LEEKEPREEKEN Spinnenweb]es BUREAUX: NASSAULAAW4sf dit nummer bestaat uit vier bladen en het geïllustreerd zondagsblad ZATERDAG 23 MAART 1929 TWEE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17114 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG OREN NA HET ONGEVAL De toestand in China Groote Houtstraat 166 Haarlem Verscheidene veroor deelingen van Generaals Audiëntie Een tweede dijkbreuk van de Mississippi Voornaamste Nieuws Een nieuw wereldrecord van Majoor Segrave Mgr. Aengenent en de bedevaart van het R.K. Werk liedenverbond naar Lourdes De mijnramp in Pennsylvanië FAILLISSEMENTEN J. J. WEBER ZOON EFFECTEN,COUPONS, VREEMD GELD, CREDIETBRIEVEN Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen: per week 25 ct.; per kwartaal f 3.25; per post, per kwartaal 1 3.58 bij vooruitbetaling. NIEUWE HAARLEMSCKE COURANT e, ADVERTEIMTlÉlM 35ct.p. regel® VRAAG- EN AANBOD ADVERTEN TIES, 1 4 regels 60 ct. p. plaatsing; elke regel meer 15 cl., bij vooruitbet. Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN M EDEDEELINGEN ,3 tusschen den tekst 60 ct. per regel, q Alleabonné'sopdit blad zijn ingevolge de verzekerings voorwaarden X ftft Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken doorXTTft bij een ongeval met r ft rft bij verlies van een hand; e -j ftp bij verlies van eenXFft bij 'n breuk vanX ft bi j verlies v. een tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen: I UlllUJ." verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen;doodelijkenafloop: I UU,""een voet of een oog; S I £.lj»""duim of wijsvinger: wU»"* been of arm; •"■"anderen vingerj OF DEN KRUISBERG De wereldling is gewoon iedere gelegen heid te gebruiken, welke hem nuttig is. Sla uw slag, telkens wanneer gij een kans hebt om te genieten, om uw zinnen te streden, om geld te verdienen zonder veel moeite; gij weet nooit, of die kans nog terugkeert! Dat is zijn leus. Ook hier geldt weer, dat de kinderen der duisternis in hun geslacht verstandiger zijn dan de kinderen des lichts. Hoeveel gelegen heden verzuimen deze laatsten niet, waar het betreft de bevordering van wat zij toch en terecht als hun heil, hun winst beschouwen? Zulke gelegenheden zijn er te over. De Kerk biedt er ons weer eene bij uitnemendheid in do aanstaande Stille Week met als hoogtepunt de herdenking van Christus' dood. Wij zullen ons hier niet zetten tot liet schrijven van een zuiver godsdienstige be schouwing over het drama van Golgotha. Wie zich hierin wil verdiepen, kan dat vruchtbaarder elders, buiten een dagblad en onder andere leiding. Er blijft echter ook op deze plaats, waar wij als leek tot leeken spreken en in de sfeer der journalistiek nog stof te over om samen te toeven aan den voet van den Kruisberg. Twee gedachten zijn het vooral, die ons bestormen in dezen stillen tijd, nu zelfs de mondaine wereld, althans naar het uiterlijk, eenige ingetogenheid pleegt te betrachten en haar theaters en concertzalen sluit op den dag, die naar christelijke traditie nog alge meen als „Goede Vrijdag" bekend is. Twee gedachten bij den kruisdood van den Chris tus: het naamloos leed, dat dagelijks over de wereld wordt uitgestort en de zee van misdadigheid, waarin de vóór negentien eeuwen verloste en vrijgekochte menschheid wederom verzonken ligt. Het leed der wereld: zelfs de fijngevoelig - ste is min of meer afgestompt door al de menschensmarten, waarvan de dagbladen hem dagelijks vertellen. De kroniek der verkeersongevallen is niet bij te houden. In één jaar wordt er door spoorweg-, auto- en vliegongelukken aan meer menschen ontijdig liet leven afgesneden, dan vier jaar van gru- welijken wereldoorlog hebben gedaan. Wij lezen er meestal vluchtig overheen: trein botsing, autobus te water of van een berg gestort: tien, twaalf, achttien dooden. Even een zucht