VOOR DE HUISKAMER tweede blad NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT - DINSDAG 5 FEBRUARI 1929 BLADZIJDE 3 KUNST EN KENNIS Vondel-herdenking te 's-Gravenliage en Amsterdam De plannen van Albert van Dalsum UIT ONZE OOST De handelsbalans van Ned. Indië Een nieuwe toepassing van liet neon-licht bij mist Poolscbe kunst in Nederland HANDEL EN NIJVERHEID De 24ste Nederlandsche Jaarbeurs RADIO-NIEUWS De programma's van Stuttgart Pauzeteekeris voor de Italiaansche stations Wi rrterha nolen Wi rrbervoe-fcen Schrale Lippen Ruwe Huid Aether-politie Radio en electriciteit Beeldontvanger in een Museum Studie over F ading-verschijnselen De kunstenaar en de microfoon ONDERWIJS De dertiende Roomsche Studentendag INGEZONDEN VRAGENBUS Ontsnapt Te 's-Gravenhage en Amsterdam hebben .gisteren ter eere van Neerlands grootsten dichter, herdenkingsavonden plaats gevon den, welke door een illuster gezelschap wer den bijgewoond. Te Den Haag geschiedde dit in de zaal van Diligentia, waar een gedeelte van den avond werd bijgewoond door H. M. de Ko ningin-Moeder. Onder de talrijke aanwezigen bevonden zich o.a. de oud-minister van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen, dr. J. Th. de Visser, Jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, minister van Staat en mr. dr. D. A. P. N. Kooien, lid van den Raad' van State. De Vondelherdenking was toevertrouwd aan den bekenden declamator Albert Vogel, die, alvorens hij „Lucifer" van Vondel voor droeg, de volgende inleiding hield: Meester: Önder hooge bescherming en in tegenwoordigheid van H. M. d'e Koningin- Moeder; in tegenwoordigheid ook van de eerste hoogwaardigheidsbekleders in den lande en van buitenïandsche Vondelkenners, hebben zij die u, door de hun geschonken gaven het naast staan, d'e kunstenaars aller uiting in onze Residentie, de dragers der schoonheid, zich op onzen oproep in dit plechtige oogenblik vereenigd om uw beel tenis; gewrocht door het rijke talent van Han van Meegeren. En zij en alle hier aanwezigen wenschen getuigenis-af te.leggen van hunne gevoelens van bewondering en vereering voor u. Neer lands dichtervorst. Niet door over uw schep pingswerk te spreken, willen wij u op dezen gedenkwaardigen avond huldigen, want ds roem van uw genie wordt door drie eeuwen gedragen en alle beschaafde volkeren bezit ten vertalingen van uw poëzie en erkennen uw onsterfelijke grootheid. Liever willen wij u eeren in uw eigene woorden, en wel in de woorden van dat heerlijke meesterstuk „Lucifer", hetwelk een Milton vermocht te lnsplreereh tot zijn „Pa radise lost" en hetwelk door de eerste kunstrechters buiten onze grenzen Dante's ..Divinia Comoedia" gelijk werd geprezen. Uw machtige stem, die zich nimmer ver hief dan slechts om God lof en eer toe te zingen zweeg sedert 230 jaar voor altijd, maar heden willen wij. dat de allerschoon ste, de allerverhevenste gedachten, die zij ooit uitte, opnieuw zullen leven in stem klank en uitspraak, opdat dit prachtige Hol- landsch, gedragen moge worden den aether door en vooral op aarde de beminnaars der schoonheid, de Vondelkenners in oorspron kelijke scheppingswoorden mogen ontroeren. Moge het mij gegeven zijn dit op waar dige wijze te volbrengen en tot vermeerde ring van uw glorie. Herdenking te Amsterdam. ■De herdenkingsavond te Amsterdam werd Behouden in het MuZiek-Lyceum en werd geopend door prof. E. G. N. de Vooys. Mevr. Ellen Russe declameerde, o.rn. het verhaal van Petronel uit „Peter en Pau wels'' en de Reij van Joodsche vrouwen uit «Jerusalem verwoest." dr.. Gerard Brom sprak, ;een.- her,-, denkingsrede .uit» Waaraan wij het volgende ontleenen Verdient dit feest werkelijk den naam Van een herdenking, zeide spreker, dan hebben Wij ons Vpndels grootheid opnieuw bewust te. maken door een antwoord' op de vraag. Wat de dichter voor ons beteekent. En wie, de geschiedenis van zijn roem overziet, mag besluiten dat zijn figuur altijd grooter is geworden. Sinds de letterkundigen zich niet meer van zijn voornaamste werk afmaken met hét- vooroordeel, dat zijn treurspelen geen leven zouden hebben of dat zijn leer dichten als zoodanig de poëzie uitsloten, groeit cTe^ verplichte waardeering tot een hartelijke vereening uit. De naam klassiek klinkt in het oor van buitenstaanders bijna Zoo hol als een praalgraf, maar wie niet levenslang onmondig wil blijven, begrijpt hoe 't echt klassieke verrijst voor ieder ge slacht, dat er telkens nieuwe schoonheid in Ontdekken zal. 