DE WAERELD ROND
DERDE BLAD
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT VRIJDAG 16 NOVEMBER 1928
BLADZIJDE 1
Burgemeester mr. D. F. Pont heeft in de laatste gemeenteraadsvergadering afscheid genomen van Uithoorn. Op 20 November
wordt mr. Pont geïnstalleerd als burgemeester van Hillegom
De R.-K. Propagandaclub St. Antonius van Padua te VelsenW'ijkeroog heeft haar 12 - jarig bestaansfeest herdacht
HOE BARNUM BAIïA" VOND
Barnum was reeds directeur van een der
grootste circussen, die de Vereenigde Staten
van Noord-Amerika bereisde, toen Baily, zijn
latere compagtion, met wien te zamen hij voor
zijn onderneming een wereldreputatie ver
wierf, nog een klein spullebaasje was. Hu
bezocht de Kermissen met een of ander kijk-
werk: nu eens een dikke dame, dan weer een
dwerg, een vrouw met een baard, of een
andere speling der natuur.
Het toeval wilde, dat het tentje van
Baily op dezelfde kermis stond als de circus
Barnum. Toen vertoonde Baily 'n kalf met
twee koppen.
Barnum was bezig, aan zijn circus een ga
lerij van rariteiten te verbinden. Hij liep eens
het tentje van Baily binnen, zag diens kalt
en besloot het voor zijn verzameling aan te
koopen. Zonder iets te zeggen, ging hij heen
en stuurde den volgenden dag een van zijn
bedienden uit met de opdracht, het kalf te
koopen. De bediende mocht niet zeggen, dat
hij van Barnum kwam en tot 250 dollar
bieden, maar de man keerde terug met de
boodschap, dat het kalf niet te koop was.
Daardoor liet Barnum zich niet uit het
veld slaan. Hij vermoedde, dat de spullebaas
hem had herkend, en nu begreep, dat het
bod van hem wam.
Hij zond zijn secretaris, die, thans na
mens Barnum, moest voorstellen, het kalf
voor 1000 dollar te verkoopen, maar ook de
«ecretaris keerde onverrichterzake terug. i
Baily had gezegd, dat, als Barnum met
hem wilde onderhandelen, hij zelf maar
komen moest.
In de meening, dat hij nu toch veld won,
begaf Barnum zich weer naar het tentje.
Ziezoo, Baily, sprak hij den baas ge
meenzaam aan, nu kom ik zelf, om j^ kalf
te koopen. Alloh, zeg maar, hoeveel je er
voor moet hebben.
Heel vriendelijk van u, mr. Barnum,
antwoordde Baily, maar dat kalf is mijn
broodwinning, dus zult u wel begrijpen, dat
ik het niet kan verkoopen.
Dwaasheid. Ik heb mij nu eenmaal in
het hoofd gezet, dat kalf te bezitten, en nu
je zelf geen prijs wilt noemen, zal ik er een
bieden, groot genoeg, dat je er een paar jaar
van leven kunt en dus op je gemak naar
een andere broodwinning kunt omzien.
Hoeveel dan wel, mr. Barnum.
Tien duizend dollar.
Baily krabde zich achter het oor.
Dat is inderdaad een reusachtig aan
bod, mr. Barnum.
En je neemt 't aan?
Ik weet het nog niet, maar, weet u wat,
geeft mij dat aanbod op papier, met uw
handteekening er onder, dan zal ik er van
nacht eens over slapen en u morgen mijn
antwoord brengen.
En hij gaf Barnum papier, pen en inkt,
waarna de circus-man het aanbod schrifte
lijk g:.f en onderteekende.
Zeker, dat hij het kalf morgen zou hebben,
keerde Barnum naar zijn circus terug.
Dien avond liep het storm in het tentje
van Baily, het leek alsof iedere kermisbe
zoeker het wonderkalf wilde zien. Een groote
menigte verdrong zich ervoor.
Barnum zag dien toeloop van verre en hij
zond zijn secretaris om eens te zien, wat er
aan de hand was.