en ons oog glijdt al weer over een anecdote of een sportbericht. Alleen, wanneer er van zestig, honderd, tweehon derd dooden en gewonden wordt melding gemaakt, dan kijken wij even op en praten cr enkele minuten over. En toch, hoeveel leed is er in die weinige regels besloten! Hoeveel vaders worden daar niet van hun gezinnen gerukt; hoeveel kinderen van ouders beroofd, hoeveel gezinnen in ellende gestort; hoeveel levensgeluk voor goed ver pletterd? En dat in één rubriek. Tel daarbij de aardbevingen, de mynontploffingen, de re voluties en oorlogen, de epidemieën, de oogstmislukkingen met honderdduizenden slachtoffers aan den honger, zooals zij in Azië nog telkens voorkomen; de ziekten, de tuberculose en de kanker, die tienduizenden levens blijven vernielen en die de wetenschap wel belooft te overwinnen, maar vóór dat zij haar belofte vervult, staan er al weer andere, onbekende ziekten klaar om het menschdom te overvallen. En dit alles is nog maar het leed, dat aan den buitenkant komt. Zouden de geheime smarten, die gele den, de tranen, die in stilte geschreid wor den, nog niet veel talrijker zijn? Bij die zee van lijden zien wij een oceaan van misdadigheid. In den oorlog is het vaak voorgekomen, dat menschen door het lezen der vele gruwelen uit hun evenwicht raakten, in hun verstand verward werden cn aan zielsziekten begonnen te lijden. Hun zwakke geest was niet bestand tegen het geweld der oorlogsrampen. Nu komt het voor geestelijken en medici weten daarvan te vertellen dat eenvoudige christenen van de wijs raken door de groeiende misdadigheid om ons heen. Te verwonderen behoeft dit niet. Inderdaad lijkt het nu en dan of de tijden van Noach zijn teruggekeerd en wij voor een nieuwen zondvloed staan. Het fun dament eener behoorlijke beschaving, de ba sis van een geregelde samenleving, het gezin, ligt uit elkaar. Angstwekkend is de drang naar genot en vermaak, die de dorpen ontvolkt en de steden tot berstens toe vol propt; die voert tot gebrek aan huisvesting, die het gezin van zijn voornaamste hulp middel, een goede woning, berooft cn bij ge brek daaraan de leden de straat opjaagt naar danshuizen en bioscopen. En welke nog veel grootere gruwelen hebben die weeide- en genotzucht, die uithuizigheid en die on dermijning van het gezinsleven niet op hun geweten? Nog dezer dagen werd in dit blad een tipje van den rouwsluier opgelicht, welke over ontelbare zoogenaamde gezinnen hangt, huwelijken, waarin de eerste plichten moed willig worden verkracht. De kindermoord is een volksziekte geworden. Voeg daarbij de algemeene zedenverwildering, de roofmoor den in koelen bloede bedreven, het bandi tisme, dat in de groote steden zelfs op klaar lichten dag hoogtij viert; voeg daarbij de ontelbare misdaden, welke nimmer aan het licht komen, maar waarvan wij nu en dan door een incident of een rechtzaak even een flauwe schemering waarnemen en ieder zal 280 toegeven: de wereld is overspoeld door een oceaan van zonden. Wanneer wij nu eens bij machte waren op een willekeurig moment de voorbijgangers in een willekeurige straat van een of andere wereldstad stil te doen houden en met ons aan den voet van een groot kruis met het beeld van den gestorven Christus, te gaan peinzen en disputeeren over die twee gedach ten van naamloos leed en- groeiende misda digheid, dan zouden wij merkwaardige dingen hooren. Niemand hunner zou de feiten ont kennen; allen zijn er van overtuigd, dat, er op deze wereld veel geleden wordt en dat de misdaad wast; alleen over dc waardeering van deze laatste zouden de meeningen ver schillen. De christenen onder hen zouden van schuld en zonden gewagen; de godloo chenaars zouden beweren, dat juist dat vele leed ccn bewijs tegen het bestaan van een algoeden en al wijzen God is; de socialisten onder de groep zouden