'Vondel versmaden wil niet anders zeg- Ben c'aii onverschillig zijn voor onze lite ratuur, waarvan hij nu eenmaal de hoog ste .top gebleven is en voorloopig wel blij ven zal. Verschillenden hebben in de laatste jaren betoogd, dat de noodlottige scheiding, die sinds tachtig jaren tusschen kunst en we tenschap bestaat, onvruchtbaar is gebleken. Dóen de geleerden trouw hun best om zich in Vondels werk të verdiepen, zij moeten vaststellen, dat de leiding over den smaak aan kunstenaars is overgegaan.,» En onze schrijvers schijnen zich nauwelijks los te durven maken van den banvloek, dien de Niéuwe Gids over ongeVeer heel ohze lite ratuur heeft uitgesproken. P.orsch gebouwde, klaar bezonnen, breed doonverkte gedichten uit den bloeitijd blij ven onzen kunstliefhebbers vreemd. Wan neer iemand d'e schoonheid ook uitsluitend zoekt in lijdelijk gevoel of slaapwandelingen Van het onderbewustzijn, bestaat er in de Gouden eeuw weinig boeiends buiten een stemmingslied van Bredero, waarvoor a'a le zer zich bovendien geen moeite hoeft te ge- Ven. Deze verkleining van onze literatuur moet den duur tot kleineering leiden, als dc Geleerden niet beter gaan spreken of de dichters niet meer willen weten tot vorming Van ons volk, dat recht op een volledig aan deel in eigen schoonheid heeft. Daarom zijn Geleerde dichters welkom als Albert Vervvey en Cyriel Verschaeve, die met heel verschil lende middelen' en heel verschillende uit komsten, zoo verschillend namelijk als de Geduldige analyse van het Noorden en de driftige synthese i van het Zuiden, die beiden kij den Antwerpschen Amsterdammer be rokken zijn, even oorspronkelijk den afstand risschen Vondel en de jeugd helpen over bruggen. Deze twee kunstenaars bewijzen ge- Joeg, hoe voorbarig de bewering is, d'at onv-e klassieke meester geen aanraking met dit Geslacht meer zou hebben. Zoolang de men- fchelijkheid in den grond onveranderd blijft, koudt een waarachtig dichter voeling met 06 ziel van zijn volk. De zegevierende vrijheid van Vondel's T^esterschap bestaat volstrekt niet .hierin hij met 'n als trqts vermomden angst de '^urenleving ontvluchtte, maar dat hij zich partegen midden ln de volle werkelijkheid bewoag en iedere'opdracht, van de- gemeen- s°Hap geestdriftig vervulde. Geen' toevallige j *t*6u&ng<èn .taE'ten schoonheid .voor wcibi- ?e.n Ite vormen is zijn deel; hij weet met leder. gegeven om zich heen te tooveren, hij is de woordvoerder van zijn land deze poëet mag wezenlijk een profeet Gottoemd worden. Nadat spr. Vondel's meesterschap geschil- erd had, besloot hij zijn rede met er den adruk op te leggen, dat allen met het her- ^ybken, dat een denken onderstelt, eenvóu- 8 ernst kunnen maken door het stille voor- v0?en. de bemiddeling tusschen' Vondel en Vn!- ie<Jer naar eigen kracht te helpen be teeren. Paul Huf declameerde na de pauze uit Vondel's werken. Zijn nieuw tooneelgezelschap Garruli Filius schrijft in „Het Vader land" Van Dalsum wil een tooneelgezelschap stichten Een eigen tooneelgezelschapEr loopt in 't huidig Nederland niet één ac teur rond, die géén eigen gezelschap stichten wil. Waarom zou v. Dalsum dan anders zijn? Hij is voorzeker niet de minste en wat dat betreft, is dus- alles allright. Maar nu vraag ik mij af, waarom, als Van Dalsum in alle eer en deugd een tooneelgezelschap (m Arn hem) wil stichten, hij begint met hartstoch telijk te ontkennen, dat hij een tooneelge zelschap (in Arnhem) stichten wil. Hij hoeft geen voorbarige publicaties te doen en Kan ook hinder hebben van andermans voor barige publicaties, maar een formeel „Est 1st nicht wahr," wanneer bet wél zoo is is dat nu een entrée-en-scène, als je van te voren Aveet, dat het toch moet uitkomen? Begrijp ik niet. Waardeer ik niet. En 't is stom er bij. En dan nóg iets. Dat nieuwe gezelschap van Van Dalsum zal tenzij dat óók .nicht wahr" is vooral stukken van Russische en Duitscbe origine spelen. Nou ben lk heusóh geen overdreven vriend van den Bond van Ned. Tooneelschrijvers en ben liet veel eer der eens met Cor v. d, Lugt's brochure, maar ik vraag me af, waarom ter wereld een n'cuw Nederlandsen toctieelgezelschap zich bij voorbaat aan Rusland en Duitschland wijdt. O. ik twijfel niet of er zal te hooi en te gras óók wel eens een Hollandsch stuk op die Arphemsche planken verdwalen en dat is natuurlijk altijd meegenomeh, maar waarom zal een nieuw gevormde troep Ne derlanders beginnen met de stelling: ..Rus land en Duitschland!"