Toen de secretaris terugkeerde, vroeg hij
aan zijn directeur:
Hebt u aan Baily een schriftelijk aan
bod van 10.000 dollar voor zijn kalf gedaan?
Ja.
Baily heeft uw brief aan den ingang van
zijn tent opgehangen en nu stroomt alles toe
om dat kalf te zien.
Verduiveld, riep Barnum. nu wil ik dat
kalf niet meer, maar hem, Baily moet ik
hEn0denzelfden avond was het compagnon
schap een feit.
DE KATHOLIEKE KERK IN ESTLAND
Het is zeer moeilijk om een juist inzicht
te krijgen in de verschillende toestanden die
er in Estland op godsdienstig gebied heer-
schen.. We moeten daarbij op de eerste
plaats in aanmerking nemen dat het land
een zeer gemengde bevolking heeft. Onder
óeN 1.106 830 inwoners vinden we Russen,
Duitschers, Zweden, Joden, Litauers, Polen.
De katholieken zijn zeer gering in aantal.
Zij vormen slechts 0,2 pCt. der bevolking. Op
het Congres van Tallin in het jaar 1919 werd
de Luthersche kerk tot Staatskerk verheven
Sindsdien is deze kerk volkomen zelfstan
dig. Haar heerschappij is verzekerd door een
jaarlijksche algemeene vergadering van de
geestelijke en afgevaardigden der verschil
lende parochies, welke over de verordeningen
die voor de kerk geldend zijn beslissen.
De katholieke kerk omvat, zooals wij boven
reeds zeiden, slechts 0.2 pCt der totale be
volking. In het jaar 1922 waren er 2636 ka
tholieken, maar sindsdien zijn er vele Polen
naar hun vaderland teruggekeerd zoodat er
thans in Estland maar 2000 katholieken zijn.
De grootste parochie is Tallin, waar bijna
1000 katholieken wonen.
De tegenwoordige kerk is de oude eetzaal
van het vroegere Dominicanerklooster van
de H. Catharina. Dit klooster werd ten tijde
van de Hervorming bijna heelemaal ver
woest. Maar in het jaar 1884 werd deze
kerk, dank zij de tusscherikomst van den
Czaar en de vrijgevigheid van het diploma
tieke korps vaik St. Peterburg, weer onder
gebracht in de gerestaureerde eetzaal van
het oude klooster. De meeste parochianen
zijn Polen of ze behooren tot de Duitsche
kolonisten uit de Baltische provincies. In de
parochie Narva. waar slechts 3Ö0 katholie
ken zijn, treft men geen enkelen Duitscher
aan, maar uitsluitend Poolsche en Russische
fabrieksarbeiders. De kerk van Narva werd
gebouwd in het jaar 1907 De parochie Tartu
die 600 zielen heeft werd in het jaar 1850
ten behoeve van de Poolsche studenten en
boeren opgericht. Zij kreeg echter eerst
tegen het einde der vorige eeuw een eigen
kerk. Het benoodigde kanitaal voor den bouw
van deze kerk werd uit alle landen der wereld
saamgebracht. De parochianen van Tartu
zijn Polen. Russen en Duitschers uit de Bal
tische provincies doch die in den loop der
jaren hun eigen taal en landaard verloren
hebben en een soort nieuw-Russen gewor
den zijn In al deze drie parochies zijn
slechts heel weinig oorspronkelijke bewoners
van het land. Sedert het jaar 1925 staan de
katholieken van Estland rechtstreeks onder
Rome. De internuntius te Riga, Mgr. Dr
Anton Zicchini is tevens Apostolisch Vicaris
van Estland
i De vijfde kolom
HET KLOOSTERLEVEN IN CHINA
Wanneer men hoort, hoe in de Missie
gebieden buiten Europa, waar onze Euro-
peesche Missionarissen werkzaam zijn,
het getal inlandsche zusters voortdurend
grooter wordt, vraagt men zich onwille
keurig verbaasd af, hoe het toch mogelijk
is, dat zulke natuurkinderen, die toch voor
het grootste gedeelte in een onbeperkte vrij
heid opgegroeid zijn, zich een zoo'n streng
geregeld kloosterleven in een leven, dat
hoofdzakelijk gewijd is aan stille beschou
wing, kunnen schikken.