betoogen, dat zoowel ziekten en rampen als die zoogenaamde zon den der massa uitvloesels zijn van het kapi talistische stelsel en dat de wereld in een heel wat gelukkiger samenleving zal verande ren, wanneer het socialisme maar eenmaal overwonnen heeft; de fatalist zou zijn schou ders ophalen en onverschillig beweren: de dingen zijn nu eenmaal als ze zijn; leef je leven uit, geniet zooveel mogelijk, want aan alles om je heen en aan alles wat hierna komt, valt toch niets te veranderen. Ziedaar de wereld in een notedop; de we reld van heden aan den voet van den kruis berg. Welk is daarop het antwoord van ons, christenen? Er zijn er velen, die zich bij dit alles beangst voelen. En het is verklaarbaar, dat zij, die nog naar christelijke beginselen willen leven, zich vaak bevreesd en benauwd gevoelen, wanneer zij den vloed der misdaden over heel dc wereld zien wassen. Wat zal er gebeuren, vragen zij, wanneer ook het christendom niet meer in staat blijkt, den mensch binnen de perken der na tuurwetten te houden. En zij herinneren zich Davids 128sten psalm, waarin hij den komenden Messias klagende opvoert met deze klacht; zij hebben mij vervolgd van mijn jeugd af, op mijn rug hebben de zon daars gehamerd; zij hebben hunne onge rechtigheden verlengd: de rechtvaardige God zal de nekken der zondaren verbrijzelen. Welke profetie is nauwkeuriger vervuld dan dit schrikkelijk woordz ij hebben hunne zonden verlengd! Ondanks kruisdood en verlossing zien wij een eenmaal met martelarenbloed gekerstende maatschap pij weer in denzelfden zondenpoel verzinken, als waarin Christus bij zijn verschijnen op aarde de heidensche en joodsche samenle ving vond. Bij dat schouwspel vreezen wij inderdaad voor de bedreiging, welke David reeds op de zondenschildering van zijn tijd deed volgen of wij denken aan dat andere profetenwoord, dat eenmaal de dag des Hee- ren zal komen, waarop hij zal oprijzen als een reus om vergelding te doen. Maar in deze dagen past het ons niet daaraan te denken Veeleer moeten wij aan den voet van den Kruisberg onszelf verdee moedigen cn bedenken, dat God niet den dood des zondaars wil, maar dat hfj zich bekeere en leve. Wij moeten bedenken, dat reeds in het Oud-Verbond Jehova Zijn wre kende hand beloofde terug te trekken, wan neer in een veroordeelde stad slechts vijf rechtvaardigen gevonden werden. En god dank rijzen er over heel de wereld nog ontel bare kerkspitsen omhoog, knielen er mü- lioenen christenen neer om den waren God te dienen; wordt er door duizenden en dui zenden ter liefde Gods geleden, geofferd, ge streden en deugd beoefend. Er is dus alle aanleiding om met de Kerk niet te wan hopen; wel te rouwen en ons te versterven, maar toch het Kruis zingend te omringen: Ave Crux, spes unica. Wees gegroet, o Kruis, mijn eenige hoop! Er is nog meer aanleiding om aan den voet van den Kruisberg ons zelf Barometerstand 9 uur v.m.: 7.68, Vooruit, LICHT OP. De lantaarns moeten mor gen worden opgestoken om: 6.50 uur en overmorgen om 6.52 uur. Dc oorlog uitgebroken Een zeer fraaie foto van de nieuwe Liedebrug. Men ziet, hoe keurig het verkeer daar nu geleid is. Dc weg is nu ook vrij van allerhande verkecrs-obstakels aair.den bomv verbonden. Dc groote weg Amsterdam—Haarlem wordt werkelijk idiecl! PEKING, 23 Maart Volgens berichten uit Hankau is de oorlog uitgebroken tus schen de nationale regeering van China van Nanking en de machtige Kwansigroep, in de omgeving van Hankau. Schermutselingen hebben plaats gehad bij He Pe Han Hwei. Nanking heeft 80.000 man gemobiliseerd, ter wijl Hankau 70.000 man in het veld brengt. De steden liggen op 50 mijl van elkaar. Het uitbreken der vijandelijkheden wordt ais onvermijdelijk beschouwd, ofschoon generaal Tsjang Kai Sjek, die het commando voert in Nanking, gemeld woedt zijn invloed