? Dat is toch gék? En wat moeten juist die Arnhemmers met al die Russische en Duitsche stukken? Zijn die menschen daar een beetje anti-Neder- landsch? Of Is het puur de toevallige om standigheid, dat Van Dalsum eensdeels uit huidige geestelijke stroomingen ln Rusland en Duitschland datgene meent te kunnen peuren, waarin hij heil voor bet theater adel en anderdeels dat puur toevallig gelegenheid bestond, zich in Arnhem neer te zetten? Want wie haalt het in zijn hoofd, een wil lekeurige Nederlandsche provinciestad op te knappen met een Nederlanüsch tooneelge zelschap. dat Russische en Duitsche stukken spelen gaat? Waarom niet een Vlaamsch tooneel in Groningen, dat Hongaarscbe en Poolsche stukken opvoert? En dan dit; de nieuwe troep is al in onder handeling met bekende Duitsche en Rus sische regisseurs. Is dit nu eigenlijk niet een schandalige bekentenis van onmacht? Ze loopen weg van een gezelschap in Am sterdam, omdat het repertoire hun daar niet bevalt; ze willen zelf iets anders, niet iets Hollandsch maar duidelijk omlijnd iets Russisch en iets Duitsch. Nu goed: Wij Weten Wat Wij WillenDrie leiders en een boek er bij. waarin gedachten vertolkt worden, van wat het nu eigenlijk worden moet. En dèn: onderhandelingen met bui tenïandsche regisseurs, om die buitenïand sche stukken bij ons te komen instudeeven Ze willen daar dus in Arnhem iets. wat zij zelf niet kunnen. Het is verdicky fraai! Maar ik herhaal: niets'is miserabeler dan wanneer er nu eens Iets nieuws beginnen za! en direct al de wind van voren komt te waaien. Waarom moet er altijd bij elk nieuwtje met scherp geschoten worden? En daarom hoop ik op een stevig dé menti. Dat zoo aanstonds Van Dalsum me een briefje schrijft: Es 1st nicht wahr, dat we hoofdzakelijk Russische en Duitsche werken voor de verbaasde oogen der on schuldige Arnhemmers zullen brengen. We gaan tooneel spelen, het beste wat we vinden kunnen Russisch, Samojecdsch voor mijn parten Hollandsch als dat pas geeft echt en hcerliik door ons beste weten en fijnste kunst-intuïtie geleid. Es 1st nicht wahr, dat we al met Russi sche en Duitsche regisseurs correspondeeren, om onze peultjes te doppen Juist omdat we zelf wat meenen te kunnen, liepen ws uit den Stadsschouwburg wegLet maar eens op, wat er komt! Zie, als Van Dalsum zóó spreektdat zal fijn zijn! Maar ik vreesaangezieil z'n éérste ..Est ist nicht wahr" wèl waar was, dat de overige ontkenningen nu ook niet heelemaal zuiver op de graat zullen blijken. Is het niet doodjammer? Een uitvoeroverschot van 558.848.000 Volgens de getallen van het Centraal Kan toor voor de Statistiek bedraagt de handels balans van Ned.-Indië incl. postpakketten en passagiersgoederen en goederen voor het scheepsgebruik alles in duizenden guldens over 1928. Particuliere uitvoer Java en Ma- doera 851.230 (v. j. 814.518); Buiten Gewes ten 727.697 (v. j. 8X9.593); Gouvernements- uitvoer Java en Madoera 2757 (v. j. 2113); Buiten Gewesten 155 (v. j. 19,995). Totaal 1 £81.839 Cv. j. 1.656.219). (Het laatstgenoemde bedrag fs aanmerkelijk gedaald bij vergelij king met 1927. echter alleen als een gevolg van de gewijzigde rubriceering van de ge gevens. Particuliere invoer Java en Madoera 647.328 (v. j. 563.286); Bulten Gewesten 338.813 (v. j. 333.318); gouvernementsinveer: Java en Ma doera 31.810 (v.j. 26283)Buiten Gewesten 5040 iv. j. 4197) Totaal 1.022.991 (v. j. 927.084). Het uitvoer overschot bedraagt 558.848 (v.j. 729.135). Het Centraal Kantoor voor de Statistiek is tengevolge van de reorganisatie van de han delsstatistiek reeds thans in staat de voor- ïoopige cijfers te geven van de handelsbalans van Indië voor 1928. Enkele nog aan te bren gen correcties zullen op de definitieve balans niet van grooten Invloed zijn. De verhouding voor den in- en uitvoer is in 1923 sterk ge wijzigd. Het uitvoer-excedent 1928 is, verge leken bij dat van 1927 met 170 miliioen achteruitgegaan, hetgeen geweten wordt aan den den achteruitgang van de waarde van den uitvoer en aan de sterke toeneming van den invoer en in het bijzonder van Java en Madoera, waar de aanvoer met bijna 90 miliioen steeg, terwiil de uitvoer slechts met 39 miliioen is vooruitgegaan, zoodat Java en Madoera voor ruim 52 miliioen tot de vermindering van het