LEEKEPREEKEN
WALES ANTHRACIET
13000.-
f250.-
140.-
PATER B0RR0MEUS DE GREEVE O.F.M.
N.V. BRANDSTOFFENHANDEL 8. KRfiAY Co.
HENK FIBBE
WONINGBUREAU
ZONDAG A.S. zal
Go'V
LIEFDADIGHEIDSPREDICATIE
afm. 20130 30150
PER H.L. FRANCO HUIS f 3.10
BUREAUXNASSAULAAN49
ADVERTENTIEN 35 ct.p. pegel
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
EN HET GEILI USTREFRD ZONDAGSBLAD
I I
ZATERDAG 7 DECEMBER 1929
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17329
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE BECJTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL.
Benoemingen
Paters Redemptoristen
DEPOSITO'S. SPAARBANK MET
RENTEVERGOEDING
Audiëntie
HET VLIEGTUIG IN DIENST
DER MISSIE
Buitenlandsche onderscheiding
voor H. M. de Koningin
Onderhoud met een
vuilnisman
a'
\ee
O»4'
\J°° V** w*
een
houden
IN DE PATERSKERK
AAN DE GROENMARKT
onder alle H.H. Missen
HET R.K. PAR. ARMBESTUUR
CD CD D CD I! CD CD H CD CD CD 1 CD R CD B CD B CD O CD CD 9 CD CD CD CD B
Nieuwe kerk en klooster der
Paters Capucijnen
De Postvluchten op Indië
De „Fram" weer vlot
NEDERLANDSCH SCHIP
IN NOOD
De opvarenden allen gered
De presentiegelden voor de
Amsterdamsche raadsleden
Muziek van Gijsbreght van
Aemstel
De Lorentz-hulde te Haarlem
TURFMARKT 10 TELEFOON 11088
Bestelkantoor P. Bierenbroodspot, Rijksstraatweg 147 H.N.,Tel. 14653
Pater C. A. Desribes f
Voornaamste Nieuws
J. J. WEBER ZOON
Groote Houtstraat 166
Haarlem
NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
St. Franciscus Liefdewerken
in het Bisdom Haarlem
Subsidie voor bioscopisch
onderwijs aan R. K. scholen
De gemeentelijke grondpolitiek'
te 's-Gravenhage
Het collectieve contract in het
meubelmakers- en behangers-
bedrijf opgezegd
De kuitenprikker weder in actie
Telefoon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTENvoor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 ct.; per
kwartaal 3.25; per post, per kwartaal
3.58 bQ vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES. 14 regels 60 ct p. plaatsing;
elke regel meer 15 ct. bij vooruitbet
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 ct per regel.
ille abonné'sop di t blad zij n ingevolgede verzekeringsvoorwaarde
egen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen
Levenslange geheeleongeschiktheid tot werken door 1 "TCD
verlies van beide armen, beide heenen of beide oogen 'UW»
bij een ongeval met
bij verlies van een hand.
een voet ol een oog:
f 1 OR verlies van een iC(|
6 I kVi rlnim rtf wiicvincrpr' IwW»
bij 'n breuk van
been of arm:
doodelijk en afloop: 0£ÜU»~een voet oi een oog: duim of wijsvinger
bij verlies v. een
anderen vinger.
317
KERKSCH EN VROOM
Onder onze aanteekeningen betref
fende vragen, opmerkingen en opwer
pingen van onze lezers, is ook deze nog
steeds onbeantwoord geblevenmoet
men kerksch zijn om waarlijk vroom te
kunnen heeten en kan men niet zeer
kerksch en toch in het geheel niet
vroom zijn?
Ziehier een punt van dispuut, dat veel
vuldig onder godsdienstige menschen
wordt aangeraakt en in onzen tijd van
groeiende belangstelling in de religie,
herhaaldelijk op het tapijt komt.
Vanwaar de soms heftige discussies
over dit onderwerp?
Zij zijn oorzaak van drieërlei; ten
eerste van een slecht onderscheidings
vermogen, de meest voorkomende reden
van meeningsverschillen; maar ook om
dat zeer kerksche menschen hun gemis
aan werkelijke vroomheid achter druk
kerkbezoek verbergen en daardoor aan
anderen ergernis geven en ook. omdat
wereldsche en lichtzinnige menschen
hun luchthartigheid ten opzichte van
den godsdienst trachten weg te praten
door den dooddoener: pas op voor de
„fijnen"; ge kunt desnoods nog beter te
doen hebben met een openbaren zon
daar!