te ge bruiken tot het bijleggen van de oneenigheid tusschen do beide partijen, PEKING, 22 Maart (V.D.) Het krijgsge- recht in Nanking heeft den opperbevel hebber der Chineesche troepen in Kanton, generaal Litsji, tot den dood door fusillec- ring veroordeeld, wegens poging tot revo lutie in Kanton. De generaals Litsjoen cn Haoljan zijn reeds wegens dergelijke delicten ter dood gebracht. Bij de gevechten tusschen de Nanking- troepen en die van generaalFeng zouden aan beide zijden meer dan 300 dooden cn 1000 gewonden zijn gevallen. De Nanting-troepen staan onder het persoonlijk bevel van Tsjang Kai-Sjek. Feng's positie wordt ten zeerste verzwakt door het ingrijpen van de Japansche troe pen Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal Maandag, Dinsdag en Donderdag van de volgende week geen audiëntie verleenen. Maarschalk Foch Uit Londen seint men ons: In de nabijheid van Quiney in den staat Illinois is gisteren een tweede dijk van de Mississippi doorgebroken, waardoor weer groote oppervlakten bouwland zijn over stroomd. Het water staat ongeveer 2.10 Meter hoog en het gevaar, dat nog meer dijken onder den buitengewoon sterken druk zullen bezwijken is zeer groot. Ongeveer 300 huizen verkeeren in gevaar. Talrijke fabrieken in de steden langs de rivier zijn gedwongen het bedrijf stop te zetten, aangezien de gebouwen onder water staan. op zijn doodsbaar In de vergadering der Eerste Kamer zijn gisteren de Utrechtsche publicaties en de verhoudingen met België behandeld. De Kamer heeft dc bcgrooting voor Buiten- landsche zaken goedgekeurd cn is tot 9 April op reces gegaan. De Tweede Kamer heeft de behandeling van dc wijziging der ziektewet beëindigd. Dc stemming zal later plaats hebben. Het hoofdbestuur der Hanze in het bis dom heeft zijn standpunt bepaald ten aan zien van de zakelijke bedrijfsbelasting. In den Schotersingel, nabü dc Ostadestraat, wordt een steiger gebouwd. Het terrein tus schen Mamixstraat cn Delft moet met zand worden opgehoogd. Door het Klevcrpak zul len rails komen, om het zand, dat per boot in den Schotersingel komt, naar het ge noemde terrein te vervoeren. Een methode, die ons niet best gekozen lijkt. Was er nu werkelijk geen betere oplossing te vinden? Het Kleverpark kan cr van lusten! te stemmen tot gevoelens van nederige en dienende liefde. Wanneer wij rondom ens zooveel leed en zonde zien; wanneer wij God zien loochenen, zondeschuld hooren ontkennen, een alge meen streven zien om de wereld met men schel jjke middelen te hervormen, dan moeten wij ons op de eerste plaats dankbaar bewust zijn, dat God ons behoed heeft voor al deze dwalingen en ons duidelijk iaat zien, dat de rampen uit de zonde spruiten; dat alle ellende heel goed samengaat met Gods liefde en rechtvaardigheid, omdat deze aarde voor ons een doorgangshuis is naar den Hemel, die door Christus' dood voor ons geopend werd, door Hem, Die den dood overwon in dien zin, dat ons weer een eeuwig gelukkig leven onzer ziel werd gewaarborgd. Wie het geluk heeft deze christelijke overtuiging diep in zich te dragen, hij wordt niet door voorbij gaande menschelijke smart in zijn zielerust geschokt: zijn geloof in net Kruis geeft hem zijn hoop en zijn vrede. Maar het zou zelf zuchtig en onchristelijk zijn, wanneer wij niet anders deden den zelf kracht zoeken aan den voet van den Kruisberg en an deren daar in vertwijfeling, wanhoop, ver blindheid of ontevredenheid lieten staan. Wanneer wij dat doen, dan zou ook ons de kwellende gedachte kunnen bevangen, welke vooral in onze dagen als een tot afval strek kende bekoring over zoovele christenen komt, de vraag: wat baat die christelijke leer eh dat christendom, wanneer de wereld vol ellende en zonde blijft? Moeten wij dan met de ongeloovigen en twijfelaars disputecren? Er is een veel