uitvoer-excedent heb ben bijgedragen. Terwijl de daling van het uitvoer-excedent voor Java en Madoera toegeschreven kan worden aan een sterk verhoogd invoercijfer. dat niet door een gelijke stijging van de uit voerwaarde gecompenseerd kon worden, ver- toonen de Bulten Gewesten een ander beeld. Daar heeft de handelsbalans den ongunsti- ven invloed ondergaan door de sterke daling van de uitvoerwaarde ên wel met bijna 112 miliioen waarbij komt, dat de invoerwaarde met ruim 6 miliioen steeg, zoodat het over schot van den handel van de Buiten Gewes ten ln vergelijking met dat voor 1927 een achteruitgang vertoont van 118 miilhoen.. Algemeen bekend is de lichtreclame met behulp van neonlicht. Alle roode letters en voorstellingen, die wij in onze steden des avonds op de daken zien, bestaan uit gla zen buizen, waarin zich neongas bij lagen druk bevindt, hetwelk door een electrisCben stroom tot lichtgeven wordt gebracht. Nu on dergaan de rooden oranjestraten in het algemeen het licht met lange golflengte weinig verstrooiing in de atmosfeer, veel minder dan het blauwe licht. Dit is vooral van belang, in geval van sterken nevel en mist, want het zijn juist de kleine druppel" water, die zulk een sterke verstrooiing te weeg brengen. Naar „Nature" volgens het Hbld. mededeelt heeft men in de Engelsche vlieghaven Lympne om deze reden thans een licht geplaatst bestaande uit zestien buizen, elk zes M. lang, gerangschikt in een verti- kalen afgeknotten kegel. Bi.i helder weer Is het licht op 75 K.M. af stand te zien; in tijden van mist, wanneer het licht geheel wordt tegengehouden, kan men toch nog een roode lichtvlek boven op den mist waarnemen. De kleur hiervan is nog wel iets anders dan de oorspronke lijke, zij is wat meer rood. maar het ver schil is veel geringer dan wanneer men Wit licht door een nevel ziet, zooals bijv. alt de j zon ondergaat. In tegenwoordigheid van vele autoriteiten is gisteren in Fulchri Studio te Den Haag een tentoonstelling van Poo'sche kunst geopend. Onder de aanwezigen waren tal van ge zanten met den deken van het diplomatieke corps, den Zweeds.cheti gezant baron Adlér- creutss, aan het hoofd, de ministers Waszink •van Onderwijs. Kuuslcn en Wetenschappen ■en Beelaerts van Blokland van. Buiteiiland- fèhe Zaken, dep .Cèimhissafci*. der-Kchiingin in Zuid-Holland, Jhr,, v. Karnebeek on vete anderen. Na een korte verwelkoming van Willy Slui ter als voorzitter van Pulchri werd 't. woord gevoerd door den Poolschen Gezant, den heer Ketrzynsky. In zijn rede het hij uitkomen, dat de tentoonstelling in geen enkel opzicht ten doel had te wedijveren met de Neder landsche kunstenaars, de erfgenamen van de groote meesters van dit gezegende land. Nadat minister Waszink de openingsrede had uitgesproken werd de tentoonstelling be zichtigd Het Bestuur Van de Ned. Jaarbeurs heeft, zich met den volgenden oproep tot alle zakenmenschen gericht; Op de Jaarbeurs is het alleen van toe passing „Elck wat wils", maar „Elck wat hij noodig heeft" om zijn zaken te kunnen doen bloeien. Elke zakenman vindt op de Jaarbeurs iets van zijn gading. Op de vijfde verdieping van het Jaar beursgebouw vindt men de groep meubelen en aanverwante vakken, die op de komen de Voorjaarsbeurs zóó ln omvang toege nomen is, dat in afwachting van het gereedkomen van den nieuwen Jaarbeurs- vleugel een aantal deelnemers tot die groep behoorencte, gehuisvest moet worden in een tijdelijk Paviljoen op het Vreden- burg. Op de vierde verdieping is de groep Tex tiel en conferentie en de Oostenrijksche sectie. De groei van de groep Textiel en Conferentie heeft zich weder voortgezet en nieuwe firma's namen aan de komende Voorjaarbeurs deel. De derde verdieping is als gewoon aan Voedings- en Genotmiddelen gewijd; men zal er naast oude deelnemersèen aantal nieuwe vinden. Op de tweede verdtepmg js de groep Glas Aardewerk en Huishoudelijke Arti kelen met haar afdeelingen Luxe Voor werpen en Koperwerk. (Deze laatste oók in de standszaal op den beganen grond). Deze groep behoeft geen nadere aandui ding: ieder weet, die bij deze branche zakeliik betrokken is, welk een rol deze groep i- het zakenleven speelt en dat geen winkelier of grossier, die die desbetreffende artikelen voert, verzuimt de Jaarbeurs te bczockciL Op de eerste verdieping komen wij Bij de groep Technische Artikelen, Machine rieën, Rubber, Kachels en Haarden, Me