Is druk en geregeld kerkbezoek een
graadmeter voor ware vroomheid? Zie
daar de vraag, die het hier besproken
punt in het hart raakt. Op deze vraag
past onder katholieken en geloovig pro
testanten niet geheel hetzelfde ant
woord. Bij de laatsten toch is kerkgaan
niet verplichtend. Geregeld kerkbezoek,
„kerkschheid". wordt in die kringen dus
al heel spoedig voor bewijs van gods
dienstigheid aangezien. Bij ons. katho-
lieken, is het Zondagsche Mishooren
verplichtend; zelfs het dagelijksche Mis
hooren wordt gelukkig in Nederlandsche
katholieke kringen niet als iets buiten
gewoons beschouwd. Men moet al een
zeer geregelde bezoeker van de vele
godsdienstoefeningen in onze kerken
zijn. wil men onder ons den naam van
„kerksch" krijgen.
En welke is nu de waarde van die
„kerkschheid?"
't Is als met al datgene, dat met ons
zieleleven gepaard gaat. de bedoeling,
welke de waarde bepaalt. Niet het vele
kerkbezoek zonder meer maakt iemands
vroomheid uit: ook is men niet gerech
tigd de braafheid van degenen, die niet
veel meer dan op verplichte tijden ter
kerk gaan in twijfel te trekken. In elk
bijzonder geval zal men goed doen het
oordeel daarover aan Dengene over te
laten, die harten en nieren proeft.
In het algemeen gesproken en om
voor ons zelf hier een maatstaf te heb
ben kan het niettemin goed zijn om
trent het begrip „kerksch" een juiste
opvatting te vormen.
Fout is de meening, dat ware vroom
heid en godsdienstzin alleen in kerkbe
zoek en in soortgelijke uiterlijke teeke
nen van vroomheid, bidden, vasten, aal
moezen geven, gelegen is. Christus zelf
heeft daarover tijdens Zijn aardsche le
ven tegenover de schriftgeleerden en
farizeeën heel duidelijk Zijn onfeilbaar
oordeel uitgesproken. „Kerksche" men
schen kunnen zelfs een gevaar voor den
godsdienst zijn. Wie steeds den mond vol
heeft van God en religie, alle dienster
en plechtigheden in de kerk meemaakt
wie dus als een buitengewone beoefenaar
van den godsdienst bekend staat, maar
nooit eenig blijk geeft, dat Gods Woord,
de verhevenheid der ceremoniën of de
uitwerking der Sacramenten eenigen in
vloed op zijn leven heeft; die een voort
durende ergernis is voor zijn omgeving-
die met de grootste lichtvaardigheid
lastert en kwaad spreekt; die hard is en
ruw, medoogenloos en liefdeloos tegen
over zijn evenmensch, in één woord, bij
wien de godsdienst blijkbaar niets an
ders is dan uiterlijkheid, zulk een „kerk
sche" is een religieus gevaar. Immers, de
lauwen en tragen in den godsdienst, de
jeugd en de van aard luchthartigen en
lichtzinnigen voor wie voorbeelden van
groote beteekenis zijn, zij vinden in zul
ke exempels van slecht beoefenden gods
dienst voor hun toch al geringe ge
neigdheid voor het religieuze leven de
verontschuldiging; „ge ziet wel. wat al
die godsdienstigheid te beteekenen
heeft." En, wat misschien nog erger is.
menschen, die te goeder trouw dwalen
of ernstig naar de waarheid zoeken, wor
den door zulke slechte voorbeelden heel
dikwijls voor goed van den eenig waren
godsdienst teruggehouden, omdat zij de
wel valsche, maar toch zeer begrijpelijke
redeneering houden; een religie, die zoo
weinig invloed op haar beoefenaars
heeft, die kan de ware niet zijn!
