heeft gevonden met de Holland- sche collega's in contact te komen. Het is voor de eerste maal, dat spr. het thema Konnersreuth in 't openbaar behan delt. Voor publicatie achtte Dr. Seidl het onderzoek nog niet rijp genoeg. Spr. zal ob jectief de feiten bespreken, bezien van het standpunt van den medicus en vangt aan met een beknopte levensbeschijving van Therese Neumann. Zij werd in 1898 ge boren, was niet erfelijk belast; in de fami lie kwam geert epilepsie of dronkenschap voor. Zij spruit uit eenvoudige, godsdiensti ge menschen die een behoorlijk bestaan hadden, werd godsdienstig opgevoed en heeft in haar jeugd geen ernstige ziekte gehad Zij was een buitengewoon krachtig, flink meisje, dat bij den arbeid op het veld vlij tig meewerkte. In haar ontwikkelingsjaren heeft zij goed onderwijs genoten, had echter niet veel tijd om te spelen, wijl toezicht op de andere kin deren van het gezin tot haar taak behoor de. Zij was niet sentimenteel, niet overdre ven gevoelig, schiep groot behagen in de na tuur, was niet vreesachtig, kon bloed zien en was ook niet scrupuul. Gedanst heeft zij nooit en evenmin ooit een verloofde gehad. Zij wordt geschilderd als niet haatdragend, niet bedeesd, kon echter, waar het princi- pieele verschillen gold, wel eens opstuiven. Zij sliep rustig. Als lectuur zocht zij de evan gelies en de verhalen van heiligen en in 't bijzonder had zü vereering voor de H. The- resia. De geschiedenis harer ziekte. Bij gelegenheid van een brand begin 1918 werd zij door een hevigen schrik aangegre pen. Bij het blusschingswerk bood zij een behulpzame hand, zoodat haar kleeren door weekt waren. Zij werd nadien ziek en ge neeskundig hulp moest worden ingeroepen. Zi) had geen eetlust, slapelooze nachten, was mat en bleek en vermagerde. De oor zaak harer ziekte werd gezocht in den schok veroorzaakt door den val van een ladder tydens het blusschingswerk. In den herfst van 1918 was zij geheel verlamd, kon geen voorwerp opheffen en kon niet meer loopen. Begin November keerde haar vader uit den oorlog terug. Kerstmis van datzelfde Jaar vierde zi), maar ondervond van 't geen voor del slechts 'n zwakken schemer van 't licht. In 1919 traden blindheid en doofheid op. vergezeld van bloedingen en etteringen der Doren. Ook de onderste ledematen waren verlamd, zocdat zij moest opgetild worden. Ik hield, zoo gaat Dr. Seidl voort, deze ver- jchynselen voor hysterie in hoogen graad Op 15 December 1921 constateerde ik: lin- ser been volkomen lam. blindheid aan beide x)gen, zwakke lichtgevoeligheid rechter oog. Op 7 Mei 1925, na 6 jaar lam te zijn ge veest, kon Therese Neumann plotseling gaan en staan. Op 13 November d.a.v. werd Dr. Seidl bij ïaar geroepen en constateerde blindedarm- sntsteking, die op doorbraak stond. Op 14 November 1925 verhaalde zij mij in mijn spreekuur van een visioen in een stem, die seide, dat zij zich niet zou laten opereeren; jita op en ga ter kerke," sprak de stem. Dit verschynselen constateerde spr., dat de Dntsteking doorgebroken was in den dikken iarm. Op 16 Februari 1926 werd ik wegens ver- srgering van haar toestand geroepen. Zij aad hoofdpyn en bloedkleurige oogen. Op Goeden Vrijdag werden haar het H. Sacra ment toegediend. Na de eerste bloeding trad de eerstvolgende op in de Lijdensweek 1926 vervolgens eenige weken na Paschen alleen op Vrijdagen. Kerstmis 1926 hielden de bloe dingen op. Zaterdag vóór Paschen 1927 en van Kerstmis 1927 tot Lichtmis eveneens. Van Goeden Vrijdag 1927 treden de bloedingen regelmatig op. Daags daarna nam ik, aldus Dr. Seidl voor 't eerst de stigmata waar. Van December 1922 heeft zy geen vaste stoffen meer kunnen slikken en gebruikte nadien uitsluitend vloeibare stoffen. Sinds September 1927 neemt zy noch vaste, noch vloeibare stoffen tot zich, zelfs niet het wei nige water, dat ze gebruikte by 't nuttigen der H. Communie, Van jongs af was haar levenswandel on- berispeiyk: een vrooiyk, braaf meisje. Nog nooit heeft Dr. Seidl een patiënte ontmoet, die zóó tevreden was en zoo'n kinderiyk ver trouwen in de H. Theresia had. Gedurende hare lange ziekte kreeg spr. steeds den in druk van een braaf meisje. De tegenwerpingen der kritiek. Een