taalwaren, Kasregisters, enz. en eveneens vindt men daar de afdeeling Koloniën, welke ditmaal meer in het bijzonder de Thee-cultuur naar voren zal brengen. Aan de deelnemers dezer verdieping sluiten zien nauw aan de inzenders welke in de stands zaal beganen grond exposeeren, waar ook Eteetrotechniek te vinden zal zijn. Afzonderlijk moge nog vermeld worden, de ditmaal weer zeer veel belangrijker Radio- groep, wier deelnemers, met het Oog op demonstratie-mogelijkheden, op allé ver diepingen verspreid staan. Dez groep zal, door de voornaamste firma's vertegen woordigd, een nagenoeg volledig overzicht bieden van de ontwikkeling der techniek en van liét. nieuwste, dat Op dit gebied aan te bieden zal zijn. He terrein Vredenburg zal een aanblik bieden, zooals dit in jaren niet meer het geval is geweest. Het geheele Vreclcnburg- plein zal weder volgbouwd zijn met tijde lijk paviljoens en monsterkamers, afgewis seld met open ruimten, waar ds groote installaties op technisch gebied, omvang rijke werktuigen, enz. opgesteld zullen zijn. machinerieën voor den wegenbouw, groote Er is op dit terrein een speciaal paviljoen I gebouwd voor degenen, die in de groep Glas en Aardewerk in het gebouw geen plaats konden viiïden. Een groote plaats op de aanstaande Voorjaarsbeurs neemt de groep Bouwmate rialen en Wegenbouw in. Een deel der firma's in deze groep is gehuisvest in de nieuwe semi-pevmanente hal en het daar mede verbonden groote paviljoen, terwijl een ander deel in open ruimten op het Vre- denbtjrg deelneemt. De vooruitzichten der komende beurs zijn buitengewoon gunstig; voor geen der vórige beurzen na den oorlog, heeft zoo veel belangstelling om deel te nemen, be staan, als voor deze. Het aantal nieuwe deelnemers is bij zonder groot. Een station dat den laatsten -tijd zeer inte ressant en veelzijdige programma's uit zendt is ongetwijfeld Stuttgart. Zoo heeft dit station b.v. speciale Lessing- uitzendingen gegeven, welke buitengewoon geslaagd zijn. Het hoogtepunt hiervan was wel, de uitzending van het treurspel philotas". De programma's van het symphonie-orkest worden ook uitstekend verzorgd. Herhaalde lijk treden gast-dirigenten op, terwijl ook steeds vooraanstaande solisten aan de pro gramma's medewerken. Tot op heden heeft nog geen der Italiaan sche stations een pauzeteeken in gebruik ge nomen. Nadat verschillende luisteraars ech ter hierom hadden gevraagd, heeft de E. I. A. R., de Italiaansche Rijks Omroep-Maat- schappij, in haar officieeie orgaan een stem biljet laten afdrukken, waarop de luisteraars kunnen aangeven of zij een pauzeteeken wenschen of hiet. Verder zullen de aankondigingen der stations ln de toekomst ook korter worden. Vele radio-stations hebben de gewoonte, in breedvoerige termen den naam van den zender mede te deelen, hetgeen voor de luis teraars van weinig belang is. Vroeger kondig den de Italiaansche stations zich als volgt aan: „E. I. A. R. Strazione Radiofonica, diEn dan volgde de naam van het station, b.v. Milano. Roma. Torino, enz. In de toekomst is de aankondiging slechts; E.I.A.R. Radio Milano", enz. Doos30-60-90ct Tube 8Qct-Bij Apoth.en Drogisten GENEZtMG"^ HUID De federale radio-oommissie, die in de Vereenigde Staten de golflengten regelt, heeft zes auto's in gebruik, welke voorzien zijn van nauwkeurige radio-contróle-apparaten. Hier mede wordt nagegaan, of de stations zich wel aan de toegewezen golflengte en energie houden, en wanneer het tegendeel blijkt., is men bevoegd het station na waarschu wing verdere uitzendingen te verbieden. de verschillende registers en blaasinstrumen ten, het zijn alle technische punten, die slechts door ijverig studeeren voor de mi crofoon kunnen worden onderzocht. Het karakter van stem en instrument moet. zoowel uit technisch oogpunt als wat de voor dracht betreft, bestudeerd worden en zoo doende moet men komen tot het leggen van de grondslagen voor het spel voor de micro foon. Men moet het verzamelen van gegevens niet tot enkele gevallen beperken, maar moet tenslotte komen tot een methode voor het spelen of zingen voor de microfoon. Wat de componisten betreft, deze moeten zich bij de conceptie van een compositie niet de concertzaal voor oogen stellen, ge vuld met een publiek, dat enthousiast mee leeft met het muziek-gebeuren op het podium, doch den luisteraar, die in zijn kamer, in den familiekring muzikaal genot wil smaken. De microfoon