Dit is de ééne zijde van de zaak. Maar
ook zij doen verkeerd die alle „kerksch
heid" zonder meer veroordeelen. of wel
omdat zij op bovenbedoelde slechte voor
beelden kunnen wijzen, ofwel omdat
zij de waarde van den godsdienst
onderschatten. Het is zeker denkbaar
dat iemand, ondanks weinig kerkbezoek,
een braaf leven leidt. Er zijn gevallen
bekend van menschen. die voor handels-
of wetenschappelijke doeleinden werder.
uitgezonden naar eenzame posten, in de
wildernis van de woestijn, of de pool
streken; die maanden, soms jaren van
alle vertroostingen van den godsdienst
verstoken waren en toch deugdzaam
bleven. Zoo komt het ook in ons moder
ne leven nog voor. dat huisvaders of
moeders van groote gezinnen ter wille
van een betrekking, waarvan hun brood -
winning afhangt en die hen steeds in
beslag neemt, door de allereerste
plichten van hun staat, nauwelijks gele
genheid hebben om het minimum hun
ner godsdienstplichten te vervullen; en
toch kunnen dat brave, deugdzame men
schen zijn.
Maar op zulke uitzonderlijke gevallen
mag niemand zich beroepen om te zeg
gen, althans voor zichzelf uit te maken:
zie. al dat kerkloopen is toch eigenlijk
niet noodig! De eenzaamheid waarin
men zich zeer na gevoelt aar het
eeuwige, of wel de harde arbeid die van
het kwaad afhoudt en vooral het veel
vuldige en stille gebed, waarvan nie
mand getuige is, maar dat aan God van
de lippen van zulke plichtsgetrouwen
bijzonder aangenaam is, dat alles zal
in bijzondere gevallen veel kunnen
aanvullen van wat in normale omstan
digheden de kerk met haar heilmid
delen en ceremoniën in staat is te
doen. Maar zulke uitzonderingen beves
tigen slechts den regel, dat het christe
lijk leven gaat kwijnen, de deugd ver
slappen, de goede zeden gaan ver
schrompelen, waar de beoefening van
den godsdienst afneemt, de kerken
leeg staan en de sacramenten in on
bruik raken. Een tijd lang kan een
persoon, een gezin, een samenleving
uiterlijk deugdzaam blijven met een
minimum van beoefening van gods
dienstplichten. Wie echter in staat zou
zijn door dat uiterlijke naar binnen te
kijken, die zou waarnemen, dat daar
het geloof aan het verflauwen is, de
opvattingen van wat al dan niet geoor
loofd is, aan het verruimen zijn; dat de
zin in aardsche dingen, in eer. roem,
vermaak, zinnenstreeling toeneemt of
wel, dat de profane kunst of weten
schap de eeuwigheidsgedachten aan het
verdringen zijn. In één woord, practisch
is het gevolg een zich meer en meer
hechten aan aardsche dingen en een
hoe langer hoe minder denken aan het
eigenlijke doel van ons aardsch be
staan. Zoolang er geen beproevingen
komen, zoolang zware bekoringen uit
blijven, zoolang er geen strijd behoeft
te worden gevoerd, kan de uiterlijke
deugdzaamheid in zulke gevallen lang
duren. Maar de practijk leert, dat zulke
weinig kerksche menschen in het uur
der beproeving beschaamd worden.
Vooral de katholiek heeft niet de
minste aanleiding om veelvuldig kerk
bezoek, om godsdienstoefeningen of het
gebruik der sacramenten laag aan te
slaan. Wie zulks doet, miskent de hoog
heid van zijn religie, die hem zegt, dat
in zijn kerk de levende Christus woont;
dat daar de gelegenheid bij uitnemend
heid voor hem is om zijn grooten plicht
van het dienen van zijn Schepper te
vervullen: dat daar voor hem de
krachtbronnen voor zijn zieleleven ont
springen. Er is een groot gevaar gele
gen in den natuurlijken afkeer van den
mensch tegen alles wat hem dwingt
tot ingetogenheid en zelfbeheersching.
tot nederigheid en onderworpenheid:
hij zoekt daarom steeds verontschuldi
gingen, om zich aan de plichten van
zijn godsdienst te onttrekken. Een der
voornaamste excuses is. dat men niet
„kerksch" behoeft te zijn om deugd
zaam te leven. Wie eerlijk tegenover
zichzelf staat, zal moeten erkennen,
dat gemakzucht meestal de eenige
grond van die redeneering is. Wie deze
weet te overwinnen en zich dwingt tot
geregelde beoefening van den gods
dienst, die ondervindt al heel spoedig,
dat met zijn „kerkschheid" zijn deugd
vooruit gaat. Immers,hij heeft een over
winning op zichzelf behaald; zijn be-
ter-dienen-van-God werd door boven
natuurlijke en niet door menschelijke
motieven ingegeven. En zulk een zui
vere godsdienstigheid voert vanzelf tot
ware deugdzaamheid.
