DE ROND rWEEDE BLAD NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT VRIJDAG 26 APRIL 1929 BLADZIJDE 4 Door het sluiten van de oude sluis te Spaarndam zqn veel winkeliers, die daar in de omgeving' winkeltjes gevestigd hadden, gedupeerd. De schippers moesten veelal lang wachten, eer ze geschut werden en van die gelegenheid maakten ze gebruik, door een en ander in te slaan Een nieuw Amerikaansch type vliegtuig. De Amerikaansche Ir. Earl E. Mc Clary heeft een nieuw type vliegtuig geconstrueerd, hetwelk hij aan kondigt als een revolutie op het gebied van vliegtuigbouw. In plaats van de gewone vleugels, heeft hü een draagvlak in den vorm van een kwadraat gebouwd, waarin een ruimte voor den propeller. Het doel is het stijgvermogen van de machine beduidend te verhoogen Te Berlijn wordt momenteel een tentoonstelling gehouden van gas- en water-installaties. Een fantastisch kijkje in één der reuzenhuizen, die in één der gebouwen is ondergebracht Bij Londen is de grootste kennel van de wereld gesticht. Eigenaar is de heer Gordon Stewart. Op deze foto een klein hoekje tijdens de voedering eener afdeeling Kanonnenvleesch. Dat we nog niet geheel in een vredestijd leven, bewijst dit plaatje wel. De mannen nemen het echter nogal gemakkelijk op en zien den ernst van de zaak gelukkig maar niet in De pijp van den baas past nog zoo kwaad niet in den bek van Hector. Met een zekere zelfvoldaanheid kijkt hij naar den fotograaf, die het geval wel aardig vond voor onze lezers Een bedrijvig tooneeltje bij de Groote Sluis te Spaarndam. Ook de schippers zijn er niet op vooruitgegaan, want het schutgeld is nu 15 cent hooger, terwijl de kleine sluis gesloten is CHESTERTON OVER DE TOENEMENDE GERINGSCHATTING DER MENSCHE- LIJKE WAARDIGHEID. In zijn weekblad „G. K.'s Weekly" zegt Chesterton, dat dit tijdschrift, dat oor spronkelijk bedoeld was als tegenwicht te gen het traditioneele kapitalisme en acade misch socialisme zich thans tegenover een tegenstander geplaatst ziet, die veel gewel diger is dan alle moderne kapitalisme en communisme te zamen. Het is de heele we reld, die thans bestreden moet worden het is iets, waarvan het kapitalisme slechts een economisch product isiets, wat zóó ver verbreid en zóó veelomvattend is, dat het de geheele atmosfeer schijnt te beder veniets, wat gemakkelijker te bestrij den, dan te omschrijven is; het is de geest, die geen respect meer heeft voor de men- schelijke waardigheid en die weigert deze te erkennen. Hij laat zich door niets tegenhouden hij kent geen grenzen; niet eens voor een altaar wijkt hij terugaan geen enkele deur verzocht hü om toegangMet zulk een geest hebben wij thans te doen. Wij zijn tegenstanders van het vernielen van alle deurenNiet omdat wij die yemlelingswoede der jeugd niet kennen of begrijpen, maar omdat iedere deur iets heeft van de poort des hemels en der helWij strijden voor het geloof, maar niet voor het bijgeloof. Wij verlangen van een man, dat hü zijn hoed afneemt in de kerk, maar wij eischen niet, dat hij met zijn hoed ook zijn hoofd afneemt. En dezen raad zal hij aan vaarden om tot het inzicht te komen, dat er een onderscheid bestaat tusschen het in wendige der kerk en de wereld buiten de kerk. Wanneer wij van hem verlangen, dat hij zijn hoed in de kerk afneemt, dan ge schiedt dit omdat wij willen, dat hij een daad stelt. Wanneer hü zün hoed afneemt, doet hij een handeling, waardoor hü toom, dat hij deelneemt aan den godsdienst. Hü erkent daardoor, dat hü de waarde des on derscheids begrüpt. En de heele wereld lükt wel een reusachtig monster, dat er op uit is, om die waarde te vernietigen. Dezelfde eeuw, die naar economische slavemü streeft, helt over tot de sociale anarchie en in 't bü'zonder tot de geslachtelüke anarchie. Zoolang de menschen in kudden te za men gedreven worden als schapen, kunnen zü ook als schapen onder elkander ge mengd worden. Zoolang zü als runderen aaneengekoppeld worden, kunnen zü wille keurig als rundvee getuchtigd worden. In beider geval is ieder gevoel voor onder scheid teloor. Op de eerste plaats heeft de heer ieder gevoel voor onderscheid tusschen man en man verloren en daarna verloor de man leder gevoel voor onderscheid tus schen vrouw en vrouw. De Plutocratie vreest geenszins de zinne- lüke begeeren, want evenals de industri- eele organiseering drukken deze alle men schen op hetzelfde peil naar beneden: on geveer op het niveau van de huisdieren! De plutocratie bestrüdt alleen de kunstmatige begeerten, b.v. het streven naar vrijheid, eer, aanzien en persoonlük bezit. Zoolang zij er zeker van is, dat de mensch volkomen monotoon en materieel zün arbeid verricht, staat zü hem ook ieder soort van genoegen toe, dat even monotoon en materieel is. Als schadeloosstelling voor het verlies van vrüen arbeid biedt zü hem de vrüe