DE ROND TWEEDE BLAD NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT - VRIJDAG 22 FEBRUARI 1929 BLADZIJDE 4 IETS OVEB HET CHTNEESCHE SCHRIFT. Hen gebruikt beelden in plaats van letters. Wanneer een Europeaan het Chineesche schrift bekijkt, dan lijken die letters op het eerste gezicht slechts de uivloelsels van een onzinnige phantasie Toch is niets minder waar dan dat. Bij het bestudeeren van het Chineesche schrift komt men langzamerhand tot het Inzicht, dat die letterteekens wel de gelijk een diepere beteekenls hebben en vaak zelfs een kostelüken humor verbergen. Zoo als men weet, bezitten de Chineezen geen phooetisch- of klankschrift zooals wij, maar een ideographisch. d. w. z. beeldschrift. Daar door Is het theoretisch mogelijk een Chinee- schen tekst goed te verstaan al kent men ook geen woor duit de taal van het Hemel- sche Rijk. Gaat men de keuze dezer letterteekens na, dan zal men moeten toegeven, dat zi) bijzonder gaarne hun bijtende spot tegen -het vrouwelijk geslacht rich te- Om een en kel voorbeeld te noemen, neem het Chtnee- f>M» teeken voor ons woord „vrouw"; plaatst men dit teeken echter tweemaal naast elkaar. heeft dat nieuwe beeld de weinig vleien de beteekenls van „twist". Drie van dezelfde teekens naast elkaar zelfs „kwaadspreken" Het begrip huiselijkheid geeft de Chinees eveneens ln weinig respectvollen vorm weer: het is het beeld van een varken onder een dek; het huwelijk wordt aelfs op stuitende manier voorgesteld nl een vrouw en een varken onder een dak. Het woord „deur" in het Chineesch schrirt levert een groote verscheidenheid van com binatie van de teekens deur en mond, want de bezigheid van zoo'n arme duivel bestaat in: „zijn mond te richten naar de deur." Het teeken voor „luisteren" is een „deur" naast een „oor". Zeer eigenaardig is de vorm waaronder de Chinees het begrip „geluk" weergeeft. „Welke mensen is het gelukkigst?" vraagt de wijze man van het Oosten zich af en dan luidt het antwoord: „De boer. die de rijst van zijn akker eet." Daarom schrijft men het geluk met het teeken van den „boer", benevens het beeld van den ,mond". Het eenvoud begrip „boer" zelf bestaat uit het teeken van den „man", die naast het ..veld" staat. Het tegenovergestelde van den gelukkigen boer ls volgens de opvatting der Chineezen de „gevangene" een begrip, dat zeer gemakkelijk is voor te stellen .Het ls hei gewone beeld van den man, door 4 strepen ingesloten, die strepen beteekenen den ket- ker. Van gentalen eenvoud getuigt de manier waarop men in China het gecompliceerd oegrip „horizon" voorstelt; de zon en daar onder een streep. De zon en de maan naast elkander betee kenen licht. In de manier, waarop de Chi- nees het bijvoegeliJk naamwoord „groot" voorstelt, zien we een groote waardeering van eigen voornaamheid: het ls n.l. het tee ken van „man", waardoor het cijfer één ge zet is. Ook de trotsche Chinees moet toch nog toegeven, dat de Hemel hooger is dan hijzelf en zoo stelt hij hem voor door het teeken „man" met een flinke dikke streep er door. Naar deze voorbeelden te oordeelen ls het leeren der Chineesche taal heelemaal niet vervelend EEN MIDDEL OM TOERISTEN TE LOKKEN Sedert enkele weken heeft de Mexicaan* sche regeering de noodige stappen gedaan, om het vreemdelingenverkeer in Mexico te bevorderen. Een dagblad in Mexico-city vestigt de aandacht van de desbetreffende autoriteiten op het feit, dat zij één ding ver geten hebben, en wannéér zij daar niet voor