c Aengenent 13000.- Spinnewebjes BUREAUX:NASSAULAAN49 dit nummer bestaat uit drie bladen ADVERTENTIEfW 35 ct. p. rege*„ MAANDAG 11 FEBRUARI 1929 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL. I lUi ■I USTITIA-ET- PAX- Door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel BISSCHOP VAN HAARLEM, Aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van ons Bisdom ZALIGHEID IN DEN HEER Noodlanding vliegtuig De wijziging der stuwadoorswet Mevrouw V. Fokker f Veerdiensten te Dordrecht gestaakt De Krakatau nog steeds in werkiug Schiermonnikoog weer teruggestooten in zijn isolement Voornaamste Nieuws tin mm n J. J. WFBER ZOON Groote Houtstraat 166 Haarlem De strenge vorst houdt aan! T elegraf isch weerbericht OW Een encycliek over de kerkmuziek Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen: per week 25 et.; per kwartaal f 3.25; per post, per kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling. VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 1 4 regels oO cL p. plaatsing; eike regel roeer 15 ct., bij voornitbet Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusscbcn den tekst 60 ct. per regel, rr TWEE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17079 Alleahonné'sopdit blad zijn ingevolgedeverzekeringsvoorwaardenfQflnft Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door flHO bij een ongeval met 4OEfl bij verlies van een hand, ƒ1 CC _bij verïips van eenfRjl m tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen wUUU» verlies van beide armen, heide beenen of beide oogen: 1 Mli," doodelijkenafloop' IfaVVi een voet of een oog; llfcVr duim of-wijsyinger, I Wil* bij 'n breuk van been of arm; f"?rn bij een ongeval met f OCfl bij verlies van een hand, II CC I I Üli," doodelijkenafloop- Ifc.wU»~een voet of een oog;! IfcV» fAfl k'i verlies v. een anderen vinger. Joannes, Dominicus, Joseph Toen ik, nu een half jaar geleden, den eersten Zondag na mijn heilige Bisschops wijding, mij voor de eerste maal als Uw nieuwe geestelijke Vader tot U mocht richten, heb ik geen beter woord kunnen Vinden dan dat van mijn grooten Patroon, den H. Joannes, den Apostel der liefde, die met moede werd zijne vermaning te herhalen Kinderen, bemint elkander. En het was mij een groote vreugde, te mogen ondervinden, hoezeer dit woord weerklank Vond in Uwe zielen. Mocht ik, beminde geloovigen, in het eerste herderlijk woord, dat ik tot U sprak, mijne blijdschap uiten over het groote geloof, dat zich allerwegen Zoo krachtig onder U openbaart, nadat het door mijn Doorluchtigen Voorganger zonder de minste aarzeling met zoo vaste hand in U is ingeplant, thans verheug ik mij niet minder, nu >k U zeggen mag, dat mij op overvloedige wijze is gebleken, dat Uwe harten ook ontvankelijk zijn voor het woord van liefde. De naastenliefde, zoo zeide ik U reeds, moet heerschen zoowel tn her sociale als in het particuliere leven. Welnu, vandaag Wil ik U spreken over de naastenliefde in het sociale even En dan wensch ik U te wijzen op twee stelsels, waaraan wu katholieken onzen naam niet kunnen geven, en die berde evenzeer verwerpelijk zijn, omdat :n beide stelsels de liefde even ver te zoeken is. Ik bedoel het socialisme en het economisch liberalisme, terwijl het hoofdzakelijk mijn bedoeling is U te spreken over dit laatste stelsel. Over het socialisme behoef ik U maar weinig te zeggen. Immers dat dit stelsel een uitgesproken materialistische basis heeft en daarom tn wezen anti-godsdienstig is, is U te zeer bekend dan dat ik daarover in den breede zou behoeven uit 'e weiden. Het woord van een der grootste voormannen der tegenwoordige sociaaidemocratie, dat het socialisme en de godsdienst elkander evenmin verdragen als water en