DE ROND fWEEDE BLAD NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT WOENSDAG 27 MAART 1929BLADZIJDE 4 - --- ssf - A PAASCHGEBRUIKEN IN BEIEREN EN IN DEN HARZ Het Paaschfeest wordt in verschillende streken van Duitschland vaak nog op zeer eigenaardige wijze gevierd. Hierbij worden oude zeden en gewoonten, die vaak nog her- ineeren aan het heidensche tijdperk ofwel hun oorsprong vinden in de geschiedenis van den Heiland, in eere gehouden. In Beieren vindt men vaak in musea nog een houten ezel met een levensgrooten Heiland. Het is een herinnering aan den intocht van Jezus te Jeruzalem. Het is de zoogenaamde „Palm- ezel", die tot in de XVIIe eeuw op Palm zondag door de straten naar de kerk werd getrokken. Het gebruik stierf uit. Alleen de traagheid van den ezel herinnert men zich ook heden nog. Wie in Beieren op Palmzon dag het laatst opstaat is een ..Palmezel" De palmen zelf spelen in Beieren dien dag nog een groote rol en wel voornamelijk in Be- neden-Beieren en in Allgau. Knapen sleepen hier prachtige palmen naar de kerk. De stam is gekleurd en versierd met kleurige papieren ringen, banden en linten. Te Berchtesgaden, waar de palmboomen met Pinksteren worden gewijd, krijgen de knapen pas hun eerste leeren broek (de nationale kleederdracht der Beleren) indien zij den boom ter kerke heb ben kunnen dragen. Zij trachten natuurlijk den zwaarsten boom zoo rechtop mogelijk ter bestemming te brengen. Aan den palm zijn vaak een paar wilgenkatjes gebonden. De boerin doet deze na de wijding gaarne in het veevoeder. De takjes worden verspreid in stal, tuin en hooizolder en een paar wor den achter het kruisbeeld gestoken. Op „Groenen Donderdag" (onzen Witten Donderdag) moet de Beiersche boer 's mid dags iets groens eten. Gewoonlijk komen dan met spinazie gevulde koeken of sla op den disch. Men eet zooveel mogelijk om gedu rende het geheele jaar geen gebrek aan geld te hebben. Zeer aanbevelenswaardig is het ook op Groenen Donderdag te zaaien, en wel voornamelijk bloemen. Ook op Goeden Vrij dag moet worden gezaaid. Men gaat welis waar eerst naar de kerk, maar dan naar het veld, in de overtuiging, dat een bijzondere zegen rust op het zaad, dat dien dag wordt gestrooid. Boomen, die op Goeden Vrijdag worden besneden, blijven gezond en zullen veel vruchten dragen. De eieren, die de kip pen op Witten Donderdag of Goeden Vrijdag leggen, zijn de zoogenaamde aflaat-eieren De bevolking gelooft, dat zij een huitenge- wone genezende kracht bezitten en laat ze door den priester op Paaschdag wijden Later moet elk lid van de familie er éen of een paar van verorberen. De gewijde scha len worden in de aarde begraven. Zij verhoo- gen haar vruchtbaarheid. Op Zaterdag voor Paschen vinden op het Beiersche platteland twee belangrijke cere moniën plaats: het zoogenaamde Judas- branden en het wijden van het water. Elke boer legt een blok hout, vaak ook den stam van den palmboom van het vorige jaar, neer voor de deur van de kerk. Als alle blokken daar opgestapeld liggen, worden in de kerk het eeuwige licht en de kaarsen gedoofd, het hout aangestoken en het vuur gewijd. Na deze wijding neemt elk zijn versmeuld stuk hout mee naar huis, waar de boerin het dan gebruikt om er vuur mee in den oven aan te maken. Kleine stukjes van het hout wor den verborgen op verschillende plaatsen van het huis. Zij moeten het beschermen tegen bliksem en brand. Ook het wijwater wordt dien dag gezegend. Elke bezoeker neemt uit de kerk een fleschje van het water mee naar huis en vult