zorgen, zullen al hun vaderlandslievende be moeiingen niets uithalen. „U vergeet," zoo schrijft het blad, „Om de aandacht te vestigen op de lijken dergenen, die men opgehangen heeft, en die nu ln den wind aan onze telegraafpalen bengelen en die de touristen ln uogenschouw ki nnen nemen, zonder dat zij zich de moeite behoe ven te geven cm uit hun comfortabelen Pullman trein te stappen. Feitelijk gaat het hier om een typisch na tionaal gebruik, dat ons reeds door onze roemzuchtige voorvaderen werd overgeleverd Wij, Mexicanen, hebben er altijd genoegen in gevonden om onze opstandelingen op te hangen langs den publieken weg. opdat de reizigers zich in dat schouwspel zouden kun nen verlustigen, zooals ook vroeger Lorenzo de Medici in het beschaafde Florence de adelijke Pazzls en hun vrienden op de markt lieten ophangen, als een waarschuwing voor de oproermakers. Alleen hebben wij het voorbeeld van dezen Florentijner nog niet heelemaal opgevolgd, omdat wij nog geen foto's hebben laten maken van deze opge hangen rebellen, maar wij zien ze lisver zooals ze daar hangen en wij hebben weken, ja, maanden lang plezier van een Mexicaan die aan een telegraafpaal hangt te bengelen. Wij zien hem langzamerhand tot een mummie en eindelijk tot een geraamte ver schrompelen. De voorbijgangers worden aan dit gezicht gewoon en zij hebben zelfs de gewoonte, om aan de verschillende lijken allerlei bijnamen te geven om ze van elkaar te kunnen onderscheiden. Maar niet leder een ziet graag die lijken hangen, er zijn ook sentimenteele en weekhartige menschen, die zooiets verschrikkelijk vinden. Daarom rich ten wij een beleefd verzoek, tot het departe ment voor de regeling van het vreemdelingen verkeer, om dit vraagstuk tot oplossing te brengen en ons te willen mededeelen, of vol gens haar meening de aanblik van de op gehangen rebellen, die aan de telegraafpalen bengelen langs den openbaren weg, de vreem delingen zullen wegjagen of wel ln grooten getale aanlokken?" 5000 FRANCS OM EEN SCHILDERIJ TE ZIEN Toen Thomas Couture bezig was zijn groot stuk „Rome uit den tijd van zijn verval" te schilderen, werd bi) gestoord door het bezoek van een collega, die den naam had een spotvogel te zijn. - Weet je wat. Couture, zei deze tot hem. Ik heb 'n kennis, die je schilderstuk ook graag 'ns wou zien. Nu had Couture soms zeer nukkige dagen en ook dezen dag was hij niet bijzonder vrooyjk gehumeurd. Loop naar den duivel, schreeuwde hij. Dacht Je misschien dat ik mijn schilderstuk door dien ezel wil laten ontwijden? Kom, kom. antwoordde zijn vriend, zoo erg is het nou niet. De man dien ik bedoel wil wel 500 fr. op tafel leggen, alleen voor het aanschouwen der schilderij. Vijfhonderd francs. De schilder legde zijn penceel uit de hand en keek zijn vriend verbaasd aan. Zooals ik zei 500 francs. Couture schilderde "n oogenblik zwijgend door, maar de waarde der kunst behield de overhand op het geld. De man mag zijn geld houden, riep hij. Eenige dagen later ontving hij weer be roek van zijn collega. Hoor 'ns Couture, mijn lastgever zou zelfs 5000 fr. willen geven, wanneer hi) je schilderij kon zien. Verduiveld 5000 francs! Dat moet 'n buitengewoon kunstliefhebber zijn. Laat hem dan voor mijn part maar komen. Hoe heet hij? Jacob Arago. de broeder van den ster renkundige. Wat? Jacob Arago? Maar die is Immers blind? Juist! En daarom zou hij ook zoo graag 5000 fr. willen geven, wanneer hij je schil derij kon zien. BOLSJEWISTISCHE