vuur, is dan ook thans nog in zijn volle beteekenis waar en volstrekt niet verouderd, al moge zich in de latere iaren een zekere religieuze stroommg in het socialisme afteekenen. Want die religieuze teudenz, die bij sommige sociaal-democraten naar voren treedt, is van zulk een vaag en onbestemd karakter, dat van echte religie waaronder wij te verstaan hebben het gclooven aan en het dienen van een bovenwereldsch Wezen, Dat ons aller oorsprong en ons aller laatste doel is geen spoor is te vinden, en men zich dus op een gevaarlijken dwaalweg zou begeven, wanneer men meenen mocht, dat het socialisme bezig is van aard en karakter te veranderen. Maar bovendien is het socialisme voor den katholiek onaannemelijk, omdat het het tegendeel predikt van de naastenliefde. Het verkondigt immers de theorie van den klassenstrijd, door welke theorie niet maar eenvoudig wordt geconstateerd het fe;t, dat er meer malen botsingen lusschen de maat schappelijke klassen zijn voorgekomen en nog voorkomen voor het erkennen van dit onloochenbare feit was een afzonderlijke theorie geenszins noodig maar waardoor de strijd tusschen de klassen wordt ver heerlijkt als de eenige en noodzakelijke stuwkracht voor de ontwikkeling der maat schappij, waardoor dus met andere woorden de maatschappelijke strijd wordt aangeprezen en aangewakkerd als een begeerbaar goed. Hoezeer een dergelijke leer afwijkt van *ie leer van Onzen Goddelijken Zaligmaker, Die de liefde tot de naasten aangaf als het kenmerk, waaraan men Zijne leerlingen Zou erkennen, behoeft wel geen nader betoog. Veelmeer wil ik Uwe aandacht vestigen op een ander stelsel, dat oogenschijnlijk radicaal tegenover het socialisme staat, doch dat in den grond der zaak uitgaat van de- Zelfde verkeerde princiepen, en daarom van katholiek standpunt even onaannemelijk en Verwerpelijk is. Ik bedoel het liberalisme. Onder liberalisme, beminde geloovigen, hebben wij te verstaan een geestesrichting, Welke als grondprinciep predikt de absolute Onafhankelijkheid van den metisch. Het is een geestesrichting, die zich uit op ver schillend terrein. Doch overal waar zij tot u>ting komt, treedt hetzelfde princiep met dezelfde kracht naar voren. Op het terrein van het godsdienstig leven werpt het zich °P als den verdediger van de autonomie Van den mensche lij ken geest, wijst het dus af onderwerping aan een Goddelijke Open baring, minstens als richtsnoer voor het upenbare leven, en wil het niets weten van een leergezag, hetwelk met autoriteit vast stelt wat wij hebben te gelooven. Met andere woorden op godsdienstig terrein is het liberalisme de belichaming van het rationa lisme. Op het terrein van het politieke of staatkundige leven werpt het zich eveneens op als den verdediger van de absolute onaf hankelijkheid van den niensch, zoodat het gezag in den staat met is een gezag, dat zijn oorsprong vindt in God, maar dat louter en alleen door de staatsburgers is overgedragen op degenen, die her bewind voeren. Dezen hebben eenvoudig den wil der burgers uit te voeren en kunnen dan ook door den wil der burgers worden afgezet. Met andere woorden op politiek terrein is het liberalisme de vader der theorie van de volkssouvereiniteit. En betreden wij het (errein van hel sociaal-economisch leven, waarvoor ik in het bijzonder Uwe aandacht wilde vragen, dan ontmoeten wij het libe ralisme opnieuw ais den prediker der auto nomie van het individu. Daarom verwerpt het economisch liberalisme allereerst alle inmenging van het staatsgezag in het economische leven. Daarin moet heerschen absolute vrijheid, en dan zal volgens d? aanhangers van dat stelsel vanzelf de har monie tusschen de verschillende economische belangen worden geboren. Daarom verwerpt