veelomstreden punt in het thema Therese Neumann, zegt dr. Seidl, vormt het ontstaan der ziekte. Wat dit punt betreft, steunt spr. op de mededeelingen der ouders en die van pas toor Naber. Het tweede omstreden punt is de diagnose der hysterie. Deze diagnose is gesteld, zegt dr. Seidl. in een tyd, toen er nog niets ongewoons wat op een wonder geleek, was gebeurd en nie mand zich nog om het meisje bekommerde. Met nadruk verklaart Dr. Seidl, dat hij zyn wetenschappeiyke verklaringen hand haaft, eveneens de gestelde diagnose. Waar de medische wereld aan 't begrip hysterie zoo licht iets immoreels verbindt, wenscht hy den term „hysterie" uit te schakelen. Als derde punt volgt dan de plotselinge genezingen van blindheid en lamheid. Spr. geeft de mo- geiykheid van natuuriyke genezing toe, maar acht religieuze invloeden hier niet uitgeslo ten, m. a. w. een bovennatuuriyke genezing. Ten vierde wordt bestreden zijne diagnose betreffende de blindedarmontsteking, waaraan hy echter met beslistheid vasthoudt. Ten einde de feiten zoo nauwkeurig mo- geiyk te kunnen constateeren en de levens verrichtingen juist te kunnen controleeren, werd op 27 Juni 1927 een bewakingsdienst ingesteld, bestaande uit vier zusters, die twee aan twee, om beurten, de patiënten zouden nagaan, met dien verstande, dat Therese Neumann geen oogenblik alleen zou gelaten worden. Dr. Seidl verklaart dat deze zusters hare taak met een wetenschappeiyke nauw keurigheid hebben vervuld. Het resultaat was, dat de zusters onder eede verklaarden, dat Therese Neumann ge durende den bewakingstyd niets gebruikt heeft, ook niet een poging daartoe heeft ge daan. Met cufers staaft Dr. Seidl zyne be weringen; cyfers. die het resultaat van een zeer nauwkeurige contróle zijn. Controle lichaamsgewicht De schommelingen in het lichaamsgewicht der patiënte, welke voor Dr. Seidl onver klaarbaar zyn, werden eveneens gecontro leerd. Op 23 Juli 1927 woog Therese Neu mann 55 kilo; nadien wees de contróle ach tereenvolgens aan: 51 kilo, 54 kilo, 52.5 kilo, 55 kilo, dus een terugkeer tot het oorspron- keiyk vastgestelde lichaamsgewicht. Uitvoerig' schildert Dr. Seidl het optreden op Vrydagen der stigmata en de toestand van extase waarby zy tafereelen uit het iy- den van Christus meeleeft. Spr. besluit met te verklaren, dat hy, niet op een dwaalspoor gebracht door rechts of links, by zyn onderzoek alleen de waarheid heeft willen dienen, consciëntieus en objec tief. Resumeerend legt dr. B. den nadruk op de volgende punten: le. dat twyfel aan de maatregelen en protocollen in haar isolatietyd onredelijk ls: 2e. dat de wisselende curve van haar ge wicht natuurwetenschappeiyke verklarlngs wyzen In den steek laat; 3e. dat haar stigmata spontaan ontstaan (Wordt vervolgd) en zeker niet door zij het onbewuste zelf- verwondingen; 4e. dat haar extasen omtrent het lijden van O. H. Jezus Christus een volkomen echten indruk maken; 5e. dat de uitscheidingen van.haar lichaam overeenkomen met die tydens een honger- toestand te verwachten zyn en dat haar bloed dat ze afscheidt normaal bloed is; 6e. dat ze moreel en verder lichamelijk een volkomen normalen indruk maakt en dat haar psyche geheel gedragen wordt door haar innerlijke godsdienstige overtuiging. 7o. dat de kwestie van geldelijk voordeel ln haar geval volkomen uitgesloten moet worden. REDE PROF. DR. ALOIS MAGER, Prof. Psychologie Universiteit Salzburg Prof. dr. Alois Mager zal het thema Konnersreuth belichten van psychologisch en religieus-wetenschappelyk standpunt. Waar spr. veel studie gemaakt heeft van de mystiek, trok Konnersreuth van het begin af zijne volle belangstelling. Alle berichten over Therese Numann ko men ln hoofdtrekken en in structuur met elkander overeen. By het onderzoek, zegt spr., dient men na te gaan de feiten en vervolgens de ver klaring dezer feiten. Zyn de geconstateerde feiten te hand haven, vraagt spr. De tegenwoordige weten schap eiseht meer dan een constateeren, zij verlangt een experimenteel onderzoek. Een groote nauwkeurigheid in het onderzoek naar het gebeurde te Konnersreuth ont breekt nog, zegt prof. Mager. Er is aiieen een begin van het onderzoek. Het rap port omtrent de