LEEKEPREEKEN BUREAUX: NASSAULAAN 49. dit NUMMER BESTAAT UITVIER BLADEN MAANDAG 31 DECEMBER 1928 TWEE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17044 .NGIFTfc MOEI, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN AL' F RECHTEN. AFSCHIEPEN IJITERLIJK DRTEr-" AI bi) verlies van een hand, f|OC bij verlies van een f Cf| een voet of een oog; i ILd.' duim of wijsvinger; ld U." been of arm bij 'n breuk van f i. n bij verlies v. een 1 4U."anderen vinger. VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL. Terugblik op het oude jaar De werkloosheid in het Bloembollen- bedrijf Gediplom. R.K. Kraamver zorgsters en leerling kraamverzorgsters Inbraak Priester-jubilea 1929 Voornaamste Nieuws 0 Barometerstand 9 uur v.m. 7.49. Vooruit. J. J. WEBER ZOON Groote Houtstraat 166 Haarlem VbsC. Jm Het Kerstvliegtuig te Batavia aangekomen Audiëntie Telefoon No. 13866 {drie lijnen) Postrekening No. 5970. jl<"NEMENTEN: voor Haarlem en -ntschappen: per week 25 ct.; per "Wartaal 1 3.25; per post, per kwartaal f 3-58 bij vooruitbetaling. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT t ADVERTENTIE* 35 ct. p. regejfr VRAAG. EN AANBOD.ADVERTEN TIES, 1 4 regels 60 ct. p. plaatsing; elke regel meer 15 ct., bij vooruitbet. Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusschen den tekst 60 ct. per regel, tegen ongevallen verzekerd voo^eenT derVvolgende^'uitkeerineen- 1 3000 - ge-ieeie uu^cuiKuieiü doc werken door fycfj oy een ongeval met n keermgen. 1 uuUU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen; I /3U.~doodelyken afloop; 1 ZciU. 268. SYLVESTERAVOND. Het verschijnsel van het verouderen van °hs zelf en van de menschen en dingen rondom ons en het streven naar verjonging en vernieuwing houdt de meesten onzer 'ederen-dag-weer-aan veel meer bezig d'an Wij ons zelf wel bewust zijn. Herhaaldelijk kunnen we ons zelf er op betrappen te praten of in ons zelf te mij meren over het feit, dat wij al zóó oud zijn; dat het leven toch zoo snel voorbij gaat; dat de kinderen zoo snel en zoo on merkbaar opgroeien; dat wij gehecht zijn aan oude, meerendeels waardelooze dingen; dat wij anderzijds kinderlijk blij kunnen zijn met een nieuwe woning, met nieuwe meubelen, ja met een nieuwen wandkalender. Wat nieuw is, trekt ons dikwijls aan, heeft bekoring, ja verblindt ons; het oude kan ons dikwijls vervelen en afstooten. Omge keerd kan het nieuwe ons ook afschrikken terwijl wij aan het oude krampachtig vast houden. En heel vaak zal blijken, dat die trek naar het nieuwe louter nieuwsgierigheid of ijdelheid is; de afkeer van het oude lichtzinnigheid en onnadenkendheid; dat anderszins de vrees voor het nieuwe lafheid en zwakheid, de gehechtheid aan het oude sleur en gebrek aan moed was om met ener gie nieuwe paden te betreden. Zóó beheerscht het oude en nieuwe ons leven. Er wordt in onze dagen heel veel gepraat over een nieuwen tijd, die komen gaat, die komen moet. Geen courant of tijdschrift kunt gij ter hand nemen, geen redevoering hooren, of de schrijvers en sprekers hebben het over onzen „overgangs tijd." Het heet, dat wij in de wording van nieuwe dingen staan. Hoe onze toekomst er uit zal zien, in welk een tijd en onder welke maatschappelijke vormen onze kinderen en kindskinderen zullen leven, staat allen nog slechts heel vaag of nog In het geheel niet Voor den geest. Maar dat het aanschijn der aarde totaal zal .veranderen, dat staat naar de voorgangers onzer publieke meening vast. Wie over een goed geheugen beschikt, die zal zich herinneren, dat wij hetzelfde al in het begir. van deze, ja in