het in de tweede plaats alle leiding van de zedenwetten bij de economische gedragingen der menschen. Het ontkent wel niet het bestaan van de zedenwetten, maar op het economisch handelen van den mensch heb ben zij geen invloed uit te oefenen. En zelfs wordt de autonomie van den mcnsch zóó ver uitgestrekt, dat m de derde plaats het eigenbelang als de eenige drijfveer bij het economisch handelen wordt aangeprezen. Dat is de hartelooze. liefdelooze leer van het economisch liberalisme, dat andere overwegingen niet mogen meetellen. Voor naastenliefde is in het economische leven geen plaats. En al mag met vreugde worden erkend, dat lang niet alle liberale werkgevers handelen volgens de theorieën der liberale economie, omdat de wreedheid ervan edel moedige naturen vanzelf tegen de borst stuit, de theorieën zijn er en hebben niet nagelaten vreeselijke verwoestingen én mo reel én lichamelijk onder de arbeidende klasse aan te richten. Hoezeer het ook oppervlakkig moge schijnen, beminde geloovigen, dat libera lisme en socialisme radicaal tegenover elkander zouden staan, in wezen verschillen beide stelsels niet, omdat zij uitgaan van dezelfde princiepen, zoodat terecht is gezegd, dat het socialisme niets anders is dan het liberalisme van den vierden stand. Op gods dienstig terrein immers staan beide op rationalistisch standpunt. Op politiek terrein huldigen beide de theorie der volkssouverei niteit. Op economisch terrein verwerpen beide allereerst den richting-gevenden invloed der zedenwetten. In de tweede plaats is ook vol gens het socialisme het eigenbelang de leidende factor van den economischen voor uitgang immers de klassenstrijd is niets anders dan de uiting van het egoïsme eener klasse, m.a.w. van een groepsegoïsme, zoodat niet ten onrechte is gezegd, dat het socialisme is het individualisme in de tweede mach't. En ten derde de staatsalmacht, die het socia lisme huldigt voor het terrein van het econo mische leven, is niets anders dan de conse quente doorvoering van de kentering, die gedurende de negentiende eeuw in het liberalisme plaats greep, toen dit den staat almachtig liet ingrijpen op alle terreinen van het burgerlijk leven, behalve op het econo mische. Veel consequenter eischen de socia listen die almacht voor den staat op ook over het economische leven. De gevolgtrekking, waartoe wij moeten komen, is dus deze, dat het liberalisme vol strekt met minder verwerpelijk en onaan nemelijk is voor den katholiek dan het socialisme, omdat dezelfde beginselen er aan ten grondslag liggen. En het is dan ook een feit, waarop ik Uwe bijzondere aandacht wilde vestigen, dat de Kerk niet alleen het socialisme heeft veroordeeld, maar dat zij ook meerdere malen reeds bij monde van Paus Gregorius XVI en Pius IX, dus reeds vóór de verschijning van Rerum Novarum, en daarna bij monde van Paus Pius X en Benedictus XV het liberalisme als een onaan nemelijke dwaling heeft afgewezen. Op dit feit, beminde geloovigen, kunnen wij m onze dagen niet genoeg het licht laten valien. Want van socialistische zijde wordt het dikwijls voorgesteld, alsof de Kerk wel het socialisme veroordeelde, maar het libera lisme in bescherming nam en zulks wordt den arbeiders dan meestal voorgespiegeld in dezen vorm, dat de Kerk eenzijdig de belangen zou dienen van het kapitaal, en dat zij de arbeiders zou trachten te sussen met een wissel op het hiernamaals. Beminde Ge loovigen, niets is minder waar. Zeker de Kerk heeft altijd verdedigd en verdedigt nog het recht van privaatbezit, maar steeds heeft zij daarnaast geleerd, dat op de bezitters van kapitaal zeer zware verplichtingen rusten, dat dezen zich namelijk louter en alleen mogen beschouwen als rentmeesters tegenover