De overste van het Carmelitessenklooster
uit Haé meldt ons in verband hiermee, het
volgende: De Carmelitessen bezitten 13
kloosters in 't verre Oosten en alle 13 zonder
uitzondering hebben inlandsche Zustere
aangenomen. „Onze inlandsche Zusters," zoo
schrijft de Overste, „zijn goede Carmelites
sen. Wanneer het waar is. dat het een es-
sentiëel kenmerk en eigenschap van het
beschouwend leven is, zich aan de wereld te
onthechten om in de innigste' gemeenschap
met God te leven, dan schijnen in 't alge
meen besproken, onze Anamltische zusters
van nature veel meer geschikt daarvoor te
zijn, dan de Europeesche. Zij weten niets
van de wereld en willen er ook niets van
weten. Haar eenig geluk is aan de voeten
van den Goddelijken Meester te zitten en
gaarne zouden zij haar geheele leven daar
doorbrengen.
Wat zij Hem te zeggen hebbenOn
getwijfeld hetzelfde wat wij Hem zeggen,
maar in veel eenvoudiger woorden, doch niet
met minder liefde. Onze Heer zegt hun het
zelfde wat Hij ons zegt. En wanneer het Hem
eens behagen mocht een van deze zielen de,
gave te verleenen, hare gedachten uit te
drukken, dan zouden wij Anamitische Mys
tieken en Heiligen hebben, die dezelfde taal
zouden spreken als onze Heilige Moeder
Theresia. Een Carmelitessenklooster, dat
door een Anamitische Heilige bestuurd
werd, zou een armoedig klooster zijn, heel
wat armer, dan alle kloosters in Europa.
Maar de boeteoefeningen zouden zeer zeker
veel strenger zijn. Het voedsel zou zelfs een
Heiligen Benedictus afschrikken.
Het getal uren, aan het gebed gewijd, zou
vermeerderd worden, de uren van recreatie
echter verminderd. De zusters zouden zeer
liefdevol met elkander omgaan onze Za
ligmaker zou zeer bemind worden. Onze
Lieve Heer schenke ons spoedig inlandsche
Karthuizers, Trappisten, Benedictijnen en
Carmelieten!
Niets kan van meer nut zijn voor de uit
breiding van het geloof in de Missielanden!'
DE LAFAARD
Een dierentemmer twist met zijn vrouw,
een katje, dat niet zonder handschoenen is
aan te pakken en die hem om de tent na
loopt. Ten einde raad neemt de man de
wijk in hetleeuwenhok, waarop zij hem
toeroept: „Lafaard, kom er eens uit als Je
durft!"
UIT DEN KINDERMOND.
Zoonlief; „Schubben zijn op dezelfde ma
nier op een visch bevestigd als dakpannen op
een huis, is 't niet, moeder
Moeder; „Ja vent."
Zoonlief; „Dat is zeker om te maken dat
't niet lekt, hè moeder
Kunst en waterbouwkunde. Een foto van het ontwerp van den Coolidge-dam, die te San Carlos
(Amerika) gebouwd zal worden
Een flatteerende voorstelling van den Amerlkaan-
schen tennisspeler Tilden, zooals de karikaturist
Hidalgo hem heeft uitgebeeld
De primaat der Angiikaansche kerk, dr. Davidson, is na den strijd om de hervorming van het Prayer
book afgetreden. Dezer dagen heeft hij zijn ambt overgegeven aan zijn opvolger, dr. Lang van York
Het echtpaar van den Boogaerd—ran der Werff te Haarlem hoopt 20 November sa zijn gouden
huwelijksfeest te vieren
Zeer veel overeenkomst met de machtige Maasbrug te Rotterdam heeft de nieuwe brug over de James-
rivier te New Port, welke binnenkort met een historischen optocht geopend zal worden