ziekte kennen wij. In het onderzoek naar de geheeie persoonlijkheid, als totaal phenomeen, bestaan nog vele gapingen, wy weten weinig van het inner - lyke leven van Therese Neumann, b.v. van haar gedacntenleven in den langen tyd van haar ziekte. Ook omtrent het totstand komen der genezingen bestaan verschillen. Dat deze genezingen samenvielen met den dag der zaligverklaring der H. Theresia (29 April 1923) daaraan heeft Therese niet gedacht. Toch meen ik, aldus prol. Mager, te mogen verklaren, dat de feiten „einwand- frel" vastgesteld zyn. Spr. gaat daartoe na de geloofwaardigheid der betrokken per sonen: die van de familie Neumann, kern gezond van een diepe, ernstige vroomheid. Ook Therese Neumann acht spr. een vol komen geloofwaardige persoonlijkheid, die niet bedriegt en niet bedriegen wil. In zyn inaugureele rede over dit ver- schynsel, stond hy critisch tegenover de verschynselen, sceptisch tegenover de ver klaring daarvan. De plaatselyke pastoor houdt aan het bovennatuurlijke vast. Spr. schets uitvoerig het bezoek, dat hy by Theresea Neumann bracht: een een voudig natuurkind, dat vertelde van hare kwalen, ïydensextase. Spr. zag de wonde- teekenen, die de groote hebben van een mark en door een dunne bruinroode huid overtrokken zyn. De geheele verschyning maakte op spr. een aangrijpenden in druk; de bloedstroom over het gezicht, de bebloede hoofddoek, de bloedende stigmata, de bloedplekken aan de voeten. Spr. zag de passiespelen in Oberammergau, waarby sterke mannen weenden, maar wat hij te Konners reuth zag, tart daarmee vergeleken, alle beschrijving. Het ïyden van Christus in zyn verschillende phasen. worden door Therese doorleefd, getuige haar mimiek, de bewe gingen van handen en hoofd. Aan haar ge baren was te zien, welk tafereel zij doorleefde. De eerste extase heeft plaats te middernacht ongeveer, eiken Vrijdag, en duurt twintig minuten. Dan zinkt ze terug in haar hoofdkussen; ze ziet dan niets meer. Men kan haar vragen stellen, waarop zy inlichtingen geeft, over wat zii gezien heeft. Zy spreekt in extase Arameensch en Grieksch, talen, die zy niet verstaat. By het visioen der kruisiging (de extase op den kruisberg heeft des Vrijdagmiddags om 12 uur plaats) bv. maakt patiënte eenige beweging met de tong, wyzend op dorst, zooals spr. nooit gezien heeft. Visioenen uit het leven van heiligen treden eveneens op. Deze verschijnselen hebben een wordings geschiedenis: de schrik by den brand is het begin geweest. Dit zou een functioneele storing hebben veroorzaakt. Spr. gaat de volgende verschynselen na: de genezing der blindheid, van de verlamming; blindedarmontsteking. Spr. acht twijfel aan de feiten uitgesloten en gaat dan over tot het tweede deel zyner rede De verklaring der feiten. Spr. vraagt zich af, of tusschen de voor geschiedenis en hetgeen thans gebeurt ver band bestaat en beantwoordt deze vraag in bevestigenden zin. De ziekteverschynselen acht spr. een conditis sine qua non. Werkt hier een andere kracht? Eene psychische of welke andere? De ziekte wordt in de diagnose als hysterie aange duid. Dezen term wenscht spr. te vermijden, wyi hij op iets minderwaardigs, demorali- seerends wyst. Dat kan van Konnersreuth niet gezegd worden. Hier werken machten, waarby de ziel 't lichaam tot werktuig maakt. Niet uitsluitend op physiologische, maar op psychisch-religieuze gronden, verklaart spr. de verschijnselen. Deze buiten verband te beschouwen acht spr. verkeerd. Men moet ze .zien als één groot phenomeen. De medische wetenschap staat, zegt spr., meer of minder op 't standpunt der natuur wetenschappen en staat niet open voor hoogere waarden. Spr. wil niet ontkennen, dat er overeen stemming bestaat met hetgeen in hypnotl- schen toestand voorvalt. En toch is er, wat betreft Konnersreuth, een groot verschil; tevens echter is er verschil tusschen het mystieke zien en het zien van Therese Neu mann. Spr. vertelt, dat, in tegenstelling met de mystici, Therese Neumann niet kan tellen; geen beredeneerd oordeel kan vormen in hare visioenen. Wel ziet zy geweldig plas tisch. Op het phenomeen van het niet nemen van voedsel moet de aandacht geconcen treerd worden. Natuurwetenschappeiyk