het einde der vo rige eeuw gehoord hebben, al was het minder algemeen en waren er toen nog niet zooveien, die anderen napraatten. Toen is de groote oorlog gekomen en in stede, dat daar na de picfeten der nieuwe eeuw opstonden en tnomfantelijk uitriepen: „Ziet, wij heb- bij het voorzegd: daar zou een andere tijd komen welnu, hier is uUl" begonnen ,zh nog veel ha:der dan vroeger te roepen: „er za'. een nieuwe maatschappij komen; zij is in wording; wij staan on den drempel!" Goede heeren, ouderen met een scherp geheugen, durven u in waarheid zeggen, dat wy al veertig jaar op uwen drempel staan; wanneer gaat de poort nu eindelijk eens open? Of wij dan de groote veranderingen tus schen deze en de vorige eeuw niet zien? Of ons dan de groote omwenteling, door der. wereldkrijg in het openbare en het bijzon dere leven aangebracht, ontgaat? Neen; na tuurlijk niet! Wat wij zeggen willen is dit; dat te veel naar de toekomst als naar een ander land wordt gekeken; dat te veel de indruk wordt gewekt, alsof wij, zooals de joden in de woestijn na een zwerftocht van jaren een oord zullen binnen gaan, over vloeiend van melk en honing. Het verleden kan ons veel leeren. Ook toen zijn er groote veranderingen geschied; onze westersche landen hebben volksverhuizingen gekend; •ca tijdperk van lijfeigenschap, van worste ling van boeren en knechten naar een staat van vrije burgerschap; er waren perioden van oorlog, van hongersnood, van ziekten, die duizenden wegvaagden; er waren tijd perken van vrede en welvaart of van weel de door oorlog, verovering en ontdekking. Maar nooit heeft er iemand of eenlg ge slacht geleefd, dat op een goeden dag zeide: Ziet, daar is de nieuwe tijd; daar is het lang verwachte! Al onze voorouders en alle voorgaande geslachten zijn gestorven zooals de mensch, de enkeling nu nog sterft; wan neer hij een hoogen leeftijd bereikt, dan ziet hij terug op een langen weg. HU heeft veel afwisseling gezien; er is veel veranderd sinds zyn jeugd. Maar het verschil kan hij slechts constateeren, door zijn vage jeugd herinneringen te vergelijken met wat hij nu om zich heen ziet. Alles is geleidelijk ge gaan; de wUzers van den grooten tijd zijn nooit met een ruk verzet. Er was steeds ontwikkeling en wel zoo goed als on merkbaar. En wanneer hü' wel eens hoorde of las van verre landen, waar heethoofden met geweld veranderingen aanbrachten, betee- kende dit altUd zooveel als een natuurramp. Dat is de historie, dat is de tijd: wU Praten over wording en vernieuwing; wij wachten op groote dingen, die komen gaan, die komen moeten; en eer wij het zelf weten, zijn de veranderingen over ons heen gegaan, zitten wü midden in het nieuwe land; staan wy boven op den berg en gaan weer de helling af. Meent gij, dat ooft een der groote Oost-Indiëvaarders, die het begin van onze gouden eeuw heeft helpen Inluiden, zich is bewust geweest van den fHeiiwen tijd, die voor zyn land aanbrak? Eerst toen de welvaartzon op haar hoogte - Punt had gestaan en al weer ging tanen toen werd men zich bewust van de groote, stoffelijke veranderingen, welke de ontdek kingen en de moed der zeevaarders in het land gebracht hadden. Het tweede en derde geslacht teerde op de vruchten der ouderen, genoot van de weelde en de kunstenaars ver- heerlykten een gouden tyd, die in zich ai weer de kiemen van een gansch anderen droeg. Zóó zal het ook ons gaan: latere historie- schryvers zullen gewagen van dezen tijd, als van een nieuw tydperk met een eigen aan zien en onze kinderen en kindskinöesen zullen al weer in een geheel andere periode treden, terwijl