vraagt een aparte instrumentatie, een eigen compositie-techniek. Rhythmiek en dynamiek voor den omroep zijn nog niet vastgelegd. De radio heeft haar eigen dynamische wetten, die een al te sterk contrasteeren nauwelijks toelaten. Tenslotte moet ook de studio-zijde van het vraagstuk worden beschouwd. De kunste naar móet zijn spel aanpassen aan de studio, hij kan in een vertrek, waarvan de wanden met geluiddempend materiaal zijn bekleed, niet zóó musiceeren als in een concertzaal en toch moet de uitwerking zoo luidt althans de eiscli dezelfde zijn. Hier meet men dus onderzoeken, probeeren en analyseeren. In de Muziekacademie te Charlottenburg zijn diverse vertrekken ingericht, waarvan de wanden met verschillend geluiddempend materiaal zijn bekleed, o.m. kurk, hout, rabitzmuren, gordijnen en celotex. Met gordijnen en celotex worden de beste resultaten bereikt. De proefnemingen hebben niet alleen betrekking op muziek, maar ook op het gesproken woord. Sprekers worden hier gevormd en „hoorspelen voorbereid. .Over bovenstaand onderwerp heeft de heer H. P. Davis, voorzitter van den Raad van Directeuren van de National Broadcasting Company in da Ver. Staten een interessante Vedè gehouden. Va.li de 28 miliioen woningen in de Ver eenigde Staten zijn er ongeveer 10 miliioen met een ontvangtoestel uitgerust en er zijn ongeveer 40 miliioen luisteraars. De Radio heeft een groote verandering ge bracht in de gewoonten van de bevolking. Tien uur werd voorheen beschouwd als het uur. waarop men zich in het algemeen in de steden ter ruste begaf, thans is het elf uur en waarschijnlijk nog later, en op het. land. waar men vroeger met de kippen op stok ging, is nu tien uur het klokje van gehoorzaam heid. Als gevolg van deze verandering Is het stroomverbruik voor het electrische licht aan zienlijk toegenomen. Een der grootste voordeelen van de radio, bekeken van het standpunt der electriciteits- maatschappijen is de vermeerdering der ken nis van de electrische verschijnselen, waar door het publiek zich daarover een beter be grip kan vonhen en er meer vertrouwd mee raakt. Ongetwijfeld zal het aantal toepassingen der radio zich uitbreiden. Zoo voor automatische contröle en rege ling, automatisch sorteeren en tellen, auto matische brandblusch-apparaten, automati sche synchronisatie van machines, enz. De radio is voorbestemd om een buiten gewoon grooten invloed uit te oefenen op de electro-techniek en het is zeer moeilijk te voorspellen, hoever die zich zal uitstrekken. In het wetenschappelijk museum te South Kensington heeft men een Fultograph-beeld- ontvanger geplaatst, welke gebruikt zal wor den om den bezoekers de werking van een dergelijk apparaat te demonstreeren. „Punk" meldt, dat „Der Deutsche Punk- technische Verband" het plan heeft opgevat, in de komende maanden een diepgaande studie te maken over de fadlng-verschijn- selen. Hierdoor hoopt men met zekerheid te kunnen zeggen, waardoor fading eigenlijk veroorzaakt Wordt en welke middelen hier tegen aan te wenden zijn. De methode, die toegepast zal worden, is de volgende: Een omroeper zal voor een microfoon steeds in betzelfde tempo een aantal getallen voor lezen. Deze zullen worden uitgezonden door een groot aantal stations, die op verschil lende golflengten werken. Over het heele land en ook daar buiten zullen ontvangers ongesteld zijn, welke de uitzendingen zullen controlceren. Uit de ontvangstrapporten hoopt men vervolgens een theorie te kunnen opbouwen. In het jaarverslag van de Hoogeschoal voor Muziek te Charlottenburg heeft de waar nemende directeur Prof. Dr. GOorg Schtine- mann belangwekkende mededeelingen gedaan omtrent doel en werkwijze van de afdeeling: proefnemingen ten behoeve van den radio- omroep, aan deze universiteit Verbonden. Wij ontleenen hieraan het volgende: In de eerste plaats is er de psychologische kant van het Optreden voor de microfoon. In stede van het publiek, welks aanwezigheid den kunstenaar steun geeft en inspireert, is gekomen een apparaat, waarvan weliswaar een merkwaardigen invloed uitgaat, doch dat koel en zwijgend en als 't ware onver schillig, vaak een remmende werking uit oefent. Ook de studio, bekleed met een geluid dempende stof en soms klein, drukt den kunstenaar. Het is alsof zijn instrument, een geheel andere klank geeft, de omgeving is ónge woon, om niet te zeggen onnatuurlijk voor hem en onwillekeurig reageert