ls dit iets onverklaarbaars, ook de plotselinge toename en afname van het lichaamsge wicht. De raadselen van Konnersreuth zyn iets anders dan de mediale of pathologische verschijnselen. Deze laatste maken den in druk van verwording, zyn zinloos en onsa menhangend. Konnersreuth toont u, wat diep met de zinnen gevoeld is en wijzen op een diep zedelijk-religieuzen samenhang. De verklaring der verschynselen is nog niet ge geven. Die vormen ook voor de vakweten schap een duister veld. Is er ooit een duide- lyke definitie gegeven van hysterie? Dat de mediale vorderingen nog niet grooter zyn, wreekt zich hier. Deze verschynselen zijn te verklaren. Hoe? Dat is in de bestaande li teratuur niet te vinden. Is de grens tus schen plant en dier zuiver aan te geven? Na de analyse heeft spr. da overtuiging, dat hier werkzaamheid eener hoogere macht aanwezig is. Na de diepste analyse blijft over de phenominaliteit. Spr. verwyst de ver schijnselen te Konnersreuth naar de boven natuurlijke wereld der genade. Het is het recht en de plicht der weten schap het onderzoek te dezer zake voort te zetten. Er is een hoogere waarde-wereld in het ryk der genade. God laat zich Zijne wegen niet voorschryven door de natuur wetenschap. In Konnersreuth werkt een bo vennatuuriyke kracht, die op goddelijke werking is terug te brengen. Rede Dr. Crobach Toen in een der, deze vergadering vooraf gegane bijeenkomsten van het hoofdbestuur, besloten was om het vraagstuk var Kon nersreuth te bespreken en de voorzitter my voorstelde, in verband hiermede, een voor bracht over problemen der stofwisseling te löuden, aanvaardde ik deze taak met ge noegen. 't Leek in elk geval nogal omlijnd. Of 't een of 't ander: In Konnersreuth wordt zy 't bewust of onbewust, bedrog ge pleegd en dus tóch gegeten, misschien dan op de grens van het noodzakeiyk minimum, óf het is waarheid en wie, uit natuur-weten- schappelijken kring, zal dan slagen in de ver klaring van dit probleem en in het langs natuurlijken weg, aannemelijk en verstaan baar maken daarvan. Met het noodige en zoo noodzakelijke scep ticisme bezield stond ik tegenover alles wat daar van uit het kleine Beyersche dorp be richt werd. Het eenige wat me vreemd voor kwam, was het lange tijdsverloop waarin deze verschijnselen zich reeds voordeden. Nu zeggen de berichten uit Konnersreuth, dat daar een meisje is dat tal van vreemde verschijnselen vertoont en al 2 jaar lang geen voedsel en drank neemt; alleen de H. Com munie ontvangt ze dagelijks, vroeger met een weinig water, nu echter reeds lang zon der deze toevoeging. Op last van Z.D.H. den Bisschop van Re gensburg is er een controle geweest van 15 dagen. Deze geschiedde in 1927 onder di rectie van Sanitatsrat Dr. Seidel met be hulp van vier, vóór en na de observatie be- eedigde zusters. Frof. Ewald laat zich als volgt over hen uit: „sie machten einen aus- zer ordentlich guten Eindruck und waren geschickt gewahlt, medizinisch geschult." Steeds waren twee in gezelschap van „die Resl". In 't bijzonder werd er acht geslagen op de mogetijxneid van voedsel- en vocht- toevoer. Men woog zelfs van een niet gecon sacreerde hostie een met een genuttigd deeltje, identiek zynde portie en kwam tot 0 39 gram, terwijl het daarbij voor het ge makkelijk slikken benoodigde water, 't geen nu niet meer gebruikt wordt, 45 c.M.3 be droeg. Aan de oprechtheid dezer observatie twy- felt ook Prof. Ewald niet. Men kan zich afvragen: „was de tyd ge nomen voor een dergelijke observatie niet te kort?" Dit zou mogen gelden, Indien er niets an ders geconstateerd was dan gewichtsverlies. Hier ls evenwel meer. Tweemaal wordt na een extase-dag een sterke gewichtsvermindering waargenomen n.l. van 8 en 3 pond, en eveneens werd go- constateerd dat in de volgende dagen dit ge wichtsverlies werd ingehaald met 6 en 5 pond, zoodat na 14 dagen het oude gewicht van 55 K.G. weer terug was. „Diese Pfünd- weise Gewichtszunchme aus Nichts lasst sich einfach nicht erklaren, üenn auc Nichts wird Nichts," zegt Ewald, om te vervolgen. „Ich icomme tiber den Eindruck nicht hinweg dass riie? etwas nicht stimmt." Hij geeft toe geen fout in de observatie te hebben kunnen vinden en