God, aan Wien zij eenmaal verantwoording van hun beheer zullen moeten afleggen, en dat de goederen dezer aarde volgens Gods bestel moeten dienen om aan alle menschen een menschwaardig bestaan re verschaffen. Is het dan niet diep- bedroevend, dat men aan de Kerk dergelijke beschuldigingen hoort aanwrijven, terwijl zij hei tuist is, die altijd voor de minderbedeel den is opgekomen En is het niet ten hemel katholieke arbeiders van de Kerk ver vreemden, omdat zij in den waan gebracht worden, dat die aanklachten tegen haar juist zijn Beminde Geloovigen, velen uwer zullen zich met mij reeds meermalen de bange vraag hebben gesteld wat mag toch de reden zijn van dit treurig verschijnsel En dan ben ik overtuigd, dat het antwoord moet luiden als volgt De voornaamste reden ts. dat er onder de kathol,eken gevonden worden, die zich met vrij hebben weten te houden van de besmetting der liberale grondstellingen op hei gebted van hei economische leven, mei het gevolg, dat de met ontwikkelden in de meening worden gebracht, dat leer der Kerk is, wat eigenlijk niet anders is dan practijk van hen, die de leer der Kerk niet volgen. Wat een ontzettende verantwoorde lijkheid drukt op dezulken, die, ofschoon tot de Kerk behoorende, practisch hare leer met beleven, die. al verkondigen zij niet openlijk rnei de liberale theorie, dat de zeden wetten buiten het economische leven staan, toch practisch de wetten der strikte recht vaardigheid én vooral der naastenliefde niet onderhóuden in betrekking tot hun arbeiders die vergeten, dat volgens Gods beschik king hei kapitaal, dat zij beheeren, moet dienen om ook aan hun arbejders bestaans-| voorwaarden te bezorgen, die met blijven beneden het peil der menschelijke waardig heid, en die ër voornamelijk op bedacht zijn om zich zeiven rijkdom te verzekeren. Dezulken vergeten het woord van de H. Schrift, waarin gevraagd wordt, dat God ons niet moge geven armoede, maar ook niet rijkdom „Armoede en rijkdommen geef ze mij met." (Spreuken 30. 8). Neen, ons streven naar aardsche goederen is alleen dan redelijk, als wij trachten te verkrijgen wat passend is om te leven in den stand, waarin God ons plaatste, terwijl wij ons daarbij dan nog ernstig-hebben at te vragen, of de eischen die men tegenwoordig aan zijn stand stelt, niet opgevoerd worden tot een peil, dat boven hef redelijke uitgaat, ten koste van de be staansvoorwaarden van hen, die in onzen dienst arbeiden. Een goede maatschappelijke orde is alleen dan denkbaar, als de liefde hare vleugelen over allen uitslaat. En daaraan ontbreekt nog veel te veel ten gevolge van het doorwerken der liberale beginselen in de economische verhoudingen. Dat liberalisme is de schuld' van toestanden, die werkelijk om verbetering roepen. En wij mogen dan ook geenszins zeggen, dat het socialisme in alles ongelijk heeft. Zoo heeft het geen ongelijk, wanneer het zegt, dat een betere maatschappelijke orde gewenscht ts. Maar het vergeet, dar ook de leer der katholieke Kerk denzelfden eisch laat hooren. En het is zoo waar, maar tevens zoo beschamend voor ons, het woord, dat door een der voormannen van onze Neder- landsche socialisten eens geschreven is, n.l. dat, wanneer de katholieken meer leefden naar de leer hunner kerk, voor het socialisme veel minder plaats zou zijn. In de veroordee- lmg van het liberalisme hebben de socialisten dus geen ongelijk. Maar wel hebben zij onge lijk en dwalen zij jammerlijk in het aangeven van den weg en van de middelen, waardoor de verbetering moet komen. Ofschoon zij de bedoeling hebben om de maatschappij te verbeteren, moet het resultaat van hun pogingen uitloopen op een verslechtering waardoor de maatschappelijke orde nog veel dieper zou geschokt