er zijn wijwaterbakje mee. Bij het „Gloria" klinken op den Zaterdag voor Paschen voor het eerst weer de klok ken, die, zegt men, op Goeden Vrijdag naar Rome vliegen. In Beneden-Beieren moet men by de eerste klanken der klokken, wat gras uittrekken, opdat het vee gezond blijve. Voorzichtige boeren omwinden dan de fruit- boomen, en de jonge meisjes gaan zich was- schen aan de bron of de beek, want tijdens het luiden der klokken is het water bijzon der gewijd. Het verdrijft zomersproeten en uitslag en -waarborgt een mooie huidskleur In den Harz bestaat het oeroude gebruik om met Paschen een hevig vlammend vuur aan te steken. Dit vuur moet het bewijs le veren. dat de lente de overwinning heeft be haald op sneeuw en koude. Dergelijke Faaschvuren branden voornamelijk in de streek tusschen Aschersleben, Hakberstadt en Goslar, in het schaakspelersdorp Strö- beck, te Langels, Wasserleben, Eichsfelde, In den Zuidelijken Harz, te Ilfeld, en in enkele deelen van den Midden-Harz. Gewoonlijk wordt het vuur ontstoken aan den avond van den eersten Paaschdag, na het invallen van de duisternis, maar te Elbingerode, Rothehütte en in Rübeland wordt reeds den Zaterdag voor Pachen door de jeugd een brandstapel opgericht. Elk gezin moet een stuk hout voor het vuur leveren. Overmoe dige jongelieden springen dan door het vuur. Verliefde paartjes wagen samen den sprong. In sommige dorpen maakt men ook fakkels van in den oven gedroogd beukenhout. Deze fakkels zwaait men aan het vuur boven het hoofd. Hier en daar worden ook brandende teertonnen van de hellingen afgerold of stroopoppen, die den winter en den dood be- teekenen, in brand gestoken. ZOO MOET HET GAAN De Apostolische Vicarissen en Prefecten /an Belgisch Congo hebben zich in hun ■aat- ite conferentie tot de Regeering gewend en ;eprotesteerd tegen den geweldigen arceids- Iwang, die daar ten opzichte der Ir.bocrlingen litgeoefend wordt. Zij erkennen gaarne, dat ie Regeering verschillende pogingen aange wend heeft tot behoud en vermeerdering der nlandsche bevolking Maar zij protesteeren uide tegen dien arbeidsdwang. Ket grootste, edeelte der opgroeiende jeugd wordt naar de ndustrie-centra gesleept Dat is echter nog niet genoeg, er zijn meer arbeidskrachten noo- iig Zoo worden oo.-i ue huisvaae.rs gedwongen hun vrouw en kinderen te verlaten. Dikwijl;- .vordt een gedeelte der mannen, die geschikt zijn voor het werk, geuwongen om twee tot vier dagreizen ver van hun woonplaats te gaan werken. Het gebeurt zelfs, dat vrouwen en kinderen, die volgens hun leeftijd nog leerplichtig zijn, naar het werk gestuurd wor den, tot groot nadeel van de kinderen en ook voor den goeden gang van zaken in het on derwijs. Iedereen is er van overtuigd, dat zulk een optreden tegenover de arbeiders den onder gang van het gezin en van de geheele in- andsche bevolking beteekent en dat het ge boortecijfer in de dorpen vermindert en dat de kindersterfte steeds grooter wordt. Verder is het een groote hinderpaal voor 1e opvoeding en het onderwijs der jeugd. Ir Ie arbeidersplaatsen zijne „vrije huwelijken" die meestal kinderloos blijven, aan de ord van den dag. De kerkelijke overheden van helgisch Congo gevoelen zich de'1" n'icht tegenover de bevolking, met wier ziel zorg zij belast zijn hun stem te verheffen om tegen dit misbruik, tegen dezen arbeid 'wang te protesteeren. GETROEFD Frederik de Groote bracht eens een be zoek bij den abt Tobias in diens klooster en stond hem toe een gunst te vragen. De abt vertelde, dat de uitmuntende