besluit tot het aannemen van een „vroom bedrog". Ik stel hier slechts den acfilvoudlgen Zus- ter-eed naast. Er blijkt dus in Beyeren een meisje te leven dat 2 Jaar zou vasten en ln verband met het voorafgaande niet beantwoordt aan de physiologische wetten van den hongertoe- stand. Dus toch bedrog? Of waarheid? Van hieruit kon ik het vraagstuk niet meer overzien, en reisde met den Hoogeerw. Heer Deken Nicolaye van Heerlen in den nacht van 24 op 25 October j.l. over Aken Wiirzburg-Nürnberg-Arzberg naar Konners reuth om ter plaatse te zien en te vernemen. Hoofdoorzaak was voor mij feiten te hooren mededeelen en eventueel te constateeren, hoofdgetuigen te spreken en een indruk te krijgen van hun persoonlijkheid, zoowel als van het geheel. Ik was driemaal bij „die Resl" in haar ouderlijke woning. De eerste maal Donderdagmiddag, en tweemaal Vry- dagsmorgens gedurende de lijdens-extase, n 1 te 9.30 uur en te 12 uur. Donderdagmiddag ongeveer half drie heb ik haar gesproken in normalen toestand; ze zat in haar kamer, eenvoudig ln net zwart gekleed. Een rustig, bescheiden meisje, uiterst salm, een eerlijk gezicht met een open blik. Het gelaat ziet bleek, wat grauw van tint, rond de donkere kringen. Ze toonde my de tong, deze was licht beslagen en vochtig. De pols was frequent en, zoover dit polpatorisch te beoordeelen was, van groote weekheid. Ik vroeg of het werkelyk waar was dat zij niets meer at of dronk. Daarop antwoordde zy: „Ich esse und trinke niemals mehr, Herr Doctor." Waarop ik informeerde naar den stoelgang en zij antwoordde „Seit Ostem habe ich zweimal nur ein bischen Schlein verloren und mlt dem Urin verhalt es sich ebenso. In derselben Zeit einige Eierlöffel voll." Ik vroeg de stigmata aan hare hand te mogen zien. Gewillig deed zy haar halve mofjes uit en legde de bleeke smalle hand in de mijne. Ik had nu volop gelegenheid het verschijnsel waar te nemen. Op het mid den van den handrug ziet men een ietwat langwerpige. 1 c. M. breede, aan de ran den hoekige afgeronde bloedmassa, overdekt met een uit de peripherie oploopende, uiterst dunne, glanzende epidermis. Er was geen reactie roodheid, geen ette- ring, geen litteekens. In de handpalm was in het midden een onderhuidsche kleine roode vlek. We gingen heen. De hoofdgetuige was van een onmiskenbare rust, het stigma was echt, al hare stigmata zijn echt. Hierover zyn af doende uitspraken van prof. Noegle, prof. Wunderie en tal van anderen. Zelfs Ewald noemt ze „höchst wahrschein- lich echt." Dit meisje spreekt gedurende de extase, met zekerheid waargenomen, Aramaisch en herkent reliquien. Dr. Aigner, van niet geloovige levensopvat ting zegt over dezen toestand dat deze: „In dieser einzig artigenForm noch von keinem psychater der gegenwart beobachtet noch von keiner medizinischen Klinik behandelt und von keinem Arzt der jotzzeit willkiirlich er- zeugt wuröeKeine dieser Krankheitser- scheinungen wurde von den arzten der Ge genwart in dieser Grossartigkeit gesehen." Is hier nu toch bedrog? Ja, zeggen Ewald en anderen, zij het dan ook mogeiyk niet direct bewust, want ze is lydende aan Hyste rie. Is dit echter juist? Kan er omtrent de diagnose geen twijfel bestaan, en dan, wat is eigenlyk Hysterie? Prof. Schultz uit Jena wijst er in zyn ar tikel over hysterie, voorkomende in het werk „Die ergebniss der gesammten Medizin", op dat nog al te vaak de gedachtengang onge veer zoo is. „De klachten wijzen op een be paald organisch lijden, aan dit orgaan is niets te vinden, dus is er hysterie." Hy waarschuwt te vroeg te zyn met de diagnose hysterie op grond van de steeds voortschrydende ontdekkingen op het gebied der inwendige secretie, van het vegetatieve zenuwstelsel, van de immuniteitsverschyn- selen in het bijzonder van amaphylazie en allergie en van de stofwisseling der mine ralen. Hy wyst heel apart op de zoo hysterisch lijkende verschynselen der hersengriep, Hy wyst op de enorme ervaring met de zg. „Kriegs Hysterie" en vraagt in dit verband naar de mogelykheid van „Hysterisierung Gesimd er." Binszwanger, dien hy aanhaalt, zag hys terische verschynselen by niet „constitutio- nelle". Hysterici slechts dan optreden als een chock gepaard