voortreffelijker middel. Een blik op Christus' Kruis zegt ons, dat dc Heiland stierf uit liefde tot alle menschen en dat Hij allen wil redden. „Wanneer ik vén de aarde zal zijn opgeheven, zal Ik allen tot Mij trekken". En wij, christenen, vergeten maar al te vaak, dat wij Zijn werktuigen zijn. Wij zijn uitverkoren om het zout der aarde en het licht op den kandelaar te zijn. En ziedaar de vraag, die wij ons zelf eens in de aanstaande Goede Week met veel vrucht kunnen stellenwanneer wij allen, millioenen christenen van heel de wereld eens begonnen met de beoefening der naastenliefde, ieder in eigen kring, met de deugd, die Christus tot de eerste en voornaamste heeft verhe ven, zou dan niet plotseling onnoemcnlijk veel leed en lijden van deze wereld worden weg genomen; zouden er dan niet spoedig van de groote scharen, die nu verblind, zoekend en tastend, rondloopen, duizenden en dui zenden komen tot het inzicht, dat alleen in het volgen van het Kruis van den Christus, Die voor allen stierf, ware vrede en onge stoord geluk te vinden is. Wanneer dit eens het besluit was der christenwereld in de komende Stille Week, hoe zouden wij in in dubbelen zin kunnen spreken van den Goeden Vrijdag! HOMO SAPIENS In den strijd om den. Harmsforth-'oekcr voor motorbooten heeft de bekende autoren ner Segrave, die korten tijd geleden het wereld-snelheidsrecord voor autorennen met 370 K.M. per uur op zijn naam bracht, ook het snelheidsrecord voor motorbooten op zijn naam gebracht. Hij bereikte met zijn boot „Miss England" een snelheid van 73-2 K.M. per uur Naar wij vernemen, zal Z. D. H. Mgr. J. D. j. Aengenent, bisschop van Haarlem, voor de pelgrims, die deelnemen aan de be devaart van het R.K. Werkliedenverbond naar Lourdes, welke plaats heeft van 1927 April a.s., in het Genadeoord een Pontificale H. Mis opdragen. In verband met dit groote-bewijs van sym pathie, dat Mgr. Aengenent aan de Katho lieke Arbeidersbeweging schenkt, wordt ver zocht, dat nog meerdere deelnemers zich I zullen melden. Tijdens de reis zal de Zeereerw. Heer Rec tor Bots de geestelijke leider zijn. Het bestuur besloot daarom, den datum van sluiting'der inschrijving' te verschuiven tot 31 Maart &-s. Men wende zich tot den voorzitter dei- Centrale Reiskas van het R.K. Werklieden verbond, Pieter Bothlaan 17, Amersfoort. De directie van de Kolenmijn „Parnassus" in den staat Pennsylvanië deelt mede, dat tot nu toe 46 lijken van de tengevolge van den brand omgekomen arbeiders zijn gevonden. Negen mijnwerkers worden nog vermist. Onder de gepubliceerde faillissementen, uit gesproken door de Arrondissements-Recht- bank te Haarlem op 19 Maart 1929, staat vermeld, dat' in staat van faillissement werd verklaard F. Th. van Pelt, grossier in koloniale waren, wonende te Zaandam, Westzijde 202. Men gelieve echter te lezen in plaats van: grossies in koloniale waren, houthandelaar. Vergadering der Rijks commissievoor-werk verruiming. Nieuwe verkiezingen in Denemarken. Hernieuwde strüd in China. Aangewezen is de Nedcrlandsche delega tie voor de op 9 April te Genève te houden conferentie inzake dc bestrijding van val- schc munterij. De tusschentijdschc verkiezingen in En geland. De Franschc Kamer heeft de hoofduit spraken over dc congregaties beëindigd. Thans zijn 46 lijken van de mijnramp in Pennsyvanië geborgen. Een tweede dijkbreuk van de Mississippi. Nieuwe doorbraken worden gevreesd. ZATERDAGMIDDAG 1 UUR Na eeuwen slaafs in 't juk te gaan Na eeuwen klagen, jammeren, zuchten, Gloort eind'lijk onze vrijheid aan Pieter Vreede. OP RIEKENDE GRACHTEN Groote Plas, Groote Plas, 'k Wou je leeggemalen was! N.Beets. OP STAMGAST En de mussen en de spreuwen Dochten: Kiek, daor is ie weer! B. van Meurs. OPTICIENS FABRIKANTEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1929 | | pagina 1