baszanger vc i het zangkoor gestorven was en nu ver zocht hij den koning, uit Berlijn een nieuwen te zenden. De koning dacht even na en zei met een ironisch lachje: „Ik zal u er een uit Neu- stadt zenden." De abt herinnerde zich plotseling, dat Frederik daar een ezelfokkerij bezat en be greep onmiddellijk, dat de koning hem wilde beetnemen. Hij liet echter niets merken, maar bedankte Frederik uitbundig en zei toen: „Als hertuiering en bewijs onzer erkente lijkheid zullen wij den nieuwen baszanger uw naam geven!" De koning gaf geen antwoord, groette enzond later een bekend zanger naar het klooster! HET VRAAGSTUK DER INLANDSCHE GEESTELIJKHEID IN CHINA Bij' het begin van 1929 behoorde 52 p<X van de missionarissen die in Azië werkzaam zijn tot de inlandsche geestelijkheid. Vol gens de jongste mededeelingen zijn er thans in Azië 4263 priesters, waarvan dus slechts 48 pCt. Europeanen, Australiërs of Ameri kanen zijn De kerkelijke autoriteiten verklaren echter met den meesten nadruk, dat de taak van de vreemde missionarissen nog lang niet be ëindigd is. In geheel Azië, vooral echter in China, Indochina en Indië zijn nog slechts kleine missiegebieden uitsluitend aan inland sche priesters toevertrouwd. De katholieke kerk tracht echter in China vooral voor ieder district een eigen Semi narie te stichten, zoodat in de toekomst ieder district zijn eigen priesters zal be zitten. Onder leiding van den Apostolischen de- legaat van China Mgr Constantinl en met medewerking van de Apostolische Prefecten en Vicarissen van China heeft men thans reeds 15 Districts-seminaries geslicht Negen seminaries zijn reeds in gebruik genomen,-- drie zijn in aanbouw terwijl voor de drie andere de teekeningen reeds zijn goedge keurd. Gecostumeerde bals, gecostumecrde voetbal- of zwemwedstrijden trekken altijd de aandacht van het groote publiek. In Engeland Tot de liturgische plechtigheden van den Palm-Zondag behoort ook de Pahnprocessie. Hierboven een kiekje van de processie kwam men op de idee, ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan eener roeivereeniging een gecostnmeerden wedstrijd te vertoonen. zooals ze Zondag in de kerk der Allerheiligste Drievuldigheid te Bloemendaal werd gehouden. De foto werd genomen bij hd Mededingers voor den groepsprijs zingen van het „Gloria lans". David en Goliath in den boks ring. Hier ziet u den grootsten bokser-zwaar gewicht Fred Steiner, 215 pond zwaar, met zijn concurrent, den 115 pond zwaren Lewis Peluse. Natuurlijk inAmerika! Een mooie groep tijdens een concours hippique te Londen. Onge twijfeld is de positie van den hangenden jongeling de minst bevoorrechte. Het paard behoeft maar even mis te springen enmaar laten we daarover niet mediteeren. De foto is fraai De een verzamelt antieke vazen, de andere postzegels en de postbode Oscar Tisher uit Cincinnatitouwtjes. Zelfs het kortste stukje touw, dat hij in het postkantoor kan bemachtigen, wikkelt hij op een kluw, die nu reeds 67 pond zwaar is. Zijn levensideaal is de kluw huizenhoog te maken De bekende naturalist M. Raymond Duncan, werd tot chef benoemd van 'n Indiaanschen stam. De plechtige installatie geschiedde door White Horse Eagle, die 104 jaren telt! Op deze foto rooken zij de vredespijp! De sportieve vrouw in Amerika, Dorothy Clark, behaalde het grootste aantal punten in scherpschieten, terwijl ze voor het eerste jaar aan de competitie deelnam X - - A' s -•flXswcv vjt. V4&. s, - c

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1929 | | pagina 8