ging met bewustzyn- stoomissen. „Chock an und ftir sich macht keine Hy sterie." Schultze betwijfelt met anderen dan ook sterk de mogelijkheid van „Hysterisierung" van gezonde personen. Nogmaals: ls het mede na 't voorafgaande zoo ongeoorloofd om de mogelijkheid open te stellen, dat de diagnose Hysterie niet juist is? Immers, wat te zeggen van de volgende feiten by vasthouden aan de diagnose Hysterie? Blijkbaar dus, ook volgens anderen, tot t ongeval een gezond kind. Prof. zegt: „Gröbere Abweichungen von der Normscheinen tatsëchlich gefehlt zu haben" en verder „Das Ergebnis der Erfor- schung der frühere Vorgeschlchte 1st ein „fast negatives Bij zyn onderzoek worden geen neurologi sche afwykingen gevonden. Dit onderzoek geschiedde langen tijd na de ziekten en do merkwaardige genezingen. In Maart 1918 had 't bekende vooral plaats bij den brand, waarbij zy doornat werd en plotseling heftige pijn in den rug gevoelde, Voor H.H. Winkeliers bij: Fa. C, H. S. HEILKEK Haarlem Na ln eenige artikelen een uiteenzetting 'gegeven te hebben van de beteekenis der Ster-beweging sinds 1927 en er op gewezen te hebben, hoe deze beweging met haar „Wereldleeraar" ernstige ontevredenheid heeft gewekt in theosophische kringen en hoe het troetelkind van Annie Besant niet meer geheel aan haar bedoelingen beant woordt en zelfs een enfant terrible dreigt te worden, vestigt professor J. P. Verhaar van Warmond in het October-nummer van het Apologetisch tijdschrift „Het Schild" nog de aandacht op de markantste gebeurtenissen uit het laatste Sterkamp te Ommen. Aan dit artikel ontleenen wy ojm. het volgende: Het is voor de Orde van de Ster een zeer ongunstig verschynsel, dat op het laatste Stercongres te Ommen nu de nieuwe „Wereldleeraar" pas één jaar is opgetreden het aantal bezoekers reeds iets minder was dan het vorige Jaar. Volgens den cor respondent van De Rotterdammer (15 Aug. 1928) bedroeg het aantal ingeschreven deelnemers ruim 2500, waarvan ongeveer 100 niet-Europeanen. Van de 2400 Europeanen waren er ruim 1000 uit Nederland en 600 uit Engeland. Van die 2500 deelnemers waren er ongeveer 800 mannen en ruim 1700 vrou wen (waarvan omstreeks 1000 ongehuwde dames). Deze getallen zyn zeker zeer wel sprekend. Men zegt, dat de leiders over dezen terug gang niet bijster te spreken waren. Is het daardoor wellicht verklaarbaar, dat er op nieuw een belangrijke reorganisatie in de Orde van de Ster is aangebracht? Volgens de N. Rott. Crt. van 5 Aug. jJ. (de offlcleele documenten zijn helaas nog'niet m ons be zit) verklaarde de Hoofd-Organlsator D. Rajagopal, dat er een grootere vryheid in de Orde zou worden opengezet. Voortaan zal de beteekenis en bestemming der Orde als volgt worden opgevat: de Orde moet zyn „een brug voor de verbreiding der waarheid, ge bracht door het hoofd der Orde (Xrishna- murti). Dit is de eenige bestaansreden Er wordt op gewezen, dat steeds tastend en voelend een weg gezocht is in de dagen van voorbereiding, waarby de leiders steeds ge neigd waren tot verandering in de richting van grooter soepelheid, grooter vrijheid. Daardoor kan thans de Wereldleeraar zelf gebruik van ons maken. Een verdere stap naar grootere vryheid is, dat besloten ls een der beginselen van de Orde te wyzigen en wel de eerste, die tot nu toe luidde: Het i lidmaatschap van de Orde ts open voor al- len, die de beginselen onderschryven. Voor taan zal het lidmaatschap open zyn voor allen, die met die beginselen sympathlsee- ren". De grenzen der Orde zyn hierdoor wel i zeer wyd opengezet; want allen, die maar sympathiseeren met het doel („de verbrei- ding der waarheid") kunnen nu lid van de Orde worden. De leiders verwachten bHJk- baar hierdoor den teruggang in de belang stelling te kunnen herstellen en op het vol gend Congres een grooter aantal bezoekers te zien verschynen. Een ander merkwaardig verschynsel van het jongste Ster-congres is het optreden van den heer Krishnamurti tegen iedere religieuze organisatie of orde of kerkgenoot schap 't Is waar, ook verleden Jaar heeft hy reeds meerdere malen gezegd, dat hy de bevryding van alle kerkeiyke en religieuze instituten predikt. Maar t was toen biyk- baar nog niet zoo