worden. En daarom •betreur tk het zoo zeer, dat zij, onder wie er toch velen zijn, die door nobele motieven worden gedreven, hun arbeid stellen in dienst van een zaak, die niet anders dan diep ongeluk over de maatschappij brengen kan. Neen, niet het egoïsme van het liberalisme, en ook niet het groepsegoïsme van het socia lisme, hetwelk in wezen er niet van verschilt, maar alleen de naastenliefde van het Chris tendom kan de geschokte maatschappij red' den. E11 het is de plicht der katholieken daarin voor te gaan en daarvan aan anderen het voorbeeld te geven. De katholieke kapitaalbezitters moeten 'bezield zijn met de streving om ook aan degenen, die in hun dienst zijn, een inkomen te verschaffen, dat hun een menschwaardig bestaan verzekert. Zij moeten zich het woord herinneren van Benedictus XV, dat de economische verhou dingen veel meer moeten geregeld worden door de naastenliefde dan door de recht vaardigheid. Zij moeten daarom het streven der arbeiders naar verbetering van levens voorwaarden met welwillendheid tegemoet komen en hun lidmaatschap eener ordelijke vakvereeniging niet tegenwerken, maar veel eer begunstigen. Want het streven der arbeiders naar meer stoffelijke welvaart is volstrekt niet materialistisch. Zoolang dat streven zich beweegt binnen redelijke gren zen en ondergeschikt blijft aan de behartiging der geestelijke belangen, ligt het geheel en al binnen het bestel der Goddelijke Voor zienigheid, Die den mensch schiep niet alleen met een onsterfelijke ziel, maar ook met ee 1 stoffelijk of materieel lichaam. Maar dan ligt het ook in Gods bedoeling, dat beide deelen, waaruit de mensch bestaat, op passende wijze tot ontwikkeling worden gebracht en op passende wijze verzorgd worden. Zij moeten ten slotte leeren inzien, dat ook zij verplicht zijn om zich katholiek te organiseeren, omdat alleen door middel van de organisaties invloed kan worden uitgeoefend óp de richting, waarin de maat schappij zich ontwikkelt. En dit alles zal des te gemakkelijker geschieden, naarmate wij ons meer herinneren, dat de arbeidersziel in de oogen van God even groote waarde bezit als de ziel van dengene, die meer met aardsche goederen bedeeld is, en dat ook de arbeider door het bezit derzelfde onsterfelijke ziel evengoed in zich omdraagt het beeld van God, den gemeenschappeiijken Vader van alle menschen, die daarom allen broeders zijn. Mogen deze gedachten, beminde Geloovi gen, in U groeien vooral in dezen heiligen Vastentijd, waarin wij het lijden en den dood overwegen van Onzen Lieven Zalig maker, Die uit liefde tot ons Zich ontdaan heeft van alles, zoodat van Hem geschreven staat „Hij heeft zich zeiven ontledigd" (Philipp. II, 7). Dat goddelijk model van liefde moet ons voorbeeld zijn. Verder vermanen Wij U, veel te bidden voor Onzen H. Vader den Paus en voor Hare Majesteit onze geëerbiedigde Koningin. En zal dit Ons herderlijk schrijven op Zondag Quinquagesima in alle kerken van Ons Bisdom en in alle kapellen, waarover een Rector is aangesteld, op de gebruikelijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Haarlem, den isten Febr. 1929. t J. D. J. AENGENENT. Bisschop van Haarlem. Op last van Z.D. Hoogwaardigheid J. M. v. d. TUIJN, Secretaris. Dezer dagen maakte een Engelsch parti culier vliegtuig een noodlanding op het bouwland van den landbouwer A. J. Bontje, aan den Hoofdweg nabij Hoofddorp. Het vliegtuig was bemand met den eigenaar-piloot G. Robson en, den passagier A. J. Hagemeister, beiden wonende te gestegen met bestemming naar Schiphol. Door den mist was de piloot den koers kwijtgeraakt. Het vliegtuig werd licht beschadigd; de inzittenden bekwamen geen letsel. Zaterdag is het vliegtuig weer uit Schip hol weer, naar