zy vergeefs wachten op de nieuwigheden, die wij voorspellen en die wy al reeds onbewust zelf doorleven. Ziedaar een punt van meditatie op dezen nieuwen Sylvesteravond, dien God ons be leven laat. Wat zegt deze gedachte ons? Dit, dat wij niet te veel moeten kyken en smachten naar wat voorby ging en voora' niet te veel moeten mijmeren over de toe komst, Het verleden is voorbijonherroe pelijk. Wij kunnen er slechts lessen uit trek ken; er iets van terugnemen, er lets in veranderen kunnen wy niet. De toekomst hebben wij niet in onze hand. Evenmin als de bewakers van de sterrewacht ons het weer langer dan een etmaal vooruit kunnen voorspellen, terwijl zy daarin zelfs nog vaak dwalen; evenmin zijn er profeten, die de toekomstige maatschappelyke constellatie of de wending van het geestelyk leven der volkeren kunnen aangeven. De toekomst is in Gods hand; wij kunnen ze slechts voor bereiden, er een goeden of slechten bodem voor leggen; iedere berekening is een specu latie zonder vaste gegevens; een slag in de lucht, dus een vry ijöel spel. Wat wij heb ben, dat is het oogenblik, iederen nieu wen dag, dien de Schepper ons geeft. Dat is de tijd, als een weldaad Gods. En het gaat er slechts om dat gouden oogenblik, ons we zenlijk bezit, goed te besteden. En o, wat gaan er in ons leven ontelbare kostelyke oogenblikken verloren. Wy zullen nu niet spreken over het verlies aan tijd door be wuste verspilling, van kostbare uren, door onzinnig en ongepast vermaak, door dwaas heden, die wy heel onwaarachtig ontspan ning noemen en die ons lichaam sloopen en onzen geest verlagen. Dat misbruik spreekt geheel voor zichzelf en wie bij het afsluiten van zyn jaarrekening, bij het opmaken van den balans van kostbare uren, hem een vol jaar gegeven, heden tot de slotsom komt, dat daaronder een groot aantal improduc tieve, slecht bestede uren zijn, die heeft zich zelf wel een bitter verwyt te maken. Want de tijd is een kostbaar bezit; een jaar is een groot stuk van een kort leven, van welks gebruik een eeuwigheid afhangt. Neen; wij willen thans eens wijzen op de veie onbewust slecht bestede uren. Er gaat zooveel tyd' verloren met ydel gepieker en gepraat en geschrijf over de toekomst, die nog in nevelen hangt. Vooral na den groo ten oorlog loopen er nog duizenden en dui zenden rond met de verwachting: dat het zóó niet blyven kan; dat er een andere tyd zal komen. Zy zien scheeve verhoudingen op menigerlei gebied; er is opeenhooping van kapitaal hier; een opvoering- van produc tie daar; groote werkloosheid ginds, gebrek aan krachten elders. Zoo zUn er in het maatschappelijk leven honderden verschUn- selen, die de aandacht trekken, om verbete ring roepen. En ieder, die aan ware ver betering kan en wil meewerken, doet goed. Maar laten wU er wel van overtuigd zijn, dat die verbetering er niet komt door veel ijdel gepraat en gefilosofeer; nog minder door speculaties op een toekomst, die er ze ker anders zal uitzien, dan wy ons voor stellen; en vooral, laten wij niet wanen, dat daar achter een nevelgordijn een be loofd land ons wacht. Onze taak en onze roeping is het oogenbl'ik te benutten,dat God ons te leven geeft, ieder in zyn staat en stand, te benutten op de beste manier, naar plicht en omstandigheden hem voor schrijven. Want ons leven is 'n aaneenscha keling van oogenblikken. Wanneer wij onze oogenblikken goed gebruiken, dan bouwen wij een goed leven op en van ons leven hangt onze eeuwigheid af. Dat is nog altyd de oude waarheid, welke Christus in Zyn Kerk voor 19 eeuwen opnieuw aan de mensch- heid zijn komen