DWAASHEDEN De groote verdeeldheid die er heerscht onder de grondleggers van het bolsjewis tisch bewind ln Rusland, ls een der hoofd oorzaken van de voortdurende onrust ln de geesten der menschen. Allerlei verdacht makingen, beschuldigingen en samenzwerin gen maken den dag van morgen zoo onzeker, dat de ziel van het Russische volk, dat zich zoo gemakkelijk aan allerlei bygeloovige fan tasieën overgeeft. !n iedere abnormale gebeur tenis een voorteeken ziet van het naderend einde. De brand in het Museum van Lenin, die op den verjaardag van het overlijden van Lenin, den grooten rooden dictator, plaats had, heeft ln Moskou een groote opschud ding teweeggebracht. Het volk ziet ln dit samentreffen een vingerwijzing Gods, en men mompelt nu reeds dat heel zijn werk door het vuur verwoest zal worden, even als zijn lichaam verging, ondanks alle po gingen, die de wetenschap in het werk had gesteld, om het bederf te voorkomen. Volgens de meening der politie-autoritei- ten is de brand door de tegen-revolution- nairen aangestoken, maar men heeft de brandstichters niet kunnen opsporen. Het museum bevatte de graftombe van Lenin, vele herinneringen aan dezen dicta tor en meer dan 7000 van ziin handschriften. Volgens een bericht ln de „Prawda" uit Leningrad heeft men in de stadswijk Wos- slli-Ostrow een school ontdekt, waarin leer meesters der zwarte kunst werden opgeleid. Daar werden duivelsmaaltijden aangericht en satanische slempartijen gevierd. De Vereenigde Sovjet-republieken zijn het land van den waanzin. EEN TELEFOONTJE UIT NEW-YORK Een dezer dagen werd een bollen-ïirma door den telegraafdienst te Lisse. gewaar schuwd, dat vanuit New-Vork een telefoni sche oproep was gedaan, meldt de Hobaha Twintig minuten daarna kwam de aan sluiting Hallo, New-York here Hallo Lisse here, en de heeren spraken met hun ver tegenwoordiger uit New-York, zoo duldelij alsof het een verbinding in het locale nes was. <og zoo'n sta-ln-den-weg te Oud-Schoten. Onbewoonbaar verklaard op den koop toe. De voorstad van Haarlem zal er nu wel op verbeteren Te Oud-Schoten moeten verschillende huisjes ten behoeve van het verkeer.verdwijnen. De weg moet daaT noodzakelijk verbreed worden. Een sieraad vormen de oude huisjes nu bepaald cok niet! Amerika! De barre winter heeft fabrikanten van kinderwagens op het idee gebracht de wielen te vervangen door sleeën. En natuurlijk koopen de practische moeders onmiddellijk dit nieuwste snufje! Na de tfsperlode ten einde loopt en de zon overdag baar kracht doet gelden, probeert men in de groote rivieren het ijs te breken. Maar dan volgt het kralen en verrijzen van ijsbergen, die niet zoo gauw verdwenen zijn! Zooals de onden zongen, piepen de jongen! Als de kinderen tegenwoordig gaan spelen, willen ze trouwen. Is In dezen modernen tijd bet huwelijk ook niet vaak een spelletje? De kinderen zullen het niet van zichzelf hebben Do laatste foto van den ex-kelzer te Doorn. Men herinnert zich wel de desillusies van de fotografen, toen de ex-keizer zijn 70 sten verjaardag vierde. Na de offleieele viering poseerde Wilhelm heel graag voor onzen fotograaf Tea, sir, that's my baby! Een alleraardigste kiek van een zwartje met zijn wit konijntje, dat hij alr een troetelkindje verzorgt en voor geen geld zon willen missen Frans Schubert, van tv'cn op het ge in--«teHjk orgel- doneert van heden avond eenige werken worden nitgevoerd t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1929 | | pagina 8