Londen vertrokken. De Hooge Raad van Arbeid komt heden bijeen ter vaststelling van zijn advies over bet voorontwerp van wet tot wijziging van de Stuwadoorswet. Uit de 15e verdieping van haar woning te Ncw-York doodgevallen Reuter seint uit New-York, dat mevrouw Viola Fokker, echtgenoote van den beken den vliegtuigconstructeur, uit een raam van haar op de 15e verdieping gelegen woning is gevallen en op slag gedood werd. Zij was sedert eenigen tijd lijdende en had juist dezer dagen het ziekenhuis ver laten. Toen de heer Fokker zich een oogen- blik in een andere kamer bevond, had het noodlottig ongeval plaats. Zaterdagmiddag is alhier het Peruaansche Schoenerschip „Tille" met lekkage binnen gekomen. Nadat door den Waterstaat ge constateerd was, dat het schip zonder ge vaar van zinken kon opvaren, is het door de sluizen geschut en met 2 sleepbooten ter reparatie naar Amsterdamvervoerd. De Amsterdamsche Vaart nabfj Sloterdijk was gisteren het middelpunt van belangstelling voor liefhebbers van de schaatssport. Koek en zoopie! Warme chocolademelk aan een fjsco-karretjc! Monica's en vertolkers van levensliederen, allen werkten mee, tot het ver- hoogen van de Oud-HoUandsche üspret. Zatermorgen heeft het ijs zich samenge pakt in de rivieren de Merwede, Noord, Oude Maas en Ki! voor de gemeenten Zwijndrecht en Dordrecht. De veerdiensten tusschen de gemeenten DordrechtZwijndrecht, Dor drecht's-Gravendeel, DordrechtPapen- drecht zijn gestaakt. Verschillende ijsbrekers zijn in het werk gesteld om het Üs los te breken, doch tot heden zonder eenig resul taat. De scheepvaart is voor deze gemeenten geheel gestremd. De spoorbrug is voor het publiek openge steld. Anea seint ons: De Krakatau blijft voortdurend in wer king. Er werden in het afgeloopen etmaal 8093 erupties geregistreerd. De grootste hoogte bedroeg 700 meter. Het nieuwe eiland is thans 27 meter hoog. De ijsvlet, die Zaterdagochtend ruim 10 uur van Oostmahorn is vertrokken, heeft na een tamelijk goede reis, omstreeks 4 uur het eiland Schiermonnikoog bereikt. Jammer voor de bewoners kon slechts één postzak worden medegenomen; al de overigen waren naar Nieuwediep opgezonden ten einde van daar per stoómloodsboot naar de bestem ming te worden gebracht. Inderdaad vertrok ook Zaterdag de stoom- loodsboot „Amsterdam" uit Nieuwediep om te trachten Schiermonnikoog te bereiken. Eij strandpaal 7 aan Schiermonnikoog, de overeengekomen plaats van landing, lag een roeireddingsboöt gereed, teneinde de post en passagiers in Ontvangst te nemen en naar liet strand te 'brengen. De loodsboot heeft echter Schiermonnikoog niet kunnen bereiken hoewel men het eiland dicht genaderd was. Omtrent de „Amsterdam", die van Nieu wediep vej-trokken was met post en levens middelen aan boord voor het eiland, meldt men ons nog het volgende: De „Amsterdam" heeft bet eiland niet kunnen bereiken, doch moest twee mijlen vóór de kust blijven liggen. Zaterdagavond' heeft de bemanning van de reddingboot van Schiermonnikoog geprobeerd de „Amster dam" te bereiken Drie uren hebben de moe dige mannen geworsteld met den hevigen Oostenwind en met de ontzettende koude. Het water, dat over boord sloeg, bevroor onmiddellijk. De loodsboot kon men echter niet vinden en onverrichterzake kwam men des nachts over twaalven weer op het eiland terug. Zondagmorgen bleek het onmogelijk de boot, die thans duidelijk zichtbaar voor de kust lag, door den fel snerpenden wind, en de nog steeds toenemende koude te berei ken. De „Amsterdam" is later weer naar Den Helder vertrokken. Schiermonnikoog is thans reeds elf dagen geheel geïsoleerd. Het penige middel, waarmee men liet eiland kan voorzien van zijn post en levensmiddelen is het vliegtuig, en men