HOMO SAPIENS
De Hoogwaardigste Pater P. Murray, Gene
raal der r-aters Redemptoristen, neeft in de
Vice-provincie van Brazilië benoemd:
Tot vice-provinciaal den Hoogeerw Pater
P. Strijbos; tot Rector te Rio de Janeiro Pa
ter M. Verburgt; tot Rector te Juiz-de-Fora
Pater Aug. Michielse; tot Rector te Bello
norizonte Pater G. Braam; tot Rector te
Ourvello Pater J. Boomaars; tot Rector te
Campos Pater L. Veeger; tot Rector te Con-
gonhas Pater A. v. Dongen; tot Novicenmees-
ter Pater H. Zey; tot directeur van net
Klein-Seminarie Pater E. Pasdeloup.
yURME
BAINIK
;>Vv- -t-;-
Z. D. H. de bisschop van Haarlem zal a.s.
Maandag en Dinsdag geen audiëntie verlee-
Men seint ons uit Rome:
Enkele dagen geleden ontving de H. Va-
"er in particuliere audiëntie een aantal mis
sionarissen van de Paters Maristen, die op
>et punt stonden om te vertrekken naar de
missie op de Salomonseilanden, Nieuw-Ca-
ledonië en de Viti-eilanden. Onder hen be.
ond zich ook P. Bern. Tönies, een missio
naris-vliegenier, die voor de Apostolische
Prefectuur van de Noordelijk gelegen Salo
monseilanden bestemd is. Tijdens den we
reldoorlog was pater Tönies een bekend
vliegenier.
In opdracht van de „Miva" heeft Pater
Tönies de Technische School voor Aviateurs
te Düsseldorf bezocht om zich daar nog
verder te bekwamen. Pater Tönies is de
eerste vliegenier, die door de „Miva" naar
een Vliegschool gezonden werd. In korten
tijd haalde hij daar het Brevet A. Binnen
enkele maanden zal de „Miva" aan dezen
missionaris een watervliegtuig ten geschen
ke geven. Het vliegwezen zal binnen afzien-
baren tijd een groote rol gaan spelen bij het
bekeeringswerk in de missie van Oceanië.
De uitgaven voor het onderhoud der motor
booten zijn op 't oogenblik zeer groot, want
met lichte schepen kan men de verbinding
tusschen de eilanden niet onderhouden.
Want al draagt de zee hier wel den naam
van den Stillen Oceaan, gewoonlijk is 't hier
allesbehalve stil. In enkele jaren tijd zijn er
reeds 19 Missionarissen van de Paters Ma-
risten op zee omgekomen, terwijl ze van de
eene statie naar de andere reisden. Daaren
tegen schijnt deze eilandengroep buitenge
woon geëigend te zijn voor het luchtver
keer: de riffen die voor de schepen zoo ge
vaarlijk zijn, zouden voor den aviateur een
uitkomst zijn. De meeste eilanden zijn bij af
wisselende tusschenpoozen met een krans
van koralen omgeven, waartegen de zee
woedend beukt. Maar tusschen dezen
krans van koralen en het vasteland is er
voor een watervliegtuig een schitterende en
veilige landingshaven, daar de zee daar
steeds ondiep is en heel kalm. Bovendien
worden de kosten voor een reis veel gerin
ger omdat men zich met een watervliegtuig
veel sneller kan verplaatsen, terwijl men
steeds zonder te zoeken naar doorwaadbare
ilaatsen overal kan landen.
De Salomonseilanden worden eerst sedert
30 jaar door missionarissen bezocht. Doch
de missie gaat hier geweldig vooruit. Van
•Juli 1928—Juli 1929 werden 2327 heide
nen gedoopt. Het aantal katholieken be
draagt thans reeds 10809. Bij Bougainville
zijn nog streken waar nog nooit iemand f'
doorgedrongen. Wanneer er echter nieuwe
missionarissen komen en men de beschik
king heeft over meer moderne verkeersmid
delen, dan zullen ook deze vroeger zoo on
gastvrije landstreken veroverd worden.
Van Tsjecho-Slowakije
Naar een officieel telegram uit Praag
meldt, zal de president der Tsjecho-Slo-
waaksche republiek koningin Wilhelmina
decoreeren met het Grootkruis der Nationale
Orde van den Witten Leeuw met den eere
keten voor burgerlijke verdiensten.