inscherpen en welke maar ai te veel uit het oog wordt verloren. Het oogenblik is ons eigendom, ons kostbaar bezit. Carpe diem! Pluk uw dag, vermaande al de oude wijsgeer en het blijft in christe- lyken zin onze hoogste wet, de samenvat ting van alle goddelyke en kerkelijke ge boden: onzen tijd, onze oogenblikken, ons leven goed, dat is volgens Gods wil te be steden. Daarom weg met het oude en de gehecht heid aan het verleden in zooverre het ons hindert om voort te gaan op den ons aan gewezen weg; daarom weg met alle Udele bespiegelingen, verwachtingen en speculaties op een toekomst, die niet wU in de hand hebben, maar die in Gods hand ligt. Als straks de twaalf slagen van de klok het oude jaar uit en het nieuwe inluiden, dan begint een nieuw jaar voor ons te tellen met oogenblikken, mét uren, met minuten. Laten wij deze door goed gebruik als een kostbare keten aaneen smeden; wy we ten niet hoeveel van die jaren, zelfs niet, hoeveel van die uren ons nog zyn toebe deeld. Wy kunnen slechts beschikken over die, welke wy in de hand hebben. Laten wij dat zóó doen, als aan ernstige christe nen past, die de waarde van het korte leven begrypen, als rentmeesters, die rekenschap zullen moeten geven. En laten wy deze ge dachte begrijpen in onzen ouden, christely- ken wenseh: Zalig Nieuwjaar! HOMO SAPIENS. Moeizaam torsend al die uren, Al die dagen van het jaar, Trekt de grijsaard eind December Eind'lijk naar zijn doodenbaar. Wat hy bracht, dat oude heertje, Dat zy hier in 't kort herdacht En dan past vooreerst 'n dankje Dat hij welvaart heeft gebracht. Vrij van oorlog, revolutie, Had de nandel steeds vry baan, Kan de landbouw welig bloeien, Op 'n hooger winstplan staan Welvaart was er allerwege Hecht en sterk was weer de band Met het rood-wit-blauw-oranje, Ons vorstin van Nederland. Bracht dit jaar d'Olympiade, Niet een opbloei, ongekend, Is er één soms in ons landje, Die het Stadion niet kent? Echte volbloed waterratten Zijn we altijd al geweest, In den hoofdmast ging de vlag weer Op het wereld-sporten-feest. Hulde ook aan onze ruiters, Aan de menschen, van de daad, Die bewezen, dat een kaasboer, Hooger dan een kaasje staat. Doch dan dien ik hier te noemen, Jongens van een Jan de Wit, Die door moedig reddingswerk. Toonden, moed en durf en „pit". In de woeste najaarsstormen, Was de Dorus Rijkers klaar. Om de zee te gaan bekampen Voor hun broeders, In gevaar. Eén zoo dapp're zoon van Holland Liet het leven in de zee, 't Was een slag, maar ieder leefde, Met het droef gebeuren mee. Voor de mannen, omgekomen. Met de schepen aan de kust, Past hier slechts een stil herdenken, Pax et quies vrede, rust. Het verkeer met Insulinde Ging een grooten stap vooruit, Zesmaal vloog een Fokker-vliegtuig, Met de mail naar Indië uit. En daar heb je Sjef van 'Dongen, Die als Poolheld werd vereerd, Menschen redden, had de jongen, Hier in Holland wel geleerd! In den Zuid-Oosthoek van Drente Woedde brand met bruut geweld, Och, we zUn het haast vergeten, 't Is er nog niet welgesteld. Rotterdam en de Nenijto Waren dezen zomer één, Wie er maar de kans kon krijgen, Ging er met familie heen. Haarlem moet zyn gryzen Bischop, Noode brengen naar het graf, Maar in 't gebed wordt niet vergeten, Hij, die zooveel liefde gaf. We zyn blijde met den Kerkvorst, Onzen Bisschop Aengenent, Nieuwen Dioceesbestuurder, Zeer gevierd en welbekend. Groote mannen zyn gevallen, In het afgeloopen jaar, Lorentz, Toorop, nooit vergeten Wij, dit edel menschenpaar. Moeizaam torsend al die uren, Al die dagen van het jaar, Trekt de grysaard eind December