hij hierop: hij overdrijft, wordt opgeschroefd en gekun steld. De musicus móet voor de radio wor den opgevoed, hij moet door een stelsel matige oefening leeren, voor de microfoon op te treden. Hij moet dus leeren. welke eischen de radio stelt aan techniek en klankvorming van den solist. Het vibrato van de viool en de violon cel, het pedaalgebruik bij het klavier, een weeke phraseering, dynamische contrasten, Het tweede gedeelte van den 13en Room- schen Studentendag, welke te Leiden ge houden is. was voornamelijk gewijd aan vergaderingen der onderaf deelingen. Des morgens te half tien droeg de Unie moderator, prof. P. O. Groenen, van War mond, in de St. LodeWijkskerk aan de Steenschuur een stille H. Mis op. Daarna vergaderden de secties, nl., die der i edac- teuren van het Roomsch Studentenblad van ht Brabantsch Studentengilde van O. L. Vrouw en van de meisjes-studenten. Des middags vergaderden de missie- interacademiale en de drankweer- en Heem vaart-interacademiale. De dag werd besloten met een opvoering van het tooneelspel in vier bedrijven van G. Broadhurst: „Gekocht en Betaald", door de tooneelvereeniging A. D. O. uit Am sterdam onder regie van Th. Bouwmeester. Voor den inhoud van deze rubriek stelt de Redactie zich niet aansprakelijk Mijnheer de redacteur. Ik verzoek u beleefd opname van onde: staand: AVRO OF KRO? Tot mijn groote verbazing en diep leedwe zen vernam ik, dat bij den a.s. propaganda- avond van de AVRO in Haarlem, een Katho liek zich beschikbaar gesteld heeft om zitting te nemen in het comité, dat de heeren van de AVRO hier zal ontvangen resp. huldigen. Als men bedenkt, dat de AVRO (in com binatie met de Telegraaf) feitelijk de uiting is van de in ons volk levende „onchristelijke gedachte" en dat elke verdere bloei van de AVRO tevens een meerdere verspreiding en doorwerking avn die gedachte beteekent,dan staat men verstomd, dat er inderdaad nog een Katholiek te vinden is, die zich voor dergelijk propagandistisch werk leent. Z. D. H. de Bisschop van Haarlem stelde een zijner beste krachten geheel ter beschik king van den K.R.O. Dit feit alléén moest voor alle Katholieken voldoende zijn om zich zonder uitzondering achter den KRO te scharen. Hebben de Katholieke Overheden niet reeds eerder in de school kwestie het bewijs geleverd, dat zij een open blik hebben voor de toekomst? Laten alle Katholieken dan ook toonen, dat zij dankbaar zijn voor het bezit van de uitste kend geleide organisatie, welke KRO heet, en zich met andere omroepvereenigingen niet bemoeien. Een ieder, die het moderne heidendom als ideaal beschouwt, steune de Avro en be- zoeke hare propaganda-avonden, maar elk Katholiek, die zijn godsdienst voor zichzelf en voor zijne kinderen begeert, blijve van de AVRO-propaganda-avonden weg en steune den KRO enden KRO alleen. Met dank voor de plaatsing. Hoogachtend, J.K. Vr. Mijn dochter is 3 dagen in een week in betrekking (Maandag, Woensdag en Vrij dag) en verdient f 5. De overige dagen is zij thuis. Kunt u my nu zeggen, of mevrouw zegels moet plakken van 25, 30 of 40 cent. Antw. Indien uw dochter jonger is dan 21 jaar moet mevrouw 3 dagzegels van 10 cent plakken. Is zij 21 jaar of ouder, dan 3 dagzegels van 12j cent. Het was een Vinnig koude Januari-avond, koud genoeg om dood te vriezen. De scher pe wind sneed door merg on been. In den sneltrein heerschte een behaagiyke warmte. De cadans van de wielen over de rails deed de snelheid raden, waarmede de expres door den nacht snelde. De conducteur kwam controleeren. ,,'t Is koud, conducteur." zei ik, me tevens er van bewust, dat ik een oude waarheid verkocht. „Verschrikkelijk mijnheer. Zoo'n koude hebben we in jaren niet gehad." De trein had even gestopt aan een tus- sehenstation, om water in te nemen. Onze wagön was byna de laatste van den lnngen trein. Er was slechts één pasagier in onzen coupé ingestapt, een tenger meisje. Ze had een grijze shawl om den hals geslagen. Haar bewegingen waren aarzelend als ie mand die niet gewoon is te reizen, zy ging dicht bij de deur zitten. „Is dit de expres?" vroeg ze met een lieve bedeesde stent. „Ja," haastte ik mij te antwoorden. „Kan ik u misschien met iets van dienst zyn?" „Och neen, ten minste niet, voordat wü aan 't eindpunt zijn." „Dat duurt nog wel drie uur, juffrouw." „Stopt de trein nog eerder?" Alleen in Exmouth." Zij zuchtte diep, biykbaar opgelucht, en ging