opgevallen. Bovendien I heeft hy zich nü in veel krasser woorden uitgedrukt. I In zyn openbare voordracht op Zondag 5 Augustus 1928 zeide hy ojn. het volgende; „Oy hebt uw verschillende gelooven gehad, gy hebt uw verschillende dogma's aangehan gen, gy hebt uw leven en uw denken gewUd aan beiydenissen en aan de slaverny van religies en in al deze dingen hebt gy net biyvend geluk niet gevonden. Van één begrenzing zyt gy overgegaan naar de andere, van één enge kooi naar een, die wellicht wat ruimer was, maar gy hebt niet het verlangen gehad, om alle kooien te verbrijzelen en de staven, die u tegenhouden, die vernietigend werken, die smart veroorza ken, te verbrekenReligie, zooals ik haar zie, is het bevroren denken der menschen, waaruit zy tempels en kerken heeft ge bouwdDus hebben, volgens my, over tuigingen, religies, dogma's en geloof sbely- denissen niets met het leven te maken en dus ook niets met de Waarheid". En iets verder: „omdat lk vrij ben, niet door eenig geloof beperkt, niet door eenige vereeniging, orde, religie, of geloofsbelydenissen gebon den en nogmaals zeg ik u dit in alle op rechtheid, en ik hoop, dat gy het met een hart vol begrip zult gelooven. (Krishnamurti vraagt hier dus, dat zyn toe hoorders dit zullen gelooven, m.a.w. aanne men op zyn gezag, terwyl hy elders meer dere malen zegt, dat men niets op zijn gezag moet aannemen of gelooven. Is dit geen te genspraak?) zou ik ieder willen vrij ma ken, hem niet tot myn speciale kooi willen uitnoodigen ik heb geen kool. Ik ben bang dat, omdat ieder een ruimere kooi dan die van hem zelf wenscht in te gaan, hij dat gene, wat ik zeg, zal gebruiken om er een andere kooi van te maken. Dat zou de ont kenning, het verraad van de Waarheid zyn" (de heer Krishnamurti is toch het Hoorfd van de Orde van de Ster. Is dat dan geen kooi?). Ziedaar een prediking van volkomen gees telijke anarchie en omverwerping van elk i concreet kerkgenootschap. Het verwondert ons dan ook geenszins, dat na deze voordracht de vraag actueel is ge worden: of de heer Krishnamurti met zyn scherpe uitlatingen het theosopisch genoot schap der Vry-katholieke Kerk heeft willen j veroordeeling, en zoo ja: hoe dan deze ver- oordeeling in overeenstemming is te bren- onder haar hoofdkussen leggen". Verder dikt. 't Waren oude dwalingen, ln vaagheid en oppervlakkigheid, met phllosophische on- gen met de profetie van Annle Besant, dat verhaalt dezelfde correspondente van een dit kerkgenootschap een der belangrijkste Spaanscbe bezoekster die alléén Spaansch beholpenheid, in een vaak kinderlijke taal organen zou wezen voor den „Wereld- kende en dus niets van Krishnamurti kon voorgedragen. Een boodschap, die naar twee leeraar"? verstaan dat zij „met een geweldige arm- kanten vele Theosophen vervreemdde, en die beweging haar handen tegen haar hart in haar consequentie een (wellicht onbe- Ten slotte no" één vraag' is het Krishna- drukte en kreunde: Krishnamurti, oh! oh! doelden) aanval inhield op het theosophisch murti ernst of "is hy een bedrieger? Onzere richtte de oogen ten hemel en sloot ze kerkgenootschap. Een boodschap, waarin de persoonlijke meening is, dat Krishnaji niet daarna voor eenige seconden" - en van „Leeraar" vaak met zichzelf in tegenspraak wil bedriegen maar ernstig meent wat hy een Hongaarsche deelneemster, dat zij by komt. In dit verband moet het voor de be- ze<*t en doet- wij veronderstellen dat bet afscheid nemen aan de correspondente zoekers van het Sterkamp wel vreemd heb- Krishnali in de overtuiging leeft als Leeraar i vroeS> om „alsjebrief niets dan goeds van ben geklonken, toen Krishnamurti verklaarde ven de menschheid te moeten optreden. j Krishnamurti te schrijven: he is só-só-so zelf niet heel veel blyvende vrucht van zyn Hoe deze overtuiging dan te verklaren? I nlce - Is bet wonder, dat de suggestiebele prediking te verwachten in de toekomst; toen Naar onze meening is deze jonge Hindu tot natuur van dezen Oosterschen Jongen man hy zeide: „Indien deze persoon, die Krishna- die subjectieve overtuiging gekomen onder door deze omgeving bedwelmd wordt, en murti heet, heen gaat, zult gy weer in uw den geweldig-suggestieven invloed van dat ^n optreden iets heel bizonders moet oude overleveringen, in uw oude gelooven. in Annie Besant en Charles Leadbeater die wezen, dat hy inderdaad de overal geroemde uw oude wyze van persoonsvereering worden den voor suggestie zoo ontvankeiyken Hin- en gepropageerde „Wereldleeraar" is, en zich verstrikt, en gy zult worden vastgehouden «a!» a!a I/t nO Iri nnf maenvtipn^a nfl 1. nh \X7rt rt V* V-\ a! duknaap vanaf zijn jongste jaren hebben ingeprent, dat hy door de „Meesters" be stemd was om als „Wereldleeraar" op te dus ook als zoodanig gedraagt? in het mecanisme, dat de Waarheid verlaagt' Voor 't overige biykt deze jonge Hindu <De ster> 1928, bladz. 231). Zéér optimis- in alles een heel gewoon menschenkind te tisdn klinkt deze Krishnamurti-profetie niet! treden; zij suggereerden hem zelfs, dat de j zijn, volgzaam en dweeperig van aanleg, met^11Ies by eengenomen zal óók deze moderne Christus eenmaal ln hem zou reïncarneeren. j iets teerhartigs en vrouwelijks (dit is zelfs tebgleuze beweging een mislukking biyken Dit laatste schynt echter mislukt, geiyk wy op de fotos te zien), zonder zéér bizon- en op ,den duur geen bevrediging geven, t Is zagen; maar het eerste dat hij als „We- dere begaafdheden. Stanley Jones schrijft pen i}f onze bedoeling geweest, om cr mee reldleeraar" moet optreden is blijkbaar van hem in zyn boek: „Christus langs den v; sP°tten 01 lac ien: want naar onze geslaagd, want Krishnaji meent inderdaad, j Indischen Heirweg": „Ik heb een lang on- diepste overtuig!jn vele Sterleden ern- dat hy een taak als leeraar der menschheid dernoud met hem gehad: ik vond hem mid- ge men „fPl en„naai" wa e en te vervullen heeft. En alle omstandigheden delmatig intelligent, een niet onbeminnelijk i Xfagen omv.. .,,f n, a gaan Z1J óók werkten samen, om hem in die overtuiging te versterken. Congressen worden samen geroepen (in Azië, Europa en Amerika) om hem te hooren. Met 'n byna-afgodische ver eering wordt hy omringd, zyn woorden worden in alle moderne talen gedrukt en gepropageerd, zyn optreden worgt door zyn volgelingen toegejuicht en bewonderd en nooit wordt hy weersproken. Kenmerkend der gehecht is) karakter, met stellig eenige geestelyke in tuïtie, en ik hoorde hem in goed verstaan baar Engelsch vloeken." Het is onze stellige overtuiging, dat wanneer de omstandigheden ongunstig 'wor den of wanneer Annie Besant komt te vallen óf zich terugtrekt (wat wy nog niet gelooven, Dengene voorby, die van zichzelf getuigen kon, dat Hy de Weg, de Waarheid en het Leven is; al zoeken zy ook de bevrediging van hun hart langs dwaalpaden van Theo- sophie en Buddhiesme wy mogen dezul ken niet verachten noch belachen, maar veeleer moeien wy den goddelyken Meester v* chvai Wii UgWCül; (Wttl WIJ HUM UICl KtïiUUVWI, L<JJov. omdat Krishnaji te veel aan zyn pleegmoe- i vprm mededoogen te hebben met deze der gehecht is) dat dan de gloriedagen L™ are ,s?,hare.' opdat wanneer is wat hierover de correspondente van het 'ivan Krishnamurti geteld zullen zyn. Zóó de teleurstelling uitbreekt, ver is het echter op dit oogenblik nog geens- P?®4 mQedel003 'angs den weg gaan neerzit- zins, al zijn er dan ook duideiyke symptomen 1maarnog £7®? opzlen naar de bch- van ernstige teleurstelling. j *-end® Kerk van Christus, die als een stad Resumeerend kunnen wy zeggen, dat naar I op d,en bsrg ,voor iederen eeriyken en dee pen uvucmu um L oici, U.U.U.UHUU onze meening de Ster-beweging reeds over |noodlSen zoeker të vinden en te benaderen het spreekgestoelte afdaalt en het kampvuur baar hoogtepunt heen is. Krishnamurti is Jjeni veten en weg eerm)aai betre- .Algemeen Handelsblad" (7 Aug. '28) schreef; „Geen volgelingen van een Indi vidu, geen persoonsaanbidding" (aldus had Krishnamurti gezegd); tóch vliegen honder den overeind om te zien hoe Krishnamurti verlaat; tóch ls er in het kamp een fotowin- opgetreden als „de" Wereldleeraar eener kei, waar alléén foto's van Krishnamurti„nieuwe" boodschap. En dat optreden is een liggen uitgestald en veel worden verkocht;teleurstelling geworden, tóch weet ik Van dames, die zoo'n portret' Geen nieuwe boodschap heeft hy gepre-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 6