liefde. Dit feit is dan ook de verklaring voor die „ont boezeming", die als uiting der plutocratie door de heele pers gaat. Alles verslindt zij, zelfs het goede. Zü ontziet niets, zelfs niet de waarheid. Maar zij kan het goede in hei leven niet overwinnen, alleen bezoedelen. Zü kruipt er over heenbederft het en spuwt een of andere vuile, modderige substantie over het schoone! Zü haalt de democratie temeer; zü besmeurt het Chris tendomzü begraaft den „Gentleman" onder een berg van allerlei vuil. DE WIEG IN DE CULTUURGESCHIE DENIS. De volgende interessante beschrijving ontleenen wü aan „El Nuevo Diario" een blad uit Caracas, de hoofdstad van Vene zuela. De eerste wieg waren de armen der vrouw. Later gebruikte de moeder een ge vlochten mand, waarin zü het kind bij zich droeg. Zoo zien wü tegenwoordig nog hoe vele Afrikaansche volkeren zich van dit primitieve middel bedienen, om hunne kin deren op moeilüke tochten mee te nemen. De vrouwen, die toch al gebukt gaan on der al den last, dien hunne mannen haar opleggen, moeten bovendien nog hare kinde ren meesleepen op de schouders! Het is zeer interessant om eens na te gaan, hoe vin dingrijk de moederliefde bij deze weinig ge cultiveerde volkeren is, en hoe zü, met ze ker ongeschikt materiaal iets weet saam te flansen dat als wieg kan dienst doen. In Lapland slaapt het kind in een soort klomp uit berkenhout; deze heeft een heet smalle opening en is geheel opgevuld met droge bladeren. Het loof wordt vermengd met fijne rendierharen en dit is dan de zachte deken voor den pasgeborene. Een lederen muts beschermt het kind tegen sneeew, regen en zon. Als versiering worden afhangende kettin gen en glazen parels aan den rand der muts bevestigd. „De heele kunst in Lapland be staat in het vervaardigen van een enkel voorwerp, de wieg," zegt Michelet, De Laplandsche vrouw, die haar man op jacht vergezelt, draagt de wieg op haar schouders en wanneer zü halt houden om te rusten, hangt zü ze met een riem aan een boomtak. Het kleintje, aldus door zün el- gen zwaarte in evenwicht gehouden, merkt heelemaal niet, dat de moeder het niet meer draagt. De Grieksche wieg, was een soort geslo ten, plat korfje, zonder hengsel, dat slechts het bovenste gedeelte van het lichaam der kinderen vrijliet. Naar de etymologie van het woord te oordeelen, moet het den vorm gehad hebben van een baktrog of een klein scheepje, dat gemakkelük geschommeld kan worden. Bü de oude Romeinen had de wieg eveneens den vorm van een scheepje. Met linten en koorden was een soort net ge vormd, dat de heele wieg omgaf, wanneer de verpleegster het een oogenblik onbe waakt liet. Tot de uitrusting der wieg be hoorden dekens, doeken en kussens, de kleine Romein zat dus van'jongs af goed in z'n spulletjes. In de Mddeleeuwen gebruikte men alge meen de Romeinsche wieg. Alleen vertoon de zü kleine afwükingen naar gelang van het klimaat. Miniaturen uit de 15e eeuw toonen variaties op de Romeinsche wieg. Een daarvan bestaat uit een scheepje,' waar in het kind rust, hetwelk geheel overeen komt met den oud-Romeinschen vorm. Ook is er een soort stang, waarop het scheepje rust. Met behulp van twee metalen ringen hing men de wieg tusschen twee schuin- geplaatste zuilen. De gewone alledaagsche vorm bestond uit een vierhoekige kast, die op twee halvemaanvormige dwarsbalken rustte. De moeder kon, evenals tegenwoordig nog bü de meeste volkeren met den voet de wieg schommelen en tegelükertijd zich ook met hare andere huiselijke bezigheden on ledig houden. In de 17e eeuw waren de wiegen van de grooten dezer aarde meer pronkstukken dan wiegen, die gemakkelük geschommeld kon den worden. In de 18e eeuw kwamen in tegenstelling hiermee de kleine en gracieuze schommel- wiegen in de mode; zü hadden den vorm van een ovaal scheepje, dat aan twee haken opgehangen werd en met een lichte doorzichtige stof bekleed was. VOLHARDING. Sjaak merkte het wel; bij Smit was n ets e verdienen; alles had hij hem al aangeboden, van een compleet peper en zoutstel af tot een paar doodeenvoudige schoenveters toe. De heele familie Smits op haar beurt had al het mogelijke gedaan om Sjaak weg te krij gen, eveneens zonder resultaat. Tenslotte besloot de heer Smits er een eind aan te makden. Statig en in het volle bewustzijn van zijn macht schreed hij naar de deur en rie den taaien koopman toe ^Onbeschaamde kerel i Waar haai je den moed vandaan om een halven dag W'aa ik den moed vandaan haal? We mijnheer, zie eens deze mooe..,," ,,Ik wil niets van je hebben," en in zijn drift trapte de heer Smits den armen Sjaak de deur ui Oogenblikkelijk daarop kwam Sjaak ech ter weer binnen en sprak, vriendelijk lachend. ,,U hebt platvoeten, mijnheer Smits, ik heb 't evoeld. 'n Paar inlegzooit es mis- sch.en

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1929 | | pagina 8