Toevlucht fier huismoeder Een
dag Koning!
Zeker, ik ben het onmiddellijk met u eens_
sen vuilnisman is tot nu toe nog niet zóó
gewichtig, dat men er een belangrijk onder
houd mede kan hebben inzake urgente lands
belangen of geheime politieke verdragen.
Het woord onderhoud of het woord „confe
rentie ademt echter naar hooger sferen.
Wanneer een reiziger bij een firma dc me-
dedeeling krijgt, dat mijnheer in een ernstig
onderhoud gewikkeld is of slachtoffer is van
een zeer belangrijke conferentie begrijpt
zoo'n man direct wat dat zeggen wil!! Het
onderhoud met mijn vuilnisman was echter
heel gemoedelijk gezellig en bovendien leer
zaam.
Hij stond voor m'n deur en zuchtte.
Toen keek hij naar de doozen en manden
die netjes buiten waren gezet en zuchtte
weer.
Toen verplaatste hij zijn pruim en mom
pelde: Als wij er toch niet eens waren,
sjonge, sjonge
Ik keek hem eens flink aan en bemerkte
kleine druppeltjes, die van onder zijn pet uit
siepelden. Als hij er niet eens was? Kom,
nousionge, sjonge
„Ja, meheer", ging hij voort „als wij er nu
bijvoorbeeld op 6 December niet eens waren,
waar bleef u dan met al die doozen. papieren
touwen, met al dat houtwol, zaagsel en weet
ik veel wat al meer?"
Ik keek hem weer aan, de kleine druppel
tjes waren nu zijn neusvleugels gepasseerd.
Zonder twijfel, er stond een groot filosoof
voor me, een volksfilosoof, met een juisten
kijk op nuchtere zaken, waaraan een ander
geen waarde of beteekenis zou hechten. Hi
ging weer door.
nog ooit één surprisQ.-ayo.ad _gg-
vierd worden, als wij vuilnismannen er het
bijltje bij neerleien? Nee meheer, geen kwet-
sie van, abseluut."
Ik keek den volks-filosoof weer aan, de
kleine druppeltjes hadden zich nu in zijn
snor genesteld. Wat moest ik doen? Als ik
den man ongelijk gaf, zou hij mij voor een
volslagen idioot aanzien en als ik zijn betoog
zou onderstreepen. zou hij mij kunnen ver
wijten, dat ik mijn prestige te grabbel
gooide.
„Tja, zekernoutjanu had ik
niets te veel gezegd en toch geantwoord.
„Meheer, ik ben de toevlucht van de huls
moeder, onverschillig van welke richting, ik
ben vooral vandaag Koning der straat. Mag
;k u eens een vraag doen?"
Ik knikte, de man knikte mee, ik weet niet
ivaarom.
„Weet u hoeveel boterletters ik vandaag
op heb?"
Nu was toch alle logica plotseling zoek. Dc
filosoof, de volks-filosoof daalde af tot dood
gewone boterletters. Letter-s! Merkwaardig
Het alphabet bestaat uit zes en twintig, maar
een maag kan geen 26 boterletters verdra
gen.
„Nou?" mompelde ik onverschillig.
„Als ik ga pasen en meten een heele P. en
een B. Overal waar ik kom en waar ze groo
te doozen papier en touw naar buiten slee
pen, volgt een stuk letterbanket. Lus je
'n stukkie, vuilnisman En ik zeg maar
weer, ja juffrouw, maar ik zweer u meheer.
het laatste stukkie is door m'n keel gegaan
want ik ken geen banket- en geen koeke-
bakker meer zien. En v;at heb ik d'r an ge
had?
Een volgelaaie wagenha haook
'en volgelaaie maag
Ha hanou meneer ik ga verderha
ha."
En de volks-filosoof keerde terug naar z'jn
aschwagen, lachte nog steeds door en liet
mij verbaasd achter. Te midden van ver
warde boterletters- en houtwol-gedachten.
Te Eindhoven
Bij rescript van de H. Congregatie der re
ligieuzen en met goedkeuring van de Gene
rale Oversten der Orde, dagteekenend 27
November 1929, is aan de Paters Capucijnen
toegestaan, om in Eindhoven een klooster
hunner Orde met openbare kerk op te rich
ten.