Eind'lijk naar zijn doodenbaar. Kijk, daar staat een heel klein ventje,' Met een leuken jongenslach. Welkom, Nieuwjaar, in ons midden! Welkom, eerste Nieuwjaarsdag. W. De Diocesane Vakbond van R. K. Patroons in het Bloembollenbedryf in het Diocees Haarlem, de Christelijke Patroonsvereeniging voor de Bloembollenstreek, de Bond v. Werk gevers in het Bloembollenbedryf, de Ned. R. K. Bond van Bloemist-, Tuin-, Veen- en Landarbeiders, de Ned. Christelijke Land- arbeidersbond en de Ned. Bond van Arbei ders in hec Landbouw- Tuinbouw- en Zui- velbedryf, hebben aan de Werkgevers in het Bloembollenbedryf een circulaire van den volgenden inhoud gezonden: Op de laatst gehouden bijeenkomst van de besturen der Patroons- en arbeidersorgani saties in ons bedrijf is o.m. de werkloosheid besproken, welke ook dezen winter weer zeer groot dreigt te worden. -Hoe men ook over de oorzaken van deze seizoen-werkloosheid moge denken, vast staat in elk geval, dat het niet alleen in het belang is van de betrokken arbeiders, maar ook in het belang van ons bedrijf, wanneer deze tot de kleinst mogelijke proporties wordt teruggebracht. In algemeenen zin genomen is de bedrijfs- toestand niet ongunstig te noemen, waaraan, de besturen van bovengenoemde organisaties de vrijheid meenen te mogen ontleenen om er bij de werkgevers op aan te dringen, zoo veel mogelyk werk te laten verrichten tijdens het z.g. slappe seizoen. Wanneer allen iets doen, om de werkge legenheid te verruimen en zij zijn over tuigd, dat er met goeden wil zeker wel iets kan gebeuren zal dat stellig een niet on belangrijke verbetering geven en zullen vele huisgezinnen voor de moreele en materieele inzinking welke bijna steeds aan de werk loosheid verbenden is bevrijd blijven. De besturen van bovengenoemde organi saties vertrouwen dan ook, dat u aan hun verzoek gevolg zult geven en voor zoover dat mogelyk is in het komende seizoen die werk zaamheden welk daarvoor redelijkerwyze in aanmerking komen, zult doen verrichten. Ons bedrijf kan op den duur zeker niet gebaat zijn met een zoo omvangrijke werk loosheid, waarin toch op een of andere wijze moet worden voorzien. Om bovengenoemde redenen, welke nog wel met meerdere waren aan te vullen, mee nen zij dan ook op uwe medewerking in deze te mogen rekenen. Langs dezen weg richten wU aan alle ge diplomeerde RK. Kraamverzorgsters en Leerling-Kraamverzorgsters het verzoek op Woensdag 23 Januari a.s. 's avonds om half acht te Rotterdam, Goudsche Singel 203, een vergadering bU te wonen speciaal met het d'oel een NED. BOND VOOR R.K. KRAAMVERZORGSTERS op te richten. Belanghebbenden, die voornemens zyn de oprichtingsvergadering bij te wonen, wordt verzocht hiervan kennis te geven aan het Centraal Bureau der R.K. Kraamverzorging Goudsche Singel 203, Rotterdam, waar schriftelijk inlichtingen kunnen word'en aan gevraagd. Het bestuur van de R.K. Kraam verzorging. De dieven in hun werk gestoord. Zaterdagnacht bemerkte de landbouwer v. d. M. wonend'e aan den Schinkeldijk te Rijk in Haarlemmermeer, dat ongenoode gasten zijn woning waren binnengedrongen. Door het lawaai dat v. d. M. maakte, zyn de indringers blykbaar zoo geschrokken, ü'at zij ijlings het hazenpad kozen. Er wordt niets vermist. De politie stelt een onderzoek In. JUBILARISSEN IN 1929 IN HET BISDOM HAARLEM 50-jarige 17 Augustus Mgr. dr. A. H. L. Hensen, te 's-Gravenhage. H. C. Maat, Pastoor te Oudorp. H. A. V. Yzermans, Pastoor te Heemstede. 