stil in den hoek Zitten. Bij het licht ln den coupé kon ik haar gelaat zien. Zy leek nog een kind. niet ouder dan zestien Jaar, met groote blauwe oogen, goudblond haar. .Komt men u straks afhalen?" trachtte ik' te informeeren. „Neen. mijnheer, ik ga daar op school," fluisterde ze byna. ,.Wel een ongelegen tyd, om daar te ko men. midden in den nacht." „Ik ben niet bang." De trein suisde voort, totdat een schril gefluit klonk en de vaart verminderd werd. „We kunnen toch nog niet in Exmouth zijn," dacht ik, „of ik moet lang geslapen hebben," Ik keek op myn horloge, nauwelijks half twee en ik wist, dat we niet eerder dan half drie in Exmouth konden zijn. Ik wreef de ysbloemen van de ruiten zoo veel mogelijk weg en kêek in den donkeren naoht. We hadden by een gehucht stil ge houden. Exmouth?" vroeg het meisje. ..Neen, juffrouw, een onbeduidend sta tionnetje." „Stopt de trein hier altyd?" „Neen, in den regel niet, er moet een bijzondere reden voor zijn." Het meisje klaagde over de koude, of schoon het warm was in den coupé. Ze trok haar shawl dichter aan. „Ik Wou dat de trein weer reed." Haar stem beefde. De trein zette zich in bewoging. Juist passeerde de conducteur. „Waarom stoppen we?" vroeg ik. „Om water in te nemen," antwoordde hy haastig en verdween. Ik begreep, dat 't niet waar kon zyn. vy/ minuten later trad de conducteur weer binnen. Ik maakte plaats voor hem. Hij ging even zitten en ik kon myn nieuws gierigheid bevredigen. ..Wat was er eigenlyk aan de hand," vroeg ik. „Wat?" deed hy schijnbaar verwonderd. Ik lachte veelbeteekenend. „Om u de waarheid te zeggen, een passa gier moest instappen, er waren bijzondere orders, om den trein te laten stoppen. Het is iemand van de politie." „Iemand van de Ik wilde nog meer zeggen, maar hij wenk te mij te zwygen. „En wie is de dader?" .'.Dat weet ik zelf ook niet. Hy wil geen opschudding maken vóór de arrestatie." „Waar is hy?" „Verder op by de deur van dezen wagon. Hy is vermomd als boerenarbeider." „Wat is er gebeurd?" „Een moord. Een man, vrouw en twee kinderen zyn vermoord en hun huis is in brand gestoken. Gisternacht moet het ge beurd zyn." Ik was geschrokken. Na dit gesprek, dat we half fluisterend gevoerd hadden, stond de conducteur op. Ik kreeg argwaan. Waarom, weet ik niet en ik begon mijn medereizigers te fixeeren. Hoe meer ik over de zaak nadacht, des te meer kreeg ik argwaan tegen een groo ten ruwen kerel met een gemeen uiterlijk, die schuin tegenover my zat. Bij intuïtie stond ik op en ging naast hem zitten. „Heeft u van den moord gehoord?" begon ik 'het gesprek. „Ja, verschrikkelijk!" gromde luj. „Wees niet bang hoor, niemand zal u eenig leed doen." De man was bij die opmerking een en al verbazing geworden. Het gesprek verstomde. Ik keerde naar myn plaats terug en keek naar het meisje, dat bedeesd in haar hoekje zat weggedoken. Even stond de trein in Exmouth stil. De rechercheur, dien ik al gauw had opge merkt, had zijn plaats verlaten en was door de gang- loopend, dichter bij onzen coupé komen zitten. „Ziet," fftiisterde het meisje, te Exmouth hééft men de portieren gesloten en nu zijn ze weer opengemaakt." Zij had geiyk. „Misschien vreesde men, dat de misdadi ger zou ontsnappen." Weer was het stil. Maar myn overbuur had een zichtbare verandering ondergaan. Haar gelaat gloeide fel en zij klaagde over de ondraaglijke hitte. Ik was tamelijk verwonderd er over. want van ondrageiyke warmte was niets te be speuren. Ik wilde opstaan, om te probeeren een raampje in de gang te openen, maar met een sprong was het meisje in de gang eh rende weg. „Houdt haar, houdt haar", schreeuwde de rechercheur. „Laat stoppeh, zez al uit den trein springen." Aan het eind van den wagon ontstond een lievig tumult. Het meisje had gepoogd het portier te openen, maar 't gelukte haar niet. Dienstdoend personeel en de recher cheur waren toegesneld en hadden haa" gegrepen. Ze werd weggeleid. Het duizelde mü. De trein suisde voort. Na eenige minuten kwam de conducted langs den coupé's en werd met vragen be stormd. „zy was hett" hijgde hy. „Wiel" „Die ze zochten" „Je wilt toch niet zeggen, dat dat meisje..." Hij knikte veelbeteekencnd. De trein hield stil Het eindpunt was be reikt. Langs de ramen gleecf een schaduw. Het was een vrouw, die, zwaar geboeid door politiebeambten werd weggeleid

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1929 | | pagina 7