Z. D.H. de Bisschop van 's- Bosch heeft
zijn toestemming daarvoor reeds gegeven.
Het zevende vliegtuig te Allahabad
Het zevende postvliegtuig is gisterochtend
om 7.45 uur uit Karatsji vertrokken en ar
riveerde om 10 uur te Jodphur. Het vertrok
van daar om 11 uur 15 en kwam om 16.30
uur te Alahabad aan.
De in de nabijheid van Egmond aan Zee
gestrande trawler „Fram" IJm. 80 van de
reederij Ernst en Weimar is gisteravond on
geveer half acht weer vlot gekomen, en op
eigen kracht opgestoomd naar IJmuiden.
De twee sleepbooten, die in de nabijheid wa
ren, behoefden geen assistentie te verleenen.
LONDEN, 7 December In den hevigen
storm, die gisteravond en hedennacht langs
de kust woedde, is het Nederlandsche stoom
schip „Merwede" nabij Newhaven in nood
geraaktt. Het schip gaf noodseinen. De elf
opvarenden zijn gered. Het is een scheepje
van 255 ton en behoort thuis te Rotterdam.
De eigenaar was zelf als kapitein van het
schip aan boord.
Een vast bedrag uitgetrokken
Na langdurige besprekingen heeft gister
avond de Amsterdamsche raad het voorstel
van B. en W. in zake de nieuwe presentie
geld-regeling met 21—14 stemmen aangeno
men-Er zal dus in het vervolg geen verband
meer bestaan tusschen het aantal zittingen
en het presentiegeld. Een vast bedrag is nu
op de begrooting uitgetrokken.
Alex de Jong heeft in overleg met Eduard
Verkade voor de aanstaande opvoeringen
van den Gijsbreght van Aemstel geheel
nieuwe muziek vcoi orkest geschreven.
Wij vernemen, dat de heer Gerritsz, het
socialistisch lid van het college van B. en W„
van plan was de Lorentz-hulde bij te wonen,
maar op het laatste oogenblik door ambts
bezigheden verhinderd was aan dat voor
nemen gevolg te geven.
CD RC3 I OR O ROffl CD O CD ROR CD ROR O R OR OR OR OR OR3I OR OR
In het Misiehuis der Afrikaansche Mis
siën van Cadier-en-Keer is in den onder-
dom van 81 jaar overleden de Hoogeerw.
Pater G. Desribes.
Pater Desribes werd 7 Januari 1848 in een
dorpje van het bisdom Tarbes, in de Pyre
neeën, geboren. Op twintigjarigen leeftijd
voelde hij zich geroepen tot het priesterlijk
leven en eenige jaren later trad hij toe tot
de jeugdige Sociëteit der Afrikaansche Mis
siën, in 1856 door mgr. de Brésillac te Lyon
gesticht.
Den len Mei 1872 werd hij tot priester ge
wijd. Van zijn Oversten kreeg Pater Desri
bes onmiddellijk opdracht om de noodige
sommen voor de stichting van een oplei-
dings-instituut voor broeder-missionarissen
te vinden. Hij vertrok naar Noord-Afrika,
waar hij 13 maanden vertoefde om zich
eenigszins met de Afrikaansche toestanden
op de hoogte te stellen. In 1873 stichtte hij
zijn eerste Missiehuis voor Broeders, en ver
bond daaraan in 1876 een Apostolische
school voor de opleiding van toekomstige
priester-missionarissen. In 1881 richtte hij
een Apostolische School op te Santa Maria
de Bugedo, in Spanje en werd in 1886 dc
stichter van een missie op het Samos-eiland
in den Griekschen Archipel. In 1890 legde
deze man der Goddelijke Voorzienigheid
den eersten steen van de Apostolische Scho
len te Nantes, te Cadier en Keer; in 1902
van een missiehuis te Chanly (België). In
1908 werd de H. E. Pater Desribes de stich
ter van een juvenaat te Andlau (Elzas-Lot-
haringen), in 1913 en 1919 van twee andere
juvenaten te Mozac en te Chamalières
(Frankrijk).
Van de 750 levende leden van de Sociëteit
der Afrikaansche Missiën werden er ruim
400 opgeleid in missiehuizen door den dier
baren overledene opgericht. En van de 11
missie-bisschoppen welke deze missie-socië
teit telt zijn er acht afkomstig uit deze
zelfde Apostolische Scholen.