40-jarige 15 Augustus Rector C. F. A. Huilman, te Amsterdam, St. Nic. Gest. Pastoor A. A. W. Waterreus te Haastrecht. Th. F. Ebbinkhuysen, te Hillegom, Em. Re gent van Hageveld. A. F. Suidgeest, Pastoor te Hem en Ven huizen. W. J. V. Turnhout, Pastoor te Soetermeer. J. W. J. Thompson, Pastoor te Nibbix- woude. J. Th. Lagerwey, Pastoor Amsterdam O.L. V. Onb. Ont. A. H. J. Verberne, rust. Pastoor te Over- veen, Duinrust. 25-jarige 15 Augustus J. W. Brouwers, Pastoor te Tholen J. J. J. Noordman, Aalmoezenier te 's-Gra venhage. J. A. M. Brinkman, Pastoor te Moordrecht. P. H. Meynema, Pastoor te Amstelveen. C. W. v. Mierlo, Pastoor te Voorburg, O. L. Vr. Hemelvaart. H. Caarls, Pastoor te Rotterdam H. Nico- laas. t C. N. J. Meysing. Pastoor te Wassenaar. Goede Herder. C Wynker, Pastoor te Zandvoort. L. J. Schalke, Pastoor te Vogelenzang. Th. M. P. Bekkers, Rector te Voorschoten. J. M. J. Boel, Rector te Alkmaar, Huize St. Augustinus. H. B. P. Drenth, Pastoor te Rotterdam, H. Willibrordus. J. J. H. Raken, Pastoor te Oude Wetering. M. Th. Vinck, Pastoor te Anna Paulowna. 21 December Pastoor B. M. J. v. Rooy, te Halfweg. Pastoor H. J. Vonk, te Tuitjenhorn. 12 -jarige 15 Februari A. J. Bekkering, kap. te Rotterdam, H- Barbara. A. A. v. d. B?rg, kap. te Alkmaar, H. Lau- rentius. Th. N. M. M. Boonekamp, kap. te *s-Gra- venhage, H. Joseph. H. J. C. v. d. Burg, kap. te Rotterdam, H- Willibrordus. H. M. Brandehof, kap. te Amsterdam, H.H. Petrus en Paulus. P. v. Diepen, kap. te Vlissingen. J. M. Halkes. Rector té Vlissingen. C. J. Hesp, kap. te Noordwyk. B. C. Bosman, kap. te Rotterdam, H. Lau- rentius. G. J. Kemperman, kap. te Leiden, H. Pe trus. C. M. Mol, te Rotterdam, H. Nicolaas. J. H. Niekel, prof. Seminarie, Warmond. L. H. Oudejans, kap. te 's-Gravenhage, H. Sacrament. J. E. Pynaker, kap. te Hillegom, H. Mar- tinus. W, J. Polder, kap. te Delft, H Sacrament. R J. J. Reynen, kap. te Rotterdam, H. Lambertus. W. A. G. v. Rhijn, kap. te Amsterdam, H. Catharina. J. G. A. Saraber, kap. te Hoorn. A. J. v. Schaik, kap te Heemstede, H. Bavo. D. Schoenmaker, kap. te Hillegom, H. Martinus. P. M. Simons, kap. te 's-Gravenhage, H. Joseph. J. D. Sistermans, kap. te 's-Gravenhage, H. Joseph. H. Ulleman, kap. te Amsterdam, H. Gerar- dus Majella. S. A. J Vloothuis, kap. te Dordrecht, H. Bonifacius. A. J. C. Melchers, Regent R K. Kweek school te Beverwyk. 50 jaar priester: op 17 October: Zijne Eminentie Kardinaal van Rossum, geb. te Zwolle, Kardinaal-Prefektt van de H. Congregatie der Propaganda te Rome. 25 jaar professiefeest op 2 Juli: By gelegenheid van het as. jubileum van de Koningin-Moeder zal een gala-diner ten hóve worden gegeven. Het vliegtuig P.H.-A.E.N. te Batavia aan. gekomen. Generaal Snijders Zaterdag uit Indië te ruggekeerd. Oud-minister dr. de Visser zendt namens de regeering een radio-telegrafischen groet uit aan Oost. en West-Indië. Loonopzeggingen in de Duitsche metaal industrie. De politieke spanning te Parös. Wat zat Poincaré doen? OPTICIENS FABRIKANTEN Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 4,27 en overmorgen om 4.28. De P.H.-A.E.N. te Batavia aangekomen! In ovaal: de bemanning van het vliegtuig: de heeren Duimclaar, FrUns en Bruinestein BATAVIA, 30 December (Aneta). Het post vliegtuig, heden uit Palembang vertrokken, arriveerde hedenmiddag alhier. Op Nieuwjaarsdag zal Z. D. H. Monseig neur J. D. J. Aengenent bezoek ontvangen van E.E. Zusters en Leeken van 121 uur en van de Eerw. Geestelijkheid van 1—2 uur. Hoogeerw. pater dr. Dom. Romualdus Wol- ters, geboren te Boeket (Duitschland), Abt der abdij St. Benedictusberg te Vaals (L.) 25 jaar professiefeest: 20 Augustus: Hoogeerw. Pater Dom. Franciscus Jans- sens, geb. te Tilburg, Generaal Abt der Pa ters, Cisterciënsers, te Rome. 60 jaar priester: 10 Augustus: Zeereerw. heeren H. van den Berg. geb. te Harmelen. pastoor te Sensmeer (Blauw huis) en A. A. Hogenboom, geb. te Gouda, pastoor te Rhenoij. Op 15 Maart is het 25 jaar geleden dat de Hoogeerw. heer Mgr. Dr. A. C. M. Schaep- man, te Zwolle, president van het Seminarie Rijsenburg, werd benoemd tot kanunnik van het Metropolitain kapittel van het Aartsbis dom Utrecht. 