hoopt dan ook dat heden een vliegmachine van de K.L.M. den tocht naar het eiland zal probeeren te ma ken. Hedenmorgen vroeg werd op Schier monnikoog een temperatuur van 20 graden onder nul geconstateerd. DE TOESTAND OP SCHIERMONNIKOOG UITSTEKEND De burgemeester van Schiermonnikoog deelt mede, dat de algemeene toestand op Schiermonnikoog uitstekend is. Er zijn op het eiland geen ernstige zieken. Aan levens middelen is geen gebrek. De mogelijkheid bestaat, dat er over enkele dagen, wanneer een verbinding met den vasten wal niet tot stand komt, aan enkele artikelen gebrek zal komen. Doch er zijn voldoende andere artikelen aanwezig. Ongerustheid omtrent het lot der eiland bewoners behoeft niet te bestaan. EEN K.L.M.-VLIEGTUIG NAAR SCHIERMONNIKOOG VERTROKKEN Hedenmorgen te 11 uur 25 is de P. H. A C.T. van de K. L. M. van Schiphol naar Schiermonnikoog vertrokken. Het vliegtuig wordt bestuurd door den vlieger Sillevis. Aan boord bevinden zich nog twee mecaniciens en tw#e passagiers. Te Amsterdam werd 12 K.G. post ingeladen. Allereerst wordt naar het vliegveld „De Kooy" gevlogen, waar nog ongeveer 500 K.G. post wordt bijgeladen. Het vliegtuig kan ongeveer te 1 uur hedenmiddag op Schier monnikoog aankomen. De Hooge Raad van Arbeid vergadert he den ter vaststelling van zijn advies over de voorgestelde wijziging der Stuwadoorswet. Jhr. mr. Ch. Ruys de Beerenbrouck heeft zijn werkzaamheden hervat. De heer H. Stulemeijer, burgemeester van Bergen op Zoom wordt genoemd voor de be noeming te Schiedam. Verschenen is de begrooting van het We genfonds voor 1929. Plannen voor een nachtpostviiegdjenst ScandinaviëN ederlandE ngeland. Een statistisch overzicht van het werk der centrale commissie voor de filmkeuring in 1928. Schiermonnikoog wederom geïsoleerd. De Maas bij Grave zet zich va t. Felle koude in het buitenland. Owen Young tot voorzitter der deskundi gen-conferentie gekozen. De Engelsche koning naar Rognor vertrok ken en daar goed aangekomen. De vooruit gang houdt aan. Generaal Sanchez Guerra naar een Afrl- kaansch eiland getransporteerd. Verscherping der dictatuur in Spanje. De ongeregeldheden te Bombay duren voort. Toral, beschuldigd van moord op géneraal Obregon, geëxecuteerd. Een aanslag op Portes Gil, den nieuwen president van Mexico. 29 gr. vorst Lane gewacht en stil gezwegen, Nooit gedacht en toch gekregen. Op mopperaars Tracht te leven, onafhankelijk van buien en ge zult altijd een goede bul hebben. Op thermometer Wat ls de Meester wijs en goed, Die alles heeft gebouwd En nog in wezen blijven doet, Wat 's menschen oog aanschouwt! Kamphuyzen. Barometerstand 9 uur v.m.: 7.70. Vooruit. OPTICIENS FABRIKANTEN Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 5.33. Wie eenige dagen geleden dacht, dat 't met de vorst wel niet zulk *n vaart meer zou loopen, heeft zich schrome lijk vergist Ofschoon we al bijna half Februari tellen, schijnt de winter nu eerst in volle kracht aan 't werk te zijn gegaan. In den afgeloopen nacht vroor het in Haarlem, volgens deskundige regis tratie, niet minder dan 29 graden. In den vroegen ochtend bedroeg de tem peratuur nog 23 graden onder het nul punt. Toen de zon opkwam, steeg de tem peratuur natuurlijk, maar toch vroor het om 11 uur nog 12 graden. En het weerbericht van hedenmor gen voorspelt alweer strenge vorst, Hoogste barometerstand 781 m.M. te Karistadt. Laagste barometerstand 737.1 m.M. te Vestmanör. Verwachting: Matige, later weer Ltoenemende Oostelijke tot Z.oostelij- ken wind, helder tot licht bewolkt, droog weer, strenge tot matige vorst. Naar verluid zal de eerstvolgende Pause lijke encycliek handelen over de Kerkmu ziek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1929 | | pagina 1