Tot 1919 verbleef pater Desribes voorna
melijk te Cadier en Keer. Toen eischten de
uitbreiding en de bloei van de Sociëteit der
Afrikaansche Missiën de oprichting van ver
schillende Provincies, zoodat ook de Neder
landsche Missiehuizen tot een zelfstandige
Provincie werden ingedeeld. Om de ontwik
keling dezer Provincie vrijen .gang te geven,
verkoos pater Desribes zich in zijn vader
land terug te trekken.
Hij was Vicaris-Generaal van Smyme;
Eere-Kanunnik van Smyme; Eere-Kanun-
nik van Chio; Ridder van de Christus-orde
van Portugal; Commandeur van 't H. Graf.
Tot Paschen 1929 verbleef pater Desribes
in Frankrijk. HU voelde echter zUn einde
naderen en keerde naar zijn dierbaar mis
siehuis te Cadier en Keer terug, om daar
zich voor te bereiden op zUn dood.
De stoomtrawler „Fram" is gisteravond
vlot gekomen en behouden te IJmuiden bin.
nengesieept.
De Minister van Arbeid, H. en N. heeft
toegezegd, dat de Ziekteverzekering zeker I
Maart a.s. kan worden ingevoerd.
Subsidieering van bioscopisch onderwijs
aan R. K. scholen te 's-Gravenhage.
Te Eindhoven zal een nieuwe kerk met
klooster der Pater Capucijnen gebouv, wor
den.
Tsjecho-SIowaaksche onderscheiding voor
H. M. de Koningin.
Barometerstand 9 uur v.m.: 1.35, stilstand.
OPTICIENS FABRIKANTEN
LICHT OP De lantaarns moéten morgen
worden opgestoken om: 4 uur 15 minuten en
overmorgen om 4 uur 14 min.
Het Dagelijksch Bestuur
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd tot Voorzitter van het dageiüksch
Bestuur van het Centraal Verband der St.
Franciscus Liefdewerken in het Bisdom
den Weleerw. Pater A. C. Went, S.C. I, te
Amsterdam, tot Secretaris den heer H. v. Oss
te Haarlem, tot Penningmeester den heer
Simons te Rotterdam en lot leden den Wel-
Eerw. Pater H. J. H. Smits, O. F. M. te
Haarlem en den Weleerw. Heer P. J. Simons.
Te 's-Gravenhage
In de zitting van gisterenavond heeft de
raad van 's-Gravenhage met 23 tegen 11
stemmen aangenomen het voorstel van B.
en W. om aan den R. K. Schoolraad te
's-Gravenhage medewerking te verleenen
tot inrichting en exploitatie van het Biosco
pisch onderwijs voor de leerlingen der R K.
bijzondere scholen in die gemeente en daar
voor aan den R. K. Schoolraad de volgende
subsidies te verleenen: voor eerste inrichting
van het bioscopisch onderwijs 'n bedrag van
f 2500 en voor exploitatiekosten tot weder
opzegging een bedrag van ten hoogste f 9650
per jaar, voor de eerste maal over 1930.
Opdracht aan B. en W.
Naar het „Vad." verneemt, hebben B. en
W. van 's-Gravenhage reeds Dinsdag, dus
vlak na de Raadsvergadering, waarin de mo-
tie-Marchant is aangenomen, den directeur
van Stadsontwikkeling en Volkshuisvesting
opdracht gegeven voorstellen te doen, waar
in vrijwel alle wenschen van de meerderheid
der Commissie voor Plaatselijke Werken in
zake afkoop van erfpacht, verkoop, enz. enz.
zyn belichaamd.
Door de samenwerkende organisaties (Al-
gemeene, Roomsch-Kathoiieke en Christe
lijke) van werknemers in het meube'makers-
en behangersbedrij; is na overleg en over
eenstemming met de leden deze: organisa
ties de collectieve arbeidsovereenkomst op
gezegd.
Deze overeenkomst was voor den duur
van twee jaar gesloten en loopt af 15 Maart
1930.
De politie te Katwijk neeft naar later ge-
neld wordt, aangehouden den 12-jarigen
longen Van W., die bekend heeft zich aan
bet geven van prikken in de kuiten van
eenige meisjes te hebben schuldig gemaakt.
Nog enkele andere jongens worden van het
zelfde feit verdacht.