40 jaar priester op 15 Juni: Z.D.H. Mg-r. G. C. G. A, Drossacrts geb. te Breda, bisschop van San Antonio, Texas V.S. 40-jarig kloosterfeest: 17 November: Z.D.H. Mgr. Godefr. Frederix geb. te Af- ferden (Limb.), Vicaris Apostolicus van Z. W. Mongolië en Z.D.H. Mgr. Ev. ter Laak geb. te Didam, Vicaris Apostolicus van Mid- den-Mongolië. 24 Juli: Prof. dr. J. J. van Beurden, geb. te Kaatsheuvel, Dioc. Adviseur van den R.K. Middenstandsbond, voorzitter van den R. K. Middcnstandsbedrijfsraad, professor m de Philosophic, Abdij van Beme, te Heeswijk 50 jaar priester: 30 Maart: Z. D. H. Mgr. Conr. Abels, geb. te Weert, Vicaris Apostoli cus van Oost-Mongolië (China). 25 jaar pastoor op 12 Maart: Zeereerw. heeren J. St. van Buchem, geb. te Haarlem, achtereenvolgens pastoor te Oud-Vossemeer, Hoogwoud en RUswijk; en J. Groense geb. te 's-Heerenhoek, achtereen volgens pastoor te Brielle en Wateringen. Op 27 Mei: Zeereerw. heeren D. F. W. Pi- chot, geboren te Delft, achtereenvolgens pas toor te Hellevoetsluis, Haarlem (H. Joës de Dooper) en Amsterdam (H. H. Petrus en Paulus); en H. J. v. d. Ven, geb. te 's-Heeren hoek, 25 jaar pastoor te Schevenlngen (H. Antonius Abt.) Op 28 Juni: Zeereerw. heeren C. J. A. Borsmoom. geboren te 's-Gravenha4ge, ach tereenvolgens pastoor te „Kalf", Zaandam en te Hoogmade. In laatstgenoemde parochie is de zeereerw. heer Borsboom tevens 12 A jaar pastoor op 16 Maart; en J. van der Horst, geb. te Heemstede, 25 jaar pastoor te Loosduinen Op 25 Juli: Zeereerw. heer J. G. van der Weiden, geb. te Heemstede, 25 jaar pastoor te Volendam. Op 16 October: Zeereerw. heer G. Hak keling, geb te Noorden, achtereenvolgens pastoor te Anna Paulowna en te Reewijk. 15 Dec.. Zeereerw. heer G. Daalmans, ge boren te Gouda, achtereenvolgens pastoor te Hoek van Holland en Boskoop. 12'A jaar pastoor: Op 16 April: Zeereerw. pater F. M. Megens (O.F.M.) geboren te Wychen, 12 >4 pastoor te Woerden. 21 April: Zeereerw. heeren G. J. Duyvestei! geboren te Leidschendam, 12'A jaar pastoor te Rotterdam (H. Hildegardis) en G. J. van Oost.waard. geboren te Amsterdam, 12 y2 jaar pastoor te Lambertschagen. I Juni: Zeereerw. heer J. H. F. Root, geb. te Leiden, pastoor te Scheveningen (H.H. Martelaren van Gorcum). 9 Juni: Zeereerw. heer H. A. J. M. Quant, geb. te Gouda. \2A jaar pastoor te Noord- wykerhout. Op 22 Juli: Zeereerw. pater C. Haaner» O.F.M., geb. te Arcen en Velden (L.) 12 A iaar pastoor te Rotterdam (H Antonius van Padua). 19 Augustus: Zeereerw. heer Th. J. Gielen, geboren te Rotterdam, 12'j jaar pastoor te Lutjebroek. 30 September: Zeereerw. heer J. C. Vasse, geb. te 's-Gravenhage, 12A jaar pastoor te Den Hoorn. 7 October: Zeereerw. heer H. Verdegaal, geboren te Vogelenzang, 12 A jaar pastoor te Diemen. II November: Zeereerw. heer L. J. Willen- borg, geb. te Zaandam, 12 A jaar pastoor te Bloemendaal. 60 jaar priester: op 15 Augustus: Hoogeem heer mgr. W. van Stee, geb. te 's Heerarends. kerke, rector van het gesticht „St. Antonius- hoeve" te Voorburg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1928 | | pagina 1